Terug- blik
“Trektocht der Pioniers
2012.”xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
De vijfde
Trektocht zit er op. Van heel wat
fenomenen is het bekend dat men zich niet moet afvragen of ze zich zullen
manifesteren, maar wanneer. Zo ook op 3
juni 2012, liet de zon zich niet blikken, in tegenstelling met de 4 vorige
afleveringen.
En ondanks
dat, de niet aflatende regen en kou, was
de opkomst eenvoudigweg fantastisch te noemen.
Laten we stellen dat de echte “die hards” nu echt wel door de filter gehaald zijn. En
dat betreft meer dan 50% van degenen die
zich hadden aangemeld.
Zeer
begrijpelijk ook dat enkele bezitters hun dierbare oldtimers wilden sparen van
vocht en drek. Of omwille van veiligheid, beperkt zicht, remkracht, de tocht
niet wensten aan te vatten. Het kan hen
onmogelijk kwalijk genomen worden.
Sommigen
beschikken blijkbaar ook over een goed
weer kalender, want op 2 juni verscheen reeds een uitzonderlijk mooi
exemplaar van een in 1911 gebouwde Hudson aan de startlijn. 24 uur en heel veel zonneschijn te
vroeg. Langs de andere kant heeft deze dienst gedaan als proefkonijn welk de
rit feilloos uitnavigeerde aan de hand van roadbook en bepijling.
Even
samenvatting van de rit zelf. Al vanaf
een uur of 7 begon het te druppelen, en eigenlijk hield dat niet meer op tot
aan het einde van de dag. Het enige verschil zat hem in de hoeveelheid van de
neerslag, de ene keer wat meer, de ander wat minder. Voor de rest goed constant
vochtig. Desondanks overweldigende opkomst, gezellige boel aan de koffietafel.
Internationaal ook, met de komst van Noël Whitall uit Engeland, en hier en daar viel er ook een
woordje Duits te klappen, Nederlands accent niet te vergeten. In totaal melden
een veertigtal mensen zich vooraf aan , en een dertigtal kwamen ook opdagen.
Helaas kwam
al snel het nieuws dat onze drankvoorzieningswagen ook met panne te kampen had.
Euvel werd verholpen door omlading in een ander voertuig.
De start verliep voor het oudste voertuig ,
een crestmobile (Vincent Mahy) uit 1902
niet van een leien dakje. Na van de aanhanger te zijn geladen starte hij vlot
een draaide mooi. Echter niet lang. Sleutel sleutelÂ….. uiteindelijk bleek het een electronisch
probleem te zijn!!!!!! Als laatste ging
het dan door de druipende regen, in de kielzog van een moderner voertuig
richting eerste stopplaats. Welliswaar via afgekorte route. En net ter plaatse
gekomen bij Walter Langers van Lanz buldog museum, dook een ander maar bekend
technisch probleem op, waarop de rit moest afgelast worden. Exit Crestmobile. Ondertussen had ook de
geweldig imposante Studebaker 8 cylinder (Mark Geekens) de strijdbijl begraven.
Maar al snel werd deze vervangen door een Sears Highwheeler 1909. Ook de FN van Frank Stevens zag het al snel
niet meer zitten, maar Frank zelf gaf niet op.
Hij heeft het op zijn minst geprobeerd. De Salmson Van Jos Cox kreeg een
klepveerprobleempje en ook die moest uiteindelijk de strijd opgeven.
De motoristen hebben hun best gedaan de route
te willen rijden. Helaas door slechte zicht van aangewaasemde brillen,
druilregen, besloten de meesten moderner vervoer in te schakelen. Jammer, want
het pallet zag er fantastisch uit, Moto reve, scot, harley,
rover,indian,humber,favourite,FN,minervaÂ…Â…Â…Â… Tom van Calster echter, trotseerde
met zij PA de gehele route, een groepje amilcars volgend. Moest er een prijs uitgereikt worden voor de
meest moedige motorrijder, zou Tom die met zekerheid in de wacht gesleept
hebben. Een andere prijs voor Bruno Costers die jaar op jaar met zijn trouwe
Humber helemaal vanuit het Antwerpse de tocht naar Neerglabbeek aanvat. Weer of
geen weer. Pechprijs zou waarschijnlijk kunnen
gaan naar Vincent Mahy met de vooraf beschreven Crestmobile. Ondanks
alles heeft hij werkelijk alles gegeven om maar te kunnen rijden. ‘Thats the
spiritÂ’
Ook zeker
een vermelding waard is de deelname van Jean Tilmans met zijn Stanley
Steamer 1913Â…Â…Â…Â… Het was niet de eerste keer dat Jean aan de start verscheen, het is en blijft een imposante verschijning. Altijd weer meer dan geweldig
om te zien in alle faseÂ’s.
Ondergetekende
kreeg helaas niet veel mee van het bezoek aan het Lanz Buldog museum, maar daar
er toch wel wat tijd werd doorgebracht, demonstratie van de koolzaad motor e.a.
neem ik aan dat dit best in de smaak viel van de bezoekers. Dank dus aan dhr.
Langers voor zijn uiteenzetting.
Het gros van
de doorgefilterde hard core, reed verder naar het Boederbos, beeldentuin van
kunstenaar Leo Camps die vanaf vandaag
geinspireert is door automobielen en hun bestuurders. Van de nood werd een
deugt gemaakt, want sommigen zagen de kans ook nog even een bezoek te brengen
aan het museumpje van Jos Nuyts, op een boogscheut van het Boenderbos.
Een lange
wandeling door het bos en tuin, met broodjes, drank werd gevolgd door de verplaatsing
naar ons einddoel “Happy Old Iron”
Altijd zeer
in de smaak vallend, zeker van degenen die er nog nooit waren.
Om het met de woorden van Noël Whitall te zeggen; “ I
would not have believed you, if i had not seen it with my one eyes”
Voila, tot hier een korte uiteenzetting van de gebeurtenissen op 3 juni 2012 te Neerglabbeek en omstreken.
Rest er nog
een dankwoord uit te spreken, dit jaar vooral aan de deelnemers zelf die alle
weergoden trotseerden, en een prachtig pallet exclusieve echte oldtimers te
voorschijn toverden. Duimpje omhoog.
Geen kwantiteit maar kwaliteit.!!!!!!!!!
De Mensen die instonden voor de koffietafel,
het opruimen de afwas,
Walter en
Ria die dit jaar de route uitstippelden, de roadbooks samenstelden en route
controleerden.
Jaak Jacobs
voor de bepijling van de route, andere
Bruno
Costers voor de medewerking aan het blog (fotoÂ’s)
Walter Langers,
Leo Camps ,Mark Geerkens voor ontvangst
in hun musea, Martin Larminier voor de mooie badges die elke deelnemer ontving, al onze sponsors.....
Thieu Nies
voor de drankverzorgingÂ…
Als
afsluiter zou ik simpelweg zeggen, tot
volgend jaarÂ…Â…Â…Â…Â…
Wie graag een foto uit het album van Bruno wenst per mail, kan die aanvragen bij bc@belgacom.net
Video links http://youtu.be/E8Hwcg8gJBY http://youtu.be/o9Zytm-0nzk http://youtu.be/E8Hwcg8gJBY http://youtu.be/Hdf-Nw78B8U http://youtu.be/vnCDc82RGaI




















Nog meer foto's op http://rides.webshots.com/slideshow/582544820DctYsd http://rides.webshots.com/album/582544820DctYsd
|