Het was mooi weer vandaag, dus ik heb de wedstrijd gemist, net nu hij in het land van Michael, euh, Sebastian Vettel was. Soit: het is tenslotte Lewis Hamilton die heeft gewonnen! Onze felicitaties! Alonso was "maar" tweede, maar het is in elk geval duidelijk dat de suprematie van Red Bull verdwenen is. Nu hebben we voor de rest van het jaar weer een spannend kampioenschap! d'Ambrosio is niet super geëindigd, maar hij is toch geëndigd voor iemand die voor hem vertrokken was.
Stand European F1 World Championship, NA Grote Prijs van Duitsland, 2011, Piloten 1 Sebastian Vettel 130 2 Fernando Alonso 104 3 Mark Webber 87 4 Lewis Hamilton 87 5 Jenson Button 46 6 Nico Rosberg 36 7 Felipe Massa 30 8 Nick Heidfeld 19 9 Adrian Sutil 16 10 Michael Schumacher 14 11 Kamui Kobayashi 14 12 Sergio Perez 8 13 Vitaly Petrov 7 14 Jaime Alguersuari 5 15 Sebastien Buemi 3 16 Rubens Barrichello 2 17 Pastor Maldonado 0 18 Paul Di Resta 0 19 Heikki Kovalainen 0 20 Jarno Trulli 0 21 Vitantonio Liuzzi 0 22 Narain Karthikeyan 0 23 Timo Glock 0 24 Jerome d'Ambrosio 0
Stand European F1 World Championship, NA Grote Prijs van Duitsland, 2011, Constructeurs 1 Red Bull 217 2 Ferrari 134 3 McLaren 133 4 Mercedes 50 5 Renault 26 6 Sauber 22 7 Force India 16 8 Toro Rosso8 9 Williams 2 10 Lotus 0 11 Hispania 0 12 Virgin 0
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:f1, formule 1, formula 1, europa, nurburgring, f1 world championship, grote prijs van duitsland, F1 World Championship, European F1 World Championship
09-07-2011
Formula 1 World Championship, Grote Prijs van Engeland, 2011
Dit weekeinde racen de F1-auto's rond op Silverstone voor de grote prijs van Engeland. De Engelse piloten zijn eropuit om hun kansen sterk te verdedigen, en dat zijn er nogal wat, niet in het minst Jenson Button en Lewis Hamilton. Maar de McLarens gaven de laatste tijd niet de indruk echt een vuist te kunnen maken tegen de Ferrari's en de Red Bulls Wat kan de startvolgorde ons daarover vertellen?
Silverstone heeft enkele heel aardige bochtencombinaties, waardoor het een van de betere circuits van het seizoen is.
Dat het Europese kampioenschap bijhouden geen onzin is, bleek duidelijk toen we een straatje Alonso - Vettel - Hamilton - Webber hadden: dat waren namelijk allemaal kampioenen: Alonso 2x wereldkampioen, Vettel en Hamilton elk 1x wereldkampioen, en Webber werd vorig jaar de Europese kampioen. Het Europese kampioenschap heeft dus wel degelijk een beter beeld van de mogelijkheden van een rijder dan de impressionistische indruk die vaak nablijft na een overwinning in bijvoorbeeld Monaco. En het brengt duidelijk in herinnering dat Webber vorig jaar in zijn laatste race gewoon pech had.
We vragen ons wel af of de aanrijding van Hamilton en Massa in een van de laatste bochten van de wedstrijd tot een diskwalificatie zou kunnen leiden. Maar wiens schuld was dat? Sneed Massa de bocht af? Remde Hamilton te laat? Moeilijk uit te maken. Massa was al voorbij Hamilton, dus ik vermoed dat Hamilton de Braziliaan had moeten laten passeren. Maar kon Hamilton wel nog remmen?
Startorde Grote Prijs van Engeland, Silverstone, 2011 1 Mark Webber 2 Red Bull-Renault 1:30.399 2 Sebastian Vettel 1 Red Bull-Renault 1:30.431 3 Fernando Alonso 5 Ferrari 1:30.516 4 Felipe Massa 6 Ferrari 1:31.124 5 Jenson Button 4 McLaren-Mercedes 1:31.898 6 Paul Di Resta 15 Force India-Mercedes 1:31.929 7 Pastor Maldonado 12 Williams-Cosworth 1:31.933 8 Kamui Kobayashi 16 Sauber 1:32.128 9 Nico Rosberg 8 Mercedes GP 1:32.209 10 Lewis Hamilton 3 McLaren-Mercedes 1:32.376 11 Adrian Sutil 14 Force India-Mercedes 1:32.617 12 Sergio Perez 17 Sauber 1:32.624 13 Michael Schumacher 7 Mercedes GP 1:32.656 14 Vitaly Petrov 10 Renault 1:32.734 15 Rubens Barrichello 11 Williams-Cosworth 1:33.119 16 Nick Heidfeld 9 Renault 1:33.805 17 Heikki Kovalainen 20 Lotus-Renault 1:34.821 18 Jaime Alguersuari 19 Toro Rosso-Ferrari 1:35.245 19 Sebastien Buemi 18 Toro Rosso-Ferrari 1:35.749 20 Timo Glock 24 Virgin-Cosworth 1:36.203 21 Jarno Trulli 21 Lotus-Renault 1:36.456 22 Jerome d'Ambrosio 25 Virgin-Cosworth 1:37.154 23 Vitantonio Liuzzi 23 Hispania-Cosworth 1:37.484 24 Daniel Ricciardo 22 Hispania-Cosworth 1:38.059
Uitslag Grote Prijs van Engeland, Silverstone, 2011
Zoals ik vorige keer al schreef: "Alonso begint de Red Bulls toch te bedreigen"... en dat heeft hij deze keer duidelijk bewezen. Dat het te danken is aan de algemene vooruitgang bij Ferrari, blijkt ook uit de verbeten strijd die Massa kon neerzetten. De reglementswijziging i.v.m. de aangeblazen diffusor speelt een rol, maar Ferrari heeft ook duidelijk vooruitgang gemaakt. Overigens zal dat reglement binnenkort wéér veranderen. Button is de pechvogel van het weekeinde: er liep iets mis tijdens de bandenwissel. En Hamilton heeft zich aardig verdedigd. Opvallend is ook de 7e plaats voor Perez met zijn Sauber. De 17e plaats van d'Ambrosia is niet onaardig, omdat hij als 22e vertrok, maar hij heeft niemand ingehaald.
Stand European F1 World Championship, NA Grote Prijs van Engeland, 2011, Piloten 1 Sebastian Vettel 118 2 Fernando Alonso 86 3 Mark Webber 72 4 Lewis Hamilton 62 5 Jenson Button 46 6 Nico Rosberg 30 7 Felipe Massa 20 8 Nick Heidfeld 19 9 Kamui Kobayashi 12 10 Michael Schumacher 10 11 Adrian Sutil 8 12 Sergio Perez 8 13 Vitaly Petrov 6 14 Jaime Alguersuari 5 15 Sebastien Buemi 3 16 Rubens Barrichello 2
Stand European F1 World Championship, NA Grote Prijs van Engeland, 2011, Constructeurs 1 Red Bull 190 2 McLaren 108 3 Ferrari 106 4 Mercedes 40 5 Renault 25 6 Sauber 20 7 Force India 8 8 Toro Rosso8 9 Williams 2 10 Lotus 0 11 Hispania 0 12 Virgin 0
Spijtig genoeg nog altijd geen punten voor Virgin.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen) Tags:f1, formule 1, formula 1, europa, silverstene, f1 world championship, grote prijs van engeland, F1 World Championship, European F1 World Championship
24-06-2011
Formula 1 World Championship, Grote Prijs van Europa, 2011
Zoals dikwijls is d'Ambrosio lager geklasseerd dan Glock, maar in de wedstrijd maakt hij dat meestal goed. Red Bull weer bovenaan, Hamilton al bij al tevreden, Alonso teleurgesteld. Force India doet het verrassend goed. Dat wordt een team om rekening mee te houden voor de middenmotors.
Alonso begint de Red Bulls toch te bedreigen. Sommige commentatoren beweren dat de Red Bulls veel voordelen halen uit de aangeblazen diffusor, en die wordt binnenkort verboden. Als dat waar is, dan zouden de Ferrari's en de Red Bulls vanaf de volgende wedstrijd even snel kunnen zijn.
Het is ook de eerste keer dat Massa punten haalt voor het European F1 World Championship. D'Ambrosio heeft zijn goede resultaat van Canado niet kunnen herhalen, maar misschien zal in de latere wedstrijd ook voor hem het verbod op de aangeblazen diffusor in zijn voordeel zijn.
Stand European F1 World Championship, NA Grote Prijs van Europa, 2011, Piloten 1 Sebastian Vettel 100 2 Fernando Alonso 61 3 Mark Webber 57 4 Lewis Hamilton 50 5 Jenson Button 46 6 Nico Rosberg 22 7 Nick Heidfeld 15 8 Kamui Kobayashi 12 9 Felipe Massa 10 10 Michael Schumacher 8 11 Adrian Sutil 8 12 Vitaly Petrov 6 13 Jaime Alguersuari 4 14 Sebastien Buemi 3 15 Rubens Barrichello 2 26 Sergio Perez 2 27 Pastor Maldonado 0 28 Paul Di Resta 0 19 Heikki Kovalainen 0 20 Jarno Trulli 0 21 Vitantonio Liuzzi 0 22 Narain Karthikeyan 0 23 Timo Glock 0 24 Jerome d'Ambrosio 0
Stand European F1 World Championship, NA Grote Prijs van Europa, 2011, Constructeurs 1 Red Bull 157 2 McLaren 96 3 Ferrari 71 4 Mercedes 30 5 Renault 21 6 Sauber 14 7 Force India 8 8 Toro Rosso7 9 Williams 2 10 Lotus 0 11 Hispania 0 12 Virgin 0
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:f1, formule 1, formula 1, europa, valencia, f1 world championship, grote prijs van europa, F1 World Championship, European F1 World Championship
11-06-2011
Formula 1 World Championship, Grote Prijs van Canada, 2011
De GP van Canada is een soort generale repetitie voor de GP van Europa. In Europa wordt dit weekend de 24 Uren van Le Mans gereden, een van de grootste circuitwedstrijden van het jaar. De strijd gaat tussen Audi en Peugot. Voor wie Canada wil volgen, opgelet: door de manier waarop de aarde rond haar as draait, komt in Canada de zon later op dan bij ons. Dat betekent dat ze daar later zijn dan bij ons, waardoor het er vroeger is dan bij ons. Doordat het daar vroeger is dan bij ons, is het hier later als ze daar nog vroeg zijn. Dat betekent dat de kwalificatieritten en de wedstrijd een stuk later zijn dan bij ons. Of, liever gezegd: ze zijn hier op hetzelfde moment als daar, maar ze doen dat later, waardoor het er vroeger is. Of, waar het uiteindelijk om gaat is dat we later dan gewoonlijk te weten komen wanneer wat is gebeurd in een F1-wedstrijd. Zodra als je dat hebt doorgrond, kun je beginnen na te denken over de datumlijn, waar het het ene moment nog 11 juli 2011 is, en een paar kilometer verder al 12 juli 2011. Of: waar je kutn terugkeren in de tijd door naar het oosten te gaan!
De resultaten van de kwalificaties en de wedstrijd worden hier vermeld. Aangezien de wedstrijd niet meetelt voor de European Formula 1 World Championship, gaan we er verder niet veel woorden aan vuil maken. Wat vakantie voor uw reporter. (ondertussen probeer ik dat gedoe rond die datumlijn te doorgronden... grrr... Wie zei dat de relativiteitstheorie van Einstein moeilijk was?)
Ter informatie: Perez rijdt toch niet mee. Hij voelde zich niet lekker en werd vervangen door Pedro de la Rosa.
D'Ambrosio's tijd was niet binnen de 107%-limiet, en hij rekende op een gunstige beslissing van de wedstrijdleiding. Dat is gelukkig wel gebeurt. D'Ambrosio was tijdens de vrije trainingen vrijdag tegen de muur gekwakt, waarna hij problemen had met het nieuwe chassis van de auto. Daarom zag de wedstrijdleiding de slechte tijd door de vingers.
De race leek bijna te verdrinken, maar uiteindelijk konden de resterende ronden toch nog worden afgelegd, en bovendien in voortdurend verbeterende omstandigheden, waardoor op het einde er toch nog een spannende wedstrijd uitkwam, en zelfs de oude Schumacher leek terug te keren. Na heel wat pech gedurende de kwalificaties en de vorige wedstrijden, mag d'Ambrosio tevreden zijn: hij werd 15e. En hij eindigde voor Glock, wat hij al bij al niet zo vaak doet.
Grote Prijs van Canada, Montreal, 2011 Definitieve uitslag (na bestraffing Karthikeyan)
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:f1, formule 1, formula 1, canada, f1 world championship, grote prijs van canada, F1 World Championship
30-05-2011
Grand Prix 2: Rosemeyer! van Marvano
Vandaag verscheen "Rosemeyer!", het tweede deel van de trilogie "Grand Prix" van Marvano.
Marvano vertelt het verhaal van de grand-prix-piloten van tijdens de jaren 30, met hun roekeloze races op de voorgrond, en het opkomende nazisme op de achtergrond.
Ondanks het soms zwaarwichtige onderwerp vindt Marvano de humor in de situaties.
European Formula 1 World Championship, Grote Prijs van Monaco, 2011
Deze week, zondag 29 mei: Monaco! In Spasnje bewees Fernando Alonso dat hij de kanonstart heeft teruggevonden waarvoor hij berucht was toen hij zijn wereldtitels pakte. McLaren toonde in Spanje dat ze kunnen tippen aan Red Bull, en hoogstens nog iets tekort schieten. Red Bull en McLaren zijn de snelste jongens van het hele pak, maar Monaco is géén snel circuit... Dus zouden de kaarten in Monaco wel eens anders kunnen liggen dan de voorbije wedstrijden.
De startorde werd veranderd: Lewis Hamilton werd van zijn aanvankelijke 7e plaats achteruitgeschoven naar 9, omdat zijn snelste ronde werd afgekeurd wegens het afsnijden van de chicane. "Onderstuur," zei Lewis. Let op dat Karthikeyan en Liuzzi geen tijd konden halen. Dat heeft echter geen invloed op de plaats die ze gisteren hadden gekregen.
Perez 9e, maar zal niet starten doordat hij met een hersenschudding in het ziekenhuis ligt na zijn crash gisteren, de crash die trouwens Hamilton zijn beste tijd kostte.
Alonso zal met zijn 4e plaats teleurgesteld zijn, maar hij mag nog niet worden afgeschreven. Vettel zet zijn opmars verder. Er is momenteel tegen hem niet veel te beginnen. Schumacher heeft een verrassende 5e plaats te pakken. Voor zijn doen is dat gewoon geweldig. Kemphaan Hamilton staat op de 7e plaats, wat niet erg denderend is. Op het circuit van Monaco is het onmogelijk om vanuit die positie de wedstrijd te winnen. d'Ambrosio moet Glock laten voorgaan. Beide Lotussen hebben zich tussen beide Toro Rosso's gewrongen. Lotus had waarschijnlijk op ietsje meer gehoopt. Niemand kijkt naar Button, maar hij staat daar wel op de 2e startplaats. Al bij al heeft hij kans op een overwinning.
Stand European F1 World Championship, NA Grote Prijs van Monaco, 2011, Piloten
1 Sebastian Vettel 75 2 Fernando Alonso 43 3 Mark Webber 42 4 Lewis Hamilton 38 5 Jenson Button 38 6 Nico Rosberg 16 7 Nick Heidfeld 14 8 Kamui Kobayashi 12 9 Michael Schumacher 8 10 Vitaly Petrov, Adrian Sutil 6 12 Sebastien Buemi 3 13 Rubens Barrichello, Sergio Perez 2 15 Felipe Massa, Pastor Maldonado, Paul Di Resta, Jaime Alguersuari, Heikki Kovalainen, Jarno Trulli, Vitantonio Liuzzi, Narain Karthikeyan, Timo Glock, Jerome d'Ambrosio 0
Stand European F1 World Championship, NA Grote Prijs van Monaco, 2011, Constructeurs
1 Red Bull 117 2 McLaren 76 3 Ferrari 43 4 Mercedes 24 5 Renault 20 6 Sauber 14 7 Force India 6 8 Toro Rosso 3 9 Williams 2 10 Lotus, Hispania, Virgin 0
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:f1, formule 1, formula 1, monaco, f1 world championship, grote prijs van monaco, European F1 World Championship
20-05-2011
European Formula 1 World Championship, Grote Prijs van Spanje, 2011
Onze volgende stop is Spanje, het circuit van Catalunja in Barcelona. Vandaag, vrijdag 20 jmei worden de eerste oefenritten gereden van 0900-1030 uur. De tweede reeks testritten volgen van 1300-1430.
Ondertussen heeft Geraardsbergen (België) zich ook in het racen gestort. De plaatselijke radiozender MIG bestaat 30 jaar, en organiseert daarom een gocartrace in de straten van het Oudenbergstadje. Nee, de Muur van Geraardsbergen peddelen ze niet op. De gocarts die gewoonlijk aan de Belgische kust rondtoeren zullen zondag 22 mei tijdens een koopjeszondag in de afgezette straten rondrijden.
Bikers krijgen wat harders tussen de tanden: met de
politie van Geraardsbergen-Lierde is er een Biker
Safety Day. Dat ise en begeleide motortocht met start en aankomst op het
Stationsplein van Geraardsbergen.
Het meest kleurrijke event zal waarschijnlijk het opstegen van bemande luchtballons worden, vanop het Marktplein van Geraardsbergen.
Dei gocartrace moet ergens rond 14.00 uur beginnen. Meer weten we er niet van. Die carts zijn niet met een motor aangedreven. Het heeft dus wat weg van een zeepkisten race. Maar zeepkisten zijn helemaal niet anagedreven, zelfs niet met trappers.
Om 13.00 uur vertrekt de F1 wedstrijd in Catalunja. Die auto's zijn wel aangedreven.
Nieuws uit de paddocks: D'Ambrosio is zeker van zijn plaats bij Virgin voor het hele seizoen 2011. Alonso is zeker van zijn plaats bij Ferrari tot en met 2016. Normaal zou hij dus toch een of twee keer wereldkampioen met Ferrari kunnen worden.
Als opwarmer voor de wedstrijd van zondag:
Stand in het Wereldkampioenschap F1 na de Grote Prijs van Turkije
Stand European F1 World Championship, NA Grote Prijs van Turkije, 2011, Piloten Sebastian Vettel 25 Mark Webber 18 Fernando Alonso 15 Lewis Hamilton 12 Nico Rosberg 10 Jenson Button 8 Nick Heidfeld 6 Vitaly Petrov 4 Sebastien Buemi 2 Kamui Kobayashi 1
Stand European F1 World Championship, NA Grote Prijs van Turkije, 2011, Constructeurs Red Bull 43 McLaren 20 Ferrari 15 Mercedes 10 Renault 10 Toro Rosso 2 Sauber 1
Stand European F1 World Championship, NA Grote Prijs van Spanje, 2011, Piloten Sebastian Vettel 50 Mark Webber 30 Lewis Hamilton 30 Fernando Alonso 25 Jenson Button 23 Nico Rosberg 16 Nick Heidfeld 10 Michael Schumacher 8 Vitaly Petrov 6 Kamui Kobayashi 2 Sergio Perez 2 Sebastien Buemi 2
Stand European F1 World Championship, NA Grote Prijs van Spanje, 2011, Constructeurs Red Bull 80 McLaren 53 Ferrari 25 Mercedes 24 Renault 16 Sauber 4 Toro Rosso 2 Williams 0 Force India 0 Lotus 0 Hispania 0 Virgin 0
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:f1, formule 1, formula 1, catalunja, catalunya, f1 world championship, grote prijs van spanje, European F1 World Championship, Barcelona
06-05-2011
European Formula 1 World Championship, Grote Prijs van Turkije, 2011
Na de nodige buitenlandse avonturen, rijden de F1-machines over de rand van Europa. Deze week zijn ze neergestrekeni n Istanboel voor de Grote Prijs van Turkije. Dit jaar nemen we hem ook op in onze circuit van de wedstrijden die meeteleln voor het European F1 World Championship. Vorig jaar won Lewis Hamilton. Dit jaar toert er ook een Belg in rond:
Jérôme D'Ambrosio, waar de binnenlandse pers even enthousiast over doet als over Hamilton en Co. Wat soms wel eens koddig is.
De Jérôme maakt zich tijdens de kwalificaties in de eerste plaats zorgen over of hij mag meedoen, terwijl Hamilton zich zorgen maakt of hij vanaf de pole mag starten. Vorig jaar werd ons European F1 World Championship gewonnen door Webber, die tot de laatste wedstrijd van het F1 World Championship ook de grote titel te pakken leek te krijgen, op de hielen gezeten door ene Alonso. Tot alles compleet anders uitpakte en de twee belangrijkste favorieten de jonge knaap Vettel met de eer zagen lopen.
Om jullie alvast warm te maken: hier de huidige stand in het officiële wereldkampioenschap. In het European F1 World Championship staan alle scores nog op nul.
Uitslag Grote Prijs van Turkije 2011, Istanboel 1 Sebastian Vettel 1 Red Bull-Renault 1:30:17.558 2 Mark Webber 2 Red Bull-Renault +00:08.807 3 Fernando Alonso 5 Ferrari +00:10.075 4 Lewis Hamilton 3 McLaren-Mercedes +00:40.232 5 Nico Rosberg 8 Mercedes GP +00:47.539 6 Jenson Button 4 McLaren-Mercedes +00:59.431 7 Nick Heidfeld 9 Renault +01:00.857 8 Vitaly Petrov 10 Renault +01:08.168 9 Sebastien Buemi 18 Toro Rosso-Ferrar i+01:09.394 10 Kamui Kobayashi 16 Sauber +01:18.021 11 Felipe Massa 6 Ferrari +01:19.823 12 Michael Schumacher 7 Mercedes GP +01:25.444 13 Adrian Sutil 14 Force India-Mercedes op 1 ronde 14 Sergio Perez 17 Sauber op 1 ronde 15 Rubens Barrichello 11 Williams-Cosworth op 1 ronde 16 Jaime Alguersuari 19 Toro Rosso-Ferrari op 1 ronde 17 Pastor Maldonado 12 Williams-Cosworth op 1 ronde 18 Jarno Trulli 21 Lotus-Renault op 1 ronde 19 Heikki Kovalainen 20 Lotus-Renault op 1 ronde 20 Jerome d'Ambrosio 25 Virgin-Cosworth op 1 ronde 21 Narain Karthikeyan 22 Hispania-Cosworth op 1 ronde 22 Vitantonio Liuzzi 23 Hispania-Cosworth op 1 ronde 23 Paul Di Resta 15 Force India-Mercedes uitgevallen na 46ronden 24 Timo Glock 24 Virgin-Cosworth niet gestart
Stand European F1 World Championship, NA Grote Prijs van Turkije, 2011, Piloten Sebastian Vettel 25 Mark Webber 18 Fernando Alonso 15 Lewis Hamilton 12 Nico Rosberg 10 Jenson Button 8 Nick Heidfeld 6 Vitaly Petrov 4 Sebastien Buemi 2 Kamui Kobayashi 1
Stand European F1 World Championship, NA Grote Prijs van Turkije, 2011, Constructeurs Red Bull 43 McLaren 20 Ferrari 15 Mercedes 10 Renault 10 Toro Rosso 2 Sauber 1
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:f1, formule 1, formula 1, istanboel, f1 world championship, grote prijs van turkije, European F1 World Championship
17-03-2011
Ikigami: een nieuwe stripreeks
Vanaf deze week ligt de knap getekende stripreeks Ikigami in de winkels.
Ikigami past niet in het rijtje kinderstrips zoals Jommeke, Kiekeboes, Suske & Wiske en Kuifje. Het is een "hardere" strip, zoals vroeger Bernard Prince dat was. Net als "De valstrik" van Blake & Mortimer wordt hier niet de kaart getrokken van de aangename utopie.
Motorô Mase beheerst zowel zijn tekenpen als zijn verhalenpen. Hij bedenkt emotioneel sterke verhalen, die ondanks de merkwaardige uitgangspunten en stevige consequenties geen holle verzinsels zijn.
Tussen de massa's manga die de laatste jaren in het Nederlands op de markt werden gebracht, ontbraken echt volwassen reeksen, en er werd dan ook uitgekeken naar iets als Ikigami. Het is een gok: volwassen stripreeksen zijn niet het grote succes, niet in het minst doordat ouders het niks voor hun kroost vinden. Maar door die houding staat de volwassen lezer vaak in de kou. Uitgevers durven soms immers geen risico meer nemen. Gelukkig heeft Kana dat wel gedurfd, en hopelijk wordt dat gehonoreerd. Het zou het begin kunnen zijn van een nieuwe golf strips die andere wegen durven inslaan.
Vanaf deze week ligt Ikigami in de winkels, een stripreeks waaraan ik meewerk. Ikigami past niet in het rijtje kinderstrips zoals Jommeke, Kiekeboes, Suske & Wiske en Kuifje. Het is een "hardere" strip, zoals vroeger Bernard Prince dat was. Net als "De valstrik" van Blake & Mortimer wordt hier niet de kaart getrokken van de aangename utopie. Ik kijk dan ook uit naar de reacties. Dit soort spul gaat er vaak moeilijk in, omdat de ouders het niks voor hun kroost vinden, maar de volwassen lezer staat daardoor soms in de kou.
Deze week zaterdag, 6 november, is er een ruilbeurs voor boeken, cd's enzovoort. Ook voor postzegelliefhebbers.
Mensen uit de buurt van Gent, Geraardsbergen, Brussel en omgeving kunnen best 's langskomen. Het is op provinciaal niveau.
Op 6 november 2010 is er in de Zaal St.-Bavo te Geraardsbergen een ruilbeurs.
Ze wordt georganiseerd door de postzegelclub, maar er zijn ook boeken en cd's.
Ik zal er zelf aanwezig zijn met enkele uitgaven van Tolkien, woordenboeken, woordenboeken op cd-rom, audio-cd's, en boeken over Vlaamse auteurs vooral van voor 1945.
Mijn voorraad is vooral interessant voor wie belangstelling heeft voor oudere Vlaamse literatuur.
Deze week zaterdag, 6 november, is er een ruilbeurs voor boeken, cd's enzovoort. Ook voor postzegelliefhebbers.
Mensen uit de buurt van Gent, Geraardsbergen, Brussel en omgeving kunnen best 's langskomen.
Het is dus iets op provinciaal niveau.
Op 6 november 2010 is er in de Zaal St.-Bavo te Geraardsbergen een ruilbeurs.
Ze wordt georganiseerd door de postzegelclub, maar er zijn ook boeken en cd's.
Ik zal er zelf aanwezig zijn met enkele uitgaven van Tolkien,
woordenboeken, woordenboeken op cd-rom, audio-cd's, en boeken over
Vlaamse auteurs vooral van voor 1945.
Mijn voorraad is vooral interessant voor wie belangstelling heeft voor oudere Vlaamse literatuur.
Onthou 6 november 2e-handsbeurs boeken, audio-cd's, cd-roms
Op 6 november 2010 is er in de Zaal St.-Bavo te Geraardsbergen een ruilbeurs.
Ze wordt georganiseerd door de postzegelclub FIla Geraardsbergen.
Er zijn boeken, cd's, cd-roms en postzegels te koop en te ruil. Ook aangeboden: postkaarten, munten en stukken i.v.m. heemkunde.
Ik zal er zelf aanwezig zijn met woordenboeken op papier en op cd, enkele uitgaven van Tolkien, wat manga, audio-cd's, en boeken over Vlaamse auteurs vooral van voor 1945.
Mijn voorraad is vooral interessant voor wie belangstelling heeft voor oudere Vlaamse literatuur en voor wie belangstelling heeft voor enkele gespecialiseerde woordenboeken.
European F1 World Championship, Grote Prijs van Italië
De laatste race van het Europese seizoen van de F1. De laatste kans van Lewis Hamilton om nog vice-kampioen te worden. De laatste kans van McLaren om vice-kampioen te worden.
Wat zal het worden?
Monza is een circuit voor de snelle jongens. De gemiddelde snelheden zijn er hoog. De race heeft altijd de indruk snel voorbij te zijn. Het circuit lijkt wel typisch Italiaans: snel en slank, zwierig en elegant.
In elk geval vertrekt Alonso vanuit een goede positie: hij heeft de pole. Krijgt Alonso nu eindelijk de beloning die hij al enige wedstrijden lang verdient? Er hangt veel vanaf voor hem: als hij deze race slecht scoort, grijpt hij zeker naast het wereldkampioenschap F1.
Wat niet had mogen gebeuren en wat kon gebeuren is gebeurd: Lewis Hamilton had pech. Hij vertrok goed en schoof na de start van de vijfde plek direct naar de vierde plaats, maar al in een van de eerste bochten raakte hij Massa, en Lewis' auto werd beschadigd. De besturing liep niet meer zoals de ingenieurs hadden gepland en de mecaniciens hadden mogelijk gemaakt, en Lewis eindigde in het grind. Afgelopen. Na minder dan een ronde. De piloot was zo ontgoocheld dat het een hele tijd geduurd heeft voor hij met de pers wou praten.
Pech ook voor de kijkers, want we wisten wel dat Hamilton het Europese F1 Worldchampionship niet meer kon winnen, maar het haalde toch de spanning voor een stuk uit de wedstrijd.
Button trok op als een razende roeland, waardoor Fernando Alonso zijn pole niet kon vasthouden, maar verder dan de tweede plaats zakte hij niet weg. Even leek het of Massa nog kwam aandringen, maar behalve het onvermijdelijke gedrang kort na de start, hield hij zich kalm. Terwijl het duo Button-Alonso uitliep, liet Massa zich wat afzakken, waarschijnlijk vooral om te verhinderen dat de nummer 4 van het rijtje dichterbij kwam.
En die vier? Ja, dat wisselde wel wat, maar op het einde van de wedstrijd bleek het... Sebastian Vettel te zijn. En dus niet Mark Webber, die nochtans precies op die vierde stek gestart was. Webber leek net als in Spa lood in de banden te hebben toen hij vertrok. Er schoten hem een aantal auto's voorbij, en voor je het wist, moest hij aan een remonte beginnen. Uiteindelijk eindige hij als zesde, en dat was de plek waar... Sebastian Vettel was vertrokken. De twee Red Bulls hadden tijdens de wedstrijd dus van plaats verwisseld.
Tijdens de race hield Alonso vooral Button in de gaten. Je wist maar nooit of die laatste een fout maakte, zodat de Spanjaard hem voorbij kon. Dat gebeurde niet, maar er was nog een ander lichtpuntje: de pitstops. Misschien kon de Ferrari de McLaren voorbij door de pitstops? Dan kwam het erop aan ofwel een flinke voorsprong op te bouwen als Button als eerste de pits inging, ofwel zo snel mogelijk het gat met Button dicht te rijden, als Alonso als eerste de pit inging.
Tot teleurstelling van Button werd hij als eerste binnengeroepen, en Alonso kon vrijuit gaan. Daarna dook de Ferrari de pits in, en kwam terug op het circuit, nauwelijks voor Button. Maar met wat scherp remmen, draaien, keren, elkaar bijna raken en waarschijnlijk ook met heel veel geluk, slaagde Alonso erin om na zijn pitstops nog net voor Button te blijven, die de rest van de race er niet meer in slaagde om dat goed te maken.
Het eindresultaat is dus zoals je hieronder ziet.
In het kampioenschap verandert er dus niet erg veel: Webber en Vettel blijven 1 en 2. De pechtvogel is Hamilton, die zijn derde plaats een vierde ziet worden, en Alonso stijgt van vier naar drie. Hij blij, natuurlijk, want het vergroot ook zijn kansen op de F1-wereldtitel zelf. Verder verandert er niet veel. Alleen achteraan zien we Petrov een plaats verliezen aan Hulkenberg.
In het constructeurskampioenschap daarentegen zijn de kaarten dooreengeschud. De winnaar blijft Red Bull, maar bijna alle andere posities zijn verandert doordat de teams ofwel één plaats winnen, ofwel één plaats verliezen. Ferrari stijgt naar 2, McLaren zakt naar 3, Mercedes-GP stijgt naar 4, Renault zakt naar 5, Williams stijgt naar 6, Force India zakt naar 7. Alleen BMW Sauber en Toro Rosso houden hun plaats vast, maar dat is niet echt iets om trots op te zijn, want ze blijven op 8 en 9 ondanks het feit dat ze geen enkel puntje scoorden.
European F1 Championschap: Stand piloten na de GP van Italië 1 Mark Webber 134 => eindwinnaar van het European F1 Worldchampionship voor piloten 2 Sebastian Vettel 106 3 Fernando Alonso 98 4 Lewis Hamilton 81 5 Felipe Massa 77 6 Jenson Button 69 7 Robert Kubica 54 8 Nico Rosberg 44 9 Adrian Sutil 32 10 Rubens Barrichello 26 11 Michael Schumacher 24 12 Kamui Kobayashi 20 13 Nico Hulkenberg 15 14 Vitaly Petrov 13 15 Pedro de la Rosa 6 16 Sebastian Buemi 3 16 Vitantonio Liuzzi 3 18 Alguersuari 1
European F1 Championschap: Stand constructeurs na GP van Italië 1 Red Bull 240 => eindwinnaar van het European F1 Worldchampionship voor constructeurs 2 Ferrari 165 3 McLaren 153 4 Mercedes 68 5 Renault 67 6 Williams 41 7 Force India 35 8 BMW Sauber 26 9 Toro Rosso 4
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:f1, formule 1, european f1 world championship, grote prijs van italië, monza
European F1 World Championship, Grote Prijs van België
Waar velen op gewacht hebben, is eindelijk aangebroken: de Grote Prijs van België op het circuit van Spa-Francorchamps!
De Grote Prijs van België is een van de weinige die er sinds het begin bij is. Een van de andere is de Grote Prijs van Monaco. Het is dan ook een van de wedstrijden met de langste geschiedenis.
De Grote Prijs van België werd al verreden op de circuits van Spa-Francorchamps, Zolder en... Nijvel! Dat laatste is bij weinigen bekend. Het circuit van Nijvel bestaat nog, maar is verwaarloosd. Het werd een tijdlang gebruikt door illegale racers die de toegangspoorten hadden geforceerd.
Zolder is tegenwoordig vooral bekend van de 24u van Zolder.
Spa wordt al zo lang gebruikt, dat de geschiedenis ervan ouder is dan die van de F1.
De eerste Grote Prijs zou er in 1925 gereden zijn. Hij werd toen gewonnen door Antonio Ascari in een Alfa Romeo, een merk dat heel lang in de F1 meedraaide, maar spijtig genoeg verdween. Het leeft echter nog verder in Ferrari, omdat Alfa tegenwoordig deel uitmaakt van de groep Fiat
Andere legendarische winnaars van de Grote Prijs van België zijn Bugatti, Maserati, Mercedes-Benz, Talbot, Delage (een prachtige legende), Auto-Union, Ferrari, Lancia-Ferrari, Vanwall, Cooper-Climax....
Jim Clark won de Grote Prijs van België 4 keer na elkaar, telkens in een Lotus, van het jaar 1962-1965. Legendarischer kun je niet worden! Lotus won de wedstrijd later nog 4 keer, de laatste keer met Ayrton Senna. Doordat Lotus weer meerijdt, kunnen we hun in de toekomst misschien nog overwinningen zien boeken.
De meeste overwinningen staan echter op het conto van Ferrar: 15! Dat is een sterke prestatie, die ze dit jaar echter niet konden verbeteren. Alonso verweerde zich, maar had te veel pech. Lewis Hamilton verloor bijna de wedstrijd toen hij slipte door de regen, maar kon gelukkig de auto rijdende houden, en stevende op de overwinning af.
Een apart kampioenschap bijhouden voor de Europese en de andere Grote Prijzen begint interessant te worden. In het rijderskampioenschap zien we dat Lewis Hamilton, die voor het gewone kampioenschap op de eerste plaats staat, in het Europese kampioenschap nog altijd maar op de derde plaats staat, ondanks zijn overwinning in België. Maar de situatie ziet er in Europa voor hem nog veel slechter uit: de wedstrijd in Monza, de Grote Prijs van Italië, is de laatste wedstrijd van het Europese kampioenschap. Lewis kan dus nog maximum 25 punten scoren, en dat is te weinig om de winnaar van het kampioenschap te worden. Hij kan wel nog de tweede plaats te pakken krijgen. Voor Mark Webber is de toestand helemaal anders: niemand kan hem nog de overwinning afpakken.
Als we naar het Europese kampioenschap voor de constructeurs kijken, zien we dat Red Bull zijn leiderspositie niet meer kan verliezen. Als we van het puntenaantal van McLaren 43 aftrekken (het maximumaantal dat een ploeg in één wedstrijd kan winnen), dan zien we dat Ferrari hun nog kan inhalen, maar zij zijn wel de enigen. Tien puntjes verschil is natuurlijk erg weinig. Dus de race in Monza wordt spannend: behoudt McLaren de tweede plaats in het kampioenschap, of moeten ze die afstaan aan Ferrari? Als dat het geval is, loopt het Europese luik van het F1-kampioenschap voor McLaren tamelijk slecht af: ze verliezen al zeker beide titels aan de Red Bulls, maar zouden nog de tweede plaats kunnen kwijtspelen ook.
Sterker nog: Hamilton kan nog de tweede plaats in het rijderskampioenschap halen, maar hij is niet eens zeker van zijn derde plaats. 81-25 is nog altijd 56, en dat betekent dat zowel Alonso als Massa hem kunnen achteruitduwen. Dan zou Hamilton zelfs maar de vijfde in het Europese kampioenschap zijn.
De Grote Prijs van Italië begint dus met belangrijke vraagtekens.
(Klik op de naam van een rijder of op de
naam van het team, en je wordt naar een website met meer uitleg over de
rijder of het team gestuud.)
European F1 Championschap: Stand piloten na de GP van België 1 Mark Webber 126 2 Sebastian Vettel 94 3 Lewis Hamilton 81 4 Fernando Alonso 73 5 Felipe Massa 62 6 Jenson Button 51 7 Robert Kubica 50 8 Nico Rosberg 34 9 Adrian Sutil 32 10 Rubens Barrichello 25 11 Michael Schumacher 22 11 Kamui Kobayashi 20 13 Vitaly Petrov 13 14 Nico Hulkenberg 9 15 Pedro de la Rosa 6 16 Sebastian Buemi 3 16 Vitantonio Liuzzi 3 18 Alguersuari 1
European F1 Championschap: Stand constructeurs na GP van België 1 Red Bull 220 2 McLaren 135 3 Ferrari 125 4 Renault 63 5 Mercedes 56 6 Force India 35 7 Williams 34 8 BMW Sauber 26 9 Toro Rosso 4
European F1 World Championship, Grote Prijs van Hongarije
Op naar de Hungaroring!
Resultaten
Alonso is na de Grote Prijs van Hongarije een plaatsje hoger geklommen in de stand van het European F1 World Championship, maar dat is een beetje misleidend: zijn achterstand op de leider van het kampioenschap is namelijk met zeven punten gestegen.
Die leider, Mark Webber, loopt op al zijn belangrijkste concurrenten uit. Zijn overwinning heeft hem goed gedaan.
Voor Lewis Hamilton was het een rampweekend, dus daar hoeven we niet veel woorden aan vuil te maken.
Maar ook Button deed het slecht: vier puntjes winnen is niet wat je verwacht van iemand die in de running voor de wereldtitel is. Als deze grand prix een slachtoffer heeft gemaakt, dan lijkt dat meer Jenson Button dan Lewis Hamilton te zijn. Lewis is tenslotte nog altijd vierde in het kampioenschap.
Massa reed een zeer goede wedstrijd, en won heel wat punten, maar kan daar in de rangschikking nog niet van profiteren: hij staat nog altijd op de zesde plaats.
Helemaal achteraan zijn er enkele verrassende ontwikkelingen. de hekkensluiters van vorig ekeer, Nico Hulkenberg en Vitaly Petrov, ruilden hun armzalige 15e plaats van één puntje in voor een 14e plaats met 9 punten voor Hulkenberg, en een 13e plaats met 11 punten voor Petrov. De winst in plaatsen is op het eerste gezicht niet spectaculair, maar wel in punten. Ze beginnen plotseling mee te tellen voor het middenveld.
In de stand voor de constructeurs wordt bevestigd wat door de startorde voor de Grote Prijs van Hongarije al werd naar voren geschoven: het gaat tussen Red Bull en Ferrari. McLaren lijkt de tweede seizoenshelft geen vuist te kunnen maken. Hamilton en Button staan in het rijderskampioenschap nog altijd in een goede uitgangspositie om de titel te pakken, maar hun auto's lijken niet meer mee te willen.
Renault springt een plaatsje naar voren, ten koste van Mercedes GP. Doordat Rosberg blijft beter presteren dan Schumacher, durven we ons zelfs afvragen of de slechte resultaten van Mercedes GP de schuld zijn van Schumacher. Rosberg kan dan al beweren dat Schumacher nog altijd een interessante toegevoegde waarde is, maar daar hebben we nog niet veel van gemerkt. Misschien om de auto's te testen? Nou, dat belooft voor voglende jaar: zelfs nu kunnen die strijkijzers van Mercedes niet mee.
Achteraan verandert er niets, ondanks de goede prestatie van beide Williamsen. Maar Williams heeft nu wel hoop op een betere tweede seizoenshelft. Zeker als Schumacher blijft klungelen.
Het beest is terug
Michael Schumacher voerde een bloedstollend manoeuver uit tijdens de Grote Prijs van Hongarije, toen hij merkte dat hij werd overmeesterd door Rubens Barichello.
Schumacher duwde Barichello bijna tegen de pitmuur.
De sympathie die Schumacher na zijn terugkeer had opgebouwd, omdat zijn streken na drie jaar afwezigheid door het publiek vergeten waren, zal nu wel verdwenen zijn.
Met de huidige technologie, waarbij alle raceauto's vol camera's zitten, heeft iedereen duidelijk kunnen volgen wat Schumacher uithaalde. Excuses zullen niet veel uithalen. Flauwe uitvluchten ook niet. De adem stokte van miljoenen mensen toen ze samen met Barichello Schumachers auto naar rechts zagen uitwijken en Barichello tussen de Mercedes en de harde pitmuur geperst werd.
Warwick, die onder andere toezicht houdt op de veiligheid, en zijn team, hebben Schumacher bestraft door hem tijdens de volgende grote prijs 10 plaatsen achteruit te zetten. Die volgende grand prix is de wedstrijd in Spa.
European F1 Championschap: Stand piloten na de GP van Hongarije 1 Mark Webber 108 2 Sebastian Vettel 94 3 Fernando Alonso 73 4 Lewis Hamilton 58 5 Jenson Button 51 6 Felipe Massa 50 7 Robert Kubica 35 8 Nico Rosberg 26 9 Rubens Barrichello 25 10 Adrian Sutil 22 11 Michael Schumacher 16 11 Kamui Kobayashi 16 13 Vitaly Petrov 11 14 Nico Hulkenberg 9 15 Pedro de la Rosa 6 16 Sebastian Buemi 3 17 Vitantonio Liuzzi 2 18 Alguersuari 1
European F1 Championschap: Stand constructeurs na GP van Hongarije 1 Red Bull 202 2 Ferrari 113 3 McLaren 110 4 Renault 46 5 Mercedes 42 6 Williams 34 7 Force India 24 8 BMW Sauber 22 9 Toro Rosso 4
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:f1, formule 1, european f1 world championship, grote prijs van hongarije, hungaroring, grand pix
Met dank aan wie me helpt om deze blog te onderhouden.
(c) 2023, Peter Motte of van de respectieve auteurs en kunstenaars.
Use by AI not allowed. Use for training purposes of AI not allowed.
De teksten en afbeeldingen op deze blog mogen niet worden gebruikt door AI, ook niet voor trainingsdoeleinden.
Alle teksten en afbeeldingen op deze blog zijn louter bedoeld voor kennisgeving aan menselijke gebruikers.