European F1 World Championship, Grote Prijs van Italië
De laatste race van het Europese seizoen van de F1. De laatste kans van Lewis Hamilton om nog vice-kampioen te worden. De laatste kans van McLaren om vice-kampioen te worden.
Wat zal het worden?
Monza is een circuit voor de snelle jongens. De gemiddelde snelheden zijn er hoog. De race heeft altijd de indruk snel voorbij te zijn. Het circuit lijkt wel typisch Italiaans: snel en slank, zwierig en elegant.
In elk geval vertrekt Alonso vanuit een goede positie: hij heeft de pole. Krijgt Alonso nu eindelijk de beloning die hij al enige wedstrijden lang verdient? Er hangt veel vanaf voor hem: als hij deze race slecht scoort, grijpt hij zeker naast het wereldkampioenschap F1.
Wat niet had mogen gebeuren en wat kon gebeuren is gebeurd: Lewis Hamilton had pech. Hij vertrok goed en schoof na de start van de vijfde plek direct naar de vierde plaats, maar al in een van de eerste bochten raakte hij Massa, en Lewis' auto werd beschadigd. De besturing liep niet meer zoals de ingenieurs hadden gepland en de mecaniciens hadden mogelijk gemaakt, en Lewis eindigde in het grind. Afgelopen. Na minder dan een ronde. De piloot was zo ontgoocheld dat het een hele tijd geduurd heeft voor hij met de pers wou praten.
Pech ook voor de kijkers, want we wisten wel dat Hamilton het Europese F1 Worldchampionship niet meer kon winnen, maar het haalde toch de spanning voor een stuk uit de wedstrijd.
Button trok op als een razende roeland, waardoor Fernando Alonso zijn pole niet kon vasthouden, maar verder dan de tweede plaats zakte hij niet weg. Even leek het of Massa nog kwam aandringen, maar behalve het onvermijdelijke gedrang kort na de start, hield hij zich kalm. Terwijl het duo Button-Alonso uitliep, liet Massa zich wat afzakken, waarschijnlijk vooral om te verhinderen dat de nummer 4 van het rijtje dichterbij kwam.
En die vier? Ja, dat wisselde wel wat, maar op het einde van de wedstrijd bleek het... Sebastian Vettel te zijn. En dus niet Mark Webber, die nochtans precies op die vierde stek gestart was. Webber leek net als in Spa lood in de banden te hebben toen hij vertrok. Er schoten hem een aantal auto's voorbij, en voor je het wist, moest hij aan een remonte beginnen. Uiteindelijk eindige hij als zesde, en dat was de plek waar... Sebastian Vettel was vertrokken. De twee Red Bulls hadden tijdens de wedstrijd dus van plaats verwisseld.
Tijdens de race hield Alonso vooral Button in de gaten. Je wist maar nooit of die laatste een fout maakte, zodat de Spanjaard hem voorbij kon. Dat gebeurde niet, maar er was nog een ander lichtpuntje: de pitstops. Misschien kon de Ferrari de McLaren voorbij door de pitstops? Dan kwam het erop aan ofwel een flinke voorsprong op te bouwen als Button als eerste de pits inging, ofwel zo snel mogelijk het gat met Button dicht te rijden, als Alonso als eerste de pit inging.
Tot teleurstelling van Button werd hij als eerste binnengeroepen, en Alonso kon vrijuit gaan. Daarna dook de Ferrari de pits in, en kwam terug op het circuit, nauwelijks voor Button. Maar met wat scherp remmen, draaien, keren, elkaar bijna raken en waarschijnlijk ook met heel veel geluk, slaagde Alonso erin om na zijn pitstops nog net voor Button te blijven, die de rest van de race er niet meer in slaagde om dat goed te maken.
Het eindresultaat is dus zoals je hieronder ziet.
In het kampioenschap verandert er dus niet erg veel: Webber en Vettel blijven 1 en 2. De pechtvogel is Hamilton, die zijn derde plaats een vierde ziet worden, en Alonso stijgt van vier naar drie. Hij blij, natuurlijk, want het vergroot ook zijn kansen op de F1-wereldtitel zelf. Verder verandert er niet veel. Alleen achteraan zien we Petrov een plaats verliezen aan Hulkenberg.
In het constructeurskampioenschap daarentegen zijn de kaarten dooreengeschud. De winnaar blijft Red Bull, maar bijna alle andere posities zijn verandert doordat de teams ofwel één plaats winnen, ofwel één plaats verliezen. Ferrari stijgt naar 2, McLaren zakt naar 3, Mercedes-GP stijgt naar 4, Renault zakt naar 5, Williams stijgt naar 6, Force India zakt naar 7. Alleen BMW Sauber en Toro Rosso houden hun plaats vast, maar dat is niet echt iets om trots op te zijn, want ze blijven op 8 en 9 ondanks het feit dat ze geen enkel puntje scoorden.
European F1 Championschap: Stand piloten na de GP van Italië 1 Mark Webber 134 => eindwinnaar van het European F1 Worldchampionship voor piloten 2 Sebastian Vettel 106 3 Fernando Alonso 98 4 Lewis Hamilton 81 5 Felipe Massa 77 6 Jenson Button 69 7 Robert Kubica 54 8 Nico Rosberg 44 9 Adrian Sutil 32 10 Rubens Barrichello 26 11 Michael Schumacher 24 12 Kamui Kobayashi 20 13 Nico Hulkenberg 15 14 Vitaly Petrov 13 15 Pedro de la Rosa 6 16 Sebastian Buemi 3 16 Vitantonio Liuzzi 3 18 Alguersuari 1
European F1 Championschap: Stand constructeurs na GP van Italië 1 Red Bull 240 => eindwinnaar van het European F1 Worldchampionship voor constructeurs 2 Ferrari 165 3 McLaren 153 4 Mercedes 68 5 Renault 67 6 Williams 41 7 Force India 35 8 BMW Sauber 26 9 Toro Rosso 4
Reacties op bericht (0)
Met dank aan wie me helpt om deze blog te onderhouden.