Peter Motte
Peter Motte - Vertaler


Met dank aan iedereen die helpt om deze blog te onderhouden.

Foto

Foto

Foto


Zoeken in blog


Blogs over strips
  • Andreas, striptekenaar
  • Comic Book Verfilming
  • Music, Media & Entertainment

    Met dank aan Vertaalbureau Motte
  • Vertaalbureau Motte bij WordPress
  • Vertaalbureau Motte website

    Inhoud blog
  • Ezzulia-uitdaging april 2021
  • Van Dale Grammatica - Werkwoord: Nederlands, Engels, Frans, Duits, Spaans
  • Ezzulia-uitdaging maart 2021
  • Ezzulia-uitdaging februari 2021
  • Ezzulia-uitdaging januari 2021

    Vertalen, vertaalbureau, vertalingen, vertaler, De Tijdlijn, film, fantasy, sciencefiction, horror, literatuur, auto's, beeldende kunsten, computers
    Vertalen, vertaalbureau, vertalingen, vertaler, De Tijdlijn, film, fantasy, sciencefiction, horror, literatuur, auto's, beeldende kunsten, computers
    20-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.European Formula 1 World Championship, Grote Prijs van Spanje, 2011
    Onze volgende stop is Spanje, het circuit van Catalunja in Barcelona.
    Vandaag, vrijdag 20 jmei worden de eerste oefenritten gereden van 0900-1030 uur.
    De tweede reeks testritten volgen van 1300-1430.

    Ondertussen heeft Geraardsbergen (België) zich ook in het racen gestort.
    De plaatselijke radiozender MIG bestaat 30 jaar, en organiseert daarom een gocartrace in de straten van het Oudenbergstadje.
    Nee, de Muur van Geraardsbergen peddelen ze niet op.
    De gocarts die gewoonlijk aan de Belgische kust rondtoeren zullen zondag 22 mei tijdens een koopjeszondag in de afgezette straten rondrijden.

    Bikers krijgen wat harders tussen de tanden:
    met de politie van Geraardsbergen-Lierde is er een Biker Safety Day. Dat ise en begeleide motortocht met start en aankomst op het Stationsplein van Geraardsbergen.

    Het meest kleurrijke event zal waarschijnlijk
    het opstegen van bemande luchtballons worden, vanop het Marktplein van Geraardsbergen.

    Dei gocartrace moet ergens rond 14.00 uur beginnen. Meer weten we er niet van. Die carts zijn niet met een motor aangedreven. Het heeft dus wat weg van een zeepkisten race. Maar zeepkisten zijn helemaal niet anagedreven, zelfs niet met trappers.

    Om 13.00 uur vertrekt de F1 wedstrijd in Catalunja. Die auto's zijn wel aangedreven.

    Nieuws uit de paddocks: D'Ambrosio is zeker van zijn plaats bij Virgin voor het hele seizoen 2011.
    Alonso is zeker van zijn plaats bij Ferrari tot en met 2016. Normaal zou hij dus toch een of twee keer wereldkampioen met Ferrari kunnen worden.

    Als opwarmer voor de wedstrijd van zondag:

    Stand in het Wereldkampioenschap F1 na de Grote Prijs van Turkije
    1 Ger S Vettel 93
    2 GB L Hamilton 59
    3 Aus M Webber 55
    4 GB J Button 46
    5 Spa F Alonso 41
    6 Brz F Massa 24
    7 Ger N Heidfeld 21
    8 Rus V Petrov 21
    9 Ger N Rosberg 20
    10 Jpn K Kobayashi 8

    Stand European F1 World Championship, NA Grote Prijs van Turkije, 2011, Piloten
    Sebastian Vettel    25
    Mark Webber    18
    Fernando Alonso    15
    Lewis Hamilton    12
    Nico Rosberg    10
    Jenson Button    8
    Nick Heidfeld    6
    Vitaly Petrov    4
    Sebastien Buemi    2
    Kamui Kobayashi    1

    Stand European F1 World Championship, NA Grote Prijs van Turkije, 2011, Constructeurs
    Red Bull      43
    McLaren      20
    Ferrari      15
    Mercedes      10
    Renault      10
    Toro Rosso  2
    Sauber     1

    Startpositie Grote Prijs van Spanje, 2011
    Pos Country Driver Car Team Q1 Q2 Q3
    1 australia Mark Webber 2 Red Bull-Renault 1:23.619 1:21.773 1:20.981
    2 germany Sebastian Vettel 1 Red Bull-Renault 1:24.142 1:21.540 1:21.181
    3 great britain Lewis Hamilton 3 McLaren-Mercedes 1:24.370 1:22.148 1:21.961
    4 spain Fernando Alonso 5 Ferrari 1:23.485 1:22.813 1:21.964
    5 great britain Jenson Button 4 McLaren-Mercedes 1:24.428 1:22.050 1:21.996
    6 russian federation Vitaly Petrov 10 Renault 1:23.069 1:22.948 1:22.471
    7 germany Nico Rosberg 8 Mercedes GP 1:23.507 1:22.569 1:22.599
    8 brazil Felipe Massa 6 Ferrari 1:23.506 1:23.026 1:22.888
    9 venezuela Pastor Maldonado 12 Williams-Cosworth 1:24.406 1:22.854 1:22.952
    10 germany Michael Schumacher 7 Mercedes GP 1:22.960 1:22.671
    11 switzerland Sebastien Buemi 18 Toro Rosso-Ferrari 1:23.962 1:23.231
    12 mexico Sergio Perez 17 Sauber 1:24.209 1:23.367
    13 spain Jaime Alguersuari 19 Toro Rosso-Ferrari 1:24.049 1:23.694
    14 japan Kamui Kobayashi 16 Sauber 1:23.656 1:23.702
    15 finland Heikki Kovalainen 20 Lotus-Renault 1:25.874 1:25.403
    16 great britain Paul Di Resta 15 Force India-Mercedes 1:24.332 1:26.126
    17 germany Adrian Sutil 14 Force India-Mercedes 1:24.648 1:26.571
    18 italy Jarno Trulli 21 Lotus-Renault 1:26.521

    19 brazil Rubens Barrichello 11 Williams-Cosworth 1:26.910

    20 germany Timo Glock 24 Virgin-Cosworth 1:27.315

    21 italy Vitantonio Liuzzi 23 Hispania-Cosworth 1:27.809

    22 india Narain Karthikeyan 22 Hispania-Cosworth 1:27.908

    23 belgium Jerome d'Ambrosio 25 Virgin-Cosworth 1:28.556

    24 germany Nick Heidfeld 9 Renault


    Uitslag Grote Prijs van Spanje, 2011
    1 Germany S Vettel Red Bull
    2 Great Britain L Hamilton McLaren
    3 Great Britain J Button McLaren
    4 Australia M Webber Red Bull
    5 Spain F Alonso Ferrari
    6 Germany M Schumacher Mercedes
    7 Germany N Rosberg Mercedes
    8 Germany N Heidfeld Renault
    9 Mexico S Perez Sauber
    10 Japan K Kobayashi Sauber
    11 Russian Federation V Petrov Renault
    12 Great Britain P Di Resta Force India
    13 Germany A Sutil Force India
    14 Switzerland S Buemi Toro Rosso
    15 Venezuela P Maldonado Williams
    16 Spain J Alguersuari Toro Rosso
    17 Brazil R Barrichello Williams
    18 Italy J Trulli Lotus
    19 Germany T Glock Virgin
    20 Belgium J d'Ambrosio Virgin
    21 India N Karthikeyan Hispania
    22 Brazil F Massa (ret.) Ferrari
    23 Finland H Kovalainen Lotus
    24 Italy V Liuzzi (ret.) Hispania

    Stand European F1 World Championship, NA Grote Prijs van Spanje, 2011, Piloten
    Sebastian Vettel    50
    Mark Webber    30
    Lewis Hamilton    30
    Fernando Alonso    25
    Jenson Button    23
    Nico Rosberg    16
    Nick Heidfeld    10
    Michael Schumacher    8
    Vitaly Petrov    6
    Kamui Kobayashi    2
    Sergio Perez    2
    Sebastien Buemi    2

    Stand European F1 World Championship, NA Grote Prijs van Spanje, 2011, Constructeurs
    Red Bull    80
    McLaren    53
    Ferrari    25
    Mercedes    24
    Renault    16
    Sauber    4
    Toro Rosso    2
    Williams    0
    Force India    0
    Lotus    0
    Hispania    0
    Virgin    0



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (16)

    23-05-2011
    Alonso toch goed vertrokken
    De snel startende Alonso lijkt teruggekeerd.
    Dat zou nog een flink voordeel kunnen opleveren in Monaco.
    Wanneer is Monaco?
    De wedstrijd is nu zondag 29 mei!

    23-05-2011, 10:45 geschreven door Peter Motte


    22-05-2011
    Gocartrace Geraardsbergen
    En de winnaar van de gocartrace in Geraardsbergen is het team van KSA - Geraardsbergen.
    Ze legden de meeste ronden af in 2 uur tijd.
    Niet slecht, met een F4PT: Formule 4-persoonsaandrijving met trappers.

    22-05-2011, 17:38 geschreven door Peter Motte


    Bijna een aanrijding in de pits
    Tussen Alonso en Webber was er bijna een aanrijding toen ze de pits uitkamen.
    Webber was het eerst weg, maar de pits van Alonso zijn een eind verderop, dichter bij de uitgang.
    Alonso zag Webber aankomen en heeft zich nog gauw naar de pitlane gehaast, en kwam erg dicht bij Webber.
    Er is geen melding geweest van een onderzoek door de wedstrijdcommissaris. Waarschijnlijk omdat geen van beide teams klacht heeft ingediend.

    22-05-2011, 16:16 geschreven door Peter Motte


    Stand European F1 World Championship, NA Grote Prijs van Spanje, 2011, Constructeurs
    Stand European F1 World Championship, NA Grote Prijs van Spanje, 2011, Constructeurs

    Red Bull    80
    McLaren    53
    Ferrari    25
    Mercedes    24
    Renault    16
    Sauber    4
    Toro Rosso    2
    Williams    0
    Force India    0
    Lotus    0
    Hispania    0
    Virgin    0

    22-05-2011, 16:05 geschreven door Peter Motte


    Grote Prijs van Spanje, 2011, Piloten
    Stand European F1 World Championship, NA Grote Prijs van Spanje, 2011, Piloten

    Sebastian Vettel    50
    Mark Webber    30
    Lewis Hamilton    30
    Fernando Alonso    25
    Jenson Button    23
    Nico Rosberg    16
    Nick Heidfeld    10
    Michael Schumacher    8
    Vitaly Petrov    6
    Kamui Kobayashi    2
    Sergio Perez    2
    Sebastien Buemi    2

    22-05-2011, 16:03 geschreven door Peter Motte


    Ferrari geklopt, McLaren klampt aan
    De enigen die momenteel Red Bull kunnen bedreigen, zijn de McLarens, maar Ferrari komt aardig in de buurt.
    Het lijkt erop dat de rode Italianen deze keer werden verslagen door een verkeerde strategie.
    Alonso heeft Webber een tijdlang van zich kunnen afhouden, maar dan toch moeten toegeven... door bandnenslijtage. Zonder grip is er niet veel te beginnen.
    De Ferrari's mogen dus zeker nog niet voor het kampioenschap worden afgeschreven.

    22-05-2011, 16:00 geschreven door Peter Motte


    Uitslag Grote Prijs van Spanje 2011
    Uitslag Grote Prijs van Spanje 2011

    1 Germany S Vettel Red Bull
    2 Great Britain L Hamilton McLaren
    3 Great Britain J Button McLaren
    4 Australia M Webber Red Bull
    5 Spain F Alonso Ferrari
    6 Germany M Schumacher Mercedes
    7 Germany N Rosberg Mercedes
    8 Germany N Heidfeld Renault
    9 Mexico S Perez Sauber
    10 Japan K Kobayashi Sauber
    11 Russian Federation V Petrov Renault
    12 Great Britain P Di Resta Force India
    13 Germany A Sutil Force India
    14 Switzerland S Buemi Toro Rosso
    15 Venezuela P Maldonado Williams
    16 Spain J Alguersuari Toro Rosso
    17 Brazil R Barrichello Williams
    18 Italy J Trulli Lotus
    19 Germany T Glock Virgin
    20 Belgium J d'Ambrosio Virgin
    21 India N Karthikeyan Hispania
    22 Brazil F Massa (ret.) Ferrari
    23 Finland H Kovalainen Lotus
    24 Italy V Liuzzi (ret.)

    22-05-2011, 15:58 geschreven door Peter Motte


    Drie uitvallers
    Slechts drie uitvallers: Massa, Kovalainen en Liuzzi.
    Er waren tot enkele jaren geleden nog wedstrijden waar niet eens de helff van de deelnemers de finish haalde.
    Die verandering zou wel eens te weten kunnen zijn aan de eisen dat verschillende onderdelen van de auto, zoals de motor en de versnellingsbak, meer dan één wedstrijd moeten kunnen meegaan.
    Dat zou kunnen betekenen dat het op het einde van het seizoen wel eens zou kunnen veranderen, als de teams aan de maximum toegelaten wissels zitten.

    22-05-2011, 15:53 geschreven door Peter Motte


    Bie beweegbare vleugel...
    Die beweegbare vleugel is een uitzondering op het technisch reglement, als dusdanig expliciet vermeld in artikel 3.15:
    Die uitzondering wordt beschreven in artikel 3.18, "Door de piloot aanpasbare carrosserie"
    De samenvattende regel van artikel 3.15 is:
    "Met uitzondering van de delen nodig voor de aanpassing beschreven in artikel 3.18, zijn alle autosysteem, apparaten of procedures, die gebruik maken van of waarvan wordt vermoed dat ze gebruik maken van bewegingen van de piloot om de aerodynamische kenmerken van de auto te veranderen, verboden."
    zie:het volledige technisch reglement

    22-05-2011, 10:35 geschreven door Peter Motte


    Aangeblazen diffusers
    De FIA zou de aangeblazen diffusers willen verbieden.

    Aangeblazen diffusers zijn diffusers waar continu uitlaatgassen door stromen, ook als de coureur niet op het gas drukt.

    De FIA vindt tegenwoordig dat het illegaal is, op basis van artikel 3.15 van het technische reglement, dat stelt dat bewegingen van de piloot geen invloed mogen hebben op de aerodynamische kenmerken van de auto. Hoe ze dan de beweegbare vleugel kunnen goedkeuren, is raadselachtig.

    Die FIA vindt het nieuwe speeltje ook brandstofverspilling, wat ingaat tegen het idee dat F1 ook iets moet doen voor de groene motor.

    Christian Horner, chef van Red Bull,  denkt echter dat de tegenstand tegen aangeblazen diffusers is ontstaan doordat de andere teams begonnen te klagen dat de voorsprong van Red Bull te groot wordt. FIA zou daar oren naar hebben omh et kampioenschap spannend te houden. Het lijkt wat op het jaar waarin een truc van Renault plotseling werd afgekeurd, nl. de door traagheid bewogen neus, waardoor Fernando Alonso zich nog moest reppen om zijn tweede wereldtitel te kunnen halen. Overigens is het wel opvallend dat Fernando sinds het afschaffen van het elektronische startysteem, niet zulke blitz-starts meer heeft als voordien.

    Niettemin is Horners vermoeden tegengesproken door de laatste ontwikkelingen, omdat de teams erin slaagden om een beslissing over de aangeblazen diffuser te laten uitstellen. Overigens gebruikt bijna iedereen de techniek, en iedereen zou dus vermogen verliezen als het wordt afgeschaft. Alleen is het niet zeker wie het meest en wie het minst zou verliezen.

    De beslissing om al in Spanje de techniek te verbieden werd afgeblazen, omdat wordt gevreesd dat de teams te veel werk zouden hebben om de motormapping aan te passen, zo kort voor de race. De beslissing is uitgesteld tot een vergadering van de technische werkgroep van de F1 op 16 juni. In Spanje, Monaco en Canada kan de aangeblazen diffuser dus nog worden gebruikt.

    Renault - motorleverancier van Red Bull, Renault en Lotus - begon waarschijnlijk ergens eind vorig jaar met de nieuwe uitlaattechniek. De anderen volgden.

    Teams begonnen vorig jaar uitlaatgassen rond de diffuser te blazen. De metjode verhoogt de luchtstroom in het gebied achter de achterwielen en onder de achtervleugel. Door er uitlaatgassen onder te blazen, verlaagt daar de druk, waardoor de neerwaartse druk toeneemt.  Maar als de piloot gas lost, verminderen de uitlaatgassen, en dus ook de neerwaarste druk. Dat maakt de zaak gevaarlijk en onstabiel, en dat gebeurt precies in de bochten.

    De teams hebben dat opgelost door uitlaatgassen te blijven uitstoten, ook als de piloot geen gas geeft.
    Ze doen dat door brandstof in de motor te blijven verstoken, maar het ontstekingsmoment met 35 tot 40% te vertragen.

    Maar dit jaar werden de F-duct verboden dankzij het beruchte artikel 3.15, dat speciaal werd ontworpen om aerodynamische apparatuur te verbieden dat de snelheid in recht lijn verhoogt. Al vraag ik me nog altijd af hoe ze dan die beweegbare vleugel rechtvaardigen, behalve om het spektakel te verhogen.

    22-05-2011, 09:58 geschreven door Peter Motte


    21-05-2011
    Webber op de pole!
    Uw trouwe reporter is wat laat met de melding wie vanop de pole in Spanje vertrekt, omdat hij naar een anderes snelheidswedstrijd ging, nl. het Vlaams Kampioenschap voor eerstejaars nieuwelingen, tweedejaars nieuwelingen en dames.
    Per fiets.
    Ik bedoel: ik ging er per auto heen, maar de racers waren per fiets.
    Het contrast met F1 is opmerkelijk. Het is immers veel gevaarlijker. Wat er met de dames gebeurde, weet ik niet, maar bij de eerstejaars nieuwelingen was er een valpartij in de staart van het peloton tijdens de laatste kilometer, dus feitenlijk tijdens de spurt. Eén renner is met een zware hoofdwond naar het ziekenhuis gevoerd. Een andere lag een eind vorobij de meet op een brancard te wachten, klaagde over pijn aan de schouder en de heup, voelde zich helemaal niet lekker, en werd ook met de ambulance weggevoerd. Ik vermoed dat er nog een derde renner naar het ziekenhuis werd gebracht. En er was ook een zwaar gegavend wiel, dat zes spaken ontbrak.
    Dat waren de eerstejaars nieuwelingen.
    Tweedejaars nieuwelingen vertrokken met zowat een half uur vertraging doordat er een tekort was aan ziekenauto's na de valpartijen van de eerstejaars niewelignen.
    De tweedejaars wilden daar niet voor onderdoen, en er was: een valpartij op een recht stuk weg, kort voor ik er voorbij kwam. Eén wielrenner zat op zijn kont met wat mensen om zich heen op de weg, te wachten op de ambulance, die enige tijd later arriveerde.
    Ik heb die weg gezien. Hij was recht en vlak. Het kan niet anders, of die renners zijn tegen elkaar gereden door in het peloton een betere positie te willen krijgen.
    Verder deden zich, voor zover ik weet, geen ongevallen meer voor in die wedstrijd.
    Gemiddelde snelheid: 42 km/u. En één ziekenwagen die niet sneller leek te gaan.
    Balans van de dag: minstens 4 sorties van ziekenauto's.

    En hoe is de stand voor die gevaarlijke sport, de F1?
    Daarvoor schakel ik even over naar Barcelona in Spanje.
    Mark Webber  haalde met zijn Red Bull-Renault de pole dankzij een tijd van  1:20.981, of een snelheid van  206,937 km/u.
    Er rukten geen ziekenauto's uit.

    Hieronder de startlijst van de Grote Prijs van Spanje 2011:
    1      Mark Webber
    2     Sebastian Vettel    
    3     Lewis Hamilton    
    4     Fernando Alonso    
    5     Jenson Button    
    6     Vitaly Petrov    
    7     Nico Rosberg    
    8     Felipe Massa    
    9     Pastor Maldonado    
    10     Michael Schumacher    
    11     Sebastien Buemi    
    12     Sergio Perez    
    13     Jaime Alguersuari    
    14     Kamui Kobayashi    
    15     Heikki Kovalainen    
    16     Paul Di Resta    
    17     Adrian Sutil    
    18     Jarno Trulli    
    19     Rubens Barrichello    
    20     Timo Glock    
    21     Vitantonio Liuzzi    
    22     Narain Karthikeyan    
    23     Jerome d'Ambrosio    
    24     Nick Heidfeld    

    Morgen is de gocartrace in Geraardsbergen.
    Hopelijk staat de helicopter klaar.

    21-05-2011, 22:08 geschreven door Peter Motte


    Webber op de pole
    Uw trouwe reporter is wat laat met de melding wie vanop de pole in Spanje vertrekt, omdat hij naar een anderes snelheidswedstrijd ging, nl. het Vlaams Kampioenschap voor eerstejaars nieuwelingen, tweedejaars nieuwelingen en dames.
    Per fiets.
    Ik bedoel: ik ging er per auto heen, maar de racers waren per fiets.
    Het contrast met F1 is opmerkelijk. Het is immers veel gevaarlijker. Wat er met de dames gebeurde, weet ik niet, maar bij de eerstejaars nieuwelingen was er een valpartij in de staart van het peloton tijdens de laatste kilometer, dus feitenlijk tijdens de spurt. Eén renner is met een zware hoofdwond naar het ziekenhuis gevoerd. Een andere lag een eind vorobij de meet op een brancard te wachten, klaagde over pijn aan de schouder en de heup, voelde zich helemaal niet lekker, en werd ook met de ambulance weggevoerd. Ik vermoed dat er nog een derde renner naar het ziekenhuis werd gebracht. En er was ook een zwaar gegavend wiel, dat zes spaken ontbrak.
    Dat waren de eerstejaars nieuwelingen.
    Tweedejaars nieuwelingen vertrokken met zowat een half uur vertraging doordat er een tekort was aan ziekenauto's na de valpartijen van de eerstejaars niewelignen.
    De tweedejaars wilden daar niet voor onderdoen, en er was: een valpartij op een recht stuk weg, kort voor ik er voorbij kwam. Eén wielrenner zat op zijn kont met wat mensen om zich heen op de weg, te wachten op de ambulance, die enige tijd later arriveerde.
    Ik heb die weg gezien. Hij was recht en vlak. Het kan niet anders, of die renners zijn tegen elkaar gereden door in het peloton een betere positie te willen krijgen.
    Verder deden zich, voor zover ik weet, geen ongevallen meer voor in die wedstrijd.
    Gemiddelde snelheid: 42 km/u. En één ziekenwagen die niet sneller leek te gaan.
    Balans van de dag: minstens 4 sorties van ziekenauto's.

    En hoe is de stand voor die gevaarlijke sport, de F1?
    Daarvoor schakel ik even over naar Barcelona in Spanje.
    Mark Webber  haalde met zijn Red Bull-Renault de pole dankzij een tijd van  1:20.981 voor

    Hieronder de startlijst van de Grote Prijs van Spanje 2011:
    1      Mark Webber
    2     Sebastian Vettel    
    3     Lewis Hamilton    
    4     Fernando Alonso    
    5     Jenson Button    
    6     Vitaly Petrov    
    7     Nico Rosberg    
    8     Felipe Massa    
    9     Pastor Maldonado    
    10     Michael Schumacher    
    11     Sebastien Buemi    
    12     Sergio Perez    
    13     Jaime Alguersuari    
    14     Kamui Kobayashi    
    15     Heikki Kovalainen    
    16     Paul Di Resta    
    17     Adrian Sutil    
    18     Jarno Trulli    
    19     Rubens Barrichello    
    20     Timo Glock    
    21     Vitantonio Liuzzi    
    22     Narain Karthikeyan    
    23     Jerome d'Ambrosio    
    24     Nick Heidfeld    

    Snelheid waarmee Webber de pole haalde: 206,937 km/u

    Er rukten geen ziekenauto's uit.

    21-05-2011, 22:00 geschreven door Peter Motte


    20-05-2011
    Webber? Of toch Vettel?
    De grote kanshebber voor de Grote Prijs van Spasnje dit jaar lijkt Webber te worden. Hij domineerde de vrije oefenritten vrijdag.
    Vorig jaar won hij de race.
    Of wordt het misschien toch Vettel? Hij is met een indrukwekkende zegereeks bezig sinds het begin van het seizoen.

    20-05-2011, 21:28 geschreven door Peter Motte


    Allereerste Grote Prijs van Spanje, winnaar?
    De winnaar van die allereerste Grote Prijs van Spanje op 22 september 1935 was... Rudolf Caracciola !
    Een naam die de lezers van de stripreeks Grand Prix van Marvano erg bekend in de oren zal kliken.
    Caracciola reed toen met eenMercedes-Benz W25B voor het team Daimler-Benz AG.
    Hij vertrok van de 13e plaats maar won toch, een stunt die tegenwoordig een stuk moeilijker voor elkaar te krijgen is. Hij legde 30 ronden af in 3 uur 09 minten en 59,4 seconden.
    De wedstrijd vond plaats te Lasarte.

    .

    20-05-2011, 10:24 geschreven door Peter Motte


    Allereerste Grote Prijs van Spanje
    De allereerste autoracewedstrijd die Grote Prijs van Spanje werd genoemd, werd gereden in 1935.

    20-05-2011, 10:14 geschreven door Peter Motte


    Circuit de Catalunya
    Het Circuit de Catalunya wordt ook wel het Circuit de Barcelona genoemd.
    Het circuit ligt eigenlijk in Montmeló.
    Om precies te zijn: Montmeló is een gemeente in de Spaanse provincie Barcelona in de regio Catalonië met een oppervlakte van 4 km². In 2009 telde Montmeló telt 8.955 inwoners.
    Het circuit bestaat pas sinds 1991. Het was toen net op tijd klaar voor de Grote Prijs van Spanje. De verf was nog nat toen de eerste teams aariveerden.
    Sindsdien vindt de Grote Prijs van Spanje er elk jaar plaats.
    De Grote Prijs van Spanje werd voor het eerst gereden in 1951 als onderdeel van het Formule 1 kampioenschap van 1951 en gewonnen door Alfa Romeo-rijder Juan Manuel Fangio.
    Het duurde tot 1954 voor er weer een wedstrijd was (winnaar: Mike Hawthorn met Ferrari).
    De volgende wedstrijd was pas in 1967 (winnaar: Jim Clark met Lotus-Cosworth).
    Sindsdien was er jaarlijks een wedstrijd tot en met 1981, om pas te herbeginnen in 1986 (winnaar de legendarische Ayrton Senna met het al even legendarische Lotus-Renault).
    Sinds 1986 is er elk jaar een Grote Prijs van Spanje geweest, sinds 1991 op het circuit van Barcelona/Catalunya/Montmelo.

    20-05-2011, 10:06 geschreven door Peter Motte


    Met dank aan wie me helpt om deze blog te onderhouden.

    Laatste commentaren
  • Jack Aitken vervangt Russel, Russel vervang Hamilton (Peter)
        op Hamilton heeft corona, Stoffel op pole als vervanger.
  • Standaard weer open (Peter Motte)
        op Boekhandels dicht
  • Nieuws over De Laatste Farao (Peter)
        op Nieuwe Blake & Mortimers op komst
  • Goedemiddag blogmaatje (weetjeselkedag)
        op PI-DAG !
  • Goedemiddag blogmaatje (weetjeselkedag)
        op Storm van 10 maart 2019
  • Heb een mooie zonnige warme donderdag (bemoedigendewoorden)
        op Computerkoeltoren!
  • Re: Tentoonstelling Geraardsbergen 950 ( Peter Motte)
        op Tentoonstelling Geraardsbergen 950
  • Re: Tentoonstelling Geraardsbergen 950 ( Peter Motte)
        op Tentoonstelling Geraardsbergen 950
  • Re: In memoriam: Alfons J. Maes (1950 - 2017) ( Peter Motte)
        op In memoriam: Alfons J. Maes (1950 - 2017)
  • Bijna weekend (Bernward)
        op Eindelijk "Het boek der spoken" van Jean Ray!

  • E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Zoeken in blog


    Zoeken met Ilse



    Archief per week
  • 05/04-11/04 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 14/12-20/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 09/12-15/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2016
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 05/11-11/11 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 01/11-07/11 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 14/12-20/12 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 10/10-16/10 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 29/12-04/01 1970

    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!