|
|
|
Vertalen, vertaalbureau, vertalingen, vertaler, literatuur, Ezzulia, forum |
Vertalen, vertaalbureau, vertalingen, vertaler, literatuur, Ezzulia, forum |
|
20-05-2011 |
European Formula 1 World Championship, Grote Prijs van Spanje, 2011 |
Onze volgende stop is Spanje, het circuit van Catalunja in Barcelona. Vandaag, vrijdag 20 jmei worden de eerste oefenritten gereden van 0900-1030 uur. De tweede reeks testritten volgen van 1300-1430.
Ondertussen heeft Geraardsbergen (België) zich ook in het racen gestort. De plaatselijke radiozender MIG bestaat 30 jaar, en organiseert daarom een gocartrace in de straten van het Oudenbergstadje. Nee, de Muur van Geraardsbergen peddelen ze niet op. De gocarts die gewoonlijk aan de Belgische kust rondtoeren zullen zondag 22 mei tijdens een koopjeszondag in de afgezette straten rondrijden.
Bikers krijgen wat harders tussen de tanden: met de
politie van Geraardsbergen-Lierde is er een Biker
Safety Day. Dat ise en begeleide motortocht met start en aankomst op het
Stationsplein van Geraardsbergen.
Het meest kleurrijke event zal waarschijnlijk het opstegen van bemande luchtballons worden, vanop het Marktplein van Geraardsbergen.
Dei gocartrace moet ergens rond 14.00 uur beginnen. Meer weten we er niet van. Die carts zijn niet met een motor aangedreven. Het heeft dus wat weg van een zeepkisten race. Maar zeepkisten zijn helemaal niet anagedreven, zelfs niet met trappers.
Om 13.00 uur vertrekt de F1 wedstrijd in Catalunja. Die auto's zijn wel aangedreven.
Nieuws uit de paddocks: D'Ambrosio is zeker van zijn plaats bij Virgin voor het hele seizoen 2011. Alonso is zeker van zijn plaats bij Ferrari tot en met 2016. Normaal zou hij dus toch een of twee keer wereldkampioen met Ferrari kunnen worden.
Als opwarmer voor de wedstrijd van zondag:
Stand in het Wereldkampioenschap F1 na de Grote Prijs van Turkije
Stand European F1 World Championship, NA Grote Prijs van Turkije, 2011, Piloten Sebastian Vettel 25 Mark Webber 18 Fernando Alonso 15 Lewis Hamilton 12 Nico Rosberg 10 Jenson Button 8 Nick Heidfeld 6 Vitaly Petrov 4 Sebastien Buemi 2 Kamui Kobayashi 1
Stand European F1 World Championship, NA Grote Prijs van Turkije, 2011, Constructeurs Red Bull 43 McLaren 20 Ferrari 15 Mercedes 10 Renault 10 Toro Rosso 2 Sauber 1
Startpositie Grote Prijs van Spanje, 2011
Uitslag Grote Prijs van Spanje, 2011
Stand European F1 World Championship, NA Grote Prijs van Spanje, 2011, Piloten Sebastian Vettel 50 Mark Webber 30 Lewis Hamilton 30 Fernando Alonso 25 Jenson Button 23 Nico Rosberg 16 Nick Heidfeld 10 Michael Schumacher 8 Vitaly Petrov 6 Kamui Kobayashi 2 Sergio Perez 2 Sebastien Buemi 2
Stand European F1 World Championship, NA Grote Prijs van Spanje, 2011, Constructeurs Red Bull 80 McLaren 53 Ferrari 25 Mercedes 24 Renault 16 Sauber 4 Toro Rosso 2 Williams 0 Force India 0 Lotus 0 Hispania 0 Virgin 0
|
|
|
|
Reacties op bericht (16)
23-05-2011 |
Alonso toch goed vertrokken |
De snel startende Alonso lijkt teruggekeerd. Dat zou nog een flink voordeel kunnen opleveren in Monaco. Wanneer is Monaco? De wedstrijd is nu zondag 29 mei!
23-05-2011, 10:45 geschreven door Peter Motte
|
|
|
|
22-05-2011 |
Gocartrace Geraardsbergen |
En de winnaar van de gocartrace in Geraardsbergen is het team van KSA - Geraardsbergen. Ze legden de meeste ronden af in 2 uur tijd. Niet slecht, met een F4PT: Formule 4-persoonsaandrijving met trappers.
22-05-2011, 17:38 geschreven door Peter Motte
|
|
|
|
|
Bijna een aanrijding in de pits |
Tussen Alonso en Webber was er bijna een aanrijding toen ze de pits uitkamen. Webber was het eerst weg, maar de pits van Alonso zijn een eind verderop, dichter bij de uitgang. Alonso zag Webber aankomen en heeft zich nog gauw naar de pitlane gehaast, en kwam erg dicht bij Webber. Er is geen melding geweest van een onderzoek door de wedstrijdcommissaris. Waarschijnlijk omdat geen van beide teams klacht heeft ingediend.
22-05-2011, 16:16 geschreven door Peter Motte
|
|
|
|
|
Stand European F1 World Championship, NA Grote Prijs van Spanje, 2011, Constructeurs |
Stand European F1 World Championship, NA Grote Prijs van Spanje, 2011, Constructeurs
Red Bull 80 McLaren 53 Ferrari 25 Mercedes 24 Renault 16 Sauber 4 Toro Rosso 2 Williams 0 Force India 0 Lotus 0 Hispania 0 Virgin 0
22-05-2011, 16:05 geschreven door Peter Motte
|
|
|
|
|
Grote Prijs van Spanje, 2011, Piloten |
Stand European F1 World Championship, NA Grote Prijs van Spanje, 2011, Piloten
Sebastian Vettel 50 Mark Webber 30 Lewis Hamilton 30 Fernando Alonso 25 Jenson Button 23 Nico Rosberg 16 Nick Heidfeld 10 Michael Schumacher 8 Vitaly Petrov 6 Kamui Kobayashi 2 Sergio Perez 2 Sebastien Buemi 2
22-05-2011, 16:03 geschreven door Peter Motte
|
|
|
|
|
Ferrari geklopt, McLaren klampt aan |
De enigen die momenteel Red Bull kunnen bedreigen, zijn de McLarens, maar Ferrari komt aardig in de buurt. Het lijkt erop dat de rode Italianen deze keer werden verslagen door een verkeerde strategie. Alonso heeft Webber een tijdlang van zich kunnen afhouden, maar dan toch moeten toegeven... door bandnenslijtage. Zonder grip is er niet veel te beginnen. De Ferrari's mogen dus zeker nog niet voor het kampioenschap worden afgeschreven.
22-05-2011, 16:00 geschreven door Peter Motte
|
|
|
|
|
Uitslag Grote Prijs van Spanje 2011 |
Uitslag Grote Prijs van Spanje 2011
22-05-2011, 15:58 geschreven door Peter Motte
|
|
|
|
|
Drie uitvallers |
Slechts drie uitvallers: Massa, Kovalainen en Liuzzi. Er waren tot enkele jaren geleden nog wedstrijden waar niet eens de helff van de deelnemers de finish haalde. Die verandering zou wel eens te weten kunnen zijn aan de eisen dat verschillende onderdelen van de auto, zoals de motor en de versnellingsbak, meer dan één wedstrijd moeten kunnen meegaan. Dat zou kunnen betekenen dat het op het einde van het seizoen wel eens zou kunnen veranderen, als de teams aan de maximum toegelaten wissels zitten.
22-05-2011, 15:53 geschreven door Peter Motte
|
|
|
|
|
Bie beweegbare vleugel... |
Die beweegbare vleugel is een uitzondering op het technisch reglement, als dusdanig expliciet vermeld in artikel 3.15: Die uitzondering wordt beschreven in artikel 3.18, "Door de piloot aanpasbare carrosserie" De samenvattende regel van artikel 3.15 is: "Met uitzondering van de delen nodig voor de aanpassing beschreven in artikel 3.18, zijn alle autosysteem, apparaten of procedures, die gebruik maken van of waarvan wordt vermoed dat ze gebruik maken van bewegingen van de piloot om de aerodynamische kenmerken van de auto te veranderen, verboden." zie:het volledige technisch reglement
22-05-2011, 10:35 geschreven door Peter Motte
|
|
|
|
|
Aangeblazen diffusers |
De FIA zou de aangeblazen diffusers willen verbieden.
Aangeblazen diffusers zijn diffusers waar continu uitlaatgassen door stromen, ook als de coureur niet op het gas drukt.
De FIA vindt tegenwoordig dat het illegaal is, op basis van artikel 3.15 van het technische reglement, dat stelt dat bewegingen van de piloot geen invloed mogen hebben op de aerodynamische kenmerken van de auto. Hoe ze dan de beweegbare vleugel kunnen goedkeuren, is raadselachtig.
Die FIA vindt het nieuwe speeltje ook brandstofverspilling, wat ingaat tegen het idee dat F1 ook iets moet doen voor de groene motor.
Christian Horner, chef van Red Bull, denkt echter dat de tegenstand tegen aangeblazen diffusers is ontstaan doordat de andere teams begonnen te klagen dat de voorsprong van Red Bull te groot wordt. FIA zou daar oren naar hebben omh et kampioenschap spannend te houden. Het lijkt wat op het jaar waarin een truc van Renault plotseling werd afgekeurd, nl. de door traagheid bewogen neus, waardoor Fernando Alonso zich nog moest reppen om zijn tweede wereldtitel te kunnen halen. Overigens is het wel opvallend dat Fernando sinds het afschaffen van het elektronische startysteem, niet zulke blitz-starts meer heeft als voordien.
Niettemin is Horners vermoeden tegengesproken door de laatste ontwikkelingen, omdat de teams erin slaagden om een beslissing over de aangeblazen diffuser te laten uitstellen. Overigens gebruikt bijna iedereen de techniek, en iedereen zou dus vermogen verliezen als het wordt afgeschaft. Alleen is het niet zeker wie het meest en wie het minst zou verliezen.
De beslissing om al in Spanje de techniek te verbieden werd afgeblazen, omdat wordt gevreesd dat de teams te veel werk zouden hebben om de motormapping aan te passen, zo kort voor de race. De beslissing is uitgesteld tot een vergadering van de technische werkgroep van de F1 op 16 juni. In Spanje, Monaco en Canada kan de aangeblazen diffuser dus nog worden gebruikt.
Renault - motorleverancier van Red Bull, Renault en Lotus - begon waarschijnlijk ergens eind vorig jaar met de nieuwe uitlaattechniek. De anderen volgden.
Teams begonnen vorig jaar uitlaatgassen rond de diffuser te blazen. De metjode verhoogt de luchtstroom in het gebied achter de achterwielen en onder de achtervleugel. Door er uitlaatgassen onder te blazen, verlaagt daar de druk, waardoor de neerwaartse druk toeneemt. Maar als de piloot gas lost, verminderen de uitlaatgassen, en dus ook de neerwaarste druk. Dat maakt de zaak gevaarlijk en onstabiel, en dat gebeurt precies in de bochten.
De teams hebben dat opgelost door uitlaatgassen te blijven uitstoten, ook als de piloot geen gas geeft. Ze doen dat door brandstof in de motor te blijven verstoken, maar het ontstekingsmoment met 35 tot 40% te vertragen.
Maar dit jaar werden de F-duct verboden dankzij het beruchte artikel 3.15, dat speciaal werd ontworpen om aerodynamische apparatuur te verbieden dat de snelheid in recht lijn verhoogt. Al vraag ik me nog altijd af hoe ze dan die beweegbare vleugel rechtvaardigen, behalve om het spektakel te verhogen.
22-05-2011, 09:58 geschreven door Peter Motte
|
|
|
|
21-05-2011 |
Webber op de pole! |
Uw trouwe reporter is wat laat met de melding wie vanop de pole in
Spanje vertrekt, omdat hij naar een anderes snelheidswedstrijd ging,
nl. het Vlaams Kampioenschap voor eerstejaars nieuwelingen, tweedejaars
nieuwelingen en dames. Per fiets. Ik bedoel: ik ging er per auto heen, maar de racers waren per fiets. Het
contrast met F1 is opmerkelijk. Het is immers veel gevaarlijker. Wat er
met de dames gebeurde, weet ik niet, maar bij de eerstejaars
nieuwelingen was er een valpartij in de staart van het peloton tijdens
de laatste kilometer, dus feitenlijk tijdens de spurt. Eén renner is
met een zware hoofdwond naar het ziekenhuis gevoerd. Een andere lag een
eind vorobij de meet op een brancard te wachten, klaagde over pijn aan
de schouder en de heup, voelde zich helemaal niet lekker, en werd ook
met de ambulance weggevoerd. Ik vermoed dat er nog een derde renner
naar het ziekenhuis werd gebracht. En er was ook een zwaar gegavend
wiel, dat zes spaken ontbrak. Dat waren de eerstejaars nieuwelingen. Tweedejaars
nieuwelingen vertrokken met zowat een half uur vertraging doordat er
een tekort was aan ziekenauto's na de valpartijen van de eerstejaars
niewelignen. De tweedejaars wilden daar niet voor onderdoen, en er
was: een valpartij op een recht stuk weg, kort voor ik er voorbij kwam.
Eén wielrenner zat op zijn kont met wat mensen om zich heen op de weg,
te wachten op de ambulance, die enige tijd later arriveerde. Ik
heb die weg gezien. Hij was recht en vlak. Het kan niet anders, of die
renners zijn tegen elkaar gereden door in het peloton een betere
positie te willen krijgen. Verder deden zich, voor zover ik weet, geen ongevallen meer voor in die wedstrijd. Gemiddelde snelheid: 42 km/u. En één ziekenwagen die niet sneller leek te gaan. Balans van de dag: minstens 4 sorties van ziekenauto's.
En hoe is de stand voor die gevaarlijke sport, de F1? Daarvoor schakel ik even over naar Barcelona in Spanje. Mark Webber haalde met zijn Red Bull-Renault de pole dankzij een tijd van 1:20.981, of een snelheid van 206,937 km/u. Er rukten geen ziekenauto's uit.
Hieronder de startlijst van de Grote Prijs van Spanje 2011: 1 Mark Webber 2 Sebastian Vettel 3 Lewis Hamilton 4 Fernando Alonso 5 Jenson Button 6 Vitaly Petrov 7 Nico Rosberg 8 Felipe Massa 9 Pastor Maldonado 10 Michael Schumacher 11 Sebastien Buemi 12 Sergio Perez 13 Jaime Alguersuari 14 Kamui Kobayashi 15 Heikki Kovalainen 16 Paul Di Resta 17 Adrian Sutil 18 Jarno Trulli 19 Rubens Barrichello 20 Timo Glock 21 Vitantonio Liuzzi 22 Narain Karthikeyan 23 Jerome d'Ambrosio 24 Nick Heidfeld
Morgen is de gocartrace in Geraardsbergen. Hopelijk staat de helicopter klaar.
21-05-2011, 22:08 geschreven door Peter Motte
|
|
|
|
|
Webber op de pole |
Uw trouwe reporter is wat laat met de melding wie vanop de pole in Spanje vertrekt, omdat hij naar een anderes snelheidswedstrijd ging, nl. het Vlaams Kampioenschap voor eerstejaars nieuwelingen, tweedejaars nieuwelingen en dames. Per fiets. Ik bedoel: ik ging er per auto heen, maar de racers waren per fiets. Het contrast met F1 is opmerkelijk. Het is immers veel gevaarlijker. Wat er met de dames gebeurde, weet ik niet, maar bij de eerstejaars nieuwelingen was er een valpartij in de staart van het peloton tijdens de laatste kilometer, dus feitenlijk tijdens de spurt. Eén renner is met een zware hoofdwond naar het ziekenhuis gevoerd. Een andere lag een eind vorobij de meet op een brancard te wachten, klaagde over pijn aan de schouder en de heup, voelde zich helemaal niet lekker, en werd ook met de ambulance weggevoerd. Ik vermoed dat er nog een derde renner naar het ziekenhuis werd gebracht. En er was ook een zwaar gegavend wiel, dat zes spaken ontbrak. Dat waren de eerstejaars nieuwelingen. Tweedejaars nieuwelingen vertrokken met zowat een half uur vertraging doordat er een tekort was aan ziekenauto's na de valpartijen van de eerstejaars niewelignen. De tweedejaars wilden daar niet voor onderdoen, en er was: een valpartij op een recht stuk weg, kort voor ik er voorbij kwam. Eén wielrenner zat op zijn kont met wat mensen om zich heen op de weg, te wachten op de ambulance, die enige tijd later arriveerde. Ik heb die weg gezien. Hij was recht en vlak. Het kan niet anders, of die renners zijn tegen elkaar gereden door in het peloton een betere positie te willen krijgen. Verder deden zich, voor zover ik weet, geen ongevallen meer voor in die wedstrijd. Gemiddelde snelheid: 42 km/u. En één ziekenwagen die niet sneller leek te gaan. Balans van de dag: minstens 4 sorties van ziekenauto's.
En hoe is de stand voor die gevaarlijke sport, de F1? Daarvoor schakel ik even over naar Barcelona in Spanje. Mark Webber haalde met zijn Red Bull-Renault de pole dankzij een tijd van 1:20.981 voor
Hieronder de startlijst van de Grote Prijs van Spanje 2011: 1 Mark Webber 2 Sebastian Vettel 3 Lewis Hamilton 4 Fernando Alonso 5 Jenson Button 6 Vitaly Petrov 7 Nico Rosberg 8 Felipe Massa 9 Pastor Maldonado 10 Michael Schumacher 11 Sebastien Buemi 12 Sergio Perez 13 Jaime Alguersuari 14 Kamui Kobayashi 15 Heikki Kovalainen 16 Paul Di Resta 17 Adrian Sutil 18 Jarno Trulli 19 Rubens Barrichello 20 Timo Glock 21 Vitantonio Liuzzi 22 Narain Karthikeyan 23 Jerome d'Ambrosio 24 Nick Heidfeld
Snelheid waarmee Webber de pole haalde: 206,937 km/u
Er rukten geen ziekenauto's uit.
21-05-2011, 22:00 geschreven door Peter Motte
|
|
|
|
20-05-2011 |
Webber? Of toch Vettel? |
De grote kanshebber voor de Grote Prijs van Spasnje dit jaar lijkt Webber te worden. Hij domineerde de vrije oefenritten vrijdag. Vorig jaar won hij de race. Of wordt het misschien toch Vettel? Hij is met een indrukwekkende zegereeks bezig sinds het begin van het seizoen.
20-05-2011, 21:28 geschreven door Peter Motte
|
|
|
|
|
Allereerste Grote Prijs van Spanje, winnaar? |
De winnaar van die allereerste Grote Prijs van Spanje op 22 september 1935 was... Rudolf Caracciola ! Een naam die de lezers van de stripreeks Grand Prix van Marvano erg bekend in de oren zal kliken. Caracciola reed toen met eenMercedes-Benz W25B voor het team Daimler-Benz AG. Hij vertrok van de 13e plaats maar won toch, een stunt die tegenwoordig een stuk moeilijker voor elkaar te krijgen is. Hij legde 30 ronden af in 3 uur 09 minten en 59,4 seconden. De wedstrijd vond plaats te Lasarte.
.
20-05-2011, 10:24 geschreven door Peter Motte
|
|
|
|
|
Allereerste Grote Prijs van Spanje |
De allereerste autoracewedstrijd die Grote Prijs van Spanje werd genoemd, werd gereden in 1935.
20-05-2011, 10:14 geschreven door Peter Motte
|
|
|
|
|
Circuit de Catalunya |
Het Circuit de Catalunya wordt ook wel het Circuit de Barcelona genoemd. Het circuit ligt eigenlijk in Montmeló. Om precies te zijn: Montmeló is een gemeente in de Spaanse provincie Barcelona in de regio Catalonië met een oppervlakte van 4 km². In 2009 telde Montmeló telt 8.955 inwoners. Het circuit bestaat pas sinds 1991. Het was toen net op tijd klaar voor de Grote Prijs van Spanje. De verf was nog nat toen de eerste teams aariveerden. Sindsdien vindt de Grote Prijs van Spanje er elk jaar plaats. De Grote Prijs van Spanje werd voor het eerst gereden in 1951 als onderdeel van het Formule 1 kampioenschap van 1951 en gewonnen door Alfa Romeo-rijder Juan Manuel Fangio. Het duurde tot 1954 voor er weer een wedstrijd was (winnaar: Mike Hawthorn met Ferrari). De volgende wedstrijd was pas in 1967 (winnaar: Jim Clark
met Lotus-Cosworth). Sindsdien was er jaarlijks een wedstrijd tot en met 1981, om pas te herbeginnen in 1986 (winnaar de legendarische Ayrton Senna met het al even legendarische Lotus-Renault). Sinds 1986 is er elk jaar een Grote Prijs van Spanje geweest, sinds 1991 op het circuit van Barcelona/Catalunya/Montmelo.
20-05-2011, 10:06 geschreven door Peter Motte
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Met dank aan wie me helpt om deze blog te onderhouden.
(c) 2023, Peter Motte of van de respectieve auteurs en kunstenaars.
Use by AI not allowed. Use for training purposes of AI not allowed.
De teksten en afbeeldingen op deze blog mogen niet worden gebruikt door AI, ook niet voor trainingsdoeleinden.
Alle teksten en afbeeldingen op deze blog zijn louter bedoeld voor kennisgeving aan menselijke gebruikers.
|
|
|
|