European F1 World Championship, Grote Prijs van België
Waar velen op gewacht hebben, is eindelijk aangebroken: de Grote Prijs van België op het circuit van Spa-Francorchamps!
De Grote Prijs van België is een van de weinige die er sinds het begin bij is. Een van de andere is de Grote Prijs van Monaco. Het is dan ook een van de wedstrijden met de langste geschiedenis.
De Grote Prijs van België werd al verreden op de circuits van Spa-Francorchamps, Zolder en... Nijvel! Dat laatste is bij weinigen bekend. Het circuit van Nijvel bestaat nog, maar is verwaarloosd. Het werd een tijdlang gebruikt door illegale racers die de toegangspoorten hadden geforceerd.
Zolder is tegenwoordig vooral bekend van de 24u van Zolder.
Spa wordt al zo lang gebruikt, dat de geschiedenis ervan ouder is dan die van de F1.
De eerste Grote Prijs zou er in 1925 gereden zijn. Hij werd toen gewonnen door Antonio Ascari in een Alfa Romeo, een merk dat heel lang in de F1 meedraaide, maar spijtig genoeg verdween. Het leeft echter nog verder in Ferrari, omdat Alfa tegenwoordig deel uitmaakt van de groep Fiat
Andere legendarische winnaars van de Grote Prijs van België zijn Bugatti, Maserati, Mercedes-Benz, Talbot, Delage (een prachtige legende), Auto-Union, Ferrari, Lancia-Ferrari, Vanwall, Cooper-Climax....
Jim Clark won de Grote Prijs van België 4 keer na elkaar, telkens in een Lotus, van het jaar 1962-1965. Legendarischer kun je niet worden! Lotus won de wedstrijd later nog 4 keer, de laatste keer met Ayrton Senna. Doordat Lotus weer meerijdt, kunnen we hun in de toekomst misschien nog overwinningen zien boeken.
De meeste overwinningen staan echter op het conto van Ferrar: 15! Dat is een sterke prestatie, die ze dit jaar echter niet konden verbeteren. Alonso verweerde zich, maar had te veel pech. Lewis Hamilton verloor bijna de wedstrijd toen hij slipte door de regen, maar kon gelukkig de auto rijdende houden, en stevende op de overwinning af.
Een apart kampioenschap bijhouden voor de Europese en de andere Grote Prijzen begint interessant te worden. In het rijderskampioenschap zien we dat Lewis Hamilton, die voor het gewone kampioenschap op de eerste plaats staat, in het Europese kampioenschap nog altijd maar op de derde plaats staat, ondanks zijn overwinning in België. Maar de situatie ziet er in Europa voor hem nog veel slechter uit: de wedstrijd in Monza, de Grote Prijs van Italië, is de laatste wedstrijd van het Europese kampioenschap. Lewis kan dus nog maximum 25 punten scoren, en dat is te weinig om de winnaar van het kampioenschap te worden. Hij kan wel nog de tweede plaats te pakken krijgen. Voor Mark Webber is de toestand helemaal anders: niemand kan hem nog de overwinning afpakken.
Als we naar het Europese kampioenschap voor de constructeurs kijken, zien we dat Red Bull zijn leiderspositie niet meer kan verliezen. Als we van het puntenaantal van McLaren 43 aftrekken (het maximumaantal dat een ploeg in één wedstrijd kan winnen), dan zien we dat Ferrari hun nog kan inhalen, maar zij zijn wel de enigen. Tien puntjes verschil is natuurlijk erg weinig. Dus de race in Monza wordt spannend: behoudt McLaren de tweede plaats in het kampioenschap, of moeten ze die afstaan aan Ferrari? Als dat het geval is, loopt het Europese luik van het F1-kampioenschap voor McLaren tamelijk slecht af: ze verliezen al zeker beide titels aan de Red Bulls, maar zouden nog de tweede plaats kunnen kwijtspelen ook.
Sterker nog: Hamilton kan nog de tweede plaats in het rijderskampioenschap halen, maar hij is niet eens zeker van zijn derde plaats. 81-25 is nog altijd 56, en dat betekent dat zowel Alonso als Massa hem kunnen achteruitduwen. Dan zou Hamilton zelfs maar de vijfde in het Europese kampioenschap zijn.
De Grote Prijs van Italië begint dus met belangrijke vraagtekens.
(Klik op de naam van een rijder of op de
naam van het team, en je wordt naar een website met meer uitleg over de
rijder of het team gestuud.)
European F1 Championschap: Stand piloten na de GP van België 1 Mark Webber 126 2 Sebastian Vettel 94 3 Lewis Hamilton 81 4 Fernando Alonso 73 5 Felipe Massa 62 6 Jenson Button 51 7 Robert Kubica 50 8 Nico Rosberg 34 9 Adrian Sutil 32 10 Rubens Barrichello 25 11 Michael Schumacher 22 11 Kamui Kobayashi 20 13 Vitaly Petrov 13 14 Nico Hulkenberg 9 15 Pedro de la Rosa 6 16 Sebastian Buemi 3 16 Vitantonio Liuzzi 3 18 Alguersuari 1
European F1 Championschap: Stand constructeurs na GP van België 1 Red Bull 220 2 McLaren 135 3 Ferrari 125 4 Renault 63 5 Mercedes 56 6 Force India 35 7 Williams 34 8 BMW Sauber 26 9 Toro Rosso 4
.
Reacties op bericht (0)
Met dank aan wie me helpt om deze blog te onderhouden.