Peter Motte
Peter Motte - Vertaler


Met dank aan iedereen die helpt om deze blog te onderhouden.

Foto

Foto

Foto


Zoeken in blog


Blogs over strips
  • Andreas, striptekenaar
  • Comic Book Verfilming
  • Music, Media & Entertainment

    Met dank aan Vertaalbureau Motte
  • Vertaalbureau Motte bij WordPress
  • Vertaalbureau Motte website

    Inhoud blog
  • Ezzulia-uitdaging april 2021
  • Van Dale Grammatica - Werkwoord: Nederlands, Engels, Frans, Duits, Spaans
  • Ezzulia-uitdaging maart 2021
  • Ezzulia-uitdaging februari 2021
  • Ezzulia-uitdaging januari 2021

    Vertalen, vertaalbureau, vertalingen, vertaler, De Tijdlijn, film, fantasy, sciencefiction, horror, literatuur, auto's, beeldende kunsten, computers
    Vertalen, vertaalbureau, vertalingen, vertaler, De Tijdlijn, film, fantasy, sciencefiction, horror, literatuur, auto's, beeldende kunsten, computers
    19-06-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Gevechtskunst contra moderne kunst

    19-06-2005, 15:02 geschreven door Peter Motte  

    Reageer (1)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)
    18-06-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Auto's: Mazda MX-5
    De Citroën XM is een degelijke auto, maar groot. Sommige mensen kun je alleen maar tevreden krijgen met een grote auto, maar ik vond het nogal idioot om in mijn eentje en zonder bagage in zo'n schuit rond te toeren.

    Dus wou ik ook iets kleiners. Iets waar je gemakkelijker parkeerplaats voor vindt, bijvoorbeeld. Of waarmee je gemakkelijker door steegjes geraakt: vastrijden is niet amusant.

    Als liefhebber van De Wrekers voelde ik wel wat voor de Lotus Elan S2 en S3 waar Emma Peel mee rondvlamt, maar die auto werd in de jaren 60 gemaakt. Er rijden er nog altijd zo'n 200 rond: de huidige eigenaars beschouwen het nu eenmaal als een te kosteren old timer.

    Maar old timers... Ideaal voor wie automechanica heeft gevolgd en als automecanicien werkt, maar ik ben zo'n onhandige humanoirascholier die achteraf talen en letteren studeerde (vandaar Vertaalbureau Motte). Ik zie me nog niet zo gauw aan auto's sleutelen.

    Dus moest het een recenter model worden, en het bleek dat de Japanners de draden hadden opgepakt die de Europeanen hadden laten liggen: de roadster. Volgens een legende zou een Europese journalist een topman van Mazda hebben rondgereden in een Austin Healy en hebben opgemerkt dat hij zoiets eens zou moeten maken. En dat gebeurde. Nog volgens de legende was het voorbeeld voor Mazda... de Lotus Elan!

    Enkele maanden lang vergeleek ik allerlei cabrio's met elkaar. De keuze is tegenwoordig immers enorm. Dankzij Mazda. Dat type auto was immers zo goed als verdwenen, maar de Mazda MX-5 werd een groot succes (nu al meer dan 720.000 exemplaren verkocht), en Peugot deed er nog een schepje bovenop met de Peugot 206cc: de democratisering van de automatische hardtop cabrio.

    Eén na één vielen allerlei modellen af: de MG TF, de BMW Z3, de Toyata MR, de Peugot 206CC, de Citroën C3 Pluriel...

    De Toyata MR viel af omdat hij duur is.

    De BMW Z3 omdat hij niet meer wordt gemaakt, en de opvolger - de BMW Z4 - kwam eerst alleen met grote motoren, en vond ik bovendien niet zo mooi.

    De Peugot 206cc viel af omdat het geen echte roadster is: om te beginnen heeft hij vier plaatsen, en ten tweede heeft hij een hard dak. Een echte roadster heeft een stoffen dak. Bovendien is de achterbank in de 206cc nogal misplaatst. Alsof ze een auto voor 2 personen per se willen verkopen als een auto voor 4 personen. Geen wonder dat Citroën de reclameslogan "met 4 echte plaatsen" gebruikt voor de C3 Pluriel.

    Maar ook de Pluriel viel af wegens 4 plaatsen i.p.v. 2.

    Veel anderen werden geschrapt wegens te groot: ik zocht tenslotte iets dat kleiner was dan de Citroën XM, en dan heeft het totaal geen zin om met een cabrio Mercedes, BMW of Saab rond te hossen. Een van de mooiste is de Jaguar, maar die heeft bovendien een motor om in te verdrinken.

    Uiteindelijk kwam ik dus weer bij het begin uit: de Mazda MX-5, die het meest leek op wat ik voor ogen had, de Lotus Elan S2/S3, die een echte roadster was (vanaf het begin ontworpen als tweezits cabrio met stoffen dak), en die klein genoeg is om overal handig door te manouvreren.

    Een half jaar lang heb ik diverse aanbiedingen bekeken. Het begon met zoeken op Internet en in krantenadvertenties. De eerste waarmee ik een proefrit reed, was ook het verst afgelegen. De auto beviel me, maar ik had pas enkele maanden daarvoor de Citroën XM gekocht, en ik vond het nog te vroeg. Dan all een tweede kopen begon verdacht veel op geldverkwisting te lijken. De tweede lag dichter, maar was niet helemaal goed afgewerkt. Uiteindelijk werd het de derde. En die derde was niet alleen het dichtst bij, maar stond niet eens in kranten of op Internet geadverteerd.

    Het rijgedrag is anders dan van een Citroën XM. Het toerental moet hoger zijn. De eerste twee auto's waarmee ik proefreed vielen altijd stil bij het starten, omdat ik niet genoeg gas gaf en het gemoedelijke vertrek van de XM gewoon was. Als je maar iets aan het gaspedaal komt, vliegen de toerentallen omhoog en stijgt de snelheid. Je kunt flink in de zetels worden gedrukt. Bij de XM lukt dat ook wel, maar je moet in het goede toerental zitten. Als je het gaspedaal loslaat, verliest de auto ook gemakkelijk zijn toerental, waardoor hij snel afremt. De XM bolt nog een flink eind aan zijn opgebouwde snelheid verder.

    Maar zo'n ding koop je natuurlijk om met de kap af te rijden. De verkoeling van de wind is op zomerdagen erg prettig. Bovendien voel je je veiliger dan je zou verwachten, omdat je veel beter zicht rondom hebt en ook meer hoort, dan in een volledig gesloten auto. Doordat hij achterwielaandrijving heeft, heeft hij een kleinere draaicirkel dan de XM, waardoor hij vinniger op het stuur reageert. Een achterwielaangedreven auto kan in principe achter uitbreken als je te fors gas heeft in bochten, maar daar heb ik zelden last van. De koffer is klein, maar als ik kofferruimte nodig heb, gebruik ik de XM.

    Als tweede auto is zo'n roadster ideaal. De meesten onder ons leggen kleine afstanden af onder hun eentje, soms met twee, maar bijna altijd zonder bagage. Het nut van monovolumes, bakbeesten van 4x4's, en stationsauto's voor het dagelijks gebruik ontgaat met dan ook. Weinigen die ermee rondrijden hebben die laadcapaciteit nodig.

    18-06-2005, 13:19 geschreven door Peter Motte  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Vertaalbureau Motte
    Vertaalbureau Motte werd opgericht in 1997 door Peter Motte, die toen al enkele jaren ervaring had als vertaler.

    Het bureau begon met ICT-vertalingen en grote opdrachten uit de auto-industrie, maar de specialisaties hebben zich voortdurend uitgebreid.

    De grote informatica-infrastructuurwerken van het eind van de jaren 90, waarbij kilometers kabel werd aangelegd, zorgden voor de uitbreiding naar bouwbestekken.
    Ook medische teksten worden tegenwoordig vertaald.

    Vertaalbureau Motte

    18-06-2005, 11:27 geschreven door Peter Motte  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. De Tijdlijn: bekentenissen van de hoofdredacteur

    Toen Frank Roger ons 'Verstoring van de rust' bezorgde, was mijn eerste reactie om het in de map van De Tijdlijn 28 alssciencefiction te klasseren. Dat was echter louter gewoonte. Frank profileert zich vaak expliciet als sciencefictionschrijver,is abonnee van meerdere sf-bladen en lid van menige sf&f-vereniging, en dweilt de hele wereld af om sf-cons te bezoeken.

    Gelukkig fluisterde mijn kritische instelling me toe voorzichtig te zijn. Het verhaal bevatte inderdaad weinig datsciencefiction genoemd kon worden. De technologie is niet futuristisch, en de plot draait rond gebeurtenissen in dromen.Een Oud-Griek had het kunnen schrijven.

    Voor fantasy bevatte het wat te weinig zwaarden, draken, helden en meer van dat soort parafernalia. Het had misschien welkunnen doorgaan voor dark fantasy door al dat bloed en die verminkingen.

    Tenslotte koos ik voor magisch-realisme. Dat had als voordeel dat ook wie zich niet aangetrokken voelt tot sciencefictionen fantasy het zou lezen, en een goed schrijver zou ontdekken. Alhoewel, ik had toch het gevoel dat het ook niet helemaalmagisch-realisme was.

    Toen ik zaterdagmorgen in de plaatselijke openbare bibliotheek op internet zat te surfen, voelde ik plots een klap op mijnschouder. Ik keek om, en zag een abonnee. Opgetogen vroeg ik: 'Heb je de nieuwe Tijdlijn al ontvangen?' (Naïeveverwachtingen zijn me niet vreemd.)

    'Jazeker,' zei hij. 'Ik heb er nog niet veel in kunnen lezen, maar die thriller van Frank Roger vond ik heel goed.'

    Baf! Hij noemde het een thriller! Ondanks de vermelding 'magisch-realisme' op de inhoudsopgave.

    Nu is het wel helemaal duidelijk: wij van de redactie beseffen helemaal niet wat Frank Roger eigenlijk schrijft.

    18-06-2005, 02:05 geschreven door Peter Motte  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)
    17-06-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Auto's: Citroën XM
    Na de Citroen CX kwam een Citroen XM. Daar rijd ik nog altijd mee rond.

    In tegenstelling tot de CX werd de XM nooit echt populair, en dat was toch wel onverdiend. Het is een comfortabele, stevige, grote auto. En de prijs valt goed mee. Hij had wat kinderziekten. Citroën had schuifstekkers genomen voor sommige elektrische verbindingen, net als bij de CX, maar bij de XM leidde dat tot problemen: door trillingen schoven de stekkers los. De oplossing waren schroefstekkers. Vanaf 1995/96 werden alle XM's dan ook met schroefstekkers uitgerust, en in veel oudere XM's werden de schuifstekkers vervangen door schroefstekkers. Dat is al bij al een goedkope operatie.

    Eenmaal de losse stekkers overwonnen blijkt de XM een betrouwbare auto te zijn, waar gemakkelijk honderden kilometers mee onder de banden verdwijnen. Niet alleen de auto heeft er duidelijk geen moeite mee, maar ook de inzittenden leggen de kilometers zonder problemen af. Net als zijn voorgangers, de ID/DS en de CX, is de XM met de comfortabele hydropneumatische vering van Citroën uitgerust. Als vliegende tapijten bestaan, dan is de enige fabrikant ervan Citroën.

    17-06-2005, 17:55 geschreven door Peter Motte  

    Reageer (1)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Auto's: Citroën CX
    Voituren: daar had ik nog niets over gezegd. En het staat ook in de titelbeschrijving.

    Mijn eerste was een Citroën CX. Overgenomen van mijn ouders toen hij al 16 jaar oud was, maar hij reed nog prima. De leeftijd was er wel aan af te lezen: kleine deukjes, plekjes zonder verf, en hier en daar een roestvlek. Ook het interieur had hier en daar slijtage. Mechanisch werkte het ding nog perfect. Het enige met schade, waren de delen die niet van belang waren. Spijtig genoeg zijn die delen ook het moeilijkst te herstellen.

    De CX was een fantastische auto: comfortabel (put? waar put? niks gevoeld) en een zeer laag verbruik. Met een gevulde tank kon je gemakkelijk heen en weer naar Zandvoort, en onderweg enkele tientallen km omrijden. Grote diesels kijken daar niet van op, maar met een 2 l benzine is dat wat anders.

    Maar aan alles komt een eind. En tenslotte werd hij 18 jaar, een kerkhofleeftijd voor de meeste auto's. Doorgaans halen karren zelfs geen 15. En toen ik terugkeerde uit Nederland, gaf hij ergens op de snelweg toch de geest.

    Misschien was het defect niet erg, maar hij stond honderden km van huis geparkeerd, en hem terughalen zou 600 euro hebben gekost. Nog over mijn toeren en niet goed nadenkende liet ik hem ginder naar de sloop voeren. IN de maanden die erop volgden, bleek dat een domme beslissing te zijn. CX'en zijn al bij al nog altijd gezochte auto's, en het is niet gemakkelijk om een evenwaardige vervanger te vinden. Bovendien was de Citroën CX een legende geworden van hetzelfde kaliber als de ID/DS. Zoiets mag je niet zomaar opgeven.

    17-06-2005, 16:13 geschreven door Peter Motte  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Link
    Kun je iemand leren kennen door zijn links?
    Links heb er al enkele verzameld, en hieronder stond er eentje naar Kiwee, maar zegt dat alles over mij?.
    In elk geval heb ik er nog twee verrassende gevonden:

    Op Fandata vind je een bibliografie van mij. Je moet de 7e pagina van de lijst met 'm' kiezen.

    En op Wikipedia vind je me ook, maar dat richt zich op mijn activiteiten als uitgever.

    En weet je nu wie ik ben?

    17-06-2005, 16:02 geschreven door Peter Motte  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)
    Met dank aan wie me helpt om deze blog te onderhouden.

    Laatste commentaren
  • Jack Aitken vervangt Russel, Russel vervang Hamilton (Peter)
        op Hamilton heeft corona, Stoffel op pole als vervanger.
  • Standaard weer open (Peter Motte)
        op Boekhandels dicht
  • Nieuws over De Laatste Farao (Peter)
        op Nieuwe Blake & Mortimers op komst
  • Goedemiddag blogmaatje (weetjeselkedag)
        op PI-DAG !
  • Goedemiddag blogmaatje (weetjeselkedag)
        op Storm van 10 maart 2019
  • Heb een mooie zonnige warme donderdag (bemoedigendewoorden)
        op Computerkoeltoren!
  • Re: Tentoonstelling Geraardsbergen 950 ( Peter Motte)
        op Tentoonstelling Geraardsbergen 950
  • Re: Tentoonstelling Geraardsbergen 950 ( Peter Motte)
        op Tentoonstelling Geraardsbergen 950
  • Re: In memoriam: Alfons J. Maes (1950 - 2017) ( Peter Motte)
        op In memoriam: Alfons J. Maes (1950 - 2017)
  • Bijna weekend (Bernward)
        op Eindelijk "Het boek der spoken" van Jean Ray!

  • E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Zoeken in blog


    Zoeken met Ilse



    Archief per week
  • 05/04-11/04 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 14/12-20/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 09/12-15/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2016
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 05/11-11/11 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 01/11-07/11 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 14/12-20/12 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 10/10-16/10 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 29/12-04/01 1970

    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!