Vertalen, vertaalbureau, vertalingen, vertaler, literatuur, Ezzulia, forum
Vertalen, vertaalbureau, vertalingen, vertaler, literatuur, Ezzulia, forum
02-11-2010
Beursje: zaterdag: 6 november boeken, cd's enz...
Deze week zaterdag, 6 november, is er een ruilbeurs voor boeken, cd's enzovoort. Ook voor postzegelliefhebbers.
Mensen uit de buurt van Gent, Geraardsbergen, Brussel en omgeving kunnen best 's langskomen.
Het is dus iets op provinciaal niveau.
Op 6 november 2010 is er in de Zaal St.-Bavo te Geraardsbergen een ruilbeurs.
Ze wordt georganiseerd door de postzegelclub, maar er zijn ook boeken en cd's.
Ik zal er zelf aanwezig zijn met enkele uitgaven van Tolkien,
woordenboeken, woordenboeken op cd-rom, audio-cd's, en boeken over
Vlaamse auteurs vooral van voor 1945.
Mijn voorraad is vooral interessant voor wie belangstelling heeft voor oudere Vlaamse literatuur.
Onthou 6 november 2e-handsbeurs boeken, audio-cd's, cd-roms
Op 6 november 2010 is er in de Zaal St.-Bavo te Geraardsbergen een ruilbeurs.
Ze wordt georganiseerd door de postzegelclub FIla Geraardsbergen.
Er zijn boeken, cd's, cd-roms en postzegels te koop en te ruil. Ook aangeboden: postkaarten, munten en stukken i.v.m. heemkunde.
Ik zal er zelf aanwezig zijn met woordenboeken op papier en op cd, enkele uitgaven van Tolkien, wat manga, audio-cd's, en boeken over Vlaamse auteurs vooral van voor 1945.
Mijn voorraad is vooral interessant voor wie belangstelling heeft voor oudere Vlaamse literatuur en voor wie belangstelling heeft voor enkele gespecialiseerde woordenboeken.
European F1 World Championship, Grote Prijs van Italië
De laatste race van het Europese seizoen van de F1. De laatste kans van Lewis Hamilton om nog vice-kampioen te worden. De laatste kans van McLaren om vice-kampioen te worden.
Wat zal het worden?
Monza is een circuit voor de snelle jongens. De gemiddelde snelheden zijn er hoog. De race heeft altijd de indruk snel voorbij te zijn. Het circuit lijkt wel typisch Italiaans: snel en slank, zwierig en elegant.
In elk geval vertrekt Alonso vanuit een goede positie: hij heeft de pole. Krijgt Alonso nu eindelijk de beloning die hij al enige wedstrijden lang verdient? Er hangt veel vanaf voor hem: als hij deze race slecht scoort, grijpt hij zeker naast het wereldkampioenschap F1.
Wat niet had mogen gebeuren en wat kon gebeuren is gebeurd: Lewis Hamilton had pech. Hij vertrok goed en schoof na de start van de vijfde plek direct naar de vierde plaats, maar al in een van de eerste bochten raakte hij Massa, en Lewis' auto werd beschadigd. De besturing liep niet meer zoals de ingenieurs hadden gepland en de mecaniciens hadden mogelijk gemaakt, en Lewis eindigde in het grind. Afgelopen. Na minder dan een ronde. De piloot was zo ontgoocheld dat het een hele tijd geduurd heeft voor hij met de pers wou praten.
Pech ook voor de kijkers, want we wisten wel dat Hamilton het Europese F1 Worldchampionship niet meer kon winnen, maar het haalde toch de spanning voor een stuk uit de wedstrijd.
Button trok op als een razende roeland, waardoor Fernando Alonso zijn pole niet kon vasthouden, maar verder dan de tweede plaats zakte hij niet weg. Even leek het of Massa nog kwam aandringen, maar behalve het onvermijdelijke gedrang kort na de start, hield hij zich kalm. Terwijl het duo Button-Alonso uitliep, liet Massa zich wat afzakken, waarschijnlijk vooral om te verhinderen dat de nummer 4 van het rijtje dichterbij kwam.
En die vier? Ja, dat wisselde wel wat, maar op het einde van de wedstrijd bleek het... Sebastian Vettel te zijn. En dus niet Mark Webber, die nochtans precies op die vierde stek gestart was. Webber leek net als in Spa lood in de banden te hebben toen hij vertrok. Er schoten hem een aantal auto's voorbij, en voor je het wist, moest hij aan een remonte beginnen. Uiteindelijk eindige hij als zesde, en dat was de plek waar... Sebastian Vettel was vertrokken. De twee Red Bulls hadden tijdens de wedstrijd dus van plaats verwisseld.
Tijdens de race hield Alonso vooral Button in de gaten. Je wist maar nooit of die laatste een fout maakte, zodat de Spanjaard hem voorbij kon. Dat gebeurde niet, maar er was nog een ander lichtpuntje: de pitstops. Misschien kon de Ferrari de McLaren voorbij door de pitstops? Dan kwam het erop aan ofwel een flinke voorsprong op te bouwen als Button als eerste de pits inging, ofwel zo snel mogelijk het gat met Button dicht te rijden, als Alonso als eerste de pit inging.
Tot teleurstelling van Button werd hij als eerste binnengeroepen, en Alonso kon vrijuit gaan. Daarna dook de Ferrari de pits in, en kwam terug op het circuit, nauwelijks voor Button. Maar met wat scherp remmen, draaien, keren, elkaar bijna raken en waarschijnlijk ook met heel veel geluk, slaagde Alonso erin om na zijn pitstops nog net voor Button te blijven, die de rest van de race er niet meer in slaagde om dat goed te maken.
Het eindresultaat is dus zoals je hieronder ziet.
In het kampioenschap verandert er dus niet erg veel: Webber en Vettel blijven 1 en 2. De pechtvogel is Hamilton, die zijn derde plaats een vierde ziet worden, en Alonso stijgt van vier naar drie. Hij blij, natuurlijk, want het vergroot ook zijn kansen op de F1-wereldtitel zelf. Verder verandert er niet veel. Alleen achteraan zien we Petrov een plaats verliezen aan Hulkenberg.
In het constructeurskampioenschap daarentegen zijn de kaarten dooreengeschud. De winnaar blijft Red Bull, maar bijna alle andere posities zijn verandert doordat de teams ofwel één plaats winnen, ofwel één plaats verliezen. Ferrari stijgt naar 2, McLaren zakt naar 3, Mercedes-GP stijgt naar 4, Renault zakt naar 5, Williams stijgt naar 6, Force India zakt naar 7. Alleen BMW Sauber en Toro Rosso houden hun plaats vast, maar dat is niet echt iets om trots op te zijn, want ze blijven op 8 en 9 ondanks het feit dat ze geen enkel puntje scoorden.
European F1 Championschap: Stand piloten na de GP van Italië 1 Mark Webber 134 => eindwinnaar van het European F1 Worldchampionship voor piloten 2 Sebastian Vettel 106 3 Fernando Alonso 98 4 Lewis Hamilton 81 5 Felipe Massa 77 6 Jenson Button 69 7 Robert Kubica 54 8 Nico Rosberg 44 9 Adrian Sutil 32 10 Rubens Barrichello 26 11 Michael Schumacher 24 12 Kamui Kobayashi 20 13 Nico Hulkenberg 15 14 Vitaly Petrov 13 15 Pedro de la Rosa 6 16 Sebastian Buemi 3 16 Vitantonio Liuzzi 3 18 Alguersuari 1
European F1 Championschap: Stand constructeurs na GP van Italië 1 Red Bull 240 => eindwinnaar van het European F1 Worldchampionship voor constructeurs 2 Ferrari 165 3 McLaren 153 4 Mercedes 68 5 Renault 67 6 Williams 41 7 Force India 35 8 BMW Sauber 26 9 Toro Rosso 4
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:f1, formule 1, european f1 world championship, grote prijs van italië, monza
European F1 World Championship, Grote Prijs van België
Waar velen op gewacht hebben, is eindelijk aangebroken: de Grote Prijs van België op het circuit van Spa-Francorchamps!
De Grote Prijs van België is een van de weinige die er sinds het begin bij is. Een van de andere is de Grote Prijs van Monaco. Het is dan ook een van de wedstrijden met de langste geschiedenis.
De Grote Prijs van België werd al verreden op de circuits van Spa-Francorchamps, Zolder en... Nijvel! Dat laatste is bij weinigen bekend. Het circuit van Nijvel bestaat nog, maar is verwaarloosd. Het werd een tijdlang gebruikt door illegale racers die de toegangspoorten hadden geforceerd.
Zolder is tegenwoordig vooral bekend van de 24u van Zolder.
Spa wordt al zo lang gebruikt, dat de geschiedenis ervan ouder is dan die van de F1.
De eerste Grote Prijs zou er in 1925 gereden zijn. Hij werd toen gewonnen door Antonio Ascari in een Alfa Romeo, een merk dat heel lang in de F1 meedraaide, maar spijtig genoeg verdween. Het leeft echter nog verder in Ferrari, omdat Alfa tegenwoordig deel uitmaakt van de groep Fiat
Andere legendarische winnaars van de Grote Prijs van België zijn Bugatti, Maserati, Mercedes-Benz, Talbot, Delage (een prachtige legende), Auto-Union, Ferrari, Lancia-Ferrari, Vanwall, Cooper-Climax....
Jim Clark won de Grote Prijs van België 4 keer na elkaar, telkens in een Lotus, van het jaar 1962-1965. Legendarischer kun je niet worden! Lotus won de wedstrijd later nog 4 keer, de laatste keer met Ayrton Senna. Doordat Lotus weer meerijdt, kunnen we hun in de toekomst misschien nog overwinningen zien boeken.
De meeste overwinningen staan echter op het conto van Ferrar: 15! Dat is een sterke prestatie, die ze dit jaar echter niet konden verbeteren. Alonso verweerde zich, maar had te veel pech. Lewis Hamilton verloor bijna de wedstrijd toen hij slipte door de regen, maar kon gelukkig de auto rijdende houden, en stevende op de overwinning af.
Een apart kampioenschap bijhouden voor de Europese en de andere Grote Prijzen begint interessant te worden. In het rijderskampioenschap zien we dat Lewis Hamilton, die voor het gewone kampioenschap op de eerste plaats staat, in het Europese kampioenschap nog altijd maar op de derde plaats staat, ondanks zijn overwinning in België. Maar de situatie ziet er in Europa voor hem nog veel slechter uit: de wedstrijd in Monza, de Grote Prijs van Italië, is de laatste wedstrijd van het Europese kampioenschap. Lewis kan dus nog maximum 25 punten scoren, en dat is te weinig om de winnaar van het kampioenschap te worden. Hij kan wel nog de tweede plaats te pakken krijgen. Voor Mark Webber is de toestand helemaal anders: niemand kan hem nog de overwinning afpakken.
Als we naar het Europese kampioenschap voor de constructeurs kijken, zien we dat Red Bull zijn leiderspositie niet meer kan verliezen. Als we van het puntenaantal van McLaren 43 aftrekken (het maximumaantal dat een ploeg in één wedstrijd kan winnen), dan zien we dat Ferrari hun nog kan inhalen, maar zij zijn wel de enigen. Tien puntjes verschil is natuurlijk erg weinig. Dus de race in Monza wordt spannend: behoudt McLaren de tweede plaats in het kampioenschap, of moeten ze die afstaan aan Ferrari? Als dat het geval is, loopt het Europese luik van het F1-kampioenschap voor McLaren tamelijk slecht af: ze verliezen al zeker beide titels aan de Red Bulls, maar zouden nog de tweede plaats kunnen kwijtspelen ook.
Sterker nog: Hamilton kan nog de tweede plaats in het rijderskampioenschap halen, maar hij is niet eens zeker van zijn derde plaats. 81-25 is nog altijd 56, en dat betekent dat zowel Alonso als Massa hem kunnen achteruitduwen. Dan zou Hamilton zelfs maar de vijfde in het Europese kampioenschap zijn.
De Grote Prijs van Italië begint dus met belangrijke vraagtekens.
(Klik op de naam van een rijder of op de
naam van het team, en je wordt naar een website met meer uitleg over de
rijder of het team gestuud.)
European F1 Championschap: Stand piloten na de GP van België 1 Mark Webber 126 2 Sebastian Vettel 94 3 Lewis Hamilton 81 4 Fernando Alonso 73 5 Felipe Massa 62 6 Jenson Button 51 7 Robert Kubica 50 8 Nico Rosberg 34 9 Adrian Sutil 32 10 Rubens Barrichello 25 11 Michael Schumacher 22 11 Kamui Kobayashi 20 13 Vitaly Petrov 13 14 Nico Hulkenberg 9 15 Pedro de la Rosa 6 16 Sebastian Buemi 3 16 Vitantonio Liuzzi 3 18 Alguersuari 1
European F1 Championschap: Stand constructeurs na GP van België 1 Red Bull 220 2 McLaren 135 3 Ferrari 125 4 Renault 63 5 Mercedes 56 6 Force India 35 7 Williams 34 8 BMW Sauber 26 9 Toro Rosso 4
European F1 World Championship, Grote Prijs van Hongarije
Op naar de Hungaroring!
Resultaten
Alonso is na de Grote Prijs van Hongarije een plaatsje hoger geklommen in de stand van het European F1 World Championship, maar dat is een beetje misleidend: zijn achterstand op de leider van het kampioenschap is namelijk met zeven punten gestegen.
Die leider, Mark Webber, loopt op al zijn belangrijkste concurrenten uit. Zijn overwinning heeft hem goed gedaan.
Voor Lewis Hamilton was het een rampweekend, dus daar hoeven we niet veel woorden aan vuil te maken.
Maar ook Button deed het slecht: vier puntjes winnen is niet wat je verwacht van iemand die in de running voor de wereldtitel is. Als deze grand prix een slachtoffer heeft gemaakt, dan lijkt dat meer Jenson Button dan Lewis Hamilton te zijn. Lewis is tenslotte nog altijd vierde in het kampioenschap.
Massa reed een zeer goede wedstrijd, en won heel wat punten, maar kan daar in de rangschikking nog niet van profiteren: hij staat nog altijd op de zesde plaats.
Helemaal achteraan zijn er enkele verrassende ontwikkelingen. de hekkensluiters van vorig ekeer, Nico Hulkenberg en Vitaly Petrov, ruilden hun armzalige 15e plaats van één puntje in voor een 14e plaats met 9 punten voor Hulkenberg, en een 13e plaats met 11 punten voor Petrov. De winst in plaatsen is op het eerste gezicht niet spectaculair, maar wel in punten. Ze beginnen plotseling mee te tellen voor het middenveld.
In de stand voor de constructeurs wordt bevestigd wat door de startorde voor de Grote Prijs van Hongarije al werd naar voren geschoven: het gaat tussen Red Bull en Ferrari. McLaren lijkt de tweede seizoenshelft geen vuist te kunnen maken. Hamilton en Button staan in het rijderskampioenschap nog altijd in een goede uitgangspositie om de titel te pakken, maar hun auto's lijken niet meer mee te willen.
Renault springt een plaatsje naar voren, ten koste van Mercedes GP. Doordat Rosberg blijft beter presteren dan Schumacher, durven we ons zelfs afvragen of de slechte resultaten van Mercedes GP de schuld zijn van Schumacher. Rosberg kan dan al beweren dat Schumacher nog altijd een interessante toegevoegde waarde is, maar daar hebben we nog niet veel van gemerkt. Misschien om de auto's te testen? Nou, dat belooft voor voglende jaar: zelfs nu kunnen die strijkijzers van Mercedes niet mee.
Achteraan verandert er niets, ondanks de goede prestatie van beide Williamsen. Maar Williams heeft nu wel hoop op een betere tweede seizoenshelft. Zeker als Schumacher blijft klungelen.
Het beest is terug
Michael Schumacher voerde een bloedstollend manoeuver uit tijdens de Grote Prijs van Hongarije, toen hij merkte dat hij werd overmeesterd door Rubens Barichello.
Schumacher duwde Barichello bijna tegen de pitmuur.
De sympathie die Schumacher na zijn terugkeer had opgebouwd, omdat zijn streken na drie jaar afwezigheid door het publiek vergeten waren, zal nu wel verdwenen zijn.
Met de huidige technologie, waarbij alle raceauto's vol camera's zitten, heeft iedereen duidelijk kunnen volgen wat Schumacher uithaalde. Excuses zullen niet veel uithalen. Flauwe uitvluchten ook niet. De adem stokte van miljoenen mensen toen ze samen met Barichello Schumachers auto naar rechts zagen uitwijken en Barichello tussen de Mercedes en de harde pitmuur geperst werd.
Warwick, die onder andere toezicht houdt op de veiligheid, en zijn team, hebben Schumacher bestraft door hem tijdens de volgende grote prijs 10 plaatsen achteruit te zetten. Die volgende grand prix is de wedstrijd in Spa.
European F1 Championschap: Stand piloten na de GP van Hongarije 1 Mark Webber 108 2 Sebastian Vettel 94 3 Fernando Alonso 73 4 Lewis Hamilton 58 5 Jenson Button 51 6 Felipe Massa 50 7 Robert Kubica 35 8 Nico Rosberg 26 9 Rubens Barrichello 25 10 Adrian Sutil 22 11 Michael Schumacher 16 11 Kamui Kobayashi 16 13 Vitaly Petrov 11 14 Nico Hulkenberg 9 15 Pedro de la Rosa 6 16 Sebastian Buemi 3 17 Vitantonio Liuzzi 2 18 Alguersuari 1
European F1 Championschap: Stand constructeurs na GP van Hongarije 1 Red Bull 202 2 Ferrari 113 3 McLaren 110 4 Renault 46 5 Mercedes 42 6 Williams 34 7 Force India 24 8 BMW Sauber 22 9 Toro Rosso 4
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:f1, formule 1, european f1 world championship, grote prijs van hongarije, hungaroring, grand pix
25-07-2010
European F1 World Championship, Grote Prijs van Duitsland
En jawel hoor! Eindelijk staat alles weer in de startblokken: een nieuwe blog, een nieuwe provider! En de racemonsters, natuurlijk! Sinds vrijdag produceren ze samen tienduizenden explosies per minuut achter het hoofd van hun piloten om kanontijden neer te zetten waar zelfs een kanon niet tegenop kan. Tijdens de definitieve kwalificties gingen het er tussen Alonso en Vettel hard aan toe, maar uiteindelijk moest Alonso zich gewonnen geven. Tenminste, voor zover je dat "zicht gewonnen geven" kunt noemen: uiteindelijk bleek Alonso slechts 2 duizendsten van een seconde te kort te komen om gelijk te staan met Vettel. Of: hij had in dezelfde tijd 12 cm te weinig afgelegd. Twaalf centimeter! Met andere woorden: Alonso en Vettel zijn de facto even snel! Dat zal wat worden, vandaag, ginder in Hockenheim
Sinds we bij een andere provider zitten, kunnen we gemakkelijk links in onze berichten opnemen. Klik op de naam van een rijder of op de naam van het team, en je wordt naar een website met meer uitleg over de rijder of het team gestuud.
Aan de top van het rijderskampioenschap voor de Europese wedstrijden zien we wel verschuivingen, maar opvallend is dat de volgorde voor de constructeurs dezelfde blijft. Dat is eigenlijk merkwaardig, want de race-uitslag verschilde nogal van de GP van Engeland. De Ferrari's stelden toen zelfs erg teleur, terwijl ze nu een dubbel haalden.
In het rijderskampioenschap voor de F1-wedstrijden die in Europa worden gereden, zien we een gelijkaardig verschijnsel: de eerste drie plaatsen blijven dezelfde. Fernando Alonso wint echter wel een plaats. Felipe Massa doet het eigenlijk nog veel beter: hij gaat van de 10e naar de 6e plek. Dus echt veel reden om down te zijn had Massa vandaag niet. En Vitali Petrov mag enigszins gerustgesteld zijn: hij haalde zijn eerste puntje binnen. We vragen ons eerlijk gezegd nog altijd af of we dat wel goed hebben gezien.
Helemaal onderaan hebben we ook de stand in het wereldkampioenschap F1 vermeld, om het eens met het Europese kampioenschap te kunnen vergelijken.
European F1 Championschap: Stand piloten na de GP van Duitsland
1 Mark Webber 83 2 Sebastian Vettel 79 3 Lewis Hamilton 58 4 Fernando Alonso 55 5 Jenson Button 47 6 Felipe Massa 38 7 Robert Kubica 35 8 Nico Rosberg 26 9 Rubens Barrichello 24 10 Adrian Sutil 22 11 Michael Schumacher 16 12 Kamui Kobayashi 14 13 Sebastian Buemi 3 14 Vitantonio Liuzzi 2 15 Alguerson 1 15 Nico Hulkenberg 1 15 Vitaly Petrov 1
European F1 Championschap: Stand constructeurs na GP van Duitsland 1 Red Bull 162 2 McLaren 105 3 Ferrari 83 4 Mercedes 42 5 Renault 36 6 Williams 25 7 Force India 24 8 BMW Sauber 14 9 Toro Rosso 4
F1 wereldkampioenschap: stand piloten na Duitsland
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:f1, formule 1, european f1 world championship, grote prijs van duitsland, hockenheim
24-07-2010
European F1 World Championship, Grote Prijs van Engeland
Mijn vorige blogprovider wou per se tijdnes het weekend van Silverstone zijn systeem "verbeteren", waardoor ik net toen niets kon aanpassen. Erger nog: na het "migreren" naar een "beter platform" kreeg ik allerlei problemen, net als veel anderen van die provider. Sommingen onder ons verhuisden daarom hun blogs, en ik besloot dan maar hetzelfde te doen.
De startorde: 1 Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1:29.615 2 Mark Webber Red Bull-Renault 1:29.758 3 Fernando Alonso Ferrari 1:30.426 4 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:30.556 5 Nico Rosberg Mercedes GP 1:30.625 6 Robert Kubica Renault 1:31.040 7 Felipe Massa Ferrari 1:31.172 8 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 1:31.175 9 Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari 1:31.274 10 Michael Schumacher Mercedes GP 1:31.430 11 Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:31.399 12 Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari 1:31.421 13 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth 1:31.635 14 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:31.699 15 Vitaly Petrov Renault 1:31.796 16 Sebastien Buemi Toro Rosso-Ferrari 1:32.012 17 Jaime Alguersuari Toro Rosso-Ferrari 1:32.430 18 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 1:34.405 19 Timo Glock Virgin-Cosworth 1:34.775 20 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 1:31.708 21 Jarno Trulli Lotus-Cosworth 1:34.864 22 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth 1:35.212 23 Karun Chandhok Hispania-Cosworth 1:36.576 24 Sakon Yamamoto Hispania-Cosworth 1:36.968
Uitslag 1 Mark Webber Red Bull-Renault 25 2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 18 3 Nico Rosberg Mercedes GP 15 4 Jenson Button McLaren-Mercedes 12 5 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 10 6 Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari 8 7 Sebastian Vettel Red Bull-Renault 6 8 Adrian Sutil Force India-Mercedes 4 9 Michael Schumacher Mercedes GP 2 10 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth 1 11 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 12 Sebastien Buemi Toro Rosso-Ferrari 13 Vitaly Petrov Renault 14 Fernando Alonso Ferrari 15 Felipe Massa Ferrari 16 Jarno Trulli Lotus-Cosworth 17 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 18 Timo Glock Virgin-Cosworth 19 Karun Chandhok Hispania-Cosworth 20 Sakon Yamamoto Hispania-Cosworth 21 Jaime Alguersuari Toro Rosso-Ferrar 22 Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari 23 Robert Kubica Renault 24 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth
European F1 Championschap: Stand na de GP van Engeland
1 Mark Webber 75 2 Sebastian Vettel 64 3 Lewis Hamilton 46 4 Jenson Button 37 5 Fernando Alonso 30 6 Robert Kubica 29 7 Rubens Barrichello 24 8 Adrian Sutil 22 8 Nico Rosberg 22 10 Felipe Massa 20 11 Michael Schumacher 14 11 Kamui Kobayashi 14 13 Sebastian Buemi 3 14 Vitantonio Liuzzi 2 15 Alguerson 1 15 Nico Hulkenberg 1
Stand Constructeurs na GP van Engeland 1 Red Bull 139 2 McLaren 83 3 Ferrari 50 4 Mercedes 36 5 Renault 29 6 Williams 25 7 Force India 24 8 BMW Sauber 14 9 Toro Rosso 4
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:f1, formule 1, grote prijs van spanje, f1 world championship, grote prijs van europa, valentia, eurepean f1 world championship
F1 World Championship, Grote Prijs van Canada
Nog een grote prijs buiten Europa. Telt dus niet mee voor ons European F1 World Championship.
De
Grote Prijs van Canada is wel al behoorlijk traditioneel: dit is de
40e. Hij vond plaats in 1967 ot 1974, 1976 tot 1986, 1988 tot 2008 en
in 2010.
We kunnen dus zeker niet beweren dat "vroeger" alle grote prijzen in Europa waren.
Hij
werd twee keer gewonnen door Jacky Ickx: in 1969 en 1970. 1969 was het
jaar waarin Ickx vicewereldkampioen werd na Jackie Stewart. Toen won
hij behalve Canada ook de Grote Prijs van Duitsland op de Nürburgring.
Hij reed toen met Brabham
In 1970 keerde hij terug naar Ferrari,
maar hij crashte op het circuit del Jarama, en verbrandde bijna levend.
Toch won hij in 1970 in totaal 3 wedstrijden, en hij werd weer
vicewereldkampioen. Deze keer na Jochen Rindt, die in Monza was
verongelukt.
Overigens werd Jacky Ickx eigenlijk beroemder door
zijn overwinningen in de 24 uur van Le Mans: zes overwinningen, nl.
1969, 1975, 1976, 1977, 1981 en 1982. Die endurancewedstrijd wordt
toevallig ook dit weekend gereden. Vergis je niet: het heet
"uithouding", maar het is eigenlijk één lang sprintnummer van begin tot
eind.
.
Tot zover de geschiedenis.
Dit weekend razen de huidige wolven in hun stalen draken over het Circuit Gilles Villeneuve.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:f1, formule 1, montreal, f1 world championship, grote prijs van canada
F1 World Championship, Grote Prijs van Turkije
De Grote Prijs van Turkije wordt niet opgenomen in onze
rangschikking voor de European F1 World Championship, omdat hij pas
sinds 2005 wordt gereden, en Turkije daardoor niet bij de traditionele
Europese F1-landen kan worden gerekend.
Maar dat doet niks af aan onze belangstelling, natuurlijk.
Uitslag Grote Prijs van Turkije
1 great britain Lewis Hamilton 2 McLaren-Mercedes
2 great britain Jenson Button 1 McLaren-Mercedes
3 australia Mark Webber 6 Red Bull-Renault
4 germany Michael Schumacher 3 Mercedes GP
5 germany Nico Rosberg 4 Mercedes GP
6 poland Robert Kubica 11 Renault
7 brazil Felipe Massa 7 Ferrari
8 spain Fernando Alonso 8 Ferrari
9 germany Adrian Sutil 14 Force India-Mercedes
10 japan Kamui Kobayashi 23 BMW Sauber-Ferrari
11 spain Pedro de la Rosa 22 BMW Sauber-Ferrari
12 spain Jaime Alguersuari 17 Toro Rosso-Ferrari
13 italy Vitantonio Liuzzi 15 Force India-Mercedes
European F1 World Championship, Grote Prijs van Monaco
Pech voor Fernando Alonso: hij heeft tijdens de kwalificaties
zaterdagmorgen zijn bolide onhandig in Massenent behandeld, en kan
daardoor niet meedoen aan de latere kwalificaties.
Het zag er nochtans goed uit voor hem: vrijdag leek hij in staat om de pole te pakken. Wie in Monaco de pole pakt...
Startorde (plaats land naam nr team tijd)
1 Aus Mark Webber 6 Red Bull-Renault 1:13.826
2 Pol Robert Kubica 11 Renault 1:14.120
3 Ger Sebastian Vettel 5 Red Bull-Renault 1:14.227
18 Fin Heikki Kovalainen 19 Lotus-Cosworth 1:17.094
19 Ita Jarno Trulli 18 Lotus-Cosworth 1:17.134
20 Ger Timo Glock 24 Virgin-Cosworth 1:17.377
21 Brz Lucas di Grassi 25 Virgin-Cosworth 1:17.864
22 Brz Bruno Senna 21 Hispania-Cosworth 1:18.509
23 Ind Karun Chandhok 20 Hispania-Cosworth 1:19.559
24 Spa Fernando Alonso 8 Ferrari
In de voorlopige stand verstevigt Webber zijn positie.
Alonso
had een slechte start, maar maakte veel goed door als een duivel te
rijden, en zit daardoor nog altijd maar op een zuchtje van de nummer 1.
Immes: met het huidige reglement kun je in één klap 25 punten
goedmaken. Als we er ook de stand van de constructeurs bijnemen, zien
we dat Red Bull de te kloppen combinatie is, waardoor Alonso het in
zijn Ferrari zeker niet gemakkelijk zal krijgen. Tegelijk heeft
Fernando met zijn remonte bewezen dat hij niet mag worden onderschat.
Over
twee weken Turkije, waarvan we nog altijd niet weten of we het zullen
meetellen voor het Europese kampioenschap. We zullen echter zeker een
beslissing nemen voor de eerste auto's het circuit oprijden, om ons
niet door mogelijke winnaars of verliezers te laten beïnvloeden.
Voorlopige stand European F1 World Championship na Monaco (Schumacher gediskwalificeerd)
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:f1, formule 1, monaco, european f1 world championship, grote prijs van monaco
European F1 World Championship, Grote Prijs van Spanje
Het FI-circus heeft eindelijk zijn eerste wedstrijd in Europa
gereden, nl. in Barcelona. Het is nu dus tijd voor de traditionele
circuits met tonnen historie onder het asfalt. Waarom denk je dat de
racebaan van Europese F1-circuits zo hoog ligt? Omdat er zoveel
geschiedenis onder zit!
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:f1, formule 1, european f1 world championship, grote prijs van spanje
Welkom!
Hartelijk welkom op mijn nieuwe blog! Mijn vorige blog bereikte het verbazingwekkende aantal van meer dan 235.000 bezoekers, en omdat hij nog niet is verwijderd, zullen er wel nog enkele duizenden bijkomen. Maar er was een probleem. Al mijn blogs stonden bij dezelfde blogprovider, en dat blijkt riskant te zijn: als met die provider een probleemis, ben je de hele blog kwijt. Daarom dacht ik: "Laat ik maar eens ergens anders een blog opzetten, en kijken wat dat geeft."
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!
Wegens aanhoudende problemen met de Skynetblogs, is het mogelijk dat ik mijn blog ergens anders zet.
Het is eerlijk gezezgd tegen mijn zin dat ik dat doe. De Skynetblogs leverden uitstekende kwaliteit, maar plotseling vonden ze dat ze iets moesten veranderen, en toen hebben ze massa's dingen overhoop gegooid.
Waarom die veranderen nodig waren, is me een raadsel. Het zou zogezegd beter zijn. Skynetblogs zou zogezegd achterop zijn geraakt. Ik vraag me af ten opzichte van wie.
In elk geval zijn er nu verschrikkelijk veel problemen met de weergave.
Ik vermoed ook dat het nieuwe systeem met sommige browsers niet goed werkt, en dat het dus gewoon een methode is om ons te verplichten een andere browser te gebruiken.is.
Bovendien heb ik o.a. gemerkt dat er handtekeningen van de ene blog op de andere terechtkwamen, wat dus niet door de gebruikte browser kan worden veroorzaakt: een browser kan geen informatie weergegeven die hij niet ontvangt.
Toen ik echter zag dat het type browser ook iets te maken heeft met de weergave van de blogs, heb ik de hoop opgegeven dat het ooit nog goedkomt.
Daarom zal ik hoogstwaarschijnlijk naar een andere aanbieder verhuizen.
Ik weet nog niet welke. Skynetblogs werkte vlot en gaf veel mogelijkheden. Ik weet niet welke concurrent dat kon.