Lezersbrief van woensdag 29 september n.a.v. de discussie rond taalonderricht. ====================================================== Reactie op lezer die onderricht van meerdere vreemde talen geen meerwaarde vindt. (niet gepubliceerd in krant)
Een taal beheersen biedt sowieso altijd een meerwaarde. Lezer A.M. schrijft in Dialoog van woensdag : "Ik zou het beter vinden als het buitenland ons zou prijzen als innovatieve technici i.p.v. als uitstekende taalkundigen." Heel wat technici en wetenschappers van bij ons genieten nochtans waardering in het buitenland mede verworven door hun talenkennis. Kan toch niet ontkend worden? In alle uithoeken van de wereld hebben Vlamingen het waargemaakt, en de kennis van één of meerdere vreemde talen is hen daar ongetwijfeld behulpzaam bij geweest. De ideale "ijsbreker" in vele situaties. Dat enkel de exacte vakken van belang zijn voor de wetenschappelijke welvaart en de ermee gepaard gaande verhoging van de levenskwaliteit (standpunt van diezelfde lezer), dat is wel héél kort door de bocht. In de medische sector alleen al zijn de oude talen niet weg te denken. Hoeveel artsen, verpleegkundigen, technici, ontwikkelingswerkers, enz... trekken niet naar het buitenland? Moeten zij geen beroep doen op hun talenkennis om barrières te doorbreken - ook om met bepaalde autoriteiten aldaar te kunnen communiceren? Vergeten we niet even dat heel wat cursussen, gastcolleges, ... in het Engels worden gegeven? En wat doen we met de vele uitwisselingsprojecten wanneer je niet kan terugvallen op een behoorlijke kennis van de taal? Geen probleem om de opsomming verder aan te vullen en het belang van de kennis van vreemde talen te onderstrepen. Verder stelt A.M. :"Hoeveel jongeren zou de waterval naar technisch of beroepsonderwijs bespaard kunnen worden als ze meer tijd kregen om dezelfde hoeveelheid leerstof wiskunde, chemie of fysica onder de knie te krijgen?" Het zijn toch niet noodzakelijk de taalvakken die een leerling van richting doen veranderen!? Foute redenering ook omdat vakken als wiskunde in bepaalde technische richtingen zwaarder zijn dan in een richtaing van het ASO. En bovendien zijn er richtingen in het technisch en beroepsonderwijs waar talenkennis ook van groot belang is (vb. Secretariaat-Talen in TO). Nee, een taal studeren is nooit tijdverspilling en biedt altijd een meerwaarde ... vroeg of laat! =========================================================
|