Lezersbrief in krant van dinsdag 28 september. Aanleiding : Minister van Onderwijs wil Engels als tweede taal. ============================================== ALWEER VERANDEREN ! +++++++++++++++++++++++ Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet schudt op zijn beurt een aantal voorstellen uit zijn mouw. Het schooljaar is amper een paar weken oud of de man die voor de nodige rust en stabiliteit moet zorgen, stormt de onderwijswereld binnen als een olifant in een porseleinenwinkel. Zijn vorig voorstel, dat heel wat stof deed opwaaien, is nog niet goed en wel verteerd, of daar komt de man al met een nieuw voorstel voor de dag : Hij wil in het Vlaams onderwijs het Frans als tweede taal vervangen door het Engels. Ben leerkracht met pensioen (35 jaar Engels gegeven), en kan me niet voorstellen hoeveel ministers van Onderwijs het in al die jaren nodig gevonden hebben om te "knoeien" met de uren Frans en Engels. Wat ik me altijd heb afgevraagd : Leggen die mensen wel eens echt hun oor te luisteren op het terrein? Of willen ze allemaal per se hervormingen door- voeren om hun passage als minister in de verf te zetten? Akkoord, onderwijs moet evolueren, mag niet ter plaatse blijven trappelen, maar door om de haverklap twee taalvakken "haasje-over" te laten spelen kan je de efficiëntie van het taalonderricht bezwaarlijk bevorderen. Ten tijde van het VSO kon je (in het GO) kiezen tussen Frans of Engels als tweede taal. Later volgde een periode waarin met gelijk aantal uren Frans(3) en Engels(3) in het 1'ste middelbaar werd begonnen. In 1989 kwam het onderwijskabinet met een nieuwe "eenheidsworst" aandraven. De zoveelste wijziging sinds het begin van mijn loopbaan. Het aanbod van een gelijk aantal uren Frans en Engels werd naar de prullenmand verwezen. Ben er altijd voorstander van geweest beide talen in het lesurenpakket evenwaardig aan te bieden, evenveel uren dus. Frans is nu eenmaal belangrijk, niet alleen omwille van de staatkundige situatie in ons land, maar ook in veel bedrijven bij ons is kennis van de taal in veel gevallen onontbeerlijk (zie vacatures). En Engels is nu eenmaal een wereldtaal en zal dat altijd blijven. Dé voertaal op het internationale platform. Bovendien mogen we niet vergeten dat heel wat studenten op een bepaald moment cursussen in het Engels dienen te volgen. Redenen genoeg dus om de twee talen volwaardig (voldoende lesuren!) en evenwaardig aan te bieden in het onderwijs.
Sommigen werpen op dat aan het Engels niet zoveel uren moeten besteed worden, omdat de taal gemakkelijker aanleert en veel jongeren sowieso al vlotter kunnen communiceren in het Engels. Een foute redenering, want in een later stadium wordt het Engels (niet alleen omwille van de talloze idioms) behoorlijk moeilijk, zoals ELKE taal trouwens. En diegenen die beweren dat niet zoveel uren nodig zijn, zien een heel belangrijke factor over het hoofd, nl. dat er ook heel wat leerlingen zijn die weinig of minder aanleg hebben voor talen, over weinig taalgevoel beschikken. Mag met hen ook even rekening gehouden worden?
Tot slot even dit : We maken ons best niet te veel illusies over "definitieve aanpassingen". Zoveel ministers van Onderwijs er nog komen, zoveel voorstellen zullen allicht nog het daglicht zien, mogelijks uitgevoerd worden, om dan tijdens het ambtstermijn van een volgende minister terug afgevoerd te worden.
Ik heb het in 35 jaar onderwijs nooit anders geweten ! -In de krant verscheen een ingekorte versie van dit artikel.
======================================================================
|