Lezersbrief : Vooroordelen -niet gepubliceerd in Dialoog van HLN ondanks provocerende taal van lezer-
* Reactie op lezersbrief van G. Van Houte uit Hamme.
Wat mij in vele commentaren in Dialoog en op de diverse online nieuwssites opvalt is de toon waarop men over het beroep en de mens-leerkracht schrijft. Totaal geen waardering. Dat minachtend toontje van een aantal lezers maakt duidelijk dat zij het beroep van leerkracht uitsluitend bekijken door hun 'bril van vooroordelen'. De bijdrage van lezer G. Van Houte uit Hamme is daar een droevig voorbeeld van. Geen enkel zinnig argument wordt naar voren gebracht, alleen een aantal veronderstellingen zonder draagvlak.
"Als je hen in vertrouwen spreekt hoor je vaak (?) : 'Ik heb voor het beroep gekozen voor de vele vakanties en korte (?) werkdagen'. Geen relativering, geen nuances, veralgemenen en aan 'hokjesredeneren' doen. Eén zus, allemaal zo ! Zijn statement getuigt bovendien van een compleet gebrek aan enige empathie. Zelf heb ik, eerlijk gezegd, ook al eens iets geantwoord in die zin, maar dan tegen mensen die met een sneer het beroep poogden te minimaliseren. Mijn antwoord formuleerde ik zo met opzet en dat was uiteraard cynisch bedoeld ! Meestal volgde geen repliek meer. Indien de vakantieperiodes, zeker de dag van vandaag, de enige motivatie zouden zijn van iemand om in het onderwijs te stappen, dan loopt die er vroegtijdig uit weg of hij of zij gaat er aan tenonder. Het werken met leerlingen (jonge opgroeiende mensen), dat doe je niet zonder ook maar enige vorm van motivatie.
Lezer G. Van Houte mag voor mijn part eens 'meedraven' met leerkrachten, de buiten-en/of naschoolse activiteiten (ook in de weekends), de vergaderingen, de verbeteringen, ..., op zijn/haar rekening nemen.
Een vooroordeel dat ik er echt over vind is : "Het probleem bij leerkrachten is dat ze meestal zo weinig van het leven buiten de klas zien en dat ze er ook weinig vanaf weten." ????? Waar lezer dergelijke nonsens vandaan haalt weet ik niet, maar feit is dat leerkrachten dagelijks geconfronteerd worden met de realiteit in en buiten de klas. Bovendien wordt de 'realiteit buiten' ook in heel wat lessen onder de loupe genomen, worden bezoeken aan bedrijven, winkelzaken, e.d. georganiseerd. Ben als gepensioneerd leraar nog meegeweest met de klas van kleindochter Kim, toen ze een leerzaam bezoek brachten aan een bakkerij. Confrontatie met het echte leven voor de kids en ze hebben er van genoten. Het leven buiten de klas is dus voor elke leerkracht van het allergrootste belang en maakt deel uit van het 'schoolgebeuren'.
Lezer heeft blijkbaar ook niet het minste besef wat leerkrachten te horen krijgen tijdens oudercontacten bvb : Problemen met scheidingen, voogdij, leerproblemen bij kinderen, enz... Bovendien komen ze via het CLB of tijdens gewone gesprekken met ouders na de lesuren vaak heel wat te weten over de realiteit waarin het kind leeft. Belangrijk om de opvolging van elk kind in goede banen te leiden.
Ofwel haalt lezer op die manier uit naar de mens achter de leerkracht om te provoceren (volgens mij het geval), ofwel is het onwetendheid over wat het beroep allemaal inhoudt.
******************* SCAN : Lezersbrief van G. Van Houte (zie onderaan).
****
|