1) Lezersbrief n.a.v. het artikel in HLN van woensdag 29 februari en de negatieve reacties van sommige lezers ten overstaan van het beroep van leerkracht.
* Volledige versie van de lezersbrief.
Ook het onderwijs wordt nu geviseerd door de regering. "Wat nu gebeurt is onontkoombaar. Betogen en staken zal de leraren niets bijbrengen. Het zal alleen de maatschappij veel geld en energie kosten", stelt Luc Van der Kelen in zijn column (krant van woensdag 29 februari). Net als de Minister van Onderwijs hanteert hij hier het handigste middeltje om de bevolking op te zetten tegen de acties van leerkrachten, die ongetwijfeld zullen volgen. Minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) : "We hebben bedongen dat ze vanaf 60 met pensioen zullen kunnen blijven gaan, terwijl de rest van de bevolking tot 62 of 65 moet werken". Handig demagogisch gespeeld en natuurlijk koren op de molen van hen die maar al te graag direct dat lang voorbijgestreefde cliché opwerpen van de vele vakanties. Vooroordelen tegenover de job van leerkracht, ze zullen altijd wel blijven bestaan, vrees ik. Alhoewel de dag van vandaag heel wat meer mensen maar al te goed beseffen wat de job allemaal inhoudt, gezien ze iemand in de familie of een kennis hebben die in het onderwijs staat. Die vakantieperiodes steken nu eenmaal velen de ogen uit. Ik wil die mensen die daar voortdurend op inspelen eens uitnodigen één uurtje in een kleuterklas met pakweg 20 kinderen te werken, eens een dagje in het beroepsonderwijs door te brengen in een paar extra-moeilijke klassen, of eens zes uurtjes aan één stuk door les te geven in verschillende klassen en liefst twee tot drie vakken. Dat laatste is absoluut geen uitzondering. Neem er naast de voorbereidingen (en die gaan heus geen hele loopbaan mee, hoor - dat is een clicheetje van oudsher) het papierwerk maar bij (dat elk jaar aangroeit en zeker niet transparanter wordt), de naschoolse activiteiten, de vergaderingen om de haverklap, de oudercontacten en de bijscholingen. En, last but not least, het feit dat een leerkracht zich de dag van vandaag voor alles en nog wat moet verantwoorden en steeds de kop van Jut is, als het er op aankomt. Ik heb mijn job 35 jaar met hart en ziel beoefend en ik weet ook wel wat bvb nachtwerk betekent. Ik heb enkele jaren als vakantiejob in een veiling gewerkt (bandwerk) ... op een manier zoals het vandaag zelfs niet eens meer zou mogen. Dagwerk en soms de nacht eropvolgend, want de groenten die binnenkwamen moesten tijdig gesorteerd worden. Daarom zal ik ook geen enkel beroep minimaliseren, maar dat is wat heel wat mensen in de lezersrubrieken en op de online nieuwssites wel doen. Met mijn voorbeeld wil ik hier gewoon dat ballonnetje doorprikken alsof leerkrachten niet zouden weten wat werken is.
Iedereen moet langer werken, hoor en lees ik her en der, maar dan wil ik toch graag eens een sluitend antwoord op volgende vraag : Hoe, waar en wanneer zullen in de nabije toekomst al die jongeren tewerkgesteld worden ? Een en ander klopt toch niet ! Het grootkapitaal blijft beschermd, de werknemer moet bloeden en de crisis 'afbetalen' (met zijn centjes en door langer te moeten werken) die helemaal niet door hem werd veroorzaakt, maar door diegenen die decennialang met ons geld 'gespeculeerd' hebben en hoe dan ook hun winst willen behouden en zelfs verhogen. We hebben het dan nog niet over een aantal riante weddes van hooggeplaatste politici, die omwille van al hun functies in allerlei beheerraden hun inkomsten zeker niet zullen zien dalen.
Als gepensioneerd leraar steun ik de leerkrachten voor de volle 100% in hun acties.
*****************
2) SCANS : Zie onderaan.
* Ingekorte versie van lezersbrief in Dialoog van donderdag 1 maart. * Selectie overige reacties.
3) Artikel uit Knack.be (+ eigen reacties in discussie). -link onder scans-
|