1° Lezersbrief : Voetgangers dan toch vogelvrij verklaard. -volledige versie- 2° Artikel HLN : Fietsers mogen door het rood. 3° Reacties in de Dialoog van 28 januari (+ eigen ingekorte versie).
2° en 3° : SCANS onderaan.
********
Half juli vorig jaar verscheen een eerste artikel in HLN over een wetsvoorstel om fietsers toe te laten op bepaalde kruispunten door het rood te rijden indien ze rechts moeten afslaan. Vanaf midden februari is het dan zover en wordt de wet van kracht. M.a.w. rood licht is dus niet langer een verbodsteken. Leg dat nu maar in de eerste plaats eens uit aan de kinderen. Die zijn rechtlijnig in hun denken. Je hebt hen op alle mogelijke manieren duidelijk gemaakt dat rood simpelweg betekent dat je hoort te wachten. Verwarring alom dus, ook bij de gewone voetganger, want je kan er zeker van zijn dat heel wat fietsers van deze maatregel gebruik zullen maken op alle kruispunten en niet alleen daar waar een specifiek (zoveelste) verkeersbord werd aangebracht. Wat ik bovendien erg vind is dat Roel De Cleen van de Fietsersbond zonder blikken of blozen komt stellen : "Voor ons wordt het verkeer veel aangenamer, met minder onnodig tijdverlies". VOOR ONS ! Het toppunt van egocentrisch denken. Wat met mensen die moeilijk te been zijn, ouderen, rolstoelpatiënten, ... ? Geen woord daarover ! Eer zij de kans krijgen om de rijweg over te steken staat het verkeerslicht voor hen alweer op rood. Gaan de fietsers eerst kijken of er geen andere weggebruikers in de buurt zijn, wachten tot als de voetgangers, voor wie het licht op groen staat, de weg hebben overgestoken ? Zie je hen al een armbeweging maken in de richting van de voetganger, een gebaar van "steek maar over" ? Ik heb het zelden meegemaakt. Wat uiteraard niet wil zeggen dat er geen hoffelijke fietsers zouden zijn. Dat zou er nog moeten aan mankeren. "Als fietser geniet je géén voorrang", lees ik verder. Wat is het dan wél ? Feit is dat ze van de 'voorrang' gebruik zullen maken, of niet soms ? Onduidelijkheid alom, vind ik, en dat is rampzalig in het huidige verkeer. Dan heb ik het nog niet over een bepaalde categorie wielertoeristen (met name de 'wielerterroristen'), voor wie de voetganger nu al een vervelend obstakel is als hij het ook maar waagt over te steken als zij in aantocht zijn. Het toppunt is dat de nieuwe wegcode ook toelaat "fietsstraten" in te richten. Fietsers zullen dan de ganse breedte van de rijweg mogen gebruiken indien er eenrichtingsverkeer geldt. Dat belooft ! Een bepaalde categorie fietsers stoort zich nu al niet aan voetgangers en gebruikt de voetpaden te pas en ten onpas om sneller op hun bestemming te geraken. De fietsersbond zou zich beter meer zorgen maken over het ontbreken van ook maar enige discipline bij een veel te groot gedeelte van de fietsers. Rekening houden met de andere weggebruiker staat niet in hun woordenboek en daar worden we nu al dagelijks mee geconfronteerd in het verkeer. Nog een slotbedenking : Is de veiligheid van ELKE weggebruiker niet zoveel belangrijker dan dat hele kleine beetje sneller op je bestemming geraken ?
-In juli verscheen een gelijkaardige reactie in Dialoog als "Brief van de dag". Enkele factoren worden hier uiteraard opnieuw aangehaald.
***********
|