We zijn een
week verder en de school is nu echt begonnen Lander moet nu echt leren lezen en
schrijven. De jongens zijn waarschijnlijk nu opzoek naar een thema om over te
leren, ook al kan het nog even duren. Morgen zal ik weten welke onderzoekjes
Volker doet. Zalig om te horen de jongens en hun schoolavonturen. Dat is het
voordeel van de Freinetschool. Ervaringsgericht, de kinderen leren door zelf
dingen aan te brengen tijdens praatrondes, vrij tekstenboek enz. bv. Volker
wilt iets leren over chocolade en dan gaat hij, een deel van de klas of heel de
klas op zoek naar het mysterie van de chocolade oorsprong, soorten, hoe het
word gemaakt enz. en als het kan gaan ze ook een uitstap doen. Zo is Volker
naar het chocolademuseum in Brussel geweest. Lander zijn klas wou alles over
bijtjes weten en zijn uiteindelijk naar een imker geweest. Het is een leuk
systeem en ik hoor vaak is dat wel goed onderwijs en leren die wel alles. Tuurlijk
leren die alles ze moeten zich ook houden aan de eindtermen. Maar wat ze wel
hebben is ze leren dingen op een andere manier.
-
Ze leren om
voor een groep te praten (praatrondes, voorstelling van hun projectjes,
).
-
Ze zijn heel
creatief bezig en krijgen ook de kans om dingen te testen.
-
Ze leren te
zorgen voor elkaar want de kinderen zitten in een graadklas. Bv 1ste
en 2de leerjaar samen en 3de en 4de leerjaar samen
Zo heb je een oudere en een
jongere groep in de klas. De oudere groep zorgt mee voor de jongere groep.
-
Ouders zijn
betrokken in het klasgebeuren (vroeger was ik ook zo een mama J ik ging mee op uitstapjes en ik hielp de juf soms in de klas).
-
Op het einde
van elk project krijgen alle mamas en papas een voorstelling over wat ze
geleerd hebben. Dit is gewoon de max. Ze tonen, zingen, praten voor een hele
groep mensen.
-
En zo zijn
er nog voordelen.
We of zeker
ik ben heel blij dat we die keuze hebben gemaakt het is een systeem dat niet
werkt voor alle kinderen maar Volker en Lander functioneren wel in dat type
onderwijs. Het is soms wat chaotisch als je van op afstand kijkt maar er zit
een zekere structuur in. Wat mn jongens leren is hun werk plannen en
zelfstandig zijn. Zo kan Volker al perfect een PowerPoint presentatie maken hij
is 9 jaar dan zeg ik waw.
Net voor ik
ziek werd zat ik in het feest comité zo heb ik mee het schoolfeest in 2010
ineen gestoken, de Brunch 2010 en de winterwandeling 2011. En ondertussen waren
we bezig om het schoolfeest 2011 ineen te steken. We waren met een klein
ploegje want het feest comité was een onaantrekkelijk groepje. Het groepje was
iets waar je actief moest zijn. Ik weet nog met de brunch dat ik een dag heb
rondgereden met super veel wijn en wijnglazen omdat ik nog moest werken
tussendoor.J Die zondag heb ik kei hard gewerkt. Alles
was nieuw voor ons groepje mamas want we waren een noodgroepje.
Op het
schoolfeest 2010 hadden we een groepje uitgenodigd. Het was een groepje van 1
van de kindjes van de school, Silicon Carne. Alles last minit het was te zot
voor woorden maar het is ons gelukt. Free podium, groepje, hapje, tapje alles
erop en eraan. Het was een reuze feest. Ik had mijn plekje gevonden, in februari
2011 ben ik dus onderuitgegaan en nu nog vind ik het spijtig dat ik niet echt
meer een speler ben op school. De ene zegt dan Inge je kan dat nog steeds maar
mijn hoofd kan dit niet meer zo een verantwoordelijkheden te dragen. Teveel
indrukken, teveel om te onthouden (dan zou ik 1000 lijstjes moeten hebben, om
dan te vergeten waar ik de lijstjes heb gedaan) Ik zou het heel graag terug
doen en ook al zou ik het wel bol gewerkt krijgen dan zou ik gek worden van de
drukte rond me. Nu ga ik wel naar het schoolfeest voor de jongens en doe ik dit
met plezier om dan naar huis te gaan helemaal tevreden maar kapot in mijn lijf
en hoofd. Als je zo een dingen beseft van jezelf is het heel confronterend. Je
hebt voor wat ik heb bla bla bla J en merk ik onderweg naar mijn herstel mijn beperkingen. Het zijn
niet alleen de benen en de rolstoel, spierkrachtvermindering en spasticiteit in
mijn armen, gehoor en zicht en mijn NAH speelt
soms ook wel mee. Als je dat mengt gelijk een cocktail dan heb je het brein van
Inge en dat is niet zo fraai zo ben ik soms vergeetachtig, (vaak) emotioneler,
minder gestructureerd en kan ik situaties mindergoed inschatten en structuren. Het
is zo als ik dingen doe dan moet ik een lijstje maken en dat ergens noteren als
reminder (bv. ik denk s nachts aan iets dan moet ik dit direct in mn GSM
zetten in mijn memoapp). Als mn jongens komen dan maak ik op voorhand al een
plannetje wat we eten, doen (het doen laat ik vaak aan hen over) maar volgend
weekend gaan we allemaal gezellig vuurwerk kijken en gaan we iets lekkers
snoepen.
Ik heb even
opgezocht wat de mankementjes zijn bij een NAH wat ik onderstreept heb komt
voor in mijn leven met een NAH
- Moeilijk
of niet kunnen lopen.
- Onduidelijk
of verward praten, spraakvloed(door ratelen)
- Problemen
met kracht en controle over ledematen.
- Erg snel vermoeid.
- Hoofdpijn.
- Overgevoelig voor licht, geluid.
- Vertraagd denkvermogen.
- Concentratie.
- Geheugen.
- Moeite
met planning en organisatie.
- Stemmingswisselingen, depressief.
- Impulsief.
- Prikkelbaar,
opstandig, kort van woord.
- Onzeker en angstig.
- Overmatig enthousiast.
- Overschatten van eigen prestatie.
- Schrijfproblemen.
- Problemen
met gehoor, zicht, smaak en reuk.
- Veel
last van storende factoren(prikkels).
- Een
verminderd inzicht in eigen ziektebeeld.
- Het
uitvoeren van taken vraagt veel meer kracht en inspanning.
Heel confronterend als je het in één lijstje ziet.
Maar ik blijf verder gaan. Ik blijf werken aan mezelf de kine, mijn
stemmingswisselingen probeer ik een plaats te geven en te doseren, ik probeer
mijn geheugen fris te houden,
het is elke dag een strijd maar een strijd die
ik niet zal opgeven. Het enige wat ik zeker niet mag vergeten is ik ben Inge en
ik ben nog steeds dezelfde persoon alleen zijn er nu wat meer werkpuntjes aan
me. Ik weet wat ik voor heb gehad maar ik moet er niets steeds op afgerekend
worden. Maar ik ben wel blij dat ik er nog kan zijn voor Lander en Volker en
voor mn familie en die zijn blij dat ik deel uitmaak van de familie. Ik heb ze
1 voor 1 beter leren kennen en ze leren waarderen. Bv. ik heb heel veel
contact met An en Marc en nu is dit nog erger J Els zie ik
niet zoveel maar als ik ze nodig heb staat ze er zo ook Gerda. Mijn mama die ik
oma noem daar kan ik zeker op rekenen, ze doet kleine boodschapjes en als er
iets is staat ze steeds klaar. En soms denk je neen niet weer he oma- maar omas
blijven omas. J ik ben blij dat ik ze nog heb J
|