Gisteren kwam Lieve binnen en vertelde dat ze vandaag niet op tijd hier ging zijn voor me mee uit bed te zetten en de verzorging want het is Leuven kermis met jaarmarkt en dan wilt ze zo rap mogelijk weg uit Leuven. Om 6.15u ging de wekker Jo was al wakker. Gewassen aangekleed en waren klaar voor de grote rush. 7u uur Volker Lander opstaan het is tijd en het is de eerste schooldag. Springend komen de jongens naar beneden zenuwachtig maar toch blij dat het zover is. Volker doet direct zijn kleren aan en begint zich te wassen. Hij was zenuwachtig en had geen honger maar een glas fruitsap ging er wel in. Lander plofte zich aan tafel en had honger ik was boterhammen aan het smeren en gaf onze kleine pruts een boterham met gekleurde choco. Door het heen en weer praten van de jongens, Jo en ik.vergat ik choco op de boterhammen van Volker te smeren ik stak zijn boterham weg en koekjes weg in zijn boekentas.
We hebben een afspraak in huis de jongens krijgen een boterham mee lander 2, Volker 2 of 3 of 4 sneetjes brood. 1 keer per week krijgen ze choco mee op hun boterham. De rest van de week krijgen ze beleg mee kaas, ham (Volker lust geen hesp), salami of iets wat ze niet zo lekker vinden maar wel moeten leren eten. De druk van de klas doet eten denken we, bv. pate of smeerkaas. De jongens eten in de klas dus het is leuk zeker voor Lander dat ze in kleine groepjes zitten. Enkel de kinderen die warm eten eten in de refter. Toen de jongens van school kwamen vroeg Volker om warm te eten op school. Zelf vind ik het belangrijk dat de jongens thuis warm eten. Ik hab dit altijd gevonden en zei direct neen Volker dat gaat en gaf de reden. De jongens hadden gekozen om pizza te eten deze avond en Jo en ik vonden dit een goed idee. Toen ik merkte dat Volker niet zo blij was met mijn antwoord dan zei ik jij wilt warm eten op school ik denk het niet want dat wil zeggen geen pizza, of frietjes op een weekdag meer. Hij keek eens bedenklijk en zei ok ik eet wel warm thuis. Maar nu weet ik ook waarom hij dit zei. Tijdens de ochtend drukte die meteen aanwezig was is mijn fout gebeurt. Ik was bokes aan het smeren en Lander vroeg ik wil ook een boterham met ... want ik heb honger. Ik smeer een boterham voor school en steek die weg, smeer een boterham voor hem en geef die dan ook aan hem. Maar toen gebeurde het ik snee de boterhammen voor Volker en stak die in zijn brooddoos. 1 detail ik was zijn choco vergeten smeren op zijn boterham. Ocharme het ventje zijn mama had gezorgd voor zijn boterhammen, hij lust geen boter dus dat waren heel droge boterhammen.
En dan hebben we hier in huis een regel
- een koek zonder chocolade mee naar school
- brood met beleg kaas,... Max 1 keer zoet mee op de boterham
- We geven water mee naar school het is gezond en het word niet zuur
Het was een hele droge dag voor Volker.
Ik heb alle papieren ingevuld van de jongens gegevens, keuzes, enz.
Volker had 3 papieren mee over de levensbeschouwing die ik moest invullen en op het einde vele handtekeningen.
Ik vroeg al lachend aan Volker en jongen wat wil je doen dit jaar je kan kiezen
- Protestantse godsdienst
- Israƫlische ovetuigng
- Islam
- Zedeleer
- Godsdienst
- ...
Volker keek me bedenkelijk aan en zei "seg mama da van vorig jaar is goed ze ne" want ...
Ze moeten toch wat weten ze ne op school.
Het belangrijkste is dat zowel Volker en Lander genoten van hun eerste schooldag. Ze hadden veel te vertellen en ik heb niets meer gehoord van de pennenzak.
En ik heb een hele dut gedaan deze middag van 13 uur tot 16 uur niet de bedoeling maar wel genoten.
De oefeningen in Pellenberg gingen heel goed statafel, stappen tussen parallelle baren het ging goed heel goed. We waren vroege vogels want om 9.30 waren we al daar en dus om 11 uur bijna thuis. Het was een leuke dag vandaag. Morgen weer een schooldag en weer meer informatie en leuke dingen om te doen. Nieuwe oefeningen, nieuwe technieken, allemaal nieuwe dingen voor de jongens het zal een topjaar worden. En voor mezelf wil ik en moet ik mijn hoofd op orde zetten en dingen systematisch afwerken. En het is geen schande om dingen op te schrijven.
|