Onlangs vernam ik via via dat de 'geplande' tunnel onder de Autoweg Veune-Calais opnieuw ter discussie staat en... er misschien niet komt. Een lang verhaal. Op 15 december 1988 vertrekt een brief van op de Goeberg naar het Ministerie van Openbare Werken Direktie Midden- en Westkust in Oostende met de vraag naar informatie over de geplande autoweg van Veurne naar Calais. Deze zou immers de GR 5A West - E2 (Europese Wandelweg 2) ter hoogte van het GRoot Moerhof onderbreken. Antwoord van Hoofdingenieur-Direkteur H. Verslype volgt op 3 januari 1989: "dat we ons moeten wenden tot het Bestuur der Wegen, Markt 1 te Brugge". Dus vertrekt er op 11 januari 1989 een brief naar Markt 1 in Brugge. Antwoord van Hoofdingenieur-Directeur Roger Marchau volgt op 19 januari 1989: "Er bestaan momenteel nog geen exacte plannen omtrent het definitieve tracé van de A 18 tussen Veurne en de Franse grens". Op 4 september 1990 gaat een brief naar Minister Johan Sauwens van Openbare Werken met de vraag of er een mogelijkheid komt voor de wandelaars om de autoweg te dwarsen bv. door middel van een loopbrug? In zijn antwoord van 17 december 1990 zegt Minister Sauwens toe "om de aan te leggen dienstweg tussen het Groot Moerhof en de Moeresteenweg te gebruiken". Nieuwe episode. 9 mei 1996: brief naar hoofdingenieur Decraemer in Brugge met de vraag "of het gebruik van de dienstweg een definitieve oplossing is". Kort daarna volgt een 'werfbezoek' bij Ingenieur Jan Vetters op de werken ergens tussen Veurne en Adinkerke. Hij vindt een tunnel technisch niet haalbaar wegens het lage niveau van De Moeren (probleem met grondwater) maar maakt geen bezwaar tegen een metalen loopbrug met houten loopvloer. 5 juli 1996: Brief naar Gouverneur en Bestendige Deputatie met de vraag naar een Interreg-project om die loopbrug te realiseren zodat alle recreanten, zowel wandelaars als fietsers, veilig van het Cabourgebied naar De Moeren kunnen. Gedeputeerden Peuteman, Durnez en Van Der Stichele-De Jaegere reageren en plegen overleg met de bevoegde overheidsdiensten.... Voorlopig blijft de dienstweg de oplossing. 2000: Nieuwe hoop! In het kader van de Landinrichting Westhoek Inrichtingsplan De Moeren wordt geopteerd voor een recreatieve brug over de A18 en wordt de GR-route vermeld op pagina 37. De kruik gaat zo lang te water tot ze breekt. Enkele jaren later wordt ook dit project afgevoerd en spreekt men .... opnieuw van een tunnel. Maar wie gaat betalen? Vlaanderen, Provincie W-Vl, Frankrijk, Europa ?????? Er wordt gerekend en gedaan, men gaat naar de eindfase... tot we plots horen dat wellicht ook de tunnel er nog niet meteen komt! We rangschikken dit verhaal, Multatuli zou zeggen dat zijn verhaal eentonig wordt, best niet onder "Goed bestuur". Kleinzoon Aiko gaat het misschien nog kunnen: te voet, in één rechte lijn, van het Westhoekreservaat langs de GRens over het kanaal en de autoweg naar de Distillerie om er een Picon te gaan drinken! Piet
Reacties op bericht (1)
10-05-2011
echternach
Piet, goedemiddag
te voet, in één rechte lijn, van het Westhoekreservaat langs de GRens over het kanaal en de autoweg naar de Distillerie om er een Picon te gaan drinken! Piet
Ewel, goed nieuws : de volhouder wint : de verbinding komt er. Momenteel (mei 2011) wordt de Maerestraat onder handen genomen. De tunnelwerken zouden in september 2011 al kunnen starten, naast de verdere fietspadverbinding, richting distillerie... Voor de brug over het kanaal Veurne-Duinkerke weet ik weinig (in hout..?) Uw woorden zijn echt niet loos. Geduld is een schoone deugd; gelijk met opgroeiende kinderen...