Gisterenavond hield GR West-Vlaanderen haar eerste vergadering van het jaar in Rumbeke. Hoofdbrok: uitwisseling van de winterse controlegegevens en bespreking ervan. 16 medewerkers gaan in de winterperiode het parcours van een andere medewerker aflopen en noteren wat moet bijgewerkt worden. Ze maken daarvan een verslag op met situering van de pijnpunten op kaart. Een kopie gaat naar de verantwoordelijke van dat tracé en een kopie komt bij mij terecht zodat ik een overzicht krijg van de hele provincie. Nu het goede weer er aan komt gaan de medewerkers op pad met de witte en rode verfkwasten voor GR (= in lijn) en geel en rood voor StreekGR (= een grote lus van meer dan 100 km). Zo worden ieder jaar alle tekens opgefrist. Zijn erin de loop van het jaar acute problemen, dan worden die meteen aangepakt. Vb een rij elektriciteitspalen wordt vervangen en de tekens zijn vedwenen... Dan wordt de betrokken medewerker rechtsreeks verwittigd en doet hij het nodige. Voor GR 5A Noord zijn er drie trajecten met elk hun verantwoordelijke medewerker: Hoeke-Nieuwege, Nieuwege-Oostende en Oostende-De Panne. Voor GR5A Zuid zijn er vier: De Panne-Proven, Proven-Wulvergem, Wulvergem-Menen en Menen-Kluisberg. Voor GR 128 drie: Dranouter-Kemmel, Zillebeke -Rumbeke (het traject Kemmel-Zillebeke is gemeenschappelijk met GR 5A Zuid) en Rumbeke-Wontergem. Voor GR 129 één: Brugge-Wontergem. GR 130 is verdeeld in drie trajecten: Maldegem-Ruddervoorde, Ruddervoorde-Koekelare en Koekelare-Stavele. GR IJzer telt 2 trajecten: Haringe-Roesbrugge en Diksmuide-Nieuwpoort (Roesbrugge-Dikslmuide is gemeenschapelijk ofwel met GR 5A Zuid of met GR 130) en tenslotte StreekGR Uilenspiegel telt 1 traject: Oedelem- Nederlandse GRens. Dit alles om de GR-wandelaar nog beter te dienen. De foto's zijn van Barabara Dessein, Coördinator GR-Paden vzw.
Gisteren maximaal van het weer geprofiteerd. In de namiddag zijn Els en ik gaan stappen met de knooppuntenkaart van de Ieperboog. Start aan de parking van Dikkebusvijver bij KP 56.Eerst een stukje van de oever gevolg tot KP 57 en dan gebruik gemaakt van het Dickebusch Wegeljen. KP 58 en 59 brachten ons met een rustige asfaltweg naar het Tortelbos. Afe en toe ingehaald door een fietser, meestal zonder bel aan de fiets. De meidoornhagen stonden al volop in blad. Het begin van het Tortelbos lag er nog vrij vochtig bij. Bij KP zijn we op het Bijlanderpad, het geasfalteerde pad tussen het station van Ieper en PD Palingbeek. Aan de Kemmelseweg verlieten we de knooppunten en stapten rechtstreeks (gelukkig is er een voetpad) naar De Verdronken Weide. Een grote natuur-aanwinst voor Ieper. En zeggen dat de oorspronkelijke plannen in de richting wezen van een betonnen kuip! Van KP 67, 68 naar 33 bij Zillebeke Vijver. Geen terras want het retaurant blijkt al een hele tijd gesloten. We volgden de zuidelijke oever naar KP69 en botsten er op een ATF-koers. Bij het verlaten van Zillebekedorp was de 'wegomlegging van KP23' keurig aangegeven. Via het 'strontstraatje' (de lokale naam voor de Molenweg) staken we de spoorlijn over en trokken de Verbrande Molenstraat in. We stapten rechtsreeks naar KP 21 en vandaar via de weg naar KP 20. Bij de ingang van de Palingbeek volgden we opnieuw het Bijlanderpad naar KP 47 maar staken op het einde het 'hoekje' af: Waarom is die passage niet echt voorzien? De bloeiende sleedoornstruiken waren de blikvangers van de dag: tere, fijne witte bloemetjes bij honderden! Voormezle kwam in zicht. Via landelijke wegen en KP 48, 49 en 50 kwamen we weer uit bij KP 58. Tien minuten later genoten we na circa 18 km van een Tripel van Westmalle en van een Hommelbier op het terras van Dikkebisvijver. De zon scheen nog zwakjes op het watervlak.