Inhoud blog
  • Ondergang
  • Stuurmanskunst
  • Shame
  • Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Zingen met je hart

    08-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Moederdag!

    Het vereren van moeders is een veel oudere traditie dan de moderne Moederdag en gaat terug op de moedercultus in het klassieke Griekenland. De formele moedercultus met ceremonies voor Cybele of Rhea, de Grote Moeder der goden, werd overal in Klein-Azië beoefend op de ides (15e dag) van maart.

    Zoals vele van onze moderne feestdagen kwam de huidige moederdagviering overgewaaid uit de Verenigde Staten. In 1914 bepaalde president Wilson dat dit gevierd zou worden op de tweede zondag van mei.

    De Amerikaanse Moederdag was nog niet bekend toen de Antwerpse, liberaal denkende kunstenaar en schepen Frans Van Kuyck (1852-1915) in 1913 een Moederdag introduceerde op 15 augustus, de feestdag van Maria, sinds 1124 de patrones van de stad. Het was de dag van de grote Mariaprocessie. Volgens de Antwerpse schepen was de sociale orde in het begin van de eeuw grondig verstoord door de ingrijpende modernisering. Zijn remedie: het herstellen en cultiveren van de waardigheid van de familie. Hiervoor moest volgens Van Kuyck alles ingezet worden op het in beeld brengen van de rol van de moeder in het gezin en de maatschappij. Een speciale dag leek hem een ideale techniek. Van Kuyck mobiliseerde de plaatselijke pers en de scholen, publiceerde een scenario en zette een propagandacomité aan het werk. De kinderen en vader moesten moeder verrassen met versieringen, gelegenheidsversjes, bloemen, speciale broodjes en zelfs juwelen.

     

    Maar  wat er ook van zij, voor alle moeders :

    een fijne moederdag!


    08-05-2016 om 08:57 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    06-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Voor koorleden met een geheugen:

    zondag 22 mei 2016           15.00      Requiem - W.A. Mozart

    Jubileumconcert 40 jaar Don Boscokoor 

    Cristel De Meulder, sopraan

    Inez Carsauw, mezzosopraan

    Ivan Goossens, tenor

    Joris Derder, bas

    Ensemble a, orkest

    Willy Clerckx, algemene leiding

    Plaats: St.Pauluskerk, Veemarkt, Antwerpen

    Toegang: 15/20/25 €

    Info & reservaties: www.donboscokoor.be

     

    zondag 5 juni 2016            15.00      Messiah - G.F. Händel

    Els Crommen, sopraan

    Inez Carsauw, mezzosopraan

    Philippe Defrancq, tenor

    Lieven Termont, bas

    Kamerkoor Terpander

    Ensemble a, orkest

    Godfried Van de Vyvere, algemene leiding

    St. Jozefkerk Tereken, St. Niklaas

    vvk: 18 €  kassa: 20 €

     






    06-05-2016 om 08:44 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    05-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tine Dezeure

    Op 15 december 2015 kon je op Twitter lezen: “UGent zoekt nieuwe persattaché”. Nu is de kogel door de kerk. Radio 2 Oost-Vlaanderen verliest een knappe redacteur (al zeg ik het zelf). Tine Dezeure (mijn lieve schoondochter en moeder van Juliette en Martha) maakt de overstap van het woelige journalistenleven naar de overkant van de barrière, niet zonder een beetje pijn in het hart. Ik ben er zeker van dat de UGent weer een beetje extra schwung krijgt. Succes!






    05-05-2016 om 08:17 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    04-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tussen droom en daad
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De ontkerkelijking slaat diepe wonden in de traditionele kerkkoren. Met weinigen zijn zij waarvan de gemiddelde leeftijd beneden de 65 jaar ligt. Met enige weemoedige trots wordt gekeken naar weer eens een lid dat de 90 jaar overschrijdt: kroniek van een aflopend gebeuren. En als dan al aan de grote kerken en kathedralen nog een koor overblijft, die naam waardig, dan is het meestal niet om de religieuze connotatie, maar om wille van de grote klassieke werken die geprogrammeerd worden. Pogingen om volkszang van de grond te krijgen is tot mislukken gedoemd door de steeds hogere leeftijd van de kleine schare kerkgangers.

    Het wordt helemaal duidelijk als je de aanwezigheid op de grote, sterke momenten in een kerk bekijkt. Het loopt nog wel eens vol bij een begrafenis, al gaan de burgerlijke diensten in uitvaartcentra met grote sprongen vooruit. Huwelijken laten de kerk aan zich voorbij gaan. En nog lager wordt het helemaal dramatisch. Er werden cijfers bekend gemaakt in het dekenaat Sint-Niklaas over het aan tal eerste communicanten versus de lentefeesten. De eerste communicanten zijn op één had te tellen, vieringen vinden plaats in een halflege kerk. Basisschool van de Broeders in de Nieuwstraat: 4 eerste communicanten op 30 leerlingen. Basisschool Berkenboom in de Ankerstraat: 5 eerste communicanten op 40. Hetzelfde verhaal in heel wat andere basisscholen in Sint-Niklaas-centrum. In totaal tellen de 21 basisscholen in de stad samen nog 184 eerste communicanten, meer dan een halvering in vergelijking met 7 jaar geleden.

    De realiteit haalt de wensdroom in.

     


    04-05-2016 om 09:43 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    03-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bevrijding (?)

    Popup winkels, restaurants zijn de grote rage van het ogenblik: een paar maanden aan de slag met iets nieuw, kort en krachtig om dan weer te verdwijnen, of om vast te stellen dat het concept aanslaat en een nieuwe niche aan te boren.

    Londen is voor mij dé place to be als het gaat om mooie concerten in een historische omgeving. Maar wat te denken van het nieuwe pop-up restaurant The Bunyadi? De naam betekent in het Hindi zoiets als “fundamenteel” of “basis” of “natuurlijk”. Nog voor we weten of het eten te doen is, is er nu al een wachtlijst van 30.000 klanten (er zijn 46 plaatsen in de gelegenheid). En dat allemaal omdat de gasten verondersteld worden al hun kleren bij het binnenkomen achter te laten en naakt van hun “maaltijd” te genieten. Mijn probleem: waar steek je in hemelsnaam je kredietkaart?






    03-05-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    02-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oh jee
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Met de stilaan doorbrekende lente regent het ook verontschuldigingen in onze koren. Spanje, Portugal, Nederland, Frankrijk … staan op het programma van onze reislustige cultuur minnende leden. Minder leuk is dan weer dat er ook een paar van onze sterkhouders last hebben van hun gezondheid. Langs deze weg stuur ik hen een dikke knuffel: ze worden heel erg gemist –niet alleen als zanger, maar ook als vrienden die een lege stoel achter laten.

    Voor Korile is het nog wel te doen, rustig kennis maken met nieuwe dingen om dan later in een hogere versnelling te schakelen. Musica ad Nives en het koor van Sint Jan baren grotere zorgen: voor hen wordt het behelpen voor de snel naderende uitvoeringen, respectievelijk van Pinksteren en de meimaand.


    02-05-2016 om 08:30 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    01-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    01-05-2016 om 09:03 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    30-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mis poes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Zoals de meeste kathedralen in Engeland heeft Liverpool zijn eigen kathedraalkoor. Om het vriendelijk te zeggen: niet de top, als je vergelijkt met de eenzame hoogtes die Westminster, Sint Paul, of Kings college bereiken. Waarom dan deze groep vermelden?

    Hun selectiebeleid geniet de twijfelachtige eer om twee monumenten te hebben geweigerd toen ze nog knaap waren: de Beatles Paul McCartney en Georges Harrison werden niet muzikaal en/of goed genoeg bevonden om lid te worden. Dat het koor later twee klassieke stukken van Paul McCartney heeft uitgevoerd was een magere compensatie.

     

    https://www.youtube.com/watch?v=0CTcICIS_XQ

     


    30-04-2016 om 09:11 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    29-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geschiedenis van de kerkgebouwen 3

    Tijdens de Middeleeuwen won de indeling van het kerkgebouw aan de hand van graden van sacraliteit aan belang. In de architectuur en de liturgie uitte zich dit in de materiële scheiding tussen het koor en het kerkschip. Er ontstonden twee aparte ruimten binnen hetzelfde gebouw. in tegenstelling van wat we intuïtief zouden denken, steeg het aantal niet-liturgische activiteiten in aantal en diversiteit. Tenminste dit was zo wat betreft het kerkschip. Het koor werd meer en meer een heilige plaats die gereserveerd moest worden voor God en de heilige liturgie.

    We vinden verschillende sporen terug die erop wijzen dat de agapè-maaltijden uitlopers hadden in de Middeleeuwen. Zo gebeurde het dat er brood en bier werd verdeeld onder de armen bij begrafenissen of jaargetijden. Een gebruik van in wijn gedrenkte stukjes cake die na de huwelijksinzegening aan het koppel en soms aan de aanwezigen werden gegeven, wordt in verband gebracht met de vroegchristelijke bruilofts-agapè; en ook de agapè bij het doopsel lijkt uitlopers te hebben. De bedeling van brood onder de armen kan ook uit de agapè-maaltijden zijn voortgevloeid. Voorts bestonden er tijdens de Middeleeuwen tal van parochiefeesten. Waarschijnlijk door gebrek aan een andere ruimte die voldoende groot was, vonden deze feesten, die meestal een goed doel dienden, plaats in het schip van de kerk. Deze gang van zaken kreeg niet de steun van de bisschoppen. Immers, zoals aartsbisschop Reynolds meende,

    “bepaalde zonen van gulzigheid en dronkenschap, wiens god hun buik is, verorberen met Pasen haastig het Lichaam van de Heer, en zetten zich dan neer in de kerk zelf om te eten en te drinken alsof ze in een herberg zijn.”

    Bisschoppen en synodes hebben ook gereageerd tegen het dansen in kerken. Toch bleef het gebruik bestaan, niet enkel tijdens volksfeesten, maar ook binnen de liturgie. Een dans die waarschijnlijk in de 8ste eeuw ontstond en vandaag nog steeds jaarlijks door achtduizend mensen wordt gedanst, is de processie van Echternach.  Een nieuw fenomeen in de Middeleeuwen is het spelen van ‘spelletjes’ binnen de kerk en zelfs binnen de liturgie. Dit kon gaan van het maken van grapjes, iets wat overigens tot nog vrij recent gebruikelijk was tijdens de vieringen op Laetare-zondag, tot heuse balspelen. Ook het luiden van klokken kon deel uitmaken van deze, voor ons misschien wel bevreemdende gebruiken. Eveneens waarschijnlijk nieuw in de Middeleeuwen was het spelen van theaterstukjes binnen het kerkgebouw en soms ook tijdens de liturgie. Dit gebruik kende een lange traditie en was wijdverspreid. Theater is net als dans ook een vorm van expressie en heeft bovendien de kracht toeschouwers op te nemen in de belangrijke en vaak mysterieuze gebeurtenissen uit het leven van Jezus en van de Kerk. Het gebeurde dat voorstellingen werden opgevoerd ten voordele van projecten. Ook tegen theater in de kerken hebben verschillende personen en synodes gereageerd. De godvruchtige bedoeling van de spelen kwam immers meer en meer in de schaduw van het vermakend karakter te staan.

    In de Middeleeuwen gebeurde het ook dat allerlei goederen in de kerk werden verkocht. Belangrijke feesten van onder andere heiligen trokken immers massa’s volk naar de centra. Kooplieden lieten zo een kans natuurlijk niet aan zich voorbijgaan. Maar niet enkel zij werden er beter van, ook de parochies waren blij met de extra inkomsten uit standgeld. Vele veroordelingen volgden, maar zij waren niet allemaal even restrictief. 

    Kerken bleven ook gebruikt worden als vergaderplaats en discussieruimte, dit zowel voor de Kerk als voor het lokaal burgerlijk bestuur. Ook het Engelse parlement kwam geruime tijd samen in een kerk. De middeleeuwse gilden gebruikten de kerk, waar zij vaak ook een eigen kapel of altaar hadden, eveneens voor vergaderingen en verkiezingen. Het gebeurde zelfs dat vergaderingen doorgingen tijdens de uren van de diensten. De kerk bleef ook aantrekkelijk voor hen die een juridische handeling stelden. Rechtspraak gebeurde vaak nog in een kerk. Als belangrijk centrum van een gemeenschap bleef de kerk ook de ideale plaats om belangrijke aankondigingen te doen.

     

     






    29-04-2016 om 08:42 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    28-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geschiedenis kerkgebouwen 2

    Na de verheffing van het christendom tot staatsgodsdienst kwam er ook een grondige verandering in het soort kerkgebouwen.

    Naast de centrale cultushal werden ook aparte gebouwen en kamers voorzien voor andere functies als het toedienen van het doopsel, het onderdak verlenen aan de voorgangers of zelfs soms reizigers en ruimtes waar men armen kon opvangen en helpen. Het huis van God, Domus Dei, was maar een deel van het groter huis, Domus Ecclesiae. De secundaire functies waren ‘wonen en slapen’, ‘eten en drinken’, ‘dansen’, ‘verkoop van goederen’, ‘bijeenkomsten’, ‘rechtshandelingen’, ‘aankondigingen’, ‘opslagplaats’, ‘onderwijs en bibliotheek’. Net zoals gebruikelijk was in de Griekse en Romeinse tempels werden kerken gebruikt voor incubatie. Gelovigen hoopten door te overnachten in een kerkgebouw dat zij zouden genezen. Soms verbleef men verschillende dagen in het gebouw en ging het verblijf gepaard met baden. Verschillende teksten over wonderbaarlijke genezingen zijn tot op vandaag overgeleverd. Men kende ook reeds een soort van kerkasiel. Dit gebruik werd eveneens overgenomen uit het heidendom. Het woord asiel gaat overigens terug op het Griekse woord άσυλον of  asylon, dat verwees naar de onschendbare heilige plaats. Oorspronkelijk werd voornamelijk de altaarruimte, en in tweede instantie de gehele kerkruimte door het ius sanctuarii van de Romeinse overheid erkend als ‘heiligdom’.

    De agapè-maaltijd, die in de apostolische tijd een vast onderdeel van het christelijk vieren was, wordt een punt van betwisting in de tijd van de kerkvaders. Ambrosius van Milaan zou een van de belangrijkste tegenstanders worden, mede doordat ook Augustinus zijn visie door hem liet beïnvloeden. Canon XXVIII van de synode van Laodicea (ergens tussen 343-381) is overduidelijk:

    “Het is niet toegestaan feesten van liefde, zoals ze worden genoemd, te houden in een huis van de Heer, of een kerk, noch is het toegestaan te eten of banken te plaatsen in het huis van de Heer.”

    Ondanks het feit dat vele agapè-maaltijden een nobel doel hadden, zoals het verstrekken van eten aan de armen, moeten zij vaak zijn uitgelopen op braspartijen. Niettegenstaande bleef op vele plaatsen de agapè-maaltijd of gelijkaardige feesten in gebruik. Met het dansen in kerken was het anders gesteld. Het gebruik om op belangrijke feesten te dansen in kerken werd door verschillende bisschoppen en synodes verboden. De verkoop van dranken en allerlei andere goederen onderging hetzelfde lot.

    Het gebeurde dat kerken als opslagplaatsen gingen dienen voor waardevolle goederen, graan en dieren. Dit werd enkel bij uiterste noodzaak toegelaten, bijvoorbeeld ten tijden van oorlog of belegering. De kerkgebouwen waren immers meestal centraal gelegen en betrekkelijk stevige constructies. Uitzonderlijk werden ook dieren van reizigers in de kerk toegelaten. Maar ook hier gold dat het uit noodzaak moest zijn.

     

    Doordat de bisschop jurisdictie bezat werd er ook recht gesproken in kerken, of toch zeker in het secretarium of de sacristie. Zoals we vandaag nog het gebruik van zweren op de Bijbel kennen, zo bestonden er ook gelijkaardige rituelen met de altaren of graven van heiligen. Het gebeurde ook dat documenten met een juridische waarde werden opgesteld en ondertekend op deze plaatsen. Kerken werden eveneens gebruikt om wetten en beslissingen van de Staat af te kondigen.






    28-04-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    27-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geschiedenis van de kerkgebouwen 1

    Christenen hadden afstand genomen van de tempel als stenen gebouw. Dit betekende echter niet dat zij geen eigen cultusplaatsen zouden bouwen. In de Handelingen van de Apostelen lezen we dat christenen in de eerste eeuw zowel de eredienst met de joden volgden als onder christenen samen kwamen “bij iemand aan huis”. Daar braken zij het brood en hadden zij samen maaltijd. Deze ‘liturgie’ lijkt sterk op wat Jezus met zijn apostelen had gedaan tijdens het Laatste Avondmaal. De apostelen “bleven iedere dag, in de tempel of bij iemand aan huis, onderricht geven en de goede boodschap verkondigen dat Jezus de Messias is.”

    Ook de christenen buiten Jeruzalem waren verbonden met bepaalde woningen. Zo weten we uit onder andere de brief die Paulus aan de christenen van Rome schreef dat Prisca en Aquila een gemeente bij hen aan huis hadden

     

    De eerste ruimten waar christenen samenkwamen zal dan ook vaak de grootste kamer in een woonhuis geweest zijn en dit was waarschijnlijk de eetkamer. De bovenzaal, die hiervoor meestal was ingericht en waarover op verschillende plaatsen wordt gesproken in de Handelingen van de Apostelen, had bovendien nog een bijzondere waarde omdat het ook juist in deze ruimte was dat Jezus met zijn Apostelen het Laatste Avondmaal had gevierd.

    Het is te veronderstellen dat de kamers na verloop van tijd werden heringericht zodat zij aan de noden van de gemeenschap konden voldoen. Doordat de gemeenschappen groter werden, werd er ook steeds een groter gedeelte van de private woningen voor de gemeenschap voorzien. Muren werden uitgebroken en het doopsel werd in een aparte kamer toegediend. Dit moet ongetwijfeld ook invloed hebben gehad op de identiteit van de plaats van samenkomst. De gemeente kreeg langzamerhand, gesteund door giften, een eigen huis. Zij het dat het huis hoogstwaarschijnlijk nog eigendom bleef van een bepaalde persoon. De huiskerk was ontstaan. De christenen kwamen niet meer samen in ‘een of ander huis’ maar op een bepaalde plaats die voor deze samenkomst was ingericht.

     

    Archeologen hebben op verschillende plaatsen restanten van deze huiskerken gevonden. De bekendste site is ongetwijfeld Doura Europos in het huidige Syrië aan de oever van de Eufraat. De oorspronkelijke woning dateert van rond 200 en werd volgens de in de streek gebruikelijke vorm en grootte gebouwd. Rond 231 werd een muur weggehaald waardoor een ruimte ontstond die plaats kon bieden aan ongeveer vijftig personen. Andere ruimten kregen een functie als baptisterium of sacristie. Het is mogelijk dat de tweede grootste ruimte werd gebruikt als plaats waar de agapè, het vriendschapsmaal, werd gehouden of waar de catechumenen plaats namen.

    Ondanks de gewijzigde functie en de verbouwingen bleef het gebouw langs buiten het karakter van een gewone woning behouden.

     

    Naarmate de gemeenschap groter werd kreeg de huiskerk verschillende functies waarvan sommige een duidelijk seculier karakter hadden. De huiskerk bleef in de eerste plaats het huis van samenkomst van een gemeenschap, meer dan dat zij de verblijfplaats van God was. De gemeenschap kwam er samen om liturgie te vieren en voor het gemeenschapsmaal, of voor andere bijeenkomsten. Daarnaast bood zij onderdak aan de voorgangers en werd zij tevens gebruikt voor catechese. Turner spreekt voorts van haar functie als bibliotheek, als plaats waar relieken werden ondergebracht, als school of als opvangplaats voor zieken en armen.






    27-04-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    26-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Respect
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Voor je deze blog leest, moet je goed weten dat ik een heel grote sympathie heb voor de organist Christophe Bursens waar ik het gisteren over had. Geen misverstand daar over!

    Mijn conservatieve reflex heeft het echter wel moeilijk met de formule van In vino musica. De teaser waarmee de uitnodiging sluit, is : “een sterk verhaal in een mooie sacrale ruimte”. En laat het nu net dat zijn, waar ik het moeilijk mee heb. Al in de middeleeuwen waren er momenten waarop er moest ingegrepen worden bij het misbruik van kerken. Is een wijnproeverij wel een aangewezen evenement in een kerk die nog altijd as such in gebruik is? Ik begrijp best dat een kerk ook een plaats van gemeenschapsvorming kan zijn voor een katholieke/christelijke gemeente. En zelfs het kerkgebouw gebruiken als een ideale akoestische concertplaats kan er misschien nog wel door (gesteld dat de muziek niet ingaat tegen de religieuze sfeer die er noodzakelijk hangt). Maar een wijnproeverij ??

    Ik heb het al moeilijk met het gebruik van een ontwijde kerk voor bourgondische slemppartijen (denk aan de voormalige Jezuietenkerk in de Vlamingstraat in Brugge).

    Misschien toch eens het evangelie herlezen over de kooplieden in de tempel? En anders te rade gaan bij onze Moslimbroeders en hun respect voor godsdienst.


    26-04-2016 om 08:17 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    25-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In vino musica
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Leuke uitnodiging gekregen van Christophe Bursens (titularis-organist van de Sint-Jozefkerk in Sint-Niklaas). Twee werelden die van mekaar kunnen genieten en leren:

     

    IN VINO MUSICA

    Geniet met alle zintuigen!

    ZONDAG 8 MEI 2016, 15U

    Sint-Rochuskerk Sombeke (Waasmunster)

    Christophe Bursens (orgel & klavecimbel) en Piet Van Steenbergen (gamba) laten u renaissance- en barokmuziek ontdekken uit Frankrijk, Italië, Spanje en Duitsland, wijnlanden waaruit vinoloog Joost Prové u heerlijke wijnen laat verkennen en proeven. Smaak en klank versterken elkaar. Ervaar al luisterend hoe anders wijn smaakt als organist en wijnproever Prové verbanden legt tussen muziek en de smaak van wijn.

    Muziek vertelt steeds een verhaal en ademt aard en temperament van land en volk. Met wijn is het net zo: hij neemt je mee op reis en is een gids die vertelt over de bodem, de omgeving en de persoonlijkheid van de wijnboer.

    Een sterk verhaal in een mooie sacrale ruimte!

     


    25-04-2016 om 07:23 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    24-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Psalm 127
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Psalmen … een schat die honderden jaren componisten uitnodigde om hun muzikale talenten te botvieren. Katholiek zowel als protestant, anglicaan zowel als methodist. Allen werden zij geïnspireerd door de joodse traditie.

    “Indien de Heer het huis niet bouwt, bouwen vergeefs de werkers”

    https://www.youtube.com/watch?v=RxNFeaL9WF8

    https://www.youtube.com/watch?v=yRhKltHCydA

    https://www.youtube.com/watch?v=kFFK5_qUBOA

    https://www.youtube.com/watch?v=CHlJII2cN7c

     


    24-04-2016 om 13:46 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    23-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Shakespeare
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op 23 april 1616 stierf in Stratford-upon-Avon William Shakespeare, Engelands grootste schrijver. Er zijn van hem 154 sonnetten en nog enkele langere gedichten bekend, maar zijn naam zal toch vooral verbonden blijven met zijn 38 toneelstukken.

    “Heeft iemand in zichzelve geen muziek; roert hem de meng'ling niet van zoete tonen; die man deugt tot verraad, tot list en roof.”

    De koopman van Venetië – 1597

     

    “Is 't hart van zware zorgen krank,

     en dof en droef 't gemoed,

     Muziek maakt, met haar zilvren klank,

     spoedig weer alles goed.”

     

    “De hinde die zou willen trouwen met de leeuw zal zeker sterven van liefde.”

    All's well that ends well

     

    https://www.youtube.com/watch?v=SS2hA7aanj8

     

     


    23-04-2016 om 09:15 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    22-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Legendarische stem
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Als logopedist spitste ik mijn oren gisteren toen op Radio Eén een item ging over de stem van rocklegende Freddy Mercury. Wetenschappers hebben achterhaald waarom de stem van de voormalig leadzanger van Queen zo memorabel was.

    De excentrieke verschijning en uitbundige levensstijl van Freddie Mercury maakten hem uniek. Maar de legendarische zanger van de band Queen, wordt natuurlijk – tot op de dag van vandaag – vooral geroemd om zijn ongeëvenaarde stemgeluid. En nu, bijna 25 jaar nadat de rockheld aan de gevolgen van aids overleed, hebben wetenschappers in kaart gebracht waarom zijn stem zo speciaal was.

    Dit deed het internationale team van wetenschappers door naar albums van Queen en interviews met Mercury te luisteren. Ze ontdekten dat de frequentie waarmee hij sprak rond de 117,3 Hertz lag, de frequentie die je meestal vindt bij baritons. Dit terwijl de voormalig zanger van Queen meestal als tenor zong.

    Aan de hand van 28 a-capella-opnames concludeerden de onderzoekers verder dat de vibrato van Mercury rond de 7,04 Hertz lag. Opmerkelijk hoog, aangezien de vibrato van de meeste niet-klassieke zangers een of twee Hertz lager ligt.

    Ook werd het strottenhoofd van Freddie Mercury gefilmd met hoge-snelheid-camera’s. Nu ja, niet het strottenhoofd van de echte zanger, maar van imitator Daniel Zangger-Borch. Ze hadden hem gevraagd het ‘grom-geluid’ van Mercury na te doen. (In bovenstaand filmpje kun je dit horen bij 2:48). De wetenschappers ontdekten dat de Freddie Mercury hierbij bij het produceren van dit geluid een deel van de stembanden moest gebruiken die door de meesten niet worden benut bij het praten of zingen.

    Overigens staat Mercury onder sommigen ook wel bekend als de man met een stembereik van vier octaven. Maar daarvoor hebben de onderzoekers – helaas – geen bewijs van kunnen vinden. Maar, zo melden ze, het is ook niet uitgesloten

    https://www.youtube.com/watch?v=hkskujG0UYc

    https://www.youtube.com/watch?v=T73WhWTawCE

     


    22-04-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    21-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Midden in het leven
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het is het weekje van de begrafenissen: drie in drie dagen tijd. In elk van die diensten wordt telkens weer gesproken over afscheid nemen. Nochtans gaat het vaak over iets anders: nabijheid. De woorden om iemand te troosten ontbreken of zijn een heel schriele troost voor diegenen die in rouw zijn. En dan is de pure aanwezigheid het meest aangewezen teken om uit te drukken dat je zou willen steunen. Tegelijkertijd is het een prikje in je eigen vel, want je voelt iets van de angst voor de eigen dood, die onverbiddelijke meester die ieder van ons ooit op bezoek krijgt.


    21-04-2016 om 09:19 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    19-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Présence
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Marcel Proust (1871-1922) schreef tussen 1908 en 1922 de romanreeks À la recherche du temps perdu. Op een gegeven moment wordt de volwassen hoofdpersoon bij het eten van een in bloesemthee gedoopte madeleine herinnerd aan een periode uit zijn kindertijd: de vergeten omgeving van het huis en de omgeving waarin het huis stond, ziet hij opeens helder voor ogen. Deze onvrijwillige herinnering is bij hem onlosmakelijk verbonden met de madeleine. Het moment dat een verleden in het heden weer tegenwoordig wordt – dat is wat in de geschiedenisfilosofie présence wordt genoemd.

    Meestal gebeurt zoiets onvrijwillig – zoals ook in het verhaal van Proust – maar wellicht kan het onbewuste verleden ook bewust tevoorschijn gehaald worden. Muziek kan daarvoor ee uitstekend hulpmiddel zijn. Wanneer iemand muziek beluistert die hij al geruime tijd niet meer heeft gehoord, maar waarnaar hij intensief heeft geluisterd in een bepaalde periode van zijn leven, dan komen de herinneringen aan deze periode terug. Er zijn voorbeelden te over van dementerende mensen die bij het horen van hun favoriete muziek ineens hele teksten of melodieën kunnen oprakelen.


    19-04-2016 om 08:16 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    18-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ff buiten strijd
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Nee, aan de garnalenvangst kan het niet liggen, want die wordt op het laatste moment afgelast wegens te stormachtige zee. Het werd dan maar een dagje Brugge-Oostende met heel de familie. Brugge gaf ons één van grootste rommelmarkten van het land, en Oostende liet ons het tamelijk onbekende paradijs voor wandelaars en kinderen ontdekken in het Maria-Hendrikapark. Ondanks het vrij onschuldig vertier van de dag, laat mijn linkerarm het afweten, wat zowel het typen als het aankleden – laat staan het dirigeren – héél vervelend wordt. Dus, ff buiten strijd!


    18-04-2016 om 09:19 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    16-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Citaat


    “Indien u geen 5 minuten te vroeg kan zijn, bent u eigenlijk al te laat.”



    16-04-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)

    Archief per maand
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 09-2005

    Ik ben Carlo (Carlo Claes), geboren op 20 september 1944. Als je goed telt weet je hoe oud / jong ik ben. Enkele jaren geleden gaf ik mijn job als resoc-coördinator van Waas en Dender op om met brugpensioen te gaan. Sindsdien kan ik mij aan mijn echte passie wijden: de koormuziek. Ik dirigeer twee koren:   Fiori Musicali uit Sint-Niklaas en  het Hanswijkkoor in Mechelen. Zo ontmoet ik iedere week een hoop fijne, lieve mensen. Maar hier is de wereld nog veel groter. Dus kom ik nu ook jou tegen.
    Foto

    Gastenboek
  • Hallo medeblogvriend(en)
  • Een gezegende midweek voor de feestdagen
  • Groetjes aus Entenhausen
  • fijn lief
  • nieuw kleurtje

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog als favoriet !

    Zoeken met Google




    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Zoeken in blog



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs