Inhoud blog
  • Ondergang
  • Stuurmanskunst
  • Shame
  • Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Zingen met je hart

    27-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geschiedenis van de kerkgebouwen 1

    Christenen hadden afstand genomen van de tempel als stenen gebouw. Dit betekende echter niet dat zij geen eigen cultusplaatsen zouden bouwen. In de Handelingen van de Apostelen lezen we dat christenen in de eerste eeuw zowel de eredienst met de joden volgden als onder christenen samen kwamen “bij iemand aan huis”. Daar braken zij het brood en hadden zij samen maaltijd. Deze ‘liturgie’ lijkt sterk op wat Jezus met zijn apostelen had gedaan tijdens het Laatste Avondmaal. De apostelen “bleven iedere dag, in de tempel of bij iemand aan huis, onderricht geven en de goede boodschap verkondigen dat Jezus de Messias is.”

    Ook de christenen buiten Jeruzalem waren verbonden met bepaalde woningen. Zo weten we uit onder andere de brief die Paulus aan de christenen van Rome schreef dat Prisca en Aquila een gemeente bij hen aan huis hadden

     

    De eerste ruimten waar christenen samenkwamen zal dan ook vaak de grootste kamer in een woonhuis geweest zijn en dit was waarschijnlijk de eetkamer. De bovenzaal, die hiervoor meestal was ingericht en waarover op verschillende plaatsen wordt gesproken in de Handelingen van de Apostelen, had bovendien nog een bijzondere waarde omdat het ook juist in deze ruimte was dat Jezus met zijn Apostelen het Laatste Avondmaal had gevierd.

    Het is te veronderstellen dat de kamers na verloop van tijd werden heringericht zodat zij aan de noden van de gemeenschap konden voldoen. Doordat de gemeenschappen groter werden, werd er ook steeds een groter gedeelte van de private woningen voor de gemeenschap voorzien. Muren werden uitgebroken en het doopsel werd in een aparte kamer toegediend. Dit moet ongetwijfeld ook invloed hebben gehad op de identiteit van de plaats van samenkomst. De gemeente kreeg langzamerhand, gesteund door giften, een eigen huis. Zij het dat het huis hoogstwaarschijnlijk nog eigendom bleef van een bepaalde persoon. De huiskerk was ontstaan. De christenen kwamen niet meer samen in ‘een of ander huis’ maar op een bepaalde plaats die voor deze samenkomst was ingericht.

     

    Archeologen hebben op verschillende plaatsen restanten van deze huiskerken gevonden. De bekendste site is ongetwijfeld Doura Europos in het huidige Syrië aan de oever van de Eufraat. De oorspronkelijke woning dateert van rond 200 en werd volgens de in de streek gebruikelijke vorm en grootte gebouwd. Rond 231 werd een muur weggehaald waardoor een ruimte ontstond die plaats kon bieden aan ongeveer vijftig personen. Andere ruimten kregen een functie als baptisterium of sacristie. Het is mogelijk dat de tweede grootste ruimte werd gebruikt als plaats waar de agapè, het vriendschapsmaal, werd gehouden of waar de catechumenen plaats namen.

    Ondanks de gewijzigde functie en de verbouwingen bleef het gebouw langs buiten het karakter van een gewone woning behouden.

     

    Naarmate de gemeenschap groter werd kreeg de huiskerk verschillende functies waarvan sommige een duidelijk seculier karakter hadden. De huiskerk bleef in de eerste plaats het huis van samenkomst van een gemeenschap, meer dan dat zij de verblijfplaats van God was. De gemeenschap kwam er samen om liturgie te vieren en voor het gemeenschapsmaal, of voor andere bijeenkomsten. Daarnaast bood zij onderdak aan de voorgangers en werd zij tevens gebruikt voor catechese. Turner spreekt voorts van haar functie als bibliotheek, als plaats waar relieken werden ondergebracht, als school of als opvangplaats voor zieken en armen.






    27-04-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    26-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Respect
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Voor je deze blog leest, moet je goed weten dat ik een heel grote sympathie heb voor de organist Christophe Bursens waar ik het gisteren over had. Geen misverstand daar over!

    Mijn conservatieve reflex heeft het echter wel moeilijk met de formule van In vino musica. De teaser waarmee de uitnodiging sluit, is : “een sterk verhaal in een mooie sacrale ruimte”. En laat het nu net dat zijn, waar ik het moeilijk mee heb. Al in de middeleeuwen waren er momenten waarop er moest ingegrepen worden bij het misbruik van kerken. Is een wijnproeverij wel een aangewezen evenement in een kerk die nog altijd as such in gebruik is? Ik begrijp best dat een kerk ook een plaats van gemeenschapsvorming kan zijn voor een katholieke/christelijke gemeente. En zelfs het kerkgebouw gebruiken als een ideale akoestische concertplaats kan er misschien nog wel door (gesteld dat de muziek niet ingaat tegen de religieuze sfeer die er noodzakelijk hangt). Maar een wijnproeverij ??

    Ik heb het al moeilijk met het gebruik van een ontwijde kerk voor bourgondische slemppartijen (denk aan de voormalige Jezuietenkerk in de Vlamingstraat in Brugge).

    Misschien toch eens het evangelie herlezen over de kooplieden in de tempel? En anders te rade gaan bij onze Moslimbroeders en hun respect voor godsdienst.


    26-04-2016 om 08:17 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    25-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In vino musica
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Leuke uitnodiging gekregen van Christophe Bursens (titularis-organist van de Sint-Jozefkerk in Sint-Niklaas). Twee werelden die van mekaar kunnen genieten en leren:

     

    IN VINO MUSICA

    Geniet met alle zintuigen!

    ZONDAG 8 MEI 2016, 15U

    Sint-Rochuskerk Sombeke (Waasmunster)

    Christophe Bursens (orgel & klavecimbel) en Piet Van Steenbergen (gamba) laten u renaissance- en barokmuziek ontdekken uit Frankrijk, Italië, Spanje en Duitsland, wijnlanden waaruit vinoloog Joost Prové u heerlijke wijnen laat verkennen en proeven. Smaak en klank versterken elkaar. Ervaar al luisterend hoe anders wijn smaakt als organist en wijnproever Prové verbanden legt tussen muziek en de smaak van wijn.

    Muziek vertelt steeds een verhaal en ademt aard en temperament van land en volk. Met wijn is het net zo: hij neemt je mee op reis en is een gids die vertelt over de bodem, de omgeving en de persoonlijkheid van de wijnboer.

    Een sterk verhaal in een mooie sacrale ruimte!

     


    25-04-2016 om 07:23 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    24-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Psalm 127
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Psalmen … een schat die honderden jaren componisten uitnodigde om hun muzikale talenten te botvieren. Katholiek zowel als protestant, anglicaan zowel als methodist. Allen werden zij geïnspireerd door de joodse traditie.

    “Indien de Heer het huis niet bouwt, bouwen vergeefs de werkers”

    https://www.youtube.com/watch?v=RxNFeaL9WF8

    https://www.youtube.com/watch?v=yRhKltHCydA

    https://www.youtube.com/watch?v=kFFK5_qUBOA

    https://www.youtube.com/watch?v=CHlJII2cN7c

     


    24-04-2016 om 13:46 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    23-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Shakespeare
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op 23 april 1616 stierf in Stratford-upon-Avon William Shakespeare, Engelands grootste schrijver. Er zijn van hem 154 sonnetten en nog enkele langere gedichten bekend, maar zijn naam zal toch vooral verbonden blijven met zijn 38 toneelstukken.

    “Heeft iemand in zichzelve geen muziek; roert hem de meng'ling niet van zoete tonen; die man deugt tot verraad, tot list en roof.”

    De koopman van Venetië – 1597

     

    “Is 't hart van zware zorgen krank,

     en dof en droef 't gemoed,

     Muziek maakt, met haar zilvren klank,

     spoedig weer alles goed.”

     

    “De hinde die zou willen trouwen met de leeuw zal zeker sterven van liefde.”

    All's well that ends well

     

    https://www.youtube.com/watch?v=SS2hA7aanj8

     

     


    23-04-2016 om 09:15 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    22-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Legendarische stem
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Als logopedist spitste ik mijn oren gisteren toen op Radio Eén een item ging over de stem van rocklegende Freddy Mercury. Wetenschappers hebben achterhaald waarom de stem van de voormalig leadzanger van Queen zo memorabel was.

    De excentrieke verschijning en uitbundige levensstijl van Freddie Mercury maakten hem uniek. Maar de legendarische zanger van de band Queen, wordt natuurlijk – tot op de dag van vandaag – vooral geroemd om zijn ongeëvenaarde stemgeluid. En nu, bijna 25 jaar nadat de rockheld aan de gevolgen van aids overleed, hebben wetenschappers in kaart gebracht waarom zijn stem zo speciaal was.

    Dit deed het internationale team van wetenschappers door naar albums van Queen en interviews met Mercury te luisteren. Ze ontdekten dat de frequentie waarmee hij sprak rond de 117,3 Hertz lag, de frequentie die je meestal vindt bij baritons. Dit terwijl de voormalig zanger van Queen meestal als tenor zong.

    Aan de hand van 28 a-capella-opnames concludeerden de onderzoekers verder dat de vibrato van Mercury rond de 7,04 Hertz lag. Opmerkelijk hoog, aangezien de vibrato van de meeste niet-klassieke zangers een of twee Hertz lager ligt.

    Ook werd het strottenhoofd van Freddie Mercury gefilmd met hoge-snelheid-camera’s. Nu ja, niet het strottenhoofd van de echte zanger, maar van imitator Daniel Zangger-Borch. Ze hadden hem gevraagd het ‘grom-geluid’ van Mercury na te doen. (In bovenstaand filmpje kun je dit horen bij 2:48). De wetenschappers ontdekten dat de Freddie Mercury hierbij bij het produceren van dit geluid een deel van de stembanden moest gebruiken die door de meesten niet worden benut bij het praten of zingen.

    Overigens staat Mercury onder sommigen ook wel bekend als de man met een stembereik van vier octaven. Maar daarvoor hebben de onderzoekers – helaas – geen bewijs van kunnen vinden. Maar, zo melden ze, het is ook niet uitgesloten

    https://www.youtube.com/watch?v=hkskujG0UYc

    https://www.youtube.com/watch?v=T73WhWTawCE

     


    22-04-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    21-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Midden in het leven
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het is het weekje van de begrafenissen: drie in drie dagen tijd. In elk van die diensten wordt telkens weer gesproken over afscheid nemen. Nochtans gaat het vaak over iets anders: nabijheid. De woorden om iemand te troosten ontbreken of zijn een heel schriele troost voor diegenen die in rouw zijn. En dan is de pure aanwezigheid het meest aangewezen teken om uit te drukken dat je zou willen steunen. Tegelijkertijd is het een prikje in je eigen vel, want je voelt iets van de angst voor de eigen dood, die onverbiddelijke meester die ieder van ons ooit op bezoek krijgt.


    21-04-2016 om 09:19 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    19-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Présence
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Marcel Proust (1871-1922) schreef tussen 1908 en 1922 de romanreeks À la recherche du temps perdu. Op een gegeven moment wordt de volwassen hoofdpersoon bij het eten van een in bloesemthee gedoopte madeleine herinnerd aan een periode uit zijn kindertijd: de vergeten omgeving van het huis en de omgeving waarin het huis stond, ziet hij opeens helder voor ogen. Deze onvrijwillige herinnering is bij hem onlosmakelijk verbonden met de madeleine. Het moment dat een verleden in het heden weer tegenwoordig wordt – dat is wat in de geschiedenisfilosofie présence wordt genoemd.

    Meestal gebeurt zoiets onvrijwillig – zoals ook in het verhaal van Proust – maar wellicht kan het onbewuste verleden ook bewust tevoorschijn gehaald worden. Muziek kan daarvoor ee uitstekend hulpmiddel zijn. Wanneer iemand muziek beluistert die hij al geruime tijd niet meer heeft gehoord, maar waarnaar hij intensief heeft geluisterd in een bepaalde periode van zijn leven, dan komen de herinneringen aan deze periode terug. Er zijn voorbeelden te over van dementerende mensen die bij het horen van hun favoriete muziek ineens hele teksten of melodieën kunnen oprakelen.


    19-04-2016 om 08:16 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    18-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ff buiten strijd
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Nee, aan de garnalenvangst kan het niet liggen, want die wordt op het laatste moment afgelast wegens te stormachtige zee. Het werd dan maar een dagje Brugge-Oostende met heel de familie. Brugge gaf ons één van grootste rommelmarkten van het land, en Oostende liet ons het tamelijk onbekende paradijs voor wandelaars en kinderen ontdekken in het Maria-Hendrikapark. Ondanks het vrij onschuldig vertier van de dag, laat mijn linkerarm het afweten, wat zowel het typen als het aankleden – laat staan het dirigeren – héél vervelend wordt. Dus, ff buiten strijd!


    18-04-2016 om 09:19 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    16-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Citaat


    “Indien u geen 5 minuten te vroeg kan zijn, bent u eigenlijk al te laat.”



    16-04-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    15-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fantastisch

    Alhoewel de Choralies één van grootste en leukste koorevenementen van Europa is, zou ik bijna spijt krijgen dat ik niet ook naar de geweldige zangweken in Berwang kan (13-27 augustus). Eén van mijn favoriete dirigenten, Tim Brown, is de muziekdirecteur van een zangveertiendaagse die o.m. Beethovens Mis in C op het programma heeft. De week combineert ateliers voor zangers met o.m. tochten naar de Zugspitze en excursies naar de legendarische kastelen van de Beierse koning Lodewijk II.

    Jean Burrows, Administrator, Berwang Holiday Music Course
    10 Willow Close, Hutton, Brentwood, Essex CM13 2NT, United Kingdom
    Tel: +44 (0)1277 213949
    Mobile: +44 (0)7718 586134


    berwang@btinternet.com / www.musicholiday.com






    15-04-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    14-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.R.I.P.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik verneem dat het koor Ter Looveren uit Zelzate ter ziele is gegaan: verhaal van een langzame dood en een verlies voor de gemeente. De doodstrijd rekken heeft natuurlijk geen zin, als het lichaam helemaal uitteert en de medicijn zo bitter is dat de patiënt ze weigert. Nochtans zat er letterlijk en figuurlijk waarschijnlijk nog altijd muziek in. Het kan bijna niet anders of er moet toch nog iets over blijven van de spirit die een rijke traditie mogelijk maakte.

    Misschien was het de moeite waard geweest om de goede sectie van de dames af te scheiden en te proberen een heus dameskoor op te richten, dat langzaam kon groeien en het grote repertorium voor damesstemmen aan te boren. Hadden ze met een  mooie naam kunnen kiezen, iets met bloemen en lente of zo.

    14-04-2016 om 13:41 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    13-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tijd
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Tijd is een relatief begrip. Daarom gaat hij sneller, naarmate wij ouder worden. Maar in het perspectief van de eeuwigheid is onze seconde die wij hier mogen doorbrengen zo voorbij.

    Tussen haakjes: realiseer jullie zich dat er minder tijd is voorbij gegaan tussen Cleopatra en de uitvinding van IPad, dan tussen de bouw van de piramides en het verschijnen van die zelfde Cleopatra?


    13-04-2016 om 10:32 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    12-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Liefde voor muziek
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De liefde voor muziek berust voor een belangrijk deel op aanleg. Dat volgt uit twee nieuwe, interessante studies.

    Wetenschapsblad Molecular Psychiatry presenteert een genetische analyse van bijna 800 mensen uit een kleine 80 families. Zij werden door Finse onderzoekers getest op verschillende muzikale vaardigheden, als luisteraar of als musicus: het onderscheiden van toonhoogte en toonduur, en het herkennen van korte melodielijnen. Die testuitslagen werden vergeleken met hun genenprofiel. Daar kwam een heel lijstje genetische kenmerken uit die, van het oor tot diep in de hersenen, de muzikale aanleg mede bepalen.

    De geïdentificeerde stukjes DNA spelen onder meer een rol bij de ontwikkeling van het binnenoor, waar geluidsprikkels via duizenden haarcellen worden omgezet in elektrische signaaltjes naar de hersenen. Ook houden de genen verband met de werking van het hersengebiedje waar geluiden naar toonhoogte worden gesorteerd, en met de amygdala (de 'emotionele hersenkern').

    Dat muzikale aanleg en vaardigheden deels in de genen verankerd liggen, zal geen verbazing wekken. Het is vast niet helemaal toeval dat bijvoorbeeld de Nederlandse topvioliste Janine Jansen zo'n muzikale vader heeft (orgel, klavecimbel), en twee getalenteerde broers (klavecimbel, cello). "Dergelijke eigenschappen hebben bijna altijd wel een erfelijke component", zegt VU-hoogleraar Daniëlle Posthuma, expert in complexe genetische processen.

    De Finnen geven in hun studie helaas niet aan hoe groot het effect van de gevonden DNA-treffers precies is, zegt Posthuma. Ook zou hun onderzoek nog eens moeten opnieuw gedaan worden, om de resultaten te bevestigen. "En er kunnen nog honderden andere genen bij muzikale aanleg betrokken zijn. Dit is pas een begin." Opmerkelijk is verder dat de onderzoekers ook een 'hit' hadden bij genen die verband lijken te houden met schizofrenie: muziekliefhebbers en schizofrene mensen delen dus mogelijk een stukje erfelijke achtergrond.

    Dan zijn er ook nog de mensen die warm noch koud worden van muziek. Daarover gaat een ander onderzoek, recent beschreven in wetenschappelijk tijdschrift Current Biology. Muziek doet met veel mensen iets en dat valt te meten aan hun huidreacties en hun hartslag. Maar een klein deel van de mensheid toont geen enkele meetbare reactie.

    Dat werd getest door proefpersonen te laten luisteren naar populaire en zelfgekozen muziekfragmenten. Sommige proefpersonen reageerden daar helemaal niet op. Dat was niet omdat ze nergens plezier aan beleven; depressieve zielen werden zorgvuldig buiten dit Spaans-Canadese onderzoek gehouden. De proefpersonen moesten ook een spelletje doen waarbij ze direct geld konden winnen of verliezen. Daar reageerden de onverschilligen voor muziek net zo blij, opgewonden of verdrietig op als gepassioneerde muziekliefhebbers.

    Volgens de onderzoekers steekt het interne beloningssysteem van de hersenen ingewikkelder in elkaar dan gedacht. Of het nu gaat om muziekbeleving of om het winnen van een spel, in beide gevallen kunnen ze voor een dopaminestoot in de hersenen zorgen die een genotsbeleving geeft. Maar dat systeem heeft blijkbaar verschillende 'toegangspoorten' die selectief dicht kunnen blijven. Hoe mooi Janine Jansen dan ook speelt, de dopaminekick blijft uit.


    12-04-2016 om 10:33 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    11-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Muziek en zwangerschap
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Scientias Nederland heeft nogal wat artikels over de invloed van muziek op ziektebeelden, op de waarneming, op lichamelijke reacties in het algemeen. Een leuk onderzoek gaat over muziek en zwangerschap.

    Wanneer vrouwen zwanger zijn, reageren ze sterker op muziek. Ze vinden het veel uitgesprokener mooi of onprettig en ook hun bloeddruk verandert sterker wanneer muziek klinkt. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek. Onderzoekers verzamelden een groep vrouwen – waaronder ook enkele zwangere vrouwen – en lieten ze korte fragmenten muziek horen. Sommige van deze fragmenten muziek waren aangepast, zodat ze minder plezierig waren om naar te luisteren. De zwangere vrouwen bleken de muziek ietsje anders te beoordelen dan vrouwen die niet zwanger waren. Zo vonden ze de prettige muziek prettiger en de minder prettige muziek aanzienlijk minder prettig dan de vrouwen die niet zwanger waren.

    Ook de bloeddruk van zwangere vrouwen reageerde sterker op de muziek dan die van niet-zwangere vrouwen. Hun bloeddruk daalde duidelijk wanneer ze dissonante muziek hoorden, maar steeg wanneer dissonante muziek achteruit werd afgespeeld. “Dus onplezierige muziek veroorzaakt – in tegenstelling tot sommige andere stressfactoren – niet altijd een stijging van de bloeddruk,” stelt onderzoeker Tom Fritz. “In plaats daarvan is de reactie van het lichaam net zo dynamisch als de muziek zelf.”

    Het onderzoek suggereert dat muziek zwangere vrouwen extra prikkelt. “Elke akoestische manipulatie van de muziek beïnvloedde de zwangere vrouwen sterker dan vrouwen die niet zwanger waren.”

    De grote vraag is natuurlijk waarom het lichaam van zwangere vrouwen zo sterk op muziek reageert. De onderzoekers vermoeden dat het ongeboren kind ‘werkt’ aan zijn muziekperceptie door de intense fysieke reactie die de moeder op muziek vertoont, te observeren. Eerder onderzoek toonde al aan dat de hartslag van een foetus van 28 weken oud verandert wanneer een bekend liedje klinkt. Vanaf 35 weken veranderen zelfs de bewegingen van de foetus als deze een bekend liedje hoort.


    11-04-2016 om 08:36 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    10-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brugge de dag naddien

    Vandaag nog eventjes nagenieten van het dagje Brugge, dag waar tweede rode draden doorliepen. Alhoewel, als je het kluwen een beetje lostrok, was het maar een draad. Guido Gezelle, de Société Archéologique van Brugge, het Gruuthusepaleis, de bidkapel in de O.L.Vrouwkerk en de buste van Karel V in de zaal van het Brugse Vrije … zij werden grote deskundigheid door Inge Geysen met mekaar verbonden. Daarnaast was er natuurlijk – zoals bij een goed koor past – de ontdekking van de Brugse streekbieren.

    Fijne dag, heerlijk gezelschap, charmante gids.








    10-04-2016 om 10:23 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    08-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarin we excelleren

    L’Express blijft verrassen met leuke lijstjes. Deze keer : 10 wetenswaardigheden over België. Ons landje schiet/schoot dus toch niet in alles te kort.

    • In de zeventiger jaren schonken scholen tijdens het middageten tafelbier aan de leerlingen

    • De Body Mass Index (BMI° is een uitvinding van de Belgische professor Adolphe Quetelet

    • Asfalt is dan weer uitgevonden door de Belgische professor J. de Smedt

    • Robert Caillau, de mede uitvinder van het web, is een Belg

    • België houdt het wereldrecord van landen zonder regering: 589 dagen

    • Olieverf is een uitvinding van de gebroeders van Eyck

    • Audrey Hepburn is geboren in Brussel

    • België telt ongeveer 178 brouwerijen die samen 800 verschillende bieren produceren

    • België produceert jaarlijks 220.000 ton chocolade

    • België heeft het laagste aantal MacDonalds restaurants per inwoner van heel de wereld.


    08-04-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    07-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Korile weer op reis

    Zaterdag met Korile op bezoek bij Inge Geysen in “haar” Gezellemuseum.

    Gezell-ig!

     

    Als de ziele luistert

     spreekt het al een taal dat leeft,

     't lijzigste gefluister

     ook een taal en teeken heeft:

     blâren van de boomen

     kouten met malkaar gezwind,

     baren in de stroomen

     klappen luide en welgezind,

     wind en wee en wolken,

     wegelen van Gods heiligen voet,

     talen en vertolken

     't diep gedoken Woord zoo zoet..

     als de ziele luistert!






    07-04-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    06-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Guillaume Costelay

    Guillaume Costeley (1530-1606) is één van de belangrijke Franse renaissancecomponisten, vooral bekend door meer dan honderd chansons, die hij schreef tijdens de jaren dat hij in dienst was van de Franse koningen Charles IX en Henri III. Hij wordt regelmatig vermeld als hoforganist en als ‘musicien du roi’. Met zijn brede culturele interesse was hij medestichter van de Confrérie Sainte Cécile die meer dan een eeuw muziekwedstrijden zou organiseren.

    Zijn muziek verbindt de rijke Franse traditie van de chansons met de opkomende italianiserende muziek.

    Van Costeley nemen we op ons programma: Allon gay bergères.

     

    https://www.youtube.com/watch?v=eoCLMoh1yFE

     






    06-04-2016 om 08:25 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    05-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Muziek begint met stilte.

    Mstilav Leopoldovich Rostopovich


    05-04-2016 om 15:31 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)

    Archief per maand
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 09-2005

    Ik ben Carlo (Carlo Claes), geboren op 20 september 1944. Als je goed telt weet je hoe oud / jong ik ben. Enkele jaren geleden gaf ik mijn job als resoc-coördinator van Waas en Dender op om met brugpensioen te gaan. Sindsdien kan ik mij aan mijn echte passie wijden: de koormuziek. Ik dirigeer twee koren:   Fiori Musicali uit Sint-Niklaas en  het Hanswijkkoor in Mechelen. Zo ontmoet ik iedere week een hoop fijne, lieve mensen. Maar hier is de wereld nog veel groter. Dus kom ik nu ook jou tegen.
    Foto

    Gastenboek
  • Hallo medeblogvriend(en)
  • Een gezegende midweek voor de feestdagen
  • Groetjes aus Entenhausen
  • fijn lief
  • nieuw kleurtje

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog als favoriet !

    Zoeken met Google




    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Zoeken in blog



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs