Inhoud blog
  • Ondergang
  • Stuurmanskunst
  • Shame
  • Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Zingen met je hart

    15-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fantastisch

    Alhoewel de Choralies één van grootste en leukste koorevenementen van Europa is, zou ik bijna spijt krijgen dat ik niet ook naar de geweldige zangweken in Berwang kan (13-27 augustus). Eén van mijn favoriete dirigenten, Tim Brown, is de muziekdirecteur van een zangveertiendaagse die o.m. Beethovens Mis in C op het programma heeft. De week combineert ateliers voor zangers met o.m. tochten naar de Zugspitze en excursies naar de legendarische kastelen van de Beierse koning Lodewijk II.

    Jean Burrows, Administrator, Berwang Holiday Music Course
    10 Willow Close, Hutton, Brentwood, Essex CM13 2NT, United Kingdom
    Tel: +44 (0)1277 213949
    Mobile: +44 (0)7718 586134


    berwang@btinternet.com / www.musicholiday.com






    15-04-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    14-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.R.I.P.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik verneem dat het koor Ter Looveren uit Zelzate ter ziele is gegaan: verhaal van een langzame dood en een verlies voor de gemeente. De doodstrijd rekken heeft natuurlijk geen zin, als het lichaam helemaal uitteert en de medicijn zo bitter is dat de patiënt ze weigert. Nochtans zat er letterlijk en figuurlijk waarschijnlijk nog altijd muziek in. Het kan bijna niet anders of er moet toch nog iets over blijven van de spirit die een rijke traditie mogelijk maakte.

    Misschien was het de moeite waard geweest om de goede sectie van de dames af te scheiden en te proberen een heus dameskoor op te richten, dat langzaam kon groeien en het grote repertorium voor damesstemmen aan te boren. Hadden ze met een  mooie naam kunnen kiezen, iets met bloemen en lente of zo.

    14-04-2016 om 13:41 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    13-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tijd
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Tijd is een relatief begrip. Daarom gaat hij sneller, naarmate wij ouder worden. Maar in het perspectief van de eeuwigheid is onze seconde die wij hier mogen doorbrengen zo voorbij.

    Tussen haakjes: realiseer jullie zich dat er minder tijd is voorbij gegaan tussen Cleopatra en de uitvinding van IPad, dan tussen de bouw van de piramides en het verschijnen van die zelfde Cleopatra?


    13-04-2016 om 10:32 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    12-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Liefde voor muziek
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De liefde voor muziek berust voor een belangrijk deel op aanleg. Dat volgt uit twee nieuwe, interessante studies.

    Wetenschapsblad Molecular Psychiatry presenteert een genetische analyse van bijna 800 mensen uit een kleine 80 families. Zij werden door Finse onderzoekers getest op verschillende muzikale vaardigheden, als luisteraar of als musicus: het onderscheiden van toonhoogte en toonduur, en het herkennen van korte melodielijnen. Die testuitslagen werden vergeleken met hun genenprofiel. Daar kwam een heel lijstje genetische kenmerken uit die, van het oor tot diep in de hersenen, de muzikale aanleg mede bepalen.

    De geïdentificeerde stukjes DNA spelen onder meer een rol bij de ontwikkeling van het binnenoor, waar geluidsprikkels via duizenden haarcellen worden omgezet in elektrische signaaltjes naar de hersenen. Ook houden de genen verband met de werking van het hersengebiedje waar geluiden naar toonhoogte worden gesorteerd, en met de amygdala (de 'emotionele hersenkern').

    Dat muzikale aanleg en vaardigheden deels in de genen verankerd liggen, zal geen verbazing wekken. Het is vast niet helemaal toeval dat bijvoorbeeld de Nederlandse topvioliste Janine Jansen zo'n muzikale vader heeft (orgel, klavecimbel), en twee getalenteerde broers (klavecimbel, cello). "Dergelijke eigenschappen hebben bijna altijd wel een erfelijke component", zegt VU-hoogleraar Daniëlle Posthuma, expert in complexe genetische processen.

    De Finnen geven in hun studie helaas niet aan hoe groot het effect van de gevonden DNA-treffers precies is, zegt Posthuma. Ook zou hun onderzoek nog eens moeten opnieuw gedaan worden, om de resultaten te bevestigen. "En er kunnen nog honderden andere genen bij muzikale aanleg betrokken zijn. Dit is pas een begin." Opmerkelijk is verder dat de onderzoekers ook een 'hit' hadden bij genen die verband lijken te houden met schizofrenie: muziekliefhebbers en schizofrene mensen delen dus mogelijk een stukje erfelijke achtergrond.

    Dan zijn er ook nog de mensen die warm noch koud worden van muziek. Daarover gaat een ander onderzoek, recent beschreven in wetenschappelijk tijdschrift Current Biology. Muziek doet met veel mensen iets en dat valt te meten aan hun huidreacties en hun hartslag. Maar een klein deel van de mensheid toont geen enkele meetbare reactie.

    Dat werd getest door proefpersonen te laten luisteren naar populaire en zelfgekozen muziekfragmenten. Sommige proefpersonen reageerden daar helemaal niet op. Dat was niet omdat ze nergens plezier aan beleven; depressieve zielen werden zorgvuldig buiten dit Spaans-Canadese onderzoek gehouden. De proefpersonen moesten ook een spelletje doen waarbij ze direct geld konden winnen of verliezen. Daar reageerden de onverschilligen voor muziek net zo blij, opgewonden of verdrietig op als gepassioneerde muziekliefhebbers.

    Volgens de onderzoekers steekt het interne beloningssysteem van de hersenen ingewikkelder in elkaar dan gedacht. Of het nu gaat om muziekbeleving of om het winnen van een spel, in beide gevallen kunnen ze voor een dopaminestoot in de hersenen zorgen die een genotsbeleving geeft. Maar dat systeem heeft blijkbaar verschillende 'toegangspoorten' die selectief dicht kunnen blijven. Hoe mooi Janine Jansen dan ook speelt, de dopaminekick blijft uit.


    12-04-2016 om 10:33 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    11-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Muziek en zwangerschap
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Scientias Nederland heeft nogal wat artikels over de invloed van muziek op ziektebeelden, op de waarneming, op lichamelijke reacties in het algemeen. Een leuk onderzoek gaat over muziek en zwangerschap.

    Wanneer vrouwen zwanger zijn, reageren ze sterker op muziek. Ze vinden het veel uitgesprokener mooi of onprettig en ook hun bloeddruk verandert sterker wanneer muziek klinkt. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek. Onderzoekers verzamelden een groep vrouwen – waaronder ook enkele zwangere vrouwen – en lieten ze korte fragmenten muziek horen. Sommige van deze fragmenten muziek waren aangepast, zodat ze minder plezierig waren om naar te luisteren. De zwangere vrouwen bleken de muziek ietsje anders te beoordelen dan vrouwen die niet zwanger waren. Zo vonden ze de prettige muziek prettiger en de minder prettige muziek aanzienlijk minder prettig dan de vrouwen die niet zwanger waren.

    Ook de bloeddruk van zwangere vrouwen reageerde sterker op de muziek dan die van niet-zwangere vrouwen. Hun bloeddruk daalde duidelijk wanneer ze dissonante muziek hoorden, maar steeg wanneer dissonante muziek achteruit werd afgespeeld. “Dus onplezierige muziek veroorzaakt – in tegenstelling tot sommige andere stressfactoren – niet altijd een stijging van de bloeddruk,” stelt onderzoeker Tom Fritz. “In plaats daarvan is de reactie van het lichaam net zo dynamisch als de muziek zelf.”

    Het onderzoek suggereert dat muziek zwangere vrouwen extra prikkelt. “Elke akoestische manipulatie van de muziek beïnvloedde de zwangere vrouwen sterker dan vrouwen die niet zwanger waren.”

    De grote vraag is natuurlijk waarom het lichaam van zwangere vrouwen zo sterk op muziek reageert. De onderzoekers vermoeden dat het ongeboren kind ‘werkt’ aan zijn muziekperceptie door de intense fysieke reactie die de moeder op muziek vertoont, te observeren. Eerder onderzoek toonde al aan dat de hartslag van een foetus van 28 weken oud verandert wanneer een bekend liedje klinkt. Vanaf 35 weken veranderen zelfs de bewegingen van de foetus als deze een bekend liedje hoort.


    11-04-2016 om 08:36 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    10-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brugge de dag naddien

    Vandaag nog eventjes nagenieten van het dagje Brugge, dag waar tweede rode draden doorliepen. Alhoewel, als je het kluwen een beetje lostrok, was het maar een draad. Guido Gezelle, de Société Archéologique van Brugge, het Gruuthusepaleis, de bidkapel in de O.L.Vrouwkerk en de buste van Karel V in de zaal van het Brugse Vrije … zij werden grote deskundigheid door Inge Geysen met mekaar verbonden. Daarnaast was er natuurlijk – zoals bij een goed koor past – de ontdekking van de Brugse streekbieren.

    Fijne dag, heerlijk gezelschap, charmante gids.








    10-04-2016 om 10:23 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    08-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarin we excelleren

    L’Express blijft verrassen met leuke lijstjes. Deze keer : 10 wetenswaardigheden over België. Ons landje schiet/schoot dus toch niet in alles te kort.

    • In de zeventiger jaren schonken scholen tijdens het middageten tafelbier aan de leerlingen

    • De Body Mass Index (BMI° is een uitvinding van de Belgische professor Adolphe Quetelet

    • Asfalt is dan weer uitgevonden door de Belgische professor J. de Smedt

    • Robert Caillau, de mede uitvinder van het web, is een Belg

    • België houdt het wereldrecord van landen zonder regering: 589 dagen

    • Olieverf is een uitvinding van de gebroeders van Eyck

    • Audrey Hepburn is geboren in Brussel

    • België telt ongeveer 178 brouwerijen die samen 800 verschillende bieren produceren

    • België produceert jaarlijks 220.000 ton chocolade

    • België heeft het laagste aantal MacDonalds restaurants per inwoner van heel de wereld.


    08-04-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    07-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Korile weer op reis

    Zaterdag met Korile op bezoek bij Inge Geysen in “haar” Gezellemuseum.

    Gezell-ig!

     

    Als de ziele luistert

     spreekt het al een taal dat leeft,

     't lijzigste gefluister

     ook een taal en teeken heeft:

     blâren van de boomen

     kouten met malkaar gezwind,

     baren in de stroomen

     klappen luide en welgezind,

     wind en wee en wolken,

     wegelen van Gods heiligen voet,

     talen en vertolken

     't diep gedoken Woord zoo zoet..

     als de ziele luistert!






    07-04-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    06-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Guillaume Costelay

    Guillaume Costeley (1530-1606) is één van de belangrijke Franse renaissancecomponisten, vooral bekend door meer dan honderd chansons, die hij schreef tijdens de jaren dat hij in dienst was van de Franse koningen Charles IX en Henri III. Hij wordt regelmatig vermeld als hoforganist en als ‘musicien du roi’. Met zijn brede culturele interesse was hij medestichter van de Confrérie Sainte Cécile die meer dan een eeuw muziekwedstrijden zou organiseren.

    Zijn muziek verbindt de rijke Franse traditie van de chansons met de opkomende italianiserende muziek.

    Van Costeley nemen we op ons programma: Allon gay bergères.

     

    https://www.youtube.com/watch?v=eoCLMoh1yFE

     






    06-04-2016 om 08:25 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    05-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Muziek begint met stilte.

    Mstilav Leopoldovich Rostopovich


    05-04-2016 om 15:31 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    04-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vooruitzicht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Voor het kerstconcert 2016 van KORILE werd contact opgenomen met Heidi Jacobs.

    Heidi werd geboren op 10 mei 1970 te Mechelen. Zij behaalde een eerste prijs notenleer aan het koninklijk conservatorium te Brussel. Aan het Lemmensinstituut behaalde zij het pedagogisch getuigschrift notenleer, het laureaatsdiploma saxofoon, een eerste prijs harmonie en contrapunt, het laureaatsdiploma kamermuziek, het hoger diploma saxofoon en het meestergraaddiploma saxofoon. Zij is free-lance saxofoniste bij o.a. het Vlaams Radio Orkest. Heidi is directeur van de Muziekakademie van Vilvoorde. Tot voor kort was zij een bijzonder succesvolle dirigent van het Elewijts Bachkoor.

    Wij zoeken nog uit of er een combinatie mogelijk is met haar saxofoonkwartet Quatre Quart.

     


    04-04-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    03-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De proef
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Voor alle koorvormen geldt: het zou ideaal zijn dat de dirigent (samen met het bestuur) enige eisen stelt aan leden die zich aanmelden. Bijvoorbeeld: blijk geven van enig gevoel voor hoog en laag (behalve bij jonge kinderen), te testen door een eenvoudig melodiefragment voor te zingen en na te laten zingen; blijk geven van enige ritmische vaardigheid, op dezelfde manier te testen door voor- en naklappen of tikken; een gesprekje over de motivatie bij het koor te komen zingen en te informeren naar eventuele zangervaring kan eigenlijk bij zo’n testje niet ontbreken!

    De zwaarte van zo’n toelatingstestje hangt natuurlijk vooral af van de doelstelling en/of van de kwaliteit van het koor! Toch zou enige kwaliteitsbewaking door een eenvoudig testje, ook bij het eenvoudigste koor, niet achterwege mogen blijven!

    Heel functioneel is het om alle leden van een koor om de zoveel jaar te (her)testen en de bevindingen, aanwijzingen, adviezen en dergelijke eerlijk en open met de leden te bespreken.

    Beter eenvoudige, maar kwalitatief goede koorzang en goede koormuziek (en orgelmuziek!), dan zich vertillen aan te moeilijk ‘groot’ repertoire!

    Want: kwaliteit moeten al onze optredens hebben. Beter éénstemmige, uiterst verzorgde koorzang, dan meerstemmige koorzang die, hoe goed bedoeld ook, een beproeving voor de toehoorder is…

     


    03-04-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    02-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog eens wie ben ik
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Bij vrouwen zijn er maar weinig zangstemmen echt sopraan of echt alt; bij veruit de meeste (koor)zangeressen zit de stem ergens daar tussenin: mezzosopraan. Zelfs bij de stemsoort mezzosopraan komen wat hogere of wat lagere varianten voor! Zo tref je bij mannen maar weinig echte tenoren en echte bassen aan. Bij veel (koor)zangers zit de stem ergens daartussenin: bariton. En ook de baritonstem heeft hogere en lagere varianten.

    Een gemengd koor in vier stemmen verdelen (S-A-T-B) is eigenlijk wat de indeling betreft veel te ‘grof’. Vrouwen- en mannenkoren hebben elk de keuze uit drie of vier stemsoorten; deze indeling doet de veelheid aan voorkomende stemsoorten meer recht! Een gemengd koor dat achtstemmig zingt (met in elke van de vier stemsoorten nog een verdeling in hogere en lagere stemmen) doet wel veel meer recht aan de veel voorkomende middenstemmen bij vrouwen en mannen.

    In het algemeen, maar zeker voor ongeoefende, of niet meer zo jonge mensen die graag willen gaan zingen, geldt dat niet de beschikbare hoogte (of laagte), maar vooral de klankkleur (het timbre) als eerste bepalend is tot welke stemsoort men hoort! Het is een moeilijke taak voor de dirigent om tot een verantwoorde stemindeling te komen; eigenlijk is hier veel ervaring voor vereist.

    Iemand die al een aantal jaren in een koor sopraan zingt, maar die eigenlijk mezzosopraan is, doet onrecht aan haar eigen stem én aan de klank van de sopranen als geheel door de hoogte er toch maar uit te ‘wringen’; veel beter even onmerkbaar ‘uitstappen’ en als de partij wat lager wordt, even onmerkbaar weer mee gaan zingen.

    Als deze sopraan toch kost wat kost in de hoge ligging wil blijven meezingen dan draagt ze met haar geforceerde hoogte niets bij aan de totale koorklank dan alleen negatiefs! Natuurlijk geldt dit ook voor de mannenstem die eigenlijk een bariton is, maar in een vierstemmig koor (omdat zijn stem toch redelijk hoog is) tenor zingt!

    Er zijn in ieder koor nu eenmaal leden die het koor dragen: ze hebben een goed gehoor, pikken tijdens de repetitie snel nieuwe dingen op, kunnen misschien noten lezen of hebben een zekere, aangename stem. Deze leden vervullen een voortrekkersrol binnen het koor en ze zijn een steun voor de anderen (bijna altijd de meerderheid) die, overigens ook heel belangrijk binnen een koor, een steuntje nodig hebben. De plaats in de kooropstelling die u als koorlid inneemt wordt mede bepaald door de rol die u daarbinnen vervult! De ‘trekkers’ staan meestal op de tweede rij, achter degenen die een steuntje in de rug nodig hebben. Ook tot de mogelijkheden behoort dat degenen die een steuntje nodig hebben, naast twee ‘trekkers’ staan (bijvoorbeeld, omdat die al jaren zo fijn op elkaar ingezongen zijn)! Een gewetensvolle dirigent laat daardoor de kooropstelling bepalen en niet door de plaats waar u nu toevallig al jaren gestaan heeft. Veel tact, inzicht en begrip én van de kant van de dirigent én van de kant van de koorzanger is vaak vereist!

    Weinig zingen is voor een (koor)zanger niet goed. Is het u ook al eens opgevallen dat de stem na een vakantie niet zo goed ‘zit’? Het duurt een aantal weken (met repetities en diensten) voor het weer net zo goed gaat als voor de vakantie! Iemand die graag zingt probeert zo veel mogelijk te zingen; hoe meer je zingt, hoe beter de stem immers blijft ‘zitten’. Iemand die de muziek al snel goed kent (zo’n trekker bijvoorbeeld) en meent daarom best eens een repetitie te kunnen overslaan, doet  er vooral niet alleen zichzelf mee te kort , maar bovendien ook degenen die de steun van genoemde ‘trekker’ node missen….

     


    02-04-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    01-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1 april
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De eerste dag van april is de dag waarop men volgens een eeuwenoude traditie grappen met bekenden of minder bekenden uithaalt. In veel landen was het de gewoonte om iemand voor een niet bestaande boodschap de deur uit te sturen om op deze manier iemand te foppen.

    Het gebruik rond 1 april is al heel oud. Er zijn 1 april verhalen bekend over Romeinen. 1 april zou verwijzen naar het 'Hilariafestival' waarbij de opstanding van de god Attis werd herdacht.

    Er bestaan verschillende theorieën over de ontstaanswijze. Een theorie over het ontstaan is gerelateerd aan het begin van de lente als moeder natuur de mensheid voor de gek houdt door veranderingen in het weer en de daardoor ontstane veranderingen in de natuur.

    Een andere verklaring voor de dag vindt zijn oorsprong in de verandering van de Gregoriaanse kalender in 1582. In dit jaar werd nieuwjaarsdag verplaatst naar 1 januari. Diegenen die hiervan niet op de hoogte waren, of te conservatief waren om mee te gaan met hun tijd bleven vasthouden aan de oude nieuwjaarsdag op 1 april. Zij werden vervolgens door mensen op één of andere manier voor schut gezet.

    Sommige historici geloven dat de traditie in Frankrijk is gestart. Daar werden de nieuwjaarsfestiviteiten acht dagen gevierd, van 25 maart tot 1 april. De feesten eindigden met het uitwisselen van cadeaus. De Fransen meenden trouwens dat ze de duivel van het lijf konden houden door hem voor de gek te houden op 1 april.

    De Duitsers noemen het 'Narrentag', de Engelsen 'Allfools-day', de Belgen 'Allergekkendag' en de Amerikanen noemen het 'April Foolsday". In Frankrijk heeft de dag niet echt een naam maar spreken ze wel over een 'poisson d'avril', wat zoiets betekent als 'april vis'. Dit komt bij de Franse gewoonte vandaan om op 1 April een papieren vis op iemands rug te plakken.


    01-04-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    31-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat ben ik?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Als je een koor binnenkomt als nieuweling, moet je eerst je plaats krijgen tussen de verschillende stemmen.

    Er spelen allerlei aspecten een rol bij het bepalen van de stemsoort. Het ´bereik´ van de stem (hoe hoog en hoe laag), de kracht, het volume, waar de stem het krachtigst en het meest glanzend is (boventoonrijk), hoe soepel en beweeglijk de stem is, het timbre… Niet al die dingen zijn meteen al hoorbaar. Een stem kan zich ontwikkelen. Als je niet gewend bent hoog te zingen, zijn de spieren in de stemplooien onderontwikkeld met betrekking tot het aanspannen voor hogere tonen. Als je oefent, kan die hoogtevrees overwonnen worden. De stem komt als het ware tevoorschijn. Dan begint de echte kleur van een stem hoorbaar te worden. En je kunt versteld staan van je eigen stem!

    Die kleur is een verhaal op zichzelf. Een alt klinkt echt totaal anders dan een mezzosopraan. En niet elke mezzosopraan klinkt even lyrisch. Sommige sopranen kunnen gemakkelijk hoog zingen, andere kunnen niet per se heel hoog, maar ze kunnen wel op een typische sopraanhoogte lekker blijven zingen. Sommige tenoren zijn vol en prachtig in de laagte, andere juist in de hoogte. De ene bariton zingt een hoge la met gemak, een ander vreest al voor de fa.

    De klankkleur is niet alleen een gevolg van stemplooibouw, maar ook van je klankkast: de welving van je harde gehemelte, de souplesse van je zachte verhemelte, je neusholte, je wangen, kaken, tanden, tong, keelwand, lengte van het ´aanzetstuk´ (ruimte vanaf je stemplooien naar je mondholte) etc etc.

    En dan, stel dat je eindelijk weet waar jouw stem het krachtigste en meest boventoonrijk is, en je hebt te horen gekregen dat je sopraan bent… Dan nog zijn er diverse soorten sopraan. Voor elke soort sopraan is er een andere naam. Afhankelijk van de beweeglijkheid, lichtheid of juist dramatiek in je stem, of je luid kunt zingen, of je lange noten makkelijk kunt aanhouden. Voor het zingen in een koor is dat niet zo relevant, behalve dat je moet weten of je kunt worden ingedeeld bij de sopranen of de alten, de tenoren of de bassen. Voor veel baritons en mezzi is dat af en toe lastig.


    31-03-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    30-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zingen voor ouderen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In 2012 schreef Vic Nees in Stemband (het magazine van Koor & Stem) mooie dingen over het zingen met ouderen:

    “ Net als alle vaardigheden kent het samenzingen, naast een opgang en een hoogtepunt, ook een periode van decline and fall. Naast de lente en zomer, ook herfst en winter. Als de Indian Summer overgaat in een troosteloze herfst verliezen de stemmen hun kleur zoals de bomen hun bladeren. Het volume is nog net toereikend voor ’s zondags in de kerk en voor bijeenkomsten van Okra. Maar er wordt gezongen. Niet voor het artistiek genot maar voor het primaire genoegen van samen in klanken uit te ademen. De verbeelding vult aan wat de longen niet meer presteren.

    Als de zingende mens zwijgt is het winter. Wat daar op volgt, wordt verwoord door de dichter Han van der Vegt: Wanneer de stem zeker weet dat de dood is ingetreden, pelt ze zich los van het strottenhoofd en als een vliesje, onzichtbaar voor de omfloerste ogen van de rouwenden, stijgt ze op, op de stuwing van de kaarsenvlammen.

    Zingen is in alle levensfasen een gezonde, zinvolle bezigheid. Artistiek in de eerste plaats, maar zo nodig ook als troost en therapie.


    30-03-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    29-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De ouder wordende stem
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De lichamelijke veranderingen leiden bij het ouder worden tot vermindering van precisie, snelheid, bereik, uithouding, coördinatie, stabiliteit, kracht. Bij de stem verandert de omvang, hoge tonen zijn moeilijker onder controle te houden of verdwijnen zelfs geheel; lage tonen breiden uit. Verder wordt de stemkleur donkerder, de vitaliteit van de stem wordt minder, de glans of helderheid neemt af en er ontstaat dikwijls meer vibrato. Daarnaast neemt de longcapaciteit af, het op één adem uitzingen van een regel wordt moeilijker, men is eerder vermoeid, er kan heesheid ontstaan. De articulatie wordt slapper en ook kan de stem onvast worden. Verder kan de stem gaan  vibreren. Oudere koorzangers zijn bovendien vaak niet meer in staat langdurig fortissimo te zingen.

    Opvallend is dat de vrouwenstem eerder last heeft van het ouder worden dan de mannenstem. Het gebruik van de spreekstem blijkt daarbij van grote invloed te zijn op de mogelijkheden van de zangstem. Wanneer een sopraan altijd een lage spreekstem heeft gehad zal ze bij het ouder worden meer moeite hebben met hoog zingen. Een sopraan met een hogere spreekstem daar en tegen zal gemakkelijker hoog kunnen blijven zingen. Als gevolg van het verouderingsproces verliest de vrouwenstem veelal aan hoogte, terwijl de mannenstem dikwijls juist hoog en ijl wordt. We kunnen dit duidelijk horen aan de spreekstemmen van bejaarde mensen.

    Wat betekent dit voor de praktijk? De gemiddelde leeftijd binnen onze koren neemt steeds meer toe, maar hoe gaan we daar mee om? Het aanwezige stemmenmateriaal moeten we immers zo goed mogelijk op peil houden. Dikwijls heeft de oudere stem niet genoeg aan 'gewone' inzingoefeningen. Dit betekent dat het inzingen nog meer doelgerichte oefeningen moet bevatten om de conditie van de stem te behouden. Dat wil zeggen, oefeningen die gericht zijn op:

    • Meer aandacht voor een goede houding. Ouderen hebben een natuurlijke neigen om wat gebogen te gaan lopen en staan; voor zover mogelijk moet dat bij het zingen voorkomen worden. Oudere koorzangers zullen minder lang achter elkaar kunnen staan en er zal relatief vaak zittend worden gezongen; aandacht voor een goede zanghouding bij het zitten is dus ook van belang.  

    • Meer aandacht voor een natuurlijk ademhaling; vanuit de uitademing wachten op een nieuwe impuls (niet 'adem halen' maar 'adem laten komen').

    • Aandacht voor het spreekgedrag; we zagen al dat het spreekgedrag van grote invloed is op de (on)mogelijkheden van de zangstem. De spreekstem wordt qua omvang kleiner en het is van belang dus ook de spreekstem te trainen: afwisselend hoog en laag spreken. Het middenrif wordt daarbij zo los mogelijk gehouden.

    • Aandacht voor de flexibiliteit van de stem; oefeningen die de souplesse van de stem bevorderen zoals glij-oefeningen vanuit het midden van de stem.

    Voor de praktijk zelf is verder ook van belang:

    • Zorg dat tekst en muziek goed leesbaar zijn. Zorg voor vergrotingen voor die zangers die dat nodig hebben.

    • Let op de omvang van de muziek; zeer lage of zeer hoge noten vallen buiten de mogelijkheden van de oudere stem.

    • Houd er rekening mee dat lang aan te houden noten om goede ademsteun vragen, terwijl dat bij de oudere stem juist een probleem is. Stukken met hoofdzakelijk ‘lange-noten-passages’ zijn minder geschikt.  

    • Bouw in de repetitie voldoende rust in want de oudere stem heeft regelmatige rust nodig.

    • Laat alle koorleden een flesje water meenemen om regelmatig iets te drinken; ook dat heeft de oudere stem nodig.

    Ook voor de stem geldt het spreekwoord 'rust - roest', dus om zo lang mogelijk te kunnen blijven zingen is bezig blijven, actief zijn, je stem blijven gebruiken, van het grootste belang. Blijf dus uitdagingen aanbieden. Zolang iemand zich prettig voelt, bewust met zijn of haar stem omgaat, zal hij of zij met plezier in het koor kunnen blijven zingen.

     


    29-03-2016 om 14:12 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    28-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog over Pasen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Al sinds tien, twintig of misschien wel dertigduizend jaar staan mensen stil bij de wisseling der seizoenen. In onze gebieden waren onze voorouders (van ver voor het begin van onze jaartelling) bij de overgang naar een jaargetijde gewoon het bestaande vuur te doven en nieuw vuur te ontsteken. Dat deden ze door hout op hout te wrijven.  Zo ontstond zuiver vuur, het zogeheten ‘noodvuur’. Van dit gebruik stammen de nieuwjaarsvuren en paasvuren of lentevuren.

    Uit de verre oudheid zijn de feesten van midzomer rond 21 juni en van midwinter rond 23 december bekend, maar ook de lente equinox rond 20 maart en de herfstequinox rond 23 september  werden gevierd. In de zuidelijke landen verwijst het Sint-Jansfeest van 24 juni naar het midzomerfeest. Het midwinterfeest versmolt vanaf de vierde eeuw tot het kerstfeest, terwijl het voorjaarsfeest Pasen werd. De herfstfeesten zijn bekend onder de naam van oogstfeesten en wijnfeesten.

    De Angelsaksen vierden in de prehistorie hun lentefeest dat gewijd was aan de lentegodin Ostaro. Vermoedelijk dat het Duitse Ostern daar nog naar verwijst. Ostaro was de godin van het licht en stond symbool voor nieuw leven. Ook dat was reden om vuur te ontsteken: nieuw licht, nieuw leven.

    Germanen verstopten bij het begin van de lente eieren. Ze begroeven die in de grond om zo hun levenskracht aan de aarde te geven. Ook zwaaiden ze ermee over de grond om boze geesten te verdrijven en ervoor te zorgen dat er een vruchtbare oogst kwam. Paaseieren en paastakken lijken als symbolen van lente en nieuw leven onuitroeibaar. De haas was voor de Germanen een heilig dier vanwege zijn vruchtbaarheid. Lentefeesten zijn bij uitstek vruchtbaarheidsfeesten, van groei en bloei en de komst van het nieuwe leven. Volgens de Germanen konden hazen met open ogen slapen en stonden daardoor in contact met het ontluikende licht.

     


    28-03-2016 om 10:13 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    27-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.





    27-03-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    26-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goede Vrijdag in Mechelen

    De Goede Vrijdagviering waarbij Mgr. Lemmens voorging in de Sint Pieterskerk te Mechelen werd muzikaal omlijst door het Sint Janskoor. In de homilie was de rode draad het thema “liefde en barmhartigheid”. Het koor, lichtjes aangevuld door enkele leden van Korile,  omkaderde op een stijlvolle manier het geheel. Zij verdienen een welgemeend proficiat.

    Sint Jan neemt nu een weekje rust om dan te beginnen aan de voorbereiding van twee vieringen: ééntje in de meimaand en één in juni ter gelegenheid van het feest van Sint Jan, de patroonheilige van hun voorlopig gesloten kerk. De heropstart van de repetities zou een mooie gelegenheid zijn om de vier onderdelen van het koor aan te vullen met enkele zangers. De wekelijkse repetitie gaat door in de Sint Pieterskerk te Mechelen, iedere vrijdag van 19.00 uur tot 20.15 uur.






    26-03-2016 om 09:16 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)

    Archief per maand
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 09-2005

    Ik ben Carlo (Carlo Claes), geboren op 20 september 1944. Als je goed telt weet je hoe oud / jong ik ben. Enkele jaren geleden gaf ik mijn job als resoc-coördinator van Waas en Dender op om met brugpensioen te gaan. Sindsdien kan ik mij aan mijn echte passie wijden: de koormuziek. Ik dirigeer twee koren:   Fiori Musicali uit Sint-Niklaas en  het Hanswijkkoor in Mechelen. Zo ontmoet ik iedere week een hoop fijne, lieve mensen. Maar hier is de wereld nog veel groter. Dus kom ik nu ook jou tegen.
    Foto

    Gastenboek
  • Hallo medeblogvriend(en)
  • Een gezegende midweek voor de feestdagen
  • Groetjes aus Entenhausen
  • fijn lief
  • nieuw kleurtje

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog als favoriet !

    Zoeken met Google




    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Zoeken in blog



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs