Met horten en stoten naderen we het einde van 2011.Het was voor mij een jaar met gemengde gevoelens: fijne momenten in de muziek en met al die lieve mensen van de koren; onverwachte ontmoetingen met nieuwe kennissen en vrienden; de momenten van geluk met de kinderen en kleinkinderen ... Maar ook was het soms een "annus horribilis" : ouders worden het diepst getroffen als het al eens mis gaat met kinderen. Ik zal met plezier het laatste blaadje van de scheurkalender aftrekken. Hoop op een gelukkig 2012!
Op 24/11 wijdden wij een blog aan het overlijden van Montserrat Figueras. Geen mooier compliment kan men een moeder maken dan te zeggen dat haar kinderen op haar lijken, en in dit geval evengoed dat de dochter op de moeder lijkt.
Maar de juiste foto publiceren lijkt me inderdaad toch echt beter.
Antonio Vivaldi werd in 1678 geboren als zoon van een kapper. Kapperszaken waren toen in Venetië belangrijk voor het scheren, maar ook voor het verzorgen van snor en baard en het bijwerken van pruiken. Zijn vader was naast kapper ook violist in het orkest van de San Marco en later ook in het Ospedale dei Mendicanti. Misschien omdat Antonio vanaf zijn geboorte astma had en daardoor nooit fulltime beroepsmusicus zou kunnen zijn, stimuleerde hij hem tot een carrière in de kerk: op vijftienjarige leeftijd ontving hij in ieder geval de eerste wijding al. In 1703 werd Il Prete Rosso-de rode priester, vermoedelijk vanwege zijn rode haar-tot priester gewijd, maar daarnaast was hij bezig met het assisteren van zijn vader en het bestuderen en componeren van muziek.
Van de 16de tot de 18deeeuw was het beroep van priester lang niet altijd een zuiver religieuze aangelegenheid, zeker niet in Venetië. Volgens schattingen was ca. 1766 één op de drieëntwintig inwoners van de stad een geestelijke en sommige jonge patriciërs trokken het geestelijk gewaad aan om zich aan de verveling van hun openbare verplichtingen te kunnen onttrekken, maar zonder dat ze de moeite namen ooit de mis te lezen! Het priesterschap was vaak een goede opstap voor een carrière in allerlei beroepen als kerkmusicus of muziekleraar. Hetverschafte regelmatige inkomsten door het lezen van missen, uitspreken van gebeden en verrichten van liturgische handelingen. Vaak hadden priesters vaste opdrachtgevers die in geld of natura betaalden voor hun diensten.
In pauselijke kringen te Rome werd nogal geklaagd over de levenswijze van de Venetiaanse priesters, maar de patriarch van Venetië viel niet onder het gezag van de paus. Hij was in rang aan hem gelijk en dus konden de priesters daar hun gang gaan: priesters en monniken mochten er bijvoorbeeld tijdens carnaval maskers dragen, maîtresses hebben en in theaters optreden.
De Ospedali in Venetië waren geen hospitalen, maar weeshuizen, waar niet alleen wezen zich bevonden, maar ook vondelingen. Daar waren er in Venetië heel veel van, deels aangeleverd door de courtisanes die in hun beroep geen kind konden opvoeden. Kinderen uit zeer arme milieus gingen niet naar de Ospedali, maar naar de Santa Maria della Presentazione.
In de weeshuizen zaten vooral meisjes, omdat jongens veel sneller aan het werk konden worden gezet en dus geld opleverden.
De Ospedali werden in plaats van liefdadige instellingen steeds meer luxueuze kloosterscholen, waar Venetiaanse patriciërs hun dochters, waar ze bij een huwelijk liever geen bruidschat voor wilden betalen, heen brachten als een soort kloostervooropleiding. Musiceren was in deze opleiding belangrijk en hoorde bij de stand. Er werd op hoog niveau gemusiceerd, vooral door de derde groep meisjes. Er waren namelijkgewone meisjes ( di commun), koorzangeressen ( di coro) en uitblinkers (privileggiate di coro) die speciale voorrechten hadden.
De Ospedali werden volwaardige muziekscholen. Hun muziekuitvoeringen speelden een belangrijke rol in de stad én ze leverden de instelling geld op.Legrenzi, Caldara, Galuppi, D. Scarlatti en Hassezijn ook aan Ospedali verbonden geweest.
Soms leken deze instellingen echter wel bordelen, vooral omdat veel meisjes er onder dwang heen gebracht werden. Hun minnaars konden gemakkelijk op bezoek komen. Het Ospedale della Pietà had wel een zeer slechte reputatie, maar volgens Vivaldi heeft hij er dertig jaar (maar zeker niet achtereen) gewerkt zonder schandaal!
Conservatief als ik ben, kan ik mij gemakkelijk laten ontroeren en overweldigen door de schitterende liturgie van de pauselijke missen op Kerstmis en Pasen, vanuit de Sint Pietersbasiliek in Rome. Alhoewel conservatief ... misschien is het een onderdeel van de essentie van ons geloof, die wij stilaan overboord hebben gegooid. Verwarrend is echter wat men dan in Rome muzikaal produceert. Helemaal niet mijn beeld van de muziek die daar (terecht) "opgevoerd wordt. Italiaans thater, grote vibrato's, opera-achtig geschreeuw, niet alleen in de polyfone stukken, maar tot in het gregoriaans toe. Nochtans moet er hier nog iets leven van de geest die er ook heerste ten tijde van monumenten als Palestrina, Allegri e.a. Ik vraag mij af of wij misschien allemaal ongelijk hebben, (hé Paul Van Nevel!) in ons streven naar puurheid, beheerstheid, ... Als het aan mij moest liggen toverde ik een combinatie tussen de Romeinse liturgie en de Engelse koorpraktijk. Schitterende voorbeelden hiervan waren te zien en te horen tijdens het bezoek van Benedictus XVI aan Westminster Abbeye. Maar wie heeft gelijk?
De rust is weergekeerd in huize Claes. Gisterenavond waren zo leuk de 7 grote kinderen en de vijf en een halve kleine kinderen allemaal samen bij ons voor het traditionele kerstfeest en voor de pakjes. Bovendien breken wij ieder jaar het record vroegtijdig nieuwjaarsbreieven lezen omdat dan de vijf peters of meters allemaal aanwezig zijn. Moeke is dan al heel de dag bezig geweest met kokerellen. En ondanks alle zorgen is het heerlijk om al je kinderen om je heen te hebben. Dit jaar waren er een paar uitschieters: de kindjes die tegen het buikje (zeg eigenlijk maar buik) van Tine aan het babbelen waren en absoluut wilden weten of het een meisje of jongetje wordt; de stralende glimlach van Karen die gevraagd werd als meter voor het januari-kindje; Sophie die wijselijk niks zei over het eten omdat ze toch niks proefde; Wouter over zijn nieuwe werk ... En als dan de groten tegen halfdrie naar huis gingen, mochten wij nog achterblijven met 5 kindjes die het waarachtig tot zeven uur volhielden in hun bedje en vanmorgen het huis vulden met hun gekwebbel.
Stilaan dringt het tot de mensen door dat logopedie een waardevolle hulp kan zijn bij stemproblemen. En al behoort het vak 'stemstoornissen" tot het basispakket in de opleiding logopedie, toch is het een ware calvarie om een logopedist te vinden die met recht kan zeggen dat hij/zij ook werkelijk expertise in huis heeft om - vooral bij volwassenen - het probleem aan te pakken. Ik ben altijd al van mening geweest dat dirigenten bijzondere aandacht moeten hebben voor persisterende heesheid, kwestie van waardevolle zangers niet te verliezen. Stemproblemen zijn overigens geen uitzonderlijk fenomeen: zelfs de grote Caruso kampte er regelmatig mee.
Zij weten het niet (reclame is niet evident in de paramedische sector), maar na het nodige opzoekwerk kan ik de volgende logopedisten aanraden:
Voor volwassenen
Maria Van Rompaey ("Minou") Prieelstraat 21 - 2610 Wilrijk 03/ 448.33.02
Voor kinderen
Nele De Belie Rozenlaan 17 bus 1 - 9111 Belsele 0486/ 30.92.12
Ik zou jullie dankbaar zijn mocht ik wat meer horen over jullie (goede of slechte) ervaringen met logopedie bij stemproblemen.
Gisteren was het de laatste repetitie bij Musica ad Nives voor dit kalenderjaar. Daarmee gaan de drie koren een beetje uitblazen. Geteisterd als we waren door verkoudheden, hoestbuien, stemprobleempjes, kan het zeker geen kwaad dat we eventjes een rustperiode hebben. Er komen nu bijna 3 weken dat we niet moeten repeteren. Ik weet van mijzelf dat na de eerste week, ik al sta te popelen om te herbeginnen, maar dat kan de pret alleen maarverhogen als we in de tweede week van januari er weer invliegen. Verzorg jullie goed, en hopelijk zie ik jullie allemaal terug met aangescherpte honger naar het koor.
Midden tussen de massa op de Groenplaats gisterenavond 450 (al dan niet jonge ) zangers die het campagnelied kwamen zingen in een bewerking van en o.l.v. Hans Primusz, getalenteerd jong musicus en koorleider. Het is weer eens wat anders om met dat jong geweld wat moderns te zingen. Al moet ik er meteen bijzeggen dat de repetitie in de congreszaal van de Lessiushogeschool een heel stuk leuker was dan het "optreden" tussen het kwetterend volk aan het glazen huis. In elk geval, dankzij het inschrijvingsgeld kan je zo al berekenen dat er meer dan 2000 EUR bijeen gezongen werd. En met lichtjes zwaaien zoals op de beste festivals, het moet kunnen, zelfs voor een 67-jarige. Misschien kan ik een van de volgende dagen een filmpje toevoegen van ons optreden.
Vorig jaar stelden de Klaraluisteraars een componistentop samen. Dat resulteerde in een eerste reeks van '5 Grootste Componisten'. Dit jaar gaan we verder het rijtje af. Na Bach, Mozart, Schubert, Beethoven en Handel is het nu de beurt aan Vivaldi, Brahms, Dvorak, Haydn en Tsjaikovski. Van 7 uur 's morgens tot middernacht wordt telkens één componist belicht, in al zijn facetten. Van 11 tot 13 uur is er telkens een onderhoudend gesprek met een eminente kenner. Om 16 uur is de gast terug op post om de vragen van de luisteraars te beantwoorden. En om 20 uur staat er een belangrijk avondvullend werk op het programma.
De gasten zijn:
Vivaldi: professor emeritus musicologie Ignace Bossuyt (KULeuven) Brahms: pianist Johannes Leertouwer Dvorak: muziekjournalist Mirek Czerny Haydn: pianist Bart Van Oort Tsjaikovski: professor musicologie Francis Maes (UGent)
Luisteraars kunnen tijdens de uitzending hun vragen formuleren via degrootstecomponisten@klara.be. De meest relevante en verrassende vragen worden beloond met een cultuurweekend, een 8-delige CD-box Iedereen klassiek of een Woordkramerij 2-boekje.
De Grootste Componisten, van 27 tot 31 december, telkens van 7 tot 24 uur
Ik ben weeral blij dat het weekend voorbij is. Het was zoals in de goede oude tijd: het weekend dient om een dipje te verwerken, een verdrongen verkoudheid, een stressmigraine, noem maar op wat je je allemaal niet kan permitteren tijdens de week omdat iedereen verwacht dat je er bent. Snot en slinger was het, hoestbuien die je huisgenoten een droom van een excuus geven om het roken onder vuur te nemen. Maar het ergste is weeral voorbij en de tabaksindustrie zit voorlopig niet in een dal. Sprays, pillen en siroopjes verzekeren dat men mij toch zal moeten verdragen op de repetities van deze week. De goesting is er nog niet helemaal, daarom is het een miniblog.
Op 18 december 1737 sterft Antonio Stradivari de Italiaanse vioolbouwer wiens instrumenten nog steeds gebruikt worden, niet alleen als viool maar ook als beleggingsobject. De meeste experts zijn het er echter over eens dat geen enkele moderne viool, hoe zorgvuldig vervaardigd ook, écht in de buurt komt van een Stradivarius. De allerbeste hebben een zelfbewuste klank die maar aanhoudt, ongeacht de grootte van de ruimte, zei violist Isaac Stern. Een Stradivarius daarentegen heeft een zachte, fluwelen kwaliteit, maar is ook krachtig, met een majestueuze arrogantie in zijn geluid die zegt: Ik sta toe dat je mij bespeelt maar leer dan wel om me mooi te bespelen. Ze worden verhandeld sinds de 17de eeuw. De meest exclusieve modellen leveren bedragen met zes nullen op. De instrumenten hebben namen, meestal die van de eerste speler. Toen de Lady Blunt in 1971 op een veiling bij Sothebys meer dan 200.000 dollar (ruim 225.000 euro) opbracht, was menigeen verbaasd. Maar in 1998 bracht de Kreutzer 1,7 miljoen euro op bij Christies.
17 december 1770: geboortedag van een reus. Ludwig von Beethoven wordt in Bonn geboren. Het ouderpaar was niet van de gelukkigste: een dronkaard van een vader en een depressieve moeder. Al heel gauw zou de vader de muzikale opvoeding van Beethoven opnemen, vaak met harde hand, in de hoop dat de jonge Ludwig hetzelfde wonderkind zou worden als Mozart. En al liep dit wel even anders, Beethoven zou toch al gauw een bijzonder knap improvisator op de piano worden. In 1794 was hij al in heel Europa bekend.
1. Zorg dat je goed gehoord wordt. Als iedereen zacht zingt brul jij het uit . . , dat staat zeer beschaafd. 2. Luister nooit naar de dirigent; jij weet het veel beter dan hij. 3. Zing met je mond zo ver mogelijk dicht, dat bevordert de klankkleur en geeft een sjieke indruk. 4. Kijk overal naar, behalve naar de dirigent. Naar hem kijken alleen de domme mensen. 5. Praat regelmatig met je buren, datverlevendigt de repetitie en verhoogt zeker de concentratie van de dirigent en de ander koorleden. 6. Kom altijd te laat . . . . dat onderstreept je belangrijkheid. 7. Kijk bij het zingen zo sjagrijnig mogelijk, ongeveer zoals Napoleon bij Waterloo. 8. Koorrepetities zijn voor minderbegaafden; ga er dan ook bij hoge uitzondering heen. Jij kunt wel zonder. Je zult dat bij het optreden wel merken, want iedereen zingt dan fout behalve jij. 9. Zorg ook dat je, als je al eens op de repetitie bent, je zeer sociaal opstelt. Zorg dat je zoveel mogelijk praat, en laat de pauze zich daar maar even bij aanpassen. 10. Schep vooral op over je eigen prestaties (liefst in een nader koor, waar je ook onmisbaar bent) en lever zoveel mogelijk kritiek op anderen. Vergeet niet de anderen te wijzen op hun fouten, en help hen omstandig om te zoeken waar het koor mee bezig is.
In het land van melk en honing (in dit geval ten huize Jenny en Bert) hebben we met het bestuur van Ter Looveren gisteren een serieuze boom opgezet. Het bleef echter niet bij blablabla, maar we hebben heel wat serieuze beslissingen genomen en 2012 helemaal in de steigers gezet. Behalve een aperitiefconcert en een (wat groter) kerstconcert, de facultatieve deelname aan het meerkorenproject van het KASK en de deelname aan het solidariteitsconcert in Zelzate, denken we ook aan een Valentijnwandeling, een daguitstap en (nog ver weg) het Ceciliafeest. Allemaal dingen om naar uit te kijken. Ter Looveren leeft meer dan ooit.
Wat zijn de eerste signalen die kunnen wijzen op stemklachten?is een grote Toenemende klachten van een droge keel na het praten, een branderig gevoel, het regelmatig gaan kuchen tijdens of voor het spreken, af en toe lichte heesheid na spreken of zingen, vermoeidheid, pijn. Als deze klachten een keer voorkomen na een feest, eenmalige belasting, is dat niet direct een probleem. Komt dat steeds vaker en wellicht op een gegeven moment constant voor, dan moet dat signaal niet meer genegeerd worden.
Wat zijn stemproblemen en ontstaan die altijd door een verkeerd stemgebruik?
Als de stem door een spreker ervaren wordt als anders doordat hij (of de luisteraar) iets hoort aan de stem, of als de spreker voelt dat het stemgeven anders gaat dan normaal, spreken we van een stemprobleem.
Stemproblemen worden gekenmerkt door een ongewenste kwaliteitsverandering in de stemgeving. De reden dat een stem verandert kan komen door organische zaken. Bijvoorbeeld door luchtwegproblemen, verlammingen van de stemplooien door een operatie, infecties of aangeboren afwijkingen. Maar ook verkeerd gebruik van de stem kan leiden tot stoornissen. Verkeerd stemgebruik bestaat uit elk gedrag dat de stemplooien forceert en schade toebrengt. Dit kan zijn: te veel, te hoog of te luid spreken, kuchen, schreeuwen. Vrijwel alle oorzaken (organisch of functioneel) zullen resulteren in een verandering van de kwaliteit van de spreek- en / of zangstem.
Wat zijn risicofactoren voor de stem?
Mensen reageren individueel op verschillende situaties en factoren die ze tegenkomen. Toch zijn er een aantal algemene risicofactoren in de fysieke en sociale omgeving van een individu die negatief werken op de stem. Bekend zijn stress (denk aan plankenkoorts), prikkelende stoffen (verf, lijm, rook, alcohol),
slechte lichamelijke conditie en verkeerde houding, overmatige stembelasting (disco), slechte akoestische eigenschappen van ruimten en temperatuur og luchtvochtigheid van ruimten. Een individu kan zichzelf leren beschermen tegen risicos door risicovolle situaties in zijn fysieke of sociale omgeving voor zover
mogelijk te vermijden.
Hoesten
Hoesten is bedoeld om de luchtwegen vrij te maken, bijvoorbeeld van slijm. Maar veel hoesten of keelschrapen irriteert de stemplooien en moet daarom zoveel mogelijk voorkomen worden. Hetzelfde geldt voor kuchen, dat bij sommige mensen een onbewuste gewoonte is geworden. Bij drang tot schrapen is het aan te raden een slikbeweging te maken, ijswater of kamillethee te drinken.
Het sparen van de stem (stemrust) wordt alleen voorgeschreven en dan nog slechts voor korte tijd in acute situaties, bijvoorbeeld bij een keelontsteking of na een operatie aan de stemplooien. Op die momenten is het gebruik van de fluisterstem dan ook af te raden.
Hoe voorkom je stemfalen?
Zoals bij elke sport is een blessure nooit voor 100% uit te sluiten. Vele factoren bepalen of iemand met een in principe goede stem, toch op een gegeven moment een stoornis oploopt. Een groot feest, terwijl je net verkouden begint te worden, kan op dat ogenblik teveel zijn voor het stemapparaat. Er zijn natuurlijk wel de nodige maatregelen te treffen die voorkomen dat de stem te snel wordt over-belast. Een aantal preventieve maatregelen kan hier genoemd worden, maar er zijn er zeker nog veel meer. Belangrijk blijft het om goed te luisteren naar de stem en te voelen wat er in de keel, hals en nek aan spanningen ontstaat bij het spreken.
Heb je stem lief.
Voorkom het belasten van de stem en vermijd zoveel mogelijk het voeren van langdurige gesprekken wanneer de omgeving ongunstig is. Door slechte akoestiek van de ruimte of door omgevingslawaai is men geneigd luider te gaan spreken. Bij gevoeligheid voor rokerige of stoffige ruimten, kunnen de slijmvliezen geïrriteerd raken. Herhaaldelijk optredende keel-en neusinfecties maken de stem extra kwetsbaar. Adem bij voorkeur door de neus, want de koude, droge en vuile lucht wordt door het neusslijmvlies verwarmd, bevochtigd en gereinigd. Spaar uw stem zoveel mogelijk bij een verkoudheid of griep die samen gaat met keelpijn. De stemplooien zijn dan vaak ontstoken en gezwollen, waardoor de stem ook wat
lager klinkt. Op advies van de arts kan eventueel gebruik worden gemaakt van medicijnen om het ontstekingsproces tegen te gaan.
Je hebt zo van die uitvoeringen van je koor (hopelijk maar een zeldzame keer) dat je er voor staat en op de gezichten precies afleest dat het hen nauwelijks intereseert wat ze aan het zingen zijn. Of erger nog, mondhoeken die naar beneden hangen en wijzen op onprettige gevoelens, tenzij dat dat de basisuitdrukking is van een gezicht. Een geslaagde uitvoering drijft op enthousiasme. Ik denk dat ik maar eens terug de poll moet invoeren over de stukken die op het programma staan. En als dat niets oplevert, ... serieuze vragen stellen bij de wenselijkheid om buiten de traditionele optredens van een koor nog een concert te organiseren. Maar misschien had je gewoon een offday en wordt dat weer allemaal anders na een deugddoende vakantie. Vooral toch maar niet direct veralgemenen!
Iemand vroeg mij dit weekend: wat bezielt dergelijke mensen toch?
Meestal zijn stalkers psychisch of emotioneel labiele mensen, waarbij vaak een psychische stoornis of dwangmatig handelen in het spel is. Onder meer de volgende soorten stalkers kan men onderscheiden.
De afgewezen stalker probeert met zijn gedrag een afwijzing te corrigeren. Meestal is dit een verbroken liefdesrelatie, maar ook een verbroken vriendschap of ontslag kunnen aanleiding zijn voor dit soort stalking. De afgewezen stalker probeert de relatie te herstellen. De wraakzuchtige stalker wil wraak nemen op zijn slachtoffer. Ook hij kan ontslagen of afgewezen zijn, maar in tegenstelling tot de afgewezen stalker wil hij de relatie niet herstellen maar zijn slachtoffer net zolang treiteren tot zijn wraakgevoel bevredigd is.
De obsessieve stalker of intimiteitszoeker is verliefd op zijn slachtoffer en meent in hem of haar de ideale partner te zien. Volgens hem of haar is het slachtoffer 'de ware', en zullen ze uiteindelijk een stel vormen, als hij maar volhoudt. Vaak gaat dit ook gepaard met een gevoel een zeker 'recht' te hebben jegens het slachtoffer, ook als het slachtoffer de stalker afwijst of zelfs al een relatie met een ander heeft.
Verwant hieraan zijn de incompetente versierders. Ook zij zoeken een intieme relatie met hun slachtoffer. Hun probleem is daarentegen niet zozeer obsessie met het slachtoffer als zodanig, maar sociale zwakte en onvermogen om op een 'normale' manier een relatie te beginnen.
De psychotische stalker stalkt vanuit een psychose. Hij denkt bijvoorbeeld dat zijn slachtoffer binnenkort door marsmannetjes ontvoerd gaat worden en wil hem daarvoor waarschuwen. Hoewel veel stalkers psychische stoornissen hebben, zijn de meesten niet psychotisch.
De meningen over het adventsconcert zijn allicht verdeeld: van de ene kant hoor je de aanwezigen zeggen dat ze het mooi gevonden hebben, van de andere kant kan je een lichte teleurstelling bij de koorleden onderkennen. Dit laatste is wellicht toe te schrijven aan de generale repetitie die wel in een warme ontspannen sfeer verliep. Wat er ook van zij, er waren vertegenwoordigers van drie andere koren aanwezig die allemaal de hoop hebben uitgedrukt dat ze in de komende tijd met Musica ad Nives samen een optreden kunnen verzorgen. Eén van de vorige digenten van MaN had het over een aanzienlijke verbetering tegenover vorig jaar. De voorzitster van een ander koor sprak over een mooie homogene klank. Dit zijn elementen om op voor te bouwen. In elk geval, hartelijk dank voor de geleverde inspanning en prestatie. Op naar de viering van Kerstdag!
Wat als... je door eenvoudigweg bloed te laten trekken al na 7 minuten met (op dit moment) 91 procent zekerheid kan weten of je borstkanker hebt of niet? Deze doorbraak in het veld van de borstkankeropsporting werd geforceerd door de Belgische onderzoeker Kurt Baeten. Dat schrijft De Tijd.
Daarmee zouden mammografieën, de huidige dominante zoekmethode om borstkanker op te sporen, wel eens naar de achtergrond kunnen verdwijnen.
Toch hoeven vrouwen, over het algemeen geen fans van de mammografie, nog niet onmiddellijk te juichen want de techniek heeft één groot voordeel: mammografieën zijn zowat zes keer goedkoper dan de bloedtest.
Maatschappelijke kost verantwoord? De bloedtest kost de maatschappij zo'n 360 euro, de mammografie 'slechts' 60. Aangezien het aantal geteste vrouwen elk jaar honderduizenden bedraagt, wordt dat prijsverschil een extra belasting op de gezondheidszorg. Een veld dat al onder druk staat en waarvoor nu al af en toe stemmen opgaan om dure behandelingen niet aan te bieden bij terminale patiënten, zoals dokter Jean-Jacques Cassiman enkele weken terug al deed.
3 redenen Volgens de Nederlandse marketeer Teun Grooters is die meerkost wel gerechtvaardigd: de test is efficiënt, gebruiksvriendelijk en risicovrij.
Februari Grooters en Baeten richtten samen het bedrijf Mediaspec op om de bloedtest zo snel mogelijk te lanceren op de Belgische en Nederlandse markt. De mannen zien het groot: als ze slagen, ligt de test al in februari in de winkel.
8 seconden versus 7 minuten De bloedtest is niet enige 'snelle' borstkankermethode die onlangs is ontwikkeld. Gebruik makend van antilandmijntechnologie zou borstkanker zelfs na 8 seconden kunnen ontdekt worden.
Borstkanker is nog steeds de meest voorkomende doodsoorzaak bij vrouwen, met in Europa alleen al jaarlijks 129.000 sterfgevallen. Tegelijkertijd is borstkanker een van de best geneesbare kankers, zekers als de tumoren snel kunnen opgespoord worden.
Voor wie tijdens het Kerstverlof een altijd aangenaam bezoek aan Brugge wil koppelen aan een mooi concert, suggereer ik graag dat je een gaatje vrijhoudt in je agenda op woensdag 28 december om 20.00 uur. In de Sint Jacobskerk in Brugge brengt Collegium de Dunis o.l.v. Ignace Thevelein een klassiek programma om van de likkebaarden: * Ehre sei Gott - J.S. Bach * GLORIA (VIVALDI) * Cantate BWV 64 "Sehet, welch eine Liebe" van J.S. Bach * Gloria uit de Mis in G-moll - J.S. Bach Kaarten in voorverkoop (17 EUR) kan je bestellen via tickets@sint-jacobshuys.be
De meeste amateurkoren die ik ken; zijn niet schatrijk. Toch proberen alle besturen een klein spaarpotje aan te houden. Er zijn immers af en toe onvoorziene uitgaven, en bovendien willen de bestuursleden de mogelijkheid open houden om hetzij eens een groot concert te organiseren, waarvan de (financiële) uitslag onzeker is, hetzij eens - met een grote klapper - hun trouwe zangers te belonen. Als ik mensen tegenkom uit Sint-Gillis of Stekene en er worden herinneringen opgehaald aan "de tijd van toen", dan komen steevast grote koorreizen naar boven. Zingen in Parijs of Rome, gekoppeld aan een eigen ontworpen bezoekschema, of meerdaagse uitstappen naar Parijs en Londen, - steeds voor een flink stuk gesubsidieerd uit de spaarkous van het koor -, schijnen niet alleen mooie herinneringen te zijn. Telkens weer wordt ook gezegd dat na zo een reis het samenhorigheidsgevoel een flinke boost kreeg. Wil je dit echter realiseren voor je koor, dan moet je wel rijden en omzien en je niet te gauw in een onzeker avontuur storten.
Op 5 december 1791, even na één uur in de morgen, overlijdt op 35 jarige leeftijd Wolfgang Amadeus Mozart, de dan al beroemde Oostenrijkse componist, pianist, en dirigent. Ondanks het feit dat er veel over het leven van Mozart bekend is door verslagen uit zijn tijd, zijn er twee zaken die nog steeds bron zijn voor speculaties: hoe Mozart er nu werkelijk uit zag en ten tweede de mysterieuze omstandigheden rond zijn vroegtijdige dood. Het laatste neemt soms mythische proporties aan: de verschijning van de geheime opdrachtgever voor het Requiem dat hij niet zou voltooien, en de vele vergiftigingsverhalen. Over zijn uiterlijk: in april 2005 werd in een officiële publicatie gemeld dat het onbekende portret dat in 1999 in de Berlijnse Gemäldegalerie werd gevonden, een afbeelding is van Mozart (Mozart met de groene jas). Het portret is in 1791 geschilderd door Edlinger tijdens een bezoek van Mozart aan München. Het is ironisch dat dit betrouwbare Edlinger portret enorm afwijkt van het portret dat waarschijnlijk het bekendst is, nl. Mozart met de rode jas, een postuum portret uit 1819 door Kraft.
We hadden hem al twee dagen geleden moeten herdenken: op 1 december 2009 begaf het moegeleefde hart van Ramses Shaffy het.
Ramses Shaffy heeft gelééfd! De illustere bohémien, de goeroe van de vrijheid, waar half Amsterdam in de roemruchte jaren zestig verliefd op was, haalt er alles uit wat er in zit, 76 tropenjaren lang. Het brengt hem artistieke hoogtepunten: op het toneel, de grammofoonplaat en concertpodia. Daarnaast zijn er de feesten en het kroegleven waaraan hij zich overgeeft, kettingrokend en onmatig drinkend, jarenlang op z'n minst een fles wodka per dag. Liesbeth List, met wie hij 45 jaar lang een uniek duo vormt, weet er alles van! Toch blijven ze tot het einde aan toe innig bevriend.
Het is eigenlijk een wonder dat hij nooit echt in de goot is terechtgekomen. Wel zonk zijn woonboot, werd hij failliet verklaard en raakte hij verslaafd aan bijna alles waar een mens maar verslaafd aan kan raken. Bovenal aan het leven! Een stormachtig leven heeft hij geleid, dat al vanaf het begin veel weg had van een sprookje.
Jammer dat mensen niet op de monumentenlijst worden gezet. De oude Shaffey is de laatste jaren in verval, een ruïne al bijna. Een pracht van een ruïne, die nog vol leven zit. Op 1 december 2009, vijf dagen na een kort laatste optreden in de Rotterdamse Laurenskerk, heeft zijn lichaam er dan toch echt genoeg van. Het is mooi geweest. Voor Ramses begint een nieuw avontuur.
Terwijl we nog 2011 moeten uitzwaaien, ben ik al bezig te denken aan 2013. Ik wil graag eens met de 3 besturen van Ter Looveren, Musica ad Nives en Korile overleggen of wij ook geen meerkorenproject kunnen opzetten, maar dan wel op onze maat! Ik heb het hier vroeger al gehad over Lorenz Maierhofer. Met die man zijn muziek is er ongetwijfeld wat aan te vangen, zonder dat wij op een financiële ramp à la Dexia af stevenen. Maar misschien moeten wij eens gewoon met de drie besturen samen zitten en beginnen met de te luisteren naar de muziek. Want waar je niet warm voor loopt kan je moeilijk zelf instuderen en organiseren.
Gisterenavond weeral eens kort en krachtig vergaderd. Voor de nieuwsgierigen van KORILE, er werd o.m. het volgende besproken. Eerst en vooral een correctie bij de blog van gisteren: we zijn bijna aan 300 EUR voor Music for Life. De laatste inspanning komt van Fanny die volgende week soep maakt.
Onze laatste repetitie van 2011 is op dinsdag 20/12. We hernemen op donsdag 10 januari met de traditionele nieuwjaarsreceptie. Verder hebben we de planning opgemaakt voor 2012 en 2013. De sluier zal opgelicht worden op de nieuwjaarsbijeenkomst.
We hebben ook eventjes het overzicht bekeken van de aanwezigheden op de reptities van september tot nu. Het algemeen aanwezigheidspercentage op de repetities en uitvoeringen ligt op 84 %, helemaal niet slecht, als je bedenkt dat er toch een paar serieuze afwezigheden wegens ziekte geweest zijn. Met een beetje geluk krikken we dit nog een stuk de hoogte in.
Tenslotte hebben we nu al de optie genomen om het volgend jaar nog eens te proberen een concert te geven samen met een ander koor.
Ik ben Carlo (Carlo Claes), geboren op 20 september 1944. Als je goed telt weet je hoe oud / jong ik ben. Enkele jaren geleden gaf ik mijn job als resoc-coördinator van Waas en Dender op om met brugpensioen te gaan. Sindsdien kan ik mij aan mijn echte passie wijden: de koormuziek. Ik dirigeer twee koren: Fiori Musicali uit Sint-Niklaas en het Hanswijkkoor in Mechelen. Zo ontmoet ik iedere week een hoop fijne, lieve mensen. Maar hier is de wereld nog veel groter. Dus kom ik nu ook jou tegen.