Een gescheurde pakking van de oilseparator zou de oorzaak wel is kunnen zijn van het roken van de wagen, het is zeker de oorzaak van het plasje olie dat bovenop het blok ligt dus alvorens de wagen te starten wil ik dat euvel verhelpen. Op papier een redelijk eenvoudig klusje maar in de praktijk lopen er toch wat darmen en aansluitingen in de weg. Ik heb nog last van Alzidinges maar het is toch wat veel om te onthouden dus veel foto's en het gebruik van een labeler houden het overzichtelijk. Voor alle sleutelaars, koop zo n labeler! Ik heb het idee zelf opgepikt van een aflevering van Wheeler dealers (resto van een 993 die toevallig tijdens het schrijven van deze post weer op antenne is ) waar Ed China dezelfde tactiek toepast. Alles gaat min of meer vlot tot ik de 4 bouten van de "regulator housing" van de waterkoeling moet losmaken.( niet toevallig de laatste 4 van het demontage proces) De Imbusbouten (unbraco, allen bolt voor de anderstaligen ) zitten potvast en uiteraard zo stilaan, niet door mijn gesleutel vandaag, netjes rond vanbinnen . Aangezien ik al weer 5 u bezig ben laat ik het voorlopig voor wat het is. Zorgen voor morgen, een hele dag om die 4 k.tbouten los te krijgen. Daar ga ik maar van uit.
Het weekend en bijbehorende rust doet me het debacle van vrijdag enigszins vergeten. Na het bekijken van enkele 928 projecten op het net krijg ik door hoe ik de HVAC makkelijker terug kan plaatsen en al snel staat de hele middenconsole weer waar hij hoort te staan. De tellerpartij kost me wat meer moeite maar bij de tweede poging laat ik de kabelboom op een andere manier lopen en het terug plaatsen van het stuur maakt een einde aan de "dash trash." Het aansluiten van de batterij geeft me de zekerheid dat de print van de tellerpartij gerepareerd is en dat de problemen met de lichtschakelaar en die van het mistlicht nog steeds bestaande zijn. Zorgen voor later. Alvorens af te sluiten toch maar een foto getrokken van de binnenzijde van de deur om al een id te krijgen van de hoeveelheid plamuur. Op het eerste zicht valt het mee maar ook dat zijn zorgen voor later. Morgen naar de AOS kijken om daar een mogelijk lek op te lossen en dan kunnen we de shark hopelijk nog is laten draaien.
Het is algemeen geweten dat de juiste vloeistoffen en smeermiddelen zeer belangrijk zijn bij een wagen. De dag begint dus met het inslaan van een voorraad van het juiste smeermiddel. Smeermiddel dat ik kan gebruiken bij de zoektocht naar een sticker met info over de productiedatum van mijn shark (Jim Doerr vroeg ernaar en zoekt het verder uit) en 2 kleinigheden die noodzakelijk zijn om de geplande zaken af te werken. Het betreft een koperen onderdeel van een vensterschakelaar en een klemmetje van de HVAC. Na een uur zoeken heb ik de HVAC klem gevonden maar het koperen onding is onvindbaar. Das voor een volgende keer, ik wil wat progressie maken. Met het gekleurde plan en een tester wederom in de hand kan ik definitief concluderen dat de zooi in de middenconsole de radio en speaker aansluitingen zijn. We leren bij want het is duidelijk dat een speakerkabel best 3 maal doorgeknipt wordt, althans dat was duidelijk de mening van de vorige eigenaar. (Als ik die vorige eigenaar ooit tegenkom mag U mij contacteren in , hopelijk , Leuven centraal. Er van uitgaande dat men daar Stella tapt ) Ik knip de uiteinden van de draden schuin af (zo voorkomt men contact tussen verschillende draden) en tape het geheel in. Daar heb ik voorlopig geen last meer van. Vervolgens wil ik de middenconsole terug op zijn plaats zetten maar helaas ben ik de 4 schroeven kwijt die de console op zijn plaats houden. Na alweer een uur zoeken geef ik het op voor vandaag met als besluit dat ik mezelf wel een muilpeer mag geven. (ja ik ben een kalf, 4 vijzen dedju)
Het begin van de paasvakantie is meteen de start van een sleutel 14daagse. Op het programma staat uiteraard het afwerken van de HVAC maar ook de elektriciteit en het terug plaatsten van de instrumenten zal, dat hopen we alvast, deze week afgewerkt worden. Vandaag gaat de aandacht echter uit naar het bekijken van het koppelstuk tussen pook en boite. De afgelopen weken bracht research aan het licht dat problemen met deze koppeling wel is de oorzaak zouden kunnen zijn van schakelproblemen. Vooral de nylon bussen zijn vatbaar voor sleet. De shark gaat opnieuw "van de grond" en het is wel héél duidelijk dat de nylon bussen het begeven hebben. Ik hoef ze maar aan te raken of ze vallen door de gescheurde stofkap. Vreemd dat geen enkele "Porsche specialist" mij op dat probleem wees toen ik vertelde van het gebrek aan achteruit en informeerde naar de kosten van een 'boite revisie". De goedkoopste prijs die ik kreeg was 1200 exc.BTW voor het open en dicht doen van de boite. De kosten van de nylon bussen: 8. Het verticale klasseersysteem voor "specialisten" heeft overuren gemaakt vandaag. Tijdens het verticaal klasseren kan ik rekenen op horizontale hulp om de koelvloeistof af te laten. Ik wou even controleren of er geen olie in het koelwater zat aangezien de shark behoorlijk rookt als ik de toeren stevig opdrijf. Het koelwater blijkt in uitstekende toestand. Het "rookvraagstuk" blijft nog even onbeantwoord.
Mijn research, oa. via het rennlist forum, heeft de shark "wereldberoemd" gemaakt. Jim Doerr van 928 classics (http://928classics.com) heeft mijn blog gedeeld en zo heeft de shark nu aanhangers in de VS Diezelfde Jim Doerr helpt mij verder met het HVAC probleem. Ik maak een nieuwe "crème glasbollen" tekening en kan concluderen dat de aansluitingen kloppen maar kan me meteen beginnen afvragen waarom de centrale deurvergrendeling het niet doet. Van A naar B enz. remember . Ik kom tot de conclusie dat het gebrek aan koude lucht te maken heeft met de HVAC console die gebroken is. Die zullen we eerst maar is lijmen en dan zijn we hopelijk terug toe aan het monteren ipv. het demonteren.
Soms ben je aan iets begonnen en komt van het één het ander. De elektriciteit deed me uitkomen bij de HVAC en de HVAC is er op zijn beurt verantwoordelijk voor dat ik weer bij de Luchtfilter uitkom. Ik constateer dat er opnieuw olie in de luchtfilter zit. Schijnt normaal te zijn bij de eerste generatie 928 maar toch stel ik vast dat op de darm die de ventilatie voorziet de "backfire grid"(nr.63) ontbreekt. Of dat meteen de reden is waarom ik een behoorlijke rookpluim produceer in de hogere toeren is dan de volgende vraag en zo zijn er nog een paar die komende dagen hun weg naar de verschillende fora zullen vinden. De werking van de HVAC is er ook 1 want als ik de aansluitingen van de gekleurde darmpjes vergelijk met wat ik er tot nu toe van gevonden heb op het net, is het mij een raadsel. Ik heb alvast mijn tekenkunsten weer aangescherpt en maak n strakke tekening, al zeg ik het zelf Afhankelijk van de research de komende dagen zal beslist worden of ik ga voor een volledige demontage van de shark! en dan te weten dat de dag begonnen was met het plan om de tellerpartij terug te monteren.
De elektriciteitswerken gaan verder met het proper maken van de contacten van de schakelaars. Teneinde nog een beter zicht te krijgen op de elektriciteit en om de kabelboom deftig te kunnen herstellen besluit ik om de middenconsole ook maar meteen te demonteren. Het was me overigens al opgevallen dat de bediening van de verwarming inwendig los leek te zitten. Vandaar het gebrek aan koude lucht waarschijnlijk. De HVAC bediening blijkt gebroken, wat is er niet verkloot door de vorige sleutelaar eigenlijk? Logisch dat het niet werkt dus. Nu deze unit eruit is bedenk ik me meteen wat dat witte loshangende darmpje dat ik rond nieuwjaar onder het stuur vond wel is met de verwarming kan te maken hebben. Wat juist is me niet duidelijk Food for thought.
Ondanks de koude besluit ik toch even de garage of beter gezegd, de middenconsole in te duiken. Het raadsel van het losse blauw/witte kabeltje is al snel opgelost. Ja de vorige "elektricien" was duidelijk een vakman. Uiteraard moesten ook de speakerkabels het bekopen. Op 1 na heb ik die alvast kunnen verwijderen zo kan ik toch een beetje het overzicht houden. Mijn voeten vertellen mij dat het toch te koud is om lang te werken en bovendien moet ik maar is even een strijdplan opstellen om het geknoei te herstellen.