sharknose
the story of a 928
Inhoud blog
  • Suspense
  • Van de weg en uit mijne weg
  • Bodyparts
  • Takelmaterie
  • Pins from hell
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    15-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog niet denken aan morgen
    Een gescheurde pakking van de oilseparator zou de oorzaak wel is kunnen zijn van het roken van de wagen, het is zeker de oorzaak van het plasje olie dat bovenop het blok ligt dus alvorens de wagen te starten wil ik dat euvel verhelpen. Op papier een redelijk eenvoudig klusje maar in de praktijk lopen er toch wat darmen en aansluitingen in de weg.  Ik heb nog last van Alzidinges maar het is toch wat veel om te onthouden dus veel foto's en het gebruik van een labeler houden het overzichtelijk. Voor alle sleutelaars, koop zo n labeler! Ik heb het idee zelf opgepikt van een aflevering van Wheeler dealers (resto van een 993 die toevallig tijdens het schrijven van deze post weer op antenne is ) waar Ed China dezelfde tactiek toepast. Alles gaat min of meer vlot tot ik de 4 bouten van de "regulator housing" van de waterkoeling moet losmaken.( niet toevallig de laatste 4 van het demontage proces) De Imbusbouten (unbraco, allen bolt voor de anderstaligen ) zitten potvast en uiteraard zo stilaan, niet door mijn gesleutel vandaag, netjes rond vanbinnen . Aangezien ik al weer 5 u bezig ben laat ik het voorlopig voor wat het is. Zorgen voor morgen, een hele dag om die 4 k.tbouten los te krijgen. Daar ga ik maar van uit. 











    15-04-2014, 18:17 geschreven door Igordiver  
    Reacties (0)
    14-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.En toch weer vooruit
    Het weekend en bijbehorende rust doet me het debacle van vrijdag enigszins vergeten. Na het bekijken van enkele 928 projecten op het net krijg ik door hoe ik de HVAC makkelijker terug kan plaatsen en al snel staat de hele middenconsole weer waar hij hoort te staan. De tellerpartij kost me wat meer moeite maar bij de tweede poging laat ik de kabelboom op een andere manier lopen en het terug plaatsen van het stuur maakt een einde aan de "dash trash." Het aansluiten van de batterij geeft me de zekerheid dat de print van de tellerpartij gerepareerd is en dat de problemen met de lichtschakelaar en die van het mistlicht nog steeds bestaande zijn. Zorgen voor later. Alvorens af te sluiten toch maar een foto getrokken van de binnenzijde van de deur om al een id te krijgen van de hoeveelheid plamuur. Op het eerste zicht valt het mee maar ook dat zijn zorgen voor later. Morgen naar de AOS kijken om daar een mogelijk lek op te lossen en dan kunnen we de shark hopelijk nog is laten draaien.















    14-04-2014, 20:30 geschreven door Igordiver  
    Reacties (0)
    11-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.?#@*&%!
    Het resultaat van vandaag...











    11-04-2014, 00:00 geschreven door Igordiver  
    Reacties (0)
    09-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een vijs kwijt
    Het is algemeen geweten dat de juiste vloeistoffen en smeermiddelen zeer belangrijk zijn bij een wagen. De dag begint dus met het inslaan van een voorraad van het juiste smeermiddel. Smeermiddel dat ik kan gebruiken bij de zoektocht naar een sticker met info over de productiedatum van mijn shark (Jim Doerr vroeg ernaar en zoekt het verder uit) en 2 kleinigheden die noodzakelijk zijn om de geplande zaken af te werken. Het betreft een koperen onderdeel van een vensterschakelaar en een klemmetje van de HVAC. Na een uur zoeken heb ik de HVAC klem gevonden maar het koperen onding is onvindbaar. Das voor een volgende keer, ik wil wat progressie maken. Met het gekleurde plan en een tester wederom in de hand kan ik definitief concluderen dat de zooi in de middenconsole de radio en speaker aansluitingen zijn. We leren bij want het is duidelijk dat een speakerkabel best 3 maal doorgeknipt wordt, althans dat was duidelijk de mening van de vorige eigenaar. (Als ik die vorige eigenaar ooit tegenkom mag U mij contacteren in , hopelijk , Leuven centraal. Er van uitgaande dat men daar Stella tapt ) Ik knip de uiteinden van de draden schuin af (zo voorkomt men contact tussen verschillende draden) en tape het geheel in. Daar heb ik voorlopig geen last meer van.
    Vervolgens wil ik de middenconsole terug op zijn plaats zetten maar helaas ben ik de 4 schroeven kwijt die de console op zijn plaats houden. 
    Na alweer een uur zoeken geef ik het op voor vandaag met als besluit dat ik mezelf wel een muilpeer mag geven. (ja ik ben een kalf, 4 vijzen dedju)













    09-04-2014, 18:09 geschreven door Igordiver  
    Reacties (0)
    05-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vooruit zonder achteruit
    Het begin van de paasvakantie is meteen de start van een sleutel 14daagse. Op het programma staat uiteraard het afwerken van de HVAC maar ook de elektriciteit en het terug plaatsten van de instrumenten zal, dat hopen we alvast, deze week afgewerkt worden. Vandaag gaat de aandacht echter uit naar het bekijken van het koppelstuk tussen pook en boite. De afgelopen weken bracht research aan het licht dat problemen met deze koppeling wel is de oorzaak zouden kunnen zijn van schakelproblemen. Vooral de nylon bussen zijn vatbaar voor sleet. De shark gaat opnieuw "van de grond" en het is wel héél duidelijk dat de nylon bussen het begeven hebben. Ik hoef ze maar aan te raken of ze vallen door de gescheurde stofkap. Vreemd dat geen enkele "Porsche specialist" mij op dat probleem wees toen ik vertelde van het gebrek aan achteruit en informeerde naar de kosten van een 'boite revisie". De goedkoopste prijs die ik kreeg was 1200€ exc.BTW voor het open en dicht doen van de boite. De kosten van de nylon bussen: 8€. Het verticale klasseersysteem voor "specialisten" heeft overuren gemaakt vandaag. 
    Tijdens het verticaal klasseren kan ik rekenen op horizontale hulp om de koelvloeistof af te laten. Ik wou even controleren of er geen olie in het koelwater zat aangezien de shark behoorlijk rookt als ik de  toeren stevig opdrijf. Het koelwater blijkt in uitstekende toestand. Het "rookvraagstuk" blijft nog even onbeantwoord.















    05-04-2014, 20:02 geschreven door Igordiver  
    Reacties (0)
    05-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vacuum
    Mijn research, oa. via het rennlist forum, heeft de shark "wereldberoemd" gemaakt. Jim Doerr van 928 classics (http://928classics.com) heeft mijn blog gedeeld en zo heeft de shark nu aanhangers in de VS  Diezelfde Jim Doerr helpt mij verder met het HVAC probleem. Ik maak een nieuwe "crème glasbollen" tekening en kan concluderen dat de aansluitingen kloppen maar kan me meteen beginnen afvragen waarom de centrale deurvergrendeling het niet doet. Van A naar B enz. remember….
    Ik kom tot de conclusie dat het gebrek aan koude lucht te maken heeft met de HVAC console die gebroken is. Die zullen we eerst maar is lijmen en dan zijn we hopelijk terug toe aan het monteren ipv. het demonteren. 







    05-03-2014, 00:00 geschreven door Igordiver  
    Reacties (2)
    24-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van A naar B naar C...
    Soms ben je aan iets begonnen en komt van het één het ander. De elektriciteit deed me uitkomen bij de HVAC en de HVAC is er op zijn beurt verantwoordelijk voor dat ik weer bij de Luchtfilter uitkom. Ik constateer dat er opnieuw olie in de luchtfilter zit. Schijnt normaal te zijn bij de eerste generatie 928 maar toch stel ik vast dat op de darm die de ventilatie voorziet de "backfire grid"(nr.63) ontbreekt. Of dat meteen de reden is waarom ik een behoorlijke rookpluim produceer in de hogere toeren is dan de volgende vraag en zo zijn er nog een paar die komende dagen hun weg naar de verschillende fora zullen vinden. De werking van de HVAC is er ook 1 want als ik de aansluitingen van de gekleurde darmpjes vergelijk met wat ik er tot nu toe van gevonden heb op het net, is het mij een raadsel. Ik heb alvast mijn tekenkunsten weer aangescherpt en maak n strakke tekening, al zeg ik het zelf
    Afhankelijk van de research de komende dagen zal beslist worden of ik ga voor een volledige demontage van de shark! en dan te weten dat de dag begonnen was met het plan om de tellerpartij terug te monteren.













    24-02-2014, 00:00 geschreven door Igordiver  
    Reacties (0)
    10-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HVAC of is het Havoc...
    De elektriciteitswerken gaan verder met het proper maken van de contacten van de schakelaars.
    Teneinde nog een beter zicht te krijgen op de elektriciteit en om de kabelboom deftig te kunnen herstellen besluit ik om de middenconsole ook maar meteen te demonteren. Het was me overigens al opgevallen dat de bediening van de verwarming inwendig los leek te zitten. Vandaar het gebrek aan koude lucht waarschijnlijk. 
    De HVAC bediening blijkt gebroken, wat is er niet verkloot door de vorige sleutelaar eigenlijk? Logisch dat het niet werkt dus. Nu deze unit eruit is bedenk ik me meteen wat dat witte loshangende darmpje dat ik rond nieuwjaar onder het stuur vond wel is met de verwarming kan te maken hebben. Wat juist is me niet duidelijk
    Food for thought.



















    10-02-2014, 00:00 geschreven door Igordiver  
    Reacties (0)
    03-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een lusterklemmeke meer of minder...
    Ondanks de koude besluit ik toch even de garage of beter gezegd, de middenconsole in te duiken. Het raadsel van het losse blauw/witte kabeltje is al snel opgelost. Ja de vorige "elektricien" was duidelijk een vakman.  Uiteraard moesten ook de speakerkabels het bekopen. Op 1 na heb ik die alvast kunnen verwijderen zo kan ik toch een beetje het overzicht houden. Mijn voeten vertellen mij dat het toch te koud is om lang te werken en bovendien moet ik maar is even een strijdplan opstellen om het geknoei te herstellen.






    03-02-2014, 15:06 geschreven door Igordiver  
    Reacties (0)
    26-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2 steps forward, 2 steps back.
    De afgelopen weken werkte ik mondjesmaat verder aan de elektriciteit. Op mijn 1978 Current flow diagram staan geen kleuren maar ik heb ook dat van 1979 en daar staan de kleuren wel op. Na een beetje research blijkt dat de 78 en 79 nauwelijks van elkaar verschillen en ik besluit de 78 met kleurpotloden te kleuren met de 79 als voorbeeld. Dankzij deze kleuren slaag ik er in een paar losliggende connecties te identificeren al is mijn rug daar niet altijd even blij mee. De plafondverlichting bewijst nogmaals dat de vorige restaurateur een absolute prutser was. Het is simpelweg verkeerd aangesloten geweest en al snel krijg ik het terug aan de praat maar ik zal bij de volgende sessie nog wat moeten improviseren om het tweede plafondlampje te restaureren. Helaas is niet alles vooruitgang. In de print van het CWS blijkt een breuk te zitten en zowel in de middenconsole als de voetruimte van de passagier kom ik losliggende draden en lusterklemmen tegen waarvan het nut me voorlopig nog ontgaat. 















    26-01-2014, 00:00 geschreven door Igordiver  
    Reacties (0)
    04-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Evolution of a clusterfuck...
    Op oudejaarsdag tover ik contact cleaner, wattenstaafjes en , aangezien het nog te vroeg dag is, koffie te voorschijn en maakt de contacten van de print proper. Later op de dag krijg ik hulp van Tec7man om het L-profiel dat ik op maat gezaagd heb aan het instrumentenpaneel te lijmen.

    Vandaag haal ik de kilometerteller uit de behuizing aangezien ik de dagteller nooit gereset krijg. Dit valt helaas niet te verhelpen met wat siliconenspray. Het mechanisme blijkt stuk. Nadat ik het instrumentenpaneel terug in elkaar gezet heb sluit ik het terug aan in de wagen en ik kan vaststellen dat het lampje van de reserve terug werkt, dat de oliedrukmeter uitslaat naar 5 (er zit tenminste al terug beweging in ) en dat tijdens de controle het lampje van de lichten het niet doet. Het werkt overigens ook maar bij 1 van de twee lichtstanden. Mijn mistlicht werkt ook niet meer dus het elektrisch wonder blijft geschieden
    Ik zet de elektrische check-up verder en kom nog wel wat leuke dingen tegen waaronder afgeknipte draden en bijzondere aansluitingen maar het hoogtepunt is toch een volledig loshangende kabelboom in de middenconsole. 
    Het einde van de clusterfuck is nog niet in zicht.





























    04-01-2014, 00:00 geschreven door Igordiver  
    Reacties (0)
    30-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The instrument cluster(fuck) Pt.II
    Helaas zijn we door omstandigheden genoodzaakt het vieren van de traditionele jaarwisseling in Normandië met een paar dagen te verlaten of zelfs te cancellen. Gelukkig heb ik ondertussen een idee om het probleem met het instrumentenpaneel te verhelpen. Een gelijmd L-profiel zal het afgebroken stuk vervangen. Alvorens de beschadigde plek te schuren verwijder ik de lampjes en de print en maak ik de instrumenten los. De schroefjes en lampjes sorteer ik in een doos zodat ik weet waar wat zat. 
    Morgen ga ik de contactpunten van de print proper maken en de wieltjes van de dagteller maar is "smeren". Verder overweeg ik de lampjes te vervangen door LED's maar daar gaat nog wat research over gaan. To be continued...









    30-12-2013, 18:32 geschreven door Igordiver  
    Reacties (0)
    27-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The instrument cluster(fuck)
    Aangezien ik nog even moet wachten alvorens ik aan de boite revisie kan beginnen besluit ik de elektrische problemen aan te pakken. De oliedrukmeter slaat niet meer uit, het reservelampje van de benzine ligt kort, andere waarschuwingslampjes werken niet meer en af en toe blijft het CWS branden. Voldoende redenen om de hele zwik maar is te bekijken. Na wat research op het net lijkt dit me een goede start. http://dwaynesgarage.norcal928.org/Pod%20Removal%20and%20Instrument%20Cluster%20Repair%20I.htm
    Op papier lijkt het me een moeilijke klus maar in de praktijk blijkt het goed mee te vallen. Wat er te voorschijn komt valt minder goed mee. De frontcover is een gebroken exemplaar en van het instrumentenpaneel blijkt ook een stuk afgebroken te zijn waardoor de print, die zelf ook gescheurd is, met één kant niet aan het paneel zelf bevestigd is. Komende dagen maar is bekijken hoe we dat weer gaan oplossen.



















    27-12-2013, 21:11 geschreven door Igordiver  
    Reacties (0)
    25-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Normandië 22-25/07
    Twee jaar geleden toen we de Porsche net gekocht hadden gingen we, naar ondertussen jaarlijkse traditie, op vakantie/vriendenbezoek bij de familie CC in Normandië. We maakten toen gebruik van de D wegen omdat je zo meer Frankrijk krijgt met minder verkeer. In de Citroën Berlingo droomden we er van om deze trip te maken met de Porsche. De laatste maanden kregen we de Porsche in voldoende betrouwbare staat om het er dit jaar op te wagen. Op de heenweg rijden we autostrade tot in Arras om dan de D wegen te kiezen tot eindbestemming Ingouville. Uiteraard kiezen we niet de kortste weg maar plannen een route touristique met als voornaamste plaatsen op de route Baupame, Amiens, Poix de Picardie en Dieppe. Helaas kan ik geen Routes plannen in mijn GPS dus rijden we volgens de aanwijzingen van Google maps.
    Het vertrek in Arras verloopt allerminst vlot. We moeten vertrekken in Noordwestelijke richting maar ik heb geen kompas bij en bovendien geraken we de stad nauwelijks uit. Na een half uur en een paar keer blokske rond vinden we de gekozen D weg. Routes van google maps altijd nalezen VOOR vertrek is de boodschap. Desondanks de moeilijke start leverde Arras ons toch een leuke sharkfoto op. We hadden gehoopt min of meer de route te rijden die we twee jaar geleden door de GPS voorgeschoteld kregen maar dat blijkt niet het geval. Deze is drukker en we delen de weg met vrachtwagens en Hollanders met een frietkot achter de wagen. Ook op de autostrade waren de frietventers al in grote getale bezig met het verkeer te hinderen Je komt ze alvast niet tegen op de militaire begraafplaatsen die hier aanwezig zijn. Eigenaardig genoeg zijn zulke plaatsen altijd mooi en rustgevend wat van de oorzaak en onderliggende boodschap niet gezegd kan worden. Ik ben er overigens vrij zeker van dat de "bewoners" vrachtwagens en rijdende frietkoten nog graag hadden willen meemaken.
    Door de drukte van de wegen en het zweet op onze ruggen (in Arras besloot het raam aan passagierszijde met een welgemeende Fuck you de medewerking te staken) verlaten we onze route en laten de GPS verder het werk doen. Al snel bevinden we ons op de kleinere D wegen die ook wat leuke bochten in petto hebben zodat we tegen te hoge snelheid door verschillende dorpjes scheuren. Aaaight, this is the fun!!
    Na zeven uur en exact 500km bereiken we Ingouville. In de twee en een halve dag die we daar spenderen doen we niets, rijden met de Patron, proberen de venster te fixen en doen we terug niets. We zijn dus voldoende uitgerust voor de terugreis welke we via een andere route gepland hebben. Deze keer rijden we meer langs de kust van Normandië naar een eerste stop in Saint Valery sur Somme. Een typisch schilderachtig Frans dorpje gelegen aan ,U raadt het nooit, de Somme meer bepaald de monding van de Somme. Van hieruit trekken we meer landinwaarts richting Saint Omer via de D928, welke logischerwijs niet mocht ontbreken op het menu. Volgende tussenstation is Cassel bekend genoeg bij de meeste toeristen vermoed ik. Onontdekt door rijdend frietkoten wegens te steil.
    Tijdens onze vakantie besloten we om de route naar huis licht om te gooien en van Cassel via West-vleteren naar Ieper te rijden. In ware rally stijl razen we over de verlaten wegen tussen de velden. Helaas, een drama zou zich hier afspelen....
    In het café waar je normaal 6 flesjes kan kopen hangt het droevige bericht dat de voorraad op is en men geen idee heeft wanneer er terug bier is om mee te nemen. Een café zonder bier dus , wtf?! Gelukkig kan ter plaatse consumeren wel en na 'a divine touch' ,programmeren we de GPS om ons de weg naar huis te tonen. Ieper slaan we maar over daar het reeds rond 14u is en, aangezien we terug in België zijn, we rekening moeten houden met file. We moeten tenslotte de Kennedy tunnel door en willen het avondeten niet missen.
    De weg terug heeft ook zeven uur in beslag genomen maar we klokken af op 410km. Voor de ganse trip hebben we een gemiddeld verbruik genoteerd van 13 liter, exact de fabrieksopgave.
    Ne moules frites zou na een poetsbeurt voor de Shark de afsluiter van de dag zijn maar toch eist de shark het laatste woord. Als we na de maaltijd willen vertrekken wil hij niet meer in achteruit. Gelukkig zijn we vlakbij huis en na een duwtje zetten we de shark met een schouderklopje thuis in de garage waar hij  nu wacht op een boite revisie. 



































    25-07-2013, 00:00 geschreven door Igordiver  
    Reacties (2)
    Archief per week
  • 06/02-12/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 02/05-08/05 2011
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !
    Foto

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs