Deze week werd het nieuwe reservoir voor de remvloeistof geleverd. Vandaag hopen we niet alleen de klus met de remmen te klaren maar ook de motorolie te verversen. Buiten het feit dat we benieuwd zijn naar de werking van de remmen zijn we ook benieuwd naar de invloed van de nieuwe olie op de tikkende klep. Het ontluchten is een klus die wat meer tijd in beslag neemt dan verwacht, misschien niet onlogisch aangezien we met een leeg remsysteem starten maar als blijkt dat we en druk opbouwen en wielen kunnen blokkeren begin er toch in te geloven. Nadat we nog een remleiding vast zetten neem het ik zekere voor het onzekere en spoel er een halve fles DOT3 doorheen. (er was toch wat vocht opgehoopt geraakt in het systeem.) Yes we can brake!!! De volgende taak is het vervangen van de olie. De oude stop en pakking waren vol gesmeerd met pakking dus ik had deze week reeds een nieuwe aftapschroef en pakking besteld bij PCA. Gelukkig is de pakking er niet op gesmeerd om problemen met de schroef te verbergen. De olie die uit de wagen komt is zwart als kool maar vertoond, tegen verwachting in, geen sporen van water. Al snel is de nieuwe schroef en pakking geplaatst en kan ik beginnen met het vullen met de nieuwe olie. (Kroon 15W50 semi-synthetisch die netjes poseert met mijn favo smeermiddel). Ik monteer de wielen, voor het eerst in lange tijd staat de shark nog is op "eigen benen", en vervolgens de batterij. Here goes nothing! Met een heerlijke grom start de wagen en draait netjes, van een tikkende klep is na het warmdraaien geen sprake meer. Ter plaatse over en weer rijden geeft aan dat we kunnen remmen al "pakken" ze niet al indrukwekkend. Oef. Een testrit geeft vertrouwen al moeten de remmen zeker nog wat bij gesteld worden en voelt de wegligging een beetje "vreemd". Of dit ligt aan het feit dat de achterste spoorverbreders weg zijn of dat de achterbanden wat plat staan zal de komende week duidelijk worden. We took it to the streets that's all that matters now!!!
Deze week staat in het teken van het afwerken van de remmen. De shark heeft ondertussen een barnfind-look. Maandag probeer ik alvast uit te vissen waardoor de voorste remmen tegen de schijfrem blijven slijpen. Ik demonteer de klauwen en bouw ze traag maar gestaag terug op en slaag er in het probleem te verhelpen. Blijkbaar heb ik de vorige keer bij het monteren van de klauwen toch n foutje gemaakt. Nu zit alles op zijn plaats. In de brochure van de 928, die ik op iIC-TM op de kop wist te tikken, is duidelijk te zien dat de remklauwen een zilveren kleur hadden, wat mij doet besluiten om ze ook dat kleurtje maar te geven. Het werk gaat vlot en op woensdag monteer ik alle klauwen terug op hun plek, het ziet er zelfs naar uit dat ik vroeg gedaan ga hebben vandaag. Helaas kan er echt niks vlot gaan bij de werkzaamheden aan de shark. Het reservoir van de remvloeistof is duidelijk geen origineel 928 onderdeel en past dus niet in de rubbers van de nieuwe hoofdrem cilinder. De oude rubbers passen wel maar zijn te verduurd om opnieuw te gebruiken. We kunnen weer gaan rond mailen en liggen weer stil. Goddamn!!!
Na het breken van de veer eergisteren mag ik vandaag al twee nieuwe ophalen bij PCA, die ze binnen de dag leveren en dat aan dezelfde prijs als bij Rosepassion. Dat is alvast weer een opsteker voor in de toekomst daar ik er van uit ga dat dit niet het laatste onderdeel is dat ik nodig zal hebben. Ik krijg de handrem netjes in elkaar en al snel heb ik toch al weer een "rem" op de wagen. Ook de achterste remklauwen laten zich vlot monteren en vol goede moed begin ik terug aan de voorste. Helaas blijven deze slepen tegen de remschijven. Ik probeer van alles maar niets helpt. Als ik een oude remklauw monteer blijkt het wel te gaan wat voor extra hoofdbreken zorgt maar als ik met mijn logica de oplossing meen gevonden te hebben krijg ik enkel een slepende remklauw als beloning. De beschermplaat rechtsvoor moet het ontgelden en ik besluit te stoppen voor vandaag want ik ben in staat té veel geweld te gaan gebruiken. Grrrrr... Laat ons maar rekenen op het gezonde verstande van de forummers en anders heb ik volgende week nog de oldtimercursus als redmiddel.
Vandaag terug vol goede moed begonnen aan de handrem. Na behoorlijk wat moeite en WD40 slaag ik er in de spreider los te krijgen waardoor de handrem in zijn normale gesloten positie kan staan. Oef, licht aan het einde van de remtunnel maar helaas heeft Murphy er nog een zegje in. Als ik één van de veren bekijk stel ik vast dat ze is af gebroken. Damn opnieuw gedaan met de progressie. Eerst maar is een veer op de kop tikken. Gelukkig kan ik voort aan de voorzijde en probeer ik daar een remklauw te monteren. Helaas ook hier geen fun, de remklauw sleept tegen de remschijf. WTF?! Let's call it a day, Again... Pfff.
Gisteren heb ik de laatste hand gelegd aan het reviseren van de remklauwen. Vandaag hoop ik alles stilaan terug op zijn plaats te krijgen. De handrem aan de linkerzijde gaat opvallend vlot terug in elkaar maar de rechterzijde wil niet meegeven. De remschoenen blijven uit elkaar staan en ik kan doen wat ik wil maar de "spreider" blijft ver naar buiten steken. Onder de wagen ziet de remkabel er ook niet geweldig uit. Een beetje frusti kap ik er mee voor vandaag.
Vandaag weer verder gewerkt aan de remmen. De achterste remklauwen staan op de blokken na in elkaar. De laatste voorbereidingen op de montage van de handrem zijn ook afgerond met ook hier het schilderen van de platen.
Vandaag werk ik eerst de platen van de voorremmen af met RX10 zodat deze kunnen drogen. Als ik dan ook de remklauwen terug in elkaar krijg kom ik er mogelijk deze week nog aan toe alles terug te monteren. Mijn studieronde heeft zijn vruchten afgeworpen en door het monteren van de remklauwen zie je dat ik vooruitgang boek. Op het eind van de dag laat helaas het tweede pakje op zich wachten dus duimen dat het er woensdag is. Aan werk nochtans geen gebrek want ook de handrem moet ik terug in elkaar zien te krijgen maar ook dat zijn zorgen voor woensdag.
Zoals voorspeld ging ik wachten tot de kerstvakantie alvorens verder te werken aan de remmen. Deze week heb ik alvast de nodige stukken besteld,die in een kerstinpakpapierloze (topscore in scrabble) doos, geleverd worden. Maandag verwacht ik nog wat stukken aangezien ik bij twee verschillende leveranciers besteld heb. Voorbereiding is alles en de oldtimer radio gaat samen met 4 Stella's mee richting garage. Ik heb me voorgenomen geen deadlines meer te stellen ivm. de werkzaamheden;we zien wel. De Porsche heeft behoorlijk wat stof verzameld ondertussen. Ik sta eigenlijk wat rond te lummelen in de grage maar pak er toch de RX5 bij teneinde de platen van de voorremmen te bewerken zodoende kan ik maandag met de RX10 aan de slag alvorens de remklauwen terug te monteren. Ook de handrem gaat vernieuwd worden en ik besluit om ook de veren maar mee in de verf te zetten. Vervolgens wil ik beginnen aan het opnieuw monteren van de remklauwen maar ben helaas zo stom geweest van de hele zooi door elkaar te leggen en uitvissen wat de linkse en de rechtse is kost me toch wat tijd en moeite (ik heb nochtans maar 2 Stella's op tot nu toe). Ik wil er voor alle zekerheid mijn macbook bij nemen maar wil toch voorkomen dat het toetsenbord te vuil zou worden dus investeer ik in een soort rubber dat ik niet zo graag zie passeren, zeker niet als het via de ooghoeken uit het zicht verdwijnt. Aangezien in de levering van maandag nog wat onderdelen voor montage zitten doe ik maar niet verder en nuttig de twee Stella's tijdens het verder bestuderen van het remkauw verhaal. Te lang tijd tussen de werkzaamheden is duidelijk geen goed plan!