Bijna 2 lange maanden zijn verstreken alvorens de wagen klaar staat. De vakantieperiode met veel drukte in de garage heeft er toe geleid dat het wat langer duurde dan voorzien. Vandaag kunnen we de wagen halen. Eindelijk gaan we er mee rijden. Uiteraard wachten ons eerst de douane formaliteiten. Het exporteren blijkt een formaliteit te zijn. In het station van Maastricht worden de nodige formulieren opgesteld. Bij Wolfs worden centjes doorgegeven en we kunnen met de 928 naar huis! Ik besluit met de platen van mijn daily-driver de trip te wagen en dan in Belgie aan de volgende administratieve ronde te beginnen. Uiteraard gaan we eerst langs bij de familie CC voor n hapje en een drankje . In de haven voelen we de 928 even aan de tand. Great fun!!
De eerste waar we vandaag naar gaan kijken is de wagen bij Wolfs aangezien ik die van bij Van Krey al gezien heb. De wagen valt van bij het binnenkomen al op, wat een coole kleur. De meningen bij kennissen waren verdeeld over de kleur maar we zijn eigenlijk meteen verkocht. Bij de wagen zitten geen boekjes maar de carpas en origineel inschrijvingsbewijs + de uitleg van de heer Wolfs, die voor zo ver we kunnen nagaan via verschillende fora een uitstekende reputatie heeft, doen onze interesse nog toenemen. De wagen blijkt meteen te starten en indien we de wagen zouden kopen kunnen we rekenen op het vervangen van de distributieriem, het keuringsklaar maken van de wagen en krijgen we 3 maanden powertrain garantie op de drijflijn. Het feit dat het een handgeschakeld exemplaar is met dat lekkere pasha interieur en dat hij tot de oudste 928 garde behoort doet ons eigenlijk zondigen tegen bijna alle regels over een oldtimer kopen. De wagen straalt rock en roll uit en als muzikant van beroep is ratio misschien niet aan mij besteed. De wagen blijkt bovendien in het juli-nummer van "Het automobiel"besproken te worden. Men gaat de wagen in orde zetten en we mogen telefoon verwachten als hij klaar is.
Mijn speurtocht zet zich verder en ik kom weer een leuk exemplaar tegen. Ditmaal bij Carlo Van Krey. Een grijze, bouwjaar 1983. Alle papieren aanwezig; historie bekend. Ik besluit asap te gaan kijken en ben behoorlijk onder de indruk. Net interieur, open dank,originele sleutels,boekjes aanwezig. Heeft alleen een keer een herstelling gehad en is toen herspoten. Een proefrit is niet meteen mogelijk maar als ik zaterdag terug kan komen dan zal hij klaar staan. Ik vertrek huiswaarts met het idee een "winner" te hebben en ben van plan zaterdag terug te keren. Thuis gekomen bekijk het aanbod op het net nog eens en kom bij Wolfs een RS-blauwe tegen uit 1977 met nummer 533, handgeschakeld en 180.777 km op de teller. Die heeft absoluut "uitstraling". Bij navraag blijkt deze ook nog te koop te zijn en het besluit staat vast: Deze moet ook bekeken worden.
Sinds ik het net afspeur naar de 928 aanbiedingen ben ik veel leuke prentjes tegen gekomen en vijzel ik alvast mijn kennis over het model en de pro's en contra's op.We zijn nog steeds niet van plan er 1 te kopen in de nabije toekomst maar aangezien het best een grote onderneming is ga ik uit van "Knowledge is power". Ik ben er ook al enkele gaan bekijken om te zien wat er voor wat geld op de markt is. Er blijkt vooral veel rotzooi tussen te zitten. Dat laatste rechtvaardigt alvast dat ik op tijd begin rond te kijken.
Enige tijd geleden ontstond het id om naast een oldtimer motorfiets ook nog een snelle wagen in de "collectie" te hebben. Bij voorkeur ook een oldtimer. Zoals velen heb ik altijd iets gehad met Porsche en ik begin een beetje rond te kijken op het net. Voor een leuke prijs zijn er best wel leuke wagens op de kop te tikken. Ik heb de 928 altijd als 1 van de mooiste wagens ooit beschouwd maar de vette V8 lijkt mij iets te dorstig en ik bestudeer het 944 aanbod. Het is niet voor direct maar de markt bestuderen kan nooit geen kwaad. Zoals vaker komen we op een avond terecht bij de familie CC (bekend van vele andere avonturen oa. www.bloggen.be/mz250) en ik breng het onderwerp ter sprake. De heer CC trekt mij na enkele glazen Laphroaig over de streep om toch voor een 928 te gaan. het argument "Aan een V8 wil ik wél sleutelen" is redelijk doorslag gevend.