De 8ste Debloc Bielles
ging als 2 de evenement van het jaar, georganiseerd door de Royal Veteran Car Club,
op 21 maart van start.Na een maar al te
lang aanslepende en met het griepvirus bezaaide, donkere winter, een ware
verademing. Ook al hadden we de Fagnez rally al achter de kiezen, hier keken we
echt naar uit. Ik denk dat dit zowat de enige rally van dit alure is in ons
kleine kikkerlandje.
Zelf zagen we de kans om met onzegecultiveerde luiheid, mee te rijden met een
Stanley Steamer ‘Mountan wagon’ met 8 zitplaatsen. Een busje dus. Het was voor het eerst dat deze
hier verscheen, en mocht dan ook op veel bijval rekenen. Als je zelf aan den
lijve kan ondervinden wat het is om met zulk voertuig onderweg te zijn, kan men
alleen maar respect tonen voor de voorvaderen voor wie dit dagelijkse kost
was. Chauffeur en machinist hadden de handen vol om het gevaarte met zijn
nukken en noden op te stoken en in beweging te houden. Vandaag was net een
beetje tegen de goesting van mister Stanley himselve. Het was pas tijdens de laatste
etappe van de rit, dat dankzij de meesterlijke beheersing van het baasje hij wilde meewerken zoals het
eigenlijk hoort. Onderweg werd er zelfs een lekkende buis in de stookketel
vervangen, wat toch voor enig oponthoud zorgde. Hoewel de chauffeur niet graag
de handschoen werpt, stond hij even toch op het punt er de brui aan te
geven.Dat was echter buiten de
wilskracht van de machinist gerekend, welke het probleem toch wist te
verhelpen, en weer een streepje op zijn ziel bij mocht zetten.
Daar dit een van de warmste April dagen ooit
was, geen enkel probleem voor de passagiers om lekker te toeven in de schaduw
van het dakspan.
Ze konden met plezier het hele echelon
zien passeren, een groot contrast met
museum stukken die enkel statisch te aanbidden zijn. Deze show was Life en gratuit, in geuren en
kleuren. Als passagier heb je alle tijd en het tempo lag ideaal om het roadbook
op het gemak te volgen.Een proficiat
bovendien aan de opstellers hiervan. Ondanks 1 foutje in het laatste deel, heel
aangenaam en duidelijk, en zelfs geïllustreerd met foto’s op punten waar men
normaal wel de mist zou kunnen ingaan. Deze drakenadem werd in dit geval door
eigen vehikel geproduceerd, en toeschouwers genoten duidelijk van het bijhorende
misthoorn geschal.Moest men deze dag
vergelijken met een facebook pagina, nou, het aantal "vind ik leuks" waren niet te
tellen. Geen enkele middelvinger kreeg ook maar de kans om hitsig te worden en/of
een eenzame impuls van verrukking te krijgen.Rijden op waterkrachtÂ…. Kan niet veel beter.
Onder de deelnemers dit jaar ook 2
motorfietsen van de merken AJS en Premier, dat hadden er wel wat meer mogen
zijn. Ook een driewielig gevaarte deed mee. Fantastische streek, weer en sfeer, en ook niets
te kort op het gebied van andere lekkere happen en lachsap. Dus ook een goed
woordje voor de hele catering. Bovendien
behoef je echt geen mature bedragen neer te tellen om je in te schrijven.
Om deze repliek te beëindigen een
kleine opsomming van lekker lang in olie gemarineerde merknamen.Met zekerheid zal ik er enkelen missen. Geen
schelmenstreek, maar een bijwerking van
de hoorn des overvloeds. Achiles, De Dion Bouton, Delaunay Belleville,
Rochet Schneider, Peugeot, Stanley, Buick, La Buire, Renault, Saxon,
Decauville, Delage, Hilman, Vinot Deguingand, Ford, Corre, Loraine Dietrich,
Clement Bayard, Zedel, Unic,Chenard Walker, Delahaye, Â…Â…Â…Â…Â…Â… klinkt toch heerlijk.
Wij in ieder geval kijken alweer uit naar de 9de
uitgave, want dit was een reis die nog lang zal bijblijven. !
Houd de kalender in de gaten.
Foto's J.Jacobs en BDL
Omwille van logistieke redenen vertrok het busje op de plaats van ontbijt. Na een etappe van een 10 tal kilometers van plaats van vertrek Cuesmes. Een proficiat aan de kok van dienst. Heerlijke streekproducten. Dan tijd om wat stoom af te gaan blazen. De Machinist wacht op de chauffeur en passagiers. Und dan gehets loos. Vertrokken als een der eersten, met een heel arsenaal antiek in het kielzog. Dezen mochten gratis drakenadem proeven.
Maar al vlug bleek Stanley er niet zo veel zin in te hebben en het tempo nam langzaam af. Een schone blik achteruit. Na een paar kilometers aan de kant, gelegenheid om foto's te maken van achteropkomend verkeer. Het jonge volkje had er heel veel zin in. Kleurrijk tafereel van Chauffeur in opleiding. Nog een familie uitje. De Dion Bouton was er ook. Men kan niet vroeg genoeg beginnen. 1898 versus 2015.
Vinot deguingand. Deze schitterende Renault zagen we voor het allereerst, samen met een dozijn anderen Busje komt zo....
Imposant deze Renault. Nog volledig in zijn originele Jus. Heerlijk. In fel contrast met de Peugeot BeBe, een ontwerp van Bugatti, en de lol is even groot.
Oma moest helaas thuis blijven. Gebrek aan swiegermutter zits. Het controlepanneel van een Stanley. rochet shneider aan de gang kietelen. Corre la Licorne................
Checklist checken. Maar gelukkig ging het zonder kaas ook, hoewel niet erg ver.......... Lekker toeren doorheen het Waalse land...........
Delaunay Belleville, het favoriete merk ooit van de Russische tsaar Nicolas. La buire, een van de wagens nieuw op ons spotlijstje. Loraine de Dietrich. Deze twee stonden ook te wachten op een lading Kaas.... Allemaal goedgemutst, hoe kan het ook anders. Er was voldoende lachsap en zonneschijn........... Enkel voor het varken liep het minder goed af.
Na een kort intermezzo wegens Pipe en Minerva vondsten;
In de volgende 2 Titels Beelden van Excelcior als deelnemer aan de Franse Grand Prix in 1912 en 1913. Excelcior behaalde hier een 4de plaats (1912). Om de deelnemers te kunnen identificeren werd per land een kleur toegewezen. Bvb De Fransen kregen de kleur blauw, de Duitsers Wit, de Engelsen groen. De Belgische kleur was geel, en de Excelcior kreeg een goudgeel jasje.
Hieronder een ingekleurde versie van de 6 cilinder welke we ook op Brooklands zagen.
Team Christiaens - Dils. Gemiddelde snelheid bijna165 km/ h. Dat is gene prul.
wordt vervolgt met Excelcior 'Le Mans' en meer............
Blijven kijken!
Christiaens werpt een strenge blik in de camera. Hij lijkt te denken; we zullen ze hier eens iets laten zien sè. Team Christiaens Dils aan de start. Er kwam heel wat volk opdagen in 1912. Autoraces waren een waar spektakel ! Aan volle snelheid langs de tribune, terwijl hij hem in z'n derde probeert te rukken. Tegen 90 km/h de hoek om.......... Stof snuiven toen geen probleem. In volle vaart voorbij de tribune, zicht van aan de andere zijde.
Ook op het platte land, waar het grootste deel gereden werd, stonden er toeschouwers.
We gaan verder met de editie 1913, waar Christiaens - Dils reden met nr 5
Nog fris aan de start. Mooie opname van de gehele wagen. In 1913 reden 2 teams Excelcior, hieronder beelden van Team Hornsted- Chaerels. Hornsted (ingenieur en testrijder Mercedes) reed daarna met de bekende Blitzen Benz voor Duitsland.
Tussen het Pipe en Excelcior nieuws door, stroomden nog enkele zeer interessante Minerva weetjes binnen.
Weeral mooie beelden van dit pracht Belgisch merk.
Klaas mulder en Veghter Vonk op een Minervette, gefotografeerd in 1909 met nummerplaat A 10. Een Minerva 1909 die net uit de fabriek komt gerold, op naar de carrosier.
Hieronder dan 2 beelden van Minerva 5544 in 1912 bestuurd door Rieckers.
GP van België en daaronder Dieppe. We toonden hem al eerder, maar hier in kleur.
Ook op de GP België Minerva 16994 bestuurd door ene Mr. Francotte. Hieronder ook een foto die we al eens toonden 10424, maar met bijhorend beeld waarbij hij wordt voorbijgestoken door nr 19 op de coupe de Liedekerke.
Een Minerva omstreeks 1910 in Amerika. We hadden het eerder al over Cyriel Buysse, met Minerva 1909 die door Frankrijk kruiste. Hieronder brengt hij een bezoek aan Hotel Oostende in 1913.
En we scoorden nog deze mooie foto van een Minerva 'spitzkuhler' met boddy van Kelner.1914
Een mooie coupe chauffeur begin jaren 20. Een type OO uit 1923 van mevr. hougsrud. Hieronder nog een beeld van het thuisfront. De Minerva behoorde toe aan de familie van Geneghten uit Turnhout, welke daar een Drukkerij hadden in de Merodelei. Midden jaren 20 organiseerde stad Antwerpen een autorally waaraan verschillende Minerva's deelnamen. Deze foto uit de krant van toen toont dat aan. Enkele Minerva's die de fabriekspoort buiten rijden. Onderstaande Minerva werd onlangs geveild bij Bonhams en haalde een top prijs. Foto uit de jaren 60. Nog enkele Motocyclettes. A112 stond ingeschreven als zijnde Minerva, en A534 zou er ook een kunnen zijn. Alsook A 651.
U krijgt een ontluisterend inzicht over het Belgische automerk Pipe in dit blog. Het wordt zeer uitvoerig beschreven in 17 vorige artikelen, met vele beelden die u in geen enkel boek of ander medium te samen kan terugvinden.
Hieronder nog meer van al dat moois als extra aanvulling, met zeer mooie nog niet eerder getoonde zeldzame beelden.
Het overige kan u bekijken in de artikelen; - 27 tot 30 november 2017 -, - 1 tot 17 December 2017-, - 17 en 18 februari 2018-.
P.S.
In januari van dit jaar werd een Pipe geveild op het salon te Parijs, en wij zouden graag weten waar deze auto momenteel verblijft. (in welk land) Wie het weer mag het melden !
Verboden foto's en teksten over te nemen !
Als eerste een zeer mooi beeld met daarop de stichters van het merk, de gebroeders Goldsmith,
Meeting van Oostende 1903. Aan het stuur Paul Rivierre, testpiloot die later overstapte naar o.a. Excelcior.
Pipe was vertegenwoordigt met 3 voertuigen............... Hieronder de man die in vele verhalen opduikt, Gentleman driver Lucien Hautvast. En de grote Mysterie gast Jaques Gudders, over wie weinig te vinden valt, maar met deze dus toch nog een opname. Datzelfde jaar nemen ze ook deel aan Circuit des Ardennes met andere bezetting.
Onderstaande wagen word bereden door mecanicien Van de Poële. Ook Lucien is op post. En nog eentje met Jaques Gudders. Hieronder dan een beeld van de hele ploeg. Ook Baron Pierre de Crawhez liet zich verleiden om een Pipe uit te proberen, om dan in 1904 met een Pipe deel te nemen aan de Gordon Bennet. Hieronder Piloot Augieres aan de start op de Gordon Bennet. Lucien Hautvast En Pierre de Crawhez met nr 6 Hieronder zien we hem door de bocht suizen. Crawhez met nr 6. Een mooi overzicht over de start. En finish .
De stand van Pipe Brussel 1904. Een evenement waar ook het koningshuis al van in den beginne ging kijken. Hier Leopold II op het salon van 1905. Advertentie van Pipe Dealer uit Brussel.
In dat jaar kon je volgend model van Pipe aanschaffen. OP ONDERSTAANDE FOTO ZIJN WE BIJZONDER TROTS.
Deze toont een Pipe die het overzees ging zoeken, nml een race op het strand van Florida, Ormond beach. In geen enkel naslagwerk over het merk komt dit ter sprake. En het word nog mooier, want van in de U.S. kregen we de melding dat je van dit evenement een filmpje op You tube kan bekijken. De Pipe komt enkele malen in beeld.
Link; https://www.youtube.com/watch?v=XbplwxZbkys Hieronder een volledig beeld van alle deelnemers aan dit evenement. Een jaar later op de beurs van 1906, verscheen Pipe met deze stand. Men kon daar opteren voor deze schitterende 6 cilinder. En deze kon je gaan kopen bij Victor Hugo. Een van de grootste evenementen in 1906 was de Coupe de la Meuse, waarvan hier een foto aan de start. Pipe werd vertegenwoordigd door o.a. Lucien Hautvast, waarvan hier een heel mooi beeld op een bekende plaats te Dinant met startnummer 3. Een andere piloot was Kinet, waarvan foto's zeer schaars zijn. Wij vonden er 2, onderwelke den deze. Hier langs de Maas. We zien Hautvast met nr 3 over de finishlijn vliegen. En onderweg bij een bekende brug. Hieronder nog een mooie op dezelfde plaats maar een andere deelnemer op Gobron. In een eerder bericht brachten we verslag uit van Pipe wagens die als volgwagen diens deden bij de wielerkoers Tour de Belge en Tour de France. Hieronder nog een foto hiervan. Ook in 1906. 1907 was een druk jaar, Pipe schreef ook in voor de Duitse versie van circuit des Ardennes, nml De Herkommer konkurenz rally, waarvan hier een pracht van een foto.
Hautvast op de 16A. A Bijzonder mooie foto van de Linkerkant op de Herkommer. Een overzicht van het parcours. Deze rally wordt nog steeds ingericht......... De 16A reed ook mee op 'circuit des Ardennes' En hier maakte men een foto van de rechterkant.
In deze laatste 'extra extention' ook beelden van andere wagens en zelfs motoren die deelnamen aan een van de eerste auto evenementen hier te lande. Het kwam reeds ter sprake in onze uiteenzetting van Excelcior, maar een van de trekpleisters was Oostende. Het trok heel wat volk, maar er waren ook tegenstanders, zoals zal blijken uit onderstaande beelden.
Alvast dank voor reacties en meerdere inzendingen.
In voorgaand artikel waren we dus gebleven bij de GP 1907 'circuit des ardennes. Hier een beeld van Lucien die met zijn pipe door de bocht raast.
Nog een foto, maar helaas zeer slechte kwaliteit uit een krant. Wel zo bijzonder omdat de meeste kranten destijds zo goed als geen foto's publiceerden. Tja, en dan liep het niet zo goed af voor Lucien, waarvan hier nog eens een mooie foto. We maakten al eerder melding van Pipe wagens die werden ingeschakeld bij de wielrenner tour van Belgiê en Frankrijk. Hier nog een mooie opname daarvan uit 1906. We doen nog eens een stapje terug naar het jaar waar we deze extra extention mee begonnen 1903. Enkele zeer mooie beelden uit Oostende. Wagens die deelnemen aan de automobiel week verzamelen hier op de hoek aan het strand. Wellicht zullen lezers uit Oostende deze plek herkennen. Ook hieronder een verzamelpunt aan Grand Hotel Oostende. 1903 Onderstaande beelden zijn Geen Pipe's, maar geven een mooi beeld van hoe het er aan toe ging in Oostende.
Er was ook een klassement voor motoren.
Automobielen werden ook onderverdeeld in klassen, waarbij deze Mercedes bij de zwaargewichten gerekend mocht worden. Niet alle bewoners van Oostende waren opgezet met voorbijrazende bolides....... Hier zien we hoe een Boerin met stenen smijt naar voorbij(rijdende) snelheidsduivels. Er bestaan beelden van de gehavende wagen, maar dat is niet echt van toepassing in onze Belgische geschiedenis. En niet zonder redenen, zoals blijkt uit onderstaande foto waarbij Chevalier de Knyff (oorspronkelijk Antwerpenaar) met zijn wagen op een koe botst. Tot slot nog enkele zeer mooie foto's van Pipe Motoren.
De 6 cilinder.... En de viercilinder. Als allerlaatste nog deze tekening.
Hopelijk komen er nog meer Pipe beelden en nieuwigheden in onze bus.
Tussen onze beelden van Excelcior uit Oostende ontdekten we een SAVA, welke in eerste instantie niet konden determineren. Met dank aan een lezer opgelost.
SAVA met startnummer 13 Oostende 1911. Wie weet wie er aan het stuur zat, graag melden.
In 7 vorige artikelen beschreven we zeer kort de geschiedenis van het Belgische Merk Excelcior, een parel uit de zee van vaderlandse automobielen, of beter ster aan het firmament der automobielen, want Excelcior betekend 'diamant of ster' in het latijn.
We toonden beelden van wagens die voor personenvervoer dienden, reclame affiches e.a.
Excelcior was ook actief in de racerij, niet echt succesvol, maar het leverde wel mooie beelden op.
Het is NIET toegestaan deze te gebruiken om te publiceren, ook niet digitaal ! Exclusieve rechten op dit blog.
We beginnen met beelden van de Helden van toen.
De meest bekende figuur was Jozef Christiaens, Jef voor de vrienden, waarvan we zowaar een Doodsprentje vonden. Ingenieur, Automobilist en Piloot.
Jef was dus ook een fervent vliegtuigpiloot.
Hij was een van de eerste fabrieksrijders bij Excelcior. Foto bij de Fabriek in Zaventem.
Hier zien we hem aan het werk met een Excelcior met spitse radiator Oostende 1909, waar we laten nog uitgebreid op terugkomen, met vele foto's. Christiaans is een van de weinige Belgen die hun geluk gingen proberen in Amerika. Hier op de Indianapolis (later Indy 500) 1912 Poserend in een Excelcior met Ronde tank, zie mooie taxplaat. 1913 Arthur de Coonink, poseert ook in deze wagen. (zie foto in volgend artikel) Christaans verongelukt in 1919, kort na zijn terugkomt uit de VS. Christiaens met de 6 cilinder 'Indy' Bolide. 1912.
Ook had hij de gewoonte om met gierende banden in de keiheuvelstraat te vertrekken om dan op 2 wielen de hoek om te vliegen in de De sellierstraat en slechts 1 rubberspoor achter te laten.
De raid Brussel - st Petersburg was ook gebaseerd op een weddenschap. Samen met zijn compaan 'Driver/Aviator' Christiaens wedden ze voor een bak bier dat ze sneller dan de exprestrein in St Petersburg zullen aankomen. De trein stond echter reeds 2 uur aan het perron toen ze aankwamen. Achteraf echter bleek dat het Duo door de Russische douane 4 uur aan de grens werd opgehouden. (opzettelijk?) In feite hadden ze dus de weddenschap gewonnen. (later beelden hiervan in dit blog) Hieronder enkele foto's van de 'Zotten Dils'
Andre in de 20er jaren met een type Adex C. Andre in de bloemetjes gezet bij Spa Francorchamps. Hieronder een beeld van Andre en zijn echtgenote, beiden testen ze Excelciors in de Ardennen.
Hieronder nog een Testpiloot bij Excelcior, Roger Darteyre in 1928 En Senechal die voor Excelcior reed op Spa/Malmedy.
Excelcior racing and more. 3 Spitsneus excelcior's
1909 Oostende Christiaens. Coupe Boulogne 1911 Rivierre aan het stuur. Zelfde locatie, andere camera. Boulogne sur mer met startnummer 44 1911 (Hornstead?) Met startnr 5 Paul Rivierre. Nog een opname van startnr 44 Hornstead/Christiaens. Excelcior startnr 9 Rivierre 1911 Le Mans. Excelcior start nr 6 Coupe Williame Oostende 1911. Startnr 7 coupe Willame 1911. Zelfde als hierboven Oostende 1911 Coupe Williame. Excelcior met spitse radiator waarbij geen startnummer zichtbaar is, maar vermoedelijk ook Oostende 1911. Hieronder een hele mooie waar nr 7 over de finisch vliegt, Oostende 1911 Hieronder nog een aantal Excelcior's zonder startnummer maar wel een kenteken Oostende 1910 of 1911.
kenteken 13543 op naam van George Hagemeyer uit Brussel. en 14536 op naam van Henri F.G. Langlois uit Aarschot. Zelfde wagen als hierboven 14536 Pre Race.
Zeer mooie en exclusieve foto van de Excelciors in de pits ! Publiek en pers kunnen zich vergapen aan de wonderen der techniek 1911.
Oostende was in de periode voor WO I een Bruistende badstad waar op het gebied van auto/motoren en vliegtuigen een en ander te doen was. Het was een ontspanningsoord voor het koningshuis, trekpleister voor adel, geld en avonturiers. Reeds enkele beelden uit Oostende kon u zien in vorige rubriek 'spitse Excelcior'. Hier nog een aanvulling met meer moois uit Oostende.
We beginnen het verhaal met een beeld dat u zeker bekend voorkomt als u al eens aan de kust was.
Zo ongeveer moet het er uit gezien hebben als er een evenement plaats vond.
Verboden foto's te kopiëren.
Automobielen konden rustig parkeren aan het strand, en vormden een bijkomende attractie.
Reeds in 1909 werden er course's georganiseerd, met hier aan de start Excelcior 21521. Een jaar later (1910) zien we deze Maurice Coosemans met Excelcior 14479.
Hieronder. Dezelfde wagen hier vertrekkend bij garage Williame Freres, waarnaar een van course's vernoemd werd. Coupe Williame. Daarnaast waren er de Coupe de Liedekerke, en Coupe du Roi.
Wie deze Williame gebroeders waren hebben we (nog) niet kunnen terug vinden. Wie het weet mag het melden. Coupe de Liedekerke was vernoemd naar Baron de Liedekerke, welke het evenement sponsorde. In 1911 te Oostende deze Excelcior die we al eerder toonden. Gebouwen zijn hierbij beter herkenbaar, ergens op de Torhoutse steenweg. Ook onderstaande foto van Excelcior 1912 toonden we reeds eerder, maar hoort dus ook thuis in deze rubriek 'Oostende' Met deze wagen nam Christiaens (ook op deze foto) deel aan de Indy 500. Ook het publiek kwam massaal afgezakt naar Oostende. Sommigen per Excelcior. Hier een mooie opname aan het bekende bruggetje in het park van Oostende. En handelaars profiteerden van de actie om hun waren aan te prijzen. Hieronder een Excelcior Dealer aan het Casino. Nu we toch weer in de handel zitten, hieronder enkel modellen die je destijds bij d'Ieteren kon bestellen. Een Adex C met aluminium motorkap, een modeverschijnsel begin jaren 20. Een sportieve versie. Coupe chauffeur. Limousine Open Phaeton. Nog een coupe chauffeur. En nog een mooie affiche van SKF Lagers voor Excelcior.
Excelcior racing and more. 5 Oostende - Brooklands
Na deze reclame intermezzo nog meer beelden uit Oostende. Het zijn niet allemaal beelden van Belgische wagens, maar te mooi om in de kast te laten liggen.
Hieronder dan nog een opname van Coosemans die dus ook in 1911 nog reed op Excelcior nr 7. Met nr 6 het team Christiaens Dils. Hieronder een Mathis, maar op de achtergrond zie je nog net Excelcior nr 6 Met nr 15 starte ene mr D'Hespell, met gelijknamig merk afgekort DSPL. (een Belgische wagen ?) Onder; Een van de rivalen Peugeot. Met deze foto hebben we een blik op de andere kant van de weg, waar we een glimp opvangen van de bezoekers met hun wagens, en opvallende muurreclame Ook aan de start deze onbekende wagen. PS. We vonden ook een pracht afbeelding van een deelnemende SAVA, later in dit blog te bewonderen. Tenslotte laten we u nog genieten van dit prachtbeeld. Ook Peugeot. Excelcior nr 5 ergens in de straten van Oostende. Een jaar later was Excelcior actief op Brooklands, waarvan hier enkele zelden geziene beelden.
Christiaens aan de startlijn voor de Pre run. Mecanicien Dils controleert een en ander terwijl Christiaens een babbeltje slaat. Zelfde foto hieronder, betere kwalitein Excelcior verliest duidelijk een plasje olie............. Zeldzaam blik op de 6 cilinder Christiaens en de nog jonge Dils op Brooklands. Het startpeloton in 1912. Excelcior rij 2, 5de van rechts.
Dils werkt aan olielekkage. Daarna (of ervoor) een testrit. zonder motorkap en radiatorschelp.
Van Royal Star en SAVA glijden we bijnanaadloos over naar een andervermaardautomerk geproduceerdop slechts een klein
kanonschotnaar het Noorden.Elke Belg is er al eens in de buurt geweest
als hij het vliegtuig nam.Vlak bij het
spoorstation van Zaventem Centrum, destijds nogSaventhemlagen, en liggen nog
steedsde fabrieken waar eens devermaarde Belgisch Bentleygebouwd werd.Als Minerva de Rolls was, dan was Excelcior de Bentley.Het koningshuis was ook hier een trouwe
klant, maar Excelcior was de enige die zijn topmodel ook naar de koning noemde,
namelijk de Albert I. Albert kocht vanaf 1911 dan ook jaarlijks meerdere nieuwe Excelcior's.
1907 was dan rijp voor een ommegooi, en men verhuisde van de
Tervurenlaan naar Rue de Turqui, en er werden 12500 goudfranken aan kapitaal in
het bedrijf gepompt.Hier kwam de eerste
volledig in eigen beheer gebouwde Excelcior naar buiten gerold. Het was een
vierpitter met 14/20 pk zijklepper en had reeds cardanaandrijving. Geleidelijk werden de modellenverbeterd met een hoogtepunt in 1914. Ze
kregen de typebenamingen D, D4, DC, F30 de B Fiacre. Deze laatste was specifiek als
taxi bedoeld. De D6 was een 6 cilinder. Arthur had door dat goede smering een
belangrijk item was enExcelcior werd
vooral geliefd omwille van zijn kwalitatief smeersysteem. Deze wagens eisten
voor die tijd minder onderhoud. Motor had ook al druksmering.
1910 kwam der de D6, een 6 cilinder, welke voordurend werd
verbeterd. Het was een zeer soepele en betrouwbare motor, met superbe
wegligging.
In 1911 was het dan tijd
om te gaan racen.Men nam deel aan de
Franse Grand prix, en ook in 1912 ‘circuit de la sarthe’deden ze mee. Helaas niet erg succesvol, ze
reden nog met hun 4 cilindermodellen.Toen schakelden ze over naar de D6, een 9 liter gevaarte op circuit
Dieppe, en huurden ze een ex piloot Josef Christiaens met de hoop op
beterschap.Hij behaalde een zesde en
derde plaats in verschillende klassementen. Op de meeting van Oostende dat jaar een eerste
en nieuw record.Hun zescilinder haalde
eensnelheid van 180 km/h tijdens de 20
km proef.Ook in Spa waren ze succesvol
door alle records te vergruizelen op de hellingen van Malchamps en
Bethane.Zelfs op het beruchte
Brooklands circuit verbeterden ze het 50 mijl record.
Ze zagen het van dan af volledig zitten, en
schreven zich in voor de rally van Monaco, en begonnen aan de voorbereidingen
voor de legendarische Indianapolis GP, of te wel de Indy 500 van 1914.Christiaans hield lang de leiding met zijn 9
liter gevaarte, maar eindigde uiteindelijk toch op een 5de
plaats.In 1913 reden ze met lichtere
zes cilinders, en de piloten waren Christiaens en de Duitser Hornsted, ex
Mercedes rijder.
Ze wilden ook door
betrouwbaarheid klanten winnen, en volbrachten de rally Brussel – St Petersburg.
Dit met een zeer fraai gemiddelde van 80 km/h.Autosnelwegen toen onbestaande welte verstaan. Lees de anekdote hiervan bij het beeldverhaal in Excelcior racing history. ! Bovendien werden ze aan de grens 4 uur lang opgehouden. (met opzet?)
De productie liep op tot 250 stuks, die door verschillende
koetsenbouwers van de gewenste opbouw werden voorzien. Export vooral naar
Engeland.In 1914 wijzigde met zoals bij
SAVA de radiator vorm, naar meer afgeronde kanten,om in de mode te blijven.Koning Albert schafte zich zoals eerder vermeld, regelmatig een
nieuwe Excelcior aan. In het jaar 1914 werd hij daarmee regelmatig gespot aan
het front, en deed zijn intocht terug in Brussel ook per Excelcior. Want, ja, ook hier kwamen de Duitsters in 1914
huishouden, ze bezetten de fabriek, en op hun vlucht terug namen ze de hele
inboedel maar mee, inclusief de racewagen die op Indianapolis reed. Ze deden zelfs de moeite er een foto van te nemen (zie foto's).
Arthur zat echter tijdens de oorlog niet met zijn duimen te
draaien en ontwierp een totaal nieuw type, de Adex B.Adex stond voor Arthur de Conick en
Excelcior.Tegelijk werden er reeds
plannen gesmeed om na de oorlog terug op te starten. Iets wat andere firmaÂ’s
nalieten,en daardoor aan hun einde
kwamen.De vernieuwingen waren vooral
aanpassingen aan het comfort.Stabieler,
betere remmen op alle wielen, vering, naar het voorbeeld van Isotta
Franschini.Ook Minerva nam dit systeem later
over.
1922 Een nieuwe 6 cilinder met 5,3 liter motor en 3
carburatoren werd tot leven gewekt. Adex C. Met deze mobiel kon men 140 km/h
over de wegen snorren.
1923 neemt men deel met 2 voertuigen aan Le Mans. Deze
getunde exemplaren halen zelfs 160 km/h.Ze behalen echter geen podium plaatsen.Ze worden 5e en 7e. Men moest het met deze zware
en logge machines opnemen tegen de veellichtere en wendbare BugattiÂ’s e.a.Ook nemen ze dat jaar deel aan coupe Boillot.
1925 Ook voor het publiek komt er nu een Super sport om aan
160 Km/h te kunnen vliegen.Het gamma
bevat ook de gewone sport en toerisme.
1926 Excelcior behaalt zijn beste prestatie tot nog toe met
een 2de plaats in de GP van België. Men trok de piloot Pissart van Chenard Walker
aan, welke alle eerderewedstrijden
won.Christiaens was immers eerder dat
jaar verongelukt in Engeland, na zijn avontuur in Indianapolis.Pissard maakte record rondes, maar door
problemen met de carburatie zakte hij naar een 15e positie. Dit werd
opgelost en hij herpakte zich om toch nog een derde podiumplaats te behalen.
1926 na de Adex typen kwam de Albert I in sport en tourisme
versie.
1927 De voorgenoemde Pissart wordt verdeler voor Excelcior
in Waterloo. Men nam voor een laatste keer deel aan de GP van België, waar het
duo Senechal – Caerels overwon. Pissart had zich uit deze race
teruggetrokken omdat een vriend van hem het leven liet in een Rally te
Chimay.Er reden nog 2 andere exelcior
teams in dit jaar, in zeer slechte weersomstandigheden.De ander teams waren Dils – Ledure enCharlier – Thoua.
Ondanks de successen raakte Excelcior in moeilijkheden door
de invoer van beterkope Amerikaanse automobielen. Einde 1927 nam Imperia de boel over. In 1929
verhuisde men alle onderdelen naar Luik, en de laatste Excelcior stond op het
salon van 1930.
De fabrieken in Zaventemwerden gebruikt om de carrossen van Imperia te vervaardigen tot 1933.
Daarna was het definitief afgelopen.De
gebouwen staan er nog steeds en vestigen vandaag een Draadfabrikant.
Dus nog iets in een vergeten hoek liggen van het merk
Excelcior of ander Belgen,, stuur het ons door, en we vullen het verhaal aan
voor iedereen die het lezen wil.
We beginnen het fotoverhaal met de affiches en tekeningen, waaruit het duidelijk wordt waarom we de vergelijking met Bentley kunnen maken.
Affiche uit 1925, met koninklijk alure. Execlcior Coupe chauffeur in de Belgisch kleur; geel.
En Excelcior op sportief vlak, gebruik makend van enkel de beste materialen.
Exelcior voor alle weersomstandigheden
Excelcior aan het strand van Oostende 1910.
Excelcior 'le Mans' 1927 Excelcior 'Indy 500' Hieronder een hele mooie affiche, welke niet enkel Excelcior als sportief Belgisch merk Illustreert.
Vindt ook Minerva, Nagant, Springuel, e.a. Favoriet van de Koning !
Af en toe moest er ook gewerkt worden aan Excelcior.
Een van de oudste teruggevonden reclame affiches's met vermelding van succes 1905/1906
Excelcior phaeton 1913 voor Engelse markt. Jaar van deze onbekend, we schatten 1912 Hieronder een mooie caburator reclame voor Belgisch merken. Ook FAB, Pipe, Nagant, Linon, SAVA,Dasse worden vermeld. 1913
Excelcior werd ook vertegenwoordigd in Nederland.
Volgens onderstaand affiche nam Excelcior ook deel aan de GP Zwitserland, en werd hier eerste in zijn categorie.