Debloc Bielles 2018Â…Â…Â… Busje komt zo.
De 8ste Debloc Bielles
ging als 2 de evenement van het jaar, georganiseerd door de Royal Veteran Car Club,
op 21 maart van start. Na een maar al te
lang aanslepende en met het griepvirus bezaaide, donkere winter, een ware
verademing. Ook al hadden we de Fagnez rally al achter de kiezen, hier keken we
echt naar uit. Ik denk dat dit zowat de enige rally van dit alure is in ons
kleine kikkerlandje.
31 inschrijvingen van automobielen en motoren
van voor het jaar 1919, dat maakt een dikke 3000 jaar aan geschiedenis die op
deze dag weer in beweging word gebracht.
Exotische merken in overvloed dit jaar van Aché tot Zedel, .………… Een waar feest voor alle liefhebbers van het
genre dat welke net zo ruikt zoals warme chocolade die vers uit de oven schuift. Hoewel we alweer een 6
tal jaar trouwe apostelen zijn, werden ons dit jaar een dik dozijn nog nooit
gespotte vehikels onder onze neus
geschoven. Funtastisch !
Zelf zagen we de kans om met onze gecultiveerde luiheid, mee te rijden met een
Stanley Steamer ‘Mountan wagon’ met 8 zitplaatsen. Een busje dus. Het was voor het eerst dat deze
hier verscheen, en mocht dan ook op veel bijval rekenen. Als je zelf aan den
lijve kan ondervinden wat het is om met zulk voertuig onderweg te zijn, kan men
alleen maar respect tonen voor de voorvaderen voor wie dit dagelijkse kost
was. Chauffeur en machinist hadden de handen vol om het gevaarte met zijn
nukken en noden op te stoken en in beweging te houden. Vandaag was net een
beetje tegen de goesting van mister Stanley himselve. Het was pas tijdens de laatste
etappe van de rit, dat dankzij de meesterlijke beheersing van het baasje hij wilde meewerken zoals het
eigenlijk hoort. Onderweg werd er zelfs een lekkende buis in de stookketel
vervangen, wat toch voor enig oponthoud zorgde. Hoewel de chauffeur niet graag
de handschoen werpt, stond hij even toch op het punt er de brui aan te
geven. Dat was echter buiten de
wilskracht van de machinist gerekend, welke het probleem toch wist te
verhelpen, en weer een streepje op zijn ziel bij mocht zetten.
Daar dit een van de warmste April dagen ooit
was, geen enkel probleem voor de passagiers om lekker te toeven in de schaduw
van het dakspan.
Ze konden met plezier het hele echelon
zien passeren, een groot contrast met
museum stukken die enkel statisch te aanbidden zijn. Deze show was Life en gratuit, in geuren en
kleuren. Als passagier heb je alle tijd en het tempo lag ideaal om het roadbook
op het gemak te volgen. Een proficiat
bovendien aan de opstellers hiervan. Ondanks 1 foutje in het laatste deel, heel
aangenaam en duidelijk, en zelfs geïllustreerd met foto’s op punten waar men
normaal wel de mist zou kunnen ingaan. Deze drakenadem werd in dit geval door
eigen vehikel geproduceerd, en toeschouwers genoten duidelijk van het bijhorende
misthoorn geschal. Moest men deze dag
vergelijken met een facebook pagina, nou, het aantal "vind ik leuks" waren niet te
tellen. Geen enkele middelvinger kreeg ook maar de kans om hitsig te worden en/of
een eenzame impuls van verrukking te krijgen.
Rijden op waterkrachtÂ…. Kan niet veel beter.
Onder de deelnemers dit jaar ook 2
motorfietsen van de merken AJS en Premier, dat hadden er wel wat meer mogen
zijn. Ook een driewielig gevaarte deed mee. Fantastische streek, weer en sfeer, en ook niets
te kort op het gebied van andere lekkere happen en lachsap. Dus ook een goed
woordje voor de hele catering. Bovendien
behoef je echt geen mature bedragen neer te tellen om je in te schrijven.
Om deze repliek te beëindigen een
kleine opsomming van lekker lang in olie gemarineerde merknamen. Met zekerheid zal ik er enkelen missen. Geen
schelmenstreek, maar een bijwerking van
de hoorn des overvloeds. Achiles, De Dion Bouton, Delaunay Belleville,
Rochet Schneider, Peugeot, Stanley, Buick, La Buire, Renault, Saxon,
Decauville, Delage, Hilman, Vinot Deguingand, Ford, Corre, Loraine Dietrich,
Clement Bayard, Zedel, Unic, Chenard Walker, Delahaye, Â…Â…Â…Â…Â…Â… klinkt toch heerlijk.
Wij in ieder geval kijken alweer uit naar de 9de
uitgave, want dit was een reis die nog lang zal bijblijven. !
Houd de kalender in de gaten.
Foto's J.Jacobs en BDL
Omwille van logistieke redenen vertrok het busje op de plaats van ontbijt. Na een etappe van een 10 tal kilometers van plaats van vertrek Cuesmes. Een proficiat aan de kok van dienst. Heerlijke streekproducten.
Dan tijd om wat stoom af te gaan blazen.
De Machinist wacht op de chauffeur en passagiers.
Und dan gehets loos.
Vertrokken als een der eersten, met een heel arsenaal antiek in het kielzog.
Dezen mochten gratis drakenadem proeven.
Maar al vlug bleek Stanley er niet zo veel zin in te hebben en het tempo nam langzaam af.
Een schone blik achteruit.
Na een paar kilometers aan de kant, gelegenheid om foto's te maken van achteropkomend verkeer.
Het jonge volkje had er heel veel zin in.
Kleurrijk tafereel van Chauffeur in opleiding.
Nog een familie uitje.
De Dion Bouton was er ook.
Men kan niet vroeg genoeg beginnen. 1898 versus 2015.
Vinot deguingand. Deze schitterende Renault zagen we voor het allereerst, samen met een dozijn anderen
Busje komt zo....
|