Nog een leuk beeld van een Minerva vrachtwagen uit het Turnhoutse.
En den deze met Franse belettering
We publiceerden al vele foto's van de Brabazon, maar deze hadden we nog niet eerder gezien. Circuit des ardennes
En ook dit racegevaarte op het eiland Man.
Dit is dan een amerikaanse versie.
Eentje uit een werkplaats.
En nog een verloren gelopen beeld van Leopold III (prins) bij een bezoek aan het Erasmushuis te Anderlecht.
Eerder toonden we een foto van Jan Olieslagers actief in de vliegerij. Hier zie je zijn Minerva langs de achterkant. Vliegveld Kiewit waar tegenwoordig Pukkelpop gehouden word. Ook nog een mooie uit een oude doos. De gigantische Minerva 8 cilinder. iets om trots op te zijn toen en ook nog vandaag.
Een Minervette die verdwaalde in UK. Nummerbord K 222
Deze dan is weer genomen in de Vlaanders. 46479.......... Wie weet bestaat hij nog.
En nog een ontsnapte foto uit de reeks Minervitis Royalitis. Bezoek van het hof aan Veurne.
Een snapshot op de beurs van Parijs 1931. Minerva kreeg een plekje naast Rolls Royce.
En dan deze schitterende die eigenlijk in de rubriek Ed - WAR - dian hoorde te staan.
Ook een ontsnapte foto uit de rubriek 'In de fabriek' En dan nog enkel motoren. In het midden een Minerva, rechts is een Rex, de andere twee onbekend. Wie het weet mag het vingertje opsteken.
Dit is ook een hele mooie, met een FN 4 cilinder op de voorgrond.
Hier dan een zeer mooie uit een vroege Minerva motorfiets werkplaats, of was het in de fabriek zelf?
Een close Up....
Een van de vroegste Minerva modellen. 'clip on' motorblok
Net zoals deze.
En deze hele leuke met aanhangwagen ergens in het Verre Azië.
Het kon ook met rieten zijspanstoel.
Hier eentje in een sportieve uitvoering.
Zoals Jan Olieslagers ze prefereerde.
Dit is een zeer bekende foto van de 'clip on',
tenslotte de melding dat een volgende reeks zal gaan over wagens die puur zelf model stonden voor de foto. Deze als voorbeeld, we hebben er honderden van, dus Blijven inloggen....
En als afsluiter voor 2016 een warme oproep om informatie over deze Minerva............ Wie weet er meer van? Meer oude foto's?
Ho knows more about this Minerva ? Apreciate all info.
Het vorige bericht in verband met het Minervitis virus zette niet aan tot genezing doch in de richting van een verdere vertakking.
Minervitis Feminalis,, Minervitis habitus en Minervitis extremis
Wat is er mooier dan Minerva's aan te treffen in hun natuurlijke habitat en in het bijzijn van vrouwelijke schonen en in het simpele straatbeeld.
Wij zijn in ieder geval fan, en doken onderstaande voorbeelden op. Kijk en geniet mee.
Overduidelijk een vroeg geval van Minervitis feminalus. Zie ook vervolg 2 voor volledige wagen in beeld. Model K 6 cilinder? Belgische jonge deernes in hun cabrio.
Virus verspreid tot in de U.S.A.
Marlène de Dietirch zat liever voorin.
Tres elegant n'est pas?
We gaan verder met Minervitis Extremus gevallen. Jong geleerd is oud gedaan. De scouts reden 1935 per Minerva...........
Je zou voor minder lid worden.
Als daar maar geen brokken van komen zoals hier te Bouillon Luxemburg. De Godfried stond er bij en keer er naar.
Heel wat volk kwam opdagen op dit spektakel bij te wonen. Hoe de chauffeur er van afgekomen is, is niet bekend. Hij had in ieder geval een natte broek. Zie ook laatste foto vervolg 2, daar rijd deze wagen nog lustig over de brug.
Ook hier was alle hulp welkom.
Dan maar de boot op en verre oorden opzoeken.
Op Safari doorheen het hoge noorden
Of het verre oosten. Dit kiekje werd genomen in Bombay. dit is een uitvergroting uit onderstaande foto.
Tja, en ook in duitsland was de wagen niet onbekend. Wellicht vergisten de mannen zich bij het lezen van het opschirft SS. ' Sans soupappes'
Dit is een hele speciale. Koning Albert van België begaf zich op zijn laatste dag per Minerva naar Marche les dammes. Deze opnames zijn gemaakt na het vinden van zijn lichaam. Hij reed persoonlijk met deze Minerva. Hoewel andere bronnen vermelden dat hij die dag reed met een Ford cabriolet.
Deze Ambulance zou van pas gekomen zijn. Of misschien een Kraanwagen ?
Een ander functioneel voertuig.
Nog een opname van de wagen die in een eerder rubriek ter sprake kwam.
En ook dit is een hele speciale. Geïnspireerd door Voisin en Bugatti ?
Nog een koninklijke verschijning, de wagen van Koning Hakon van Noorwegen.
Een groepje Amerikaanse wetenschappers bestuderen Belgische techniek.
Af en toe een rustpauze inlassen.
Groepsfoto van Minerva's te Dendermonde. Een samenkomst van een Minervaclub? Let op de rechtse Minerva sleeptruck!
Minervitis Familialus Familie uitstapje naar de kust. Opname uit Oostende. Patron met dikke sigaar in de hand.
Deze is dan gemaakt in de Panne. Ook deze hele mooie opname is gemaakt ergens in België. Britse carrosserie?
Nog een hele verzameling Minerva's in een Franse garage. Even wat Benzine vlotteren alvorens we verder gaan. Minerva mascotte vervangen door een vogeltje.
Hans Osterman in scandinavië. In de eerste reeks foto's over dit merk enkele maanden geleden reeds enkele beelden van deze handelaar. Ni vonden we ook nog deze.
Een mooie, zei het niet zo duidelijke opname van bij onze noorderburen. En dit vinden we helemaal goed. Minerva 6 cilinder met madam aan het stuur. zie ook de openingsfoto. Zelfde wagen of toch het nummerbord?
Hier moest ze dan wel achterin.
Zelfde familie in vooraanzicht.
Uit dezelfde periode als de voorgaande foto (zie model K)
Een voor ruit was destijds nog een optie.
Portret foto uit de USA.
Terug aan de kust; Nieuwpoort.
Knokke, ook toen al een oord voor de beter gegoeden.
Gespot aan het station van Gembloux
En den deze in Retie. zelfde foto als voorgaande te Knokke, maar andere beeldkwaliteit. Zou het kunnen dat het deze wagen is die op eerdere foto's uit het ravijn te bouilon gevist werd? Even vergelijken.
Zeer mooi familiekiekje van deze zeldzame 3 wieler Minerva. En ook deze schitterende familiefoto. Papa was burgemeester (staande persoon), zoonlief champetter en de playboy van de familie bouwde de Minerva om tot gangmaker voor wielerwedstrijden. En dochterlief hoefde ook al niet meer te fietsen.
Hier nog in originele versie.
En nog een mooie opname van bij de noorderburen. Minerva N-1401.
Zie hier een opname van een nog jonge 'olieslagers' tijdens de rally Parijs bordeaux.
Olieslagers was ook erg actief in de vliegerij. Hier op vliegveld Kiewit in 1911 7 juli wereldrecordpoging. Hij verplaatste zich per Minerva 85755. ook een mooi straatbeeld. brabazon circuit des ardennes Race Minerva nr 19.
Opname ergens te Chaleroi.
Dit is dan weer een shot gemaakt in Oostende.
Een Nederlandse Minerva omge"bouwd tot vrachtwagen Minerva camionette
Busvervoer werd in Marocco verzorgd met deze Minerva...
Zelfs de garage had het opschrift Minerva Luxe............ casa blanca
En hier een reclame affiche uit een Marocaans tijdschirft. Zeer mooi met type Nürberg Mercedes Benz carosserie.
De maanden
voor en tijdens de winter nodigen meestal uit om een of ander besmettend virus
op te lopen. Hoewel de infectie reeds jaren geleden werd opgedaan, ziet het er
naar uit dat de uitbraak van de verschijnselen pas dit jaar echt goed tevoorschijn
komen. Diagnose; acute Minervitis
De
neergedaalde muze ‘Minerva’ produceerde niet enkel auto’s, maar begon zijn
gemotoriseerde geschiedenis eigenlijk met motorfietsen. Lang geleden bezat ik
er zelf eentje van de aller eersten die er uit de poort rolde, en sedert dien
is het enthousiasme blijven hangen. In deze reeks beelden ook enkele opnames
van Minerva motocycletten om de liefhebbers van tweewielers dit genot ook niet te
ontzeggen. En het feit dat Minerva als een delicaat aroma wereldwijd verspreid
was, word ook bewezen.
Veel plezier
met deze super verse beelden zonder verlopen houdbaarheidsdatum.
Arbeiders poseren fier bij hun creatie. Nog geen bandwerk bij Minerva.
Is dit geen pracht beeld ? Wie weet kijkt de huidige eigenaar nu zijn doppen uit, op een moment dat zijn Godin nog in een geboortefase zat.
De crew die de 12 HP produceerde.
Minerva had ook een eigen carrosserie productie, hoewel je ook enkel een Chassis met motor kon aankopen voor een beetje Haute coiture.
controle op kleine foujes
aluminium sierlijstjes kloppen.
plaatwerk aanbrengen
De schrijnwerkerij
Deuren werden afzonderlijk gemonteerd. Arbeider op zijn sloffen.Ja
Tot hier de beelden uit de fabriek. We gaan verder met enkele vondsten van Minerva Motocyclettes. De Minerva links en zijn bestuurder namen deel aan een zes daagse rally volgens het opschrift achterop. De motorfiets ziet er nieuw uit, moet dus geweest zijn omstreeks 1905/6
Minerva 'Clip on op de Belgische Zeedijk. 1901/1902 ?
In het midden een Minerva die emigreerde naar UK. omstreeks 1904/05
Een zeer zeldzaam beeld van 3 Minerva's !
Zeldzame Minerva 3 wieler. Het is ons bekend dat Koning Leopold II op een dergelijk FN driewieler reed. Men kon het zich niet permitteren dat hij zou omvallen.
Minerva B 221 met voorvork vering.
Een Minerva die in de jaren 50 aan rally's deelnam.
Minerva met ronde tank omstreeks 1908.
Dit is een hele leuke. Man poseert fier bij zijn nieuwe fiets. later vonden we een andere foto van deze zeflde motorfiets zie hieronder.
Het is niet zo goed afgelopen met FL91. de hele trapas afgebroken.
Nog een driewielige constructie, waarbij de mede passagier enkele extra paardekrachten kon toevoegen door te trappen ! (zie pedelen en kettingaandrijving)
Brandweer Antwerpen uitgerust met o.a Minerva wagen 1,2 en 4.
Opname van een Minerva met Amerikaanse carros
hier een beter beeld.
Deze carrosserie had een Boattail.
Chauffeurs die wachten op een klant.
Dit bedrijf had een hele vloot Minerva"s in dienst
Minerva 1926 met Nederlandse kentekens.
Een Minerva kon tegen een stootje.
Nog een Amerikaanse Versie. Minerva in het Midden Oosten.
Deze Minerva behoorde toe aan Prins Hendrik van Nederland.
Minerva als dienstvoertuig bij een Begrafenis ondernemer in Nederland.
We eindigen
ons ‘Funtastic’ rijke oldtimer seizoen toepasselijk
‘happy’ met oogstend oud ijzer.
2016 zit er
bijna op en kan definitief ingaan als
een jaar met een zeer rijke oogst, welke we met veel plezier hebben
binnengehaald. We plaatsten vele aangename evenementen, verhalen en gescoorde
objecten op ons conto, en deelden zehier, met u, in dit blog. Â…Â…Â….. Goed voor de ziel!
Het hing al enkele jaren in de lucht, een
evenement organiseren waar vervangende paardenkrachten echt in actie schieten
in een ware tuin van onstuimigheid. Eindelijk zijn de plannen voldoende
gerijpt, en afgelopen Oktober werd alvast proefgedraaid voor een groter
gebeuren volgend jaar. ‘Readdy for the ring’
Het is de bedoeling een totaal nieuwe
trekpleister aan te brengen voor gelijkgezinde geitenwollensokkenmannen. Echt
een aanrader om met je oude auto of motorfiets eens naar toe te heulen. Te
genieten van een rit, en tegelijkertijd ook het tegen dan volledig voltooide
museum te bezoeken, om verborgen
verleden nog eens te herontdekken. Het voornaamste ingrediënt dat je moet meebrengen
is Lef.
Het
verzamelen en restaureren van oude tractoren is een verschijnsel dat al geruime
tijd in de lift zit, maar gooi daar nog vrachtwagens, stationaire motoren en
ander zwaar materiaal tegenaan, en je zit direct in een heel ander avontuur. In
het rariteitencabinet van Marc Geerkens ontmoet je ook zeldzame motorfietsen en autoÂ’s en andere onuitwisbare
krassen uit vervlogen tijden, die hier een ticket voor het eeuwige leven
kregen. Je kan er lekker bijkeuvelen en desgewenst enkele moppen van de kant af
duwen, in de anno 1920 Bar op de
bovenverdieping.
Het is echt
wel de moeite om deze machines ook in werking te zien te velde. Je kan er zeker
van zijn dat je deze geen tweede keer elders zal tegenkomen. Houd dus de agenda
in de gaten tegen volgend jaar, en zet alvast een groot rood kruis ergens in
oktober op je agenda, en op je kaart ter hoogte van Gruitrode.
Voor het eerst in minimaal 6 jaar, dreigende wolken aan het sterrenfirnament. nochtans de dag ervoor het allerbeste weder (zie lanaken)
Allen klaar voor de start, met alvast het kapje er op. Dit jaar telden we zo maar even 5 Bugatti's. Dat waren en 2 meer dan A Ford's.
Deze Sava, wreed zeldzaam, moest het doen met een paraplu.
Voor wie het niet weet, dit in een in België geproduceerde wagen. Er nam ook nog een Excelcior Albert I deel, helaas viel deze uit met ontstekingsproblemen.
Nog geen 20 minuten na het vertrek was het dan al prijs. Alle zwembaden van België werden tegelijk geledigd............. en onze kattenbak werd in enkele minuten omgetoverd tot een heus bubbelende jacuzzi
Maar de passagier kon er toch nog mee lachen..............
Ook andere deelnemers zaten in de frisse bui(t)enlucht, maar dan wel lekker warm bij elkaar............. chapeau.... of beter ...... paraplu.
Ook in deze lagonda zaten de bewoners lekker knus op elkaar. Het dak ging er niet op. That's the spirit folks ! Een rare George Irat verving Sandford, wegens wel met een dak.
Uiteindelijk aangekomen een dikke 75 km verderop nabij de Franse grens, met slechts 2 uitvallers, en een genoodzaakte opgever.
Een blik vanuit de paardenstal, waar culinaire hapjes werden geserveerd.
Amilcar was er ook.
Heel mooi Renaultje.
De A fords waren dit jaar met z'n 3. 2x roadster, 1x cabriolet.
Het personeel was druk in de weer om er voor te zorgen dat de deelnemers niets te kort hadden.
Nog een andere Belg; FN sport 1925
En dan ging het in de namiddag weer terug richting Waterloo. Paul Grant gaf zijn Bugatti de sporen.
Ook heel mooi, een Al-vis, perfect voor dit weer. Hoewel de naam 'Firebird' eerder aan warm weer doet denken. 1935
Ze stonden erbij en keken er naar.
Heel de namiddag verliep dan perfect. Alle druppels waren gevallen, en weer werden er heel wat kilometers afgetokkeld. In totaal 155 km. Niet niks voor deze bejaarde voertuigen.
Een schone Bentley 1937
Deze fraaie Vauxhall zal zeker op het verlanglijstje van menig liefhebber staan. Helaas staat hij niet vermeld in de deelnemerslijst. Dus details kennen we niet.
2 zeldzame Ballots aan de start, en niet de minsten.
Om alles te verwerken tot slot een stevig diner met voor allen wat wils.
Smakelijk.
En alvorens terug huiswaarts te keren werden nog de wisselbekers uitgereikt.
We zullen ons best moeten doen, willen we er ooit onze naam op vereeuwigd zien. Dit jaar is het net niet gelukt............
Terwijl de beelden van vorig evenement eigenlijk nog niet voldoende opgesteven zijn, toch alweer verder naar een volgende festijn. Hij stond al even op de verlanglijst, na deelname alweer 3 jaar geleden,
Pet af voor de organisatoren. je moet het maar doen. Een super mooie tocht doorheen West Vlaanderen op plaatsjes waar de normale Limburger nooit of te nooit zou komen. Ze hebben daar zelfs bossen........
Heb je een prewar car, schrijf je dan zeker in volgend jaar, echt de moeite, en de datum kan niet missen, steevast op de 15de augustus. De meeste wagens dit jaar waren van Franse en Amerikaanse makelij. Slechts enkele Engelse, Italiaans en Duitse vehikels lieten zich kijken, en geen enkele Belg.
Eigenaardig, met zo een automobiel geschiedenis in eigen land. Waar zitten de Minerva's, FN en Imperia's...........
Dus hier een warme oproep voor een volgende aflevering.... de organisatoren zullen ze zeker verwelkomen. Geniet ondertussen van de beelden van dit jaar.
Zelfs deelnemers uit (de) Verre Limburg lieten zich niet afschrikken om naar het Verre Westen te reizen.
De raarste eend uit de bijt, deze Villard driewieller. Is het een auto, is het een motor, neen wij weten het niet. Het is Mega cool, voor degene die het ziet.
De Franse geschiedenis kwam goed aan bod.
Het overgrote deel van de deelnemers kwam geheel in stijl, en opvallend toch wel dat er jonge mensen meededen.
Nu moet ik het antwoord schuldig blijven op de merknaam van deze wagen. Was het dan toch een Imperia? Jammer genoeg reeds vroeg in de rally uitgevallen met pech.
Een van de weinige Engelse wagens, een pracht van een Lagonda.
En een enkele Rolls Royce.
Charleston was duidelijk aanwezig.
Compleet met elegante sigarettenvellengstuk. Roken was toen echt nog in de mode en zag er elegant uit.
Je moet ook niet bang zijn om je voorliefde voor de Saloon car te laten blijken.
Zelfs een gebroken been kon deze deelnemers niet beletten er te zijn.
Het gebeurt niet dikwijls dat het de echtgenote is die moet zitten wachten op de chauffeur?