Het hele
verhaal komt ter sprake alweer een 5 tal jaar geleden, of is het al langer,
toen op een bekende oldtimer site een Metalurgique in IJsland werd aangeboden. Een
in Spanje residerende Belg kocht hem, en liet hem naar daar overbrengen om
samen met enkele andere Belgische wagens in zijn collectie te laten koelen
zonder blazen.
Uiteindelijk
bleef het bij het vergaren van spinnenkoppen en andere onwenselijke oppervlakte
conservators. Hij kwam opnieuw te koop en verhuisde naar Nederland, net over de
Belgische grens. Kwam in handen van een met een ton enthousiasme beladen boterkijker,
die het vehikel kost wat kost terug op de baan wil krijgen. Echter had hij niet
gerekend op de grote schaarste aan toch veel ontbrekende onderdelen die nodig
zijn om dit ‘project’ te realiseren. Eigenaardig, want gedurende de jaren dat
het merk werd geproduceerd, zijn er toch aardig wat van de band gelopen.
De jaren
werden weeral op fast foreward geprogrammeerd, en het enige wat er van gekomen
is, is dat wel al wat benodigdheden gevonden zijn om er eindelijk aan te kunnen
beginnen, inclusief een geschikte stal/werkplaats. Ook belangrijk. De toekomst,
die ligt nog een beetje te slapen op zijn tong.
Het moest
lukken, dat net op 1 november we een openbarende audiëntie konden vastleggen om
dit extreem zeldzame overblijfsel eens nader te gaan bekijken. Zijn huidige
standplaats, een donkere en vochtig aandoende kelder, met traliewerk deed aan een
grafkelder denken. Erg passend op deze herdenkingsdag. Maar zal deze relikwie ooit
uit den doden opstaan? Waarom niet? Het is zoals met fluwelen handschoenen van citroenen
limonade maken!
De
bovenstaande ontdekking is ergens uit het begin van de jaren 20, en kreeg het
hard te verduren. Ergens in de loop van zijn bestaan besloot een of andere IJslandse
boer hem om te bouwen tot tractor.
Hij sleep de
hele achterkant van het chassis weg, en verankerde er de achterkant en
overbrenging van een tractor aan vast. Dat moet nu allemaal weer hersteld
worden. De nodige onderdelen zijn er al voor gevonden. De ideeën zijn
ondertussen ook tot volle wasdom gekomen. Als het project klaar is moet hij er
uit zien alsof hij zo gevonden is, met een min of meer sportieve toets. Immers
zoals u zult kunnen afleiden uit het vervolg in deze tekst, en foto's, boekte het merk
toch wel wat sportieve prestaties. Authenticiteit moet er met liters lekker
vettig af druipen. Aura tot 'oily rag' restauratie bezegeld!
Het toeval
wil dat elders in België ook nog gewerkt word aan een wagen van dit merk uit
het jaar 1910. Toch wel straf als je weet dat het totaal aantal overblijvende
metalurgiques op je twee handen te tellen zijn, en dat wereldwijd!
Nu, een streepje verdunde geschiedenis.
Metalurgique,
het klinkt als een naam van een hoogoven, eerder dan als een automerk. En toch,
dit was ooit een befaamde Belgische autoconstructeur, waarvan de wortels liggen
aan de oevers van de Samber, waar men vooreerst werk maakte van vooral spoorwegmateriaal.
In 1899 al, werd besloten deze bestaande werkzaamheden uit te breiden naar de auto
industrie, waarvoor compleet nieuwe werkplaatsen werden gebouwd in Marchienne-
au- pont.
Op het salon
van Parijs in 1901 werden de eerste vruchten in de schaal van de nieuwe
petrolheads gelegd.
Een kleine 2
cilinder ‘vis a vis’ met achter of voor in liggende motor was het eerste kant
en klare product, maar men was ook toeleverancier aan andere
autobedrijven.
Vanaf 1904
kwam er ook een viercilinder in het gamma, waar men in 1905 helemaal op
overstapte.
Ook in
Frankrijk werden Metalurgiques onder licentie gebouwd.
Hoewel
Metalurgique zich inschreef voor de Gordon Bennet rally in 1904, gebeurde er
niets, maar in 1906 won een Metalurgique de ‘coupe de liedekerke’.
In 1906
voegde men aan de fabieksnaam“l’auto”
toe om zich van de spoorwegfirma te onderscheiden.
In 1907
stond een Metalurgique op de 2de plaats in de Duitse Herkomer
coupe.
Een rally die vandaag nog steeds herdacht wordt als de ‘herkomer konkurrenz’
. www.youtube.com/watch?v=x-_VGP_Pj14 en https://youtu.be/g834dp6dtLg
Vanaf 1908 was de spitse radiator een
kenmerk voor metalurgique wagens, een stijlicoon welke ook Mercedes hanteerde.
Door de Duitse successen kreeg men ook in Duitsland een licentie om onder de
naam ‘Bergmann metalurgique’ wagens te produceren van 1909 tot 1915 en van 1920
tot 22. Tijdens WO I werd de fabriek
nagenoeg geheel door de bezetter leeggeroofd. Een makkelijke prooi vermits een
aantal aandeelhouders Duitsers waren. Ondanks dit feit, en de weigering van
herstelbetalingen door de Duitse regering, was Metalurgique een van de eerste
fabrieken om de productie terug op te starten. Dankzij in een magazijn
opgeslagen onderdelen. Echter liep het niet van een leien dakje. Motoren hadden
de reputatie ‘zwak’ te zijn in vergelijking met de concurrenten.
Imperia kocht
in 1927 het machinepark, en de gebouwen gingen naar Minerva. Hier eindigt ook
ons verhaal, maar u weet het;
heeft u nog meer fotomateriaal of interessante weetjes over dit merk, zeker opsturen, wij delen het gratis en voor niks, ook met u !
Deze foto zag u al eerder, zoals de Metalurgique er al enkele jaren bijstaat, te wachten op een roemrijke metamorfose. Een kijkje onder de motorkap onthult een mooi motorblok met kopkleppen.
Het is vooral de mooie spitse radiator met honingraat profiel waarop de huidige bezitter verliefd raakte.
Het motorisch gedeelte is compleet, met alle wenselijke agregaten. Motor zit niet vast, en heeft zelfs nog ontsteking. Maar alles wat daarachter ligt, daar is nog wat werk aan. inclusief verwijderen van de 2de versnellingsbak. Op de achterwielen zaten houten blokken voorzien van 'Spikes' om door het veld of sneeuw te ploegen. Hier enkele overblijfselen.
In gedachte is dit project reeds tot volle wasdom gekomen........
Nog zo een sportief monster uit de tiener jaren.
Hier nog een andere afbeelding van deze Metalurgique 'Brooklands' 40 HP 1908, begin van het Spitse radiator tijdperk.
Voor mevrouw dan een modelleke met Spatborden.
Sportieve groeten ook uit Rusland. Foto 1e grand prix van Rusland 1913 waar metalurgique medailes wist weg te kapen.
Nog een Metalurgique met Nr 8 tijdens dezelfde race. 1913
Hier Baron de Nothomb, uit Belgische adelijke kringen aan het werk tijdens een Race in Moskou. 1913
Maar ook de Mont Ventoux werd in de Prille jaren beklommen, ook in 1913.
Nog een opname te Frankrijk.
Deze foto dan weer uit Scandinavie.
En ook in de UK werden Metalurgiques in race's gebruikt. Hier een laat model jaren 20.
Deze opname dan werd gemaakt in Spanje, waar een Metalurgique chassis een heel andere functie kreeg. Brandweerwagen?
Een zelfde model van corros uit jommekes 'kinderen baas'
15 jaar later.... Politie kwam weer net te laat.
Weer zo'n sjieke sjees, waarvan het landaulette gedeelte gedemonteerd kon worden.
Deze foto kregen we toegestuurd uit Nieuw Zeeland. Auto behoorde toe aan de burgemeester. Dit exemplaar lag ergens in de jaren 60 in Finland weg te roesten, maar werd onlangs gered.... zie verder bij metalurgique vandaag. Eenzelfde type, of misschien de zelfde wagen in betere tijden. Nog een schuurvondst.
We gaan verder met foto's en affiche's uit de reclamewereld.
Een van de in Duitse onder licentie gebouwde Bergmann Metalurgiques. Een van de eerste exemplaren uit de fabriek van Marchienne au Pont
Nog eentje met Vandenplas limousine
Een reclame foto zoals het gevonden model uit finland.
Dit is dan weer een fraai Amerikaans ontwerp, afgebeeld op een postkaart. Design wielen.
Metalurgiques vandaag. Anno 2015 blijven er slechts een handvol van deze Wagens over, waarvan hier enkele afbeeldingen.
Inzet foto een metalurgique van het eerste uur. Gefotografeerd ergens in Duitsland.
Metalurgique welke begin jaren 90 uit Australië terug naar Belgiê kwam. Momenteel in restauratie.
Metalurgique met Amerikaanse boddy, ergens in USA
Zeldzaam overgebleven Metalurgique uit de 20er jaren, museum Franrijk
Dit 1913 model is te bewonderen in Spanje Ook dit is een Metalurgique, van voor het Spitse radiator tijdperk, (pre 1907) Boddy waarschijnlijk niet origineel, in USA
Een in België verblijvende Metalurgique welke nog regelmatig aan rally's deelneemt.
Ook deze reed tot enkele jaren geleden nog in België.
Werd kort na de vorige foto te koop aangeboden.
Ook deze stond in een Belgische collectie en werd 2014 geveild te Frankrijk.
Dit is de Beruchte Maybach Metalurgique. In de jaren 50 maakte hij zijn debut in Beaullieu, UK. U kan er een videoclip van terugvinden op You tube. Chassis Metalurgique met Maybach motor.
Het verblijf van deze in ons onbekend.
Deze pheaton verblijft in Australië en onderging vorig jaar (2014) een grondige technische restauratie.
Hier dan het wrak dat 7 jaar geleden in Finland opdook, (foto's hierboven) Nu in restauratie.
Het gaat om eenzelfde model als het 'halloween' project
Onze actieve Oldtimer kalender wordt dit jaar afgesloten met een flinke brok uit de oude tijd, de derde
pre 1919 rit van de RVCCB, opvolger van de Sweet valley rallye.
Een dozijn dapperen met voertuigen van 1903 tot 1914, durfden
het aan op dit 3 daags festijn het
verleden nogmaals te doorwaden.Het ging
van start in de achtertuin van Bobejaan in Lichtaart, op een goede vrijdag in
oktober. Al vroeg in de ochtend werd een rit van in totaal 87 kilometer onder
de wielen genomen. De weerkaarten waren niet echt schitterend ingekleurd door
onzeFrank. Kil en nat. Je moet dus uit
het juiste hout gesneden zijn om je tot deze hard core te rekenen.
De rit ging door de noorderkempen om de streek ten noorden van
het Albertkanaal en de grote Nete onder de loep te nemen. En ook Olen werd
bezocht om de pot met de drie oren uit te
testen in het radiomuseum. Als het voor Karel de Grote goed genoeg was, voor ons ook,
zonder vuile taal te schuwen.
Op zaterdag dan werd frivool de zuiderkempen aangedaan, gelukkig
droog weer voor de grootste brok van 108 kilometer, met een geleid bezoek aan de abdij
van Tongerlo. En wie de nattigheid van vrijdag gemist had, die kon dat na de
rit lichtjes overdoen bij aankomst, in het Zwembad van het Hotel, voor of na
het gastronomisch diner.
En ten slotte op Zondagvoor de wagens die het nog deden, nog eens een kort ritje van een 75 tal
kilometers in de omgeving van Gierle, Beerse, Wortel Merksplas en oud Turnhout.
Ondanks ochtendmist, was dit de meest aangename dag wat het weertje betreft.
Afsluitend met een licht middagmaal werd uitgebreid afscheid
genomen, maar niet zonder plannen te hebben beraamt, voor volgende en andere
ontmoetingen. Het moet gezegd en geprezen worden, dat degenen die dit in elkaar
staken, zeer mooi werk geleverd hebben. Een heel mooi roadbook, bijna aan kunst
grenzend, en super mooi uitgezochte wegen. Geen klein bier in deze tijd, waar
het op heel veel plaatsen verboden is om nog gemotoriseerd te kuieren. Vluchtheuvels moet
je er nu eenmaal bijnemen. Het leven is nu eenmaal een hobbelig parcours, net zoals deze tekst. Dus
een dikke proficiat, en we spreken de hoop uit dat bijeen volgende gelegenheid zich toch wat meer
gegadigden geroepen voelen. Het is echt de moeite. Dus haal die oude paarden
van stal, ze zijn gemaakt om mee te rijden!
Bij het huiswaarts keren, hadden we er nog niet genoeg van, en brachten
we nog een bezoek aan een schatbewaarder, conservator van verloren dingen, waarvan we
wisten dat hij werkt aan de restauratie van een oude Belg. Niet den dieje van
Tongeren, den Ambiorix, maar een andere Franstalige van ietsje verderop; Herstal.
Een FN 1950cc uit
1913.Chassis en motor staan al redelijk
ver, maar aan de torpedo carrosserie moet letterlijk nog wat getimmerd worden,
met meer hoop dan metaal. De winter staat weer voor de deur, en de gezondheid
vraagt om het wat kalm aan te doen. Maar toch, bezig blijven is een goede
therapie.
Voor dit jaar gaan ook onze oldiÂ’s in de winterstalling, tenzij
er nog eens een warm dagje volgt, zoals 2de kerstdag 2014.
Deelnemende voertuigen aan deze herfst rit waren; De Dion bouton 1903, Darracq 1910, Oakland 1910, Oldsmobile 1910, Ford T 1911, Unic 1912, Overland 1912, Oldsmobile 1912, Stoddart Dayton 1912 (vervangen door pontiac 1927) Ford T 1914, Calcott 1914, Reo 1914.
Nog meer foto's vindt u via de link van Bruno Costers , waarvoor dank.
Onze
schatbewaarder van deze week, residerend ergens in de oksel van de
noorderkempen, heeft een venijnig boontje voor de Belgische Minerva automobielen.
We leerden hem kennen, al enkele jaren geleden, maar het kwam pas tot een echte
ontmoeting op Cars and Coffee te Peer.Zie artikel ‘minerva Bill’
Momenteel wordt er gewerkt aan een Minerva uit
het jaar 1911, welke ei zo na, technisch
bijna op punt staat. De wagen rijdt ondertussen, enkel is er nog het raadsel
van de elektrische starter op te lossen. 1911, elektrische starter?Kan niet ! zult u denken.
In principe
heeft u dan gelijk, want de elektrische starter dateert van iets later, maar
toen zoals ook nu werden destijds wagens gemoderniseerd. Van zodra de elektrische
starter mogelijk werd, besliste een van de vorige bezitters deze nieuwigheid
toe te passen op deze wagen. Het hoort gewoon bij zijn geschiedenis . Af en toe
mag je de waarheid eens een dreun geven.
Het is gewoon een fantastisch en behoorlijk zeldzaam gegeven dat deze innovatie
hier gebruikt en nog aanwezig is.
Van deze wagen
is de gehele geschiedenis bekend van in de jarenvijftig. Oorspronkelijk reed deze voiture
ergens in Nieuw Zeeland, waar hij het zeker hard te verduren kreeg.Ergens in de plooien van de tijd, werd de
originele carrosserie clean verwijderd,
meer dan waarschijnlijk om er meer praktische dingen mee te kunnen doen. Tja,
toen was dat heel gewoon.
De motor -en
andere technische, en daarmee de meest belangrijke dingen ,bleven wel bij
elkaar. En erg leuk is het te vernemen dat de huidige eigenaar door veel onderzoek,
ontdekt heeft dat Minerva destijds zijn chassis liet vervaardigen bij een Leuvense
smit. Geen bagatel deze ontdekking!
De sensatie van
het onbekende is het, wat het voor deze
schatbewaarder interessant maakt deze hobby te beoefenen. Hoe men destijds van
stukken koud staal en gevelde bomen, kunstwerken maakte. Welke kwaliteit men
kon leveren met beperkte middelen. De ontwerptekeningen, zijn waarlijk
kunstwerken,strevend naar perfectie.Met
het uiteindelijke resultaat, kan je stevig uitpakken in het openbaar.
De
overblijfselen van dit relikwie verhuisden van Nieuw Zeeland naar de UK, naar Amerika
en weer terug naar Londen om ten slotte via Nederland weer naar homeland België te geraken. Met
deze aankoop werd er comfortabel in de roos geschoten. Belgisch erfgoed is nergens zo goed thuis.
Ergens op deze reis,
kreeg hij zijnhuidige carrosserie Type ‘Roi
des BelgesÂ’ . De wielen werden compleet nieuw vervaardigd en een set stoere nieuwe rubbers waren ook nodig.
De bedoeling momenteel is de wagen technisch rijvaardig te
maken, zodat alle problemen zich kunnen manifesteren. Daarna kan er aan verdere
afwerking gedacht worden. Vermits de huidige eigenaar er het hele jaar door mee
wil rijden, in tuxedo, is er, zoals het vroeger ook gebeurde, een winter carrosserie
aangeschaft. Deze is van het type landaulette. Je weet wel,de chauffeur zit dan open, en daarachter een
half gesloten koets, die bij mooi weer langs achter ook open en dicht kan.
Het is straf dat de wagen net op de dag van
ons bezoek de documenten voor inschrijving ontving.
Nummerplaat zal
dus snel volgen, en wanneer de startmotor op punt staat kunnen de testritten
beginnen.
Rijden kan toch, want er staan nog enkele T fordÂ’s in de garage. Eentje voor mooi weer,
eentje voor in den drup. Als het moet staat er nog een andere Minerva ter
beschikking, een grote limousinetype AC 1924 , zie vorig artikel. Maar ook een kleine MG staat paraat voor de
meer sportieve evenementen.
We hopen alvast
dat de 1911 Minerva binnenkort van de krukken kan, eventueel knutselen we
weerom eens een teenager pick nick in elkaar.
Waarom dit
artikel de betiteling ‘a case appart’ gedoopt werd, moet ook nog uit de doeken
gedaan worden.De oldtimer hobby, zeker
in het segment ‘pre-war’, moet u toegeven is een pure mannelijke
aangelegenheid.In dit geval niet. De
echtgenote geniet eveneens van de oude voertuigen, en bezit er ook een, waar ze
regelmatig mee op pad gaat. De genoemde T ford die staat te blinken van
plezier. Onlangs werd het koper nog eens met een ton enthousiasme, flink opgeblonken. En, er is ook nog een andere link
tussen Minerva en Ford. Jawel, meneer
Henri Ford heeft ooit gezegdÂ….
‘A Ford wil bring you anywhere, exept in high society’.
Moet dit nog
vertaald worden? Dacht het niet.
En derhalve reed
hij zelf met een Minerva !
Minerva type XX uit 1911, binnenkort terug op Belgische wegen. Zeldzaam diertje.
Wanneer alle technische euvels opgelost zijn, is het carrosserie gedeelte aan de beurt om heel flink onder handen genomen te worden.
Dit is de betreffende startmotor die voor op de wagen gemonteerd zal worden, die momenteel nog voor strubbelingen zorgt.
Een 4 cilinder schuivenmotor woont onder de motorkap.
Dashboard, sober maar voldoende.
Dit is de landaulette 'winter carrosserie, een fenomeen welk ook vroeger toegepast werd. Zie in onderstaande artikelen foto's van Minerva met nummerplaat A2 van een koningshuis, met 2 verschillende carrosseriën.
Dan is er het schitterende T fordje van echtgenote, netjes opgeblonken.
Bij slecht weer kan dan deze dichte versie aangezwengeld worden..
Model met slechts 1 deur in het midden.......... genoemd centerdoor.oO
Opklapbare zetel doet me denken aan een Buschauffeur stoel.
Voor het sportievere werk is er dan deze kleine MG, een plezier om mee op stap te gaan.
En als er dan passagiers mee moeten, is er de Minerva AC.
Stijlvol voertuig waarmee zelfs Henri Ford zich zou laten verplaatsen, naar de hoger klasse...........
Vermits het merk 'MINERVA' al heel wat keren ter sprake kwam, en destijds 'hofleverancier' was aan talrijke koningshuizen, hier een grove greep uit de oude doos.
Geniet van de beelden van toen..........
Wie commentaren bij de foto's kan voegen, graag. Wie, waar, wanneer, welke? Of heeft u ook nog zulks op archief liggen, deel het met ons.
(andere mag ook)
foto's uit 'autohistorica' Met dank aan de Zweedse automobielclub.
pre war car, conan het world wide web...........;
wordt vervolgt met nog veel meer moois............ keep watching
Deze reeks is steeds onder constructie.
Heeft u nog ergens oude foto's liggen van Belgische merken, en wenst u deze te delen met andere liefhebbers, wij zien ze graag komen.
Bijhorende commentaar bij onderstaande foto's , ook welkom.
1. Deze affiche zegt het ' meest sucsesvolle merk '
2. Voilla, deze Minerva met Noorse vlag vervoerd met zekerheid enkele adellijke figuren. Deze nummerplaat werd ingeschreven op naam van Bankier Niels Aspen in 1911.
3. Aan het nummerbord te zien is dit ook 'gene gewone' tijdens de Älfkarleöfärd mei 1909 namen twee Minerva's deel. De foto toont de grootste van deze, een 28/40-pk-model. De eigenaar was groothandelaar Erik Kronberg van Gävle. De auto was ingevoerd 17 augustus 1908. .. 4. Hier een hele stoet nieuwe (voor die tijd) wagens, met op kop een Minerva. Het betreft een reeks Taxis in Stockholm rond 1912. De eerste auto is een Phaeton, waarschijnlijk het type AP / G, die werd geregistreerd SELLBERG 11 september 1911 en vervolgens voorzien met de kentekens A1172. Auto nummer twee is een Vinot & Deguingand Landaulet. Het werd geregistreerd bij het bedrijf Taxameter 22 november 1910 en had nummerplaat A1113. De volgende twee auto's zijn een open Brasier en nog een Minerva.
5. Vergadering van ministers ? De chauffeurs wachten bij de wagens, op de voorgrond een minerva phaeton. Foto gemaakt bij centraal station in Gävle en de tijd is waarschijnlijk tweede deel van de jaren 1910.
6. Minerva met nummerbord A 1560, Linköping rond 1912. De plaats is het centrale plein bij het gemeentehuis. De auto aan de rechterkant is Minerva, Phaeton, een identificatie A1560. De auto was ingevoerd 13 april 1912 en werd vervolgens geregistreerd bij Minerva verkoper Automobile Company Hans Osterman in Stockholm. De auto er naast is een De Dion-Bouton Landaulet.
7. Dit is ook een hele fraaie, kon ook metalurgique zijn? Een wagen uit ongeveer 1914 deelname aan de Children's Day feest in Norrköping 1921. De boddy van de auto is waarschijnlijk gebouwd door Gustaf Nordberg Vagnfabrik in Stockholm. Verschillende details zoals ramen en lampen op de voorspatborden waren kenmerken van Nordberg carrosserie uit deze periode.
8. Nog een goed beladen voiture. Deze foto werd genomen 1 april 1915 in Stockholm en toont de eigenaar, Knut Hermansson met zijn vier zonen in Minerva uit 1914. Het kenteken lijkt te worden bevestigd op een koplamp. Dit is geen aprilgrap. Vier zonen, toen kon het nog !
9. Ook deze chauffeur staat op klanten te wachten. De auto is gefotografeerd op Fersenska in Stockholm. Minerva ongeveer 1914. De taxameter is een Halda model 1
10.Een geheel andere carosserie. Minerva van ongeveer 1914 Limousine carrosserie gebouwd door AB Adolf Freyschuss Vagnfabrik in Stockholm. . 11. Fantastische opname met een nummer 15, deelname aan een rally... zie ook het materiaal op het voorspatbord!
Industrieel Carl Eck uit Partille in een Minerva 25/50 pk met registratie O337 bij de start van de 1914 winter competitie. , 3 februari 1914. moest de race in Göteborg opgeven vanwege een probleem met de koppeling. En dan nog zo voorbereid !
12 Minerva zonder soupappen, dat is duidelijk ! Nog maals Hans Ostemans winterrally 1912.
13. Typisch carosserie type van deze periode rond 1922. 60 pk Minerva met carrosserie door de Nordberg carosserie fabriek. De auto werd verkocht door Per Nas die toen werkzaam bij AB Hans Osterman. Het chassis, welk 28.000 kronen koste werd verkocht met dubbele boddy's voor 32.000 kronen per stuk. een speciale koffer kon men krijgen aan 800 SEK. De foto is genomen buiten Villa gatan 13 in Stockholm.
14. Wat alcohol-aangedreven auto's namen deel aan de KAK's Winter Sweepstakes. Hier is het Gunnar Enderlein met een Minerva aan het Olympisch Stadion in de wedstrijd van 1914. Let op de extra tank, de drank-aangedreven wagens gebruikten aanzienlijk meer brandstof dan een benzineauto.
15.Ook in winterse omstandigheden werd er open gereden, gewoon een dikke jas aandoen. De foto toont de weging van een Minerva 18/30 HK voor de Winter Competition 1914. De auto ingeschreven door Hans Osterman werd de wedstrijd winnaar.
16.Hans Osterman tijdens een wintercompetitie in 1912.
19. Winter 1912 deze Minerva Phaeton van Gustaf LM Ericsson. De carrosserie werd gebouwd door Nordbergs in Stockholm. Gustaf zelf had de carrosserie ontworpen er waren ook nog andere 'coole' ontwerpen te krijgen . De foto is genomen in Haga Park.
20. J.E. Ohlsson reed de Minerva 18 HP in de KAK's Winter Competition 1914. Helaas werden ze gedwongen om de race af te breken als gevolg van een schuddende ventilator welke de radiator vernietigde. Ohlsson werd later bekend als "Auto-Olle" , succesvol deelnemer gedurende de jaren 1920.
21. Een andere foto toont de Minerva met de Phaeton carrosserie vanNordberg Gustaf LM Ericsson in de winter van 1912. De foto werd genomen in het Haga Park en het is Garfield, die achter het stuur zit.
22. Minerva met carrosserie van Nordberg voor koning Gustaf V verworven in 1914. De foto werd genomen op Skeppsholmen in Stockholm. Merk op dat de reservewiel / band niet op zijn plaats is. In de vroege jaren 1920, verhuisde deze boddy naar een ander Minerva chassis.
foto 24. genomen in Göteborg genomen in 1915. De bestuurder profiteren van een Minerva van ongeveer 1914
25. De foto werd genomen op Oakhill op Djurgården in Stockholm rond 1920. De auto is een Minerva uit ongeveer 1912, hij werd gebruikt taxi, op het moment van de opname zijn er zeven passagiers. Merk op dat het rechter voorspatbord is verstuikt
26. Minerva taxi circa 1912.
27. Phaeton model circa 1913.
28. Zondags uitstapje. De auto is een Minerva, Phaeton, eigendom van de groothandelaar Erik Kronberg van Gävle. Het was een 28/40 pk model geregistreerd 17 augustus 1908 en vervolgens bekroond met de kentekens X11
29.Minerva 1913
30.Op deze foto staan er een paar citaten: ". Matton Affärden van Lundbergs mevrouw Dagmar Lundberg Skutskär". Matton betekende waarschijnlijk consul Emil A. Consul in Gävle
31.foto uit 1912
32. Minerva taxi omstreeks 1910 Stockholm
33. Familiefoto 1914, vier zonen was goed, 5 nog beter.......
34.Minerva 1911 met de Phaeton carrosserie gebouwd door Nylund Hofvagnfabrik in Stockholm. Aan het stuur zitten Carl Schurman die reed met deze auto in de KAK's Winter Competition 1912.
35.Body Company C. W. Jakobsson & C: o in Stockholm, op Minerva 20 HP met een limo-opbouw1923. Het bovenste gedeelte kan worden verwijderd, zodat de auto werd omgezet in een open Phaeton. Bij Minerva verkoper Hans Osterman kostte een auto als deze 18.000 kronen.
37.Deze 6-cilinder Minerva Type WW 20 HP Phaeton werd gefotografeerd in het begin van 1924. De plaats is de laan buiten de Scandinavische Museum in Stockholm.
38.De foto werd genomen tijdens de weging vooruit KAK's Winter Competition in 1914. De auto met de registratie O337 is een Minerva 25/5 van industrieel Carl Eck van Partille. 3 februari 1914. zie ook de foto met deze wagen vorig bericht.
39.Taxi met 6 zitplaatsen 1912.
40.Foto is genomen tijdens een tentoonstelling, waarschijnlijk is het de derde International Motor Show in Stockholm, dat op Kaptensudden plaatsvond. AB Amerikaanse Cycle Imports toonde het merk Minerva, op de foto is te zien een chassis en een limousine. Naast een voorraad autotoebehoren.
41.Deze Minerva 30/36 pk Phaeton voor 6 personen was eigendom van consul Emil A. Matton in Gävle. De auto werd geregistreerd 8 juli 1914 en kreeg merkteken A3049 toegewezen. Herschikking in 1916 de auto kreeg kenteken X50, foto op 1 maart van dit jaar.
42. Pauze tijdens het reizen met een 36-pk Minerva Phaeton van ongeveer 1914. Het voertuig heeft het identificatiemerk X201, welk op 25 juni 1917 werd uitgegeven. Toen was de auto eigendom van bosbeheerder Manne Ford Branch, Ljusdal.
43.Winterseizoen 1923, Dealer Hans Osterman in deze 2-liter racewagen uit de Minerva fabriek. Met deze auto zette Osterman een klasse record van 132 km / h. Het vond plaats in een competitie op Edvikens ijs ten noorden van Stockholm.
44.Minerva met Belgische militairen
45.Minerva 1907 te Liedekerke
46.Minerva 20 hp 6 cilinder 1907
47.1907 tijdens 'kaizerspreis' race te Duitsland, nam ook deel aan circuit des ARDENNES
48. Minerva circuit des ardennes tourerversie afgeleid van bovenstaande race versie.
49.Minerva 20 hp schuivenmotor.
50. 20 pk Minerva 1912
51. Minerva MM 1914
52.Minerva 1912 met Belgische plaat 10424 tijdens een race in Frankrijk.
95.Foto van een Minerva welke tijdens wegenwerken in een greppel sukkelde......... tja zelfs met een Minerva kan je brokken maken
96.Minerva van het koningshuis, nummerplaat A 1 (zweden)
97.Hier nog maals, aan de voorkant
98.Hele bussel chauffeurs die de eer hadden met de koningklijke vloot Minerva's te kunnen rijden (Minerva A1)
99.En als je nummerplaat A1 hebt, heb je ook A2...
100.Zelfde wagen tijdens een Parade
101.Iets heel anders, militaire Minerva's tijdens WO I
102.zonder comentaar
103.Zeer mooie foto, helaas ook zonder gegevens 104.Een exemplaar ven d'ieteren 1930
105.Onbekend
106.Minerva van de koninklijke familie uit Noorwegen.
107.Minerva ergens in Oostenrijk of zwitserland. via Prewarcar.
108. 6 liter Minerva, helaas bordje onleesbaar. 109.Bij Conam vonden we dit exemplaar 8 cilinder 40 hp. 110.En hier nog eentje van een minder goede chauffeur.
111. Type AK 1929
112.Ook, en veel reed men met Minerva in Australië .... maar niet de gewone man uit de straat.
113.Een Minerva met Nederlandse carrosserie, en spitse radiator !
114.Ook in Spanje werden Minerva's aangeprezen. Hier een brochure 1913.
115.Foto uit de pre 1914 oorlogstijd.
116.Ook deze is een Minerva met hoge gasten uit Noorwegen aan boord.
117.Deze Minerva kwam ter sprake in in dit blog. Wij vonden met wat opzoekwerk deze opname van Mabel die bij een hotel in Parijs uit de wagen stapt. Minerva met saouchik boddy.
118.E 535 toerde ergens in een bergachtige streek.
119.Zelfde wagen en personen op deze afbeelding.
120.Onbekende minerva
121.Dit is dan een van de oudsten, Minervette B 183
122.Men bouwde ook al vroeg vrachtwagens bij Minerva.
123.En dan hier, een originele foto van de Minerva uit het verhaal 'Belgian discovery' op dit blog. Foto uit de jaren 50.
124.Jan Olieslagers, gevierd coureur op Minerva motorfiets. 1904
125. 126.De Minerva race wagen waarmee koninging Sylvia van Noorwegen al eens rondtoerde.
127.Niet met zekerheid een Minerva, maar de radiatorvorm lijkt er wel op. Wie kent het antwoord?
128.Koeien gaan melken, het kon ook . Waarom hangt er een lederen lap van voor tussen het frame? zie ook foto 15.
129.Wagen in het midden zou een Minerva zijn volgens opschrift. Echt duidelijk is dat niet.
130.Nederlandse reclame afifche voor verkoop van luxe automobielen.
131. 132.Mooie opname van een Minerva (volgens opschrift) of is het een Nagant? in Antwerpen.We herkent de persoon achterin, of het fort waar deze foto werd gemaakt? Koning Albert? 133.Race Minerva? met Hispano suiza motor? 134.Deze opname stamt uit Amerika, 1907, south hartling heuvel klim.
135.Nog een opname van de Minerva 'kaizerspreis'
136.De 8 cilinder van Minerva
137.Minerva Model K 6 cilinder.
138.Minerva motocyclette
139.De kaizerspreis tijdens een race, nu met nr 1.
140. En een zeer mooie van de TT op eiland Mann 1914
141.koningin Sylvia van Noorwegen liet zich kieken in deze sportieve Minerva. 142.Minerva met Van den Plas carrosserie.
143.Mooie Nederlandse affiche.
144.En ook deze van bij onze Noorderburen.
145. Een Minerva met spitse radiator, bevind zich in Spanje. Museum Malaga.