Onze actieve Oldtimer kalender wordt dit jaar afgesloten met een flinke brok uit de oude tijd, de derde
pre 1919 rit van de RVCCB, opvolger van de Sweet valley rallye.
Een dozijn dapperen met voertuigen van 1903 tot 1914, durfden
het aan op dit 3 daags festijn het
verleden nogmaals te doorwaden.Het ging
van start in de achtertuin van Bobejaan in Lichtaart, op een goede vrijdag in
oktober. Al vroeg in de ochtend werd een rit van in totaal 87 kilometer onder
de wielen genomen. De weerkaarten waren niet echt schitterend ingekleurd door
onzeFrank. Kil en nat. Je moet dus uit
het juiste hout gesneden zijn om je tot deze hard core te rekenen.
De rit ging door de noorderkempen om de streek ten noorden van
het Albertkanaal en de grote Nete onder de loep te nemen. En ook Olen werd
bezocht om de pot met de drie oren uit te
testen in het radiomuseum. Als het voor Karel de Grote goed genoeg was, voor ons ook,
zonder vuile taal te schuwen.
Op zaterdag dan werd frivool de zuiderkempen aangedaan, gelukkig
droog weer voor de grootste brok van 108 kilometer, met een geleid bezoek aan de abdij
van Tongerlo. En wie de nattigheid van vrijdag gemist had, die kon dat na de
rit lichtjes overdoen bij aankomst, in het Zwembad van het Hotel, voor of na
het gastronomisch diner.
En ten slotte op Zondagvoor de wagens die het nog deden, nog eens een kort ritje van een 75 tal
kilometers in de omgeving van Gierle, Beerse, Wortel Merksplas en oud Turnhout.
Ondanks ochtendmist, was dit de meest aangename dag wat het weertje betreft.
Afsluitend met een licht middagmaal werd uitgebreid afscheid
genomen, maar niet zonder plannen te hebben beraamt, voor volgende en andere
ontmoetingen. Het moet gezegd en geprezen worden, dat degenen die dit in elkaar
staken, zeer mooi werk geleverd hebben. Een heel mooi roadbook, bijna aan kunst
grenzend, en super mooi uitgezochte wegen. Geen klein bier in deze tijd, waar
het op heel veel plaatsen verboden is om nog gemotoriseerd te kuieren. Vluchtheuvels moet
je er nu eenmaal bijnemen. Het leven is nu eenmaal een hobbelig parcours, net zoals deze tekst. Dus
een dikke proficiat, en we spreken de hoop uit dat bijeen volgende gelegenheid zich toch wat meer
gegadigden geroepen voelen. Het is echt de moeite. Dus haal die oude paarden
van stal, ze zijn gemaakt om mee te rijden!
Bij het huiswaarts keren, hadden we er nog niet genoeg van, en brachten
we nog een bezoek aan een schatbewaarder, conservator van verloren dingen, waarvan we
wisten dat hij werkt aan de restauratie van een oude Belg. Niet den dieje van
Tongeren, den Ambiorix, maar een andere Franstalige van ietsje verderop; Herstal.
Een FN 1950cc uit
1913.Chassis en motor staan al redelijk
ver, maar aan de torpedo carrosserie moet letterlijk nog wat getimmerd worden,
met meer hoop dan metaal. De winter staat weer voor de deur, en de gezondheid
vraagt om het wat kalm aan te doen. Maar toch, bezig blijven is een goede
therapie.
Voor dit jaar gaan ook onze oldiÂ’s in de winterstalling, tenzij
er nog eens een warm dagje volgt, zoals 2de kerstdag 2014.
Deelnemende voertuigen aan deze herfst rit waren; De Dion bouton 1903, Darracq 1910, Oakland 1910, Oldsmobile 1910, Ford T 1911, Unic 1912, Overland 1912, Oldsmobile 1912, Stoddart Dayton 1912 (vervangen door pontiac 1927) Ford T 1914, Calcott 1914, Reo 1914.
Nog meer foto's vindt u via de link van Bruno Costers , waarvoor dank.
Onze
schatbewaarder van deze week, residerend ergens in de oksel van de
noorderkempen, heeft een venijnig boontje voor de Belgische Minerva automobielen.
We leerden hem kennen, al enkele jaren geleden, maar het kwam pas tot een echte
ontmoeting op Cars and Coffee te Peer.Zie artikel ‘minerva Bill’
Momenteel wordt er gewerkt aan een Minerva uit
het jaar 1911, welke ei zo na, technisch
bijna op punt staat. De wagen rijdt ondertussen, enkel is er nog het raadsel
van de elektrische starter op te lossen. 1911, elektrische starter?Kan niet ! zult u denken.
In principe
heeft u dan gelijk, want de elektrische starter dateert van iets later, maar
toen zoals ook nu werden destijds wagens gemoderniseerd. Van zodra de elektrische
starter mogelijk werd, besliste een van de vorige bezitters deze nieuwigheid
toe te passen op deze wagen. Het hoort gewoon bij zijn geschiedenis . Af en toe
mag je de waarheid eens een dreun geven.
Het is gewoon een fantastisch en behoorlijk zeldzaam gegeven dat deze innovatie
hier gebruikt en nog aanwezig is.
Van deze wagen
is de gehele geschiedenis bekend van in de jarenvijftig. Oorspronkelijk reed deze voiture
ergens in Nieuw Zeeland, waar hij het zeker hard te verduren kreeg.Ergens in de plooien van de tijd, werd de
originele carrosserie clean verwijderd,
meer dan waarschijnlijk om er meer praktische dingen mee te kunnen doen. Tja,
toen was dat heel gewoon.
De motor -en
andere technische, en daarmee de meest belangrijke dingen ,bleven wel bij
elkaar. En erg leuk is het te vernemen dat de huidige eigenaar door veel onderzoek,
ontdekt heeft dat Minerva destijds zijn chassis liet vervaardigen bij een Leuvense
smit. Geen bagatel deze ontdekking!
De sensatie van
het onbekende is het, wat het voor deze
schatbewaarder interessant maakt deze hobby te beoefenen. Hoe men destijds van
stukken koud staal en gevelde bomen, kunstwerken maakte. Welke kwaliteit men
kon leveren met beperkte middelen. De ontwerptekeningen, zijn waarlijk
kunstwerken,strevend naar perfectie.Met
het uiteindelijke resultaat, kan je stevig uitpakken in het openbaar.
De
overblijfselen van dit relikwie verhuisden van Nieuw Zeeland naar de UK, naar Amerika
en weer terug naar Londen om ten slotte via Nederland weer naar homeland België te geraken. Met
deze aankoop werd er comfortabel in de roos geschoten. Belgisch erfgoed is nergens zo goed thuis.
Ergens op deze reis,
kreeg hij zijnhuidige carrosserie Type ‘Roi
des BelgesÂ’ . De wielen werden compleet nieuw vervaardigd en een set stoere nieuwe rubbers waren ook nodig.
De bedoeling momenteel is de wagen technisch rijvaardig te
maken, zodat alle problemen zich kunnen manifesteren. Daarna kan er aan verdere
afwerking gedacht worden. Vermits de huidige eigenaar er het hele jaar door mee
wil rijden, in tuxedo, is er, zoals het vroeger ook gebeurde, een winter carrosserie
aangeschaft. Deze is van het type landaulette. Je weet wel,de chauffeur zit dan open, en daarachter een
half gesloten koets, die bij mooi weer langs achter ook open en dicht kan.
Het is straf dat de wagen net op de dag van
ons bezoek de documenten voor inschrijving ontving.
Nummerplaat zal
dus snel volgen, en wanneer de startmotor op punt staat kunnen de testritten
beginnen.
Rijden kan toch, want er staan nog enkele T fordÂ’s in de garage. Eentje voor mooi weer,
eentje voor in den drup. Als het moet staat er nog een andere Minerva ter
beschikking, een grote limousinetype AC 1924 , zie vorig artikel. Maar ook een kleine MG staat paraat voor de
meer sportieve evenementen.
We hopen alvast
dat de 1911 Minerva binnenkort van de krukken kan, eventueel knutselen we
weerom eens een teenager pick nick in elkaar.
Waarom dit
artikel de betiteling ‘a case appart’ gedoopt werd, moet ook nog uit de doeken
gedaan worden.De oldtimer hobby, zeker
in het segment ‘pre-war’, moet u toegeven is een pure mannelijke
aangelegenheid.In dit geval niet. De
echtgenote geniet eveneens van de oude voertuigen, en bezit er ook een, waar ze
regelmatig mee op pad gaat. De genoemde T ford die staat te blinken van
plezier. Onlangs werd het koper nog eens met een ton enthousiasme, flink opgeblonken. En, er is ook nog een andere link
tussen Minerva en Ford. Jawel, meneer
Henri Ford heeft ooit gezegdÂ….
‘A Ford wil bring you anywhere, exept in high society’.
Moet dit nog
vertaald worden? Dacht het niet.
En derhalve reed
hij zelf met een Minerva !
Minerva type XX uit 1911, binnenkort terug op Belgische wegen. Zeldzaam diertje.
Wanneer alle technische euvels opgelost zijn, is het carrosserie gedeelte aan de beurt om heel flink onder handen genomen te worden.
Dit is de betreffende startmotor die voor op de wagen gemonteerd zal worden, die momenteel nog voor strubbelingen zorgt.
Een 4 cilinder schuivenmotor woont onder de motorkap.
Dashboard, sober maar voldoende.
Dit is de landaulette 'winter carrosserie, een fenomeen welk ook vroeger toegepast werd. Zie in onderstaande artikelen foto's van Minerva met nummerplaat A2 van een koningshuis, met 2 verschillende carrosseriën.
Dan is er het schitterende T fordje van echtgenote, netjes opgeblonken.
Bij slecht weer kan dan deze dichte versie aangezwengeld worden..
Model met slechts 1 deur in het midden.......... genoemd centerdoor.oO
Opklapbare zetel doet me denken aan een Buschauffeur stoel.
Voor het sportievere werk is er dan deze kleine MG, een plezier om mee op stap te gaan.
En als er dan passagiers mee moeten, is er de Minerva AC.
Stijlvol voertuig waarmee zelfs Henri Ford zich zou laten verplaatsen, naar de hoger klasse...........
Vermits het merk 'MINERVA' al heel wat keren ter sprake kwam, en destijds 'hofleverancier' was aan talrijke koningshuizen, hier een grove greep uit de oude doos.
Geniet van de beelden van toen..........
Wie commentaren bij de foto's kan voegen, graag. Wie, waar, wanneer, welke? Of heeft u ook nog zulks op archief liggen, deel het met ons.
(andere mag ook)
foto's uit 'autohistorica' Met dank aan de Zweedse automobielclub.
pre war car, conan het world wide web...........;
wordt vervolgt met nog veel meer moois............ keep watching
Deze reeks is steeds onder constructie.
Heeft u nog ergens oude foto's liggen van Belgische merken, en wenst u deze te delen met andere liefhebbers, wij zien ze graag komen.
Bijhorende commentaar bij onderstaande foto's , ook welkom.
1. Deze affiche zegt het ' meest sucsesvolle merk '
2. Voilla, deze Minerva met Noorse vlag vervoerd met zekerheid enkele adellijke figuren. Deze nummerplaat werd ingeschreven op naam van Bankier Niels Aspen in 1911.
3. Aan het nummerbord te zien is dit ook 'gene gewone' tijdens de Älfkarleöfärd mei 1909 namen twee Minerva's deel. De foto toont de grootste van deze, een 28/40-pk-model. De eigenaar was groothandelaar Erik Kronberg van Gävle. De auto was ingevoerd 17 augustus 1908. .. 4. Hier een hele stoet nieuwe (voor die tijd) wagens, met op kop een Minerva. Het betreft een reeks Taxis in Stockholm rond 1912. De eerste auto is een Phaeton, waarschijnlijk het type AP / G, die werd geregistreerd SELLBERG 11 september 1911 en vervolgens voorzien met de kentekens A1172. Auto nummer twee is een Vinot & Deguingand Landaulet. Het werd geregistreerd bij het bedrijf Taxameter 22 november 1910 en had nummerplaat A1113. De volgende twee auto's zijn een open Brasier en nog een Minerva.
5. Vergadering van ministers ? De chauffeurs wachten bij de wagens, op de voorgrond een minerva phaeton. Foto gemaakt bij centraal station in Gävle en de tijd is waarschijnlijk tweede deel van de jaren 1910.
6. Minerva met nummerbord A 1560, Linköping rond 1912. De plaats is het centrale plein bij het gemeentehuis. De auto aan de rechterkant is Minerva, Phaeton, een identificatie A1560. De auto was ingevoerd 13 april 1912 en werd vervolgens geregistreerd bij Minerva verkoper Automobile Company Hans Osterman in Stockholm. De auto er naast is een De Dion-Bouton Landaulet.
7. Dit is ook een hele fraaie, kon ook metalurgique zijn? Een wagen uit ongeveer 1914 deelname aan de Children's Day feest in Norrköping 1921. De boddy van de auto is waarschijnlijk gebouwd door Gustaf Nordberg Vagnfabrik in Stockholm. Verschillende details zoals ramen en lampen op de voorspatborden waren kenmerken van Nordberg carrosserie uit deze periode.
8. Nog een goed beladen voiture. Deze foto werd genomen 1 april 1915 in Stockholm en toont de eigenaar, Knut Hermansson met zijn vier zonen in Minerva uit 1914. Het kenteken lijkt te worden bevestigd op een koplamp. Dit is geen aprilgrap. Vier zonen, toen kon het nog !
9. Ook deze chauffeur staat op klanten te wachten. De auto is gefotografeerd op Fersenska in Stockholm. Minerva ongeveer 1914. De taxameter is een Halda model 1
10.Een geheel andere carosserie. Minerva van ongeveer 1914 Limousine carrosserie gebouwd door AB Adolf Freyschuss Vagnfabrik in Stockholm. . 11. Fantastische opname met een nummer 15, deelname aan een rally... zie ook het materiaal op het voorspatbord!
Industrieel Carl Eck uit Partille in een Minerva 25/50 pk met registratie O337 bij de start van de 1914 winter competitie. , 3 februari 1914. moest de race in Göteborg opgeven vanwege een probleem met de koppeling. En dan nog zo voorbereid !
12 Minerva zonder soupappen, dat is duidelijk ! Nog maals Hans Ostemans winterrally 1912.
13. Typisch carosserie type van deze periode rond 1922. 60 pk Minerva met carrosserie door de Nordberg carosserie fabriek. De auto werd verkocht door Per Nas die toen werkzaam bij AB Hans Osterman. Het chassis, welk 28.000 kronen koste werd verkocht met dubbele boddy's voor 32.000 kronen per stuk. een speciale koffer kon men krijgen aan 800 SEK. De foto is genomen buiten Villa gatan 13 in Stockholm.
14. Wat alcohol-aangedreven auto's namen deel aan de KAK's Winter Sweepstakes. Hier is het Gunnar Enderlein met een Minerva aan het Olympisch Stadion in de wedstrijd van 1914. Let op de extra tank, de drank-aangedreven wagens gebruikten aanzienlijk meer brandstof dan een benzineauto.
15.Ook in winterse omstandigheden werd er open gereden, gewoon een dikke jas aandoen. De foto toont de weging van een Minerva 18/30 HK voor de Winter Competition 1914. De auto ingeschreven door Hans Osterman werd de wedstrijd winnaar.
16.Hans Osterman tijdens een wintercompetitie in 1912.
19. Winter 1912 deze Minerva Phaeton van Gustaf LM Ericsson. De carrosserie werd gebouwd door Nordbergs in Stockholm. Gustaf zelf had de carrosserie ontworpen er waren ook nog andere 'coole' ontwerpen te krijgen . De foto is genomen in Haga Park.
20. J.E. Ohlsson reed de Minerva 18 HP in de KAK's Winter Competition 1914. Helaas werden ze gedwongen om de race af te breken als gevolg van een schuddende ventilator welke de radiator vernietigde. Ohlsson werd later bekend als "Auto-Olle" , succesvol deelnemer gedurende de jaren 1920.
21. Een andere foto toont de Minerva met de Phaeton carrosserie vanNordberg Gustaf LM Ericsson in de winter van 1912. De foto werd genomen in het Haga Park en het is Garfield, die achter het stuur zit.
22. Minerva met carrosserie van Nordberg voor koning Gustaf V verworven in 1914. De foto werd genomen op Skeppsholmen in Stockholm. Merk op dat de reservewiel / band niet op zijn plaats is. In de vroege jaren 1920, verhuisde deze boddy naar een ander Minerva chassis.
foto 24. genomen in Göteborg genomen in 1915. De bestuurder profiteren van een Minerva van ongeveer 1914
25. De foto werd genomen op Oakhill op Djurgården in Stockholm rond 1920. De auto is een Minerva uit ongeveer 1912, hij werd gebruikt taxi, op het moment van de opname zijn er zeven passagiers. Merk op dat het rechter voorspatbord is verstuikt
26. Minerva taxi circa 1912.
27. Phaeton model circa 1913.
28. Zondags uitstapje. De auto is een Minerva, Phaeton, eigendom van de groothandelaar Erik Kronberg van Gävle. Het was een 28/40 pk model geregistreerd 17 augustus 1908 en vervolgens bekroond met de kentekens X11
29.Minerva 1913
30.Op deze foto staan er een paar citaten: ". Matton Affärden van Lundbergs mevrouw Dagmar Lundberg Skutskär". Matton betekende waarschijnlijk consul Emil A. Consul in Gävle
31.foto uit 1912
32. Minerva taxi omstreeks 1910 Stockholm
33. Familiefoto 1914, vier zonen was goed, 5 nog beter.......
34.Minerva 1911 met de Phaeton carrosserie gebouwd door Nylund Hofvagnfabrik in Stockholm. Aan het stuur zitten Carl Schurman die reed met deze auto in de KAK's Winter Competition 1912.
35.Body Company C. W. Jakobsson & C: o in Stockholm, op Minerva 20 HP met een limo-opbouw1923. Het bovenste gedeelte kan worden verwijderd, zodat de auto werd omgezet in een open Phaeton. Bij Minerva verkoper Hans Osterman kostte een auto als deze 18.000 kronen.
37.Deze 6-cilinder Minerva Type WW 20 HP Phaeton werd gefotografeerd in het begin van 1924. De plaats is de laan buiten de Scandinavische Museum in Stockholm.
38.De foto werd genomen tijdens de weging vooruit KAK's Winter Competition in 1914. De auto met de registratie O337 is een Minerva 25/5 van industrieel Carl Eck van Partille. 3 februari 1914. zie ook de foto met deze wagen vorig bericht.
39.Taxi met 6 zitplaatsen 1912.
40.Foto is genomen tijdens een tentoonstelling, waarschijnlijk is het de derde International Motor Show in Stockholm, dat op Kaptensudden plaatsvond. AB Amerikaanse Cycle Imports toonde het merk Minerva, op de foto is te zien een chassis en een limousine. Naast een voorraad autotoebehoren.
41.Deze Minerva 30/36 pk Phaeton voor 6 personen was eigendom van consul Emil A. Matton in Gävle. De auto werd geregistreerd 8 juli 1914 en kreeg merkteken A3049 toegewezen. Herschikking in 1916 de auto kreeg kenteken X50, foto op 1 maart van dit jaar.
42. Pauze tijdens het reizen met een 36-pk Minerva Phaeton van ongeveer 1914. Het voertuig heeft het identificatiemerk X201, welk op 25 juni 1917 werd uitgegeven. Toen was de auto eigendom van bosbeheerder Manne Ford Branch, Ljusdal.
43.Winterseizoen 1923, Dealer Hans Osterman in deze 2-liter racewagen uit de Minerva fabriek. Met deze auto zette Osterman een klasse record van 132 km / h. Het vond plaats in een competitie op Edvikens ijs ten noorden van Stockholm.
44.Minerva met Belgische militairen
45.Minerva 1907 te Liedekerke
46.Minerva 20 hp 6 cilinder 1907
47.1907 tijdens 'kaizerspreis' race te Duitsland, nam ook deel aan circuit des ARDENNES
48. Minerva circuit des ardennes tourerversie afgeleid van bovenstaande race versie.
49.Minerva 20 hp schuivenmotor.
50. 20 pk Minerva 1912
51. Minerva MM 1914
52.Minerva 1912 met Belgische plaat 10424 tijdens een race in Frankrijk.
95.Foto van een Minerva welke tijdens wegenwerken in een greppel sukkelde......... tja zelfs met een Minerva kan je brokken maken
96.Minerva van het koningshuis, nummerplaat A 1 (zweden)
97.Hier nog maals, aan de voorkant
98.Hele bussel chauffeurs die de eer hadden met de koningklijke vloot Minerva's te kunnen rijden (Minerva A1)
99.En als je nummerplaat A1 hebt, heb je ook A2...
100.Zelfde wagen tijdens een Parade
101.Iets heel anders, militaire Minerva's tijdens WO I
102.zonder comentaar
103.Zeer mooie foto, helaas ook zonder gegevens 104.Een exemplaar ven d'ieteren 1930
105.Onbekend
106.Minerva van de koninklijke familie uit Noorwegen.
107.Minerva ergens in Oostenrijk of zwitserland. via Prewarcar.
108. 6 liter Minerva, helaas bordje onleesbaar. 109.Bij Conam vonden we dit exemplaar 8 cilinder 40 hp. 110.En hier nog eentje van een minder goede chauffeur.
111. Type AK 1929
112.Ook, en veel reed men met Minerva in Australië .... maar niet de gewone man uit de straat.
113.Een Minerva met Nederlandse carrosserie, en spitse radiator !
114.Ook in Spanje werden Minerva's aangeprezen. Hier een brochure 1913.
115.Foto uit de pre 1914 oorlogstijd.
116.Ook deze is een Minerva met hoge gasten uit Noorwegen aan boord.
117.Deze Minerva kwam ter sprake in in dit blog. Wij vonden met wat opzoekwerk deze opname van Mabel die bij een hotel in Parijs uit de wagen stapt. Minerva met saouchik boddy.
118.E 535 toerde ergens in een bergachtige streek.
119.Zelfde wagen en personen op deze afbeelding.
120.Onbekende minerva
121.Dit is dan een van de oudsten, Minervette B 183
122.Men bouwde ook al vroeg vrachtwagens bij Minerva.
123.En dan hier, een originele foto van de Minerva uit het verhaal 'Belgian discovery' op dit blog. Foto uit de jaren 50.
124.Jan Olieslagers, gevierd coureur op Minerva motorfiets. 1904
125. 126.De Minerva race wagen waarmee koninging Sylvia van Noorwegen al eens rondtoerde.
127.Niet met zekerheid een Minerva, maar de radiatorvorm lijkt er wel op. Wie kent het antwoord?
128.Koeien gaan melken, het kon ook . Waarom hangt er een lederen lap van voor tussen het frame? zie ook foto 15.
129.Wagen in het midden zou een Minerva zijn volgens opschrift. Echt duidelijk is dat niet.
130.Nederlandse reclame afifche voor verkoop van luxe automobielen.
131. 132.Mooie opname van een Minerva (volgens opschrift) of is het een Nagant? in Antwerpen.We herkent de persoon achterin, of het fort waar deze foto werd gemaakt? Koning Albert? 133.Race Minerva? met Hispano suiza motor? 134.Deze opname stamt uit Amerika, 1907, south hartling heuvel klim.
135.Nog een opname van de Minerva 'kaizerspreis'
136.De 8 cilinder van Minerva
137.Minerva Model K 6 cilinder.
138.Minerva motocyclette
139.De kaizerspreis tijdens een race, nu met nr 1.
140. En een zeer mooie van de TT op eiland Mann 1914
141.koningin Sylvia van Noorwegen liet zich kieken in deze sportieve Minerva. 142.Minerva met Van den Plas carrosserie.
143.Mooie Nederlandse affiche.
144.En ook deze van bij onze Noorderburen.
145. Een Minerva met spitse radiator, bevind zich in Spanje. Museum Malaga.
146.Deze 2 foto's zijn van dezelfde wagen, maar als je goed kijkt zie je dat de radiator verschilt. He gebeurde dat een grotere radiator geplaatst werd voor beter koeling wanneer de in een warm land terecht kwam, of gewoon om 'up to date' te blijven.
147. Dit voorbeeld toont een goed bewaarde en ' gebruikte' foto
148. Foto uit 1928
149. Minerva deelnemend aan een rally in de jaren 50. 150. Deze opname is gemaakt ergens in een filmstudio. jaren 50
151. Minerva als dienstwagen WO I. Mogelijk een omgebouwde wagen die zijn leven begon als Luxe tourer.
152. Opname van een Minerva in USA
152. Nog een Minerva met spitse radiator ergens in Noorwegen.
153. Minerva deed ook mee aan sportieve evenementen zoals blijkt ook in vorige afbeeldingen. Hier een actie foto gemaakt te Spa- Francorchamps.
154. Af en toe moesten er nieuwe rubbers gelegd worden.
155.Grote limousine.
157. Hier dan de grote schuldige.......
oprichter van Minerva 'Sylvain de Jong' op een van zijn eerste producten.
158. Op auto gebied was dit een van de pioniers. Type N 1906 24 PK. Het Minerva embleem op de radiator kwam pas een jaar later.
159. Het bestkope model was deze 14 pk 1914.
160. Cabrio model typ AC 1926.
161. foto uit de jaren 20, op de achtergrond een Minerva dealer?
162. Anno 1904/5 produceerde Minerva eerder kleine wagens.
Ons schatbewaarders verhaal begint wanneer Bill
via op deze blog een Minerva te koop spotte, en kocht, hier in zijn homeland. (zie artikel Belgian discoverie)
Zijn
eigen verhaal begint toen in zijn jonge jaren op school tijdens Boot races een
Minerva motor model XX te zien was. Hij
was verbluft door de stilte en boterzacht draaien van de motor. Zijn vader
vertelde hem dat het een Minerva schuivenmotor betrof.
Here we
go;
Jong en
nog vlug onder de indruk, besloot ik de waarheid zelf te ontdekken.
Bibliotheken waren destijds nog niet zoals vandaag, en het enige wat ik hier
vond, was dat deze motoren erg goed of erg slecht waren. 40 Jaar geleden waren
er nog heel wat mensen die een Minerva hadden gehad, dus ik deed heel wat
persoonlijk research. De Meesten vertelden dat deze wagens fantastisch waren,
en dat ze er spijt van hadden deze te hebben verkocht of weggegeven.
In 1977 kocht
ik mijn eerste Minerva overblijfselen met de bedoeling er gewoon wat mee te
‘spelen’, een ontdekkingstocht uit te voeren doorheen de wereld van
techniek.Het was een echt wrak, maar
voor 300 ponden had ik het gevoel dat dit betaalbaar was. Dit was wat er in
mijn herinneringen sluimerde, ook al was deze motor wat ouder, namelijk een
model JJ van 1914.
De
speeltijd leidde tot een lopende motor, en dus dacht ik, waarom de rest ook
niet onder handen nemen, zodat de motor ook iets te doen had. Ik plaatste
goedkope advertenties, en misschien omwille van de zeldzaamheid, kwamen de
onderdelen druppelsgewijze binnenkomen. De auto kwam tot leven. Aan de motor was
eigenlijk vrij weinig gedaan, en omdat hij goed draaide was ik gelukkig met het
resultaat. In feite hoe meer de motor gebruikt werd, hoe beter hij het deed,
net zoals de oude verhalen dit voorspelden. Bewondering voor MinervaÂ’s was dus
niet moeilijk.
Door de
advertenties ontdekte hij veel MinervaÂ’s en onderdelen, en vond een EE in Brisbane,
en ook onderdelen hiervoor. Een derde Minerva werd aangeboden op een veiling.
Een type A Minervette.
Mensen
stookten me op om deze te kopen, omdat ze wisten dat ik deze zou repareren,
wetende wat ik had gepresteerd met de JJ en de EE.Ik kocht hem, en een jaar later reed ik er al
mee. De werken aan de EE kwamen daarmee wel in het gedrang. Ik wist dat mijn toenmalig lief het serieus
meende, vermist ze hem niet in de steek liet op het moment dat ik al zijn tijd
in de Minervette stak.
Tijdens
een nationale rally vroeg ik haar ten huwelijk, en zelfs mijn huwelijksreis
verliep per Minerva.Ondertussen kwam
ook de EE gereed en de allereerste rit was gelijk een toerke van 3000 mijl naar
Brisbane. Vanaf toen was er geen houden meer aan. Ik bleef MinervaÂ’s kopen,
meestal met problemen, en herstelde ze eigenhandig, om de kosten laag te
houden. Hetzelfde verhaal nu dus met de recente aankoop via dit blog. Als ik
hem ooit mocht verkopen, denk ik toch nog een beetje winst te maken, ondanks
vervoer en importkosten. De onderdelen hoef ik niet meer te zoeken, deze
liggen al jaren in voorraad te wachten.
Mijn
meest dure aankoop was de AF, maar zelfs al was er veel werk aan, het heeft
enkel veel tijd gekost, maar financieel viel het mee.
Ik
ontmoette de vorige eigenaar later op een race meeting, en hij was verbaasd dat
ik daarheen gereden was. Hij had er zelf nooit echt veel mee gereden, en vond
het een trage bak, geen snelle, vlotte betrouwbare wagen om grote afstanden mee
af te leggen. Dit verhaal was me bekend, en ook vele Belgen vertellen dat
MinervaÂ’s veel rokenÂ…Â…Â…..Dit is enkel
en alleen omdat ze de wagens et weinig gebruiken. Deze motoren smeken om er mee
te rijden. Mijn MinervaÂ’s roken totaal niet, een ook anderen die regelmatig en
echt gebruikt worden zullen dat niet doen.
Ik heb vele
motoren uit elkaar gesmeten en reparaties uitgevoerd voor anderen, maar heb nog
nooit echt serieuze slijtage schade gevonden. Het ergst voorkomende is het
re-metalen van de Big ends, maar dit komt enkel voor wanneer overvloedig en
verkeerd gebruikt.
Ik ben de wereld rondgereisd om MinervaÂ’s te
bekijken en hun bezitters te ontmoeten. Het is een sociaal gegeven. Ik ben geen
car hunter, maar wil mensen er mee verder helpen. Omwille van mijn werk aan de
JJ, werd ik gevraagd om eens te kijken naar een AG, welke ik nu bezit.
Sindsdien werkte ik aan vele motoren, waarvan er nu ook veel in België zijn. Ik
heb tekeningen gemaakt van Minervette om Iemand in Ierland verder te helpen, en
heb deze mensen ontmoet toen ik de London to Brighton reed in 1986. Ook zijn er
contacten met 2 eigenaars van DD modellen . Hier heb ik ook de mooie ‘roi des
BelgesÂ’carosserie gekocht, welke ik op
mijn Model G ga monteren. In Noord Ierland had ik de eer een model TT,
afkomstig uit Australië te mogen rijden. En in België en Nederland heb ik de
meerderheid van garages en collecties bezocht, waar zelfs de buren niet binnen
zijn geweest.
Het
internet tegenwoordig maakt het leven tegenwoordig een stuk eenvoudiger. Deze week
nog werden me enkele MinervaÂ’s aangeboden, waaronder een model NN en een AC. Ik
koop enkel wanneer ik de waarde er van inzie. Enkel de grote en zeldzame
modellen, beter dan nieuw zijn hoog geprijsd. Mijn Wagens worden gebuikt, en behoren
dus niet tot deze categorie. Ik heb weinig slechte ervaringen, en negeer
eenvoudigweg idioten.
Mijn
carriere bestond er uit gaten te boren in de grond, waarvoor veel speciaal gereedschap nodig was. Meestal waren hiervoor
geen onderdelen voorhanden, dus die moesten we dan zelf maken. Met oude autoÂ’s
is het net zo. Momenteel ben ik gepensioneerd, en kan dus veel tijd steken in
mijn hobby. Ik ben ook een gelicenceerd radio amateur, dus electronica ligt me
ook. Enkel carrosseriewerk ligt me niet, dat geef ik meestal uit. Omwille van
mijn werk reisde ik veel, maar had niet altijd tijd om individuen te bezoeken.
Meestal bleef het bij Musea.
Op dit
eigenste moment maak ik weer een reis over de globe om MinervaÂ’s te gaan
bezichtigen, contacten te leggen, en mijn laatste nieuwe aanwinst in België te
bekijken. Met de hoop dat deze tegen kerstmis in Melbourne zal arriveren. Ik bracht een bezoek aan Cars and coffee in
Peer, met een Minerva uiteraard. Kers op de taart was het Bezoek aan de Minerva model K 1906 6 cilinder. Nooit in het echt dit model met dubbelle carburatie gezien, en in dit geval ook nog zien rijden ! Er zijn er dan ook maar 3 van, wereldwijd.Eveneens is me een 1920 Minerva in de UK aangeboden, welke ook de
nodige aandacht zal krijgen. En ook in de VS staat nog een en ander op het
programma. Op zoek naar nog meer container vulsel?
Zie hier de trotse bezitter van een hele collectie Belgische Minerva's, bij zijn 1924 AC
Het oudste 'Minerva object in de verzameling is deze 'clip on' motocyclette 1903
Gevolgd door deze 1904 Minervette. Deze foto toont hoe hij werd gevonden.
En hier dan na een nodige restauratie.
Getracht de foto's chronologisch te plaatsen, vervolgen we met de vondst van een 1913 model EE chassis
Welke er ondertussen al heel anders uitziet.
Hier in zijn geheel.
De motor van een DD op de testbank, welke menig ingenieur verbaasde qua prestatie.
Minerva 1914
Een blik op oudste deel van de collectie.
De 1924 AC, mijn persoonlijke favoriet uit de collectie.
Hier zonder kap.
Met het 6 cilinder motorblok
Project op stapel Typ AG
Deze roi des belges caros werd onlangs in Ierland gevonden, en zal gebruikt worden op onderstaand chassis van een typ G.
In
het zog van de rally du hain, waar we echt niet veel tijd hadden om ons op de rommelmarkt werkelijk
te laten afdalen in de diepere krochten
van kunst en kitsch, willen we met u toch delen wat je op het gebied van
automobilia zoal kan tegen komen.
Op
ons gemak rondstruinend, toch wel een en andere onverwachte ontmoeting. Moest
het zijn dat onze zakken diep genoeg waren, en er nog plaats in hoekjes en grotere
kanten was, dan zou er wellicht weer een ei gelegd worden. De onvervalste jager
in ons, benutte zijn prestatievermogen om tussen pure junk, schoonheid te
vinden. Deze delen we hier met u.
Dan
een flinke kikkersprong verderop was er ook nog Cars and coffee, waar er toch
enkele pre war cars gespot ende geschoten werden.
Kijk
en geniet.
Als eerste ontdekten we een reeks mooie afiche's zoals deze cover van een Mode magazine.
Of deze hofleverancier van koetswerken, de gebroeders Beisbarth........... nog nooit van gehoord
Buick Marquette klonk dan wel bekend in de oren
Maar ook Vermorel kwam dit jaar al ter sprake in dit blog; zie circuit des ardennes. Leuk toch dat de auteur dit merk in het zonnetje probeert te zetten met een achtervolging van enkele boeven.
Mijn absolute favoriet, dit emaile reclame paneel van Royal automobile club de Belgique afdeling Yvoir........... fantastisch, jammer, enkele beschadigingen.
Maar ook enkel kleine porceleinen bordjes met afdrukken van automobilia begin vorige eeuw en daarvoor.
Deze konden we u ook niet onthouden. hela, de kranten houder ;;;;;;;;;;;;;
Wie ook zijn kinderen nog wil aanzetten tot de hobby kwam ook aan zijn trekken.
Nog meer kastvulsel........
En voor de liefhebbers van strips/auto dit mooie originele werk van Becassine
Eerder een curiosium deze regulator?????????? Wie zijn lichten nog wil afstellen a la 60 ties voila, geen probleem, en tegelijk de garage opfleuren met enkele reclame panelen.
Of wie nog een schitterende werkbank van doen had, die vond hier ook zijn gading. Met zekerheid kon Michelin in de prijs mee onderhandeld worden.
Voor de motomannen, een krat getten.
Literatuur dan, Mooi boek met de werken van karosier 'd'ieteren freres. weymann boddy op een Minerva chassis.
Iets recenter deze catalogus uit de 50er jaren. Mooi.
En degene die nog net dit radiator embleem miste op zijn Renault, die had hier ook prijs.
once upon a time in the West.........; rallye du Hain !
Once upon a time; Rallye Du Hain 2015
Het is een tijdje heel stil geweest hier op dit blog, want inderdaad de oldtimer activiteiten stonden op en heel laag waakvlammetje, na een intensief voorjaar. Het kan niet altijd feest zijn.
Midden onze agenda staat de jaarlijkse tour van Du Hain, dus dat kon er nog net boven op. En bovendien combineren we dat nog met het struinen op een plaatselijke antiekmarkt, van waar er weer een halve kilo oud ijzer mee naar huis gesleurd werd. Onverstandige obsessie!
Een klassiek geval van jammer is dat de eigen oldtimer weer thuis bleef. Mechanische problemen die net niet op tijd gefikst konden worden.
Het is de onverdunde waarheid dat deze hobby er heel erg leuk uitziet wanneer alles werkt, maar er kan al eens iets mis gaan; Op zo een moment zie je enkel een blik ellende. Passie is de juiste sleutel, er is altijd licht aan het einde van de tunnel. Je hoeft hem enkel maar af te lopen.
Ons vast voornemen voor volgend jaar; er bij zijn.
Dit jaar vond het vertrek plaats in de schaduw van de leeuw van Waterloo. Hoewel er weinig schaduw was er onder de wolkenloze hemel. Je moet het maar doen, meer dan 50 prewar open sport en grand tourer cars troepten samen in het grasveld waar eens Franse en Engelse legioenen hoogtij vierden. 'State of the art 'zou Wellington gezegd hebben.
Deze locatie ontpopte ook als culinair punt, en net zoals vorig jaar werden we weer verwend met ongeziene voertuigen. Onder andere een V 16 caddillac in een sportief kleedje. Puristen zullen deze blikken trommel als een 'Kittkar' bestempelen, maar wanneer men deze kwaliteit kan leveren, kunnen we dat wel pruimen.
De oudste eigenheimer was een Delage van rond de eerste wereldoorlog, waar behoorlijk wat verse Pit in zat. We kunnen weerom beginnen met een opsomming van automerken, maar we laten in dit geval de excuise beelden van JJJ. voor zich zelf spreken.
Top, dat men er weer in slaagde weer fantastisch mooie wegen te vinden ten zuiden van Brussel. Echt de moeite met af en toe een sportief, nat onderkantje. Mocht ook wel bij een dorstig temperatuurtje van 30c°.