‘Minerva’ Bill’s story
Ons schatbewaarders verhaal begint wanneer Bill
via op deze blog een Minerva te koop spotte, en kocht, hier in zijn homeland. (zie artikel Belgian discoverie)
Zijn
eigen verhaal begint toen in zijn jonge jaren op school tijdens Boot races een
Minerva motor model XX te zien was. Hij
was verbluft door de stilte en boterzacht draaien van de motor. Zijn vader
vertelde hem dat het een Minerva schuivenmotor betrof.
Here we
go;
Jong en
nog vlug onder de indruk, besloot ik de waarheid zelf te ontdekken.
Bibliotheken waren destijds nog niet zoals vandaag, en het enige wat ik hier
vond, was dat deze motoren erg goed of erg slecht waren. 40 Jaar geleden waren
er nog heel wat mensen die een Minerva hadden gehad, dus ik deed heel wat
persoonlijk research. De Meesten vertelden dat deze wagens fantastisch waren,
en dat ze er spijt van hadden deze te hebben verkocht of weggegeven.
In 1977 kocht
ik mijn eerste Minerva overblijfselen met de bedoeling er gewoon wat mee te
‘spelen’, een ontdekkingstocht uit te voeren doorheen de wereld van
techniek. Het was een echt wrak, maar
voor 300 ponden had ik het gevoel dat dit betaalbaar was. Dit was wat er in
mijn herinneringen sluimerde, ook al was deze motor wat ouder, namelijk een
model JJ van 1914.
De
speeltijd leidde tot een lopende motor, en dus dacht ik, waarom de rest ook
niet onder handen nemen, zodat de motor ook iets te doen had. Ik plaatste
goedkope advertenties, en misschien omwille van de zeldzaamheid, kwamen de
onderdelen druppelsgewijze binnenkomen. De auto kwam tot leven. Aan de motor was
eigenlijk vrij weinig gedaan, en omdat hij goed draaide was ik gelukkig met het
resultaat. In feite hoe meer de motor gebruikt werd, hoe beter hij het deed,
net zoals de oude verhalen dit voorspelden. Bewondering voor MinervaÂ’s was dus
niet moeilijk.
Door de
advertenties ontdekte hij veel MinervaÂ’s en onderdelen, en vond een EE in Brisbane,
en ook onderdelen hiervoor. Een derde Minerva werd aangeboden op een veiling.
Een type A Minervette.
Mensen
stookten me op om deze te kopen, omdat ze wisten dat ik deze zou repareren,
wetende wat ik had gepresteerd met de JJ en de EE. Ik kocht hem, en een jaar later reed ik er al
mee. De werken aan de EE kwamen daarmee wel in het gedrang. Ik wist dat mijn toenmalig lief het serieus
meende, vermist ze hem niet in de steek liet op het moment dat ik al zijn tijd
in de Minervette stak.
Tijdens
een nationale rally vroeg ik haar ten huwelijk, en zelfs mijn huwelijksreis
verliep per Minerva. Ondertussen kwam
ook de EE gereed en de allereerste rit was gelijk een toerke van 3000 mijl naar
Brisbane. Vanaf toen was er geen houden meer aan. Ik bleef MinervaÂ’s kopen,
meestal met problemen, en herstelde ze eigenhandig, om de kosten laag te
houden. Hetzelfde verhaal nu dus met de recente aankoop via dit blog. Als ik
hem ooit mocht verkopen, denk ik toch nog een beetje winst te maken, ondanks
vervoer en importkosten. De onderdelen hoef ik niet meer te zoeken, deze
liggen al jaren in voorraad te wachten.
Mijn
meest dure aankoop was de AF, maar zelfs al was er veel werk aan, het heeft
enkel veel tijd gekost, maar financieel viel het mee.
Ik
ontmoette de vorige eigenaar later op een race meeting, en hij was verbaasd dat
ik daarheen gereden was. Hij had er zelf nooit echt veel mee gereden, en vond
het een trage bak, geen snelle, vlotte betrouwbare wagen om grote afstanden mee
af te leggen. Dit verhaal was me bekend, en ook vele Belgen vertellen dat
MinervaÂ’s veel rokenÂ…Â…Â….. Dit is enkel
en alleen omdat ze de wagens et weinig gebruiken. Deze motoren smeken om er mee
te rijden. Mijn MinervaÂ’s roken totaal niet, een ook anderen die regelmatig en
echt gebruikt worden zullen dat niet doen.
Ik heb vele
motoren uit elkaar gesmeten en reparaties uitgevoerd voor anderen, maar heb nog
nooit echt serieuze slijtage schade gevonden. Het ergst voorkomende is het
re-metalen van de Big ends, maar dit komt enkel voor wanneer overvloedig en
verkeerd gebruikt.
Ik ben de wereld rondgereisd om MinervaÂ’s te
bekijken en hun bezitters te ontmoeten. Het is een sociaal gegeven. Ik ben geen
car hunter, maar wil mensen er mee verder helpen. Omwille van mijn werk aan de
JJ, werd ik gevraagd om eens te kijken naar een AG, welke ik nu bezit.
Sindsdien werkte ik aan vele motoren, waarvan er nu ook veel in België zijn. Ik
heb tekeningen gemaakt van Minervette om Iemand in Ierland verder te helpen, en
heb deze mensen ontmoet toen ik de London to Brighton reed in 1986. Ook zijn er
contacten met 2 eigenaars van DD modellen . Hier heb ik ook de mooie ‘roi des
BelgesÂ’ carosserie gekocht, welke ik op
mijn Model G ga monteren. In Noord Ierland had ik de eer een model TT,
afkomstig uit Australië te mogen rijden. En in België en Nederland heb ik de
meerderheid van garages en collecties bezocht, waar zelfs de buren niet binnen
zijn geweest.
Het
internet tegenwoordig maakt het leven tegenwoordig een stuk eenvoudiger. Deze week
nog werden me enkele MinervaÂ’s aangeboden, waaronder een model NN en een AC. Ik
koop enkel wanneer ik de waarde er van inzie. Enkel de grote en zeldzame
modellen, beter dan nieuw zijn hoog geprijsd. Mijn Wagens worden gebuikt, en behoren
dus niet tot deze categorie. Ik heb weinig slechte ervaringen, en negeer
eenvoudigweg idioten.
Mijn
carriere bestond er uit gaten te boren in de grond, waarvoor veel speciaal gereedschap nodig was. Meestal waren hiervoor
geen onderdelen voorhanden, dus die moesten we dan zelf maken. Met oude autoÂ’s
is het net zo. Momenteel ben ik gepensioneerd, en kan dus veel tijd steken in
mijn hobby. Ik ben ook een gelicenceerd radio amateur, dus electronica ligt me
ook. Enkel carrosseriewerk ligt me niet, dat geef ik meestal uit. Omwille van
mijn werk reisde ik veel, maar had niet altijd tijd om individuen te bezoeken.
Meestal bleef het bij Musea.
Ook
restaureerde ik een Austin 7 chummy, een 1934 Austin 10 roadster, een Austral
cyclecar 1913 en een V16 caddillac 1930 limo, en deze vond ik moeilijker te
restaureren dan MinervaÂ’s ! Daarnaast heb ik ook interesse in stermotoren en
stoommachinesÂ… En voor de fysiek doe ik
nog aan schots dansen sedert een jaar of 10, waarvoor ik ook veel rondreis. En
dan ben ik nog betrokken bij een schoolcommite酅…. tijd te kort dus…..
Op dit
eigenste moment maak ik weer een reis over de globe om MinervaÂ’s te gaan
bezichtigen, contacten te leggen, en mijn laatste nieuwe aanwinst in België te
bekijken. Met de hoop dat deze tegen kerstmis in Melbourne zal arriveren. Ik bracht een bezoek aan Cars and coffee in
Peer, met een Minerva uiteraard. Kers op de taart was het Bezoek aan de Minerva model K 1906 6 cilinder. Nooit in het echt dit model met dubbelle carburatie gezien, en in dit geval ook nog zien rijden ! Er zijn er dan ook maar 3 van, wereldwijd. Eveneens is me een 1920 Minerva in de UK aangeboden, welke ook de
nodige aandacht zal krijgen. En ook in de VS staat nog een en ander op het
programma. Op zoek naar nog meer container vulsel?
Zie hier de trotse bezitter van een hele collectie Belgische Minerva's, bij zijn 1924 AC
 Het oudste 'Minerva object in de verzameling is deze 'clip on' motocyclette 1903


Gevolgd door deze 1904 Minervette. Deze foto toont hoe hij werd gevonden.
En hier dan na een nodige restauratie.
Getracht de foto's chronologisch te plaatsen, vervolgen we met de vondst van een 1913 model EE chassis
Welke er ondertussen al heel anders uitziet.
Hier in zijn geheel.
De motor van een DD op de testbank, welke menig ingenieur verbaasde qua prestatie.
Minerva 1914
Een blik op oudste deel van de collectie.
De 1924 AC, mijn persoonlijke favoriet uit de collectie.
Hier zonder kap.
Met het 6 cilinder motorblok
Project op stapel Typ AG
Deze roi des belges caros werd onlangs in Ierland gevonden, en zal gebruikt worden op onderstaand chassis van een typ G.
|