Grand prix Retro d' Yvois 2015. Vorig jaar waren we er ook al, en vernoemden we dit evenement als DE geheimtip voor de liefhebbers van pre war racegeweld. Er was zelfs sprake van het opdoeken van dit spectakel, gelukkig volgde er nog deze aflevering, met 20 tal meer inschrijvingen dan het jaar ervoor. Wel een verschuiving van de Grand Sport klasse naar de Classe touristique en cyclecars, met vooral veel Austin Seven geweld. Dit bewijst maar weer dat je niet altijd over een heel dikke portemonee moet beschikken om evenveel lol te hebben. Wij verplaatsten ons per ondertussen 65 jaar oude oldtimer Jowett Jupiter een kleine 250 naar het zuiden over de mooie Ardense binnenwegen. En dezelfde weg moesten we ook weer terug. Dat alleen al een hele belefenis. Een dikke merci aan het 17 koppige organisatie comitee en hun medewerkers, en moge er in de volgende jaren nog edities volgen. Het enige jammere aan dit evenement is dat het samenvalt met een aantal andere oldi feesten. Zoals o.a. Trektocht der Pioniers.
6 en 7 juni was het weer prijs. kiezen tussen een 4 tal evenementen op deze dag. Jammer dat alles tegelijk nu eenmaal niet kan.
Ons vervoermiddel geparkeerd vlak aan de omloop.
Motards zorgen ieder jaar weer voor volumineus geluid, dit jaar voor de 8e keer.....
Toch heel wat volk dat kwam kijken en beleven.
Heel veel puntige carrosseriën geteld.In totaal waren 72 equipes auto's en motoren ingeschreven.
Een van de motoren met Zijspan.
Vooral het Merk Austin seven was goed vertegenwoordigd. Opvallend weinig Amilcars en Salmsons en Rileys dit jaar, maar ze waren er wel.
Een gesprekje met de chauffeur van dit vehikel leerde ons dat het wagentje door zijn Grootvader in elkaar geknutseld werd, en aan kleinkind dus de honeurs om er mee te gaan gassen. Mooi cadeau van Opa........houtworm inclusief.
En ook de nieuwe generatie mag eens op de plek van Opa gaan zitten. vroem vroem.........
Bewijs dat bier en auto rijden toch samen gaan. Zolang je er maar niet van drinkt. Enkel ruiken mag.
Et voila, weer eens iets nieuws. Dit racemonsterje is gebouwd op basis van een Rosengart (franse austin seven) Zeer geslaagd.... proficiat aan de maker.
Auto's en motoren, het mixt allemaal goed tot een dikke oldtimerpap.
met nr 3 de Simca 'Vanhecke'Special......
Jip, de Nederlandse variant van Manneke Pis. Fop speen. Maar vooral niet betuttelen deze racebak.
Dit is het bouwsel van Opa op een zekere afstand. Leuke details. Het is een Peugeotje. (geweest)
Kijk eens diep in mijn ogen, lijkt deze Talbot te zeggen.
En kijk ook eens in mijn holletje repliceerde Renault. Is er nog iemand thuis? Neen dit is gewoon de nieuwste snuif rage...............
Austin Seven's in verschillende uitvoeringen op het circuit.
Nog een paljas die zijn voiture zelf bouwde.....Austin special.
En ook dit is een snelle jongen Simca Vanhecke
Een van onze favorieten van de dag in de Grand sport klasse.......... Alvis Speed 20
En ook hier waren de 5 Heemskinderen aanwezig.......;; waar hebben we die nog gezien........... (fagnez hivernales) maar nu in zomeruitvoering.
En gelukig stonder er strobalen, want deze motard nam de boch een beetje te snel en te ruim. Zonder de strobalen in plaats per oldtimer per ambulance terug naar huis.
Gelukkig bleef het bij een misplaatste koplamp en een paar kilo Franse vloekwoorden........... Merde............
Deze deed het dan weer beter.
Het oudste vehikel aan boord deze Renault AX 1908 van Hubert Vingtdeux
Zie hier dan de Alvis Speed 20 van dichterbij. Dit was een eerste rally die deze wagen onderneemt. We zullen hem in de toekomst zeker en hopelijk nog zien.
Ook de driewielers waren weer goed vertegenwoordigd. Pracht van een Morgan.......
Welk merk dit weer was moet ik schuldig blijven. Ik vermoed MG.
Hier de talbot met de grote ogen. Heel mooi zijn de ingewerkte knipperlichten in de radiatormantel
Een eenzaat; Wolseley hornet sports 1930
Ook Bugatti stuurde enkele afgevaardigden. Altijd weer mooi. deze typ 35.
Op 23 en 24 mei 2015 werd te Frankrijk een herdenkingsrit van de 1905 Gordon Benett cup ingericht, door RVCCB.
Raddraaier was ene zekere James Gordon Bennet Junior, een exentriek bilionair, zakenman en motorhead, en o.a eigenaar van de New York Herald en sponsor van de ontdekkingsreiziger Stanley, die Kongo verkocht aan Polleke II. Hij stelde in 1899 verschillende automobielclubs voor, een race in te richten voor toen opkomende speeltjes van de vraiment Beau Monde. De regels waren eenvoudig. Minimaal 2 personen van minmaal 60kg. Gewicht van de auto minstens 600kg leeg. Ieder land mocht 3 equipes laten meedingen, en de wagen moesten volledig gebouwd zijn in het land dat ze vertegenwoordigden. Deze laatste regel zorgde voor constante problemen.
In totaal kwamen er 6 races, ingericht in Europa, en vonden plaats in volgende landen;
2015, 111 jaar na de laatste datum besliste de rvccb, deze cup te herdenken in de voetsporen van de laatst ingerichte race. Dus hetzelfde circuit, en met voertuigen die destijds op ook al op de aardbol rondtuften.
Belgen waren van in den beginne deelnemers aan deze race, en wonnen zelfs de uitgave van 1903. Toen reed Camile Jenatzy, bijgenaamd ‘rode duivel’ (wegens rode baard) als eerste over de finisch met een 60 PK Mercedes en legde het parcours af in 6h en 39 minuten. Hij ging aan de haal met een prijzenpot van 8000 pond. Omgerekend naar vandaar; een hele bom geld. Wegens het reglement ging de eer wel naar Duitsland.
Jenatzy ook bekend van de eerste electrische wagen die in 1899 een wereldrecord vestigde met zijn ‘jamais contente’ op het strand van Oostende, en net iets sneller ging dan 105 km/h.
In de eerste uigave van de Gordon Bennett, viel Jenatzy met een Snoeck Bolide (Belgisch/Franse makelij) uit door een ongeval met niet minder dan 6 honden.
In 1904 zien we de naam van Baron de Crawhez opduiken met een hotchkiss, op de 3de plaats. Of dit een overwinningstitel is, is niet duidelijk. Volgens nog een andere bron (wikipedia) werd Jenatzy hier 2de ?
In 1905 werd Pierre de Caters, toch ook duidelijk een Belgisch Baron, 7de op Mercedes. vermits hij met een Duitse wagen reed, werd hij genoteerd als zijnde Duitser?
Opvallend is dat de 8e plaats toen werd ingenomen door niemand minder dan Charles Rolls, die met een Wolsely reed.
Om vergissingen te voorkomen, en het publiek duidelijkheid te geven, werden vanaf 1905 aan de deelnemende landen kleuren gegeven. Van af dan reden Fransen in blauwe wagens, Italianen in rood, Duitsers wit, Belgen geelÂ…. Engelsen in het groen. De wedstrijd werd toen op verzoek van Michelin, welke hun fabriek in deze omgeving hadden, voor hun deurdorpel georganiseerd, ook al vermits het aantal franse inschrijvingen de bovenhand had.
Waarom het in 1906 afgelopen was, wordt nergens vermeld. Er was nochtans belangstelling genoeg. In 1905 stonden meer den 200 reporters langs Franse wegen om wereldwijd verslag uit te brengen. Toen toch een echt spektakel. Misschien was het nieuws er af voor de verwende Gordon, want in 1906 verving hij de coupe automobile door de coupe aeronautiqueÂ… vliegen was weer ietsje nieuwer. Ook startte zijn rivaal en ook steenrijke amerikaan Vanderbilt de Vanderbilt cup in 1904. Te veel van het goede?
Dhr James Gordon Bennett, voor wie geld geen probleem was.
Tekening van de in Antwerpen geboren 'Chevalier' Knyff, welke in 1899 reeds met zijn Panhard van Parijs naar Bordeaux tukkerde.
Hier geflitst tijdens de Gordon Bennet 2 jaar later toen hij met nr 9 van start ging. Ook een panhard. Of het om dezelfde wagen gaat is niet echt duidelijk, werd in ieder geval ge-updated.
Camile Jenatzy op zijn beruchte Simplex Mercedes. Hierdoor reed hij wel onder Duitse vlag.
Dezelfde Camile onderweg
Snoeck Bolide waarmee Camile deelnam in 1900, maar door een ongeval moest opgeven.
De omloop van de uitgave van 1905 die ook anno 2015 gevolgd zou worden
foto gemaakt aan de start 1905.
Richard Brasier, winnaar 1905 en laatste cup.
een andere deelnemer 1905 was deze daraque
Toen de Gordon Bennet doorging in Engeland, werden maar liefst 5 equipes met Napiers geselecteerd.
Ook deze de Dietrich was in 1905 van de partij.
Nog maals de Richard Brasier 1905.
opname tijdens de Gordon Bennet, jaar en wagen onbekend. Wie het weet mag het zeggen.
Napier deelnemer 1904. foto theoldmotor.com
Camile Jenatzy welke afscheid neemt aan de start. Er kwam nog een beetje volk opdagen.
En als laatste een foto van een zeldzaam overgebleven 'Bolide'
herdenkingsrit ingericht door RVCCB. De moeite waard !
Pre 1905 rit 'circuit de l'argonne' Herdenkingsrit 2015!
Hier dan de zelf geschoten beelden van vooral een Primeur; Een recente vondst op het eiland Mann ! Na technische renovatie maakt deze automobiel na XXXXXXXXXXXx aantal jaren een aller eerste rit. Een Britse auto samengesteld uit Franse componenten 1903 met als merknaam Batman- Lacoste. Niets te maken met de bekende sjakossen en vleermuismannen. Of heeft men zo sjakossen in vleermuisvel uitgevonden? Geniet alvast van de beelden, dit equivalent van London to Brighton telde 22 deelnemers.
Dit is de beruchte schuurvondst, bouwjaar wordt nog onderzocht, waarschijnlijk 1903 Batman Lacoste
Batman en Achiles , mythische figuren uit 1903
Clement
Zeer fraai deze George Brasier uit 1904
Rover 1904
De Dion Bouton 1904, van dit merk waren er meerderen vertegenwoordigd.
Nog een Clement 1903.
De Dion?
De Dion Bouton
Achiles 1904
Gladiator 1902 met als nickname 'Katie' Daarnaast een gele Renault 1901
Nog een Dion 1903,op de achtergrond een Cottereau 1902 en l'elegante 1903
Clement 1902
Locomobile stoomauto.... Ook een Stanley Steamer 1904 was van de partij, helaas niet tot op deze stopplaats geraakt. (zie website Rvccb) l'elegante 1903
Ken je dat gevoel van vroeger, toen je nog in de kleuterklas onderbroeken versleet, en je een keer per jaar naar de poppenkast mocht gaan kijken? Je moest er wel een vrije woensdag namiddag voor opofferen. Maar desondanks, keek je er naar uit, want bovendien kon je nog een prijs winnen in de vorm van een zak chips. Je moest daarvoor een tekening met koersers inkleuren. Een dankbaar onderwerp dat omwille van zijn kleurenrijkdom.
Awel, nu terzake, dat gevoel hadden we gisteren toen we helemaal richting Parijs trokken voor de Historic races op Monthlery. Eerst waren er wel wat twijfels want natuurlijk moesten we weer heel erg vroeg uit het lekkere warme nestje, zoals meneer de uil dat pleegde te zeggen. Zonder eigenlijk goed en wel te beseffen waar je in godsnaam weer aan begonnen was. Maar eenmaal aangekomen en een inkom ticketje veroverd, aan een verrassende prijs, en mochten parkeren te midden van het circuit.
De vraag rees, waar gaan ze ons hier weer pluimen, geen parkeergeld??? Komt er nog een geest uit een fles? Is er nog ergens een tweede verstopte kassa zoals op Schloss Dyck? Neen, niks ervan we waren letterlijk ‘Binnen’
Een eerste blik op de bezoekersparking, gevuld met vele oldtimers, en ons inkom geld was al eigenlijk opgebruikt. Ga je een museum of beurs bezoeken, en je bent al meer kwijt. Eva zou zeggen; Fantastig toch !!!!!!!!! Het beloofde een met wijwater besprenkelde dag te worden.
Later vernamen we dat als je met een Oldtimer komt, de inkom helemaal Gratis is. Allee, dat is dan voor volgend jaar, dan is de Peage ook al weer inclusief.
Kijk, hier doen we het voor, en dan zie je al deze ongewone dingens ook nog eens in actie.
En ongewoon is een ‘understatement’. We worden altijd weer emotioneel als we eens iets tegenkomen, dat we nog niet eerder zagen, of enkel van een foto. Vandaag mochten we weer heel wat doorstrepen uit onze lijst ‘things to see before you die’ .
We hadden ogen te kort, zonder overdrijven. Amilcars zoveel je maar wil, BugattiÂ’s ook geen zeldzaamheid, net zoals de gekende rileys, morgans, mgÂ’sÂ….. hoewel deze laatste niet eens zo dik gezaaid waren. Wij gingen voor de zeldzame krenten uit de naftpap. Onze autoburen Voisins, waren er in drievoud. Dan namen zoals Hinstin, Schlasch, Guyot,GAR, Bedelia, Scap, Fafnir, Georde Irat, GN etc. klonterden hier samen tot een dikke oldtimerpap Â….. Tot nog toe scoorden deze enkel in ons vocabulaire, maar op het netvlies stonden ze nog niet. Ogen te kort, en zelfs de geheugenkaarten van onze cameraÂ’s bleken onvoldoende capaciteit te hebben.
Tot nog toe heb ik het enkel gehad over de auto’s, maar er was natuurlijk ook een groot motorfietspark. Belgen waren zeer goed vertegenwoordigd. De grote merken Gillet, FN en Sarolea volop aanwezig, maar ook waren er Brondoit en Bovy, en wel in een unieke race uitvoering. Een viercilinder in V zal ik het maar noemen, stal de show, naast een nog ander onbekende gigant met V twin motor. Weliswaar een soort van zelfbouw inspiratie, maar mooi gemaakt, maar ook waren er weer pareltjes van race motoren zoals Exelcior en Harley’s te zien, naast exoten zoals koëler escofier, magnat’s, e.a………….. Stayers, race- baan motoren en de hele oudjes waren van de partij.
En op de achtergrond bijna ononderbroken motorengeronk van piloten welke in verschillende classes enkele rondjes mochten draaien op een van de zeldzaam nog bestaande kombanen te wereld.
Naadloos gingen de manches in elkaar over, zonder lange wachttijden. Geen gedoe met onozele reglementjes. Wilde je even een testritje maken, geen probleem.
Er is sprake van geweest deze kombaan stillekes te gaan opruimen, maar gelukkig is dat tot op heden nog niet gebeurd. Niet te hard roepen.
Het oudste gespotte vehikel was volgens mij een Leon Bollee driewieler. En de grootste rariteit misschien de Propeller aangedreven vehikel dat we ook al eens zagen op de beurs in Parijs, en in dit blog al eens beschreven. Dit maal konden we hem in actie zien, hoewel de bezitter toch een en ander moest sleutelen om het ding te reanimeren. Als je het aan mij vraagt, zat er gewoon nog benzine in de tank van een halve eeuw oud. Die geur verspreidde zich er in ieder geval. Ook nog een opvallend stuk was de Autocycle, een hybride half auto, half moto. Hij reed op 2 wielen maar had 2 intrekbare zijwielen zoals bij de ‘Militaire’ 4 cilinder van Amerikaanse makelij. Deze is dan uitgerust met een ‘badkuip’ body en het stuur van een WO I vliegmachien. Eerder al las ik het verhaal van deze vondst, waarvan men toen dacht dat er maar 1 exemplaar meer bestond, tentoongesteld in het museum te Ibenburen.
Tijdens de middag viel er dan plots een rare stilte, al het motorgeronk werd aan banden gelegd, en de barbeques verspreidden een ander dampend geurtje. Een dik uur genieten van zon, bolides, eten en drank. Bier werd er evenwel niet geserveerd. Alles de simpelheid zelve, een pad zonder bochten.
En dan in de namiddag ging het weer loos. Ondertussen kon je gaan kijken naar een tentoonstelling van Salmson wagens, en enkele bekende dealers brachten hun pronkstukken mee, hopende deze hier aan de man of vrouw te brengen.
Wij lagen gelukzalig en flierefluitend in het hoge gras, te kijken naar de oneindige parade van geschiedenis, en fotografeerden tot de batterijen en de geheugenkaarten tild stonden.
Tegen een Uur of zes was het dan afgelopen met de pret en konden we enkel nog huiswaards met onze herinneringen als troostvoer. Plannen smedend om over 2 jaar terug van de partij te zijn. Die keer met een oud voertuig. Toegevoegd aan onze lijst met geheimtipsÂ…. Videolink https://www.youtube.com/watch?v=YBWqiXK9FEE vanuit tamplin 1921 Zeker bekijken !
NextÂ… Grand prix dÂ’Yvois.
met exuses voor de kleine tekst, helaas krijg ik hem niet groter.
Foto's BDL en JJJ
Koeler Escofier, een merk dat je niet vaak tegenkomt, maakten in de jaren 20 best wel mooie machienes
De Belgische Motoren en hun Belgische berijders waren goed vertegenwoordigd. Sarolea, Gillet, La mondiale.........
Nog een rare krent Montgommery OHV dubbelpoorter.
Belgische Bovy in race uitvoering met JAP motor.
merknaam hiervan ontsnapt me momenteel. Triumph?
Sarolea
FN Sport M60
Maar ook heel veel Brits geweld; BSA, Nortons en Triumph, maar ook brough's en ander vreemde gevallen.
En een enkel knutselaar vond 2 cilinders te weinig en een vier cilinder in lijn te gewoontjes. Vandaar deze constructie. Torpedo 4 1909 https://www.youtube.com/watch?v=1X9yP1YDNsg zie hem hier aan het werk versus Indian racer 1918 !!!
En als de cilinderinhoud ietsje meer mag zijn.
ABC ook britse makelij naar voorbeeld van een franse constructie van Gnome et rhone.
NUT en BAT, 2 minder bekende engelse merken.
Amerikaanse Exelcior.
in dubbel pakket
Witte Mars, Duits fabricaat en extreem zeldzaam.
Engels fabrikaat ??? Neen,Wanderer 5,4 PS mit Achtventilkopf aus dem Jahr 1925. 8 klepper dus. 4 per cilinderkop.
Het opschrift zegt Fulger. Wie meer weet mag het melden.Nooit van gehoord. Toch ook wel twijfels of dit geen zelfbouw pakketje was. Helaas te weinig tijd om alles grondig te bekijken.
Een van de oudere motoren die ook meereden, en in panne vielen.
Nog een ABC in origineel kleedje.
Griffon met magneto ingebouwd in de tank. let op het voertuig op de achtergrond.
Hier naderbij bekeken. Autowheel? Neen op het internet gevonden dat dit een licentie is van een constructie van Morgan.
Ook Pacers kon je vandaag eens in actie zien. Dit keer geen statisch object. Dikke anzani 2 cilinder.
Nog een vreemde eend, franse Villard, met in het groot Informatie gezocht.
De oudste? Leon Bolee
En dan het sumum van cyclecar Bedelia. Chaufeur zit achteraan, passagier van voor.
Nog nooit in het echt gezien, en hier waren ze met 2.
En dan nog eens het rariteitenkabinet opentrekken. 1921 Tamplin !
Men in White van een andere planeet of ander tijdperk? Leyland Thomas....... racing car
Het grote geweld Brasier rond 1909.
En broertje Napier uit dezelfde epoque.
Bentleys, Lagonda's en andere grote Jongens horen ook bij de grote kannonnen.
Mercedes simplex hier in drievoud.
Chrysler special 1931. en dan het stokpaardje van de ook aanwezige jowett kardinaal Jowett 8 !!!!!!!!!!! Samenraapsel op het chassis van een Jowett, maar prachtig gedaan, en op het circuit haantje de voorste.
Zijaanzicht van de Jowett.
Deze zagen we al eerder, om vingers en duimen van af te likken!
Fafnir uit Aachen
merk ook ontsnapt uit het geheugen.
Hier nog een duimenlikker voor de kenners. Verstopt tussen het autogeweld............ Een rasechte Crocker.......... oh la la, ook voor het eerst in het echt gespot.
Renstal met GN, Amilcar en Riley......;
Helocorn aangedreven per propeller.
Mooi mooist mooier
Ook de Italianen stuurden enkele vertegenwoordigers. Prachtige Fiat racecar.
In ieder geval moeten we vaststellen dat het aantal deelnemers jaar na jaar toeneemt. Een succesverhaal in het dik onderstreept.
Appel in de achtertuin van de culturele hoofdstad Mons (Bergen) in een stadje genaamd Cuesmes. Vanuit het verre Limburg al heel vroeg uit de veren, want het vertrek stond op gepland op 8h30. Vroeg als je eerst bijna 200 km moet verteren.
The whole package, 28 voertuigen, waarvan het gros van voor de eerste wereldoorlog, kwamen hier samenzweren. De echte oldtimers dus, waar we het hier zo graag, schuimbekkend over hebben.
Slechts 2 voertuigen verschenen niet aan de start wegens Panne. Een daarvan van ondergetekende, maar dat mag de pret niet drukken. Met de camera in de aanslag, en een hoop bonnekes voor het inwendige plezier hadden we het dik naar onze zin.
Hartelijke ontvangst, met een leuk programma voor de boeg, kon de dag al niet meer kapot. Oppeppers, enkele voertuigen die we nog nooit eerder zagen. Stipt om 8h30 werd het startsein gegeven. Zonder gedoe kon iedereen vrij vertrekken om zijn weg te vinden aan de hand van een mooi verzorgd en duidelijk, handig Roadboek.
De streek ten zuiden van Mons is ons glimburgers vrij onbekend. Een onontdekte parel van La Belgique. Volgende keer trekken we ons safariepakje aan.
Het weerke speelde het spel mee, geen enkel wolkje aan de azuurblauwe hemel. Wel een frisse Noordooster.
Na een vijftiental kilometer was er al een stop voor het uitgebreid ontbijt, ten huize van de Sponsor en Renault verzamelaar. Voor alle deelnemers een feest met bravoure, verse streekproducten, tot het niet meer op kon. Dit in een passende omgeving, terwijl ook de kleine private collectie bewonderd kon worden. Hier werden we een tijd lang verankerd tussen verwondering en verbazing.
De gehele voormiddagrit, nam een kleine 50 km in beslag, doorheen een zeer afwisselend landschap. Gewone vlakke boerenakkers, holle wegen, afwisselend met rotsen, af een toe een heuveltje, bossen en beekjes. Ook de kasseien werden niet geschuwd, net als stoffige onverharde wegen zoals die er destijds ook bijgelegen moeten hebben.
Tijdens de middagstop hadden we de gelegenheid aan kannibalisme te doen. Doorspoelen met de nodige geestrijke sapjes. Alles netjes op tijd en zonder stress. Verrukkelijk. De gene die nu denkt dat dit weer wat elitair gedoe was, die zit er bonk langs. Democratische prijzen, en een overvloed aan attenties aangeboden door de sponsor. Een dik deel van het lidgeld is hiermee wedergekeerd.
Namiddag stonden er nog een 40 km voor de boeg, met tussenstop, en het eindpunt weer terug in cafe embuscade, gerund door een echte oldtimer liefhebber.
Al vroeg aan de start 8h30 na al bijna 200 km op de teller. Renault 1906.
En dan onderweg richting ontbijt. La minerve 1902 (franse makelij)
Leuk detail deze taxplaat uit 1909 regio Luik
Azuurblauwe lucht, geen enkel wolkje doorheen bos en dal.
De bloessemtijd is aan het doorbreken. Licht glooiend landschap, wegen enkel bevolkt met oude blikken trommels. Na de eerste frisse kilometers een welgekomen ontbijt.
Met als toemaatje een kleine collectie trapauto's.
Maar ook het echte werk in een aanpalende garage.
Een blik door de achterdeur, tuin vol met oud ijzer.
Zoals ook deze Renault. een echte schuurvondst
Zo laten of restaureren?
Nieuwe generatie in optocht........
Loraine de Dietrich 1907, een van de vele Franse merken hier aanwezig
Net zoals deze zeer zeldzame Corre 1905. Let op hoe de 'deur' opengaat !
Veel afwisseling in het landschap, hier met een rotsformatie op de achtergrond Middagstop waar de parking van het restaurant tot de nok vol stond met oud blik. Leuk detail Donald Duck Wat doet een Engelse vlag op een Renault? Af en toe aan het wieleke draaien bij deze Clemant Bayard 1905
En dan een beetje kanibalisme als afwisseling 10 punten voor sfeer en gezelligheid. Een eenzame bezoeker Bentley Af en toe moesten ze dan Berg op............ Crestmobile 1902 welke net niet de top haalde, gelukkig was er een passagier aan boord om te duwen..... Ontmoeting onderweg Motoren kregen er dorst van, biertap open en even bijschudden........ Stoddart 1912 en Delahaye 1908
Twee race wagens met startnrs 12 en 97 Nagant 1907 en Renault 1906 zeldzame delaunay belleville 1914 zeer mooi uitgestippelde route over aangename rustige wegen M met veel pitoreske boerderijkes, de tijd heeft hier even stil gestaan Delage 1913
Minerva coupe chauffeur 1913 corre 1905 loraine de Dietrich 1907 delahaye 1908 Minerva 1913 gaat voorbij aan le zebre 1913 klein maar fijn Le zebre. Gigantische Renault coupe chauffeur 1906
Clemant Bayard 1905 om in de juiste richting te blijven was het enkel oliesporen volgen.......... holle kasseiwegen werden de oudjes niet bespaard dion bouton 1903 Luikje in het glas om chauffeur instructies te geven. Minerva Leuk detail
Stopplaats bij een cafeeke waar men veel streekbieren kon degusteren. 2km van de Franse grens. FN 1911 met mooie multifunctionele carrosserie Aardig detail van de ophanging Belgische FN die we nog niet eerder zagen in onze kwart eeuw carierre Vanuit een vogelnest zag het er zo uit. Unic 1912
panne gevallen waren uitzondering. Op een lekke band na, niemand zien sleutelen. Depanage was voorzien, 2 flatbeds, en je kreeg een gloednieuwe twingo als vervangmobiel. Wat een service.