Deblock bielles 2015
Het is 4 jaar geleden dat leden van rvccb besloten een rally in te richten voor pre 1919 voertuigen onder de benaming Débloc bielles. Of er destijds enige drijfstangen moesten bevrijd worden om tot deze benaming te komen, is nog een open vraagteken. Of misschien was het een ode aan Maggie?
In ieder geval moeten we vaststellen dat het aantal deelnemers jaar na jaar toeneemt. Een succesverhaal in het dik onderstreept.
Appel in de achtertuin van de culturele hoofdstad Mons (Bergen) in een stadje genaamd Cuesmes. Vanuit het verre Limburg al heel vroeg uit de veren, want het vertrek stond op gepland op 8h30. Vroeg als je eerst bijna 200 km moet verteren.
The whole package, 28 voertuigen, waarvan het gros van voor de eerste wereldoorlog, kwamen hier samenzweren. De echte oldtimers dus, waar we het hier zo graag, schuimbekkend over hebben.
Slechts 2 voertuigen verschenen niet aan de start wegens Panne. Een daarvan van ondergetekende, maar dat mag de pret niet drukken. Met de camera in de aanslag, en een hoop bonnekes voor het inwendige plezier hadden we het dik naar onze zin.
Hartelijke ontvangst, met een leuk programma voor de boeg, kon de dag al niet meer kapot. Oppeppers, enkele voertuigen die we nog nooit eerder zagen. Stipt om 8h30 werd het startsein gegeven. Zonder gedoe kon iedereen vrij vertrekken om zijn weg te vinden aan de hand van een mooi verzorgd en duidelijk, handig Roadboek.
De streek ten zuiden van Mons is ons glimburgers vrij onbekend. Een onontdekte parel van La Belgique. Volgende keer trekken we ons safariepakje aan.
Het weerke speelde het spel mee, geen enkel wolkje aan de azuurblauwe hemel. Wel een frisse Noordooster.
Na een vijftiental kilometer was er al een stop voor het uitgebreid ontbijt, ten huize van de Sponsor en Renault verzamelaar. Voor alle deelnemers een feest met bravoure, verse streekproducten, tot het niet meer op kon. Dit in een passende omgeving, terwijl ook de kleine private collectie bewonderd kon worden. Hier werden we een tijd lang verankerd tussen verwondering en verbazing.
De gehele voormiddagrit, nam een kleine 50 km in beslag, doorheen een zeer afwisselend landschap. Gewone vlakke boerenakkers, holle wegen, afwisselend met rotsen, af een toe een heuveltje, bossen en beekjes. Ook de kasseien werden niet geschuwd, net als stoffige onverharde wegen zoals die er destijds ook bijgelegen moeten hebben.
Tijdens de middagstop hadden we de gelegenheid aan kannibalisme te doen. Doorspoelen met de nodige geestrijke sapjes. Alles netjes op tijd en zonder stress. Verrukkelijk. De gene die nu denkt dat dit weer wat elitair gedoe was, die zit er bonk langs. Democratische prijzen, en een overvloed aan attenties aangeboden door de sponsor. Een dik deel van het lidgeld is hiermee wedergekeerd.
Namiddag stonden er nog een 40 km voor de boeg, met tussenstop, en het eindpunt weer terug in cafe embuscade, gerund door een echte oldtimer liefhebber.
Het was geen eenvoudige opgave om uit de meer dan 500 geschoten beelden een selectie te maken; immers elke blikken trommel hier aanwezig was meer dan de moeite waard in actie gezien te worden. Zwaartepunt lag deze aflevering bij de franse constructies. Dion Bouton op kop. Panhard Levassor, Delahaye,Delage, Le Zebre, Delaunay Belleville, Peugeot, Lorraine Dietrich, Clément bayard, Renault, Corre, Unic, Rochet, Crestmobile, le Minerve, ze waren er allemaal. Ook enkel Belgische automobielen, Minerva,FN en Nagant, en dan nog de Amerikanen; Ford model N, Buick, Stoddart , Overland, Oakland. In totaal waren er 28 bolides, een aantal dat volgend jaar met zekerheid weer overtroffen zal worden. Proficiat aan de inrichters en deelnemers, vooral verder borduren aan dit concept.
foto's door J.J.J. en B.D.L.xml:namespace prefix = "o" ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />