Men in White van een andere planeet of ander tijdperk? Leyland Thomas....... racing car
Het grote geweld Brasier rond 1909.
En broertje Napier uit dezelfde epoque.
Bentleys, Lagonda's en andere grote Jongens horen ook bij de grote kannonnen.
Mercedes simplex hier in drievoud.
Chrysler special 1931. en dan het stokpaardje van de ook aanwezige jowett kardinaal Jowett 8 !!!!!!!!!!! Samenraapsel op het chassis van een Jowett, maar prachtig gedaan, en op het circuit haantje de voorste.
Zijaanzicht van de Jowett.
Deze zagen we al eerder, om vingers en duimen van af te likken!
Fafnir uit Aachen
merk ook ontsnapt uit het geheugen.
Hier nog een duimenlikker voor de kenners. Verstopt tussen het autogeweld............ Een rasechte Crocker.......... oh la la, ook voor het eerst in het echt gespot.
Renstal met GN, Amilcar en Riley......;
Helocorn aangedreven per propeller.
Mooi mooist mooier
Ook de Italianen stuurden enkele vertegenwoordigers. Prachtige Fiat racecar.
In ieder geval moeten we vaststellen dat het aantal deelnemers jaar na jaar toeneemt. Een succesverhaal in het dik onderstreept.
Appel in de achtertuin van de culturele hoofdstad Mons (Bergen) in een stadje genaamd Cuesmes. Vanuit het verre Limburg al heel vroeg uit de veren, want het vertrek stond op gepland op 8h30. Vroeg als je eerst bijna 200 km moet verteren.
The whole package, 28 voertuigen, waarvan het gros van voor de eerste wereldoorlog, kwamen hier samenzweren. De echte oldtimers dus, waar we het hier zo graag, schuimbekkend over hebben.
Slechts 2 voertuigen verschenen niet aan de start wegens Panne. Een daarvan van ondergetekende, maar dat mag de pret niet drukken. Met de camera in de aanslag, en een hoop bonnekes voor het inwendige plezier hadden we het dik naar onze zin.
Hartelijke ontvangst, met een leuk programma voor de boeg, kon de dag al niet meer kapot. Oppeppers, enkele voertuigen die we nog nooit eerder zagen. Stipt om 8h30 werd het startsein gegeven. Zonder gedoe kon iedereen vrij vertrekken om zijn weg te vinden aan de hand van een mooi verzorgd en duidelijk, handig Roadboek.
De streek ten zuiden van Mons is ons glimburgers vrij onbekend. Een onontdekte parel van La Belgique. Volgende keer trekken we ons safariepakje aan.
Het weerke speelde het spel mee, geen enkel wolkje aan de azuurblauwe hemel. Wel een frisse Noordooster.
Na een vijftiental kilometer was er al een stop voor het uitgebreid ontbijt, ten huize van de Sponsor en Renault verzamelaar. Voor alle deelnemers een feest met bravoure, verse streekproducten, tot het niet meer op kon. Dit in een passende omgeving, terwijl ook de kleine private collectie bewonderd kon worden. Hier werden we een tijd lang verankerd tussen verwondering en verbazing.
De gehele voormiddagrit, nam een kleine 50 km in beslag, doorheen een zeer afwisselend landschap. Gewone vlakke boerenakkers, holle wegen, afwisselend met rotsen, af een toe een heuveltje, bossen en beekjes. Ook de kasseien werden niet geschuwd, net als stoffige onverharde wegen zoals die er destijds ook bijgelegen moeten hebben.
Tijdens de middagstop hadden we de gelegenheid aan kannibalisme te doen. Doorspoelen met de nodige geestrijke sapjes. Alles netjes op tijd en zonder stress. Verrukkelijk. De gene die nu denkt dat dit weer wat elitair gedoe was, die zit er bonk langs. Democratische prijzen, en een overvloed aan attenties aangeboden door de sponsor. Een dik deel van het lidgeld is hiermee wedergekeerd.
Namiddag stonden er nog een 40 km voor de boeg, met tussenstop, en het eindpunt weer terug in cafe embuscade, gerund door een echte oldtimer liefhebber.
Al vroeg aan de start 8h30 na al bijna 200 km op de teller. Renault 1906.
En dan onderweg richting ontbijt. La minerve 1902 (franse makelij)
Leuk detail deze taxplaat uit 1909 regio Luik
Azuurblauwe lucht, geen enkel wolkje doorheen bos en dal.
De bloessemtijd is aan het doorbreken. Licht glooiend landschap, wegen enkel bevolkt met oude blikken trommels. Na de eerste frisse kilometers een welgekomen ontbijt.
Met als toemaatje een kleine collectie trapauto's.
Maar ook het echte werk in een aanpalende garage.
Een blik door de achterdeur, tuin vol met oud ijzer.
Zoals ook deze Renault. een echte schuurvondst
Zo laten of restaureren?
Nieuwe generatie in optocht........
Loraine de Dietrich 1907, een van de vele Franse merken hier aanwezig
Net zoals deze zeer zeldzame Corre 1905. Let op hoe de 'deur' opengaat !
Veel afwisseling in het landschap, hier met een rotsformatie op de achtergrond Middagstop waar de parking van het restaurant tot de nok vol stond met oud blik. Leuk detail Donald Duck Wat doet een Engelse vlag op een Renault? Af en toe aan het wieleke draaien bij deze Clemant Bayard 1905
En dan een beetje kanibalisme als afwisseling 10 punten voor sfeer en gezelligheid. Een eenzame bezoeker Bentley Af en toe moesten ze dan Berg op............ Crestmobile 1902 welke net niet de top haalde, gelukkig was er een passagier aan boord om te duwen..... Ontmoeting onderweg Motoren kregen er dorst van, biertap open en even bijschudden........ Stoddart 1912 en Delahaye 1908
Twee race wagens met startnrs 12 en 97 Nagant 1907 en Renault 1906 zeldzame delaunay belleville 1914 zeer mooi uitgestippelde route over aangename rustige wegen M met veel pitoreske boerderijkes, de tijd heeft hier even stil gestaan Delage 1913
Minerva coupe chauffeur 1913 corre 1905 loraine de Dietrich 1907 delahaye 1908 Minerva 1913 gaat voorbij aan le zebre 1913 klein maar fijn Le zebre. Gigantische Renault coupe chauffeur 1906
Clemant Bayard 1905 om in de juiste richting te blijven was het enkel oliesporen volgen.......... holle kasseiwegen werden de oudjes niet bespaard dion bouton 1903 Luikje in het glas om chauffeur instructies te geven. Minerva Leuk detail
Stopplaats bij een cafeeke waar men veel streekbieren kon degusteren. 2km van de Franse grens. FN 1911 met mooie multifunctionele carrosserie Aardig detail van de ophanging Belgische FN die we nog niet eerder zagen in onze kwart eeuw carierre Vanuit een vogelnest zag het er zo uit. Unic 1912
panne gevallen waren uitzondering. Op een lekke band na, niemand zien sleutelen. Depanage was voorzien, 2 flatbeds, en je kreeg een gloednieuwe twingo als vervangmobiel. Wat een service.
Teuf teuf rallye des ancetres. link.... http://www.oldtimerweb.be/fotos-oldtimer-evenement/25e-rallye-des-ancetres-en-picardie-compiegne_5052.aspx zie ook op You tube!
Het bericht Belgian discovery kreeg enige reacties. Hierbij ontspint eenzelfde verhaal aan de andere kant van de wereld, Nieuw Zeeland.
Een grijzende eminentie genaamd Minerva AH 1928, met 6 cilinder schuivenmotor is sedert 52 jaar in het bezit van een familie. Hij werd gekocht uit eerste hand van de burgemeester van Wellington. (Hoofdstad) De vader van de huidige eigenaar kocht hem dus in 1962, en nam ermee deel aan vintage car rallyÂ’s, tentoonstellingen, zoals die er toen al waren.
Midden jaren 70 vond hij het tijd om de wagen een grondige restauratiebeurt te geven, maar helaas waren zijn dagen niet lang daarna geteld.
Nu jaren later,wordt het finale verdict geveld. De zoon beseft dat de restauratie zijn capaciteiten te boven gaat, en dus ligt het besluit vast om de wagen te verkopen. De hoop gaat er van uit dat de wagen terecht komt bij een onvervalste liefhebber, misschien wel terug in het thuisland België.
De wagen is compleet, en het chassis en houtwerk waren gerestaureerd. Het koetswerk is van aluminium en dient enkel herschildert te worden. Enkel de motorkap en spatborden hebben last van oppervlakte roest. Alle scintilla en Jaeger instrumenten verkeren in zeer goede staat, alsook de mascotte. Het grijs lederen interieur behoeft enig werk. Documenten aanwezig. Hier geen geromantiseerd hoopje drek.
Voel je de bronstige lokroep om deze reanimatie als je levensinvulling te beschouwen, laat je maar horen.
Zo staat hij er al meer dan een kwart eeuw bij .....
Stof en spinnenkoppen hebben hem tot hun paleis omgedoopt.
Toch nog enig bling bling zoals de Benzine Vacuümpomp.
Interieur is gestript, maar compleet.
De roestbaronnen deden hun werk.
Op dit punt ergens moeten de werken zijn stilgevallen, ontdoen van de lak was halverwege.........
Perfecte deurpassing, kan niet veel mis zijn aan dit project.
De 6 cilinder schuivenmotor deed het nog toen hij werd geparkeerd anno toen.
Car hunters als we zijn laten we geen enkel gerucht aan ons voorbijgaan, zonder de echtheid van het verhaal te verifiëren. U kent dat gevoel wel, zo een tip die irritant in je hoofd blijft hangen.
Al zeeeer geruime tijd wisten we dat er ergens een Minerva verdoken stond, op een stek waar het vlakke land begint te plooien. De juiste lokatie vinden was geen sinecure. Vastberadenheid loodste ons in de juiste richting. In de schuur van een idyllisch gelegen antieke hoeve stond hij, onder een laag stof van een 25 tal jaar. Minerva type AD uit 1925.
Uitgerust met de typische schuiven motor en een Weyman Karosserie. De vader van de huidige eigenaar kocht hem lang geleden uit de eerste hand van een Baron ergens in de omstreken van Brugge. Hij reed er enkel jaren mee, tot dat op een gegeven moment bij het starten de motor een raar geluid maakte. Onmiddellijk werd hij stilgelegd, de kop van de motor werd er af genomen en Â…Â…Â….
Daar bleef het bij. Jaren lang verzamelde hij het stof, maar stond droog en wel met andere lotgenoten in een verwarmde schuur.
Voor ondergetekende een lust voor het oog. Een voertuig dat de verhalen van weleer met ingehouden adem verzwijgt. Charme, nostalgie en patina druipen er litersgewijze af.
De huidige eigenaar, wens hem nu van de hand te doen om ruimte te maken voor andere, meer moderne oldies. We waren er nog net tijdig bij om hem in zijn huidige toestand te ontdekken, en zijn hiervoor dankbaar genoeg om God een fles wijn op te sturen.
Deze wagen heeft een nieuwe bezitter nodig, welke hem met fluwelen handschoenen en vloekwoorden per kilo, weer in eer en glorie op hopelijk Vlaamsche wegen zal doen verschijnen. Wie weet vinden we hem via deze weg. Eveneens nog aangeboden, een fantastisch mooie Ford cabriolet in need of Tender loving care, uit de 50er jaren. Moest ik de plaats en het budget hebben, kocht ik ze onmiddellijk.
Interesse, contacteer me !
Dit is de manier waarop we onze schatten het liefst vinden, veilig en droog onder een laag stof.
Met dit voertuig tukkerde er destijds een bemiddelde baron door het West Vlaamse landschap.
Geheel en compleet met koffer en de Emaillen Belgische B ........
Aanschouw hier het inwendige van een schuivenmotor. De kop werd er een kwart eeuw geleden afgenomen, en zo staat hij er nog steeds.
Zeer mooi en gaaf interieur. Fluwelen bekleding destijds onder de adelijke achterwerken.
De kop van de motor ligt er gewoon naast.
En als toemaatje deze mooie ford cabrio uit de vijftiger jaren met het embleem van een garage uit de buurt. Origineler kan niet. Belgisch wagen! Meer weten ........... contacteer me.
Let op ! Dit jaar met zeer veel randanimatie zoals muziekbands, Special acts, Special Cars in the spotlight, Kofferbakverkoop, Rondrit, 100 jarige.... en andere attenties..... Maar vooral heel veel Leut in Peer !!!!!!! bovendien het is allemaal Gratuit.............. Oldtimer geen Melkkoe maar centrale, gewaardeerde gast. Laat U van uw beste kant zien. Nadruk op echte oldtimers. Ouder is beter ! Te volgen via Facebook.
Daar dit treffen vorig jaar naar meer smaakte, en we er dit jaar tijdig bij willen zijn, hier een oproep om bezitters en belangstellenden een voorstel te laten doen voor een aflevering anno 2015. Wie ideeën heeft, een voorstel wil doen qua plaats en datum, we ontvangen uw reacties graag. gillet.man@live.be
Seizoensopener van het jaar is zonder weerga DE winterrally van de Royal Veteran Car Club. Als een kind dat de komst van Sinterklaas afwacht, zaten we op hete kolen, afwachtend wat dit oord van verbeelding dit jaar zou brengen.
Deze tweedaagse weekendrit dit jaar op 7/8 februari, werd gereden van Verviers naar Monsschau. Net tot over de Duitse grens. Dit jaar jammer genoeg in vergelijking met voorgaande, een klein deelnemerspalet. Maar toch; een vijftiental boterkijkers durfden het aan. Zoveel krijgen de meeste organisaties er tijdens de zomermaanden niet eens aan de start. Let op, we hebben het hier wel over echte oldtimers! 85 plussers die bovendien dakloos zijn.
Inhoud van de rit op zaterdag ; een dikke 120 km over verrukkelijk slingerende wegen. Enkel open vehikels van voor 1930 toegelaten. Dat is ons pakkie an. De wat mindere opkomst misschien te wijten aan het samenvallen met Retro mobile in Parijs en/of de griepepidemie die dit jaar nogal wat slachtoffers maakt. Geen enkele Nederlander dit jaar? Wel; heel wat chauffeurs krijgen ook hun echtgenote meeÂ… Hoe flikken ze dat? Is er ergens een geheim recept waarvan we nog niet op de hoogte zijn?
Het oudst deelnemende vehikel dit jaar is met zekerheid de Loraine de Dietrich, welke zich door al die winterse omstandigheden niet buitenspel laat zetten. Hoewel er toch af een toe een raar bijgeluidje waargenomen werd. De finish werd met bravoure gehaald. Net zoals op Circuit des Ardennes, weinig T Ford dit jaar. Slechts 1 enkele reed ‘die strekke’ af. A fordjes in een dubbel pakket, en de Buick Marquette van vorig jaar was ook weer van de partij. Fiat, Lagonda, Hotchkiss, Packard en Oldsmobile en Citroen vertegenwoordigden de rest. Op zondag was er slechts 1 uitvaller.
De Citroen werd bestuurd door een dappere jonge dame in opleiding. Benieuwd of ze er volgend jaar weer bij zal zijn ? Het ingepakte kroost en grof wild van vorig jaar, niet meer gezien. (zie reportage 2014)
De 80 km lange rit op zondag kon waarlijk een winterrit genoemd worden. Zonneke was er niet meer bij. Die taak werd overgenomen door een straffe guuuure Noorderwind, gepaard met verfrissende motregen. Niet voor fragile zielen deze toer. Wie zich aangesproken voelt, en wil bewijzen dat hij niet tot de categorie ‘watjes’ behoort, kan zich al aanmelden voor volgend jaar. Wij kijken alvast uit naar de volgende rit van RVCCB. Een pre 1919 evenement komende April. We proberen er dit jaar bij te zijn en zullen onder het motto ’ het leven is al kort genoeg, maak er een feest van’ verslag uitbrengen.
Nota; vanaf april is er ook weer Cars & Coffee Peer !!! Ook op facebook.
Foto's J.J.J en G.M
Dit festijn enkel mogelijk door leden van Royal veteran Car club Belgium
Zondagochtendblik
Sleutelen ...........
Vertrek vanuit het pittoreske Monschau.
Startopstelling aan het Hotel. Buick Marquette, A ford roadster 1930 en 1928, Lagonda, Hotchkiss....
En dan terug op weg richting Verviers
Citroën
Chauffeur in opleiding; jonge dame deed het perfect. Proficiat. Hopelijk een goede manier om jeugd te motiveren.
Op de vlakte van Elsenborn tegen een gure wind in rijdend, zonder venster, maar met echtgenote.......... Echte die hards !
Fanstastig toch? Lagonda. Koude en motregen trotserend, niet voor watjes!
De grote cilinders van Loraine de Dietrich.
Mooie Oldsmobile 1923.
Een andere Amerikaan Packard......... blijkbaar een geheim recept om proper te houden.
2015 is goed enkele dagen rijp, en misschien denkt u dat we het jaar een beetje kalm aan begonnen zijn. Niets is minder waar, schijn, zoals u weet, kan bedriegen.
We hadden de eer en het genoegen ons palmares, aan te vullen met de bezichtiging van een echte top oldtimer. Hier in dit hersenen en lachspieren stimulerende blog is u bekend, dat we pas over oldtimers beginnen te spreken wanneer deze minstens een oorlog hebben meegemaakt. 2 oorlogen, nog beter.
Al de rest zijn gewoon oude autoÂ’s, zonder deze in een negatieve context te willen plaatsen. Noch minderwaardig of interessant, het is gewoon een heel ander gegeven.
We legden contact met een gepassioneerdschatbewaarder, welke enkele maanden geleden op pensioen ging. Eindelijk kan hijtoegeven aan de bronstigelokroep om wagens te gaan restaureren, die hij gedurende zijn actieve loopbaan wist te vergaren. Een tweede actieve carrière dringt zich op, want......
Een grote schuur vulde hij inmiddels met vele exotische, vooral sportwagens, van bekende Italiaanse, Britse, Amerikaanse merken. Maar ook allerhande ander oud spul vond nog een plaatsje op deze lokatie. Hier werd geen half werk geleverd.
Ongeveer 12 jaar geleden werd deze verzameling aangevuld met wat voor velen tot het summum van oldtimers kan gerekend worden. Er werd er vorig jaar immers eentje geveild bij een bekende autoboer voor een kleine 770.000 dollarkes.
Op de grens tussen Zweden- en Finland, ontdekte hij de restanten van een Stutz Wisconsin 1912 raceauto. Dit op een 80 km van de woonplaats van een gevierd Fins coureur. Daar ons Fins al even sporadisch is als ons Kantonees, laten we de naam voor wat is.
Meest waarschijnlijk de auto van deze persoon, alhoewel dat niet met 100% zekerheid beweert kan worden. De wagen, in onderdelen, en niet geheel compleet werd miraculeus de zijne, en nu is hij dus eindelijk begonnen met de reconstructie, na jaren van verzamelen van literatuur, onderdelenbronnen etc. Wel leuk is dat er nog een originele gereedschapskist met inhoud bij zat.
Jammer dat de bezitter er niet zo happig op was om foto’s te laten maken van het nog gaande zijnde project, te midden van wat anderen een ‘overvol gepropt’ autokerkhof zouden noemen. Wielen, frame en motor waren grotendeels klaar, nu rest nog Karrosserie, bekabeling, aankleding en een hele zwik ander montage en uitprobeerwerk.
Wel lagen er buiten nog enkele oude vrachtwagens uit wo I, welke wel gekiekt mochten worden, en eventueel zelfs te koop aangeboden. Met houtgas instalatie !
De Stutz is geen gewone jongen, maar een echte daartoe bestemde racewagen om met z'n allen tegelijk'YES' tegen te zeggen. De motoren werden in lichtere legeringen gegoten. Het betreft een 4 cilinder met maar liefst 7,2 liter inhoud. Dubbele ontsteking,rechts per magneto enlinks via een batterij. Cilinderkoppen anders dan op de bijgevoegde foto, nl. met bredere koppen.Bouwjaar 1912. Destijds een waarachtig monster. Atitude in grootte overstijgend, zonder valsebescheidenheid voor te wenden. Dit ding was snel!
We moeten ons hier beperken tot fotoÂ’s die we op het net vonden, inclusief een geluidloosfilmpje van een gelijkaardige racer met nr 8in actie. klik hier; https://www.youtube.com/watch?v=6resX_hM7W8 of copier en plak in je browser.
Wij stonden er in ieder geval bij en waren getuige van de in de maak zijnde wedergeboorte van een super bolide, die de geschiedenis in de toekomst een poepke zal laten ruikenÂ…Â…..
Als u hem ooit tegenkomt in een erupterende scene, weet dan dat ondergetekenden anno 2015 aanklopten aan poort nr 10 van het walhalla, en ons aura definitief bezegelden. Goud, mirre en wierrook stonden helaas niet op het menu op deze 6de januari. Wel stoofvlees met frieten. Ook lekker.
Ondergetekende adelborsten;
Carhunters van het eerste uur Jonckheer J.J. en de zotte roestbaron.
nog een stutz link met geluid ! vooral opzetten spectaculair ! pikespeakhillclimb#PPIHC#1929racetotheclouds