Het verhaal van de verjaardag van de
nieuwe buggati Paus gaf aanleiding tot dit vervolg, namelijk dat van Kardinaal
Jowett. Je weet wel, onderdaan en kiezer van de Paus en doorgaans gekleed met
een opvallend rood mutske.
Ook hier valt er een verjaardag of
twee te vieren !!!
Jowett klinkt waarschijnlijk heel
onbekend in de oren van de meeste lezers, maar daar zal dit verslag een
definitief einde aan maken. De Jowett
car club is de oudst nog bestaande
club ter wereld, en viert dit jaar zijn 90ste verjaardag.
Jowett, eerder onbekend in België en
toch sedert jaar en dag opvallend rood aanwezig in het piepkleine Limburgse
stadje Peer. In heel Vlaams sprekend België rijden er 2 jowets, een derde
spreekt een aardig mondje Waals. Naast Darco en een F 16 een idee voor stad
Peer om een standbeeld op te richten op een van de nieuwe ronde punten. Titel ;
“ Peer, Home of the Jowett Cardinal ”
Onze Jowett Kardinaal ; Jonckheer
Jacob Jacobson bezit “25 jaar” een type uit 1951, nml de jupiter. Hoera ende
proficiat; slingers in de kamer, slingers in de gang. Hiep hiep hoera, een
leven lang. Wie krijgt de cadeaujes, dat zijn wij, hiep hiep hoera dat vieren
wij. Â…Â…Â…Â…Â…Â….Laat de champagne maar bruisen en de wierrook waaien.
En hij bezit ook de tweede met een “
le mans “ boddy. Vergelijkbaar met een Jaguar xK model. Eigenlijk iets te jong
voor dit blog, maar het merk zelf gaat al een hele tijd mee, sedert 1906, en
dus de moeite om eens nader te bekijken.
Deze 25 ste verjaardag nodigt meteen
ook uit tot een groot feest ???? Jonckheer is al jaaaaaaaaaaaaren aanwezig in
de olditmerscene en doorzwom reeds heel wat avonturen op dat gebied. Daarnaast
ook nog druk in de weer in de schilderswereld, en zijn creaties zijn binnenkort
te bewonderen te Affligem, tentoonstelling Motoring Art. (zie oldtimerweb)
Ooit stelde hij bijna ten toon in een
New Yorkse gallerij, een verhaal met een staartje, of beter gezegt een hele
dikke staart. Een echte, rondborstige Amerikaanse schone belde hem op, na zijn
werken ergens te hebben gezien, en gaf aan een voorname kunst gallerij te
bezitten in ‘The Big Apple’. Ze had interesse zijn werken aldaar tentoon te
stellen en te verkopen aan duizelingwekkende prijzen. Jaques, totaal
overdondert stemde toe tot een bezoek, enkele uren later, maar was toch nog
sceptisch.
Een langharige schone liet zich door
haar chauffeur naar zijn woning brengen, en Jaak moest pardoes al zijn werken
van de zolder halen, in zijn beste engels uitleg geven, en was al helemaal in
de allerbovenste wolkenhemel met vrij zicht op roem , wereldwijde faam, en bovendien een aardig, handenvol gevuld balkon a la Lesley An Poppe!!!!!. Heel
zijn living, keuken en veranda stonden al vol met schilderwerken die al jaren op de bovenste etage
stonden te bestoffen. De ontnuchtering kwam na niet eindigende, extreem
spannende tijd en bijna ondertekende contracten. Toen bleek helaas dat het opgezet
spel was en de Chauffeur van de beruchte dame niemand minder bleek dan ondergetekende
Baron.
Nog nooit zo hard gelachen en nog
altijd een moment om met volle fierheid op terug te blikken. Je weet, ergens
van dromen is dikwijls veel beter dan het te bezitten. In dit geval dus meer
dan geslaagt om iemand, al was het maar voor een paar uurtjes, weg te doen
dromen.
Genoeg in het verleden gespit, nu de
toekomstÂ…
Voor wie het nog niet weet; deze
zomer, Elke donderdag in Peer
Centrum vanaf ergens April treffen
voor sportieve oldtimers !!!!!!!!!! Wanneer, hoe, waar en wat juist heel
binnenkort op dit blog. Deze samenkomst zal te vergelijken zijn met cars and
cofee of de Classik summer meet.
Vergeet niet een attentie mee te
brengen voor de kardinaal !!!!!!!!!!!!! Hij zal er zeker in het oog springen .
Wie weet komt de Bugatti Paus ook
eens langs.
Het moet dus goed toeven zijn in een
club die reeds 90 jaar ter been is, vandaar hier het merk en de club een beetje
in het zonnetje zetten.
In een advertentie in de Bradford
Telegraph verscheen op 12 mei 1922 een artikel waaruit blijkt dat de zuidelijke
Jowett Car club een eerste rally zou organiseren op 26 augustus 1923. Jowets
uit de twintiger jaren stonden bekend als 'THE LITTLE ENGINE WITH THE BIG PULL'
“ de kleine motoren met de sterke trekkracht. Google Jowett car club en je vind
alle info.
Dit artikel is anderhalve dag actief en ongeveer 200 lezers hebben het bekeken en beoordeeld. Enkele reacties gehad waarin gesteld word dat de Fiat 500 club langer zou bestaan en ook de riley club werd genoemd. Wij hebben daarover geen verder gegevens gevonden, maar wie het echt weet, en kan staven, mag dit graag doorgeven.
Benjamin and William Jowett
Deze 2 broers runden een
fietsenhandel in Bradford tijdens de eerste omwentelling van de vorigeeeuw.
De zaken gingen goed en ze waren in staat om werktuigmachienes te
kopen en allerhande opdrachten te aanvaarden.
.In
1901maakten zehuneerste
voorzichtigestap inde
auto-industriedoor het produceren vaneen vroege'snellere' conversie van motorendie courant werden gebruiktin toenmaligevoiturettes. Als basis gebruikten ze de55-graden V-twin motor van de6-pk De Dionen 6½pkAster
Deze motorenblekenopvallend duurzaam: In 1914 werd er nog steedseengebruikt om eenhouten molenaan te drijven. In 1904, bouwden de broers eentweede typemotor, dit keer een 950ccdrie cylinder in lijn met luchtkoeling, kopkleppen eneen vijf-gelagerde krukas. Deze was uitgerust
met een nieuwtype ontsteking, waarbijde sterkte van devonkwerd versterkt doorgebruik van eenvonkspleet. De motorkon ookdraaien
inbeide richtingen!
Hetjaar daarop besloten, Ben enWilly autofabrikanten te worden.,Ze
ontwierpen ‘althans dat beweerden ze, 's werelds eerste cycle-car
". Het was de bedoeling dat deze auto’s konden rijden aaneen kostprijs vaneen penny permijl. Afgezien van de ‘tiller’ besturing,
was de kleineJowetteen geavanceerdogendvoertuig, waarvan het uiterlijk
geen kritiek zou krijgen de komende tien
tot vijftienjaar later. Hij woog
minder dan de helft van het gewicht vaneen
Mini, en had eenwatergekoeldehorizontaletwee-cilinder boxermotor van816cc, in
eenheidmet een drie-versnellingsbak; eindaandrijvingwas doorwormwiel. Hetkoppel
bij lage toerentallenenoverbrengingsverhoudingenwaren bij uitstek geschikt voorde
heuvelsinBradford enYorkshire,terrein waarslechte wegen waren en geen eisen gesteld werden voor gebruik
van hogesnelhedenof snelleacceleratie. De boddy was een
open tweezitter.
De broersbeweerden dat hunexperimentenhebben aangetoond dat de balans van deboxermotor
gelijk stond aan
eender welke andere motor metminder dan zescilinders.Om dit te bewijzenzetten ze een
potloodrecht op de radiatordop, gedurende
meerdere minuten
per keer. De kleineauto's (de
broers bouwden voor zichzelfelk een)trokken veel aandacht. Op dat momentkregen zeeen opdracht vanAlfredAngasScott,bouwer van de eerstevan de beroemdeScottmotorfietsen. Dit werk
belette henenkele jaren
de autoproductieop te bouwen.
Echter,in 1910, Scottopende hij zijn eigenfabriek inSaltaire, en deJowettsbesloten dathet tijd wasdat zehun lichte auto
in serieproductie te nemen, en openden
eenfabriekvoor dit doel inGrosvenor Road, Bradford.Het ontwerp van deauto werdgeleidelijk verbeterdtot aan het uitbrekenvan de oorlog, de meest opvallendeverbeteringzijnis de vervangingvan
detillerbesturing.
(sturen met een stok ipv stuurwiel) zie allison video.
Twaalfvoertuigen werdengemaakt onder vorm van de
verbeterde versiemetstuurwiel, gelanceerdin 1913 ennog
eens 36werden gemaaktvoor het
uitbrekenvan de EersteWereldoorlog,
toende fabriekwerd overgedragen
om munitievervaardigen. Twee tiller stuur exemplaren overleefden.
Tussen de oorlogen.
Jowett Cars Limited was een nieuwe particuliere
onderneming opgericht in juni 1919 om autoÂ’s te produceren en verkopen.Het werd
later een naamloze vennootschap die genoteerd aan de London Stock Exchange in
1935.
Dat jaar, 1919, werd een nieuwe bouwplaats gekocht bij Springfield, Bradford
Road, Idle, buiten Bradford, de site van een oude steengroeve. Autoproductie begon in de nieuwe fabriek in 1920. Het eerste
voertuig was de Jowett Zeven met behulp van een vergrote versie van het
vooroorlogse boxer. Eerst werd het uitgebreid tot 831 cc tot 907 cc dan in 1921
toen de vordering tot 8 pk was gedaald van reclame. Daarna waren alle
Jowettsvan model 7 tot de invoering van
de vier-cilinder motor in 1936. De motor ontwikkeld zijn maximale koppel bij
lage toerentallen en werd al snel bekend om zijn trekkracht, betrouwbaarheid en
zuinigheid.
Commerciële voertuigen op basis van het chassis werden ook gebouwd in 1922 en
werden een steeds belangrijker onderdeel van de output van het bedrijf. Jowett werd
het eerst tentoongesteld op de London Motor Show in 1921 en brak
geleidelijkuit hun lokale markt. In
1923 kwam er spoel ontsteking en
elektrische starter en werd een vierzitter de "Long Four"geïntroduceerd als tourer, geprijsd vanaf 245
pond, gevolgd in 1925 door een gesloten sedan, de productie van de vorige korte chassis
tweezitter werd voortgezet. In 1929 kreeg de motor afneembare cilinderkoppen om onderhoud te
vergemakkelijken en remmen op alle vier
de wielen. De productie werd kort onderbroken in september 1931 toen brand uitbrak
door werken.
1934 zag de lancering van de Jowett“falcon” met vier-versnellingsbak en in 1935 was er de merkwaardig
genoemde “ Wezel” Sports Tourer. De eerste vier-cilinder in lijn kwam in 1936
met de 1166 cc twin carburateur . De Jowett Tien die tot het uitbreken van de
oorlog bleef naast de traditionele twee-cilinder modellen die tot 946 cc
groeide in 1937. In 1935 ging het bedrijf publiek en in 1936 ging Benjamin
Jowett met pensioen. Broeder William bleef tot 1940..
Tot zo ver de vooroorlogse geschiedenis van dit sterk
merk.
Kardinaal Jowett en Bugatti Paus op het Peers kerkplein.
White smoke, new bugatti Pope !!! Apres fagnes hivernales.
Als vervolg op het verhaal Fagnes
Hivernales, waarin we reeds een heel
klein voorsmaakje gaven, op bezoek bij een andere schatbewaarder.
Bij het openen van zijn voordeur, waaide er
een witte rookwolk richting buiten, en
we dachten meteen Â…Â…Â…
Witte rook !!!,nieuwe
bugatti Paus!!! Deze werd veroorzaakt door de nimmer dovende sigaar, zoals het nooit dovend olympisch vuur, bijhorende bij deze schatbewaarder. In deze waas beginnen we dit verhaal in het verre verleden.
Het moet zo ongeveer een dikke smeuïge
25 jaar geleden zijn dat we voor het eerst lijfelijk in contact kwamen met de
zoon van de “Bugatti Paus “ Guilaume
Prick.Jean,
genoemd naar de zoon van ‘Etorre’ de uitvinder van de Bugatti. Net zoals de zoon van meneer pastoor, zong
hij mee in het kerik koor. Hij maakte geen kabaal, ging rond met de schaal.
Met ander woorden, hij was de braafste van allemaal.
En, deze brave jongen hadden we het
eerder al aan het werk gezien op hetNederlandse
tv programma showroom,toen we zelf ook
nog heeeel braaf waren en op zondag keken programma's zoals Terloops en naar Emiel Goelen die "binnen en buiten"
presenteerde.Ook al een brave gast.
(http://www.youtube.com/watch?v=iUuinoFvznk
)
Dit onvergetelijke tv fragment maakt
Jean onsterfelijk, en hierin overtreft hij dan zijn vader als Paus, als zijnde
een echte heilige. Dik dertig jaar na datum weten nog velen zich dit te herinneren,
en hij doet het daarmee net zo goed als Elvis.
Samen, 3 vrienden waren we eind jaren 80 uitgenodigd in zijn woonst,
en al is het al zo lang geleden, deze herinneringen blijven hangen als vliegen
aan een vettige kleefstrip. Jean, een
lange magere vent met moustache, gekleed in zijn lederen billenkletser en bijhorende
handschoenen, gastvrij als hij is, toverde hij‘pur sang’ enkele koffietassen te voorschijn. Hoewel we met z’n 4 waren,
hij had slechts 3 tassen op tafel gezet. Eentje bleef dus op een droogje, maar
Jean merkte er niets van, of hij heeft zijn beroep als acteur gemist. Dat ie
kan tellen, dat weten we ondertussen ook al wel, dus daar lag het niet aan.
In het lang en breed vertelde hij over zijn
vader, welke een motorolie groothandeluitbaatte ‘de sun oil compagnie Philadelphia’ en ook fungeerde als kolenboer.Deze handel legde hem geen windeieren, en hij
kocht zijn eerste bugatti in 1933, een
sportwagen. Daarnaast bezat hij later ook andere Italiaanse autoÂ’s zoals lanciaÂ’s.
Als succesvol zakenman in de Benelux richtte hij een eigen oliemerk op onder de
naam‘starol’ en had een tien tal
vertegenwoordigers in dienst.Vader Prick
bezat in totaal 29 bugattis, en was de
grondlegger van een bugatti rally Maastricht – Ermenonville (woonplaats van de
bugatti familie), als gevolg van zijn trips naar de bugatti fabriek, toen, 1958 nog
langs kleine enavontuurlijk onverharde
wegen.
In die tijd kon je voor de prijs van
een bugatti 10 fordjes kopen. Jean vertelt de anekdote van zijn eerste rit met een Bugati naar een
rally naar Denemarken( http://www.youtube.com/watch?v=3szOqgJSBlc
)en hij een definitief bugatti bezit-en
rijverbod samen met een stevige oorvijg opliep, na een spurt door het rode
licht aan 140 km/h in centrum Hamburg. Zo braaf was hij dus ook weeral niet.
Ondertussen kreeg een van ons als
maar meer dorst, maar plots schoof Jean het gordijn opzij en keek op de
kerktoren hoe laat het was.Een klok had
hij destijds nog niet. Hiermee was meteen het geld dat hij wekelijks niet in de
kerk investeerde terugbetaalt? Het was
tijd om afscheid te nemen, en Jean nodigde ons uit een handtekening te zetten
op een uit varkensblazen vervaardigde lampenkap die tussen alle prullaria
uitstak.Ze stond bijna vol, met de
kribbels van de vele beroemde vrienden, en het was moeilijk om nog een leeg
plaatsje te vinden, maar het lukte;Jean
bedankte hiervoor hartelijk en zei prompt;dat is dan 400 frank !!!!!!!!!!!Wij natuurlijk lachend, dat is een goeieÂ….., helaas meende hij het echt.
Even ter vergelijking; een doktersbezoek koste destijds 20 frank.Achteraf gezien, als je slechts 3 kopjes in
huis hebt en geen horloge of klok om te weten hoe laat het is, dan is het hoog
tijd om de financiën een beetje te spijzen.Dat er een waardevolle bugatti in de garage geparkeerd staat, doet dan
niet ter zake.
Enfin,jaren later kwamen we nog eens in contact met
Jean, ondertussen verhuist naar zijn huidige woonplaats in kleine spouwen,waar hij samen met ondertussen overleden
broer Benoit een oude vierkantshoeve bewoonde, die prachtig was ingericht als museum. Daarin niet enkeleen drietal
bugattiÂ’s, maar ook andere exotische wagens en een reeks motorfietsen en heel
veel automobilia. Een mooie binnenkoer met verhoogd terras, ideaal voor het
ontvangen van gasten. Ergens moeten er nog fotoÂ’s liggen van deze ontmoeting,
alsook van hun deelname aan de ‘Belle epoque’ rally te Hasselt.
Op jonge leeftijd ging Jean niet zo graag naar
school, maar ging graag met zijn pa mee op klantenbezoek, met een bugatti
natuurlijk, en het was hem opgevallen dat de mensen graag fotoÂ’s maakten van
hem met de auto. Zoals het verhaal met de lampenkap, Jean heeft een geboren
instinct om te weten waar er geld te verdienen is zonder er veel voor te moeten
doen.Hier is dus zijn liefde voor de
fotografie ontsproten.Hij had ooit
(1972-1987) een foto zaak in Maastricht, deed veel bruidsreportages en kwam in
contact met veel hooggeplaatste persoonlijkheden. Zijn hele leven heeft hij
samengevat in een 30tal fotoboeken.
Vandaag, anno 2013, kwam ter sprake dat op de beurs van Parijs,
zie voorgaande reportage, een bugatti verkocht zou worden, en Jean dook direct
in zijn boekenkast.Hier zie, in deze
fotoboek van 1958 staan fotoÂ’s van deze bewuste bugatti. Hij moest enzou contact opnemen met bonhams om kopies van
deze fotoÂ’s te kunnen bezorgen (lees verkopen) aan de nieuwe eigenaars,
indiendeze er zouden komen natuurlijk. Jean
opperde dat hij als lid van de Pers, zeker en vast gratis zou binnenkomen op de
VIP dag.
Nog een liefde van Jean zijn de
vrouwen, een item waar hij nog steeds naar op zoek is. Meerdere malen is hij
getrouwd geweest, maar telkens was de liefde voor de bugattiÂ’sgroter. Moesten er vrouwelijke lezers zijn
onder dit publiek, de Jean is nog steeds vrij.!!!!!!!!!Geen heel slechte partij.
Hij is momenteel nog in het bezit van
een typ 57 ventoux me carosserienr 41. 8 cilindertjes telt dit werkpaardje en
levert 135 pk, hij kocht hem in 1959, en nodigt ons meteen uit op 26 februari
om de 76ste verjaardag mee te vieren
(die van de auto)Hij koos deze omdat ze
van hetzelfde bouwjaar zijn.
Een ander verhaal vertelt dat bij de
dood van vader Prick, Jean uit het testament geschrapt zou zijn wat betreft bugatibezit, maar zijn broer besliste dat hij er toch een mocht uitkiezen, en
dat werd de Ventoux. Benoit overleed in 2006, en had ooit gezegd dat hij in een
bugatti gecremeerd wilde worden,de fik
er in!! Dat is gelukkig niet zo gegaan.
Op de vraag waarom het eigenlijk
altijd slecht afloop met het vrouwvolk antwoord Jean;vrouwen worden lelijker naarmate ze ouder
worden, bugattiÂ’s mooier, en meteen daarop volgt de uitspraak;
sÂ’morgens bugattiÂ’s, sÂ’middags mutties in bettie, sÂ’avonds kapotte.Hoe dat chronologisch in zijn werk gaat is
min of meer een raadsel, een klok is er nog steeds niet, hij ligt tot 11 uur in
bed, en de mutti is niet altijd van de
partij.
Volgens Jean had hij ooit 4 bugattiÂ’s
maar verkocht ze wegens plaatsgebrek???
Grappig ook aan dit bezoek is dat het
net zoals 30 jaar geleden begon met koffie, enkel
moesten we die deze keer wel zelf gaan zetten in de keuken, enkele tassen bij
elkaar zoeken, samen met het andere koffie gerei. Jonckheer Jacob jacobsenstelde me daarna voor als zijnde Baron de Neerglabbeek,
en sinds kort kasteel bezitter.
Geen leugen, vermits dit jaar de
gemeente via een gift,eigenaar geworden
is van het kasteel van Gruitrode. Dus ook iedere inwoner is medebezitter. Jean
was al helemaal toekomst gericht en
vroeg direct of er dan veel plaats was, en ging direct over naar hoe hij dit
zou inrichten. Zijn valiezen stonden al bijna gepakt, met daarin alle
fotoboeken en het hele bugattiinventaris. Gedurende zijn carrière heeft Jean
bijna alle existerende echte bugattis
gefotografeerd, kent hij hun bezitters en beschouwt ze als zijn vrienden. Het
moeten er honderden zijn. Afgelopen juni hadden ze nog een ontmoeting in Vaals,
waar een 80 tal bugattisten opdaagden.Als we dan vroegen of we ook enkel fotoÂ’s mochten maken en ons kleine
cameraatje bovenhaalden , gaf hij zijn minachtende toestemming.Al dat moderne gedoe daar moet hij niks van
hebben.Geef mij maar de oude techniek,
met filmrolletjes, donkere kamers en die toestanden, het is zoals met de
bugattiÂ’s, alleen op oud vrouwvolk heeft hij het niet zo.
Na de verhalen, de herinneringen, de
koffie nog vlug een onverplicht bezoekje in de garage waar de
Ventoux nu eenzaam onder een hele hoop dekens zijn winterslaap ligt te doen,
maar niet voor heel lang meer want bijna viert hijzijn 76 ste verjaardag, samen met zijn chauffeur. Hiermee heeft hij alvast de juiste leeftijd om uitgeroepen te worden tot de nieuwe Bugatti - paus. Witte rook steeds inclusief!
http://www.youtube.com/watch?v=iUuinoFvznk
Nogmaals dank Jean voor de audiëntie !
Jean in zijn element, Sigaar, wijn, ontknoopt hemd en vooral heel veel Bugatti ............
Op zoek naar de foto van de Bugatti die in Parijs geveilt zal worden.
De strenge blik van Papa Prick kijkt nog steeds op hem neer....
Zo zien de woonkamers van een 'Echte Buggatist' er uit.
Vaak hele mooie spullen waar een ander een moord voor zou doen, met het label 'alles is te koop ..............
Goeie wijn behoeft geen krans.
Herinnering aan echtgenote's, of zijn dit de mutties?
Het eens mooie museum gereduceert tot dit.
Lekker warm ingestopte Ventoux
Foto van de bewuste rally naar Denemarken, Pa en Ma Prick
Foto uit een oudere doos.
Het museum in betere tijden
En als laatste, de emotionele jongen achter het stoere uiterlijk. Bekijk zeker de video's !!!!!!!!!!!http://www.youtube.com/watch?v=iUuinoFvznk,
In de abdij te Affligem worden van 6 april tot 21 april ( en het is geen aprilgrap) ............... Werken tentoongesteld van kunstenaar Jonckheer Jacob Jacobsen, met als onderwerp Landschappen en Motoring art.
Allen daarheen per oldtimer aub.............
Affiche met openingsuren en adres ; zie bijlage.
Als Oostelijk ambasadeur voor Grandprix-francobelge hier dan ook de link grandprix-francobelge.com Meer dan de moeite !!!
Als Oldtimeren een sport was, dan hebben we onze
opwarmingsoefeningen achter de rug met de Fagnes hivernales, en kunnen we over
gaan tot de lichtere (?) oefeningen.Onlangs gecontacteert door de voorzitter van de Belgian herritage club,
of er interesse was om mee te gaan naar de beurs van Parijs, op de openingsdag,
aan een aantrekkelijke prijs.
Paris, city of love, dat kunnen we niet aan ons laten voorbijgaan.Vroeg uit de veren om tijdig de Franse grens
te kunnen overschrijden. De heenreis is niet echt iets om over te berichten,
zei het niet dat het duidelijk word dat een "stom" ding zoals een ruitenwisser
toch wel zijn nut heeft, en zoals dat meestal gaat, merk je dat pas op als je
er geen meer hebt. Een geluk dat dat
niet voor de hele trip gold. En al zijn we steeds op onze hoede, hadden de
fransozen ons al snel een loer gedraaid.Bij een korte tussenstop bestelden we een normale tas koffie zoals
we dachten, en geen dubbele, wat de mevrouw aan de kassa voorstelde. Nou, dat
hadden we beter gelaten, want het formaat van deze koffie paste in het
bijhorende lepeltje.Baron en Co stonden
beteuterd diep in het minitasje te kijken met alleen maar vraagtekens rond zich heen zwevend.
Moet er nou nog heet water bij of een klontje suiker om de heleboel te absorberen? Hebben we iets verkeerds gezegd?Neen dus, volgens de moderne Franse etiquette hoor
je zo koffie te drinken. Klein tasje, sterke koffie, maar zeker niet
overdrijven qua hoeveelheid.Voordeel;
je moet dan niet te snel naar het toilet, dat is ook wat waard. Lekker was ie
wel, en daar gaat het om in sjiekere sferen, de smaak.
Maar niet te veel leuteren dus over de vlotte heenreis,
direct over naar het gebeuren zelf. Het was ons al meegedeeld dat dit een mooie
beurs is om te gaan bezichtigen, enkel de prijzen leunen nogal tegen de erg
hoge kant. Mount Everest size.
Wij gingen vooral omdat het een eerste keer was, en om
hopelijk weer eens iets nieuws onder ogen te krijgen. Mooi ontvangscomitee in de vorm van een Bugatti en het pre wo I vliegtuig dat nog meespeelde in de film "Out of Africa" Aan deze film persoonlijk een mooi aandenken, want dat was de eerste die ik met mijn toenmalig lief ging bekijken. Hoewel, ik me van de film zelf niks meer herinner??? Tiens tiens. Opvallend waren een toch wel respectievelijk
hoog aantal schuurvondst- en dans son jus wagens, welke met hun patina de
vijfdubbele kracht uitstralen ten overstaande van Top gerestaureerde stukken. In dit segment zagen we ook een Darmontdriewieler bij ossenat en een ketting
aangedreven Frazer Nash die al een en ander had meegemaakt. Ondanks volledig
vernieuwde vooras toch patina in overvloed. Het aantal bugattiÂ’s dat we hier
voorgeschoteld krijgen is op de vingers niet te tellen, maar het aantal
zeldzame merken al evenmin.
Heel mooi ook de stand van enkele Lambertwagens. Nooit van gehoord, zelfs nooit
gezien, en hier stonden 4 exemplaren tentoongesteld, zoalsgevonden in een of ander geheimzinnigspinnenkoppenhoekje.Uniek !Nog zo een nooit gezien object was de Parijse Renault stratenveger uit het jaar
1913, als ik meniet vergis, en vlak
daarbijnog een sprookjesachtige
Renaultkoets die me direct deed denken
aan het sprookje van Assepoester in haar pompoenen rijtuig.
Enkel Beroemde musea stelden topstukken tentoon zoals de
Blitzen Benz, die we ooit al in actie zagen op circuit des ardennes, samen met
nog een ander wolf in schapenvacht Mercedes. Louwman stuurde de beruchte
spycker racer en eveneens een topstuk van Mercedes.
Voor de Motorliefhebbers was het iets minder, maar de
geboden of tentoongestelde fietsen dan wel van het hoog karaatgehalte. We zagen
een o.a. Pierce viercilinder, Phoenix 1906 en dion bouton 1896 driewieler bij
een spaanse dealer,verschillende
Vincents, een brough superior ss100en
op de veilingstand een Henderson 4 cyl met sidecar.Deze laatsten waren echter niet goed te zien.
Om de veilingstukkengoed te kunnen
bekijken moest men eerst een cataloog aanschaffen ter waarde van 50 adelijke
euronen.Jammer, want ook de hier
gepresenteerde wagens kwamen uit de allerhoogste topklasse.
Stands met onderdelen en andere automotive waren eerder
beperkt, en het roestgehalte gewoon nul. Wel heel veel kunst met de grote K.
Prachtige werken in alle genres, van modern tot nostalgisch, prijzen vanaf 150
tot duizenden euroÂ’s.Wie er het nodige
kleingeld en de gepaste plaats voor heeft mag zich gelukkig achten.Verder laten we de fotoÂ’s het verhaal verder
afmaken.
Geen geintje, Baron en Co in de luren gelegt door Fransozen. De linkerkop is leeg, de rechter is vol, zonder er van te drinken. De Fransen zijn wel heel erg optimist. Met deze willen we ze nog een Tip meegeven; ze zouden nog geld en werk kunnen besparen door de koffie voortaan op te dienen in de theelepel. Aan de ongelovigen; neen de tas mocht niet mee naar huis, niet inbegrepen in de 1.50 euro. Hij was wel lekker.
Nog een zeldzame Mercedes, hiervan waren er zelfs 2 exemplaren te bezichtigen.
Spycker Race mobiel
Ook de Mercedes moet niet onderdoen qua techniek.
Overzicht van de showstand van Mercedes Museum
Beperkt aanbod van Motorfietsen, maar wel het neusje van de zalm.
Als je er nu eentje mocht uit kiezen om mee naar huis te nemen kwam deze delahaye zeker in aanmerking. Top gerestaureert; zeeeeeer fraai lakwerk......... foutloos.
Met de franse slag werd uitleg gegeven, witte handschoentjes verplicht!!
Als nieuwe Bugatti ...............
Interieur van een Boattail Buggatti
Een zwitserse handelaar presenteerde zijn collectie bugatti's, Alfa's, Voisins, Delahayes .... Het groot kapitaal ligt nog steeds ergens tussen de Bergen.
Een van de oudsten Panhard levassor
En dit dion boutonetje van al 2 eeuwen geleden
Enkele jaren later uitgegroeit to dit exemplaar.
Nog een Darmont op de tricyclecaristestand. Een tongbrekertje.
Het alleroudste vehikkel te bewonderen, deze stoomtrein rond 1830 als afsluiter. De beurs loopt nog enkel dagen, dus je kan er nog naar toe.
Het Belgische equivalent van de 100 miles van Amsterdam, een
heuse winterrally ismet zekerheid de
Fagnes hivernales,eerste weekend van
februari. Fagnes is de heuvelende streek, net ten
zuiden van de Condros en ten noorden de Ardennen.
Vertrekkend vanuit Verviers op de Place desMartyrsverzamelden ondanksregen entemperaturen rond het vriespunteen dikke20 echte Prewarcarsen hun die
hard piloten aan de start. Idyllische beelden onder dikke blauwe rookwolken en een toepasselijke deuntjeAveMariaop de beiaard, terwijl op de
achtergrond het kopergroene beeld van Gregory Joseph Chapuis, dokter en magistraat, een ander liedje staat te neuriën.
Gewapend met dikke berenmutsen,
echtgenotes enmoderne regenpakkenbegaven de piloten zich languit, omstreekstien, richtingHoufalize, een dorpje in de nabijheid van Bastogne dat de laatste tijd
nogal opvallend dikwijls opduikt in dit blog.
Gezien de weersomstandigheden, een perfecte opkomst van
deelnemers, een brede variatie van voertuigmerken, allen van het type cabriolet. We voelden vreugde om ons heen bloeien en vooral ook die brandende goesting om ook gezwind in eigen vehikel te springen, en ons in deze fluisterkouw op te maken voor de start, ons voor te bereiden op het seizoen 2013. Opmerkelijk genoeg werd deze keer de kroon
gestoken door Fiat, waarvan 3 exemplaren, gevolgd door A Ford en Bugatti die
elk 2 voorbeelden voorzagen. Een 1909 Minervaen een Lorraine- Dietrich 1907 waren de ousten uit het groepje. Verderwondermooie Engelse wagens als Talbot London, Sunbeam, Lagonda, en Amerikanen
die luisterden naar namen als de Soto, Packard, Stoddart dayton. Dit maal slechts 1 T Ford.Ons beste Frans kwam van pas om Renault,Citroen en Peugeot, Hotchkiss, Bugattibij naam te noemen, en de Italianen stuurden
zoals gezegd Fiat .Wat me weeral deed
denken aande “Fiate tieten” ,Oosmals dialect wat stond voor veertig
kippen. Ooit opgevangen uit de tandenloze mond van een versleten boer, waar we op bivak waren, en onze watervoorraden moesten aanvullen.Wij hadden daar natuurlijk
andere voorstellingen bij.
Daar Baron en Jonckheer hadden besloten omwat mooie kiekjeste gaan schietenvolgden we een van de eerste voertuigen,
onder vorm van een snelle Lagonda, maar die struimde al snel van de route om nog
te gaan tanken ??? Dikkestreep door de rekening, maar desondanks
kwamen we terug op het juiste spoor, simpelweg door onze neus te volgen. Wat
een geluk dat onze ouders ons destijds het sprookje van klein duimpje vertelden,
over hoe kiezelsteentjes en
broodkruimelsje de weg kunnen
vertellen. En dat Sylvain de Jong een schuivenmotor inbouwde in zijn vindingen.
In dit geval volgden we het zoete geurspoor van dedampende Minerva.Enkele luide knallen gaven aan dat we weer in de juiste richting zaten. We betrapten
de bestuurder dan ook nog even bij het paseren van een rood lampje.Ach, wat wil je, deze bestonden in de tijd
nog niet, en alle andere bestuurders zijn vol begrip bij het zien van deze
oerauto, waar het even mis ging met de ontsteking en wat andere
ouderdomskwaaltjes. Uitleg van de chauffeur, die kleur had ik al gezien ....
Even buiten Verviers ging het dan naar een volgende
hoogtepunt, zijnde de Botrange, 694 meter boven de zeespiegel.Ik vraag me nog steeds af hoe ze dat ooit
hebben kunnen vaststellen, meten, en of dat nu was bij eb of vloed. Dat maakt al vlug een metertje of 5. Tijdens
deze heuvelgang, al de eerste
sleutelmomenten aan een Renault die het toch wel even stijl vond om in een
onoverzichtelijk bochtje te gaan staan palaveren.En,niet
veel verder begon te blijken dat onze weermannen en vrouwen toch geen echte
leugenaars zijn.Hoe hoger we geraakten
en de 694ste meter naderden, hoe gekker het weer werd.Een koele wintervuist strooide mist met ijsregen
en daarna volle bak dikke sneeuwvlokken, en er blies een
heel stevige bevroren oosteradem. Nabij Baraque fraiture, kon het moderne
voertuig van Baron en Co, stuurloos als een wapperend lint, niet meer mee met het tempo van de oud-bejaarden die
aan een gezapig tempo verder tuften. De achterwiel aandrijving en zomerbanden
waren niet opgewassen tegen de dikke sneeuwlaag, die zich in slechts enkele minuten vormde,en de kilometers lange valse platte waar we ons op bevonden, met her en der vastgelopen vrachtwagens als manoeuvreer obstakel.Weer werden we het spoor op een gegeven
moment bijster, maar dankzij de trukendoos vanKlein duimpje en het vernuft van 2 keizerpinguings merkten we smalle sporen op van een waarschijnlijk oud
voertuig.
Snel moest je wel zijn want de sporen sneeuwden in een mum
van tijd weer dicht. Eenmaal over de Hoge Venenwerdhet dan ietsje beter wat
berijdbaarheid betreft, het leverde heel mooie beelden op, en daarvoor
waren we gekomen. Onderanderehoe de
bestuurder van de minervalangsheenzijn voorruit moet kijken, bij gebrek aan
ruitenwisser, licht en andere luxe goederen, ondermeer een dak.
Missie voltooit.
Op een Stopplaats in Ster, werd door de organisatie de
JagermeisterIjs en Ijs koud gehouden.
Een opwarmertje waar geen neen tegen gezegd werd, terwijl de sneeuw gul met bakken
tegelijkuit de hemel neerplofte.
De reclame zegt, drink hem Ijs en Ijs koud, daarin waren ze wonderwel geslaagt. Man grijpt naar water !!!
Vrouw grijpt naar snaps..............
Klaar voor een volgende trip na dit opwarmertje
franse Peugeot met Hollandse bemanning trotseert Belgische wegen en weder.
Spoorzoekers in aktie
Loraine in Actie
Dapper eenzaam T fordje ... A ford wil take you everywhere exept in high society klopte in dit geval niet !!!!
Deze foto werd gemaakt nog net voor het begon met sneeuwen met echte dikke vlokken. Een soort van Ijzelmist.
Idylische beelden op de hoogvlakte van België. Verderop lag er al een pak sneeuw van een 10 tal cm dik. En dan hier , Geflitst door Joncheer Jacob Jacobson
Renaultje moest even aan de kant, bekje open. Net alsof de bestuurder dadelijk verslonden zal worden. Ham! Lekkere hap.
Weinig comentaar, behalve ' Prachtig toch' !!!! Let op de aangeslagen vensters;
We hebben een zwak voor schuurvondsten en onze lezers blijkbaar ook. Het artikel over de ELGE deed de kijkcijferteller bijna exploderen. Vandaar het volgende verhaal over een schuurvondst in het land waar God ooit aangenaam vertoefde. Van schroothoop tot kroonjuweel !!!!!
Ergens in het zonnige Frankrijk deed de jeugdige Guy Thibaut een schuurvondst en deed er het volgende mee. Met uitzondering van het nikkelwerk,werdde gehelerestauratie van dezetorpedouitgevoerddoor de eigenaarGuy.Ondanks een verdwenen rechter achterkant, was de autowas relatiefcompleet.Hijmoest gewoon wat ontbrekende stukjesverspreid over deboerderij zien te vinden................. Moet rond pasen geweest zijn.... De paashaas had zijn werk goed gedaan. Een kleine greep uit het fotoarchief van Guy.
De schuurvondst, Geen kerstmis maar Pasen want vele delen moesten met het mandje ter hand over de boerderij bij elkaar gezocht worden. Gelukkig zat de motor er nog in, zou anders een zwaar ei geweest zijn. Demonteren ging op deze wijze een stuk sneller zodat het zandstraalpistool vlug ter hand genomen kon worden.
Dan vlug in de grondlak....
Hetzelfde voor de assen, veren
Alles terug monteren, ondertussen was de motorblok ook al gedaan...
Het carosseriewerk begint met nieuw houten raamwerk...
passen passen en nog eens passen
Eindelijk is het zo ver...
zandstralen
Wielen mooi in de zwarte lak .
gestraalde caroseriedelen in de grondlak,en weer passen....
Vermits
we een boontje hebben voor Belgische oude Motoren, wagens, wilden we u het verhaal van
een gedurende 50 jaar opgeslagen Belgisch wagen niet onthouden. Te meer vermits
deze ontdekt werd in een schuur in de buurt van Houfalize alwaar we zelve 2
jaar geleden een schuurvondst deden.Het
verhaal had een primeur in het magazine LVA, wie alle eer toekomt.We hopen hiermee dan ook geen plagiaat te
plegen, maar de vlaamse, nederlandstalige oldtimerfanaat te laten meegenieten.
We hebben getracht de franse tekst zo goed mogelijk te vrij te vertalen, zonder
deze klakeloos over te nemen.
Na
een verblijf van 20 jaar in een kuuroord verloor een oudere dame haar 81 jarige
metgezel George Lambin . Bij het openen van hun garage ontdekte men een
onbekende auto met daarin een motor van het merk capuis dornier. Gabriel Stone,
president van de club in Spa kende de heer Lambin nog uit zijn jeugd, en als
visionair, kunstenaar, regiseur en imitator.
Hij
had reeds gehoord van het bestaan van deze auto, maar wist er niet veel meer
over. Een nader onderzoek leverde op dat de chapuis dornier motor van het jaar
1913 was welke gelevert werden aan bouwers van automobielen. Op de pedealen
zaten ook de initialen vanchapuis
dornier. George sprak er steeds over dat hij een heel oude auto in zijn hangaar
had staan, maar toonde hem nooit. Het is zelfs met groote waarschijnlijkheid
dat hij de garage zelf niet meer opende gedurende de laatste 20 jaar of langer.
Hij vertelde wel dat de auto ooit dienst deed als reclamepaneel voor de
petroleum gigant BP, wat ook blijkt op de opgeschilderde leters op de linker
voordeur.
George
was een kunstenaar, regiseur van shows, inrichter van antiekwinkels etcÂ…
Door
het lange verblijf in alles behalve optimale omstandigheden is de wagen in
droevige staat, maar toch nog goed genoeg om te restaureren. Het plaatstaal is
roestig, het houten frame aangetast, bekleding van de zetels totaal vernielt.
Nog uitgerust met spaakwielen met daarop
ballonbanden van continental,hebben hun beste tijd gehad. Door de tand des
tijds is ook het originele stuurwiel verloren gegaan.
Uit
een sticker op de wagen blijkt dat hij ooit in contact kwam met een garage genaamt ‘Belgica’ in Namen. Bij navraag bleek
dat deze nu vervangen is door een bankgebouw. Update; Ondertussen is de wagen in handen van de familieleden van de overleden Mr. Lambin, en wel in de garage waar de auto ooit het eerste levenslicht heeft mogen aanschouwen. Men is reeds begonnen met de restauratie, en de echtheid van het merk is daarmee gebleken na het zandstralen van het chassis, en men op verschillende plaatsen de ititialen van LG ontdekte. Verder werden ons nog volgende gegevens verstrekt.
ELGE - Houffalize (provincie Luxemburg) 1912-1914
Dit merk werd
opgericht in 1909 door de ingenieur Rene LAMBIN (1886-1964) en Robert Gendebien ingenieur.
ELGE auto's
werden gebouwd vanaf 1912: het was een Type B 12/14 pk 4 cil, boring (75 x 130) met grote zijkleppen, Bosch magneto ontsteking. , Claudel carburateur, 3-gang versenllingsbak ,
leder conuskoppeling, ELGE gepatenteerde oscillerende achteras, kantelend stuur in exonite.
Handrem werkend op de
achterwielen. 5 wielen waren afneembaar. Het chassis met bijna 3 meter wielbasis
kostte niet minder dan 7000 Bfr.. De
brandstoftank onder druk zat op de achterkant
van het chassis. Originaliteit van het motorblok bestaat er uit dat de versnellingsbak aan het blok bevestigt is als 2de aluminium behuizing indezelfde vorm van het motorblok. Bevestigingsbouten werden afgeschermt Dit geeft de ilusie van wat men vandaag een monoblok noemt. Het was een
van de eerste benaderingen een
homogeen motorblok. Uitgerust
met een race-stijl carrosserie, haalde dit model de eerste
plaats in zijn categorie op de 1912 bijeenkomst van Spa met een gemidelde van meer dan
100 km / h . Een
ELGE auto met roadster carrosserie toerist werd gemaakt als vier persoonscaroserie en haalde een gemiddelde van 60 kmh op een omloop te LAROCHE
Hoewel2012 wel
degelijk een crisisjaar genoemt mag worden, viel er op het gebied van
uitstapjes toch wel wat te beleven voor Bdl.Met de Motorfiets werd er een debuut gemaakt op Pinkstermaandag tijdens de
jaarlijkse afspraak te Altweerterheide, net over de Nederlandse grens.
De GilletSS 500 werd
de sporen gegeven, en zoals in het verleden liet hij zijn baasje niet in de
steek. Toertocht midden Limburg; zeker en vast een aanrader, tot nog toe ieder
jaar een fantastische mooie rit.Helaas
was dat om een of andere reden, ook het laatst dat in 2012 een motorfiets onder
het gat van de baron dienst deed.
Eerder al in dit blog kwamende Minervadag en het treffen te Zaventem ter sprake,alsook de Hot tube Rally, daar gaan we dus
verder niet over uitweiden.
Maar er was meer, veel meer.
Zo was er onderandere nog de pre1940 kempenrit te Peer, met wel heel bijzondere machienes aan de start, en op dezelfde dag het grootse tractortreffen te Bocholt waar ondertussen ook motoren en auto's de weg naar toe vinden.
Bij terugkomst in Belgenland sloten we de maand af met een
barbequeritje te Lommel, ook al een lokkertje om de kids mee te krijgen. En
daarna volgde deOldtimer fly waar de
kinderenen baronhun eerste helikopterluchtdoop mochten
meemaken.Volgende project een
vliegmobiel???
Als afsluiter van augustus weeral terug richting kust voor
de Oude Klepper in de Haan, maar daarvan dit jaar geen fotoÂ’s omwille van weeral
platte batterijen. Jammer want hier zie je jaarlijks toch wel heel mooie en
zeldzame motorfietsen aan het werk, en ontmoet je immer weer interessante
personen, die dan verschijnen in de rubriek schatbewaarders.
Tussendoor werd er ook op regelmatig tijdstip eens naar Genk
gereden voor de woenswekelijkse midsummermeet. Altijd weer gezellig.
Als afsluiter maakten
we nog een ritje doorheen de eerste mist richting Maastricht tijdens de Sweet
vally Rally.Helaas liet de organisator
weten dat deze 27 ste aflevering de laatste zou zijn.Leeftijd, maar ook de niet aflatende nieuwe
verkeerssituaties en reglementeringen, doen de lolaan het
rijden in meertalenland er niet echt op vooruit gaan.Maar laten we daardoor niet pessimistisch
worden en hopen dat iemand de handschoen opneemt.
Tot slot doet Sinterklaas zijn intrede te Bree op 10
november, en naar gewoonte doethij
beroep op zijn chauffeur en een mooi mobiel, welk bijna
even oud is als hijzelf. Wel leuk om van de kinderen te horen dat ze dit beroep later ook wel zouden uitoefenen; chauffeur van Sinter klaas. Enige opmerking ; waar staat de radio ???
We hopen dat 2013, om het met een vies woord te zeggen, op zijn minsteven vruchtbaar zal zijn.Het beursseizoen staat nu weer voor de deur,
en wellicht brengt dit weer een welkome afwisseling met zich mee. Wie weet, mischien weer iets moois om volgend jaar op te blinken.
Deze Husqvarna was te zien bij het vertrek van de Aa-beeck rit te Bree
Zo ook FN en Harley met sidecar
en deze zeldzame Gnome Rhone met boxermotor.
aangekleed met brommers in allerlei maten.............
Beurs te Reims, dit was geen renault maar een zeer zelden frans merk
Ook toffe, zeldzame motoren te zien!!!
Let goed op de mascotte op de radiatordop of is dit een extra zitplaatsje voor de echtgenote? Als je hiermee rondrijd om meiden te versieren ben je de lul ..... Watch the Mascot on this vehicle, this car belongs to mr. Dick ??
zo zien we het graag, een beetje van alles wat, als't maar oud is.
Klein overzicht van het museum in Mullhouse
Heel veel heel oud spul!!!
Te veel om op te noemen
Is dit niet klasse ???
Belgische Minerva, zou men in genk moeten gaan opnieuw bouwen, een echte Belgische wagen !!!
Hier en daar een verdwaalde moto.
Bezoek aan de Crijtfeesten te Diepenbeek.
En dit jaar voor het eerst sedert lang op het verlanglijstje, de Kastelentocht te Torhout.
Een Hele rits prewar cars....
Opritje van een kasteelheer ............ kwam precies geen eind aan. Drive way of the Count .... no ending
Als je iet of wat voortuin hebt, kan je er een toerke in maken. The front garden is a bit smaller ??? Lunchplaats Lippensgoed, onder een stralend zonneke van 35 graden en meer !!!
Dan was er nog het treffen in Lommel, met als oudste voertuig deze t Ford van de organisator, bouwjaar dacht ik 1912?
Mooi ritje van vele kilometerkes door noord Limburg aan lekker vlot tempo......
Oldtimer fly In in Schaffen, als er maar een motor in zit ... Een ritje zat er niet in, mischien bij een volgende gelegenheid.
Getrakteerd op een helikoptervlucht.... een hele belefenis en goede start van de vakantie.
Packard ongelooflijk schoon ding............. zo wil ik er ook wel eens ene pakke. Is eens iets anders dan e pintke ....
stoere roller
Amerikan la France van Dhr. Foets.
En nu de sprong naar schloss Dyck let op de overstekende dame ! De andere dame aan het stuur gaf net daarna een flinke scheut gas. Maylin Monroe toestanden. Race geweld in overvloed. Dikke Mercedes
6 dikke potten op een rijke
Napier Bentley, ook in aktie te zien !
Het moto barakske was dit jaar erg dun bezaait.
Hollandse stoom afblazen
een van mijn favorieten dit jaar was deze Pierce Arrow 1919 vrachtbus.
Bentleys zo ver het oog rijkte ....
En zo werden de broodjes warm gehouden !!! Mit rauchwurst.... How they kept the Hot dogs warm, with smoked german sausage...
Bekroont met de titel van Beste motorfietsmuseum van Frankrijk, en wat mij betreft ook van de Benelux...
Alleen ooit gezien n de boekskes !!! merveileux ...
antieke race motoren, stel je voor in de jaren stillkes toen alles nog zwart en wit was .... scheuren op deze bolide, met snelheden waarvan door professoren gedacht werd dat je hersenen ervan zouden exploderen als je sneller ging dan 100 km/h
Dit is geen trucagefoto .... echt gebeurt !!! en er was nog veel meer ..............
Bezoek aan Oldimama te Maaseik ...
De oliedruppels op het karton waren van een voorgaand voertuig !!!!
fraaie Hochkiss
terug een sprong naar schloss dyck .. een vauxhall, toen nog een merk met aanzien.
Dit geval had meer bijval dan de mercedes daarachter, jaloezie alom
Belgische Imperia !
Vooral de Adlerclub was goed vertegenwoordigt.
Salmson met stermotor die voor geen meter vooruitging !! of toch niet naar verwachting
Klokkenspel van een duitser, of was het een engelsman..
Mercedesen en Benley waren voor niks dat weekend, uitgezondert de inkomticket.
Hot Tube rally......... Heet van de naald............
In tegenstelling van wat de naam doet vermoeden, een of ander hete, pikante versie van You tube, is dit HET evenement voor de enige echte oldtimers. London to Brighton ??? Forget it, te jong bevonden. Voor deelname aan dit evenement moest je minstens 112 jaar op de klok hebben, of te wel een echte pionier hebben van voooooooor het jaar 1901. Er waren liefst 12 voertuigen ingeschreven, waarvan er in het weekend 14 tot 16 september 2012 op Zondag nog 9 aan de start verschenen. Dit voor een ritje van om en bij de 90 kilometers en in het meer dan heuvelende condros landschap. Dit gebeurde niet zonder slag of stoot, en menige malen bleek dat de pasagiers er niet alleen maar waren voor het mooie uitzicht, dan wel voor enkele extra M.K's (in plaats van PK's) Een echte uitdaging, vertrekkend om 9h in de ochtend voor een dagvulend programma. Spectakel gegarandeert. Helaas kon fotograaf de Lunatic, de kolone met modern voertuig niet volgen en blijven de beelden beperkt tot de start. (Hij werd namelijk afgeleid door de gravin van een een de buurt liggend kasteel, maar dat is is een ander pikant verhaal). Hierdoor is ook verder informatie over de voertuigen zoals merk, bouwjaar eerder beperkt gebleven, maar wie de antwoorden kent, mag deze graag doorspelen.
hieronder de links naar You tube .... pre 1900 rally hot tube onder het label veteran cars.
Hieraan heeft de rally zijn naam te danken, een verhitte buis die het gasmengsel opwarmt.
De bekende Leon Bolee trycycle 189..
Opstarten door aan't wieleke te draaien, en als dat niet lukt ............. duwen aan die handel.....
Even olie toevoer afregelen .....
Belgische race kleur ; Geel! Vlammen met die bak!!
Let op de mooie vergulde zijkanten van de motorkap. Houten spatborden.
Merk en bouwjaar onbekend? Wie heeft het antwoord ?
En het antwoord kwam via prewarcar van de eigenaar Dhr. Beuvens persoonlijk. Amerikaanse Locomobile stoom auto uit 1900 !!!! Fantastisch gereedschap.
Stukske techniek uit 1800
Kijk mannen, zo werkt het ....
Engelse nummerplaat ?
Ook hier wie meer info heeft, mag het melden.
Lees op de achtergrond ' Carpe diem' Pluk de dag .Dat laat men zich geen 2 keer zeggen, het fruit was meer dan zoetrijp.
Zeker oud !!! Oudste ingescheven voertuig van België?
Panhard en Levassor 18..
Lekker gesmeerde techniek uit de 19e eeuw
Deze deelnemers kwamen uit Zwitserland.
Schone achterkant .. bij een Audibert & Lavirotte uit 1899. Slechts 3 exemplaren wereldwijd bekend, en hier in Actie !!!!! bekijk de videobeelden via You tube. Met dank aan info van Mike Hortig via Prewarcar.
Driewieler aangedreven door een Dion Bouton motorblok.
Schatbewaarder, meester Tovenaar; Gerard de Bruyne.
Afgelopen weekend begaf ondergetekende zich frivool richting
Kust om de zoveelste Oude klepper Parade bij te wonen. Een must voor de
rechtgeaarde motorliefhebber, althans voor de prille bloemekes van de jaren 20
en eerder.Jaarlijks kan je er zoÂ’n 70
deelnemers met hun schatjes bewonderen, en in actie zien treden.
Een van de
deelnemers, die op een halve marathon van de startlijn resideert, is Gerard. En
Gerard,debuteerde ook al op de
trektocht.Ik ontmoete Gerard al op de allereersteeditie die toen nog Breughel rally heette,
ergens begin jaren 90 van de vorige eeuw, met zijn 1903 Peugeot.Ik herinner me
dat een volledig nieuwe wereld open ging wanneer het deurtje van de benzinetank
op zijn motor geopend werd.Heel de
uitleg over trilbobines, zwevende soupappen en riemspanningen , restauraties die
jarenlang duurden vloeiden over me heen, en de passie voor het heel oude spul
begon dieper en dieper te wortelen.
Gerard was dit jaar met een nieuwe troetel op de klepper,
zijn alcyon V twinneke uit, dacht ik me te herinneren 1914.Als het niet correct is hoor ik het wel. En
Gerard vertelde dat hij aan zijn klein verzamelinkje nog enkel stukken had toegevoegd,
sedert mijn laatste bezoek een 3 tal jaren geleden.Vermits ieder jaar de kust onze vakantiestek
is, dit jaar brutaal terug langs bij Gerard om de laatste aanwinsten te aanschouwen.
Zoals steeds altijd van harte welkom in het West-Vlaamse Leffinge,
en eenmaal de voordeur gepaseerd, ligt er vlakbij de schatkamer.Een vijftal motoren, tot in perfectie gerestaureerd,
staan hier in dit solide thuis, te pronken.Zoals gezegd, Gerard is al een hele tijd bezig, maar sedert zijn
pensioen zit er nog meer vaart in de uitbreiding van de collectie.Dit jaar had Gerard zijn moto reve
meegebracht naar Neerglabbeek, helaas door het slechte weer alleen
tentoongesteld.
Kleine anekdote volgt;het kader van de moto Reve, is van BSA.Nou zou je denken, dus niet origineel…Jammer voor de doemdenkers, want ” niet origineel”
past niet in de woordenschat van de restaurateur.Moto Reve, een Zwitsers producent, wilde voor
zijn motoren gebruik maken van Bowden kabels, en zonder toelating van de Engelsen
die hier patent op hadden, zou dat onkies zijn.
Er werd een oprecht aanbod uitgedokterd. Moto Reve mocht
bowden kabels gebruiken/produceren, wanneer zeBSA frames voor de motoren mochten leveren.Voila zo simpel zit de vork in de steel.
Verder staat er nog een mooie 1917 Rover V twin in het kamertje, waarbij het
verhaal gaat dat dit model geproduceerd werd voor het Russisch leger. Ze
bestelden er enkele duizenden. Maar voor ze geleverd konden worden, was de
oorlog voorbij, en kwamen de motoren nooit in Rusland aan. Gerard heeft er dus eentje
van, te herkennen aan een ingeslagen kenteken op het carter ‘war
productÂ’!!!Speciaal aan deze uitvoering
is ook de afgeschermde kettingaandrijving op het achterwiel, want de
burgerversies hadden riemaandrijving.
Tegen de
muur staat een klein motorfietsje geparkeerd, met het opschrift ‘Salvator’.
Belgische makelij . Deze motos werden gemaakt in Ieper door de familie Hoflack,
tevens fietsenfabrikant, de motor is van Gillet Herstal . Het leuke is dat de
volledige geschiedenis van deze motor zich letterlijk afspeelt rond de kerk van
Leffinge. Hij was namelijk eigendom van de Koster van het dorp , onderwijzer en
verzekeringsagent voor "De Boerenbond " en Gerard kan zich nog
levendig voorstellen hoe de koster er welopgevoed, op rondtufte in zijn jeugdjaren.
Hij is er erg trots op schatbewaarder te mogen zijn van een stukje geschiedenis
van eigen bodem, zonder er pronkziek van te worden. Ook al is het motorfietsje
uit een latere periode dan zijn eigenlijke interesseveld.
Verder staan er nog een triumph model H 1916 , de Peugeot
uit 1903 in het kamertje, en aan de muur
prijken schilderijen van Gerard met
enkele van zijn mechanische kinderen,
getekend door ondergetekende. In een hoekje een nog werkend, aantrekkelijk
telefoontoestel uit de 20ger jaren.Uit
een kast met allerlei auto/moto mobilia haalt Gerard een paar koperen
plaatjes.Deze heeft hij gekregen van de
dochters van de kantonnier die even verderop woonden, en stellen nog maagdelijke
taxplaatjes voor, uit de tijd dat men nog, per gewicht berekend, taks moest betalen wanneer men met
paard en kar gebruik wilde maken van met kasseien verharde wegen, ofmet ander materiaal verharde wegen.Dwaze belastingen zijn dus van alle soorten,
maten en tijden.
Met affectie opgehangen aan de muur, het oude diploma van
zijn vader die op zijn 19eafstudeerde als mecanicien. Het grappige
hieraan is dat, opgemaakt te Brussel, 1937, men een poging waagde om dit in het Nederlands
te doen. Kijk en lees zelf het resultaat op de foto. Naast een hele hoop
vertaalfouten springen vooral de vetgedrukte letters in het oog. Diploma
van auto-wetktiugkundige .Ga daar
maar aan staan !!!Defranstaligen is dit nooit opgevallen.
Dat onze ex- eerste minister het Vlaams volkslied niet
kentÂ…Â…allee, in vergelijking
hiermeeis dat een niemendalletje.
InÂ’t kleine kamertje is alles afgekeken,
en het gaat verder richting werkplaats, maar om deze te bezoeken moet je langs
de keuken/ Eethoek. Hier staat zoals het bij een echte schatbewaarder moet, ook
een motorfiets te flirten met de koffietafel. En waarom nu juist deze in de
keuken, omwille van het verhaal, maar ook al omdat er een zijspan aan vast zit,
en die past niet door de deur van het kamertje dat we juist gepasseerd zijn.
Aan deze moto restaureerde Gerard meer dan 20 jaar, en het sublieme resultaat
werd in 2010 voltooid. De Humber met rieten zijspan, reed voor het eerst op de
Oude klepper parade van 2010, een rally waarvan Gerard alle 23 afleveringen
meereed. En omdat het de maidentrip van deze Humber was, kon dit niet ongedoopt
plaatsvinden. Jawel, het meest onwaarschijnlijke gebeurde. Gerard reed met de
kersverse Humber, zijspan en kledij bij een uitwijkmanoeuvre het kanaal in.
Lap, in ene keer tegoei zal hij gedacht hebben. Nu is hij even katholiek als de
koster van leffinge en Johannes de doper samen, die ook kopje onder moest, maar
dan in de Jordaan. SÂ’anderendaags reeds werd de motor volledig gedemonteerd,
schoongemaakt, en zonder veel schade, behalve voor de poestvod, terug in elkaar
gestoken. Enkel de bekleding van het zijspan moest volledig hernieuwd worden,
en geluk bij een ongeluk, kwam Gerard erachter dat de bekleding die hij eerst
gebruikte niet aan de normen van originaliteit beantwoorde. Origineel moest
deze bekleding vervaardigt zijn in ‘Englisch green’ . Dit is ook de kleur die gebruikt
wordt op Bentlys en andere Britse autoÂ’s. Een kleur die bekomen wordt door een
bepaalde Engelse looiprocedure voor het leder destijds. In 2011 reed hij
opnieuw de Oude klepper parade met deze Humber , langs 's Herens stille weggetjes , maar
met de schrik op zijn lijf als er een tegenligger in zicht kwam . Tot hier dus
het ontrafelde Humberverhaal, welk zich verderzet richting werkplaatsje waar
het allemaal gebeurt en fluwelen handjes wapperen.
Deze is niet bijzonder groot of uitgerust met speciale apparatuur,
maar wat hier verwezenlijkt wordt, grenst aan het ongelooflijke. Degenen die
moeite hebben de tong binnensmonds te houden raad ik aan niet verder te lezen, of op z'n minst een plasticje over hun electronisch klavier te leggen.
Het eerste wat in het oog springt is een FN,
met 4 cylindertjes, bouwjaar 1908. Dit is het laatste nieuwe project van Gerard,
waar hij zijn toverkunsten al op heeft mogen botvieren. De Carburator was niet
helemaal compleet wat het binnenwerk betreft, en Gerard toverde gewoon een
nieuwtje tevoorschijn. Denk nu niet dat het gaat om een simpel gasschuifje of venturie
zoals we dat kennen uit de moderne (1920) periode. Neen, met tandwiel draaiende
walsen met daarin een halve conische opening die met een draaibeweging vergroot
of verkleint wordt. Dit is maar een klein voorbeeld van wat Gerard zo allemaal met
extreme precisie moet fabriceren, naar het origineel natuurlijk.Ander voorbeeld is de metalen pedaalvoet, kunstig gevormd,
helemaal nagebouwd. Gelukkig is de FN vrij compleet, enkel dient er nog veel
afgewerkt te worden.
Naast de Fn hangt het frame met motor en tank van een
aandoenlijke Clement, bouwjaar 1904 a 5, rond heel begin vorige eeuwwisseling. Een
soort versterkt fietsframe met daaraan een motortje en benzinetank op de
bagagedrager.Het frame van deze fiets
wastijdens een poging de oude klepper
te rijden, door de vorige eigenaar, na enkele honderden meters in 2 gebroken,
en nu, enkel jaren later kon Gerard hem verwerven. Het frame is ondertussen
hersteld, en alles mooi als nieuw gemaakt, ook het gebroken houtenvoorspatbord.
Gerard houdt van restaureren, alles terug in de staat brengen zoals het was
toen de motoren nog in de winkel stonden.
Een kattenpis verderop staat de Alcyon waarmee
Gerard afgelopen weekend de klepper reed. Onder de motor een kommetje met
enkele druppels olie. Het motortje is quasi olielekvrij !!!De Alcyon zit nog in zÂ’n eerste verflaag, en
omdat iedereenGerard aanraad dit zo te
laten, en niet te gaan restaureren, zit hij een beetje te twijfelen. Hij zou
graag aan de slag gaan om er een nieuwe van te maken. Ieder zijn smaak. Enkele
weken geleden reed Gerard met zijn Nimbus 4 cyl kachelpijp, waarmee hij ook al
de trektocht deed, een rit in Nederland. Alles verliep prima, maar bij
thuiskomst zat plots de motor vast. Klepstelen waarschijnlijk ietsie pietsie te
nauwkeurig gemaakt, en methet hete weer
van afgelopen week, + de rit, uitgezet. Geen probleem voor de magister magius,
om de boel even uit elkaar te sleutelen en te modificeren.
Een waarlijk meester in zijn vak. Zijn geheim zit hem er in
dat hij heel erg geduldig is, koppig als een ezel, en nooit opgeeft. Geen
zomerse bevlieging dus, deze hobby. Het gebeurt wel eens dat hij zijn projecten
enkele weken laat rusten om tot bezinning te komen, en een oplossing te vinden
voor een bepaald probleem, maar het wordt hoe dan ook opgelost. De witte vlag
werd nognooit gerezen. Op de vraag,wanneer de projecten FN en Clement zullen voltooien, heeft hij dan ook
geen antwoord, de toekomst zal het uitwijzen.Hij hoopt enkel nog lang gezond te blijven zodat hij zijn hobby kan
blijven beoefenen, en misschien zijn toverkunsten kan verdergeven aan een
nieuwe opgroeiende generatie.
Gerard,bedankt voor
de hartelijke ontvangst, en vele spannende, leerrijke verhalen. Met deze heb je
het diploma van Schatbewaarder verdient, en we zullen er op toezien dat er geen
taalfouten in vermeld staan.
Op vrijdag 24 augustus organiseerde het gemeentebestuur van Zaventem een klein volksfeest met daarop aanwezig ook een aantal ECHTE oldtimers. Klein maar fijn en oergezellig en weer nieuwe dingen gezien.Van de 13 tentoongestelde wagens maar liefst 8voertuigen van Belgische makelij. O;a. Germain 1898, FN 1911, FN 1921, SAVA 1914, Excelcior 1921, Metalurgique 1922. Minerva 1924, Imperia 1936. Prailet et ANTOINE 1921.Verder bewonderden we nog een Delahaye 1902, Peugeot racer 1911, Peugeot quadrilette Ford model A roadster, DKW 1938, en Oakland 1910. het zou kunnen dat genoemde de bouwjaren niet 100% zijn, maar dan horen we het wel van de eigenaars.
Enkele sfeerbeelden , de webmaster heeft soms problemen met het opladen van foto's, niet alle aanwezige wagens zijn helaas opgenomen. Maar in het bericht 'schatbewaarders vindt u foto's van andere aanwezige wagens. De Prailet et Antoine vind u onder foto's van de trektocht 2012. Ook een uniek, mischien de enige Belgische moto van dit merk en type.
Germain type Elan 1898, dion blok, 4 versnellingen.Dit is Belgisch !!!!
Delahaye vis a vis 1902
Oakland 1910 sportstourer 45 pk
FN. 1911 Roi des Belges Carosserie, daarnaast peugeot quadrilette
Peugeot 1911
SAVA, 1914 , kopzijklepper met dubbele ontsteking, Belgisch.
FN 1450 1921 Belgisch. Daanaast Excelcior albert 1, 5,4 liter
Ooit zei eens iemand tegen me,in een discutie of je je geliefde mobiel zou
willen/moeten verkopen ;“wij als
bezitters van oude motoren en autoÂ’s zijn maar van weinig betekenis.We hebben de eer en genoegen een tijdje zorg
te mogen dragen voor deze kunstschatten. Maar vroeg of laat moet je er afstand
van doen.Je moet jezelf zien als een schatbewaarder.
“
Onder deze nieuwe rubriek “ de schatbewaarders”, zou ikderhalve de mensen en hun schatten, hun hebben
en houden willen belichten.
Niet zo heel lang geleden las ik in een lokaal gemeenteblad
over het bestaan van een verzamelaar van Belgische automobielen.Hierin stond deze zijn naam wel vermeld,maar geen adres, en op het gemeentehuis was
men ook al niet zo happig dit prijs te geven.
Het toeval wil dat slechts 2 weken later,mijn speurneusop een
Belgische wagen bij een treffen viel.Natuurlijk meteen kennis gemaakt met de bezitter en een uitnodiging in
de wacht gesleept om zijn colectie bij een volgende gelegenheid te
bezoeken.
Nog eens 2 weken verder was het zo ver.Met de stoute schoenen richting centrum des
landes. Hier werd ik hartelijk ontvangen door onze verzamelaar, welke al een
heel tijdje meegaat in het milieu van Belgisch erfgoed.Zijn verzamelwerk begon evenwel niet met
Belgisch materiaal, maar met een Peugeot quadrilette die hij al op 16 jarige
leeftijd kocht, en nog steeds in zijn bezit heeft.
Hij kocht de auto, en samen met zijn vader werd er ijverig
geknutseld, en de hobby uitgebreid. Er kwam ook nog een Renault NN in de
garage, volgens M, de lievelings auto van zijn vader. Maar al vlug ging hij als
patriot over op Belgische merken, vooral al omdat in de gemeente waar M.
woontin de vroege jaren van de
automobieleen topmerk werd geproduceerd,
waar M dan ook ijverig , en succesvol jacht op heeft gemaakt.
Na het hartelijke ontvangst ging het dus richting Ali BabaÂ’s
grot, een eind van de woonplaats van M. "Sesam open U".En al direct kwam ik
oog in oog te staan met een van de paradepaardjes‘Exelcior typ Albert’Gecaroseert door d’ieteren met een Open
Pheaton boddy.Een topstuk dat in geen
enkel verzameling of treffen zou misstaan.
Onder de motorkap een dikke 6 cylinder die iets in de buurt
van 5 liter veslurpt, of was het nu 6 Â….. Doet er niet toe, hij is wellicht
even snel als hij er uitziet.M vond
deze voiture in het verre australiê, en had er heel wat voor over om hem een
heel dikke 20 jaar geleden naar het geboorteland te doen terugkeren. M stak
iedere vrije minuut en heel veel geduld en
centen in de restauratie . Het resultaat is subliem.En net
zoals de excelcior waarvan er mischien geen enkele 2deexemplaar meer is zocht M wereldwijdnaar ander zeldzaam Belgisch erfgoed. In de
garage hangt ook nog een schitterend emaile bord welk pretendeert dat excelcior
hofleverancier was aan van Belgisch koningshuis. Met name koning Albert was zot
van het merk, en bezat er ettelijke. Vandaar dat ook dit type, welk voldeed aan
eisen van de koning, naar hem vernoemt werd.
4 cylinders met bovenliggende nokkenas, kopzijklepper met
dubbele ontsteking aan weerszijden van de cilinders.Een auto met waarlijk sportieve
rijeigenschappen, en derhalve de favorietvan M. wat rijden betreft.En wat
voor een mooi daschbord. Koperen klokken overal , en idem zekeringsbox. Rood
lederen bekleding pas uitstekend bij de rode wielen en chassis.Een kunststuk waar de kunst met een heel dikke K, gewoon vanaf
druipt.Alleen al over deze auto zou een
boek geschreven kunnen worden.
Naast de Sava staat dan een wat meer bekend merk. Fabrique nationalÂ…Â…Â….Of te wel FN.Zeer bevallige open vierzitter in een mooie
originele staat. M is bijzonder trots op de originaliteit van dit wagentje, en
wat het rijden betreft, de meest betrouwbare.Niet sterk of snel, maar gewoon goed. Volgens het principe van
HenriFord, welke zei, wat er niet op zit
kan ook niet kapot. Simpel en goed.
Een eindje verderop kijkt dan het hoofd van de god van de
jacht en oorlog ons eerbiedig aan.Goed
geraden,Minerva, de Belze rolls, is ook
van de partij. Dit maal in de vorm van een berline, typ AC zescilinder schuivenmotor.OerdegelijkeBelgische kwaliteit, maar je hebt er wel een chaufffeur voor nodig als je
niet van werken houd.En zo was het ook
in de goede oude tijd.Wie gezien wilde
worden, liet zich rijden. Dat deed je vooral niet zelf.Zwetend binnenkomen in de opera of onder de Beau monde, is geen
gezicht.
Weet je trouwens waar het woord chauffeur vandaan
komt????Neen ?alee, we zullen het hier uit de doeken
doen.De goede opletter weet dat de
eerste mobielen op stoom en electriciteit liepen. En er is geen stoom zonder
vuur. Het woord is in frankrijk
ontstaan, waar een knechteerst de
stoomketel moest gaan opstoken vooraleer er gereden kon worden.Denk aan het woord chauffage, dat we voor
onze verwarming gebruiken.Deze knecht
was de chauffeur,stookte dus de
stoomketel warm en reed daarna met het vehikelÂ…Â…..en bleef de chauffeur ook na het
stoomtijdperk.
Allee, weer iets bijgeleert op een stomme dinsdag.
Schoon is dat, weeral afgeweken van ons programma, maar zo
ging het er dus ook aan toe tijdens het bezoek aan deze verzameling. Tal van
anekdotes vielen te beurt, en voor ik het wist was een hele namiddag
verstreken.Maar we zijn nog lang niet
aan het einde.
De Peugeot en Renaulteerder al vernoemt stonden ook nog in de garage, met daarnaast nog een
stukje Belgische automobiel historie.Onlangs is er nog een reportage over op TV geweest, en is het merk weer
helemaal in de mode.Imperia.Enwat
we dan hier te zien kregen was voor mij toch wel het topmodel van dit merk. Een
sport cabriolet 1936.Het is kwestie van
smaak, maar deze smaakte alleen maar naar meer, meer, meer.Tja wat moet je er nog meer van zeggen.Schitterend.
Met de autoÂ’s zijn we nu rond, maar er komt toch nog een
vervolg.Nieuwsgierig???
Op een verhoogje staat een rijtje motorfietsen.Belgisch uiteraard.Direct in het oog springend staat vooraan een
jawel, Minerva.Een vroeg model 1905 als
ik me niet vergis. Nu ja, Minerva motoren zijn niet zo lang gemaakt, dus ze zijn
eigenlijk allemaal vroeg. Dit is een wel
heel mooi exemplaar, waar niet aan gepruts en vebouwd is. Daar houd M niet van.
Zodra niet origineel of met enige twijfel, staat er een domper op de liefde.M heeft er nooit een rally mee gereden of
deze moto tentoongesteld, hier dus weer een primeurke .
Dat geld voor al zijn motoren.Naast de Minerva staat er een Gillet Tour du
monde met riemaandrijving, een wat courantere verschijning.En dan volgt een koppel 285TÂ’s.
Voor de kenners, inderdaad FN motoren. Type met platte
koperen tank, in mooie originele staat. En als laatste in het rijtje, hetgene
waar iedere moto liefhebber zijn vrouw voor zou willen inruilen, al was het
maar voor een dag of 7,het ultime
verzamelobject,een FN 4 cylinder uit
1911. Als je mond nu nog niet is opengevallen,tja dan ben je geen echte zou ik zo denken.Ook deze laatste in originele staat en bijna
nooit op straat geweest de laatste 25 jaarÂ…Â…Â…Â…Â…Â…Â… de motoren staan een beetje
dicht op elkaar, en het is moeilijk een behoorlijk foto te maken.Er zal nog wel eens een dag komen dat
ondergetekende zal aanbieden hem eens te mogen poetsen, alleen dat al is een
plezier.
En wie niet van lezen houd heeft pech, want we zijn nog niet
aanÂ’t einde.M laat ook al eens vrienden
en kennissen hun bolides in zijn garage overnachten, alleen schijnt dit een
sprook je van 1000 en 1 nacht te zijn.Een wonder mooie renault AX uit de hele vroege jaren staat hier al 20
jaar onder een doek. Een echte sleeping beauty, en hetzelfde geld voor een
Chevrolet uit de jaren 20.
Van schatbewaarders gesproken, moest hier een diploma of rapport
voor bestaan, waren de laatste 2 zeker
gebuist. Verder geven aan anderen en
betere zou ik durven zeggen.En nog zijn
we niet aanÂ’t eind van het verhaal. M verzamelt ook allerlei automobilia zoals
auto radiatoren, olie busjes, en vooral, wat ik dan persoonlijk ‘ vet ‘ vind
zijn die wondermooie oude affiches en reclame panelen. M koesterteen heel arsenaal van originele vroege affiches
van allerlei aard, voor mij echte topstukken van kunst.Dan nog enkele hoge BiÂ’s, oude
gramafoonspelers en opname apparaten.
Bij een glas bier en koffie volgen nog heel wat
levensverhalen van M, een schitteren man van doodgewone afkomst, zonder
pretentie.Het was een aangename
namiddag om hier door te brengen, welke zeker vervolgt wordt.
En dan nu de bijhorende beelden, (ver genoeg naar beneden scrollen) Veeeeel kijkplezier en zet alvast een emmertje klaar !!!!!!
Imperia sport waaaaauwww!!!
Renault quadrilette waarmee alles begon
Unieke Belgische SAVA, trots uit de verzameling
Interieur van de SAVA.... veel koper voor een auto uit deze epoque
Imposante Minerva Berline
Naast de SAVA een FN phaeton, onder zeil nog een chevrolet jaren 20
Kers op de taart, Exelcior Albert I ...
Ook motorliefhebbers komen aan hun trekken, FN 4 cyl 1911, en 2 stuks FN 285T
Alsof het niet op kan ook nog deze fantastische Minerva 1905 en Gillet Tour du monde met riemaandrijving
In een ander hoekje vroege renault AX
Enkele Hoge BI's, gramafoonspelers, muziekdozen etc..... vullen de laatste hoekjes
Topstuk onder de Jukeboxen deze zeer vroege platenspeler die werkt op 10 centiemstukken.