White smoke, new bugatti Pope !!! Apres fagnes hivernales.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Als vervolg op het verhaal Fagnes
Hivernales, waarin we reeds een heel
klein voorsmaakje gaven, op bezoek bij een andere schatbewaarder.
Bij het openen van zijn voordeur, waaide er
een witte rookwolk richting buiten, en
we dachten meteen Â…Â…Â…
Witte rook !!!, nieuwe
bugatti Paus!!!
Deze werd veroorzaakt door de nimmer dovende sigaar, zoals het nooit dovend olympisch vuur, bijhorende bij deze schatbewaarder. In deze waas beginnen we dit verhaal in het verre verleden.
Het moet zo ongeveer een dikke smeuïge
25 jaar geleden zijn dat we voor het eerst lijfelijk in contact kwamen met de
zoon van de “Bugatti Paus “ Guilaume
Prick. Jean,
genoemd naar de zoon van ‘Etorre’ de uitvinder van de Bugatti. Net zoals de zoon van meneer pastoor, zong
hij mee in het kerik koor. Hij maakte geen kabaal, ging rond met de schaal.
Met ander woorden, hij was de braafste van allemaal.
En, deze brave jongen hadden we het
eerder al aan het werk gezien op het Nederlandse
tv programma showroom, toen we zelf ook
nog heeeel braaf waren en op zondag keken programma's zoals Terloops en naar Emiel Goelen die "binnen en buiten"
presenteerde. Ook al een brave gast.
(http://www.youtube.com/watch?v=iUuinoFvznk
)
Dit onvergetelijke tv fragment maakt
Jean onsterfelijk, en hierin overtreft hij dan zijn vader als Paus, als zijnde
een echte heilige. Dik dertig jaar na datum weten nog velen zich dit te herinneren,
en hij doet het daarmee net zo goed als Elvis.
Samen, 3 vrienden waren we eind jaren 80 uitgenodigd in zijn woonst,
en al is het al zo lang geleden, deze herinneringen blijven hangen als vliegen
aan een vettige kleefstrip. Jean, een
lange magere vent met moustache, gekleed in zijn lederen billenkletser en bijhorende
handschoenen, gastvrij als hij is, toverde hij
‘pur sang’ enkele koffietassen te voorschijn. Hoewel we met z’n 4 waren,
hij had slechts 3 tassen op tafel gezet. Eentje bleef dus op een droogje, maar
Jean merkte er niets van, of hij heeft zijn beroep als acteur gemist. Dat ie
kan tellen, dat weten we ondertussen ook al wel, dus daar lag het niet aan.
In het lang en breed vertelde hij over zijn
vader, welke een motorolie groothandel
uitbaatte ‘de sun oil compagnie Philadelphia’ en ook fungeerde als kolenboer. Deze handel legde hem geen windeieren, en hij
kocht zijn eerste bugatti in 1933, een
sportwagen. Daarnaast bezat hij later ook andere Italiaanse autoÂ’s zoals lanciaÂ’s.
Als succesvol zakenman in de Benelux richtte hij een eigen oliemerk op onder de
naam ‘starol’ en had een tien tal
vertegenwoordigers in dienst. Vader Prick
bezat in totaal 29 bugattis, en was de
grondlegger van een bugatti rally Maastricht – Ermenonville (woonplaats van de
bugatti familie), als gevolg van zijn trips naar de bugatti fabriek, toen, 1958 nog
langs kleine en avontuurlijk onverharde
wegen.
In die tijd kon je voor de prijs van
een bugatti 10 fordjes kopen. Jean vertelt de anekdote van zijn eerste rit met een Bugati naar een
rally naar Denemarken ( http://www.youtube.com/watch?v=3szOqgJSBlc
) en hij een definitief bugatti bezit-en
rijverbod samen met een stevige oorvijg opliep, na een spurt door het rode
licht aan 140 km/h in centrum Hamburg. Zo braaf was hij dus ook weeral niet.
Ondertussen kreeg een van ons als
maar meer dorst, maar plots schoof Jean het gordijn opzij en keek op de
kerktoren hoe laat het was. Een klok had
hij destijds nog niet. Hiermee was meteen het geld dat hij wekelijks niet in de
kerk investeerde terugbetaalt? Het was
tijd om afscheid te nemen, en Jean nodigde ons uit een handtekening te zetten
op een uit varkensblazen vervaardigde lampenkap die tussen alle prullaria
uitstak. Ze stond bijna vol, met de
kribbels van de vele beroemde vrienden, en het was moeilijk om nog een leeg
plaatsje te vinden, maar het lukte; Jean
bedankte hiervoor hartelijk en zei prompt;
dat is dan 400 frank !!!!!!!!!!!
Wij natuurlijk lachend, dat is een goeieÂ….., helaas meende hij het echt.
Even ter vergelijking; een doktersbezoek koste destijds 20 frank. Achteraf gezien, als je slechts 3 kopjes in
huis hebt en geen horloge of klok om te weten hoe laat het is, dan is het hoog
tijd om de financiën een beetje te spijzen.
Dat er een waardevolle bugatti in de garage geparkeerd staat, doet dan
niet ter zake.
Enfin, jaren later kwamen we nog eens in contact met
Jean, ondertussen verhuist naar zijn huidige woonplaats in kleine spouwen, waar hij samen met ondertussen overleden
broer Benoit een oude vierkantshoeve bewoonde, die prachtig was ingericht als museum. Daarin niet enkel een drietal
bugattiÂ’s, maar ook andere exotische wagens en een reeks motorfietsen en heel
veel automobilia. Een mooie binnenkoer met verhoogd terras, ideaal voor het
ontvangen van gasten. Ergens moeten er nog fotoÂ’s liggen van deze ontmoeting,
alsook van hun deelname aan de ‘Belle epoque’ rally te Hasselt.
Op jonge leeftijd ging Jean niet zo graag naar
school, maar ging graag met zijn pa mee op klantenbezoek, met een bugatti
natuurlijk, en het was hem opgevallen dat de mensen graag fotoÂ’s maakten van
hem met de auto. Zoals het verhaal met de lampenkap, Jean heeft een geboren
instinct om te weten waar er geld te verdienen is zonder er veel voor te moeten
doen. Hier is dus zijn liefde voor de
fotografie ontsproten. Hij had ooit
(1972-1987) een foto zaak in Maastricht, deed veel bruidsreportages en kwam in
contact met veel hooggeplaatste persoonlijkheden. Zijn hele leven heeft hij
samengevat in een 30tal fotoboeken.
Vandaag, anno 2013, kwam ter sprake dat op de beurs van Parijs,
zie voorgaande reportage, een bugatti verkocht zou worden, en Jean dook direct
in zijn boekenkast. Hier zie, in deze
fotoboek van 1958 staan fotoÂ’s van deze bewuste bugatti. Hij moest en zou contact opnemen met bonhams om kopies van
deze fotoÂ’s te kunnen bezorgen (lees verkopen) aan de nieuwe eigenaars,
indien deze er zouden komen natuurlijk. Jean
opperde dat hij als lid van de Pers, zeker en vast gratis zou binnenkomen op de
VIP dag.
Nog een liefde van Jean zijn de
vrouwen, een item waar hij nog steeds naar op zoek is. Meerdere malen is hij
getrouwd geweest, maar telkens was de liefde voor de bugattiÂ’s groter. Moesten er vrouwelijke lezers zijn
onder dit publiek, de Jean is nog steeds vrij.!!!!!!!!! Geen heel slechte partij.
Hij is momenteel nog in het bezit van
een typ 57 ventoux me carosserienr 41. 8 cilindertjes telt dit werkpaardje en
levert 135 pk, hij kocht hem in 1959, en nodigt ons meteen uit op 26 februari
om de 76ste verjaardag mee te vieren
(die van de auto) Hij koos deze omdat ze
van hetzelfde bouwjaar zijn.
Een ander verhaal vertelt dat bij de
dood van vader Prick, Jean uit het testament geschrapt zou zijn wat betreft bugatibezit, maar zijn broer besliste dat hij er toch een mocht uitkiezen, en
dat werd de Ventoux. Benoit overleed in 2006, en had ooit gezegd dat hij in een
bugatti gecremeerd wilde worden, de fik
er in!! Dat is gelukkig niet zo gegaan.
Op de vraag waarom het eigenlijk
altijd slecht afloop met het vrouwvolk antwoord Jean; vrouwen worden lelijker naarmate ze ouder
worden, bugattiÂ’s mooier, en meteen daarop volgt de uitspraak;
sÂ’morgens bugattiÂ’s, sÂ’middags mutties in bettie, sÂ’avonds kapotte. Hoe dat chronologisch in zijn werk gaat is
min of meer een raadsel, een klok is er nog steeds niet, hij ligt tot 11 uur in
bed, en de mutti is niet altijd van de
partij.
Volgens Jean had hij ooit 4 bugattiÂ’s
maar verkocht ze wegens plaatsgebrek???
Grappig ook aan dit bezoek is dat het
net zoals 30 jaar geleden begon met koffie, enkel
moesten we die deze keer wel zelf gaan zetten in de keuken, enkele tassen bij
elkaar zoeken, samen met het andere koffie gerei. Jonckheer Jacob jacobsen stelde me daarna voor als zijnde Baron de Neerglabbeek,
en sinds kort kasteel bezitter.
Geen leugen, vermits dit jaar de
gemeente via een gift,eigenaar geworden
is van het kasteel van Gruitrode. Dus ook iedere inwoner is medebezitter. Jean
was al helemaal toekomst gericht en
vroeg direct of er dan veel plaats was, en ging direct over naar hoe hij dit
zou inrichten. Zijn valiezen stonden al bijna gepakt, met daarin alle
fotoboeken en het hele bugattiinventaris. Gedurende zijn carrière heeft Jean
bijna alle existerende echte bugattis
gefotografeerd, kent hij hun bezitters en beschouwt ze als zijn vrienden. Het
moeten er honderden zijn. Afgelopen juni hadden ze nog een ontmoeting in Vaals,
waar een 80 tal bugattisten opdaagden.
Als we dan vroegen of we ook enkel fotoÂ’s mochten maken en ons kleine
cameraatje bovenhaalden , gaf hij zijn minachtende toestemming. Al dat moderne gedoe daar moet hij niks van
hebben. Geef mij maar de oude techniek,
met filmrolletjes, donkere kamers en die toestanden, het is zoals met de
bugattiÂ’s, alleen op oud vrouwvolk heeft hij het niet zo.
Na de verhalen, de herinneringen, de
koffie nog vlug een onverplicht bezoekje in de garage waar de
Ventoux nu eenzaam onder een hele hoop dekens zijn winterslaap ligt te doen,
maar niet voor heel lang meer want bijna viert hij zijn 76 ste verjaardag, samen met zijn chauffeur. Hiermee heeft hij alvast de juiste leeftijd om uitgeroepen te worden tot de nieuwe Bugatti - paus. Witte rook steeds inclusief!
http://www.youtube.com/watch?v=iUuinoFvznk
Nogmaals dank Jean voor de audiëntie !
Jean in zijn element, Sigaar, wijn, ontknoopt hemd en vooral heel veel Bugatti ............
Op zoek naar de foto van de Bugatti die in Parijs geveilt zal worden.
De strenge blik van Papa Prick kijkt nog steeds op hem neer....
Zo zien de woonkamers van een 'Echte Buggatist' er uit.
Vaak hele mooie spullen waar een ander een moord voor zou doen, met het label 'alles is te koop ..............
Goeie wijn behoeft geen krans.
Herinnering aan echtgenote's, of zijn dit de mutties?
Het eens mooie museum gereduceert tot dit.
Lekker warm ingestopte Ventoux

Foto van de bewuste rally naar Denemarken, Pa en Ma Prick
Foto uit een oudere doos.

Het museum in betere tijden

En als laatste, de emotionele jongen achter het stoere uiterlijk. Bekijk zeker de video's !!!!!!!!!!!http://www.youtube.com/watch?v=iUuinoFvznk,
|