Druk op onderstaande knop om een positief berichtje achter te laten in mijn gastenboek (let wel : obsceniteiten worden eruitgeflikkerd !)
Motortoerisme...mijn hobby
Motortoerisme... mijn passie Enkele korte flashes uit mijn motorrijderscarrière die begon in 1972.
Regelmatig een korte impressie van de nieuwste modellen.
Ook komen de meest gekke motoren aan bod alsmede bijzondere verkeerssituaties.
Treffens en andere activiteiten.
En niet te vergeten mijn collectie 'Politie-bikes'en badges.
15-05-2011
Katjestreffen - Boezinge 15 mei 2011
Katjestreffen - Boezinge 15 mei 2011
Een zeer zichtbare aanduiding voor de inschrijving.
Een stand met allerlei prullaria stond opgesteld op de binnenkoer.
Binnen in de zaal vinden we een stand van MAG
De inschrijvingstafel
De trofeeen...
De koffiemadam...
En dan waren we klaar voor vertrek voor een rondje Noord-Frankrijk (nog eens...) Dit waren de pijltjes die we konden volgen.
Boezinge is een buurtstad van Ieper en wie Ieper zegt, zegt 'Den Grooten Oorlog'
Eerst krijgen we het Bard Cottage Cemetry op onze weg.
Bard
Cottage was de naam van een huis vlakbij een brug met de naam 'Bard's
Causeway'. De begraafplaats lag onder de beschutting van de kanaalberm.
Er werden bijzettingen verricht tussen juni 1915 en oktober 1918. Deze duiden
op de aanwezigheid van de 49 (West Riding) Division, de 38th (Welsh) Division
en nog andere infanteriedivisies in de noordelijke sectoren van de Ypres
Salient en op het vooruitbrengen van de artillerie in de herfst van 1917. Na de
oorlog werden nog 46 stoffelijke overschotten uit de omgeving bijgezet,
waaronder 32 graven van 'Marengo Farm Cemetery' enkele honderden meter ten
zuiden.
Er zijn/worden nu 1639 Commonwealthmilitairen begraven of herdacht. 39 graven
bevatten niet-geïdentificeerden waaronder drie 'special memorials' "Known
to be buried in this cemetery".
De begraafplaats werd door Sir Reginald Blomfield ontworpen.
Bijzettingen (Commonwealth War Graves Commission) :
Verenigd Koninkrijk : 1619
Canada : 15
Zuid-Afrika : 2
Andere Commonwealth : 3
Totaal Commonwealth : 1639
Luitenant-kolonel John Alexander
McCrae (Guelph (Ontario), 30 november 1872 - Boulogne-sur-Mer, 28
januari 1918) was een Canadese dichter, arts, auteur, kunstenaar, militair
tijdens de Eerste Wereldoorlog en een chirurg tijdens de Slagen om Ieper.
McCrae is geboren in Guelph, Ontario. Hij is het best gekend voor het schrijven
van het gedicht In Flanders Fields.
Op 28 januari 1918, dienstdoende als commandant van het Canadese General
Hospital (McGill) bij Boulogne, stierf hij aan een longontsteking die al snel
werd gecompliceerd door meningitis. Hij werd begraven op de Commonwealth War
Graves (sectie Wimereux Cemetery), op slechts een paar kilometer van de kust
van Boulogne. Zijn paard "Bonfire", leidde de begrafenisstoet,
volgens militaire traditie zijn meesters laarzen omgekeerd in de stijgbeugels.
De grafsteen van McCrae is liggend geplaatst.
De naam Solferino Farm werd aan de boerderij
tegenover de begraafplaats gegeven door Franse troepen. De aanleg van de
begraafplaats werd pas in oktober 1917 gestart. Er liggen eveneens 5 doden uit
de Tweede Wereldoorlog begraven. Zodoende liggen er nu volgens het huidige
register 304 doden begraven. De begraafplaats is ontworpen door R. Blomfield
(hoofdarchitect) en J.R. Truelove (uitvoerend architect).
Begraafplaats met een rechthoekige, langgerekte plattegrond en een
oppervlakte van ca. 1200m². Het terrein is genivelleerd en ligt iets hoger dan
het straatniveau. De begraafplaats wordt omgeven door een muur uit grijsgroene
natuursteen, afgedekt met witte natuursteen. Achteraan wordt de begraafplaats
afgezet met een haag (beuk). In witte natuursteen uitgevoerde toegangspartij
met trappen, zitbanken, een tweeledig smeedijzeren poortje en het opschrift
Solferino Farm Cemetery 1917-1918 op 2 pijlers. In de voormuur zijn de
teksten van de landplaten gegrift. Vlakbij de toegang is het registerkastje en
de metalen informatieplaat terug te vinden. Centraal tegen de noordoostelijke
muur staat een dienstgebouw in natuursteen opgetrokken. Centraal vooraan staat
het Cross of Sacrifice (type A1).
Voorbij Vlamertinge springt in de Hospitaalstraat opeens vantussen het struikgewas onderstaand beeld mij in het oog...
Aan de ingangspoort staat deze riante kapel.
Dit houdt me niet tegen om eens een kijkje te gaan nemen. Even aanbellen en de sympathieke kasteelheer Christophe staat me te woord en begint zowat de gehele geschiedenis van dit familiekasteel uit de doeken te doen : het gaat hier om het Chateau du Parc, gebouwd in 1854-58 door architect Jos Schadde en staat op een domein van 25 ha.
Van Christophe mocht ik tal van foto's nemen van de buitenkant onder de belofte dat ik ze niet allemaal zou publiceren. Daarom beperk ik mij tot dit familieschild.
De familie Du Parc stamt af van de Franse Adel : zijn voorouders zouden nog gevochten hebben aan de zijde van de musketiers van Louis XIX en zijn samen met een van hen (waarschijnlijk d'Artagnan) meegetrokken naar Maastricht om daar banden te leggen met Nederlanders en er het kasteel Neerkanne (zie onder) op te trekken.
Langsheen de Galgebossen rijden we met de N333 richting Poperinge.
De Galgebossen, op de
grens tussen Elverdinge, Poperinge en Vlamertinge (gehucht De Brandhoek) vormen
het overblijfsel van een woud dat zich uitstrekte van Beselare naar Watou, maar
tussen de 9e en 11e eeuw verdween. Het Vlaams Gewest kocht in
1995 de Galgebossen aan. Het Agentschap voor Natuur en Bos staat in voor het
beheer. Bij de aankoop in 1995 bedroeg de bosoppervlakte zon 70 hectare.
Ondertussen groeide het domein aan tot 107 ha.
Gelegen langs de Elverdingseweg, op ca. 3500m
ten noordoosten van het centrum van Poperinge, in een landelijke omgeving. De
begraafplaats is bereikbaar via een graspad naast de boerderij met huisnummer
22 (Gwalia Farm).
Begraafplaats met een langwerpig, rechthoekig
grondplan en een oppervlakte van ca. 1427m².
Het terrein is vlak en wordt
omgeven door een lage bakstenen muur, afgewerkt met witte natuursteen. Toegang
in de oostelijke hoek via een smeedijzeren toegangsmuurtje bij het Cross of Sacrifice
(type A) dat op een verhoog geplaatst is. Bij de toegang zijn het
registerkastje, de metalen informatieplaat en het opschrift 'Gwalia Cemetery
1917-1918' aanwezig. Vanaf de toegang vertrekt een as langs de noordoostelijke
muur, via de Stone of Remembrance, eindigend bij een stenen zitbank. De
landplaten zijn in de boord van de omheiningsmuur verwerkt. In de zuidelijke
hoek staat een bakstenen dienstgebouwtje. De graven liggen verspreid over 2
perken. Het geheel wordt getooid met bloemperken bij de graven en veldesdoorns
rondom rond.
De hoeve bij de begraafplaats werd tijdens de
Eerste Wereldoorlog door Britse militairen 'Gwalia Farm' genoemd, naar een
plaatsje in Wales. De bewoners mochten in de bijgebouwen van hun hophoeve
blijven wonen, mits ze de militairen die de hoeve hadden opgeëist, niet voor de
voeten liepen. Gwalia Farm lag tussen de toenmalige kampen in vlak en waterrijk
gebied, ten noorden van de weg van Poperinge naar Vlamertinge, zon 5km van het
front verwijderd.
Vanaf 29 juni 1917 nam de 143th Field
Ambulance haar intrek in de hoeve. Later werd het kamp uitgebouwd tot een veel
groter hospitaalcomplex, een zogenaamd corps main dressing station, dit naar
aanleiding van het grootscheeps offensief dat in eind juli 1917 van start ging
(Derde Slag bij Ieper). Er werd een speciale spoorlijn aangelegd om de toevoer
van gewonden en materiaal te vergemakkelijken. De gewonden werden volgens het
systeem van medische evacuatie eerst in een advanced dressing station
(vooruitgeschoven medische post) opgevangen, van waaruit ze naar een main
dressing station (M.D.S.) werden overgebracht. Zij die verdere verzorging
nodig hadden, werden doorgestuurd naar een casualty clearing station. Zij die
de M.D.S. niet overleefden, werden ter plekke begraven zoals op de
begraafplaats die bij Gwalia Farm werd aangelegd in de iets hoger gelegen
weide achter de hoeve. Deze begraafplaats zou gebruikt worden vanaf begin juli
1917 tot in september 1918. Het kamp was zeker twee maal het doelwit van de
Duitse artillerie, nl. op 8 juli 1917 en op 4 september 1917. Bij deze laatste
aanval, bekend als de Raid on the Dirty Bucket Camp was vooral de
nabijgelegen wijk Vuile Seule getroffen. 14 manschappen van de 9th
Lancashire Fusiliers die deze aanval niet overleefden, liggen nu begraven in
perk I, rij H.
Volgens het huidige register liggen er 470 doden
uit de Eerste Wereldoorlog begraven. Het gaat om 454 doden uit het Verenigd
Koninkrijk (waarvan er 2 niet geïdentificeerd konden worden), 2 Australiërs, 5
Canadezen, 5 Nieuw-Zeelanders, 1 Zuid-Afrikaan en 3 Duitsers.
179 doden behoorden tot de artillerie, 30 tot de
Royal Engineers en 30 tot het Labour Corps. Er liggen o.m. 4 Chinese
arbeiders en 3 Duitse krijgsgevangenen begraven. Vroeger lagen hier nog 2
Belgen en 1 Amerikaan, maar die werden ontgraven.
De begraafplaats is ontworpen door R. Blomfield (hoofdarchitect) en N.A.
Rew (uitvoerend architect).
In het industriepark liggen deze reuzen-snooker-ballen, een idee van A-mode.
Aan de aangrenzende Renault-garage Coppennolle staat deze plezante oldtimer te koop.
Met de N38 gaat het richting Steenvoorde alwaar we in de wijk De Boonaert het imposante Lyssenthoek Military Cemetry tegenkomen.
Tijdens
de eerste wereldoorlog lag de Lijssenthoek op de hoofdcommunicatielijn tussen
de geallieerde bases en de Ieperboog. Dicht bij het front maar toch buiten het
bereik van de Duitse artillerie kwamen er bijna vanzelfsprekend allerlei
voorzieningen voor de gewondenverzorging. De begraafplaats werd eerst gebruikt
door de Franse 15ème Hopital d'Evacuation. Vanaf juni 1915 gebruikten casualty
clearing stations van de Commonwealthstrijdkrachten het.
Van april tot augustus 1918 trokken de verzorgingsposten achteruit door de
Duitse vooruitgang tijdens het lenteoffensief van dat jaar. Field Ambulances
inclusief ook een Franse namen de plaats van de casualty clearing stations in.
De begraafplaats bevat 9902 Commonwealthgraven en 884 graven van andere
nationaliteiten, vooral Franse en Duitse. Er waren vroeger ook Amerikaanse
graven ten westen van de 'Stone of Remembrance' (nu gras). Er liggen nu nog
slechts drie Amerikanen.
Het is de tweede grootste Commonwealthbegraafplaats (na Tyne Cot Cemetery) in
België.
De begraafplaats werd door Sir Reginald Blomfield ontworpen.
Bijzettingen (Commonwealth War Graves Commission) :
Verenigd Koninkrijk : 7367
Canada : 1058
Australië : 1131
Nieuw-Zeeland : 291
Zuid-Afrika : 29
Undivided India : 2
Andere Commonwealth : 21
Niet-identificeerbaar : 3
Totaal Commonwealth : 9902
Andere nationaliteiten : 884
Non WorldWar Dead : 1
Een zeer katholiek wijkske, als je het mij vraagt...
Is het nu de cafe die genaamd is naar de wijk of omgekeerd ? In ieder geval schenken ze er het gepaste bier !
D23 naar Vieux-Berquin... Deze kunstbloementuiltjes langs de kant van de rijbaan herinneren er ons aan dat hier een ongeval is gebeurt, meestal met dodelijke afloop. Niet verwonderlijk dat langs zo'n tweevaksbaantjes de fietsers meestal het slachtoffer zijn van een aanrijding.
D188 : we rijden door de wijken La Motte au Bois en Bois Berquin en komen terecht in een mooi stukje natuur : het Forêt Domaniale de Nieppe.
In en rondom het domein zijn nog bunkers te bezichtigen, maar daar had ik weer geen tijd voor.
Aan de rand van het domein ligt het British Cemetry Nieppe Bois met een honderdtal '14-'18-graven en ook nog een dertigtal uit de Tweede Wereldoorlog.
Een eerste controlepost was in De Swaetelaere in Vieux-Berquin.
Even verder dit eigenaardig zeshoeking kapelletje.
Een blik naar binnen vertelde ons dat het tamelijk verwaarloosd was en praktisch ieder stuk beschadigd...
Jaja, ondanks de nieuwere geel-plastieken, met kleefplakkertjes aangegeven kilometerpalen, bestaan de goeie ouwe betonnen mijlpalen nog steeds. Ge moet ze soms goed zoeken in het hoge gras.
Dan gaat het naar Merville waar ze er een eigenaardige stadreus op na houden : De Caou In de
februari 1998, gedurende een vergadering van de commissie van de jeugd,
voorgezeten door gemeenteraadlied René Dutriez, stelden de jonglui voor een
reusachtige CAOU te maken. René Dutriez vond dit plan voortreffelijk en in juni
van hetzelfde jaar stichtte hij de vereniging " De Kat Vrienden " met
het doel de verwezenlijking van die reus CAOU. Als voorzitter van de Kat
Vrienden deed René Dutriez beroep op kunstenaar en reuzenbouwer Albert
Uyttenhove uit Rysel, deze reus CAOU te ontwerpen. En onder zijn kundige leiden
bouwden enkele vrij willige deze reus. In tegenstelling met zijn twee
voorgangers, heeft de hedendaagse kat een grijze vacht en wordt door
mensenschouders.
De doop van de reus : Op 8 april
2000, werd de reus CAOU aan het publiek voorgesteld en op het plein voor de
stadhuis gedoopt. Mijnheer de Deken, de dichtbijste van de God uit alle
inwoners van Merville, had Hem voor die dag het mooiste lenteweer gevraagd.
Zijn gebed werd verhoord en we moeten Onze Heer en onze Deken ervoor danken. De plechtigheid was in alle opzichten een succes. De peter en de meter waren
twee reuzen : Harry de commies van Godewaersvelde en de Belle Roze van Ardres.
Van Merville gaat het richting Le Sart en via de D122 naar StVenant. Op de hoek van de Rue du Colonel Harison die leidt naar het Haverskerke British Cemetry staat een mooie kapel.
Haverskercque : Ja, hier hangen de telefoondraden nog aan palen boven de grond !
D916 - StVenant : waar de Rue à Aire en de Rue du Bas Hameel samenkomen staat dit kruisbeeld. In tegenstelling tot Vlaanderen waar je in iedere boerewegel een kapelletje vindt, staan hier tal van die kuisbeelden verspreid in het landschap.
... zoals hier ook in Houleron.
In Pecqueur rijden we over de Leiebrug en gaat het verder met de D238 en de D122 naar Boeseghem.
De brug over de Leie in Blaringhem lag opgebroken, vandaar een korte omleiding via de D157e3 naar Garlinghem. Daar kunnen we over de brug van het Canal de Neuffossé. (zie http://www.bluebayou.nl/site/index.php?page=14&id=73)
D943 - Aire s/l Lys - D192 - La Jumelle - Le Bruveau - Rincq. Tegen de gevel van de plaatselijke kerk staat een oude calvarie die jammergenoeg in de verkeerde verf werd gestopt.
Dit oude smeedijzeren grafkruis trok mijn aandacht...
In Glomenghem hebben ze deze eigenaardige zwarte kerktoren...
D192 - Rebecques - D189 - StWinocq - D190 - Racquinghem - D195 - Cochendal En nog steeds zie je hier tv-antennes op de daken staan. Hebben die gasten hier nog geen distributie misschien ?
In Roquetoire hebben ze het oudstrijdersbeeld ook in een kleurtje gezet !
De kerk aldaar mag er dan wel weer zijn : prachtige architectuur.
In Wittes passeren we de oude Priorij van StJedan-Baptiste
Een priorij
is een tweede huis van een bestaand klooster.
Afhankelijk van de kloosterorde of congregatie wordt de term
ook gebruikt voor een klooster waar een prior of priorin/priores
aan het hoofd staat. Een uitheemse priorij is een priorij die
afhankelijk is van een moederhuis en een priorij hermitage
was een woonplaats van twee of drie monniken die afhankelijk waren van een
buitenlands moederhuis. Deze monniken waren naar het buitenland gezonden om een
afgelegen landgoed te exploiteren. Deze hermitages werden in 1414 afgeschaft.
Naast deze 'prieuré' ontdekte ik, ietwat verscholen achter een bos, een min of meer verwaarloosde houtzagerij. Even van dichterbij bekijken : ja, ze was nog actief... maar hoe !
Verder geen bebouwing : alleen een zware jeep aan de oprijstrook en dit... !
MC Speedy... een goed geoliede organisatie die weeral eens een prachtige rit heeft uitgestippeld. Een aanrader voor iedere toerrijder. Zeker voor herhaling vatbaar. Laten we het gewoon in één woord samenvatten : Schitterend !
Amaai zeg, als dit geen prachtige fotoreportage
is. Ik heb nu deze site bij mijn favorieten gezet, om zo met de nodige tijd
al uw reportages te kunnen overlopen. Hartelijk dank, namens het bestuur
en alle leden van M.C. Speedy.
Binnenkort, wanneer de eerste zonnige lentedagen zich aandienen, halen
veel motorliefhebbers hun motorfiets opnieuw van stal. Bovendien zorgt het
groot aantal wegenwerken en files er ook voor dat meer en meer mensen kiezen
om hun woon-werkverkeer met de motorfiets te doen. Niet altijd zonder
risicos, zo blijkt. Jaarlijks raken nog teveel motorrijders betrokken in een
ongeval. Het inoefenen van rijvaardigheid en het opbouwen van behendigheid is
zeker geen overbodige luxe. Daarom organiseert Lokale Politie Antwerpen 'Dagen
Veilig Motorrijden'.
In 2011 vonden de Dagen Veilig Motorrijden plaats op zondag 8 en op zondag 15
mei. Deelnemen was gratis en iedereen is welkom.
Er werd een parcours uitgestippeld doorheen het havengebied, waarbij op een
aantal locaties behendigheids- en stuurvaardigheidsproeven opgesteld staan.
De oefeningen werden begeleid door motorrijders van de verkeerspolitie van
Antwerpen.
De proeven reikten motorrijders een aantal technieken en inzichten
aan om veilig deel te nemen aan het steeds drukkere verkeer. Bovendien leerden
ze tijdens de proeven ook hun eigen beperkingen en die van je motorfiets
beter kennen.
Niet alleen de praktijk telt. Zo is het ook belangrijk dat een motorrijder de
verkeersregels kent en weet wat je juist wel en niet mag in het verkeer. Om
deze kennis te testen werden bij een aantal proeven borden geplaatst met
specifieke verkeersvragen.
We werkten tijdens beide dagen met een gespreid vertrekuur.
Zo werd de wachttijd bij de proeven beperkt en kreeg iedereen de kans om
bij te leren.
Motorrijders uit de politiezone Neteland (Grobbendonk, Herentals, Herenthout,
Olen, Vorselaar) waren ook van harte welkom. Men vertrok op de 'Dagen Veilig
Motorrijden' in colonne vanuit Herentals naar Antwerpen.
---------------------------------------
Hallo beste vrienden,
Heb met enkele mensen uit de vriendenkring deelgenomen aan
een opfrissingscursus veilig motorrijden georganiseerd door de politie
Antwerpen, in onderstaande link vinden jullie de foto's die daarvan zijn
genomen.
Het was een leuke (=plezante) ervaring en heerlijke dag geworden, kan
ik enkel maar aanbevelen om er aan deel te nemen.
De cursus was verspreid over 2 dagen die weeral voorbij
zijn, hopelijk doen ze het volgend jaar weer en nemen we er opnieuw aan
deel.
Bij de federale politie is de instroom van nieuwe
politiemotorrijders, de zogenaamde zwaantjes, zorgwekkend klein. Dat meldt het
VT4-actuamagazine Vlaanderen Vandaag.
De
wegpolitie telt in heel België momenteel 1.071 zwaantjes. Maar zowat een derde
daarvan gaat tegen 2015 met pensioen en er is onvoldoende instroom om dat
verlies op te vangen, zegt de redactie van Vlaanderen Vandaag.
Er zijn verschillende redenen voor het gebrek aan instroom. Om te beginnen zijn
er sinds de eenmaking van de politiediensten veel meer lokale politiezones die
ook motorrijders hebben. En politiemotards werken nu eenmaal het liefst zo
dicht mogelijk bij huis. Bovendien is de opleiding zwaar en komt de
maandenlange training bovenop de standaardopleiding tot inspecteur.
Mogelijk vinden jonge mensen de vergoeding ook onvoldoende opwegen tegen de
objectieve risico's die eigen zijn aan het werk van zwaantje. -----------------------------------------
'Zwaantjes
met uitsterven bedreigd': dat bericht werd woensdag de wereld in gestuurd.
"Overdreven", zegt Jurgen Dhaene van de Federale Wegpolitie.
"Maar feit is wel dat een derde van onze motorrijders tegen 2015 de
pensioenleeftijd heeft bereikt."
De motorrijders van de Federale Wegpolitie - zwaantjes in de volksmond -
dreigen tegen 2015 met een tekort aan manschappen te vallen.
"Dertig procent van de motards wordt binnen de vijf jaar 56, wat
wil zeggen dat ze de pensioenleeftijd van een ex-rijkswachter hebben
bereikt", verduidelijkt Dhaene.
"We verwachten wel dat niet iedereen ook effectief op pensioen
gaat. Daarnaast is de instroom niet altijd even makkelijk. Er is een
ingangsexamen en vervolgens een zware opleiding van vijf maanden, die de agent
bovenop zijn opleiding tot inspecteur moet volgen. We gaan er een modulair
systeem van maken, waardoor een motoragent al na een minimumopleiding van een
maand kan beginnen. De rest van de training wordt dan tijdens de loopbaan
gegeven. We hopen het zo iets aantrekkelijker te maken."
Het is een afwisselende job, maar het kan al eens gevaarlijk worden.
"Als je uit stilstaande positie een voertuig moet inhalen dat 180 of zelfs
200 km per uur rijdt, moet je er natuurlijk alles uithalen wat erin zit",
klinkt het.
En dat is waar het schoentje mogelijk ook wringt: jonge mensen zouden
vinden dat de vergoeding onvoldoende opweegt tegen de risico's van de job.
Een 20-jarige motorrijder uit Boskoop is om het leven gekomen door een ongeval op de N207 bij Bergambacht. Dat heeft de politie laten weten. De man reed frontaal op een auto van de huisartsenpost die met zwaailicht en sirene een rij auto's inhaalde die voor een verkeerslicht stond.
Het ongeval gebeurde zaterdag rond drie uur. De motorrijder kwam uit de richting Schoonhoven en sloeg op de kruising N210/N207 rechtsaf richting Bergambacht. Op dat moment kwam de auto van de huisartsenpost op de verkeerde weghelft aanrijden waarna de frontale botsing ontstond.
De motorrijder werd naar het ziekenhuis gebracht waar hij later overleed.
Voor we ons ter plaatse begaven, eerst nog even een volle tank halen in Heverlee.
We werden er aan de Herberg Den Deugniet hartelijk verwelkomt door een ontvangstcomitee die ons het inschrijvingsdocument overhandigde, samen met het duo-tiket voor Milan en de bonnetjes voor de pannekoeken bij terugkomst.
Gezien het middaguur konden we eerst wel een broodje versieren. Tot onze verwondering was er bij het inschrijvingsgeld een chocolade-koffiekoek met consumptie inbegrepen.
En we werden er al meteen op attent gemaakt dat we een 'koerske' konden tegenkomen !
We startten om 12.00u vanuit Haasrode... maar eerst moest Milan nog een foto nemen van het OLV-beeld aan de andere kant van het plein, recht tegenover de kerk van Haasrode. Dan ging het richting Blanden en passeerden er een kazerne : daar wilde Milan wel wat kiekjes van nemen.
Biez...Grez-Doiceau En dan zie ik weer zo'n bordje aan de oprit van een kasteel :
Ik daar naar binnen natuurlijk !
We werden er ontvangen door ' de jonkvrouwe des huizes' (die trouwens op bezoek was, want de freule woonde namelijk in Afrika...) die even haar papa ging halen... De ontmoeting was er hartelijk en de kasteelheer Mr Deluigne legde met handen en voeten de geschiedenis van zijn kasteel uit. We kregen nog een historische plattegrond met tekst en uitleg in de handen gestopt en mochten zelfs wat foto's nemen.
Het gaat hier over het omwalde Chateau de Piètrebais-en-Grez.
De ronde toren (rechts) was een voormalige duiventil met meer dan 500 gaten !
Met links naast de ingangspoort de versterkte 13de eeuwse donjon, waar vroeger de plaatselijke bevolking een schuiloord vonden tegen roversbenden en vijandelijke legeraanvallen.
Dan gaat het verder naar Heez... Longueville... Incourt...
Armtierige bushokjes opgetrokken in betonplaten en binnenin een allegaartje van restafval en 'openbaar toilet' !
We zetten onze uitstap verder naar Huppaye... Bomal... Autre-Eglise... Jauche.
Waals-Brabant is arm en er is daar nog veel werk aan de winkel qua modernisatie. De electriciteit ligt daar nog bovengronds en die bushokjes... jongens ! Mijne ponystal is mooier !
We zitten op de 'Route Ferme et Tumuli de Hesbaye'.
Daar passeren we een Belgisch-Frans oorlogsmonument.
Ze hebben hier ook een speciaal lokaal bier : de Jandrain-Jandrenouille IV Saison.
De naam van het bier verwijst tegelijkertijd naar de 4 basiselementen van het bier en naar 'La Saison', de naam van de bieren die vroeger in de streek gebrouwen werden. De brouwerij maakt ook nog de V Cense, een amberkleurig bier met 7% alcohol dat ook een (geheim) kruid bevat...
... Wasseiges... Meeffe...Acosse... In Burdinne rijden we een enorm kasteelcomplex binnen.
Als er na herhaaldelijk aanbellen nog niemand kwam opendoen, besloot ik zomaar wat kiekjes te nemen en weer te vertrekken.
... Héron... Petit Warlet... Seilles. Kasteel met tuin en centrum voor bijenteelt
Andenne. We zitten werkelijk op een kastelenroute, want hier passeren we La Caracole Andennaise.
Even buiten Andenne zien we een pijl van Veeweyde die ons naar een opvangcentrum voor paarden brengt.
Deze charmante amazones wilden wel even poseren...
... Ohey... We rijden op het traject van de 125km lange 'Route Guerre de la Vache'.
In 1273 werd hier een koeiendief aangehouden en daarna opgehangen, hoewel hij de koe probeerde terug te bezorgen. Om hem te wreken startte de Graaf van namen een oorlog die de Condroz vernietigde...
In Marchin passeren we het impossante Chateau Belle Maison.
Ook Vierset-Barse heeft een mooike... nu een B&B.
Even verder ligt er een domein uit 1692 die nu ingericht is als Paardenpension en centrum voor africhting.
De eigenaar deed toevallig zijn middagdutje, maar van zoonlief mochten we even een kijkje nemen in de stallen...
We rijden terug richting Marchin.
Daar bevind zich een afdeling van de metaalreus Arcelor.
Restanten van de papierfabriek Godin.
Bij het binnenrijden van Hoei, zien we dit teloorgegane Kasteel Mostée.
In het centrum van Huy (Hoei) houden we een rustpauze om een hapje te eten op de 'Place des Italiens'. Daar staat het beeldje van 'l'emmigrée', een kunstwerk van de Marchinois Alain Robert en ingehuldigd in mei 2005.
Even verder passeren we de leegstaande ateliers van Construction Thiry&Cie
We verlaten Hoei langsheen de Maas... Even pauzeren voor een kiekje aan de Maas en het 19de eeuwse Fort van Huy.
De rots die boven de vallei van de Maas uitsteekt,
werd te allen tijde beschouwd als een strategische plaats. Een akte daterend
van 890 spreekt reeds van de aanwezigheid van versterkingen op de site. In de
loop der geschiedenis werd het kasteel "Li Tchestia" steeds maar
belangrijker en werd, in de 17de eeuw, een belangrijke versterkte vesting met
le Fort Rouge, le Fort Picard, le Fort Joseph en le Fort de La Sarte. Het
huidige fort werd in 1818 door de Hollanders gebouwd. De werken hebben vijf
jaar geduurd.
Vanaf mei 1940 en gedurende vier jaar en half werd
het fort een gruwelijk nazi-strafoord. Zevenduizend Belgen en vreemdelingen
werden er in opgesloten. Het fort was één van de belangrijkste
"sorteercentra" van gevangenen die vervolgens naar de doodskampen
werden gevoerd. Heden is het een nationaal gedenkteken van deze sombere jaren.
Even verder halt houden bij deze Fontaine d'Ahin.
De eerste
verwijzingen naar deze bron, onder de naam spamiçon dateren van 1505. Het
Fontaine d'Ahin heeft van oudsher dienst gedaan als natuurlijke grens tussen
het Graafschap Namen en het Prinsdom Luik. Het volledige tracé is zichtbaar op
de militaire kaarten die onder Lodewijk XIV werden opgesteld met het oog op de
bestorming van de forten van Hoei. Vervolgens werd deze bron getemd. Tot in
1938 deed de bron dienst als drenk- en wasplaats. Met de komst van de
waterleidingen verloor ze heel wat van haar aantrekkingskracht. Toch zijn er
ook vandaag nog buurtbewoners die er gebruik van maken. Op oude ansichtkaarten
kan u nog typische beelden zien van huisvrouwen die hier hun linnen kwamen
wassen. De kuipen die indertijd dienst deden als waskuip, werden in 1999
hersteld. Bedoeling daarvan is dat de herinnering aan deze bron waar de
bevolking elkaar vroeger ontmoette levendig te houden. Tijdens de luchtaanval
van de ijzeren brug in augustus 1944 werd ook de bron heel zeker geraakt, en
nadien hersteld. Haar actuele uitzicht verschilt immers van de beelden die we
op de oude prentkaarten terugvinden.
... Bas-Oha... Daar hebben ze het Chateau à l'Horloge... nu doet het dienst als gemeentelijke bibliotheek.
... Wanze... Moha.
Hier zijn nog de restanten van ruïnes van het middeleeuwse kasteel van Moha, dat in
1376 door de inwoners van Hoei werd verwoest.
Waarschijnlijk is het gebied van Moha ontstaan bij
de versnippering van het Carolingische rijk (hoewel legenden spreken van
Mohelin dAlbore die in 692 de gebieden zou gekregen hebben). Zeker is dat in 1031 een zekere Albert leenheer van Moha was. Omdat er in 1050
geen mannelijke erfgenaam was, kwam het bij een zekere Henri de Dasbourg, die
verwant was met de Duitse keizers. Zo dicht bij Luik was de ligging
strategisch, en daarom werd het kasteel omgebouwd naar een moeilijk in te nemen
burcht.
Bij gebrek aan erfgenamen, viel het in 1225 in handen van het Prinsbisdom Luik.
De muren werden nog verder versterkt, en de burcht werd o.a. als gevangenis
gebruikt.
Wellicht is de burcht gebruikt tot in de 17e eeuw, waarna het verlaten en
vervallen gebouw als steengroeve werd gebruikt door de omliggende dorpen.
Daardoor is er niet veel meer dan de onderste stukken muur van de ruine
overgebleven.
We verlaten Moha over de Maasbrug en langsheen de steengroeven.
... Oteppe...
Kasteel l' Hirondelle in Oteppe.
Het kasteel van Oteppe werd vanaf de 17e eeuw bewoond door de familie de Lochon. Het is hun wapenschild dat het fronton van het hoofdgebouw siert. Het complex van in u-vorm gerangschikte gebouwen dateert van de 17e (toegangspoort) tot de 19e eeuw (delen van het hoofdgebouw en de in kalksteen opgetrokken paardenstallen). Op de binnenkoer verstevigt een 16e-eeuwse, ronde toren de gewezen stallingen. Twee losstaande torens in het park, eveneens uit de 16e eeuw, maakten in het verleden waarschijnlijk deel uit van de omwalling van het kasteel.
... Mehaigne... Huccorgne.
En hier hebben ze een fietsenmuseum.
Een opmerkelijke
collectie van meer dan 100 fietsen, gefabriceerd van 1830 tot nu.
In de eerste zaal van het museum kan de bezoeker een video bekijken die in
amper 10 minuten een idee geeft van de geschiedenis van de fiets vanaf de
beroemde loopfiets. Een tentoonstelling in dezelfde zaal gebruikt beelden om op
een gevarieerde manier verschillende fietsen voor te stellen: tandems of
fietsen voor drie personen die geschiedenis schreven. Er wordt ook aan
herinnerd dat de fiets niet altijd een hobbyvoorwerp is geweest, maar voor
verschillende beroepen werd aangepast: bakker, postbode, militair of slager ...
Ook fietsen die aan het eind van de 20ste eeuw in het bekken van Huy werden
gefabriceerd, komen aan bod.
Steek vervolgens het hof van de hoeve over en kom binnen in de drie andere
zalen. In de ene ontdekt u een indrukwekkende verzameling emblemen van
fabrikanten en een verzameling fietsplaten. De volgende zaal is gewijd aan de
evolutie van de fiets: vanaf de loopfiets tot de fiets van vandaag, en dat via
de Michaux-fiets, de bi, de 'safety' met gelijke wielen. Er wordt tevens
aandacht besteed aan de technische evolutie van de fiets.
De laatste zaal is ten slotte gewijd aan Belgische fietsen en het inventieve
genie dat erg verrassende systemen opleverde...
... We rijden over La Burdinale naar Marneffe en Braives. Het kasteel van Fallais
Privé-eigendom, toegang toegelaten tot de toegangspoort.
Dit
kasteeltje, dat zich in het midden van een park vol bomen bevindt dat
doorkruist wordt door de Mehaigne, werd gebouwd rond 1720-25 op de plaats van
een oud fort uit de XIVe eeuw. De kroniek van het kasteel
noemt de namen van de hertogen van Beaufort, van Karel de Stoute, Lodewijk XI, Lodewijk XIV, die daar allemaal verbleven hebben. In 1465 namen de Luikenaars
die zich achter de Franse koning Lodewijk XI hadden geschaard tegen de hertog van Bourgondië het kasteel in.
Maar vanaf december moesten ze het teruggeven: Karel de Stoute schaft de Luikse privileges af en gaat over tot een repressie. Fallais wordt het decor
voor de plundering van Luik (Sac de Liège).
Tijdens zijn verblijf van 3 tot 9 juni 1675 laat Lodewijk XIV de zogezegde
Toren van Bourgondië en de Toren Grignard afbreken.
Een poort
sluit het voorplein dat omgeven is door bijgebouwen die vier paviljoenen vormen
die gebouwd zijn in de tweede helft van de XVIIIe eeuw.
Jean-Philippe-Joseph,
baron van Woot de Tinlot, huwde, na het overlijden van zijn eerste vrouw, in
1763 met Anne-Marie de Naussau-Corroy en renoveerde het kasteel. Het kasteel dat een grote vierhoek is met aan
elke hoek een uitspringende ronde toren levert inspiratie voor een Middeleeuws
fort temidden van een vlakte. Het kasteel werd hoofdzakelijk in de XIVe, XVe en
XVIIIe eeuw gebouwd. De aanpalende bijgebouwen werden in de XVIe en XIXe eeuw
gerestaureerd. In 1937 vernielde een brand de noordelijke vleugel, die
sindsdien heropgebouwd is. Het
wapenschild van de gehuwden staat op de geveldriehoek van het gebouw, dat
gebouwd is met stenen uit de Maas en baksteen. Binnen kan men Luiks houtwerk en
stucs met sobere rocaille bewonderen. Achter het kasteel ligt een Franse tuin. ... Ville-en-Heysbais... Avennes.
Hier zien we plotseling 4 tumili op rij en aan de andere kant eentje alleen.
Een Tumulus is de Romeinse benaming voor een
grafheuvel, een plaats waar men belangrijke doden begroef. Langs de heerwegen
uit de Romeinse tijd kunnen met name in Vlaams-Brabant tumuli worden gevonden.
De grafheuvel lijkt een beetje op een hunebed of dolmen, een aarden heuvel,
maar zonder grote stenen die in de heuvel een ruimte vormen. Men is ervan
overtuigd dat de grafheuvels gebruikt werden als begraafplaats. Dit komt
doordat er menselijke resten zijn gevonden. Het begraven van mensen gebeurde soms
meerdere malen in dezelfde grafheuvel. Ook zijn er grafheuvels die in
verschillende tijden zijn gebruikt en aangepast.
... Villers-le-Peuplier... Crehen.
Daar passeren we langs een uitgebrande woning...
In Thisnes hebben ze een bijzondere kerktoren...
Deze
Sint-Martinuskerk in renaissancestijl, die in 1759 in opdracht van het
klooster van Andenne
werd gebouwd, heeft een toren uit de 13de eeuw. De toren, die een achthoekige
toerenspits heeft, is het enige overblijfsel van de oude kerk. In de kerk staat
een doopvont
van 1626.
De toren werd in 1933
beschermd als monument terwijl de kerkomtrek in 1973 beschermd werd als landschap.
... Wansin... Petit-Hallet.
Even een kijkje nemen in deze leegstaande woning.
De bomen groeien er via de garage het dak uit. Het zal dus al een tijdje onbewoond zijn...
Even verder stelde ik onze Milan voor een raadseltje : "wat doet deze drinkautomaat voor koeien hier in het midden van een graanveld ?" Zijn antwoord : " Ja, 't zal hier vroeger wel een weide geweest zijn zeker ?"
We komen aan een klein oorlogsmonumentje, maar eerst moest Milan een beetje het hoge gras plattrappen voor we konden zien waarover het gaat...
In Orp-le-Grand rijden we over de Kleine Gete. De poorten van het Kasteel en Boerderij van Tongerlo bleven dicht...
Daar rijden we over de Grote Gete Hoegaarden binnen. De gebouwen van de brouwerij, gekend voor zijn witbier.
En dan die beruchte Kauterweg omhoog ! Een 1200 meter kasseistrook tot op een hoogte van 106 meter. Met de moto een fluitje van een cent maar een hele uitdaging voor de fietser...
De gemeente Hoegaarden heeft zelfs een snelheidsmeter geplaatst halverwege de Kauterhof. Een smiley wenst je proficiat of wijst je terecht.
Vijftig per uur, is de ingestelde snelheid. Op de kasseien in de bergaf
is dat voldoende. Aanwonenden hadden al lang (ook op deze blog) gewezen op het
hinderlijke rolgeluid bij hoge snelheden. Het wegdek nodigt niet uit tot snel rijden maar toch gebeurt het. De
meter is een goed middel om de aandacht te vestigen op het fenomeen. Boetes
zijn daar (nu) niet aan verbonden.
Merkwaardig, de meter geeft ook een snelheid aan als je de berg op
rijdt. Dan word je ruggeling getest en kun je het resultaat niet aflezen. Dan komen we een paar eigenaardige kerkjes tegen...
Meldert.
Verder gaat het naar Willebringen, Opvelt en Bierbeek.
Laatste bezienswaardigheid voor we terug naar Haasrode rijden is deze merkwaardige St Bonifacius-kapel met een mooi beeld van de goedheilige man.
Door het vele oponthoud waren wij de laatsten die arriveerden in Den Deugniet. Eigenlijk van geen belang, want er was toch geen classement met uitreiking van trofeeen. Maar we werden nog getracteerd op een dubbele portie (zeer lekkere) pannekoeken en een extra consumatie.
Op de koop toe kregen we nog een hele plastiekzak vol chocolade-koffiekoeken mee naar huis... overschot van deze morgen.
Wij hebben een fijne dag beleefd en een prachtige rit gereden ! Bedankt Vuurvreters ! 10/10 !
Na de wielertoeristen, klagen nu ook motorrijders dat steeds meer
wegen voor hen verboden zijn. "Gemeentes spelen het slim. Ze plaatsen
geen verbodsbord, maar laten alleen maar plaatselijk verkeer toe", zegt
André Paquay, auteur van het boek 'Heel België met de Motor', in Het
Nieuwsblad.
Perfecte wegen langs weilanden, weinig passage, amper een paar villa's.
Het lijkt het uitgelezen parcours voor wielertoeristen en motards die
een ritje willen maken. Maar nadat verschillende bewoners en
burgemeesters uit de Vlaamse Ardennen al klaagden over die
'wielerterroristen', blijken nu ook de motorrijders er steeds minder welkom, stelde auteur André Paquay vast.
Hij ontdekte dat
verschillende wegen verboden terrein zijn voor motards. "Er zijn zelfs
steeds meer stroken waar het verboden is. Vooral in de regio rond
Brussel is het erg. Het zijn ideale wegen, maar als de weinige bewoners
bij hun burgemeester gaan klagen over geluidsoverlast, zijn wij de
klos", luidt het.
In Oost-Vlaanderen is de Molenberg in Zwalm
een van de geliefkoosde passages bij motorrijders. Maar burgemeester
Bruno Tuybens (sp.a) zette daar een verbodsbord voor moto's. "Vooral uit
veiligheidsoverwegingen. De kasseien op de Molenberg liggen ver uit
elkaar en er zitten veel putten in de weg. Bij regen is de Molenberg
spekglad. Als je er niet met 50 kilometer per uur overrijdt, heb je er
gelegen. We pesten de motards niet, we beschermen hen." (belga/jv)
Het was omstreeks 10.00u als ik in Tremelo arriveerde en biezonder was dat de toegangsweg naar het Pater Deveusder-centrum versierd was met balonnen en de huizen bevlagd met de beeltenis van Pater Damiaan.
Niet alleen motorrijders waren van de partij op Hemelvaartsdag, het jaarlijkse feest van de christelijke mutualiteiten. Ook waren er wandeltochten en een fietsersparcours uitgetekend.
Op de weg naar Werchter kom ik de 'voetbedevaart' van Zemst naar Laar tegen.
Richting Haaght was er pas een ongeval gebeurt (politie was nog niet ter plaatse). Deze jongeman was met zijn Opel Corsa in het gat gereden van een luxe-Jaguar van een bejaard koppel.
Dan gaat het verder naar Bierbeek... Willebringen en in Opvelt kon ik het niet laten om even te stoppen voor een foto van deze majestieuse hoevepoort.
Na een 'ommetje' komen we terug op Bierbeeks grondgebied en worden we toegewuifd door deze sympatiek-ogende bakker...
In Korbeek-Lo worden we afgeleid voor een wielerwedstrijd en hadden grappenmakers van koerscommissarissen de pijltjes verplaatst of weggenomen. Daarbij verwezen ze de verdwaalde motorrijders nog eens de verkeerde kant op. Vlug nog een kiekje van dit leegstaand 'herenhuis' met opschrift 'confortant se portarum'.
Een 19-jarige motorrijder uit Roermond is vanochtend om het leven gekomen als gevolg van een verkeersongeval in zijn woonplaats. .
Het ongeval gebeurde rond kwart voor twaalf toen de motorrijder op de Maasbrug een vrachtwagen inhaalde, bestuurd door een 26-jarige man uit Heel. Die week op dat moment naar links uit en botste mogelijk tegen de motorrijder. Als gevolg daarvan raakte de motorrijder een paaltje op de middenberm en kwam op de tegenovergestelde rijbaan terecht. Daar botste hij op een auto, kwam ten val en overleed ter plaatse.
Lichtervelde ken ik, dus dat is niet het probleem en de weg naar de inschrijvingslocatie (de plaatselijke brandweerkazerne) wat overal duidelijk aangegeven.
De leden van de motorclub zaten paraat aan de inschrijvingstafel. Er zouden tenslotte meer dan 500 deelnemers komen opdagen !
De trofeeën stonden netjes opgesteld...
... en dit waren de pijltjes die we moesten volgen... en ik mag zeggen : ze werden klaar en duidelijk en op de juiste manier geplaatst, zodat de motorrijder op zijn gemak de rit kon volgen (heel iets anders was het in Tremelo de week eerder).
Op deze landweg hier in Koolskamp lag het nog ietsje nat. Deze Goldwings deden het dan ook op hun gemakske...
In de Vlasbloemstraat in Ardooie hebben we het Leen ter Heilen, een herenboerderij uit 1643. Deze historische hoeve bestaat voornamelijk uit eind 19de-begin 20ste-eeuwse gebouwen en een midden 20ste-eeuwse tabaksast, gelegen op de oudere site en minstens opklimt tot de tweede kwart van de 17de eeuw. Op de foto de grote gerenoveerde boerenwoning met oudere kern en de ankerdatering '1643'.
Iets verder heeft een fantast zijn opritje versierd met deze Citroën oldtimer. Restaureren zou een beetje te duur uitvallen, dan maar het beestje laten oproesten. Ik ken er toch een paar die daar nog geld voor zouden geven...
En hier zit ie dan, de ongeluksvogel. Heeft nog een half uurtje moeten wachten op de depanneur, maar de sympatieke biker liet er zijn humeur niet bij zakken. Gelukkig viel de schade nog mee. Voor hem was de rit echter wel afgelopen.
Dat zijn dan de boosdoeners op het wegdek : losgekomen grind en asfalt vanaf de kanten van de deklaag, EN GEEN ENKELE BUURTBEWONER DIE DE MOEITE DOET OM EENS EEN BORSTEL BOVEN TE HALEN OM DAT IN DE BERMEN TE VEGEN !!!!!!!!!!
Het was dan weer even schrikken toen we iets verder moesten wachten om de rijbaan over te steken en er plotseling drie van die kastaars tegen je aan staan te blaffen !
We rijden verder op het traject van de Molenland-route en komen in Ardooie het provinciedomein 'tVeld tegen.
Het Provinciaal Domein 't Veld is een natuur- en bosgebied van 44,3ha die een aantal recreatieve voorzieningen bezit: bosleer-pad, kinderspeeltuin, wandelpad, Het domein beschikt over drie vijvers waarvan er twee voor de hengelaars zijn opengesteld. De derde vijver en omgeving wordt als natuurreservaat beheerd en kan vanuit een kijkhut geobserveerd worden.
Bij het binnenrijden van Meulebeke is er snelheidscontrole. Jammer dat ik ietsje te laat was met afdrukken, maar deze kerel reed hier nog 103km/u waar je maar 50 mag !
De volgend had het al in de gaten...
Deze Maria-kapel uit 1929 met eigenaardige klokkentoren en imitatie-uurwerk was dan weer zeer fraai ingericht vanbinnen...
Iets minder glamour in de St Aldegondiskapel even verderop.
Helemaal af was deze reuzenkapel in Marialoop van OLV Ter Ruste.
Meulebeke... Tielt... we zitten in 'molenland' en dat was nog zo duidelijk te zien aan de vele miniatuur-molens en maquettes die men terugvindt in de voor- en achtertuintjes van sommige bewoners.
Tielt... het is ondertussen 16° en het blijft droog... We rijden weer langs die calvarie op de Poelberg (zie molenlandroute-rit)... volgen een beetje de Mandeldalfietsroute en komen aan in Wontergem waar de eerste controle plaatsvindt in Taverne De Klokke.
Naast De Klokke is er de kerk met op het voorplein het standbeeld van Lucien Buysse, ooit winaar van de Ronde van Frankrijk... een mooi eerbetoon aan deze 'flandrien'...
In Vinkt, deelgemeente van Deinze, weten er sommige mooie villa's te bouwen !
En dan kom je ook nog dat tegen...
Een vuil kapelletje waarvan het interieur waarschijnlijk al jaren geen bezoekers meer over de vloer heeft gehad, want geeft toe, hier kijkt niemand nog naar op ! Spinnewebben van boven tot onder, alle beeldjes zijn beschadigd of totaal vernield... Jammer...
Iets verderop heb je dan weer wel bedehuisjes die door de buurt of door een of andere gemeenschap onderhouden worden en voorzien van bloemen en brandende kaarsen...
Het was tegen het middaguur en de inwendige mens begon te protesteren. Niet getalmd : in Poeke (Aalter) een bakker binnengewipt om twee 'puntjes' franchipane te kopen.
Dan was het uitkijken naar een bankje om die cakekjes op mijn gemak te verorberen. Maar eerst passerde ik nog deze kapel waarvan de deur op een kier stond...
Het gaat hier om de kapel Maria de Perpetuo Succursu.
Aan het kasteel zelf geraak je niet met een motorvoertuig, maar vooraan zijn er enkele bijgebouwen (moa fietsenstalling).
Aangekomen in Lotenhulle zie ik er hier ook nog een waar het open-deur-dag is :
Ook weeral zo'n geval van verwaarlozing... erger nog : een onverlaat had het aangedurft om in een hoekje van dit kleine 'heiligdom' te staan braken ! Die had mij op dat moment eens moeten tegenkomen !
Even stoppen aan deze met mooie smeedijzeren versierselen gedecoreerde oprit van 'Huis 'tLoo'.
En de plaatselijke Honda verdeler 'Wim Motors' is ermee gestopt...
In Bellem rijden we over de E17.
Op het middaguur heb ik De Kraenepoel bereikt en vond er een gezellig plekje om iets te eten...
Ondertussen raasden de collega's motorrijders heftig toeterend voorbij.
Aan dit Kraenepoel-domein is er een 'Manor' verbonden. Even oprijden en een praatje maken met de heer des huizes.
Het gebied wordt beheerst door het Markettebos en daarin ligt 'Het Paviljoen'. Ik maakte een praatje met de eigenaar van dit landhuis en nam een foto van een van de twee biezonder mooie lantaarns aan de gevel.
Hoewel het ook al privaat domein is, kon ik het niet nalaten om even op te rijden tot aan het Kasteel van Hansbeek. De kasteelheer was uit en ik sloeg dan maar een babbel met de huisbediende : jaja... daar hebben ze een permanente 'butler' in dienst ! Bij het wegrijden besloot ik nog een foto te nemen, prompt achternagezeten door twee grote zwarte (maar totaal ongevaarlijke) labradors.
Tank halfleeg/halfvol, dus tijd om even bij te vullen... Total Hansbeek.
Zoiets valt op !
Het lijkt meer op een Romeins/Griekse tempel dan een vlaamse kapel. En toch... opgedragen aan de Heilige Philomena, de Wonderdoenster van de 19de eeuw, (288-Rome 302) zou als martelares gestorven zijn op 14-jarige leeftijd. Men dacht in 1802 haar geraamte gevonden te hebben in de katacomben van de H.Priscilla in Rome. De gebeenten werden naar Mugnano overgebracht en er werden haar talrijke mirakels toegeschreven, zoals genezingen van kanker en van de meest verscheidene wonden. Wegens gebrek aan historische bewijzen werd haar cultus evenwel opgeheven door paus Johannes XXIII in 1961. Haar feestdag was op 11 augustus. Zij was de patrones van de kinderen (van Maria), de toekomstige moeders, de gefolterden en de gevangenen.
Maar het gebouwtje stond leeg (restauratie ?)
Bij het 'Selles Kasteel' geraak ik niet binnen... Dit Kasteel uit de 18de eeuw is gelegen in een mooi kasteelpark met vijver, omgeven door een ijzeren afsluiting en ronde arduinen hekpijlers. Het kasteelgoed dankt zijn naam aan Charles de Seillie, burgemeester van Hansbeke van 1819 tot 1831, die in het kasteel woonde. het kasteel telt vijf traveeën (http://nl.wikipedia.org/wiki/Travee) en twee bouwlagen onder een zadeldak. De drie midelste traveeën worden bekroond door een driehoekig fronton (http://nl.wikipedia.org/wiki/Fronton_(bouwkunde). In de tuin voor het huis staat een zeshoekig bakstenen prieeltje.
We zijn in Merendree (deelgemeente van Nevele) en is een merkwaardig project aan de gang : kapellekes restaureren.
Zo ook deze OLV-kapel...
Het wapenschild met latijnse spreuk Fortiter et Leviter komt eigenaardig ook voor op het kasteel van Noisy bij Dinant...
Binnenin zijn ze klaarblijkelijk al begonnen aan de opknapbeurt.
Drongen... Vinderhoute... En ondanks het feit dat deze kapel, gelegen op een rondpunt, leegstaat en er sporen zijn van vandalisme, toch is er een goede burger die zorgt dat er bloemen aan de kapel hangen ! Respect !
Bierstalbrug... richting Eeklo;.. Evergem... Belzele. Aan de gevel van schrijnwerkerij De Splinter zie je deze mooie muurschildering.
We rijden over De Lieve. Lees zelf maar waarom dit belangrijk is...
Deze Maria-kapel in centrum Belzele heeft dan weer een prachtig interieur. De glasraampjes zijn beschermd door een traliewerk.
De symboliek van deze lettergroep boven de pui van de ingang is me een raadsel....
Het is 13u30 en 21° en we komen aan aan het Kasteel van Wippelgem. (Wippelgem is namelijk de geboorteplaats van Luc De Vos, zanger van de pop-groep Gorki) Niet toegankelijk voor voertuigen, wel voor wandelaars en joggers.
De vroegste bron vermeld het Kasteel van Wippelgem in 1375 toen het nog eigendom was van de Gentse patriciër Sander Cante. Het was een zogenaamd 'landkasteel' dat zijn rijkdom haalde uit de omliggende landerijen en boerderijen. In de 18de eeuw ontstond er een evolutie in de functie van het kasteel dat nu eerder een zomerverblijf werd. Het werd te huur gesteld als 'Huys van Plaisance', een hoerenkot zoals ze bij ons zeggen. Omstreeks 1850 werd Victor Baron de Neve de Roden de nieuwe eigenaar. Hij schonk een stuk grond om de bouw van de kerk van Wippelgem mogelijk te maken. Bij gebrek aan rechtstreekse erfgenamen werd Victor Baron De Crombrugghe de Looringhe de nieuwe eigenaar. Zijn enige dochter, Josine Barones de Crombrugghe de Looringhe bewoonde het kasteel tot zij in 1986 overleed. In 2008 werd het domein aangekocht door het gemeentebestuur van Evergem. Het beslaat een oppervlakte van 27 ha, waarvan 16 ha landbouwgrond en 5 ha bos. Op het domein liggen verder nog het U-vormig kasteel, het park en de 8-vormige omwalling, de bijgebouwen, stallingen, serre, ommuurde moestuin, duiventoren en ijskelder. Sinds 1997 is het domein beschermd als dorpsgezicht en de gebouwen zijn bovendien beschermd als monument.
Als je binnenrijdt in Waarschoot krijg 'Grote Zwier' in je vizier.
De gerestaureerde kerk van Waarschoot. Tijdens de nieuwjaarsnacht van 2001 op 2002 werd de kerk opzettelijk in brand gestoken door een scholier uit het naburige Eeklo. Na enkele jaren van overleg, voorstellen en een uiteindelijk plan werd de nieuwe kerk ingehuldigd op 24 juni van 2007. Men opteerde voor een nieuwbouw achter de oude kerk, de toren en de ruïne van de middenbeuk zijn de getuigen uit het verleden. Tijdens de renovatie werd de Sint-Jozefkerk aan de Bellebargie gebruikt als noodkerk. In 2008 werd deze kerk ontwijd, in 2010 werd beslist om ze af te breken.
Hieronder een voorbeeld van een aannemer die voor niets of niemand respect heeft... Gewoon schandalig dat het gemeentebestuur DIT toelaat !
Een machtige toegangspoort tot een voormalige notariswoning
Via Zomergem (waar we opnieuw De Lieve overrijden) komen we aan in Oostwinkel waar de centrumstraat vol staat met bloemenkolommen en pilaarhangers.
Maldegem... Adegem... Ursel... We rijden door Meetjesland. In Aalter rijden we over de brug van het Kanaal Gent-Brugge.
We rijden een heel eind langs het water tot aan de Knesselarebrug.
Even voorzichtig deze ruiters voorbijrijden, want je weet nooit wat zo'n paard in zijn hoofd haald als een motor in volle vaart voorbijsuist...
St.Joris : Controle in cafe, De Brug.
Bij het verlaten van de gemeente, krijg je dit mooie beeld te zien van de 'Lattenkliever'
Sint-Joris, het lattenklieversdorp
Via het kanaal werd Sint-Joris van
dennenstammen voorzien, de grondstof voor de belangrijkste nijverheid van het
dorp: het lattenklieven of de lattenspletterij. Door een reeks opeenvolgende
splijtingen van boomstammen dunne en smalle latjes worden bekomen. Die latjes werden
gebruikt voor bepleistering en stucwerk. Vanaf 1888 kende de lattenklieverij in
Sint-Joris een grote bloei, door de komst van het houtbedrijf Lemahieu. Heel
het dorp was bij het lattenklieven betrokken. De latten werden ook naar het
buitenland uitgevoerd. Door de komst van de moderne bouwmethodes na WOII
behoort het lattenklieven voorgoed tot het verleden.
Een idioot van een gemeentewerker vond het nodig om daar een afbakeningslint aan vast te sjorren !!!!!!
Ik kom aan bij het Bakensgoed in Wingene. Daar staat een bankje, dus even halthouden voor een natje en een droogje.
Het 'goed' is genaamd naar de familie Bake, eigenaars in de 17de en de 18de eeuw. Het huidige boerenhuis dateerd uit de 17de eeuw en 18de eeuw, maar er was reeds rond 1525 sprake van een goed op deze plaats. Pal tegenover de boerderij staat het fraai, rond pijlerkapelletje Bakensgoed, ook het 'Kapelletje van de Zeven Dreven' genoemd.
En hier is er duidelijk iemand niet akkoord met de gang van zaken...
Dit landelijke kapelletje wordt wel degelijk bezocht en onderhouden, gezien het hangslot en de brandende kaarsen.
Dat boeren harde werkers zijn, daar ga ik niet over redetwisten, maar dat er bij sommige hooi in plaats van hersenen in hun hoofd zitten, daar mag je zeker van zijn. Deze 'moderne' agrarier vond het plezant om zijn waterspuit tegen de wind in te plaatsen zodat wandelaars, fietsers, motorrijders en andere passanten een serieuze 'douche' kregen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
We zijn er bijna... Nog even stoppen aan het lokaal van de motorclub De Betonstuivers in Ruddervoorde voor een verfrissende pint en een sociale babbel.
Het intereur van het clubhuis is gezellig-griezelig ingericht.
Op de parking dit vehikel... Volgens insiders en de piloot komt dit monstertje uit het Oostblok...
Via Zwevezele geraken we weer in Lichtervelde waar aan de brandweerkazerne de wegcommissarissen ons de plaats aanduiden voor een veilige parking.
Het was een rit voor clubs, dus zaten de verschillende groepen in spanning te wachten op de resultaten van hun deelname.
Er was gezorgd voor drank en hotdogs.
In een klein hoekje vond ik dit belletje... Een antiek alarmtoestel... mijn gedacht !
Ik ben Guy Vandendriessche
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is gewezen rijkswachter en veiligheidsagent.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 69 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: motortoerisme, terrariumdieren, plastic modelbouw, snorrenclub,....