Druk op onderstaande knop om een positief berichtje achter te laten in mijn gastenboek (let wel : obsceniteiten worden eruitgeflikkerd !)
Motortoerisme...mijn hobby
Motortoerisme... mijn passie Enkele korte flashes uit mijn motorrijderscarrière die begon in 1972.
Regelmatig een korte impressie van de nieuwste modellen.
Ook komen de meest gekke motoren aan bod alsmede bijzondere verkeerssituaties.
Treffens en andere activiteiten.
En niet te vergeten mijn collectie 'Politie-bikes'en badges.
01-06-2015
2016 Yamaha YZ en WR offroad modellen gelanceerd
Door de achteroverhellende cilinder met 4 kleppen, het speciaal gevormde 'snaking' uitlaatsysteem en een zeer efficiënte front facing inlaat heeft deze motorfiets zijn status als één van de meest concurrerende crossmotoren bevestigd. Door zijn vermogen om 'rechtstreeks uit de kist' te kunnen winnen, Yamaha's hoge mate van betrouwbaarheid en duurzaamheid, is de Yamaha YZ450F een duidelijke keuze voor vele lokale, nationale en internationale crossers. Voor het modeljaar 2016 hebben de ingenieurs van Yamaha's zich meer gefocussed op het verfijnen van de YZ450F, waarbij de nadruk lag op het leveren van meer bruikbaar vermogen en het optimaliseren van de rijeigenschappen. Yamaha's MX ontwikkelingsteam volhardde in het perfectioneren met vier belangrijkste doelstellingen: - Optimale start met behulp van een elektronische Launch Control systeem; - Verbeterde remkracht en meer controle tijdens het aanremmen; - Meer effectieve veerinstellingen, waardoor betere rijeigenschappen, meer tractie achter en grip vóór wordt gecreëerd; - Het bereiken van een soepeler en makkelijker motorkarakter voor een betere controle, zonder dat dit ten koste gaat van het vermogen.
Launch Control systeem (LCS) Races kan men winnen of verliezen tijdens de start op weg naar de eerste bocht. Om de rijder in deze situatie een belangrijk voordeel te geven, is de 2016 YZ450F standaard uitgerust met een nieuw ontwikkeld geavanceerd Launch Control systeem (LCS), hierdoor heeft men gegarandeerd een snellere acceleratie direct vanaf de start. Dit prestatiebevorderende elektronisch systeem zorgt voor een preciezer motortoerental om het aanwezige motorvermogen te optimaliseren. Daarmee voorkomt het Launch Control systeem het onnodig spinnen van het achterwiel en ook de neiging tot een wheelie tijdens de start in de 1ste en de 2de versnelling. In tegenstelling tot sommige andere Launch Control systemen is het nieuwe Yamaha Launch Control System een systeem dat voortdurend via de ECU de vermogensafgifte aanpast aan de terreinomstandigheden. Simpel te activeren bij stationair toerental door een knop aan de linkerzijde van het stuur, hoeft de rijder zich alleen nog maar te concentreren op het moment van de start en de positionering van zijn machine.
Verbeterde remkracht en meer controle tijdens het aanremmen Er is geen twijfel mogelijk, krachtig en beheersbaar kunnen aanremmen is één van de belangrijkste kenmerken van een winnend ontwerp. Om deze reden is de 2016 YZ450F uitgerust met een grotere remschijf (Ø 270 mm) in het voorwiel, die niet alleen zorgt voor meer remcontrole maar ook een aanzienlijke verbeterde doseerbare remkracht.
Effectieve veerinstellingen, voor meer tractie achter en meer grip vóór Voor een optimale tractie achter en voorwielgrip zijn een aantal belangrijke wijzigingen in het volledige veersysteem doorgevoerd. De toonaangevende AOS (Air-Oil-Separate) upside-down voorvork heeft herziene compressie- en reboundinstellingen, om onder alle omstandigheden een betere beheersbaarheid in de whoop en bulten secties te geven. Deze veranderingen worden aangevuld door het gebruik van nieuwe triple clamps die de voorvork 25mm meer offset geven, 3mm meer ten opzichte van het vorige model. Hierdoor heeft de rijder onder alle terreinomstandigheden op een perfecte balans, een hoge graad van wendbaarheid, een uitstekende stabiliteit en prima rijeigenschappen.
Ook de achterwielophanging heeft voor de 2016 versie de nodige veranderingen ondergaan. Zo heeft deze nu een gemodificeerde low-speed en high-speed compressiedemping voor een superieure schokabsorptie. Door toepassen van een nieuwe 56 Nm achterveer, bij het vorige model was dit 58 Nm, heeft dit in combinatie met de aangepaste upside-down voorvork onder alle terreinomstandigheden meer efficiënte en effectieve rijeigenschappen.
Aangepast motorkarakter, voor een nog betere controle Het motorblok van de 2016 YZ450F wordt gekenmerkt door een soepeler en makkelijker motorkarakter voor een nog betere controle. De vierkleppen cilinderkop maakt gebruik van gewijzigde in- en uitlaat nokprofielen met een hogere lift van de uitlaatklep wat door de lagere overlap een aanzienlijk efficiëntere verbranding geeft met meer aanspreekbaar vermogen in het lage en het midden toerengebied. Voor soepeler schakelen en een nog nauwkeuriger koppelingsgevoel, heeft het 2016 model een verfijnd design van de transmissie. Wijzigingen omvatten onder andere een nieuwe koppelingskorf, evenals een vernieuwde schakelveer met 20% meer veerkracht. Deze veranderingen zorgen voor snel en efficiënt schakelen, zelfs wanneer de rijder op een meer agressieve manier schakelt.
Herzien ontwerp van het chassis Met de doelstelling van een continue verbetering van het totale pakket, profiteert het 2016 chassis van een aantal kleine, maar belangrijke wijzigingen die zijn doorgevoerd om onder alle terreinomstandigheden verbeterde rijeigenschappen te bewerkstelligen. Voor een hogere stijfheid is niet alleen de swingarm 12mm breder, maar is ook het onderste gedeelte van het chassis waar de swing-arm in zit aangepast. Het herontwerpen van de stalen motorsteunen is het laatste verbeterpunt om de stijfheid van het 2016 chassis te garanderen.
Yamaha Power Tuner Via de optionele Yamaha Power Tuner kunnen de bezitters van een YZ450F het motormanagement op een makkelijke manier aanpassen aan de verschillende rijomstandigheden. Dit eenvoudig te bedienen apparaat kan men zonder gebruik van een extra computer rechtstreeks verbinden met de motor. Voor 2016 is de software van de Yamaha Power Tuner geoptimaliseerd en voorzien van nieuwe fabrieksinstellingen. 2016 YZ450F Kenmerken * Elektronisch Launch Control systeem (LCS) * Nieuwe nokkenassen met geoptimaliseerde kleptiming * Geraffineerde koppeling en schakelmechanisme * Grotere diameter remschijf vóór (Ø 270 mm) * Nieuwe afstelling van achtervering en herziene voorvork offset * Geraffineerde chassisontwerp * Optionele Yamaha Power Tuner met gewijzigde instellingen
Limited Edition 60th Anniversary In 1955 vervaardigde Yamaha haar eerste motorfiets, de 125cc 2-takt YA-1. En om Yamaha Motor Corp. haar 60ste verjaardag te markeren en om hulde te brengen aan de talrijke racelegendes die successen hebben gevierd, zal de 2016 YZ450F gelimiteerd beschikbaar zijn in een speciale geel/zwarte 'Speedblock' uitvoering. Evenals het bijzondere kleurenschema zal de beperkt leverbare en unieke YZ450F Limited Edition 60th Anniversary standaard worden uitgerust met een Akrapovic slip-on uitlaatdemper, GYTR koppelingsdeksel, speciale handbeschermers en de Yamaha Power Tuner.
Beschikbare kleuren: - Racing Blue - Yellow Speedblock (Limited Edition 60th Anniversary)
Beschikbaarheid De 2016 YZ450F is leverbaar vanaf half augustus 2015. De adviesverkoopprijzen van zowel de 2016 YZ450F als de 2016 YZ450F Limited Edition 60th Anniversary zal in een later stadium bekend gemaakt worden.
YZ250F Achieving Total Control De YZ250F werd zowel in Europa als in de Verenigde Staten door de media geprezen als een van de beste crossmotoren in zijn klasse. Met Cooper Webb (winnaar 2015 AMA 250 Supercross) en Jeremy Martin (winnaar 2014 AMA Pro Motocross) is Yamaha met de nieuwste generatie YZ250F dan ook het meest toonaangevende merk in de 250cc 4-takt klasse. Uitgerust met een geavanceerd vierkleppen motorblok met achteroverhellende cilinder, speciaal gevormde 'snaking' uitlaatsysteem en een uiterst efficiënt front facing inlaat, staat de YZ250F bekend om zijn uitstekende prestaties en wendbaarheid.
Voor het modeljaar 2016 hebben de technici van Yamaha Motor op vier belangrijke punten een aantal belangrijke wijzigingen doorgevoerd: - Het bereiken van een meer beschikbaar vermogen in het midden en hoog toerentalgebied; - Optimaliseren van het koppeling- en schakelmechanisme; - Effectievere veerinstellingen voor meer tractie achter en grip vóór; - Verbeterde remkracht en meer controle tijdens het aanremmen.
Meer beschikbaar vermogen in het midden en hoog toerentalgebied Voor een nog betere gasrespons en acceleratie, is de 2016 YZ250F voorzien van een nieuwe lichtgewicht zuiger en drijfstang. Door gebruik te maken van een dunnere zuigerkroon en een kortere zuigerpen heeft de 2016 YZ250F niet alleen meer vermogen onderin, maar ook aanzienlijk meer beschikbaar vermogen in het midden en het hogere toerentalgebied. Voor een hoge mate van betrouwbaarheid is de nieuwe lichtgewicht zuiger voorzien van extra ribben aan de onderzijde. Mede hierdoor en door de nieuw ontworpen koeling van de zuiger, loopt de motor stabieler rond en levert deze betere prestaties. Als aanvulling op deze nieuwe componenten heeft de drijfstang een verbeterde warmtebehandeling ondergaan, wat weer garant staat voor een verhoogde duurzaamheid.
Om een meer lineair vermogen te creëren is de krukas van de 2016 YZ250F uitgerust met extra tegengewicht en een nieuw ontworpen balansas. Het nieuwe ontwerp geeft een aanzienlijk evenwichtiger motor die een sterk gevoel van lineair vermogen communiceert over een breed toerenbereik. De nieuwe configuratie resulteert ook in een reductie van trillingen, waardoor de 2016 YZ250F sterker en soepeler is. Ook is de ECU verfijnd voor een nog betere vermogensafgifte.
Optimaliseren van het koppeling- en schakelmechanisme Voor soepeler schakelen en een nog nauwkeuriger koppelingsgevoel, heeft de 2016 YZ250F net zoals de 2016 YZ450F een verfijnd design van de transmissie. Wijzigingen omvatten onder andere een nieuwe koppelingskorf, evenals een vernieuwde schakelveer met 20% meer veerkracht. Deze veranderingen zorgen voor snel en efficiënt schakelen, zelfs wanneer de rijder op een meer agressieve manier schakelt.
Effectievere veerinstellingen voor meer tractie achter en grip vóór Voor een optimale tractie achter en voorwielgrip zijn een aantal belangrijke wijzigingen doorgevoerd in het volledige veersysteem. Op basis van de input van de fabriek- en testrijders van Yamaha Motor, heeft de 2016 YZ250F herziene voor- en achterwielophanging instellingen om onder alle omstandigheden een betere beheersbaarheid in de whoop en bulten secties te geven.
Verbeterde remkracht en meer controle tijdens het aanremmen Er is geen twijfel mogelijk, krachtig en beheersbaar kunnen aanremmen is één van de belangrijkste kenmerken van een winnend ontwerp. Om deze reden is de 2016 YZ250F dan ook uitgerust met een grotere remschijf (Ø 270 mm) in het voorwiel, die niet alleen zorgt voor meer remcontrole maar ook een aanzienlijke verbeterde doseerbare remkracht.
Yamaha Power Tuner Via de optionele Yamaha Power Tuner kunnen de bezitters van een YZ250F het motormanagement op een makkelijke manier aanpassen aan de verschillende rijomstandigheden. Dit eenvoudig te bedienen apparaat kan men zonder gebruik van een extra computer rechtstreeks verbinden met de motor. Voor 2016 is de software van de Yamaha Power Tuner geoptimaliseerd en voorzien van nieuwe fabrieksinstellingen. 2016 YZ250F Kenmerken * Nieuwe lichtgewicht zuiger * Aangepaste drijfstang * Geoptimaliseerde krukas en balansas * Nieuwe ECU mapping * Grotere diameter remschijf vóór (Ø 270 mm) * Geraffineerde koppeling- en schakelmechanisme * Herziene afstelling van de achtervering
Limited Edition 60th Anniversary In 1955 vervaardigde Yamaha haar eerste motorfiets, de 125cc 2-takt YA-1. En om Yamaha Motor Corp. haar 60ste verjaardag te markeren en om hulde te brengen aan de talrijke racelegendes die successen hebben gevierd, zal de 2016 YZ250F gelimiteerd beschikbaar zijn in een speciale geel/zwarte 'Speedblock' uitvoering. Evenals het bijzondere kleurenschema zal de beperkt leverbare en unieke YZ250F Limited Edition 60th Anniversary standaard worden uitgerust met een Akrapovic slip-on uitlaatdemper, GYTR koppelingsdeksel, speciale handbeschermers en de Yamaha Power Tuner.
Beschikbare kleuren: - Racing Blue - Yellow Speedblock (Limited Edition 60th Anniversary)
Beschikbaarheid De 2016 YZ250F is leverbaar vanaf eind augustus 2015. De adviesverkoopprijzen van zowel de 2016 YZ250F als de 2016 YZ250F Limited Edition 60th Anniversary zal in een later stadium bekend gemaakt worden.
2016 WR250F Sinds de introductie van de 2015 WR250F heeft dit model al vele successen geboekt en staat Yamaha aan de top in de ruige en veeleisende enduro-wereld.
Geïnspireerd op de nieuwste generatie YZ250F en voorzien van een speciaal ontwikkeld motorblok en een geavanceerd aluminium chassis, is de WR250F voor het modeljaar 2016 voorzien van nieuwe zwarte velgen en nieuw graphics.
Beschikbaarheid De 2016 WR250F is leverbaar vanaf oktober 2015.
De adviesverkoopprijs van de 2016 WR250F, inclusief standaard Competitie Kit, zal in een later stadium bekend gemaakt worden.
Originele Yamaha accessoires Yamaha Motor heeft voor alle 2016 Competitie en 2016 Enduro modellen een breed scala aan originele accessoires beschikbaar en omvat alles, van gereedschappen, service onderdelen, uitlaatdempers tot diverse GYTR en speciale race kit onderdelen.
Race kit onderdelen die in nauwe samenwerking met Yamaha Rinaldi R&D (YRRD) zijn ontwikkeld.
Kenmerken 2016 Competitie modellen 2016 YZ250 kleur Racing Blue Nieuwe zwarte velgen en nieuwe graphics 2016 YZ125 kleur Racing Blue Nieuwe zwarte velgen en nieuwe graphics 2016 YZ85LW kleur Racing Blue Nieuwe zwarte velgen en nieuwe graphics 2016 TTR-110E kleur Racing Blue Nieuwe graphics 2016 PW50 kleur Racing Blue Nieuwe graphics
Beschikbaarheid De 2016 YZ250, de 2016 YZ125, de 2016 TTR-110E, de 2016 YZ85LW en de 2016 PW50 zijn leverbaar vanaf eind september 2015. De adviesverkoopprijzen van de 2016 Competitie modellen zullen in een later stadium bekend gemaakt worden.
Voor 2015 werd de Monster familie uitgebreid met een nieuwe en exclusieve versie gericht op de motorrijder met de hoogste eisen: De Monster Stripe. Onthuld op EICMA 2014 en nu beschikbaar bij Ducati Dealers in een 821 en 1200 S versie.
De Monster 1200 S Stripe onderscheidt zich door een exclusieve rode lak met dubbele witte strepen op het spatbord, tank en zadelcover van de buddyseat, een rood frame en zwarte wielen. Bovendien is de Monster 1200 S Stripe uitgerust met een rood stuurkuipje, riemcovers van carbon en een Ducati Performance kenteken plaathouder van aluminium. De motor, aangedreven door een 1198 cc Testastretta 11° DS blok met een maximaal vermogen van 145 pk bij 8.750 tpm, heeft een Trellis frame die bevestigd is aan de cilinderkoppen en de enkelzijdige swingarm. De instelling van het rijwielgedeelte bestaat uit een 48 mm Öhlins voorvork en een volledig instelbare Öhlins achter schokbreker. De voorzijde is uitgerust met Brembo M50 remklauwen met 330 mm schijven. De Monster 1200 S Stripe beschikt over een TFT instrumentenpaneel, Rij Modi, het Ducati Safety Pack met instelbaar ABS (3 niveaus) en DTC (Ducati Traction Control) instelbaar in acht niveaus. De motor heeft velgen met Y-vormig spaakdesign, LED knipperlichten, voorspatbord uit Carbon en een in hoogte verstelbaar zadel.
Eveneens heeft de Monster 821 Stripe het exclusieve rode patroon met dubbele witte strepen op het spatbord, tank en zadelcover van de buddyseat, het rode frame en de zwarte wielen. De 821 cc Testastretta 11° motor levert een maximum kracht van 112 Pk bij 9.250 tpm, terwijl het Trellis frame bevestigd is aan de cilinderkoppen. Het rijwielgedeelte bestaat uit een 43 mm Kayaba voorvork volledig instelbaar op de Stripe versie en een Sachs unit achteraan, aanpasbaar in veervoorspanning en uitgaande demping, die een progressief linksysteem activeert die bevestigd zit aan de verticale cilinder enerzijds en de dubbelzijdige, aluminium swingarm anderzijds. De dubbelzijdig swingarm, die korter is dan bij de Monster 1200, voorziet de Monster 821 van een nog betere wendbaarheid met precies rijgedrag voor optimaal rijplezier. De Monster 821 Stripe is voorzien van een LCD instrumentenpaneel, Rij Modi, het Ducati Safety Pack, die rijder laat kiezen tussen drie verschillende instellingen van de ABS en acht verschillende DTC (Ducati Traction Control) levels. Het zadel is in hoogte verstelbaar en ten slotte is de Monster 821 Stripe voorzien van een rood stuurkuipje.
Zelfs op de Monster 821 Stripe en Monster 1200 S Stripe kan de Nieuwe Ducati officiële verlenging van de fabrieksgarantie Ever Red worden toegepast.
Aan de Lichtaartsesteenweg in Poederlee is woensdagmiddag de 34-jarige motorrijder
Ken De Trogh uit Wechelderzande om het leven gekomen bij een zwaar verkeersongeval.
De Trogh reed rond 12.15 uur met zijn moto in de richting van Poederlee en verloor in de bocht even voorbij de eierveiling de controle over zijn stuur.
De motorrijder belandde in de gracht links van de weg en reed vervolgens te pletter tegen een gemetste duiker van de oprit naar een boerderij.
Motor en berijder werden meer dan tien meter ver weggeslingerd.
Ik heb de crash gehoord, zegt veeboer Bert Matthys.
Golden retriever MOJO rijdt met motorpak en helm aan mee in zijspan.
Van zodra het weer een beetje mee zit, trekken Serge Robesyn (53) uit Ledegem en zijn golden retriever Mojo de wijde wereld in.
Serge op zijn Vespa en Mojo, met motorpak en helm, in de zijspan.
"We zijn begonnen met een kort ritje, nu gaat hij een hele dag mee op Vespatocht."
Serge kocht twee jaar geleden een Vespa.
"Ik heb dat altijd al mooie tweewielers gevonden.
Als ik zo'n mooie, oude Vespa tegenkom langs de weg, gooi ik mijn remmen dicht om uit te stappen.
Ik kan er naar blijven kijken, als was het een klompje goud."
Serge trekt er vaak samen met andere Vespaliefhebbers op uit door het Vlaamse landschap.
"Soms zijn we een heel weekend weg met de Oostendse Vespaclub. Mojo is nu al twee jaar bij mij, ongeveer even lang als ik mijn Vespa heb, en ik vond het altijd enorm jammer dat ik hem moest achterlaten als ik voor een dag of twee dagen erop uit trok.
Dus zocht ik een manier om hem te kunnen meenemen."
Na lang zoeken, vond Serge een zijspan die kon gemonteerd worden aan zijn Vespa.
"Ik haalde er de stoel uit en bekleedde de binnenkant met tapijt. Ik liet mijn Vespa en zijspan in dezelfde kleuren spuiten. Ik legde er nog een comfortabel hondenligkussen in en Mojo kon met me mee.
Op het internet vond ik een hondenmotorpakje in zijn maat en ik knutselde zelf een kinderfietshelmpje om tot een helm voor Mojo."
Een paar maanden geleden, in februari, was Mojo klaar voor vertrek.
"Ondertussen was hij geen puppy meer. Ik had wat schrik dat hij niet meer zou willen meerijden. We zijn daarom voorzichtig gestart: met een ritje van tweehonderd meter en terug.
Een dag later waagden we ons aan een kilometer rijden en zo breidden we de afstanden steeds meer uit. Mojo rijdt ondertussen braaf een hele dag mee, van 's morgens vroeg tot 's avonds.
Op de bagagedrager achterop staat zijn koffertje: met drinkwater, hondensnoepjes,..."
Serge rijdt tachtig kilometer per uur met Mojo mee, op een goeie weg haalt hij soms snelheden tot honderd per uur.
"Ik let altijd erg goed op en Mojo heeft uiteraard ook een veiligheidsgordel om. Mojo is mijn goeie vriend, ik zou het mezelf niet vergeven mocht er iets met hem gebeuren."
En Mojo geniet ervan. "Honderd procent zeker ben je dat natuurlijk nooit", geeft Serge toe.
"Maar hij maakt er geen probleem van om in en uit de Vespa te stappen. Onderweg kijkt hij voortdurend rond, naar de koetjes in de wei, de vogels die voorbij vliegen,... Alleen thuis blijven, vindt hij ongetwijfeld pakken minder tof. Ik ga ook nooit met hem
rijden als het regent."
Serge en Mojo hebben onderweg natuurlijk veel bekijks.
"Mochten we een euro krijgen telkens als iemand een foto van ons neemt, we zouden al aardig wat verdiend hebben. Eigenlijk vind ik dat best leuk, want ik heb veel tijd en moeite in mijn zijspan gestopt.
Binnen de Vespawereld zijn we ook wel gekend, want we bezoeken geregeld wel eens Vespatreffens. Er zijn een aantal mensen die Mojo graag ambassadeur zouden willen maken van alle Vespaclubs in België.
Maar het is nog afwachten wat daarvan in huis komt."
Ik ben Guy Vandendriessche
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is gewezen rijkswachter en veiligheidsagent.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 69 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: motortoerisme, terrariumdieren, plastic modelbouw, snorrenclub,....