Druk op onderstaande knop om een positief berichtje achter te laten in mijn gastenboek (let wel : obsceniteiten worden eruitgeflikkerd !)
Motortoerisme...mijn hobby
Motortoerisme... mijn passie Enkele korte flashes uit mijn motorrijderscarrière die begon in 1972.
Regelmatig een korte impressie van de nieuwste modellen.
Ook komen de meest gekke motoren aan bod alsmede bijzondere verkeerssituaties.
Treffens en andere activiteiten.
En niet te vergeten mijn collectie 'Politie-bikes'en badges.
07-02-2006
Confederate F113 Hellcat - B 91 Wraith
Wie het beu is om met de zoveelste Japanner rond te rijden en niet meteen op een Harley wil stappen, moet eens gaan rondkijken bij het Amerikaanse Confederate. Monsterlijk design en puur vakmanschap, manueel gefreesd van luchvaartaluminium met buitengewone technische oplossingen. Het verhaal van de Confederate begon in 1991 met een stel enthousiaste designers en ingenieurs die in 1994 hun eerste motorfiets klaar hadden : de Hellcat, vernoemd naar een oorlogsvliegtuig uit WOII.
Vanaf 1996 begon men al motoren te bouwen op bestelling. Ondertussen zijn we toe aan een tweede generatie van de Hellcat. Het Amerikaanse S§S motorblok werd van 2031cc teruggetuned naar 1851cc, wat niet wegneemt dat dit een ontzettend eigenwijs beest is. Kijk maar eens naar de uitlaten die meteen ook dienst doen als achterophanging, met de vering net naast het ouderwets ogende zadel (jammer voor je lief maar ze kan niet mee achterop...) vastgemaakt aan het dikke ruggegraatframe bovenaan het motorblok. Waanzin maar wel lekker ! 125 PK voor 227 rijklare kilo's, dat is niet slecht voor een beest van dat formaat. De allernieuwste Confederate is helemaal geschift. Zoiets als de B91 heb ik nog nooit gezien. De 45° V-Twin is afgeleid van de luchtgekoelde 7-cilinder Curtis Vliegtuigmotor en omdat ze bij Confederate een beetje in de vliegsfeer wilden blijven, maakten ze de hele motor uit licht aluminium en carbon. Daardoor weegt dit machientje slechts 189 kilo, wat voor een 1490cc verbazend weinig is.
Het ruggegraatframe met daarin de olie loopt net zoals bij de Hellcat over het motorblok heen. De benzinetank zit onder de motor, wat zorgt voor een geweldig laag zwaartepunt. het gebruik van al dat licht materiaal heeft een heel laag onafgeveerd gewicht als gevolg, waardoor de motor heel licht stuurt. Klinken doet die Wraith ook al niet alledaags : hij lijkt wel te rammelen, zoals een oude tweedekker die overvliegt.
Een Confederate motor koop je overigens niet zomaar. Je boekt een vliegticket naar New Orleans, blijft er twee dagen en nachten voor de testritten en wie besluit er eentje te kopen, krijgt zijn verblijf terugbetaald. Mag ook wel, want met 50.660 voor de Hellcat en 45.110 voor de wraith zijn dot niet bepaald koopjes te noemen. Maar voor het stijfste motorframe uit de geschiedenis (met patentnummer 005857538A) moet je natuurlijk wat overhebben...
Ik ben Guy Vandendriessche
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is gewezen rijkswachter en veiligheidsagent.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 70 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: motortoerisme, terrariumdieren, plastic modelbouw, snorrenclub,....