Druk op onderstaande knop om een positief berichtje achter te laten in mijn gastenboek (let wel : obsceniteiten worden eruitgeflikkerd !)
Motortoerisme...mijn hobby
Motortoerisme... mijn passie Enkele korte flashes uit mijn motorrijderscarrière die begon in 1972.
Regelmatig een korte impressie van de nieuwste modellen.
Ook komen de meest gekke motoren aan bod alsmede bijzondere verkeerssituaties.
Treffens en andere activiteiten.
En niet te vergeten mijn collectie 'Politie-bikes'en badges.
23-07-2012
Twee motorrijders komen om in het Antwerpse
Ten noorden van Antwerpen zijn vannacht twee dodelijke ongevallen gebeurd met motorrijders, meldt de politie.
In Stabroek kwam een 45-jarige man uit de buurt omstreeks 23 uur frontaal in aanrijding met een personenwagen. Het slachtoffer overleed ter plaatse, de bestuurder bleef ongedeerd. De precieze omstandigheden van het ongeval zijn niet meteen duidelijk.
In Wuustwezel was een 44-jarige man uit Brasschaat vanochtend rond 5.30 uur op weg naar zijn werk, toen hij om een nog onbekende oorzaak een bocht miste op de Bredabaan. Er waren geen getuigen, maar volgens de eerste vaststellingen waren er geen andere voertuigen bij het ongeval betrokken. De motorrijder moet bij zijn val twee bomen en een verlichtingspaal hebben geraakt, en overleed ter plaatse aan zijn verwondingen.
Wie van gezonde motorritten houdt,
dient dit in zijn agenda te plaatsen. Op zaterdag 28 en zondag 29 juli, de
Megatour de France, een organisatie van MTC Vrijbos uit Houthulst. Een bepijlde
motorrit van 300 km (ook gps garmin mogelijk) doorheen Noord Frankrijk, met
start en aankomst in zaal "markthuis" te Houthulst op de Markt (centrum
Houthulst). Invalswegen bepijld vanaf afrit Ieper Noord. Inschrijven kan op
zaterdag vanaf 8h30 tot 18h en op zondag vanaf 8 uur tot 14 (inschrijven tot
14). Een prachtige rit langs heel mooi gekozen wegen en trajecten. Inschrijven
kost 5 drankje en depannage bij pech of ongeval (niet zonder benzine vallen)
tot de vertrekplaats. Meer info op MTC Vrijbos - Houthulst of
gewoon mtc.vrijbos@telenet.be. Voor
wie van pure motorfun houdt, is dit een niet te missen afspraak. Iedereen van
harte welkom !
Motorrijder overlijdt na frontale aanrijding in Malmedy
Een motorrijder is vanmorgen kort na 6 uur om het leven gekomen na een frontale aanrijding met een wagen op de N62 in Géromont bij Malmedy. Dat is vernomen van de brandweer.
Ondanks de snelle aanwezigheid van de hulpdiensten, kwam alle hulp te laat voor de veertiger.
Het parket van Verviers stuurde een verkeersdeskundige ter plaatse. Volgens de eerste vaststellingen is de wagen afgeweken van zijn traject en was de frontale aanrijding onvermijdelijk.
Bij een verkeersongeval op de Wolfshaegen in Huldenberg is gisterenavond een 34-jarige man uit Terlanen (Overijse) om het leven gekomen. De motorrijder kwam in een bocht ten val en schoof onder een auto die uit de andere richting kwam. Het slachtoffer bezweek aan de opgelopen verwondingen.
De motorrijder verloor omstreeks 20.15 uur om een nog onbekende reden in een bocht de controle over het stuur. De man schoof over het wegdek en belandde onder een wagen die uit de tegenovergestelde richting kwam. De 34-jarige man liep zware inwendige verwondingen op en overleed ondanks pogingen van de hulpdiensten om de man te reanimeren.
Het parket kwam ter plaatse met een verkeersdeskundige om de omstandigheden van de dodelijke aanrijding te onderzoeken.
Rond half tien is afgelopen woensdag een man van 56 jaar uit Koksijde om het leven gekomen bij een zwaar ongeval op de N8 in Alveringem. De man reed met zijn motor in de richting van Ieper toen hij frontaal werd aangereden door een auto die een inhaalmanoeuvre uitvoerde.
De bestuurder van de personenwagen P.K. (29) uit Poperinge reed in de richting van Veurne. De motard DEVOS Johan (56) uit Koksijde reed in de tegenovergestelde richting, richting IEPER. De bestuurder van de personenwagen begon zijn manoeuvre om een vrachtwagen in te halen en reed daarbij frontaal in op de tegemoetkomende motor. De motor werd weg gekatapulteerd en kwam terecht tegen een wiel van de vrachtwagen. Zowel de motorfiets als de personenwagen zijn volledig vernield. De hulpdiensten van het Sint-Augustinusziekenhuis van Veurne probeerden hem nog te reanimeren, maar voor het slachtoffer kwam alle hulp te laat. De bestuurder van de auto raakte licht gewond en is afgevoerd naar het ziekenhuis. Door het ongeval was de N8 afgesloten tussen de Nieuwe Herberg en Hoogstade. Die werd iets over elf uur vrijgegeven. Intussen was er daar wel een lange file ontstaan.
Een 56-jarige man uit Koksijde is gisterenochtend omgekomen bij een zwaar verkeersongeval op de N8 in Alveringem. De politie bevestigt de feiten.
De man reed met zijn motor van Koksijde richting Ieper toen hij omstreeks 9.30 uur botste met een personenwagen. Die probeerde op dat moment een ander voertuig probeerde in te halen.
De hulpdiensten waren snel ter plaatse. Zij probeerden het slachtoffer te reanimeren maar uiteindelijk kwam alle hulp te laat. De motorrijder overleed aan zijn verwondingen.
De autobestuurder werd met lichte verwondingen naar het ziekenhuis in Veurne overgebracht. Door het ongeval werd de N8 gedeeltelijk afgesloten voor alle verkeer.
Dronken motorrijder zwaargewond na ongeval in Dendermonde
Een 48-jarige motorrijder is afgelopen nacht zwaargewond geraakt toen hij tegen een verkeersbord en een verlichtingspaal belandde in Dendermonde. De man bleek onder invloed van alcohol en verdovende middelen, zegt het Dendermondse parket.
De motorrijder ging onderuit aan de Zeelsebaan in Dendermonde en raakte daarbij een verkeersbord en een verlichtingspaal. De 48-jarige man uit Lokeren werd zwaargewond naar het ziekenhuis overgebracht.
Overdreven snelheid Het parket van Dendermonde stelde een verkeersdeskundige aan. De motorrijder was als enige bij het ongeval betrokken, zo blijkt uit het onderzoek. Uit de eerste bevindingen blijkt ook dat overdreven snelheid een rol speelde bij het ongeval. De motor was niet verzekerd en niet ingeschreven. Het rijbewijs van de bestuurder werd voor een periode van 15 dagen ingetrokken.
Op het racecircuit Jules Tacheny in Mettet (provincie Namen) is deze namiddag een motorrijder om het leven gekomen. Het is al het derde dodelijke ongeval op het circuit dit jaar en het vijfde sinds de opening in maart 2010.
De man, geboren in 1990, botste tegen een andere motorrijder, waarop hij de controle verloo. Dat meldt het parket van Namen. Een expert werd ter plaatse gestuurd.
Op de nationale feestdag, vorige zaterdag, kwam een ervaren 35-jarige motorrijder om het leven toen hij van de baan ging.
9de Mega
'Tour de France' : Houthulst 29 juli 2012
Een
bepijlde motor toer (ook gps mogelijk) van 300 km doorheen Noord
Frankrijk, met start en aankomst aan het markthuis, centrum
Houthulst.
Inschrijven
was 5 , drankje en depannage inbegrepen. Meer
info op www.mtcvrijbos.be
Het
werd een (volledige maar spaarzaam bepijlde) prachtige motortoer,
zowel voor clubs als individuelen. Afgezien van het bekende
Noord-Franse wegennet, waren die extra 150 kilometers een welkome
verrassing. Het tempo lag dan ook ietsje hoger dan bij een gewone
130km-rit, maar de afwisselende provinciale/departementale wegen en
landelijke slingerbaantjes, de prachtige panorama's (dank zij het
zonnige weer), af en toe een onbekend oord deden daar niet van af. In
tegendeel : de gekozen route lag zo vlot in de hand, dat iedereen
tegen 17.30u binnen was voor de prijsuitreiking.
Conclusie
: na de afgelopen mooie 20ste Vrijbosrit van mei laatstleden, nu reeds
voor de tweede maal deze Mega Tour de France meegereden en zeker voor herhaling
vatbaar. Proficiat
Vrijbos Houthulst !
Routebeschrijving en fotoverslag.
In het markthuis was er reeds de mogelijkheid om een sandwich en koffie te bestellen en de organisatoren waren maar wat fier op hun ontvangstcomitee : de mensen aan de bar, de madammen aan de broodjes, de PC-GPS-specialisten en de inschrijvingstafel met de trofeeën.
Van
bij de start al...
(foto) wielertoeristen, en we zouden ze de ganse
rit aan ons been hebben. -- (foto) De Groenstraat met voormalige cafe
De Kruisstraat... what's in the name...
-- (foto) Er is hier een
'landelijk' feestje gehouden geweest... ---(foto)
Op de weg naar
Boezinge, enkele pareltjes uit het verleden : een Peugeot 203 C1
'Découvrable'.
De
Peugeot
203
is het eerste naoorlogse model van het Franse
automerk Peugeot. Tussen 1949,
productie einde van de 202, en
1954, lancering van de 403,
was het het enige model van Peugeot. Het was een opvallend moderne,
gestroomlijnde auto, de eerste Peugeot met zelfdragende
constructie. Ook de 1290 cc 4 cilinder « super-carré » motor die
42 pk leverde was nieuw ontworpen. In een latere versie opgevoerd tot
45 pk, waarmee een topsnelheid van 120 km/u kon worden gehaald.
Andere vernieuwingen waren de fuseebesturing,
de gesynchroniseerde vierversnellingsbak en onafhankelijke
wielophanging. De 203 had groot succes in duurritten. In 1953 wonnen
Andre Mercier en Charles de Cortanze in 17 dagen een race van Parijs
naar Kaapstad (15.000 km), wat overigens ook de zuinigheid van de
auto onderstreepte: met een volle tank haalde je 900 km. In hetzelfde
jaar werd in Australië de Redex race gereden, die ook gewonnen werd.
Alle elf gestarte wagens kwamen ook aan, wat de naam van Peugeot op
dit continent vestigde.
Daarnaast
een Citroën 'Traction Avant' (1951).
De Citroën
Traction Avant
was een zeer innovatieve auto die vanaf 1934
door Citroën werd
geproduceerd naar een ontwerp van André
Lefèbvre en Flaminio
Bertoni. Het was de eerste in serie geproduceerde auto met
voorwiel-aandrijving
(Frans: Traction
Avant)
en een zelfdragende
carrosserie. Vele van de innovaties die geïntroduceerd zijn in
de Traction Avant zijn nu nog steeds aanwezig in de huidige auto's.
De auto
was beschikbaar in motorvarianten van 7 CV (32 en 36 pk), 11 CV
(46, 56 en 60 pk) en 15 CV (77 pk) en de carrosserievarianten 7C,
11BL (Légère) (in sedan, cabrio en faux-cabrio), 11BN (Normale)
(in sedan, cabrio en faux-cabrio) en 11BF (Familiale), 11BC
(Commerciale), 15/6F, 15/6C (6 cilinder luxe versie). Enkele
prototypen met een 22 CV (100
pk) V8-motor werden op de Parijse Autosalon in oktober 1934
tentoongesteld. Citroën heeft een tiental van deze bijzondere
auto's vervaardigd. De 22 is evenwel nooit in productie genomen en
op last van Michelin, dat in 1935 het failliet verklaarde Citroën
had overgenomen, zijn de prototypen weer omgebouwd tot het model
11. Het verhaal wil dat enkele exemplaren van de 22 toch aan
klanten zijn geleverd. Waar deze auto's zijn gebleven en wat ermee
is gebeurd, is één van de grote mysteries rondom de Traction
Avant. Van het eerste type Traction Avant, de 7A, is voor zover
bekend (eind 2005), het oudste nog bestaande exemplaar (met
productienr AZ-00-18) tentoongesteld in het Citroënmuseum te
Parijs; de waarschijnlijk oudste nog rijdende heeft nr AZ-00-23 en
is in Nederlands bezit.
De
geestelijke vader van de Traction Avant is André Lefèbvre, die
door André
Citroën eind 1932 van concurrent Renault
werd aangetrokken. Het uiterlijk werd ontworpen door Flaminio
Bertoni. Beiden zouden ook verantwoordelijk worden voor de HY
bestelwagen, de 2CV en de ID/DS.
De ontwikkeling van de Traction Avant diende noodgedwongen in
recordtijd te geschieden. Ernstige financiële problemen dwongen
Citroën dan ook het model te vroeg uit te brengen, waardoor
allerhande zaken nog niet uitontwikkeld waren. De eerste Traction
Avants kenden talloze ernstige kinderziekten, die door de fabriek
plichtsgetrouw werden aangepakt en opgelost. Deze ellende heeft
menige eigenaar en 'Concessionaire' (dealer) in die jaren aan de
rand van de wanhoop gebracht. De oorspronkelijke bedoeling was, de
Traction Avant te voorzien van een automatische transmissie. Met
die bak waren ook al problemen. De automaat had de bijnaam
'Friteuse' omdat die de olie steeds aan de kook bracht. Tijdens
een praktijktest vanaf de fabriek naar de rand van Parijs,
strandden alle drie de auto's. De ingenieurs van Citroën besloten
tot een noodgreep en er werd in een tijd van ongeveer drie weken
een handgeschakelde drieversnellingsbak in elkaar geflanst, maar
die moest wel in het huis van de automaat passen, zodat Citroën
het niet zou merken. Deze versnellingsbak zou tot het einde van de
productie een van de zwakste schakels van de Traction Avant
blijven. Naast voorwielaandrijving, introduceerde de auto ook een
geheel gelaste monocoque-constructie, onafhankelijk opgehangen
voorwielen en vering d.m.v. torsiestaven. De motoren waren
voorzien van kopkleppen, voor die tijd zeer vooruitstrevend, en
hadden natte, verwisselbare cilinderbussen. Verder bezat de
Traction Avant hydraulische remmen (Lockheed systeem) en vanaf
1936 tandheugelbesturing. Al deze noviteiten zouden in de jaren
daarna door de meeste autoconstructeurs worden overgenomen. De
Traction Avant was bedoeld voor het brede publiek. Naast het
standaard vierdeurs ('Légère') koetswerk verschenen al spoedig
modelvarianten als de bredere en grotere vierdeurs 'Normale', de
'Roadster', de 'Faux Cabriolet' (coupé) en de langere 'Familiale'
met zes zijruiten en klapstoeltjes ('strapontins') tussen de
voorstoelen en de achterbank. Als varianten van de Familiale waren
een 'Commerciale' met grote achterklep en een 'Limousine' zonder
klapstoeltjes beschikbaar. De 7-serie is tot en met 1939
geproduceerd. Vanaf 1935 was de 7C voorzien van een 1628 cc motor.
Reeds in 1934 was de '11' aan het programma toegevoegd. Deze bezat
de 1911 cc motor die vrijwel ongewijzigd tot aan het einde van de
productie in 1957 gehandhaafd zou blijven. Na het uitbreken van de
Tweede Wereldoorlog
in 1939 is de productie van de Traction Avant nagenoeg stil komen
te liggen. In 1945 werd deze mondjesmaat hervat op basis van de
nog beschikbare materialen. De modellenreeks werd drastisch
ingeperkt: alleen de Légère en de Normale waren nog leverbaar,
in een sterk versoberde uitvoering. De cabrio- en coupémodellen
zouden niet meer terugkeren. Eerst in 1953 werd de productie van
de Familiale en de Commerciale hervat. In 1938 werd de 15-Six
geïntroduceerd. Deze was voorzien van een 2867 cc zescilinder
motor. De 15 was beschikbaar als 'Berline' (zelfde afmetingen als
de Normale) en als Familiale, respectievelijk Limousine. Van de 15
zijn door Citroën in 1939 slechts enkele Roadsters gemaakt. Het
eerste en enige nog resterende exemplaar dat werd gemaakt voor
Madame Michelin, is in het bezit van een Nederlander. Na de oorlog
zijn door anderen dan Citroën diverse 15 cabriolets vervaardigd
door het koetswerk van een vooroorlogse 11 Normale Roadster te
combineren met het voorstuk van een 15-Six. Gedurende de 23 jaar
van de productie, de oorlogsjaren meegerekend, zijn slechts enkele
opmerkelijke veranderingen aan de Traction Avant aangebracht. Het
meest in het oog lopend is wel de modificatie van juli 1952, toen
het reservewiel onder een kofferdeksel verdween in plaats van het
vertrouwde 'wieltje' achterop. Bij die gelegenheid verhuisden de
ruitenwissers naar de onderzijde van de voorruit en werden de
bumpers recht in plaats van de sierlijke 'moustaches' van weleer.
Alle vooroorlogse viercilinder Tractions hadden twee
ventilatieklepjes aan weerszijden van de motorkap. De zescilinders
waren van meet af voorzien van een motorkap met de bekende staande
sleuven. Vanaf 1947 hadden alle Tractions een dergelijke motorkap.
Ook het interieur is met de tijd enigszins aangepast. De
voorstoelen met metalen buizen boven de rugleuningen maakten
plaats voor comfortabeler 'pullman'-zittingen. Tot in de loop van
1936 waren alle Tractions voorzien van een instrumentenpaneel dat
midden in het dashboard was gemonteerd. Deze auto's hadden dan ook
twee handschoenenkastjes. Vanaf het modeljaar 1937 verhuisde het
instrumenten-paneel naar een meer gebruikelijke plaats, onder het
stuurwiel. De uitvoering en de kleur van het paneel zijn
afwisselend zwart, crème wit en grijs geweest.
Ook op het
gebied van de techniek zijn kleine modificaties aangebracht, die
evenwel nooit ingrijpend waren. De compressieverhouding van de
motor is van tijd tot tijd aangepast aan de kwaliteit van de
beschikbare benzine (kort vóór en net na de oorlog was deze
aanmerkelijk minder). Aan de dringende roep van vele klanten om
een degelijker versnellingsbak met vier gangwissels, om minder
slijtagegevoelige aandrijfassen en een degelijker en minder
gecompliceerde voorwielophanging is door Citroën echter nooit
gevolg gegeven. Daar waren ze allang niet meer in het verbeteren
van de Traction geïnteresseerd. Alle energie werd gestoken in de
ontwikkeling van de modellen van de toekomst, die zouden worden
voorzien van een revolutionair veersysteem. De 2CV, die in zijn
productierijpe vorm in 1948 op de markt kwam, was reeds voorzien
van onafhankelijke wielophanging met uiterst soepele vering. In
april 1954 werd de autojournalistiek in Parijs uitgenodigd voor
wat men hoopte dat de langverwachte presentatie van een nieuw
model Citroën zou zijn. Die gebeurtenis zou echter nog anderhalf
jaar op zich laten wachten. Wat men te zien kreeg, was een
zescilinder Traction Avant die was voorzien van een nieuw
hydropneumatisch veersysteem op de achteras. De heren journalisten
werden rondgereden in enkele van deze auto's, waarbij tijdens de
rit over een slechte weg een fles champagne werd ontkurkt en
uitgeschonken. De gasten kregen hun glaasje keurig op een dienblad
gepresenteerd, dit alles zonder een druppel te morsen, terwijl de
auto onverminderd voortsnelde. Van deze '15 Hydraulique' zijn iets
meer dan 3.000 exemplaren vervaardigd. Met de introductie van de
DS19 op de Parijse Autosalon in oktober 1955 viel definitief het
doek voor de zescilinder Traction Avant. De viercilinder modellen
werden nog anderhalf jaar langer geproduceerd. Toen was het
definitief afgelopen voor de Traction Avant.
Citroëns en
dus ook de Traction Avant werden gebouwd in drie Europese
fabrieken:
De
Britse auto's werden gebouwd in een rechtsgestuurde versie. De
originele modellen waren kleine sedans
met een 1303 cc
motor. De recentere modellen hadden een motor van 4 cilinder 1911
cc met 'grote zes' die met een 2867 cc zescilinder uitgerust
waren. Michelin bezat het
bedrijf Citroën vanaf 1934 tot 1976, zodat het niet verrassend is
dat zij de Traction Avant als testmateriaal voor hun radiale
banden gebruikten.
Tegen
1955 bouwde Citroën de DS, die aanvankelijk dezelfde motor
gebruikte. De productie van de Traction eindigde in juli 1957;
er werden ruim 770.000 exemplaren van gebouwd. De Traction Avant
wordt vaak geassocieerd met de Tweede
Wereldoorlog: een cliché is dat van in het zwart geklede
Gestapoagenten die rondrijden
in zwarte Tractions. Dat beeld heeft niet zo veel met de
werkelijkheid van doen. De verklaring is dat er nog veel rijdende
Tractions zijn die voor filmproducties over de Tweede Wereldoorlog
gebruikt zijn, en kunnen worden.
En om plaatje
helemaal mooi te maken een Dodge
Coronet Coupé.
De Dodge
Coronet werd geïntroduceerd als een van de eerste naoorlogse
modellen van het merk. Het model was boven de Dodge
Wayfarer en Meadowbrook
gepositioneerd als het topmodel van het merk. In 1954
werd de Coronet in die hoedanigheid afgelost door de Dodge
Royal. De Coronet was in feite identiek aan de Wayfarer en de
Meadowbrook op wat uitrusting, opties en uiterlijke details na. Het
model was enkel te verkrijgen met een 3,8 liter zes-in-lijnmotor
van 103 pk. Vanaf 1953 kwam daar ook
een optionele 4 liter V8 bij. Er
werd ook een gelimiteerde limousineuitvoering
gebouwd die plaats bood aan acht personen.
Tweede
generatie (1955-1959)
De tweede
generatie van de Coronet verscheen in 1955
aan de onderzijde van het gamma. De Wayfarer en de Meadowbrook waren
geschrapt. Boven de Coronet stond de Royal en aan de top stond de
Custom Royal. Een
stationwagenuitvoering
verscheen met de naam Dodge
Suburban
en de hardtop coupé
en de cabriolet verschenen als
Dodge Lancer. De Coronet II
nam dezelfde motoren over: de 6-in-lijn was krachtiger geworden en
leverde nu 123 pk. De cilinderinhoud van de Hemi
V8 groeide naar 4,4 liter en in 1958
verder tot 5,3 liter. Voor 1957 werd
de Coronet gefacelift waarbij de Forward
Look-stijl
van Virgil
Exner werd toegepast. Hiermee werd de auto groter en kreeg hij
een moderner uiterlijk. Na 1959 werd
de Coronet samen met de Royal en de Custom Royal geschrapt waarna
Dodge nieuwe modelnamen introduceerde.
Derde
generatie (1965-1967)
Na enkele
jaren afwezigheid werd in 1965 een
nieuwe Coronet geherintroduceerd in het midden van het gamma. Daar
stond het model boven de Dodge Dart
en onder de Dodge Polara. In
1966 werd het model gefacelift en
verscheen een coupé
onder de naam Dodge Charger.
Vierde
generatie (1968-1970)
In 1968
verscheen een nieuwe grotere Coronet. Er kwam ook een 426-Smuscle car- uitvoering met
onder meer een 7 liter Hemi V8 van 425 pk. Ook was er een
coupé-hardtopversie ondanks het bestaan van de Dodge Charger. In
1968 werd een recordverkoop van 196.242 exemplaren opgetekend. In
1969 en 1970
werden lichte facelifts doorgevoerd. In dat laatste jaar liet Dodge
het basismodel van de Coronet vallen en werd de Coronet Deluxe het
instapmodel.
Vijfde
generatie (1971-1973)
In 1971
werd opnieuw een nieuwe Coronet gelanceerd. Deze Dodge kreeg
vloeiender lijnen en verscheen als sedan
en als stationwagen. Er was
geen coupéversie
meer daar die markt voor de verwante Dodge
Charger was. In 1972 werd een
facelift doorgevoerd die vele optiepakketten wijzigde en het topmodel
Coronet Brougham schrapte. Hierna liep de verkoop nogal matig. Daar
waar in 1968 nog bijna 200.000
Coronets gebouwd waren werden er vanaf 1973
minder dan 90.000 per jaar geproduceerd. Dit was niet alleen een
gevolg van de oliecrisis
die dat jaar toesloeg. De verkopen van de Coronet gingen in de
voorgaande jaren ook al achteruit.
Zesde
generatie (1974-1976)
Voor 1974
werd de Coronet hertekend met een hoekiger carrosserie.
Ook verscheen er - enkel dat jaar - een coupéversie. De verkoop
kromp verder in tot minder dan 60.000 stuks en ongeveer 52.000 in
1975. Nog in 1975 werd het
uitrustingsniveau Brougham
terug ingevoerd. 1976 Was het laatste
jaar met de modelnaam Coronet. Diens facelift ging verder als de
Dodge Monaco. Ook de
Diplomat, die tot dan een
uitrustingsniveau op de Royal Monaco was, verscheen in 1977
als opvolger van de Coronet.
Oef
even ademhalen. (Ik ga daar nog eens naar terug...)
Het gaat
verder naar Steenstraat -- Zuidschote --
Elverdinge -- Poperinge
Om 09.15u rijden we de Franse grens over
(foto : grenspost met
voormalige douanekantoren) richting Godewaersvelde
Hondeghem (foto : hier is duidelijk een fietspad ! Tjonge,
zulke plakaten...)
-- Staples Ebblinghem (foto gasbuizen)
:
enkele cijfertjes... eind 2015 gaat de gasterminal in Loon
Plage in werking. Jaarlijks zal er 13 miljard kubieke meter gas door
de pijplijn gestuwd worden. Hij wordt op Franse bodem191 km lang,
hetzij de afstand van de canalisatie tussen Pitgam en Civilly (Oise)
met een diameter van 1200 mm. En er werd reeds 500 miljoen euro
uitbetaald aan onteigeningen van landbouw-gronden, geld dat niet
terug betaald hoeft te worden eens de putten terug dicht zijn. Deze
Gazoduc gaat door 99 gemeenten in 4 verschillende departementen.
We rijden verder ...
Wardrecques Le Pont d'Ascin Blaringhem Wittes
Rocquetaire Rincq Glomenghem (foto) Het is 10.30u en we
krijgen een eerste controle in Bar Brasserie
Mammetz Blessy
Ham (foto antenne)
jaja , in Vlaanderen niet meer te vinden, maar
in Noord-Frankrijk bestaan ze nog Estrée Blanche
Enqhuin-les-Mines (foto) en een inwoner beeld dat uitstekend uit met
een mijnen-kolenwagentje voor zijn woning te etaleren
even verder
(foto) het etablissement Ferme des Templiers
: de hedendaagse hoeve
'De Tempeliers' is herbouwd in de 17de eeuw op de ruines van een
middeleeuws versterkte woning. In die bepaalde periode mochten de
edele families zonder enig gezag alleen dit type van versterkte
woningen van dit type bouwen. In de 16de eeuw, wanneer Artois nog
toebehoorde aan Keizer Karel, werden de gebouwen vernield door de
soldaten van het Franse garnizoen van Thérouanne. Het behoorde
daaropvolgend toe aan het boerendomein van de familie Fléchin tot
aan de Franse Revolutie. In de 19de eeuw werd het overgenomen door de
familie Solminihac. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het domein in
tweeën gesplitst. Deze versterkte hoeve ligt bij het verlaten van
het dorp in het gehucht Fléchinelle op de baan naar Cuhem-Flechin en
is nu bestemd als B&B voor dagjestoeristen, restaurant en
vergaderzalen.
-- verder naar Cuhem
fléchin Boncourt Laires Lisbourg (foto) even
binnenwippen bij dat kasteeltje
: Chateau de Verchin dat deel
uitmaakt van Les Jardins de la Lys, want het is hier dat de Lesse
zijn bronnen heeft. Het omliggende park is omstreeks 1850 aangelegd
en je kan er majestueuze bomen aantreffen, alsook waterplanten,
nieuwe bloemperken, een moestuin 'a la française' met meer dan 100
verschillende groentensoorten. Het kasteel zelf is in private handen,
maar toch ingeschreven als historisch monument en te bezoeken van 1
juni tot 30 september, elke zondag van 14.30u tot 18.00u en verder
tijdens de week op afspraak. Gratis tot 12 jaar, volwassenen betalen
5 euro, groepen 4 euro. Contact : Gilles et Bénédicte de
Lencquesaing op gilles.delencquesaing@wanadoo.fr
of Tél. 03 21 04 41 38.
-- We rijden verder Verchin
binnen en zien nog maar eens (op eerdere ritten al eens tegengekomen)
die eigenaardige 'gedraaide' kerktoren. (foto)
Het dorp is door zijn
17de eeuwse StOmerkerk in flamboyante gothische stijl en zijn
gekrulde toren wereldwijd bekend/beroemd geworden. Die draaiing zou
te wijten zijn aan een verkeerde samenstelling van het houten
dakgebinte. Sinds 15 november ingeschreven als historisch monument. Natuurlijk gaven de
plaatselijke inwoners aan dit fenomeen een duivelse legende : deze
verteld dat de jonge meisjes van Verchin het nog niet te serieus
namen wat betrefde de goede zeden. Toen op een zekere dag een
'zogezegde' jonge maagd de kerk betrad om te huwen, draaide de
klokkentoren zich verbolgen om. Hij zal zich slechts weer
rechtoptrekken als een andere maagd de trappen van de kerk betreed...
wat tot op heden nog niet is gebeurd !
-- Verder naar Fruges
Coupelle-Vieille Maisoncelle Rimboval Embry
Baubers-les-Hesmond St Danoeux Aix-en-Issard Le Bout de
Haut Cormont Frencq Le Turne Halinghen Le Haut
Pichot en daar krijgen we een prachtig panorama voorgeschoteld (foto)
Menty Samer (foto ) het is 13.00u en we hebben een tweede
controlepunt in Café de l'Agriculture in neem een koffietje op
een minder druk terras voor het Café de la Place (foto)
Longfossé Desures Alincthun Le Wast Colembert
Nabringhen en we arriveren bovenop de Col des 4 Vents (foto)
Surques Neuville het was me al een tijdje opgevallen dat de
aloude gietijzeren hydranten langsheen de weg, daar stilletjesaan
vervangen worden door modernere apparaten (foto)
Petit-Quercamps
La Coete Bouvelinghem West-Becourt Acquin Quelmes
Zudausques Tilques Zudrove Serques Le Marais
dan rijden we een stukje langs het kanaal richting StOmer tot in
StMomelin Nieurlet het is 15.00u en we komen aan de 3de
controle in taverne Au Marais Flamand
Haeneberg Lederzeele
Mont Balenberg Weemaerscappel Oudezeele Hogenaene
Winnezeele Kruytstraete Les Cinq Chemins Oostcappel
hier gaan we weer (aan onze bekende 'zittende douanier') de Franse
over en België binnen het is 15.45u Beveren Kalsijde
Stavele Hoogstade Pollinkhove langs de Lo-vaart richting
Diksmuide Lo-Reninge in Merkem het brugje over langs het
water tot aan de Driegrachtenbrug in Houthulst en vandaar naar het
centrum.
Ik ben Guy Vandendriessche
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is gewezen rijkswachter en veiligheidsagent.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 69 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: motortoerisme, terrariumdieren, plastic modelbouw, snorrenclub,....