Zwaantjes met uitsterven bedreigd

xml:namespace prefix = v ns = "urn:schemas-microsoft-com:vml" />
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Bij de federale politie is de instroom van nieuwe
politiemotorrijders, de zogenaamde zwaantjes, zorgwekkend klein. Dat meldt het
VT4-actuamagazine Vlaanderen Vandaag.
De
wegpolitie telt in heel België momenteel 1.071 zwaantjes. Maar zowat een derde
daarvan gaat tegen 2015 met pensioen en er is onvoldoende instroom om dat
verlies op te vangen, zegt de redactie van Vlaanderen Vandaag.
Er zijn verschillende redenen voor het gebrek aan instroom. Om te beginnen zijn
er sinds de eenmaking van de politiediensten veel meer lokale politiezones die
ook motorrijders hebben. En politiemotards werken nu eenmaal het liefst zo
dicht mogelijk bij huis. Bovendien is de opleiding zwaar en komt de
maandenlange training bovenop de standaardopleiding tot inspecteur.
Mogelijk vinden jonge mensen de vergoeding ook onvoldoende opwegen tegen de
objectieve risico's die eigen zijn aan het werk van zwaantje.
-----------------------------------------

'Zwaantjes
met uitsterven bedreigd': dat bericht werd woensdag de wereld in gestuurd.
"Overdreven", zegt Jurgen Dhaene van de Federale Wegpolitie.
"Maar feit is wel dat een derde van onze motorrijders tegen 2015 de
pensioenleeftijd heeft bereikt."
De motorrijders van de Federale Wegpolitie - zwaantjes in de volksmond -
dreigen tegen 2015 met een tekort aan manschappen te vallen.
"Dertig procent van de motards wordt binnen de vijf jaar 56, wat
wil zeggen dat ze de pensioenleeftijd van een ex-rijkswachter hebben
bereikt", verduidelijkt Dhaene.
"We verwachten wel dat niet iedereen ook effectief op pensioen
gaat. Daarnaast is de instroom niet altijd even makkelijk. Er is een
ingangsexamen en vervolgens een zware opleiding van vijf maanden, die de agent
bovenop zijn opleiding tot inspecteur moet volgen. We gaan er een modulair
systeem van maken, waardoor een motoragent al na een minimumopleiding van een
maand kan beginnen. De rest van de training wordt dan tijdens de loopbaan
gegeven. We hopen het zo iets aantrekkelijker te maken."
Het is een afwisselende job, maar het kan al eens gevaarlijk worden.
"Als je uit stilstaande positie een voertuig moet inhalen dat 180 of zelfs
200 km per uur rijdt, moet je er natuurlijk alles uithalen wat erin zit",
klinkt het.
En dat is waar het schoentje mogelijk ook wringt: jonge mensen zouden
vinden dat de vergoeding onvoldoende opweegt tegen de risico's van de job.

|