Druk op onderstaande knop om een positief berichtje achter te laten in mijn gastenboek (let wel : obsceniteiten worden eruitgeflikkerd !)
Motortoerisme...mijn hobby
Motortoerisme... mijn passie Enkele korte flashes uit mijn motorrijderscarrière die begon in 1972.
Regelmatig een korte impressie van de nieuwste modellen.
Ook komen de meest gekke motoren aan bod alsmede bijzondere verkeerssituaties.
Treffens en andere activiteiten.
En niet te vergeten mijn collectie 'Politie-bikes'en badges.
02-06-2015
2015 Ducati Monster Stripe 821 en 1200
Voor 2015 werd de Monster familie uitgebreid met een nieuwe en exclusieve versie gericht op de motorrijder met de hoogste eisen: De Monster Stripe. Onthuld op EICMA 2014 en nu beschikbaar bij Ducati Dealers in een 821 en 1200 S versie.
De Monster 1200 S Stripe onderscheidt zich door een exclusieve rode lak met dubbele witte strepen op het spatbord, tank en zadelcover van de buddyseat, een rood frame en zwarte wielen. Bovendien is de Monster 1200 S Stripe uitgerust met een rood stuurkuipje, riemcovers van carbon en een Ducati Performance kenteken plaathouder van aluminium. De motor, aangedreven door een 1198 cc Testastretta 11° DS blok met een maximaal vermogen van 145 pk bij 8.750 tpm, heeft een Trellis frame die bevestigd is aan de cilinderkoppen en de enkelzijdige swingarm. De instelling van het rijwielgedeelte bestaat uit een 48 mm Öhlins voorvork en een volledig instelbare Öhlins achter schokbreker. De voorzijde is uitgerust met Brembo M50 remklauwen met 330 mm schijven. De Monster 1200 S Stripe beschikt over een TFT instrumentenpaneel, Rij Modi, het Ducati Safety Pack met instelbaar ABS (3 niveaus) en DTC (Ducati Traction Control) instelbaar in acht niveaus. De motor heeft velgen met Y-vormig spaakdesign, LED knipperlichten, voorspatbord uit Carbon en een in hoogte verstelbaar zadel.
Eveneens heeft de Monster 821 Stripe het exclusieve rode patroon met dubbele witte strepen op het spatbord, tank en zadelcover van de buddyseat, het rode frame en de zwarte wielen. De 821 cc Testastretta 11° motor levert een maximum kracht van 112 Pk bij 9.250 tpm, terwijl het Trellis frame bevestigd is aan de cilinderkoppen. Het rijwielgedeelte bestaat uit een 43 mm Kayaba voorvork volledig instelbaar op de Stripe versie en een Sachs unit achteraan, aanpasbaar in veervoorspanning en uitgaande demping, die een progressief linksysteem activeert die bevestigd zit aan de verticale cilinder enerzijds en de dubbelzijdige, aluminium swingarm anderzijds. De dubbelzijdig swingarm, die korter is dan bij de Monster 1200, voorziet de Monster 821 van een nog betere wendbaarheid met precies rijgedrag voor optimaal rijplezier. De Monster 821 Stripe is voorzien van een LCD instrumentenpaneel, Rij Modi, het Ducati Safety Pack, die rijder laat kiezen tussen drie verschillende instellingen van de ABS en acht verschillende DTC (Ducati Traction Control) levels. Het zadel is in hoogte verstelbaar en ten slotte is de Monster 821 Stripe voorzien van een rood stuurkuipje.
Zelfs op de Monster 821 Stripe en Monster 1200 S Stripe kan de Nieuwe Ducati officiële verlenging van de fabrieksgarantie Ever Red worden toegepast.
Door de achteroverhellende cilinder met 4 kleppen, het speciaal gevormde 'snaking' uitlaatsysteem en een zeer efficiënte front facing inlaat heeft deze motorfiets zijn status als één van de meest concurrerende crossmotoren bevestigd. Door zijn vermogen om 'rechtstreeks uit de kist' te kunnen winnen, Yamaha's hoge mate van betrouwbaarheid en duurzaamheid, is de Yamaha YZ450F een duidelijke keuze voor vele lokale, nationale en internationale crossers. Voor het modeljaar 2016 hebben de ingenieurs van Yamaha's zich meer gefocussed op het verfijnen van de YZ450F, waarbij de nadruk lag op het leveren van meer bruikbaar vermogen en het optimaliseren van de rijeigenschappen. Yamaha's MX ontwikkelingsteam volhardde in het perfectioneren met vier belangrijkste doelstellingen: - Optimale start met behulp van een elektronische Launch Control systeem; - Verbeterde remkracht en meer controle tijdens het aanremmen; - Meer effectieve veerinstellingen, waardoor betere rijeigenschappen, meer tractie achter en grip vóór wordt gecreëerd; - Het bereiken van een soepeler en makkelijker motorkarakter voor een betere controle, zonder dat dit ten koste gaat van het vermogen.
Launch Control systeem (LCS) Races kan men winnen of verliezen tijdens de start op weg naar de eerste bocht. Om de rijder in deze situatie een belangrijk voordeel te geven, is de 2016 YZ450F standaard uitgerust met een nieuw ontwikkeld geavanceerd Launch Control systeem (LCS), hierdoor heeft men gegarandeerd een snellere acceleratie direct vanaf de start. Dit prestatiebevorderende elektronisch systeem zorgt voor een preciezer motortoerental om het aanwezige motorvermogen te optimaliseren. Daarmee voorkomt het Launch Control systeem het onnodig spinnen van het achterwiel en ook de neiging tot een wheelie tijdens de start in de 1ste en de 2de versnelling. In tegenstelling tot sommige andere Launch Control systemen is het nieuwe Yamaha Launch Control System een systeem dat voortdurend via de ECU de vermogensafgifte aanpast aan de terreinomstandigheden. Simpel te activeren bij stationair toerental door een knop aan de linkerzijde van het stuur, hoeft de rijder zich alleen nog maar te concentreren op het moment van de start en de positionering van zijn machine.
Verbeterde remkracht en meer controle tijdens het aanremmen Er is geen twijfel mogelijk, krachtig en beheersbaar kunnen aanremmen is één van de belangrijkste kenmerken van een winnend ontwerp. Om deze reden is de 2016 YZ450F uitgerust met een grotere remschijf (Ø 270 mm) in het voorwiel, die niet alleen zorgt voor meer remcontrole maar ook een aanzienlijke verbeterde doseerbare remkracht.
Effectieve veerinstellingen, voor meer tractie achter en meer grip vóór Voor een optimale tractie achter en voorwielgrip zijn een aantal belangrijke wijzigingen in het volledige veersysteem doorgevoerd. De toonaangevende AOS (Air-Oil-Separate) upside-down voorvork heeft herziene compressie- en reboundinstellingen, om onder alle omstandigheden een betere beheersbaarheid in de whoop en bulten secties te geven. Deze veranderingen worden aangevuld door het gebruik van nieuwe triple clamps die de voorvork 25mm meer offset geven, 3mm meer ten opzichte van het vorige model. Hierdoor heeft de rijder onder alle terreinomstandigheden op een perfecte balans, een hoge graad van wendbaarheid, een uitstekende stabiliteit en prima rijeigenschappen.
Ook de achterwielophanging heeft voor de 2016 versie de nodige veranderingen ondergaan. Zo heeft deze nu een gemodificeerde low-speed en high-speed compressiedemping voor een superieure schokabsorptie. Door toepassen van een nieuwe 56 Nm achterveer, bij het vorige model was dit 58 Nm, heeft dit in combinatie met de aangepaste upside-down voorvork onder alle terreinomstandigheden meer efficiënte en effectieve rijeigenschappen.
Aangepast motorkarakter, voor een nog betere controle Het motorblok van de 2016 YZ450F wordt gekenmerkt door een soepeler en makkelijker motorkarakter voor een nog betere controle. De vierkleppen cilinderkop maakt gebruik van gewijzigde in- en uitlaat nokprofielen met een hogere lift van de uitlaatklep wat door de lagere overlap een aanzienlijk efficiëntere verbranding geeft met meer aanspreekbaar vermogen in het lage en het midden toerengebied. Voor soepeler schakelen en een nog nauwkeuriger koppelingsgevoel, heeft het 2016 model een verfijnd design van de transmissie. Wijzigingen omvatten onder andere een nieuwe koppelingskorf, evenals een vernieuwde schakelveer met 20% meer veerkracht. Deze veranderingen zorgen voor snel en efficiënt schakelen, zelfs wanneer de rijder op een meer agressieve manier schakelt.
Herzien ontwerp van het chassis Met de doelstelling van een continue verbetering van het totale pakket, profiteert het 2016 chassis van een aantal kleine, maar belangrijke wijzigingen die zijn doorgevoerd om onder alle terreinomstandigheden verbeterde rijeigenschappen te bewerkstelligen. Voor een hogere stijfheid is niet alleen de swingarm 12mm breder, maar is ook het onderste gedeelte van het chassis waar de swing-arm in zit aangepast. Het herontwerpen van de stalen motorsteunen is het laatste verbeterpunt om de stijfheid van het 2016 chassis te garanderen.
Yamaha Power Tuner Via de optionele Yamaha Power Tuner kunnen de bezitters van een YZ450F het motormanagement op een makkelijke manier aanpassen aan de verschillende rijomstandigheden. Dit eenvoudig te bedienen apparaat kan men zonder gebruik van een extra computer rechtstreeks verbinden met de motor. Voor 2016 is de software van de Yamaha Power Tuner geoptimaliseerd en voorzien van nieuwe fabrieksinstellingen. 2016 YZ450F Kenmerken * Elektronisch Launch Control systeem (LCS) * Nieuwe nokkenassen met geoptimaliseerde kleptiming * Geraffineerde koppeling en schakelmechanisme * Grotere diameter remschijf vóór (Ø 270 mm) * Nieuwe afstelling van achtervering en herziene voorvork offset * Geraffineerde chassisontwerp * Optionele Yamaha Power Tuner met gewijzigde instellingen
Limited Edition 60th Anniversary In 1955 vervaardigde Yamaha haar eerste motorfiets, de 125cc 2-takt YA-1. En om Yamaha Motor Corp. haar 60ste verjaardag te markeren en om hulde te brengen aan de talrijke racelegendes die successen hebben gevierd, zal de 2016 YZ450F gelimiteerd beschikbaar zijn in een speciale geel/zwarte 'Speedblock' uitvoering. Evenals het bijzondere kleurenschema zal de beperkt leverbare en unieke YZ450F Limited Edition 60th Anniversary standaard worden uitgerust met een Akrapovic slip-on uitlaatdemper, GYTR koppelingsdeksel, speciale handbeschermers en de Yamaha Power Tuner.
Beschikbare kleuren: - Racing Blue - Yellow Speedblock (Limited Edition 60th Anniversary)
Beschikbaarheid De 2016 YZ450F is leverbaar vanaf half augustus 2015. De adviesverkoopprijzen van zowel de 2016 YZ450F als de 2016 YZ450F Limited Edition 60th Anniversary zal in een later stadium bekend gemaakt worden.
YZ250F Achieving Total Control De YZ250F werd zowel in Europa als in de Verenigde Staten door de media geprezen als een van de beste crossmotoren in zijn klasse. Met Cooper Webb (winnaar 2015 AMA 250 Supercross) en Jeremy Martin (winnaar 2014 AMA Pro Motocross) is Yamaha met de nieuwste generatie YZ250F dan ook het meest toonaangevende merk in de 250cc 4-takt klasse. Uitgerust met een geavanceerd vierkleppen motorblok met achteroverhellende cilinder, speciaal gevormde 'snaking' uitlaatsysteem en een uiterst efficiënt front facing inlaat, staat de YZ250F bekend om zijn uitstekende prestaties en wendbaarheid.
Voor het modeljaar 2016 hebben de technici van Yamaha Motor op vier belangrijke punten een aantal belangrijke wijzigingen doorgevoerd: - Het bereiken van een meer beschikbaar vermogen in het midden en hoog toerentalgebied; - Optimaliseren van het koppeling- en schakelmechanisme; - Effectievere veerinstellingen voor meer tractie achter en grip vóór; - Verbeterde remkracht en meer controle tijdens het aanremmen.
Meer beschikbaar vermogen in het midden en hoog toerentalgebied Voor een nog betere gasrespons en acceleratie, is de 2016 YZ250F voorzien van een nieuwe lichtgewicht zuiger en drijfstang. Door gebruik te maken van een dunnere zuigerkroon en een kortere zuigerpen heeft de 2016 YZ250F niet alleen meer vermogen onderin, maar ook aanzienlijk meer beschikbaar vermogen in het midden en het hogere toerentalgebied. Voor een hoge mate van betrouwbaarheid is de nieuwe lichtgewicht zuiger voorzien van extra ribben aan de onderzijde. Mede hierdoor en door de nieuw ontworpen koeling van de zuiger, loopt de motor stabieler rond en levert deze betere prestaties. Als aanvulling op deze nieuwe componenten heeft de drijfstang een verbeterde warmtebehandeling ondergaan, wat weer garant staat voor een verhoogde duurzaamheid.
Om een meer lineair vermogen te creëren is de krukas van de 2016 YZ250F uitgerust met extra tegengewicht en een nieuw ontworpen balansas. Het nieuwe ontwerp geeft een aanzienlijk evenwichtiger motor die een sterk gevoel van lineair vermogen communiceert over een breed toerenbereik. De nieuwe configuratie resulteert ook in een reductie van trillingen, waardoor de 2016 YZ250F sterker en soepeler is. Ook is de ECU verfijnd voor een nog betere vermogensafgifte.
Optimaliseren van het koppeling- en schakelmechanisme Voor soepeler schakelen en een nog nauwkeuriger koppelingsgevoel, heeft de 2016 YZ250F net zoals de 2016 YZ450F een verfijnd design van de transmissie. Wijzigingen omvatten onder andere een nieuwe koppelingskorf, evenals een vernieuwde schakelveer met 20% meer veerkracht. Deze veranderingen zorgen voor snel en efficiënt schakelen, zelfs wanneer de rijder op een meer agressieve manier schakelt.
Effectievere veerinstellingen voor meer tractie achter en grip vóór Voor een optimale tractie achter en voorwielgrip zijn een aantal belangrijke wijzigingen doorgevoerd in het volledige veersysteem. Op basis van de input van de fabriek- en testrijders van Yamaha Motor, heeft de 2016 YZ250F herziene voor- en achterwielophanging instellingen om onder alle omstandigheden een betere beheersbaarheid in de whoop en bulten secties te geven.
Verbeterde remkracht en meer controle tijdens het aanremmen Er is geen twijfel mogelijk, krachtig en beheersbaar kunnen aanremmen is één van de belangrijkste kenmerken van een winnend ontwerp. Om deze reden is de 2016 YZ250F dan ook uitgerust met een grotere remschijf (Ø 270 mm) in het voorwiel, die niet alleen zorgt voor meer remcontrole maar ook een aanzienlijke verbeterde doseerbare remkracht.
Yamaha Power Tuner Via de optionele Yamaha Power Tuner kunnen de bezitters van een YZ250F het motormanagement op een makkelijke manier aanpassen aan de verschillende rijomstandigheden. Dit eenvoudig te bedienen apparaat kan men zonder gebruik van een extra computer rechtstreeks verbinden met de motor. Voor 2016 is de software van de Yamaha Power Tuner geoptimaliseerd en voorzien van nieuwe fabrieksinstellingen. 2016 YZ250F Kenmerken * Nieuwe lichtgewicht zuiger * Aangepaste drijfstang * Geoptimaliseerde krukas en balansas * Nieuwe ECU mapping * Grotere diameter remschijf vóór (Ø 270 mm) * Geraffineerde koppeling- en schakelmechanisme * Herziene afstelling van de achtervering
Limited Edition 60th Anniversary In 1955 vervaardigde Yamaha haar eerste motorfiets, de 125cc 2-takt YA-1. En om Yamaha Motor Corp. haar 60ste verjaardag te markeren en om hulde te brengen aan de talrijke racelegendes die successen hebben gevierd, zal de 2016 YZ250F gelimiteerd beschikbaar zijn in een speciale geel/zwarte 'Speedblock' uitvoering. Evenals het bijzondere kleurenschema zal de beperkt leverbare en unieke YZ250F Limited Edition 60th Anniversary standaard worden uitgerust met een Akrapovic slip-on uitlaatdemper, GYTR koppelingsdeksel, speciale handbeschermers en de Yamaha Power Tuner.
Beschikbare kleuren: - Racing Blue - Yellow Speedblock (Limited Edition 60th Anniversary)
Beschikbaarheid De 2016 YZ250F is leverbaar vanaf eind augustus 2015. De adviesverkoopprijzen van zowel de 2016 YZ250F als de 2016 YZ250F Limited Edition 60th Anniversary zal in een later stadium bekend gemaakt worden.
2016 WR250F Sinds de introductie van de 2015 WR250F heeft dit model al vele successen geboekt en staat Yamaha aan de top in de ruige en veeleisende enduro-wereld.
Geïnspireerd op de nieuwste generatie YZ250F en voorzien van een speciaal ontwikkeld motorblok en een geavanceerd aluminium chassis, is de WR250F voor het modeljaar 2016 voorzien van nieuwe zwarte velgen en nieuw graphics.
Beschikbaarheid De 2016 WR250F is leverbaar vanaf oktober 2015.
De adviesverkoopprijs van de 2016 WR250F, inclusief standaard Competitie Kit, zal in een later stadium bekend gemaakt worden.
Originele Yamaha accessoires Yamaha Motor heeft voor alle 2016 Competitie en 2016 Enduro modellen een breed scala aan originele accessoires beschikbaar en omvat alles, van gereedschappen, service onderdelen, uitlaatdempers tot diverse GYTR en speciale race kit onderdelen.
Race kit onderdelen die in nauwe samenwerking met Yamaha Rinaldi R&D (YRRD) zijn ontwikkeld.
Kenmerken 2016 Competitie modellen 2016 YZ250 kleur Racing Blue Nieuwe zwarte velgen en nieuwe graphics 2016 YZ125 kleur Racing Blue Nieuwe zwarte velgen en nieuwe graphics 2016 YZ85LW kleur Racing Blue Nieuwe zwarte velgen en nieuwe graphics 2016 TTR-110E kleur Racing Blue Nieuwe graphics 2016 PW50 kleur Racing Blue Nieuwe graphics
Beschikbaarheid De 2016 YZ250, de 2016 YZ125, de 2016 TTR-110E, de 2016 YZ85LW en de 2016 PW50 zijn leverbaar vanaf eind september 2015. De adviesverkoopprijzen van de 2016 Competitie modellen zullen in een later stadium bekend gemaakt worden.
Ja, soms vlammen motards gevaarlijk dicht bij je wagen en schrik je je af en toe halfdood als er plots één tegen gestoorde snelheid voorbijraast (er zullen altijd cowboys op stalen rossen bestaan).
Maar dat geeft je nog niet het recht om de snelle tweewielers van de weg te rammen.
Een lesje dat onderstaande chauffeur nu wel geleerd heeft...
Jake en Daniel zijn twee Amerikaanse motorrijders die regelmatig samen de baan op gaan.
Onlangs liep dat bijna helemaal fout toen een vierwielige tegenligger op de verkeerde kant van de weg reed en de motomakkers bijna overhoop vlamde.
Op de koop toe sprong de roekeloze chauffeur uit zijn wagen en gaf hij de motard op zijn flikker omdat zijn kinderen in de auto zaten en die dus ontsnapt waren aan een levensgevaarlijk ongeval.
Dat eigenlijk híj in fout was, kwam niet aan bod in zijn onzinnige boutade.
Gelukkig dat de andere motard tussenbeide komt en een meer dan terechte kopstoot geeft aan de dwaze chauffeur.
De politie heeft de motorrijder gevat die twee weken geleden een kilometer lang op één wiel over de Brusselse Ring reed met 120 kilometer per uur.
Op een tweede filmpje dat van de man gemaakt werd, was zijn nummerplaat wel leesbaar.
Hierdoor kon hij geïdentificeerd worden.
Het eerste filmpje, gemaakt door een automobilist die het zag gebeuren, was niet bruikbaar omdat de nummerplaat niet leesbaar was.
Het incident werd echter ook nog door een andere automobilist gefilmd. En op dat filmpje is de nummerplaat wel duidelijk leesbaar.
"Uit de beelden hebben ze een nummerplaat kunnen destilleren en dan is de man uitgenodigd voor verhoor", bevestigt Peter De Waele, woordvoerder van de federale politie.
"Op zich kan hij een kleine boete krijgen, maar het zou ook kunnen dat er later beslist wordt dat de motor verbeurd verklaard wordt."
De dertiger uit Brussel is een motorfreak.
"Hij doet deze kunstjes normaal gezien op privéterrein, maar hij heeft zich toen naar eigen zeggen laten gaan en dat ook op de openbare weg gedaan.
Dat is een inbreuk waar wij niet mee lachen."
Of de man die het filmpje opnam zich gaat melden, is nog maar de vraag, want hij filmde tijdens het rijden en is daardoor zelf in overtreding.
Gek genoeg valt deze overtreding onder hetrzelfde artikel van de wegcode en hangt de filmer dezelfde boete boven het hoofd...
Groot feest gisteren in woon- en zorgcentrum Demerhof in Bilzen.
Bewoonster Liske Fuchs werd honderd jaar en dat ging niet onopgemerkt voorbij.
De kwieke dame, die vroeger steevast op haar motor door de straten van de stad te vinden was, herbeleefde haar jeugd toen ze als verrassing een rondje met de motor mocht maken.
"Jammer dat ik zelf niet meer kan rijden", klinkt het.
De eeuwige jeugd is Liske Fuchs uit Bilzen kennelijk gegeven.
Gisteren werd de nog zeer kwieke dame 100 jaar, maar de leeftijd heeft weinig vat op haar.
Netjes gekapt, mooi geschminkt en met vuurrode lippen werd ze in haar rolstoel van op haar kamer in het woon- en zorgcentrum Demerhof, waar ze sinds een jaar verblijft, tot aan de ingang van het zorgcentrum gereden.
Daar stond haar 'Jeanne' haar op te wachten, de motor waarmee Liske jarenlang rondreed in en rond Bilzen.
"Dat ik mijn oud ros nog mag zien, doet me veel deugd", zegt ze enthousiast.
Liske beleefde een prachttijd op haar oude motor van Duitse makelij uit 1931.
"Mijn man Lowie had de motor tweedehands gekocht", vertelt Liske.
"We reden er vaak mee rond. Eerst zat ik achterop maar als ik mijn man op café afzette en hij pintjes ging pakken, maakte ik een toerke in de omgeving."
Maar er was gisteren nog een extra verrassing weggelegd voor haar.
Ze werd in de zijspan van een BMW 900 cc motor gehesen en mocht een ritje rond het Demerhof maken.
"De ritjes op mijn Jeanne kwamen weer terug. Ik had de leren jas aan van toen ik nog met 'Jeanne' reed en het voelde net als toen", zegt ze.
"Het is alleen jammer dat ik zelf niet meer kan rijden."
Zelf heeft Liske een eenvoudige uitleg waarom ze honderd jaar is geworden.
"Ik ben altijd een braaf meisje geweest. Ik heb niet gerookt en bier lustte ik niet, al dronk ik af en toe wel eens een borrel."
Maar volgens kleinzoon Bart Rombouts was zijn grootmoeder wel een 'straffe madam'.
"Mijn oma sloot zich tijdens de Tweede Wereldoorlog aan bij het verzet, met name Het Geheim Leger", vertelt hij.
"Ze is een heldin want ze heeft meer dan honderd mensenlevens gered. Tijdens een inval van de Gestapo in een huis kon ze ontsnappen met de ledenlijst van verzetsmensen waar de Gestapo jacht op maakte.
Ze rende met de dossiers naar de smidse van haar pa waar ze de papieren in het vuur gooide.
Hiermee voorkwam ze dat verzetsmensen naar Duitsland zouden weggevoerd worden."
Liske knikt bij het horen van het verhaal. "Aan sabotagedaden deed ik niet mee, en ik heb ook geen mensen verklikt."
Dat het altijd een ondernemende dame geweest is, blijkt ook uit het feit dat ze al van toen ze nog een meisje was hielp in het café annex smederij en wapenwinkel van haar ouders.
"Ik was amper 15 toen ik achter de toog stond, pinten tapte en met een plateau de klanten bediende", zegt ze.
"Ik bleef wel van het bier af, en ik rookte niet. In de winkel verkochten we wapens en munitie.
De meeste klanten waren boeren die speciaal naar de winkel kwamen voor de cartouches die ik zelf vulde met lood en poeder.
Ik maakte ze extra zwaar, en dat hadden die mannen graag."
En de mannen? "Ik en mijn zussen waren als een pot stroop voor de vliegen. Dat kan je wel denken. Maar ik was een brave!"
Gisteren werd in Demerhof dus een groot feest gebouwd in aanwezigheid van Frieda Brepoels en Peter Simons, burgemeester en schepen in Bilzen.
Een reuze taart van drie op één meter werd tot in de feestzaal gebracht en flessen met bubbels werden door de senioren in Demerhof soldaat gemaakt.
En Liske genoot, net zoals ze haar hele leven deed: genieten van de fijne en mooie dingen.
Het filmpje van Liske op de moto is te bekijken op www.hln.be/liske.
De lente komt steeds dichterbij. Voor vele motorrijders nu pas het teken om hun favoriete vervoermiddel terug van stal te halen.
Maar motorrijden is niet zonder gevaar, vooral na een aantal maanden inactiviteit.
Daarom worden de komende weken, al dan niet met steun van de overheid, verschillende initiatieven georganiseerd om motorrijders veilige rijgewoonten bij te brengen of ze op te frissen.
En, als ondanks alle voorzorgsmaatregelen, een ongeval niet kan vermeden worden, kan een goede verzekering op maat soelaas brengen.
Steeds meer Belgen schaffen zich een motorfiets aan. Volgends de meest recente cijfers van de FOD Mobiliteit en van Febiac, is het aantal inschrijvingen van motorfietsen tussen 2006 en 2011 gestegen van 94.000 naar 102.000 per jaar, een stijging met 8%. De motorfiets biedt dan ook heel wat voordelen: een lager benzineverbruik, handig in de file, makkelijk te parkeren Maar wel zonder koetswerk als bescherming en dus bijzonder kwetsbaar bij een ongeval.
De statistieken zijn duidelijk: terwijl in België slechts 1% van alle rijkilometers per motor wordt afgelegd, zijn 12% van alle verkeersdoden motorrijders. Volgens de meest recente BIVV-studie over motorongevallen, was het totaal aantal verkeersdoden tussen 1997 en 2007 gedaald met 26%, terwijl het aantal motorrijders dat in het verkeer omkwam, steeg met 7%. Een typisch seizoenfenomeen is dat in het voorjaar, wellicht door een gebrek aan rijpraktijk, heel wat motorongevallen gebeuren zonder betrokken tegenpartij: in de maand april zijn er zelfs 20% meer van dit soort ongevallen ten opzichte van de rest van het jaar1.
Rijgedrag optimaliseren
Aan dit laatste fenomeen kan wel degelijk worden verholpen. Deze dagen worden immers verschillende initiatieven georganiseerd die de motorrijder helpen om, na een lange periode van inactiviteit, het juiste, lees veilig, rijgedrag en -gevoel terug te vinden. Het meest bekende initiatief is wellicht het "Opstartweekend", een organisatie van de vzw MAG (Motorcycle Action Group Belgium) in samenwerking met de Vlaamse overheid. Die organisatie vindt dit jaar voor de 9de maal plaats op 29 en 30 maart en dit op 8 locaties in Vlaanderen. Het hele weekend kan elke motorrijder er gratis en van ervaren rijinstructeurs tal van praktische tips krijgen en, onder hun begeleiding, zijn rijtechniek terug inoefenen en bijschaven op een afgesloten parcours.
De juiste uitrusting dragen
Om het risico op een ongeval en de gevolgen ervan te beperken, gelden enkele eenvoudige basisregels: anticiperen op mogelijke reacties van andere weggebruikers, ver en met een breed zicht vooruitkijken, zo zichtbaar mogelijk zijn, de lichten van de motor ook overdag aansteken, zijn remtechniek verfijnen en, niet in het minst, beschermende kledij dragen. Een K.B. van 1 september 2011 verplicht elke motorrijder trouwens om volgende uitrusting te dragen:
een motorhelm in een schokdempend materiaal en die hoofd, kin en schedel correct beschermt;
een motorvest of motorpak uit leer of kunststof met versterkte elementen en retroreflecterende banden;
een lange broek die beter beschermt tegen schaafwonden;
motorhandschoenen;
laarzen of hoge schoenen die de enkels beschermen.
Goed verzekerd zijn
Ondanks alle voorzorgsmaatregelen is het risico van een ongeval nooit uit te sluiten. Of het nu enkel gaat om blikschade of ook om kwetsuren, een goede verzekering kan je veel narigheid besparen. Wettelijk ben je verplicht om minimaal je burgerlijke aansprakelijkheid (B.A.) te verzekeren. Maar zoals gezegd loopt de motorrijder, meer dan welke weggebruiker ook, nog heel wat andere verkeersrisicos. Risicos waarvoor het niet altijd eenvoudig is om een passende verzekering te vinden, omdat slechts een beperkt aantal verzekeringsmaatschappijen aan deze doelgroep een totaaloplossing bieden. AG Insurance stelt motorrijders het meest volledige aanbod op de markt voor: zowel ruime basiswaarborgen als aanvullende dekkingen die beantwoorden aan de behoeften van de klant. Naast de verplichte dekking B.A. omvat dit aanbod ook:
onmiddellijke bijstand 24u/24 indien de motor onbruikbaar is als gevolg van een ongeval in België (en tot 30 kilometer voorbij de Belgische grenzen);
een beperkte (Multirisk) of een volledige Omniumdekking (één van de weinige Omniumdekkingen op de markt, met 2 opties: Aanrijding met derden of Alle ongevallen);
het Pack Moto+, dat een aantal zeer nuttige aanvullingen bevat op de Multirisk of Omnium, waaronder een dekking voor lichamelijke letsels tot 50.000 EUR voor blijvende invaliditeit en tot 6.250 EUR voor medische kosten;
Een Top Bijstand die, als aanvulling op de dekking B.A., een wereldwijde dekking biedt van bijstand aan personen en een dekking depannage van de motor (tot 10 jaar) in alle landen vermeld op de groene kaart.
Een motorrijder uit Sint-Niklaas is vrijdagavond om 17.30 uur om het leven gekomen bij een verkeersongeval in de Patotterijstraat.
De bestuurder, een dertiger, reed tijdens een inhaalmanoeuvre op de brug over de E17 in de flank van een tegenligger die op dat moment afdraaide in de richting van de snelweg.
De man kwam zwaar ten val en overleed ter plaatse.
Dodelijk ongeval met motorrijder op Assesteenweg te Herne
Deze avond iets voor 20u is een motorrijder om het leven gekomen bij een aanrijding met een tractor op de Assesteenweg in Herfelingen.
Bij een inhaalmaneuver van een rij voertuigen kon de motorrijder, Jean V.B. uit Kester, niet tijdig meer invoegen op de rijstrook van zijn rijrichting en kwam zo frontaal in botsing met een tegemoetkomende tractor uit de andere rijrichting.
Voor het 48-jarig slachtoffer kon geen hulp meer baten.
Volgens ooggetuigen haalde de motorrijder aan een hoge snelheid een rij voertuigen in die reden in de richting van Edingen.
Die voertuigen reden achter een voertuig met een trailer.
De motorrijder zou te laat gemerkt hebben dat hij niet meer tijdig opnieuw kon invoegen op zijn rijstrook om de tegemoetkomende tractor van het landbouwbedrijf Derijcke die in de richting Herfelingen reed te ontwijken.
De motorrijder kwam in botsing met het linker voorwiel van de tractor.
Hierdoor werd hij met zijn moto weggeslingerd en kwam zo naast de rijbaan terecht.
In eerste instantie kwamen de hulpdiensten van de brandweer van Edingen ter plaatse en kort nadien ook deze van de brandweer van Tollembeek.
Ook een MUG-ploeg kwam in versterking. De reanimatiepogingen waren echter tevergeefs.
Het slachtoffer overleed dan ook ter plaatse.
De jonge bestuurder van de tractor verkeerde door het gebeuren in shock.
Gelet op de verschillende getuigenissen oordeelde de dienstdoende magistraat van het parket van Halle-Vilvoorde dat er geen verkeersdeskundige diende ter plaatse te komen.
Door het ongeval was de Assesteenweg enige tijd voor alle verkeer afgesloten.
Ik ben Guy Vandendriessche
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is gewezen rijkswachter en veiligheidsagent.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 69 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: motortoerisme, terrariumdieren, plastic modelbouw, snorrenclub,....