Druk op onderstaande knop om een positief berichtje achter te laten in mijn gastenboek (let wel : obsceniteiten worden eruitgeflikkerd !)
Motortoerisme...mijn hobby
Motortoerisme... mijn passie Enkele korte flashes uit mijn motorrijderscarrière die begon in 1972.
Regelmatig een korte impressie van de nieuwste modellen.
Ook komen de meest gekke motoren aan bod alsmede bijzondere verkeerssituaties.
Treffens en andere activiteiten.
En niet te vergeten mijn collectie 'Politie-bikes'en badges.
29-08-2014
Nieuwe KMar-motorfiets: Yamaha FJR 1300A
De Nederlandse KMar krijgt 172 nieuwe patrouille motorfietsen. Vanaf volgend jaar stroomt de nieuwe Yamaha FJR 1300A gefaseerd in.
De oude motorfietsen zijn namelijk aan het einde van hun levensduur.
Adjudant René Evers, senior medewerker sectie Logistieke Diensten en voorzitter van de gebruikersgroep Motoren,
is nauw betrokken geweest bij het samenstellen van het pakket van wensen en het testen van de nieuwe dienstfiets.
Binnen de gebruikersgroep is voor de aanschaf van de nieuwe motoren besproken welke verbeteringen er moesten komen op en aan de nieuwe motorfiets.
Zo wilden de motorrijders onder andere een navigatiesysteem, vertelt Evers. Ze werkten vaak met kaarten of schreven een route met stift op de tank. Dat is nu niet meer nodig.
De nieuwe motorfiets is een doorontwikkeling van de Yamaha FJR1300K die de KMar nu gebruikt.
De Yamaha FJR1300A is meer gestroomlijnd en heeft een hoger verstelbaar windscherm en een bredere kuip dan zijn voorganger.
De motor is voor de specifieke taken van de Marechaussee, zoals Mobiel Toezicht Veiligheid en begeleiding van militaire colonnes, op maat gemaakt.
De grootste aanpassingen zijn doorgevoerd op het dashboard. Er is een nieuwe cockpit ontworpen met een bedieningspaneel bij het linker en rechter handvat
waarmee de rijder alle vormen van licht, geluid en communicatiemiddelen (c2000 en/of analoog) kan bedienen.
Ook is er aandacht besteed aan veiligheid door de zichtbaarheid van de motorfiets te vergroten met verschillende extra (LED)-lichtsignalen in blauw en amber.
We hebben de motorfiets flink beproefd. En dat moet ook wel, want dat gebeurt ook in de praktijk, blikt Evers terug op de proof of concept.
Als je een auto tijdens een controle vanuit stilstand snel moet inhalen, vraag je het uiterste van de motorfiets. De topsnelheid en acceleratie zijn uitgebreid getest."
Handvatverwarming, leeslampje, bluetooth-functie voor de mobiele telefoon, maar ook een C2000-mobilofoon die alle andere systemen overruled, somt Evers tevreden op.
En mocht de accu van de motor leeg zijn, dan kun je heel eenvoudig de starthulpaansluiting bereiken om de accu weer op te laden.
Voor een leek verschilt de motor qua uiterlijk misschien niet veel van zijn voorganger, maar met deze nieuwe motorfiets zien we de toekomst met een positieve blik tegemoet."
Tekst Robert den Hartog Foto sergeant-1 Eva Klijn, Phil Nijhuis, Jorn Koekoek (animatie)
Gisteren in het Nederlandse Lewedorp (Borsele) door een collega-motorrijder (Wim) een nieuw (origineel Honda-) scherm laten monteren op mijn peeceetje,
plus hier en daar een herstellinkje laten uitvoeren... gezien ikzelf geen technicus ben op dit gebied, laat ik dergelijke werkjes liever over aan mensen met kennis van zaken.
Een prima kerel die Wim en een uitmuntend monteur met oog voor detail.
Het hoeft dan ook niet gezegd dat zijn eigen Honda Pacific Coast 800 in prima conditie staat
Mijn oude scherm moest er dus af en daarvoor diende er het een en ander gedemonteerd te worden.
Verslag van de werkzaamheden...
Wim had het nieuwe scherm reeds klaarliggen en begon meteen om het wat op te poetsen
Om een scherm te vervangen, moeten de beide spiegels eraf gehaald worden.
Je moet dan ook weten waar die schroefjes zitten om het geheel los te maken.
Ook de spiegels zelf moeten dan in een bepaalde stand gezet worden om aan die schroeven te geraken.
Ook het sierstuk dat als afdekplaat dienst, wordt gedemonteerd
Dan gaat het oude scherm eraf en wordt het nieuwe geplaatst.
Die stukken zijn op maat gemaakt en passen meteen op het frame.
Wim heeft oog voor detail... hij had al direct opgemerkt dat hier en daar de verkeerde schroef zat en begon meteen in zijn 'archief' te zoeken naar het juiste onderdeel.
Wim is monteur van PC-motoren (hij heeft er in zijn garage nog een viertal staan voor onderdelenreserve...) en wist meteen wat er moest vervangen worden.
De bevestigingsbeugel die het scherm op zijn plaats moet houden, wordt aangebracht en vastgeschroefd.
De afdekstrook wordt er opnieuw op gemonteerd
Klaar om de luchtrooster erin te plaatsen
Wim heeft een goed ingerichte uitgeruste garage waar hij medecollega-motorrijders uit Nederland en België met raad en daad bijstaat in de herstellingen van de motoren.
Af en toe worden daar bijeenkomsten georganiseerd waar ze dan onderling klussen en ervaringen uitwisselen.
Blijkt plots dat er een inzetstukje van een schroef 1 millimeter te lang is voor een degelijke montage.
Niet geaarzeld : Wim haalt meteen zijn slijpmachine boven en begint minutieus het kleinood op de juiste lengte te slijpen.
Vervolgens worden de elektronische fiches van de richtingaanwijzers aangesloten en zijn ook deze klaar voor montage.
De luchtrooster vooraan wordt terug aangebracht en vastgeschroefd.
De oorzaak van het loskomen van de zijluchtgaten was een afgebroken aanhechtingspunt.
Dit wordt door Wim hersteld door gebruik te maken van een snel hard wordende twee-componentenhars
Wim stelde vast dat een zijdelings verbindingsstuk van het kapsel gespleten was en dat werd vakkundig terug aan elkaar gesmolten.
Maar daarvoor moest het zadel en een zijpaneel eraf gehaald worden.
De las wordt vervolgens met een Dremel afgewerkt en verstevigd met snelstollende hars voor een nog betere aanhechting.
Ondertussen was de herstelling aan het zijluchtgat genoeg gehard en wordt met een fijn boortje een gaatje aangebracht om het geheel te kunnen vastvijzen.
Het oog van Wim viel op een aanhechtingspunt in het zijpaneel dat losgeraakt was.
Opnieuw wordt het lasapparaat bovengehaald en wordt het aanhechtingspunt vastgesmolten, afgeschuurd en met snelstollende twee-componenten-hars vastgezet.
Dit hars heeft maar heel weinig tijd nodig om te harden en zo kon in een mum van tijd het zijpaneel terug op zijn plaats gezet worden.
Nog even vastschroeven...
... het zijdelingse luchtgat er terug in plaatsen...
... het zadel terug monteren en vastschroeven... en klaar is kees (euh Wim) !
Na afscheid te hebben genomen, vatte ik mijn terugreis naar Belgie aan en kon ik bij het buitenrijden van de 6 kilometerlange Westerscheldetunnel bij Terneuzen nog vlug een kiekje nemen.
Ik ben Guy Vandendriessche
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is gewezen rijkswachter en veiligheidsagent.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 69 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: motortoerisme, terrariumdieren, plastic modelbouw, snorrenclub,....