Druk op onderstaande knop om een positief berichtje achter te laten in mijn gastenboek (let wel : obsceniteiten worden eruitgeflikkerd !)
Motortoerisme...mijn hobby
Motortoerisme... mijn passie Enkele korte flashes uit mijn motorrijderscarrière die begon in 1972.
Regelmatig een korte impressie van de nieuwste modellen.
Ook komen de meest gekke motoren aan bod alsmede bijzondere verkeerssituaties.
Treffens en andere activiteiten.
En niet te vergeten mijn collectie 'Politie-bikes'en badges.
04-08-2012
13de Terrasrit â Zelzate 4 augustus 2012
13de
Terrasrit Zelzate 4 augustus 2012
09.00u
: aankomst Zelzate...
Cafe Bristol nog niet open... moeten wachten
tot 09.30u voor een koffie...
09.45u start Dit waren de te volgen pijltjes
Wachtebeke
(landwegen en bossen) (foto dreef)
we volgen de Krekenroute
Het Krekengebied is het meest noordelijke deel van het Meetjesland. Het hele landschap draagt er de sporen van de eeuwenlange strijd tegen de zee, die dikwijls overwonnen werd, maar even vaak keihard terugsloeg. In Waterland-Oudeman steekt de route de grens met Nederland over, om de polders van Zeeuws-Vlaanderen te ontdekken. In Terneuzen komen we even tot aan de imposante Westerschelde.
Ook in het zuiden van het Waasland liet de sluwe Reynaert overal sporen na. In Sint-Niklaas start je voor een tocht langs het Rupelmonde van Mercator en langs Scheldegemeente Temse. Na de Waasmunsterse Heide volgen we de pijlen naar Lokeren. Voorbij Lochristi en het provinciaal domein Puyenbroeck rij je naar Daknam. Via Sinaai en Belsele rijden we terug naar Sint-Niklaas.
Wachtebeke we volgen een baantje langs de autosnelweg
Zelzate.
Beoordeling : Ondanks de mooie landelijke wegen en beboste domeinen, weinig soeps wat betreft 'bezienswaardigheden'. Deze streek is een vlakke landbouwstreek, zonder hoogtes en laagtes, met afwisseld maïs- en graanvelden en bebossing. Verder niets. Maar de route was wel goed bepijld... evenwel spannend, want de pijltjes hingen pas (meestal zonder voorafgaande waarschuwing) op de afslag, de splitsing of het kruispunt ! Af en toe was het 'keren' geblazen. Een echte zoektocht... dat heeft ook zijn charmes. Het is duidelijk dat het nieuwe bestuur (de club is pas een drietal jaar terug heropgericht) nog geen kaas gegeten heeft wat organiseren en 'pijltjes hangen' betreft. Komt wel goed met de jaren...
11de
Kanaaltreffen van MC Down Under uit Oudenburg.
Zondag
5 augustus 2012
We kwamen aan in Oudenburg om 09.30u... heldere hemel, fel zonnetje... dat
beloofde al veel goeds. De mooiste van de bende speelt voor wegkapitein...
Ondertussen worden al maatregelen getroffen voor de hamburgers en de hot-dogs...
Binnen was het gezelligheid troef : de barmeiden en de inschrijvingstafel...
Even een kiekje van de talrijke mooie trofeeën...
We
beginnen met kilometers kronkelweggetjes door de landerijen tot we in
het centrum van De Haan arriveren... een fanatieke inwoner heeft dat
goed geïllustreerd op zijn gevel (foto haan)...
Verder
naar Nieuwmunster ... Zuienkerke ... we volgen een tijdje de
Vierkerkenroute ... en weer de landerijen in tot bij Blankenberge ...
weer naar Zuienkerke ... Houtave ... Varsenare ... en daar zoeven we
de bossen van het Domein Tu-dor in ...
even oprijden tot bij het
kasteel... (foto)
Loppem
... Heidelberg ... Zedelgem ... in Snellegem liggen de wegen er nat
bij : hier hebben ze al een bui gegeten ! ... we zitten op de
Permekeroute ... Zerkegem ... Bekegem ... en hier hebben ze een ware
'knuffelzone' : wat we hier voor en na schooltijd te zien krijgen is
me een raadsel... (foto)
We
komen aan de Witte Molen van Roksem (foto) De Witte Molen is een windmolen in Roksem, een deelgemeente van het West-Vlaamse stadje Oudenburg. De Witte Molen, aan de Zeeweg, is een bergmolen waarin zowel meel als olie kan worden gemalen. In de eerste helft van de 17e eeuw werd hier een eerste houten staakmolen gebouwd. Deze molen staat op de Ferrariskaart (1770-1778) vermeld als "Rockxem-molen". De huidige bakstenen bergmolen kwam er in 1843 waarbij men onderdelen van de oude houten molen heeft gebruikt. Er staan namelijk 18de-eeuwse datums vermeld op enkele balken. Stad Oudenburg, die de molen in erfpacht heeft, liet de molen restaureren. Op de open monumentendag van 13 september 2003 werd de molen nog eens feestelijk ingehuldigd.
In 2010 zou de Witte Molen opnieuw gerestaureerd moeten zijn, maar de onderdelen liggen er nog steeds naast. De molen draaide niet meer nadat in 2008 problemen in de askop ontstonden.
We
rijden een stukje af van de Hoevenroute.
Deze autoroute met een totale afstand van 76 kilometer, verkent het polderlandschap tussen Oostende en Diksmuide, een gebied dat deel uitmaakt van de Grote Westpolder; dit is een op de zee teruggewonnen landstreek met een vrij uitgesproken agrarisch karakter, dat bepaald wordt door weiden, akkers en boerenhoven. Tijdens deze route worden de boerderijen centraal geplaatst, want trekpleisters langsheen deze tocht zijn onder andere: de Oudenburgse abdijhoeve, de Viconia-kasteelhoeve, de imposante Schoorbakkehoeve, het Fleriskot en de Spermalie-hofstede aangedaan. Andere bezienswaardigheden daarentegen worden gevormd door de Keignaertkreek, het Romaanse kerkje van Ettelgem, het landschap van Moere-Nieuwland, de Godelieve-abdij van Gistel, het natuurreservaat van Stuivekenskerke, het Fort van Nieuwen Damme en het koninklijk domein van Raversijde. Om het de autobestuurders een stuk makkelijker te maken is deze Hoevenroute als provinciale autoroute over het gehele parcours met zeshoekige bordjes bewegwijzerd. En voor de realisatie van dit routeproject stonden het Vlaams Commisariaat-Generaal voor Toerisme, het West-Vlaams provinciebestuur en de steden Oostende, Middelkerke, Gistel, Oudenburg en Diksmuide in, waarbij de algemene coördinatie werd waargenomen door de Westvlaamse Vereniging voor de Vrije Tijd v.z.w.
Wil je nog meer te weten komen over deze Hoevenroute, ga dan naar de website van het Brugse Ommeland via deze link: http://www.brugseommeland.be en klik daar dan door op routes.
Af en toe heeft de organisatie er goed aan gedaan om hier en daar van die gevarenbordjes te plaatsen, vooral waar de landelijke wegen bezaaid waren met grind...
1ste
controlepunt te Westkerke : cafe 'tKroegje... het is 11.22u. (foto)
De
organisatoren hebben zelfs de 'snelle jongens' voorzien van een extra
waarschuwing : Flitspaal !!! Maar die stond da n weer heel dicht na
het bord / velen zullen hier hard op de rem gestaan hebben !
...(foto)
Eernegem
... Koekelare ... tja, veel plaats bleef er niet over voor een tegenligger...
Ichtegem ... Daar hebben ze een 'Plezanten Hof' :
dat zal de Fons van de 'Opnieuw-Plezant-Club' deugd doen / misschien
kan hij in de toekomst daar wel eens een meeting organiseren !!
...(foto)
Mijn
bankkaart doet het niet bij het tanken en die gasten met hun prachtige GoldWings
hebben mij bij dat Gulf-station van nafte voorzien : ik heb ze
natuurlijk in cash terugbetaald... (foto)
We
rijden een stukje Houtlandroute en Boskapelroute...
De 81 km-lange Houtlandroute met vertrekplaats het Kasteel Ravenhof in Torhout, leidt je door het West-Vlaamse Houtland tussen Brugge en
Torhout. Kenmerkend voor de streek zijn de vele bossen en houtkanten. De route
start in Torhout en gaat dan via rustige secundaire wegen naar Koekelare,
Ichtegem, Aartrijke en Zedelgem. De route is zo opgevat dat de rondrit kan
worden gecombineerd met een korte wandeling in de kasteeldomeinen die zich
langsheen het tracé situeren. De 44 km-lange Boskapelfietsroute met startplaats in Ichtegem is vernoemd naar de Boskapel werd in de 19de eeuw gebouwd door de edelman Auguste de Tserclaes de Wommersom als dank voor een genezing. In 1875 werd het gebouwtje eigendom van de Bekegemse kerkfabriek. Sinds 1948 is er op Pinkstermaandag een jaarlijkse bedevaart naar de kapel. Deze werd ingericht door Pastoor Nijs. In de meimaand wordt er de rozenkrans op zondag om 19.00 u. op maandag, woensdag en vrijdag om 20.00 u gebeden. Op de eerste zondag van oktober wordt er een bedevaart gehouden van de kerk van Bekegem naar de Boskapel.
Koekelare
... Handzame ... Bovekerke ... Vladslo ... en daar zenden de kerels
die de pijltjes hebben opgehangen ons in een verboden zone. (foto)...
Jongens
pas daar mee op : als er ene 'local' de politie opbeld en die
plaatsen zich zo ongeveer halverwege die weg, dan gaan alle
motorrijders die ze pakken betalen !!!
Esen
... Woumen ... 2de controle in de 'ijshoeve' 'tMadeliefje... en den diene zal deugd gehad hebben van zijn aarbeiencoupke !! (foto)
We
rijden langsheen het waterzuiveringsstation De Blankaart (foto)
We
rijden tot bij de Houthulstbrug en rijden een eindje langs de
Ijzer... de Knokkebrug Houthulst over... Nieuwkapelle ... Lo ...
opnieuw Nieuwkapelle ... dit is het windmolenproject De Put ...(foto)
Oudekapelle
... Lampernisse ... Oostkerke ... we volgen de N35 richting Veurne en
slaan af richting Stuivekenskerke ... Kaaskerke ... Stuivekenskerke
... en we zitten nu op de IJzerfrontroute...
Deze 79km-lange toeristische autoroute verkent het polderlandschap tussen Nieuwpoort, Koekelare en Diksmuide. Centraal thema vormt het gebeuren tijdens de Eerste Wereldoorlog. De route vangt aan in Diksmuide. Vier jaar lang vormde de IJzer hier de frontlijn. Tal van relicten, monumenten en begraafplaatsen herinneren hieraan.
Pervijze
... en hier hebben we één van de weinige 'rechte' stukken weg
in het ganse traject richting Schore / dat moet een opluchting zijn voor de 'laagvliegers'
die hier na urenlang die kronkelweggetjes te hebben getrotseerd -
voor een aantal kilometers eens alle registers kunnen openzetten ...
we rijden weer een stukje Hoevenroute .. over de Ijzer en we komen
aan in Schore ...
we
volgen een stukje N367 en slaan af naar Mannekensvere... even buiten
de bebouwde kom, vind ik een bankje om even de benen te strekken en
een 'stuutje' te eten / het is inmiddels al 13.30u geworden ...
(foto)
Dan
gaat het langs de vaartdijk tot aan de Rattevallebrug van Middelkerke...
Ook de naam van het aanlengende restaurant waar de lekkerbekken aan hun trekken komen! Wat eens een volkcafeetje langs de Plassendaelevaart was, werd eind jaren 80 gerenoveerd tot een knus restaurantje, waar Koen en Claudette ondertussen al 25 jaar hun gasten ontvangen. Tussen 14 en 17.30 u. kun je er terecht voor verrukkelijke pannenkoeken, wafels en roomijs. Op ons zonnig en verwarmd terras kun je s middags of s avonds eveneens genieten van onze specialiteiten van het huis: een blond of bruin Rattevallekuipje en heerlijk gegrilde ribbetjes. En niet te vergeten: de kleintjes kunnen ravotten op het speelpleintje en in het springkasteel. Binnen zijn er 64 zitplaatsen, op het terras buiten kunnen zon 70 personen plaatsnemen.
komen we
via Westende in Middelkerke ... foto verpakte grasbalen...
Bij
het binnenrijden van Slijpe zien we dat staan : ROZE VAN VOOR TOT
ACHTER INCLUIS DE GARAGE !!!!!! Nog net niet zijn dak en zijn deuren...Ik mag er niet aan denken wie daarin
wil leven ! (foto)
Af
en toe komen op splitsingen waar een flauwe grappenmaker de pijltjes
heeft omgedraaid : dan zit er niets op dan in beide richtingen te
gaan verkennen tot we opnieuw een pijltje hebben gevonden, maar dat
kan soms kilometers ver zijn !!!
Zo
ook hier bij de 42km-route van Wereldkampioen Freddy Martens...
(foto)
De fietsroute start aan het info-kantoor nabij de Sint-Theresiakapel, langs de Badenlaan in Westende-Bad. Het initiatief voor de route kwam van de gemeente Middelkerke, waarvan Lombardsijde een deelgemeente is. U maakt kennis met zowel een ruraal landschap als de kustduinen. Het is een route met opvallend veel rustbanken. Houd wel rekening mat veel wind !
Freddy Maertens was een fameus wielrenner en werd wereldkampioen in 1976 en 1981. In de zomer van 2004 kreeg hij zijn eigen fietsroute in Middelkerke in West-Vlaanderen. De route is 42 kilometer lang en loopt voornamelijk over landelijke wegen. Freddy Maertens (Lombardsijde, 13 februari 1952) is een voormalig Belgisch wielrenner, die beroepsrenner was van 1972 tot 1987. Hij won veel van zijn wedstrijden in de sprint en kon dankzij zijn uitzonderlijke kracht goed op het grote verzet rijden. De meeste zeges haalde Maertens dan ook in sprints en tijdritten. In drie deelnames aan de Tour de France won hij vijftien etappes en droeg hij negen dagen de gele trui. Driemaal won hij de groene trui voor het puntenklassement.
We
rijden nog een stukje langs het water tot in Snaaskerke en van
daaruit was het niet ver meer tot in Oudenburg... maar velen vergaten
hun stempel op te halen bij de 3de (en geheime) controle in cafe
Derby !!! (foto)
Aankomst
14.45u.
Nog
even sympatiseren met een standhouder 'voor het goede doel' en een kiekje van wat 'bikers'-spullen. Niets speciaals tenzij je van die
'hardcore'-gadgets houdt natuurlijk.
Beoordeling
: een mooie rit /een min of meer voor sommigen lastige rit want het
parcours bestond voor 90% uit landelijke kronkelwegen en voor de
'snelle machines' is dit geen must. Onderweg heel weinig
bezienswaardigheden (dat is dan voor de toeristen onder ons) en voor
de Westvlamingen is dit natuurlijk bekend terrein. Gaan we per
gelegenheid zeker nog eens overdoen...
Ik ben Guy Vandendriessche
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is gewezen rijkswachter en veiligheidsagent.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 69 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: motortoerisme, terrariumdieren, plastic modelbouw, snorrenclub,....