Druk op onderstaande knop om een positief berichtje achter te laten in mijn gastenboek (let wel : obsceniteiten worden eruitgeflikkerd !)
Motortoerisme...mijn hobby
Motortoerisme... mijn passie Enkele korte flashes uit mijn motorrijderscarrière die begon in 1972.
Regelmatig een korte impressie van de nieuwste modellen.
Ook komen de meest gekke motoren aan bod alsmede bijzondere verkeerssituaties.
Treffens en andere activiteiten.
En niet te vergeten mijn collectie 'Politie-bikes'en badges.
17-05-2011
PC François op cursus...
'Dagen
Veilig Motorrijden 2011'
Binnenkort, wanneer de eerste zonnige lentedagen zich aandienen, halen
veel motorliefhebbers hun motorfiets opnieuw van stal. Bovendien zorgt het
groot aantal wegenwerken en files er ook voor dat meer en meer mensen kiezen
om hun woon-werkverkeer met de motorfiets te doen. Niet altijd zonder
risicos, zo blijkt. Jaarlijks raken nog teveel motorrijders betrokken in een
ongeval. Het inoefenen van rijvaardigheid en het opbouwen van behendigheid is
zeker geen overbodige luxe. Daarom organiseert Lokale Politie Antwerpen 'Dagen
Veilig Motorrijden'.
In 2011 vonden de Dagen Veilig Motorrijden plaats op zondag 8 en op zondag 15
mei. Deelnemen was gratis en iedereen is welkom.
Er werd een parcours uitgestippeld doorheen het havengebied, waarbij op een
aantal locaties behendigheids- en stuurvaardigheidsproeven opgesteld staan.
De oefeningen werden begeleid door motorrijders van de verkeerspolitie van
Antwerpen.
De proeven reikten motorrijders een aantal technieken en inzichten
aan om veilig deel te nemen aan het steeds drukkere verkeer. Bovendien leerden
ze tijdens de proeven ook hun eigen beperkingen en die van je motorfiets
beter kennen.
Niet alleen de praktijk telt. Zo is het ook belangrijk dat een motorrijder de
verkeersregels kent en weet wat je juist wel en niet mag in het verkeer. Om
deze kennis te testen werden bij een aantal proeven borden geplaatst met
specifieke verkeersvragen.
We werkten tijdens beide dagen met een gespreid vertrekuur.
Zo werd de wachttijd bij de proeven beperkt en kreeg iedereen de kans om
bij te leren.
Motorrijders uit de politiezone Neteland (Grobbendonk, Herentals, Herenthout,
Olen, Vorselaar) waren ook van harte welkom. Men vertrok op de 'Dagen Veilig
Motorrijden' in colonne vanuit Herentals naar Antwerpen.
---------------------------------------
Hallo beste vrienden,
Heb met enkele mensen uit de vriendenkring deelgenomen aan
een opfrissingscursus veilig motorrijden georganiseerd door de politie
Antwerpen, in onderstaande link vinden jullie de foto's die daarvan zijn
genomen.
Het was een leuke (=plezante) ervaring en heerlijke dag geworden, kan
ik enkel maar aanbevelen om er aan deel te nemen.
De cursus was verspreid over 2 dagen die weeral voorbij
zijn, hopelijk doen ze het volgend jaar weer en nemen we er opnieuw aan
deel.
Bij de federale politie is de instroom van nieuwe
politiemotorrijders, de zogenaamde zwaantjes, zorgwekkend klein. Dat meldt het
VT4-actuamagazine Vlaanderen Vandaag.
De
wegpolitie telt in heel België momenteel 1.071 zwaantjes. Maar zowat een derde
daarvan gaat tegen 2015 met pensioen en er is onvoldoende instroom om dat
verlies op te vangen, zegt de redactie van Vlaanderen Vandaag.
Er zijn verschillende redenen voor het gebrek aan instroom. Om te beginnen zijn
er sinds de eenmaking van de politiediensten veel meer lokale politiezones die
ook motorrijders hebben. En politiemotards werken nu eenmaal het liefst zo
dicht mogelijk bij huis. Bovendien is de opleiding zwaar en komt de
maandenlange training bovenop de standaardopleiding tot inspecteur.
Mogelijk vinden jonge mensen de vergoeding ook onvoldoende opwegen tegen de
objectieve risico's die eigen zijn aan het werk van zwaantje. -----------------------------------------
'Zwaantjes
met uitsterven bedreigd': dat bericht werd woensdag de wereld in gestuurd.
"Overdreven", zegt Jurgen Dhaene van de Federale Wegpolitie.
"Maar feit is wel dat een derde van onze motorrijders tegen 2015 de
pensioenleeftijd heeft bereikt."
De motorrijders van de Federale Wegpolitie - zwaantjes in de volksmond -
dreigen tegen 2015 met een tekort aan manschappen te vallen.
"Dertig procent van de motards wordt binnen de vijf jaar 56, wat
wil zeggen dat ze de pensioenleeftijd van een ex-rijkswachter hebben
bereikt", verduidelijkt Dhaene.
"We verwachten wel dat niet iedereen ook effectief op pensioen
gaat. Daarnaast is de instroom niet altijd even makkelijk. Er is een
ingangsexamen en vervolgens een zware opleiding van vijf maanden, die de agent
bovenop zijn opleiding tot inspecteur moet volgen. We gaan er een modulair
systeem van maken, waardoor een motoragent al na een minimumopleiding van een
maand kan beginnen. De rest van de training wordt dan tijdens de loopbaan
gegeven. We hopen het zo iets aantrekkelijker te maken."
Het is een afwisselende job, maar het kan al eens gevaarlijk worden.
"Als je uit stilstaande positie een voertuig moet inhalen dat 180 of zelfs
200 km per uur rijdt, moet je er natuurlijk alles uithalen wat erin zit",
klinkt het.
En dat is waar het schoentje mogelijk ook wringt: jonge mensen zouden
vinden dat de vergoeding onvoldoende opweegt tegen de risico's van de job.
Een 20-jarige motorrijder uit Boskoop is om het leven gekomen door een ongeval op de N207 bij Bergambacht. Dat heeft de politie laten weten. De man reed frontaal op een auto van de huisartsenpost die met zwaailicht en sirene een rij auto's inhaalde die voor een verkeerslicht stond.
Het ongeval gebeurde zaterdag rond drie uur. De motorrijder kwam uit de richting Schoonhoven en sloeg op de kruising N210/N207 rechtsaf richting Bergambacht. Op dat moment kwam de auto van de huisartsenpost op de verkeerde weghelft aanrijden waarna de frontale botsing ontstond.
De motorrijder werd naar het ziekenhuis gebracht waar hij later overleed.
Ik ben Guy Vandendriessche
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is gewezen rijkswachter en veiligheidsagent.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 70 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: motortoerisme, terrariumdieren, plastic modelbouw, snorrenclub,....