Druk op onderstaande knop om een positief berichtje achter te laten in mijn gastenboek (let wel : obsceniteiten worden eruitgeflikkerd !)
Motortoerisme...mijn hobby
Motortoerisme... mijn passie Enkele korte flashes uit mijn motorrijderscarrière die begon in 1972.
Regelmatig een korte impressie van de nieuwste modellen.
Ook komen de meest gekke motoren aan bod alsmede bijzondere verkeerssituaties.
Treffens en andere activiteiten.
En niet te vergeten mijn collectie 'Politie-bikes'en badges.
21-03-2015
Een 'opfrissing' helpt ongevallen voorkomen
De lente komt steeds dichterbij. Voor vele motorrijders nu pas het teken om hun favoriete vervoermiddel terug van stal te halen.
Maar motorrijden is niet zonder gevaar, vooral na een aantal maanden inactiviteit.
Daarom worden de komende weken, al dan niet met steun van de overheid, verschillende initiatieven georganiseerd om motorrijders veilige rijgewoonten bij te brengen of ze op te frissen.
En, als ondanks alle voorzorgsmaatregelen, een ongeval niet kan vermeden worden, kan een goede verzekering op maat soelaas brengen.
Steeds meer Belgen schaffen zich een motorfiets aan. Volgends de meest recente cijfers van de FOD Mobiliteit en van Febiac, is het aantal inschrijvingen van motorfietsen tussen 2006 en 2011 gestegen van 94.000 naar 102.000 per jaar, een stijging met 8%. De motorfiets biedt dan ook heel wat voordelen: een lager benzineverbruik, handig in de file, makkelijk te parkeren Maar wel zonder koetswerk als bescherming en dus bijzonder kwetsbaar bij een ongeval.
De statistieken zijn duidelijk: terwijl in België slechts 1% van alle rijkilometers per motor wordt afgelegd, zijn 12% van alle verkeersdoden motorrijders. Volgens de meest recente BIVV-studie over motorongevallen, was het totaal aantal verkeersdoden tussen 1997 en 2007 gedaald met 26%, terwijl het aantal motorrijders dat in het verkeer omkwam, steeg met 7%. Een typisch seizoenfenomeen is dat in het voorjaar, wellicht door een gebrek aan rijpraktijk, heel wat motorongevallen gebeuren zonder betrokken tegenpartij: in de maand april zijn er zelfs 20% meer van dit soort ongevallen ten opzichte van de rest van het jaar1.
Rijgedrag optimaliseren
Aan dit laatste fenomeen kan wel degelijk worden verholpen. Deze dagen worden immers verschillende initiatieven georganiseerd die de motorrijder helpen om, na een lange periode van inactiviteit, het juiste, lees veilig, rijgedrag en -gevoel terug te vinden. Het meest bekende initiatief is wellicht het "Opstartweekend", een organisatie van de vzw MAG (Motorcycle Action Group Belgium) in samenwerking met de Vlaamse overheid. Die organisatie vindt dit jaar voor de 9de maal plaats op 29 en 30 maart en dit op 8 locaties in Vlaanderen. Het hele weekend kan elke motorrijder er gratis en van ervaren rijinstructeurs tal van praktische tips krijgen en, onder hun begeleiding, zijn rijtechniek terug inoefenen en bijschaven op een afgesloten parcours.
De juiste uitrusting dragen
Om het risico op een ongeval en de gevolgen ervan te beperken, gelden enkele eenvoudige basisregels: anticiperen op mogelijke reacties van andere weggebruikers, ver en met een breed zicht vooruitkijken, zo zichtbaar mogelijk zijn, de lichten van de motor ook overdag aansteken, zijn remtechniek verfijnen en, niet in het minst, beschermende kledij dragen. Een K.B. van 1 september 2011 verplicht elke motorrijder trouwens om volgende uitrusting te dragen:
een motorhelm in een schokdempend materiaal en die hoofd, kin en schedel correct beschermt;
een motorvest of motorpak uit leer of kunststof met versterkte elementen en retroreflecterende banden;
een lange broek die beter beschermt tegen schaafwonden;
motorhandschoenen;
laarzen of hoge schoenen die de enkels beschermen.
Goed verzekerd zijn
Ondanks alle voorzorgsmaatregelen is het risico van een ongeval nooit uit te sluiten. Of het nu enkel gaat om blikschade of ook om kwetsuren, een goede verzekering kan je veel narigheid besparen. Wettelijk ben je verplicht om minimaal je burgerlijke aansprakelijkheid (B.A.) te verzekeren. Maar zoals gezegd loopt de motorrijder, meer dan welke weggebruiker ook, nog heel wat andere verkeersrisicos. Risicos waarvoor het niet altijd eenvoudig is om een passende verzekering te vinden, omdat slechts een beperkt aantal verzekeringsmaatschappijen aan deze doelgroep een totaaloplossing bieden. AG Insurance stelt motorrijders het meest volledige aanbod op de markt voor: zowel ruime basiswaarborgen als aanvullende dekkingen die beantwoorden aan de behoeften van de klant. Naast de verplichte dekking B.A. omvat dit aanbod ook:
onmiddellijke bijstand 24u/24 indien de motor onbruikbaar is als gevolg van een ongeval in België (en tot 30 kilometer voorbij de Belgische grenzen);
een beperkte (Multirisk) of een volledige Omniumdekking (één van de weinige Omniumdekkingen op de markt, met 2 opties: Aanrijding met derden of Alle ongevallen);
het Pack Moto+, dat een aantal zeer nuttige aanvullingen bevat op de Multirisk of Omnium, waaronder een dekking voor lichamelijke letsels tot 50.000 EUR voor blijvende invaliditeit en tot 6.250 EUR voor medische kosten;
Een Top Bijstand die, als aanvulling op de dekking B.A., een wereldwijde dekking biedt van bijstand aan personen en een dekking depannage van de motor (tot 10 jaar) in alle landen vermeld op de groene kaart.
Een motorrijder uit Sint-Niklaas is vrijdagavond om 17.30 uur om het leven gekomen bij een verkeersongeval in de Patotterijstraat.
De bestuurder, een dertiger, reed tijdens een inhaalmanoeuvre op de brug over de E17 in de flank van een tegenligger die op dat moment afdraaide in de richting van de snelweg.
De man kwam zwaar ten val en overleed ter plaatse.
Dodelijk ongeval met motorrijder op Assesteenweg te Herne
Deze avond iets voor 20u is een motorrijder om het leven gekomen bij een aanrijding met een tractor op de Assesteenweg in Herfelingen.
Bij een inhaalmaneuver van een rij voertuigen kon de motorrijder, Jean V.B. uit Kester, niet tijdig meer invoegen op de rijstrook van zijn rijrichting en kwam zo frontaal in botsing met een tegemoetkomende tractor uit de andere rijrichting.
Voor het 48-jarig slachtoffer kon geen hulp meer baten.
Volgens ooggetuigen haalde de motorrijder aan een hoge snelheid een rij voertuigen in die reden in de richting van Edingen.
Die voertuigen reden achter een voertuig met een trailer.
De motorrijder zou te laat gemerkt hebben dat hij niet meer tijdig opnieuw kon invoegen op zijn rijstrook om de tegemoetkomende tractor van het landbouwbedrijf Derijcke die in de richting Herfelingen reed te ontwijken.
De motorrijder kwam in botsing met het linker voorwiel van de tractor.
Hierdoor werd hij met zijn moto weggeslingerd en kwam zo naast de rijbaan terecht.
In eerste instantie kwamen de hulpdiensten van de brandweer van Edingen ter plaatse en kort nadien ook deze van de brandweer van Tollembeek.
Ook een MUG-ploeg kwam in versterking. De reanimatiepogingen waren echter tevergeefs.
Het slachtoffer overleed dan ook ter plaatse.
De jonge bestuurder van de tractor verkeerde door het gebeuren in shock.
Gelet op de verschillende getuigenissen oordeelde de dienstdoende magistraat van het parket van Halle-Vilvoorde dat er geen verkeersdeskundige diende ter plaatse te komen.
Door het ongeval was de Assesteenweg enige tijd voor alle verkeer afgesloten.
Een motorrijder van 62 jaar uit Oostende is deze voormiddag gewond geraakt bij een zwaar verkeersongeval op de N33 in Moere, een deelgemeente van Gistel.
Het ongeval gebeurde rond 11uur, op het kruispunt van de Torhoutsebaan, de Oostendesteenweg, de Moerdijkstraat en de Provincieweg.
De motorrijder kwam uit Oostende toen een personenwagen uit tegenovergestelde richting de Provincieweg wou inslaan. De motorrijde kon een botsing niet meer vermijden. De man kwam zwaar ten val. De bestuurster van de auto, een vrouw van 74 uit Gistel, had de motorrijder wellicht niet of te laat opgemerkt.
De MUG-helikopter kwam ter plaatse. De motorrijder werd gewond afgevoerd naar het AZ Sint-Janziekenhuis in Brugge. De bestuurster van de wagen werd overgebracht naar het Sint-Rembertziekenhuis in Torhout. Beide waren niet in levensgevaar.
Bij een ongeval in de Speyestraat in Maldegem is gisterennamiddag de 37-jarige Nico Van den Eeckhout uit Maldegem om het leven gekomen.
De motorrijder knalde tegen een boom en stierf op weg naar het ziekenhuis.
De man die vader is van zes kinderen, baatte een hondenschool uit in Maldegem.
Het ongeval gebeurde rond 15.15 uur in een lichte bocht naar links in de Speyestraat in Maldegem, net voorbij het kruispunt met de Bremstraat.
Nico Van den Eeckhout kwam met zijn blauwe Yamaha-motor aangereden richting Aalterbaan.
In de bochtige weg moet de man de controle over het stuur verloren zijn. Hij week eerst uit naar rechts, corrigeerde dan en belandde opnieuw op de rijweg.
Daar ging zijn motor opnieuw naar rechts en knalde hij uiteindelijk tegen een boom.
Nico Van den Eeckhout werd van zijn motorfiets geslingerd en belandde in het midden van de weg. Het was snel duidelijk dat de man ernstig gewond was. De brandweer liet een tent aanrukken om de reanimatiepogingen van de hulpdiensten af te schermen van het publiek. De 37-jarige motorrijder werd nog naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis overgebracht, maar overleed in de ambulance op weg ernaartoe.
Van den Eeckhout was sinds vier jaar gescheiden van Valerie Lampo, die in de Speyestraat woont waar het ongeval gebeurde.
Mogelijk was de man dan ook onderweg naar zijn ex-vrouw, met wie hij drie kinderen heeft.
"Uit een eerdere relatie had Nico ook al twee kinderen en nadat wij gescheiden zijn, is hij nog eens papa geworden.
Veel contact hadden we echter niet meer", reageert zijn ex-vrouw Valerie kort.
Samen met Nico hield ze jarenlang hondenschool 't Vossenhol in de Oude Burkelslag open.
Sinds de scheiding woonde Nico daar alleen. Wellicht kwam de man gisterenmiddag van daar toen hij in de Speyestraat misging.
Het ongeval is waarschijnlijk te wijten aan een stuurfout. Of er overdreven snelheid in het spel is, was gisteren nog niet duidelijk.
Het parket van Oost-Vlaanderen stelde geen verkeersdeskundige aan omdat er geen andere voertuigen bij het ongeval betrokken waren.
In november vorig jaar gebeurde even verderop in de bochtige straat ook al een zwaar ongeval.
Een automobilist raakte toen levensgevaarlijk gewond nadat ook hij de controle over het stuur verloor en tegen een boom knalde.
Police Use Electric Chariot Scooter , Fast Motorised Off Road Segway
800w*2 Motor 19 Inch Tire Off Road Segway, Electric Chariot Scooter For Police Use
Features
1. This Electric Chariot Scooter Comes with 2 Wireless Remote controllers
2. Over-speed alert and speed control to protect drivers
3. LCD Screen display battery Status
4. 3 types of speed setting modes can be shift. (18km/h, 12km/h, 8km/h)
5. Alarm system enable/disable (we can supply GPS Tracking Device)
6. 6 super LED lights, 3 front white lights and 3 rear red
Applications
Police,security personnel patrol
Personal travel,amusement and short-distance travel
Renting in tourist attractions,parks and amusements playgrounds
Intelligent robot moving platform
Industrial park,factory,greenhouse personal transport
Commercial applications,riding it to do promotion for your product
Car partner,put into the car black box as a scooter
Air port,stadiums,indoor venues,big warehouses,major shopping centers
Exhibitions buyers travel
1. Motor -- like the heart: we use brushless quiet 800W powerful motor, can operate almost silently.
2. Imported battery -- like the blood: TESLA dedicated Samsung battery cells, 1000 times deep cycles without damage to the battery, larger capacity, 20 km milleage after only 60 minutes single charging.
3. Gyroscope -- like the brain : It will adjust its algorythm automatically when it's making a turing, so you can enjoy turing smoothly
Op de Torhoutbaan in Ichtegem kwam zaterdagavond 22 november omstreeks 21u30 een 34-jarige motorrijder om het leven bij een zwaar verkeersongeval.
De motor doorboorde de deur van een BMW. De bestuurster van de wagen werd zwaargewond overgebracht naar het ziekenhuis.
Maar de vrouw uit Koekelare overleed in het ziekenhuis aan haar verwondingen.
De motorrijder kwam vanuit de richting Oostende gereden toen hij zich even voorbij het kruispunt van de Engel in de flank van een BMW personenwagen boorde.
Volgens getuigen reed de motor zeer snel en was de klap enorm.
De brandweerkorpsen van Torhout en Gistel waren snel ter plaatse, maar voor de motorrijder kwam alle hulp te laat.
In de West-Vlaamse gemeente Ingelmunster is vrijdagmiddag een jonge motorrijder om het leven gekomen.
Het slachtoffer botste op een auto met aanhangwagen.
Het dramatisch verkeersongeval deed zich voor op de Gentstraat, waar een 23-jarige motorrijder botste op een auto met aanhangwagen, die van het containerpark kwam en de weg wilde opdraaien.
De motorrijder was op slag dood. De weg is voorlopig afgesloten.
Een deskundige van het Kortrijks parket komt ter plaatse om de omstandigheden van het ongeval te achterhalen.
De bestuurder van de personenwagen raakte niet gewond maar de bejaarde man is wel in shock.
Aan de spooroverweg op de Mechelsesteenweg in Blaasveld (Willebroek) is gisterenavond (19 sep) een motorfiets op de sporen beland.
De motorrijder, een man uit Ruisbroek, remde omdat de slagbomen van de spooroverweg naar beneden waren. Op die plaats lag echter een kleine hoeveelheid zand, afkomstig van werken.
De motorrijder schoof op het zand onderuit en de motorfiets schoof nog enkele meters verder.
De tweewieler kwam op de sporen tot stilstand. Net op dat ogenblik passeerde er een trein met een snelheid van 120 kilometer per uur.
De motorfiets werd in de lucht gekatapulteerd en kwam honderd meter verder naast de sporen tot stilstand.
De motorrijder bleef als bij wonder ongedeerd. De trein maakte een noodstop en kwam enkele honderden meters verder tot stilstand.
Na een uurtje kreeg de machinist toestemming om verder te rijden naar het station van Willebroek.
Daar konden de meer dan 500 reizigers op een andere trein overstappen.
Dit waren de pijlen die we moesten opzoeken en de weg volgen...
MTC Vrijbos uit Houthulst met hun nieuwe fluo-uitrusting...
Even dit 'specialleke' fotograferen...
We starten om 09.45u... het is nog beworlt... niet de 22° C die ons beloofd was.
We verlaten Oostende via het centrum, richting kustlijn, waar we de weg naar Middelkerke nemen via Raversijde...
Westende... en langs de vaart Passendale-Nieuwpoort komen we in deze badstad aan.
Via landelijke wegen gaat het naar Booitshoeke... Veurne... stukje langs de Lo-vaart naar Wulveringem/Vinkem... Houtem... we kruisen de N8 en komen aan in Beauvoorde.
Daar was het kasteel te bezoeken vanwege Open Monumentendag...
We rijden via landelijke wegen de Franse grens over en komen aan in Hondschoote...
Daar hebben we een eerste controlepost in De Grill... het is 11.00 u en de zon komt er door.
Er rijden weer enkele juweeltjes van Cam-An mee... een Roadster 3-wheels
Klein peeceetje naast grote broer Goldwing...
Bij het wegrijden van de controlepost, een middeleeuws kampement...
In Hondschoote hebben ze mooie kunstige straatnaamplaatjes...
Dan gaat het via Warhem naar Hoymille, waar een rommelmarkt aan de gang was... even de benen strekken...
Bergues... Bierne... GrandmilleBrugge... Brouckerque... Craywick... Merckeghem... en in Bollezeele krijgen we een tweede controlepost in de 'Au Tour du Monde'...
Het is 11.00u...
In Rubrouck passeren we een eigenaardig cafeetje ... : 100% Flamand !!
Verder naar Arneke... Wormhout... Bambecque... Les Cinq Chemins... Bray-Dunes... Leisele... Hoogstade...
En in Lo-Reninge krijgen we een derde controle in cafe Mozarthuis... het is 14.10u...
Daar ontmoet ik weer mijn Poperingse carnavalvriendin Anja en haar motard.
In Polinkhove rijden we nogmaals de Lo-vaart over.
Ik weet niet precies hoeveel keer ik deze passage al heb gedaan in mijn motorrijdersloopbaan, maar 't is nu wel de laatste keer dat ik dit plaatje schiet !
Verder naar Oudekapelle... Lampernisse... Oostkerke... en plots ziet ik in een rechterooghoek iets dat vloekt met het landschap...
Ik draai mijn karre en ik had gelijk : daar lag een helm langs de rand van de weg !
Ik nader en zie op de rand van een grasberm en een omgeploegde akker een roestige Franse 'Adrian'-helm liggen !
Wat een vondst, zo vlak in de periode waar we allemaal weer dagelijks met de Eerste Wereldoorlog geconfronteerd worden !!!
beelden dodelijk motorongeval gebruikt in campagne voor veiliger verkeer
David Holmes was amper 38 jaar oud toen hij omkwam bij een zwaar verkeersongeval.
Een camera op zijn helm filmde het hele gebeuren.
Zijn moeder heeft nu besloten de vreselijke beelden vrij te geven in de hoop dat motorrijders zich bewuster worden van hun kwetsbare rol in het verkeer.
Op de beelden is te zien hoe David enkele autos voorbij steekt en daarbij de toegelaten snelheid overschrijdt.
Op datzelfde ogenblik probeert een auto echter de weg te kruisen.
Voor alle waaghalzen onder jullie: daag het lot niet té hard uit, want dan kan het flink mislopen.
Net als in dit filmpje waarin een motorrijder een onoplettende chauffeur tegenkomt en het drama helaas niet meer kan navertellen.
David Holmes was een fervent motorrijder uit het Engelse Norfolk.
Net als zo vaak sprong de 38-jarige man op zijn Yamaha FJR1300 en trok hij zijn racemachine op de A47 ter hoogte van Honingham open tot 156 km/u.
De toegelaten snelheid daar is 96 km/u, dus David zat daar behoorlijk over.
Op een bepaald moment slaat de chauffeur van een Renault Clio uit de tegenovergestelde richting rechts af.
Helaas zag hij de razendsnelle moto niet aankomen en knalde David genadeloos hard tegen de stilstaande Renault Clio.
David vloog van zijn moto en smakte enkele meters verder roerloos tegen de grond.
Niemand die zoiets overleven kon, en daarom wou Davids moeder de beelden die gemaakt werden met een helmcamera de wereld insturen, opdat andere motorrijders er een les uit zouden kunnen leren.
Zulke zaken gebeuren nu eenmaal te vaak, dus laat het ook voor u en uw auto/speedboot/straaljager een wijze levensles zijn...
Motard zwaargewond bij aanrijding kort na familiebezoekje
In de Jolainstraat in Sint-Denijs liep gisterenmiddag motorrijder P.T. (53) uit Bernissart in Henegouwen, zware verwondingen op bij een verkeersongeval.
In een lichte bocht in de straat knalde de motorrijder met zijn Honda tegen een wagen.
Het slachtoffer werd over de auto gekatapulteerd.
Hij werd zwaargewond naar het ziekenhuis overgebracht.
Automobiliste S.V. (40) uit Roeselare bleef ongedeerd.
Het parket stelde een verkeersdeskundige aan om de precieze omstandigheden van het ongeval te onderzoeken.
De brandweer kwam ter plaatse om gelekte olie op te ruimen.
De straat bleef een tijd afgesloten voor alle verkeer.
Gisteren in het Nederlandse Lewedorp (Borsele) door een collega-motorrijder (Wim) een nieuw (origineel Honda-) scherm laten monteren op mijn peeceetje,
plus hier en daar een herstellinkje laten uitvoeren... gezien ikzelf geen technicus ben op dit gebied, laat ik dergelijke werkjes liever over aan mensen met kennis van zaken.
Een prima kerel die Wim en een uitmuntend monteur met oog voor detail.
Het hoeft dan ook niet gezegd dat zijn eigen Honda Pacific Coast 800 in prima conditie staat
Mijn oude scherm moest er dus af en daarvoor diende er het een en ander gedemonteerd te worden.
Verslag van de werkzaamheden...
Wim had het nieuwe scherm reeds klaarliggen en begon meteen om het wat op te poetsen
Om een scherm te vervangen, moeten de beide spiegels eraf gehaald worden.
Je moet dan ook weten waar die schroefjes zitten om het geheel los te maken.
Ook de spiegels zelf moeten dan in een bepaalde stand gezet worden om aan die schroeven te geraken.
Ook het sierstuk dat als afdekplaat dienst, wordt gedemonteerd
Dan gaat het oude scherm eraf en wordt het nieuwe geplaatst.
Die stukken zijn op maat gemaakt en passen meteen op het frame.
Wim heeft oog voor detail... hij had al direct opgemerkt dat hier en daar de verkeerde schroef zat en begon meteen in zijn 'archief' te zoeken naar het juiste onderdeel.
Wim is monteur van PC-motoren (hij heeft er in zijn garage nog een viertal staan voor onderdelenreserve...) en wist meteen wat er moest vervangen worden.
De bevestigingsbeugel die het scherm op zijn plaats moet houden, wordt aangebracht en vastgeschroefd.
De afdekstrook wordt er opnieuw op gemonteerd
Klaar om de luchtrooster erin te plaatsen
Wim heeft een goed ingerichte uitgeruste garage waar hij medecollega-motorrijders uit Nederland en België met raad en daad bijstaat in de herstellingen van de motoren.
Af en toe worden daar bijeenkomsten georganiseerd waar ze dan onderling klussen en ervaringen uitwisselen.
Blijkt plots dat er een inzetstukje van een schroef 1 millimeter te lang is voor een degelijke montage.
Niet geaarzeld : Wim haalt meteen zijn slijpmachine boven en begint minutieus het kleinood op de juiste lengte te slijpen.
Vervolgens worden de elektronische fiches van de richtingaanwijzers aangesloten en zijn ook deze klaar voor montage.
De luchtrooster vooraan wordt terug aangebracht en vastgeschroefd.
De oorzaak van het loskomen van de zijluchtgaten was een afgebroken aanhechtingspunt.
Dit wordt door Wim hersteld door gebruik te maken van een snel hard wordende twee-componentenhars
Wim stelde vast dat een zijdelings verbindingsstuk van het kapsel gespleten was en dat werd vakkundig terug aan elkaar gesmolten.
Maar daarvoor moest het zadel en een zijpaneel eraf gehaald worden.
De las wordt vervolgens met een Dremel afgewerkt en verstevigd met snelstollende hars voor een nog betere aanhechting.
Ondertussen was de herstelling aan het zijluchtgat genoeg gehard en wordt met een fijn boortje een gaatje aangebracht om het geheel te kunnen vastvijzen.
Het oog van Wim viel op een aanhechtingspunt in het zijpaneel dat losgeraakt was.
Opnieuw wordt het lasapparaat bovengehaald en wordt het aanhechtingspunt vastgesmolten, afgeschuurd en met snelstollende twee-componenten-hars vastgezet.
Dit hars heeft maar heel weinig tijd nodig om te harden en zo kon in een mum van tijd het zijpaneel terug op zijn plaats gezet worden.
Nog even vastschroeven...
... het zijdelingse luchtgat er terug in plaatsen...
... het zadel terug monteren en vastschroeven... en klaar is kees (euh Wim) !
Na afscheid te hebben genomen, vatte ik mijn terugreis naar Belgie aan en kon ik bij het buitenrijden van de 6 kilometerlange Westerscheldetunnel bij Terneuzen nog vlug een kiekje nemen.
De Nederlandse KMar krijgt 172 nieuwe patrouille motorfietsen. Vanaf volgend jaar stroomt de nieuwe Yamaha FJR 1300A gefaseerd in.
De oude motorfietsen zijn namelijk aan het einde van hun levensduur.
Adjudant René Evers, senior medewerker sectie Logistieke Diensten en voorzitter van de gebruikersgroep Motoren,
is nauw betrokken geweest bij het samenstellen van het pakket van wensen en het testen van de nieuwe dienstfiets.
Binnen de gebruikersgroep is voor de aanschaf van de nieuwe motoren besproken welke verbeteringen er moesten komen op en aan de nieuwe motorfiets.
Zo wilden de motorrijders onder andere een navigatiesysteem, vertelt Evers. Ze werkten vaak met kaarten of schreven een route met stift op de tank. Dat is nu niet meer nodig.
De nieuwe motorfiets is een doorontwikkeling van de Yamaha FJR1300K die de KMar nu gebruikt.
De Yamaha FJR1300A is meer gestroomlijnd en heeft een hoger verstelbaar windscherm en een bredere kuip dan zijn voorganger.
De motor is voor de specifieke taken van de Marechaussee, zoals Mobiel Toezicht Veiligheid en begeleiding van militaire colonnes, op maat gemaakt.
De grootste aanpassingen zijn doorgevoerd op het dashboard. Er is een nieuwe cockpit ontworpen met een bedieningspaneel bij het linker en rechter handvat
waarmee de rijder alle vormen van licht, geluid en communicatiemiddelen (c2000 en/of analoog) kan bedienen.
Ook is er aandacht besteed aan veiligheid door de zichtbaarheid van de motorfiets te vergroten met verschillende extra (LED)-lichtsignalen in blauw en amber.
We hebben de motorfiets flink beproefd. En dat moet ook wel, want dat gebeurt ook in de praktijk, blikt Evers terug op de proof of concept.
Als je een auto tijdens een controle vanuit stilstand snel moet inhalen, vraag je het uiterste van de motorfiets. De topsnelheid en acceleratie zijn uitgebreid getest."
Handvatverwarming, leeslampje, bluetooth-functie voor de mobiele telefoon, maar ook een C2000-mobilofoon die alle andere systemen overruled, somt Evers tevreden op.
En mocht de accu van de motor leeg zijn, dan kun je heel eenvoudig de starthulpaansluiting bereiken om de accu weer op te laden.
Voor een leek verschilt de motor qua uiterlijk misschien niet veel van zijn voorganger, maar met deze nieuwe motorfiets zien we de toekomst met een positieve blik tegemoet."
Tekst Robert den Hartog Foto sergeant-1 Eva Klijn, Phil Nijhuis, Jorn Koekoek (animatie)
Ik ben Guy Vandendriessche
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is gewezen rijkswachter en veiligheidsagent.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 69 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: motortoerisme, terrariumdieren, plastic modelbouw, snorrenclub,....