Druk op onderstaande knop om een positief berichtje achter te laten in mijn gastenboek (let wel : obsceniteiten worden eruitgeflikkerd !)
Motortoerisme...mijn hobby
Motortoerisme... mijn passie Enkele korte flashes uit mijn motorrijderscarrière die begon in 1972.
Regelmatig een korte impressie van de nieuwste modellen.
Ook komen de meest gekke motoren aan bod alsmede bijzondere verkeerssituaties.
Treffens en andere activiteiten.
En niet te vergeten mijn collectie 'Politie-bikes'en badges.
14-09-2014
17de Mosseltreffen - Oostende
Dit waren de pijlen die we moesten opzoeken en de weg volgen...
MTC Vrijbos uit Houthulst met hun nieuwe fluo-uitrusting...
Even dit 'specialleke' fotograferen...
We starten om 09.45u... het is nog beworlt... niet de 22° C die ons beloofd was.
We verlaten Oostende via het centrum, richting kustlijn, waar we de weg naar Middelkerke nemen via Raversijde...
Westende... en langs de vaart Passendale-Nieuwpoort komen we in deze badstad aan.
Via landelijke wegen gaat het naar Booitshoeke... Veurne... stukje langs de Lo-vaart naar Wulveringem/Vinkem... Houtem... we kruisen de N8 en komen aan in Beauvoorde.
Daar was het kasteel te bezoeken vanwege Open Monumentendag...
We rijden via landelijke wegen de Franse grens over en komen aan in Hondschoote...
Daar hebben we een eerste controlepost in De Grill... het is 11.00 u en de zon komt er door.
Er rijden weer enkele juweeltjes van Cam-An mee... een Roadster 3-wheels
Klein peeceetje naast grote broer Goldwing...
Bij het wegrijden van de controlepost, een middeleeuws kampement...
In Hondschoote hebben ze mooie kunstige straatnaamplaatjes...
Dan gaat het via Warhem naar Hoymille, waar een rommelmarkt aan de gang was... even de benen strekken...
Bergues... Bierne... GrandmilleBrugge... Brouckerque... Craywick... Merckeghem... en in Bollezeele krijgen we een tweede controlepost in de 'Au Tour du Monde'...
Het is 11.00u...
In Rubrouck passeren we een eigenaardig cafeetje ... : 100% Flamand !!
Verder naar Arneke... Wormhout... Bambecque... Les Cinq Chemins... Bray-Dunes... Leisele... Hoogstade...
En in Lo-Reninge krijgen we een derde controle in cafe Mozarthuis... het is 14.10u...
Daar ontmoet ik weer mijn Poperingse carnavalvriendin Anja en haar motard.
In Polinkhove rijden we nogmaals de Lo-vaart over.
Ik weet niet precies hoeveel keer ik deze passage al heb gedaan in mijn motorrijdersloopbaan, maar 't is nu wel de laatste keer dat ik dit plaatje schiet !
Verder naar Oudekapelle... Lampernisse... Oostkerke... en plots ziet ik in een rechterooghoek iets dat vloekt met het landschap...
Ik draai mijn karre en ik had gelijk : daar lag een helm langs de rand van de weg !
Ik nader en zie op de rand van een grasberm en een omgeploegde akker een roestige Franse 'Adrian'-helm liggen !
Wat een vondst, zo vlak in de periode waar we allemaal weer dagelijks met de Eerste Wereldoorlog geconfronteerd worden !!!
beelden dodelijk motorongeval gebruikt in campagne voor veiliger verkeer
David Holmes was amper 38 jaar oud toen hij omkwam bij een zwaar verkeersongeval.
Een camera op zijn helm filmde het hele gebeuren.
Zijn moeder heeft nu besloten de vreselijke beelden vrij te geven in de hoop dat motorrijders zich bewuster worden van hun kwetsbare rol in het verkeer.
Op de beelden is te zien hoe David enkele autos voorbij steekt en daarbij de toegelaten snelheid overschrijdt.
Op datzelfde ogenblik probeert een auto echter de weg te kruisen.
Voor alle waaghalzen onder jullie: daag het lot niet té hard uit, want dan kan het flink mislopen.
Net als in dit filmpje waarin een motorrijder een onoplettende chauffeur tegenkomt en het drama helaas niet meer kan navertellen.
David Holmes was een fervent motorrijder uit het Engelse Norfolk.
Net als zo vaak sprong de 38-jarige man op zijn Yamaha FJR1300 en trok hij zijn racemachine op de A47 ter hoogte van Honingham open tot 156 km/u.
De toegelaten snelheid daar is 96 km/u, dus David zat daar behoorlijk over.
Op een bepaald moment slaat de chauffeur van een Renault Clio uit de tegenovergestelde richting rechts af.
Helaas zag hij de razendsnelle moto niet aankomen en knalde David genadeloos hard tegen de stilstaande Renault Clio.
David vloog van zijn moto en smakte enkele meters verder roerloos tegen de grond.
Niemand die zoiets overleven kon, en daarom wou Davids moeder de beelden die gemaakt werden met een helmcamera de wereld insturen, opdat andere motorrijders er een les uit zouden kunnen leren.
Zulke zaken gebeuren nu eenmaal te vaak, dus laat het ook voor u en uw auto/speedboot/straaljager een wijze levensles zijn...
Motard zwaargewond bij aanrijding kort na familiebezoekje
In de Jolainstraat in Sint-Denijs liep gisterenmiddag motorrijder P.T. (53) uit Bernissart in Henegouwen, zware verwondingen op bij een verkeersongeval.
In een lichte bocht in de straat knalde de motorrijder met zijn Honda tegen een wagen.
Het slachtoffer werd over de auto gekatapulteerd.
Hij werd zwaargewond naar het ziekenhuis overgebracht.
Automobiliste S.V. (40) uit Roeselare bleef ongedeerd.
Het parket stelde een verkeersdeskundige aan om de precieze omstandigheden van het ongeval te onderzoeken.
De brandweer kwam ter plaatse om gelekte olie op te ruimen.
De straat bleef een tijd afgesloten voor alle verkeer.
Gisteren in het Nederlandse Lewedorp (Borsele) door een collega-motorrijder (Wim) een nieuw (origineel Honda-) scherm laten monteren op mijn peeceetje,
plus hier en daar een herstellinkje laten uitvoeren... gezien ikzelf geen technicus ben op dit gebied, laat ik dergelijke werkjes liever over aan mensen met kennis van zaken.
Een prima kerel die Wim en een uitmuntend monteur met oog voor detail.
Het hoeft dan ook niet gezegd dat zijn eigen Honda Pacific Coast 800 in prima conditie staat
Mijn oude scherm moest er dus af en daarvoor diende er het een en ander gedemonteerd te worden.
Verslag van de werkzaamheden...
Wim had het nieuwe scherm reeds klaarliggen en begon meteen om het wat op te poetsen
Om een scherm te vervangen, moeten de beide spiegels eraf gehaald worden.
Je moet dan ook weten waar die schroefjes zitten om het geheel los te maken.
Ook de spiegels zelf moeten dan in een bepaalde stand gezet worden om aan die schroeven te geraken.
Ook het sierstuk dat als afdekplaat dienst, wordt gedemonteerd
Dan gaat het oude scherm eraf en wordt het nieuwe geplaatst.
Die stukken zijn op maat gemaakt en passen meteen op het frame.
Wim heeft oog voor detail... hij had al direct opgemerkt dat hier en daar de verkeerde schroef zat en begon meteen in zijn 'archief' te zoeken naar het juiste onderdeel.
Wim is monteur van PC-motoren (hij heeft er in zijn garage nog een viertal staan voor onderdelenreserve...) en wist meteen wat er moest vervangen worden.
De bevestigingsbeugel die het scherm op zijn plaats moet houden, wordt aangebracht en vastgeschroefd.
De afdekstrook wordt er opnieuw op gemonteerd
Klaar om de luchtrooster erin te plaatsen
Wim heeft een goed ingerichte uitgeruste garage waar hij medecollega-motorrijders uit Nederland en België met raad en daad bijstaat in de herstellingen van de motoren.
Af en toe worden daar bijeenkomsten georganiseerd waar ze dan onderling klussen en ervaringen uitwisselen.
Blijkt plots dat er een inzetstukje van een schroef 1 millimeter te lang is voor een degelijke montage.
Niet geaarzeld : Wim haalt meteen zijn slijpmachine boven en begint minutieus het kleinood op de juiste lengte te slijpen.
Vervolgens worden de elektronische fiches van de richtingaanwijzers aangesloten en zijn ook deze klaar voor montage.
De luchtrooster vooraan wordt terug aangebracht en vastgeschroefd.
De oorzaak van het loskomen van de zijluchtgaten was een afgebroken aanhechtingspunt.
Dit wordt door Wim hersteld door gebruik te maken van een snel hard wordende twee-componentenhars
Wim stelde vast dat een zijdelings verbindingsstuk van het kapsel gespleten was en dat werd vakkundig terug aan elkaar gesmolten.
Maar daarvoor moest het zadel en een zijpaneel eraf gehaald worden.
De las wordt vervolgens met een Dremel afgewerkt en verstevigd met snelstollende hars voor een nog betere aanhechting.
Ondertussen was de herstelling aan het zijluchtgat genoeg gehard en wordt met een fijn boortje een gaatje aangebracht om het geheel te kunnen vastvijzen.
Het oog van Wim viel op een aanhechtingspunt in het zijpaneel dat losgeraakt was.
Opnieuw wordt het lasapparaat bovengehaald en wordt het aanhechtingspunt vastgesmolten, afgeschuurd en met snelstollende twee-componenten-hars vastgezet.
Dit hars heeft maar heel weinig tijd nodig om te harden en zo kon in een mum van tijd het zijpaneel terug op zijn plaats gezet worden.
Nog even vastschroeven...
... het zijdelingse luchtgat er terug in plaatsen...
... het zadel terug monteren en vastschroeven... en klaar is kees (euh Wim) !
Na afscheid te hebben genomen, vatte ik mijn terugreis naar Belgie aan en kon ik bij het buitenrijden van de 6 kilometerlange Westerscheldetunnel bij Terneuzen nog vlug een kiekje nemen.
De Nederlandse KMar krijgt 172 nieuwe patrouille motorfietsen. Vanaf volgend jaar stroomt de nieuwe Yamaha FJR 1300A gefaseerd in.
De oude motorfietsen zijn namelijk aan het einde van hun levensduur.
Adjudant René Evers, senior medewerker sectie Logistieke Diensten en voorzitter van de gebruikersgroep Motoren,
is nauw betrokken geweest bij het samenstellen van het pakket van wensen en het testen van de nieuwe dienstfiets.
Binnen de gebruikersgroep is voor de aanschaf van de nieuwe motoren besproken welke verbeteringen er moesten komen op en aan de nieuwe motorfiets.
Zo wilden de motorrijders onder andere een navigatiesysteem, vertelt Evers. Ze werkten vaak met kaarten of schreven een route met stift op de tank. Dat is nu niet meer nodig.
De nieuwe motorfiets is een doorontwikkeling van de Yamaha FJR1300K die de KMar nu gebruikt.
De Yamaha FJR1300A is meer gestroomlijnd en heeft een hoger verstelbaar windscherm en een bredere kuip dan zijn voorganger.
De motor is voor de specifieke taken van de Marechaussee, zoals Mobiel Toezicht Veiligheid en begeleiding van militaire colonnes, op maat gemaakt.
De grootste aanpassingen zijn doorgevoerd op het dashboard. Er is een nieuwe cockpit ontworpen met een bedieningspaneel bij het linker en rechter handvat
waarmee de rijder alle vormen van licht, geluid en communicatiemiddelen (c2000 en/of analoog) kan bedienen.
Ook is er aandacht besteed aan veiligheid door de zichtbaarheid van de motorfiets te vergroten met verschillende extra (LED)-lichtsignalen in blauw en amber.
We hebben de motorfiets flink beproefd. En dat moet ook wel, want dat gebeurt ook in de praktijk, blikt Evers terug op de proof of concept.
Als je een auto tijdens een controle vanuit stilstand snel moet inhalen, vraag je het uiterste van de motorfiets. De topsnelheid en acceleratie zijn uitgebreid getest."
Handvatverwarming, leeslampje, bluetooth-functie voor de mobiele telefoon, maar ook een C2000-mobilofoon die alle andere systemen overruled, somt Evers tevreden op.
En mocht de accu van de motor leeg zijn, dan kun je heel eenvoudig de starthulpaansluiting bereiken om de accu weer op te laden.
Voor een leek verschilt de motor qua uiterlijk misschien niet veel van zijn voorganger, maar met deze nieuwe motorfiets zien we de toekomst met een positieve blik tegemoet."
Tekst Robert den Hartog Foto sergeant-1 Eva Klijn, Phil Nijhuis, Jorn Koekoek (animatie)
Aanrijding tussen motorrijder en bestelwagen in Hoevenen
Aanrijding tussen motorrijder en bestelwagen in Hoevenen
Zondag 17 augustus gebeurde er om 18h50 in Hoevenen-Stabroek op de Antwerpse steenweg ter hoogte van de Hooghuisstraat een verkeersongeval waarbij een motorrijder en een bestelwagen betrokken waren.
De motorrijder reed volgens getuigen aan hoge snelheid en knalde op de bestelwagen.
Ziekenwagen, MUG, lokale politie en brandweer van de VZW hulpdienst van Stabroek kwamen ter plaatse. De motorrijder werd met verwondingen naar het ziekenhuis overgebracht.
De hulpdienst van Stabroek zorgde voor reiniging van het wegdek.
De lokale politie van de PZ Noord deed de nodige verkeerstechnische vaststellingen.
Het verkeer ondervond tijdelijk veel hinder door het ongeval.
Nederlandse motoragent omgekomen bij achtervolging
Motoragent omgekomen bij achtervolging in Den Haag
Gepubliceerd op: 06 augustus 2014
Een 25-jarige politieagent is woensdagochtend 6 augustus tijdens een achtervolging in Den Haag om het leven gekomen.
De agent kreeg een ongeval op de Bezuidenhoutseweg met de kruising Reigersbergenweg in Den Haag.
De agent was bezig met een achtervolging van een verdachte op vermoedelijk een gestolen scooter toen hij het ongeval kreeg.
Ondanks reanimatiepogingen, overleed de politieman ter plaatse.
De verkeersongevallenanalysedienst onderzoekt de toedracht van het ongeval.
De politie onderzoekt het incident met de gestolen scooter.
De verdachte is aangehouden in de nabije omgeving van het ongeval.
Paul Entken, plaatsvervangend politiechef laat in een eerste reactie weten dat binnen de eenheid Den Haag met grote verslagenheid is gereageerd op het overlijden van de collega.
Bij een motorongeval aan de Kolonel Begaultlaan langs de Leuvense Vaart in Wilsele zijn vanmorgen om 4u45 twee personen om het leven gekomen.
Om nog onduidelijke reden ging de motor uit de bocht en kwam het rijtuig met de twee opzittenden in de Vaart terecht.
Beide opzittenden zijn daarbij overleden.
Eén van beiden werd samen met de motor aangetroffen in het water, de tweede bevond zich langs de kant van de weg.
De omstandigheden van het ongeval zijn volgens de Leuvense politiewoordvoerder Marc Vranckx nog onduidelijk.
"Vermoedelijk heeft de bestuurder in een bocht van de Kolonel Begaultlaan ter hoogte van het vroegere Belgacomgebouw dat momenteel gebruikt wordt door de Leuvense stadsdiensten,
de controle over het stuur verloren, is tegen een paal beland en vervolgens in het water", aldus Vranckx.
De Leuvense politie beschikt momenteel nog niet over identiteitsgegevens van de slachtoffers.
Motorrijder overleden, passagier kritiek na ongeval
Op de Oostendsebaan in Gistel gebeurde donderdagavond rond zeven uur een ongeval dat het leven eiste van een 51-jarige motorrijder uit Oostende.
Zijn passagier, een vrouw van 47 uit Sint-Andries (Brugge), raakte levensgevaarlijk gewond.
De motorrijder was verrast door een tegenligger die plots links afsloeg naar de parking voor een frituur.
De tweewieler sloeg te pletter tegen de rechterflank van de wagen.
De motorrijder en zijn passagier werden weggeslingerd.
De 51-jarige man uit Oostende werd ter plaatse gereanimeerd maar overleed kort na zijn overbrenging in het ziekenhuis.
De vrouw vecht voor haar leven. De bestuurder van de auto, een 23-jarige man, bleef ongedeerd maar was erg onder de indruk.
De Oostendsebaan was plaatselijk enkele uren afgesloten voor alle verkeer om een deskundige toe te laten de omstandigheden van het ongeval te reconstrueren.
Deze pijltjes moesten we volgen... maar op een bepaald moment hield ik het voor bekeken...
De aanduidingen werden te verwarrend... soms kwamen we weer op eenzelfde traject die we reeds hadden afgereden...
Op weg naar Geraardsbergen komen we langs dit eigenaardig 'monument' op het grote rondpunt in Brakel : een stelling die volhangt met fietsen !
Het 'fietsmonument' is gelegen op het rondpunt te Nederbrakel. Het monument werd gerealiseerd in 2005 toen Brakel de titel droeg van Dorp van de Ronde.
En geen Manneken Pis Treffen zonder Manneken Pis...
Brussel en Geraardsbergen, beiden hebben ze een Manneken Pis, akkoord. Maar dat van Geraardsbergen is het oudste.
Veruit zelfs: het scheelt op de kop 160 jaar. Met andere woorden, toen het Manneken van Brussel aarzelend begon te wateren, had dat van ons al een hele Dender volgeplast.
Verzinsels? Neen, de waarheid. Historisch bewezen. En loepzuiver aan de hand van stadsrekeningen.
Ach, ons Manneken Pis! Als wij Geraardsbergenaars niet zo bescheiden waren, we zouden er heroïsche verhalen kunnen over vertellen.
Maar laten we kort zijn. Het verhaal begint in 1452. Een voor ons niet zo fraai begin overigens, want dat jaar legden horden woeste Gentenaars - die trokken toen wel vaker op rooftocht - onze stad plat.
Zelfs de fonteinen op de Markt gaan voor de bijl. Van eentje daarvan ontvreemden de barbaren zelfs een sierlijk gesculpteerde leeuw, die dienst doet als een fonteinspuiter.
De Geraardsbergenaars zijn danig op hun hart getrapt en lichtelijk woest. Toch houden ze het beschaafd, en ze stuurden spoorslags ene Hendrik Joos naar Gent, om hun leeuw beleefd terug te vragen.
Hendrik vangt bot. Dan - we schrijven 1455 - krijgt de stadsmagistraat van Geraardsbergen de gezegende inval om bij de Brusselse fonteinmeester Jan Van Der Schelden een "lattoenen mannekin", oftewel een mannetje in messing, te bestellen.
Een daad die mag worden gezien als de uitdrukking van de vernieuwde levenswil van de Geraardsbergenaars, na de verwoestingen van 1452.
Het eerste Manneken Pis dat geleverd wordt, blijkt een paar maten te groot te zijn voor de sokkel. Geen nood, er wordt een kleiner gecommandeerd.
Voorjaar 1459 ziet dat, na een zwangerschap vol hindernissen, het levenslicht. Het weegt 45,5 pond. Manneken Pis van Geraardsbergen is geboren.
Pas zegge en schrijve 160 jaar later zal zijn Brusselse evenknie - die dus een imitatie is - ter wereld komen.
Het Geraardsbergs Manneken Pis heeft honderden kostuumpjes. Een aantal ervan staan permanent tentoongesteld in De Permanensje.
De overgrote meerderheid van de plunjes vonden onderdak in het Huis Manneken-Pis.
Rond het Geraardsbergs Manneken Pis werd een broederschap opgericht.
De kapitteldag van het Broederschap van Manneken Pis vindt plaats de 2de zondag van juni gevolgd door de onthulling van Manneken Pis en de gouden Manneken-Pisworp.
En we zijn weg... Geraardsbergen -- Nederoverboelare -- Atembeke -- Meerbeke -- Galmaarden
De Bosberg is een heuvel in de Vlaamse Ardennen die zich in een bosrijke omgeving op het grondgebied Geraardsbergen en Galmaarden bevindt.
Het wegdek bestaat deels uit betonplaten en deels uit kasseien.
Op de flanken strekt zich het Raspaillebos uit.
De Bosberg is bekend als de laatste beklimming van de Ronde van Vlaanderen.
Edwig Van Hooydonck dankt zijn Ronde-zeges van 1989 en 1991 aan de Bosberg. In beide gevallen wist hij op de Bosberg te ontsnappen waarna hij niet meer bijgehaald kon worden door zijn achtervolgers.
De Bosberg werd voor het eerst in een belangrijke koers opgenomen in 1950, in de Omloop Het Volk.
De Bosberg werd in de Ronde van Vlaanderen sinds 1975 (met uitzondering van 2002) continu gesitueerd als klim na de Muur (tot en met 1980) of de Muur-Kapelmuur (vanaf 1981),
vrijwel altijd als laatste klim. Uitzonderingen waarbij de Bosberg niet de laatste klim in de Ronde was zijn 1981 en 1985-1987.
In 1981 werd de Bosberg gevolgd door de Nellekensberg, in 1985 door de Flierendries en in 1986 en 1987 door de Pollareberg.
In 2002 werd de Bosberg in de Ronde voorafgegaan door Tenbosse, in verband met herstelwerkzaamheden aan de Muur-Kapelmuur.
De kasseien op de Bosberg zijn sinds 1993 beschermd monument.
De Bosberg is tevens opgenomen in de recreatieve fietsroute de Vlaanderen Fietsroute.
We rijden verder naar Waarbeke en Vollezele waar de lokale kunstenaar Koenraad Tinnel enkele beelden heeft neergepoot, onderandere deze 'Ontvoering van Europa', naar een oude Griekse Legende.
In de Griekse mythologie was Europa een Fenicische prinses op wie oppergod Zeus het wellustig oog liet vallen.
Zij was de dochter van het koningspaar Agenor en Telephassa en de zuster van Cadmus.
Volgens de bekendste versie van het verhaal was de jonge Europa op een dag met haar vriendinnen aan het spelen op het strand in de buurt van Sidon toen Zeus getroffen werd door de charmes van het meisje.
Om aan het oog van zijn echtgenote Hera te ontsnappen, maar ook om het meisje met zijn goddelijke verschijning niet af te schrikken, veranderde Zeus zich in een witte stier.
Toen Europa spelenderwijs op de rug van het schitterende, zich vriendelijk voordoende dier was geklommen, liep hij met haar de zee in en zwom in één stuk door naar het eiland Kreta, zijn geboorteplaats.
Daar aangekomen voerde hij haar volgens sommigen naar de stad Gortys waar hij zich in zijn ware gedaante vertoonde en vervolgens gemeenschap met het meisje had in de schaduw van een plataan, waarna hij naar zijn vrouw op de Olympus terugkeerde.
Europa baarde Minos, Rhadamanthys en mogelijk ook Sarpedon, maar volgens de Ilias was die laatste de zoon van Laodamia en Zeus.
Europa trouwde met Asterion, koning van Kreta, die haar zonen adopteerde en opvoedde.
De reis die Zeus in stierengedaante met Europa maakte zou misschien een etiologische verklaring kunnen zijn voor een cultureel en
economisch gegeven dat verschillende eilanden in het oostelijke deel van de Middellandse Zee ooit als uitvalsbasis werden uitgekozen door migrerende bevolkingsgroepen uit het Midden-Oosten.
Omdat ook het Grieks alfabet teruggaat op het Fenicische, lijkt het niet zo vreemd dat de mythologie Europa voorstelt als de moeder van Minos en daarmee van de Minoïsche cultuur, de oudste bekende beschaving in het werelddeel Europa.
In de oude Griekse mythologie, was Europa een Fenicische prinses die door Zeus, in de gedaante van een hemelstier, werd ontvoerd en naar het eiland Kreta werd meegenomen,
waar zij haar zoon Minos baarde. Voor Homerus was Europa een mythologische koningin van Kreta, maar geen geografische benaming.
Tegenwoordig gaat men ervan uit dat de naam Europa wel degelijk een geografische oorsprong heeft:
in de oudste tijden was in het gebied van Boötië tot aan Macedonië Europa de naam van een aardgodin en kwam deze naam daar ook als plaats- en riviernaam voor.
Nadat men eerst het noordelijke deel van Griekenland met de naam Ευρώπη/Europè is gaan aanduiden, werd dit vervolgens de naam voor het hele vasteland van Griekenland en uiteindelijk voor het hele Europese vasteland
zoals dat door de Hellespont en de Bosporus van Azië en door de straat van Gibraltar van Afrika gescheiden was.
De term 'Europa' wordt over het algemeen herleid tot Grieks woord voor breed (eurys) en voor gezicht (ops).
Een minderheid, echter, ziet een Semitische of Fenicische oorsprong, afgeleid van het Semitische woord erebu dat "zonsondergang" betekent of het Fenicische woord ereb dat "avond" betekent.
Met het Midden-Oosten als gezichtspunt gaat de zon onder in Europa: het land in het westen, het zogenoemdeavondland.
Onderweg stonden nog enkele van zijn werken tentoon...
We rijden over Nieuwenhove naar Zandbergen, waar dit mooie kasteel van Lalaing staat...
Maar twee vervaarlijke waakhonden hielden mij op en veilige afstand !
Ook zogenaamd "Hof van Lier", afgeleid van de titel gouverneur van Lier van één der voormalige eigenaars.
Gelegen ten oosten van het dorp in een groot park, deels uitlopend op het grondgebied Denderwindeke.
Het complex bestaat uit een kasteel met in U-vorm opgestelde dienstgebouwen omgeven door een vierkante omwalling met twee vaste bruggen.
Twee beboomde toegangsdreven met hekken en gietijzeren zuiltjes, respectievelijk in noordwestelijke (axiaal) en noordoostelijke richting lopend.
Voormalige zetel van de heren van Zandbergen. Vanaf de 16de eeuw in het bezit der familie de Lalaing. De bouwgeschiedenis is niet gekend.
Vermoedelijk stond er reeds in de 12de eeuw een versterkt kasteel.
Volgens E. Poumon werd het kasteel verwoest door de geuzen in de 16de eeuw en door de hertog van Malborough in 1708;
hersteld in het eerste kwart van de 18de eeuw; gerestaureerd en aangepast naar ontwerp van architect P. Saintenoy in 1911 -13.
Een gravure van Sieur de la Pointe van 1696 toont de zuidwestelijke en noordwestelijke zijde, respectievelijk zij- en achtergevel van het kasteel,
die grotendeels overeenkomen met de huidige toestand. Kasteel in bak- en zandsteenstijl met zandstenen onderbouw, uit de 16de en 17de eeuw.
Oorspronkelijk waterslot met gesloten en versterkt karakter in de loop van de 18de eeuw aangepast aan de toenmalige normen van betere bewoonbaarheid en opengewerkt als residentie:
voorgevel gemarkeerd door achteruitspringend centraal gedeelte met bekronend fronton, zijrisalieten vermoedelijk ook voorzien van fronton; aanleg van dreef uitlopend op vaste brug met hek in de as van de ingangsdeur;
statieplein bebouwd met twee in U-vorm opgestelde dienstgebouwen.
Restauratie en gedeeltelijke reconstructie (kruiskozijnen en wederopgebouwde trapgevels) in het eerste kwart van de 20ste eeuw.
Grosso modo rechthoekig kasteel met twee verdiepingen onder een complexe bedaking, ten westen en ten zuiden geflankeerd door twee ronde hoektorens,
ten noordoosten voorzien van een dwarse vleugel onder een zadeldak met aanleunende vierkante middeltoren;
ten zuidoosten, voorgevel, gemarkeerd door een achteruitspringend centraal gedeelte en ten noordwesten, achtergevel, door een torenvormig risaliet.
Voorgevel (zuidoosten) met achteruitspringend centraal gedeelte in Lodewijk XV-stijl uit midden 18de eeuw(?) voorzien van een recente cementbezetting.
Drie traveeën breed gedeelte afgelijnd door hoekpilasters die een entablement en driehoekig fronton met cartouche en later wapenschild schragen.
Benedenverdieping geritmeerd door drie rondboogarcaden op vierkante natuurstenen pijlers met sokkel en kapiteel; natuurstenen boogomlijsting en gecanneleerde sluitsteen.
Rechthoekige bovenvensters met centraal deurvenster voorzien van gesmeed ijzeren balkon op consoles.
Noordoostelijke vleugel van acht traveeën in traditionele stijl door middel van muurankers gedateerd 1613: kruiskozijnen met zandstenen hoekblokken, speklagen ter hoogte van de dorpels en zandstenen steigergaten.
Gereconstrueerde voor- en achtertrapgevel en dakvensters.
Zuidwestelijke gevel van zeven traveeën met gelijkaardige ordonnantie uit het eerste kwart van de 17de eeuw geflankeerd door ronde hoektorens, baken zandsteenbouw,
met rechthoekige muuropeningen en schietgaten uit de 16de eeuw; vernieuwde kegeldaken.
Gelijkaardige achtergevel (noordwesten) gemarkeerd door torenvormige uitsprong met oudere kern (16de eeuw?).
Voormalige kapel met gotische spitsboogvensters in een zandstenen omlijsting gemarkeerd door een over de penanten heen lopende booglijst op de benedenverdieping.
Sterk gerestaureerde middeltoren, ten noordoosten, opklimmend tot de 16de eeuw of vroeger; uitgewerkte bekroning uit eerste kwart 20ste eeuw.
Ontoegankelijk interieur met renaissanceschoorsteen.
Eenlaags dienstgebouw ten noordoosten; zeven traveeën onder een leien schilddak, uit midden 18de eeuw(?).
Met klimop begroeide zandstenen voorgevel geritmeerd door korfboogarcaden met imposten en sluitsteen, en door muurpilasters die een hoofdgestel met centraal driehoekig fronton schragen.
Recente dakkapellen. Nagenoeg blinde achtergevel met spitsboogvensters vermoedelijk uit begin 20ste eeuw.
Gelijkaardig dienstgebouw ten zuidwesten in bak- en zandsteenbouw, recent gerestaureerd en aangepast; volledig nieuwe gevelordonnantie in de achtergevel.
Op het statieplein: natuurstenen schandpaal met wapenschild van de Lalaing. Vaste brug, hoofdtoegang, met begroeide bakstenen hekpijlers uitlopend op een siervaasbekroning uit de 18de eeuw; gesmeed ijzeren hek.
Verder naar Denderwindeke -- Polare --
Het is ondertussen al 11u30 en dus tijd voor een mondje eten.
Dan nog even tanken en opnieuw op weg.
En in Meerbeke liep het mis...
Na enige tijd vruchteloos te hebben rondgereden, ben ik afgehaakt en huiswaarts gekeerd.
Ik ben Guy Vandendriessche
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is gewezen rijkswachter en veiligheidsagent.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 69 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: motortoerisme, terrariumdieren, plastic modelbouw, snorrenclub,....