Druk op onderstaande knop om een positief berichtje achter te laten in mijn gastenboek (let wel : obsceniteiten worden eruitgeflikkerd !)
Motortoerisme...mijn hobby
Motortoerisme... mijn passie Enkele korte flashes uit mijn motorrijderscarrière die begon in 1972.
Regelmatig een korte impressie van de nieuwste modellen.
Ook komen de meest gekke motoren aan bod alsmede bijzondere verkeerssituaties.
Treffens en andere activiteiten.
En niet te vergeten mijn collectie 'Politie-bikes'en badges.
22-04-2014
Toerrit Reglement voor groepsrijden
Motards... het is weeral volop motorrijdersseizoen, dus...
HIERONDER DE REGELS WAAR EENIEDER ZICH TIJDENS EEN TOERRIT IN GROEP AAN DIENT TE HOUDEN,
VOOR JOU VEILIGHEID EN DIE VAN DE ANDEREN !
1. Stoplicht-sprinten is dan soms wel plezant (solo), maar tijdens een groepsrit absoluut niet de bedoeling.
Iedereen weet dat motoren sneller zijn dan auto's, dat hoeven we alsnog niet te bewijzen door met z'n allen bij een stoplicht als gekken weg te racen.
Blijf in alle omstandigheden achter de koprijder !
2. Weet je plek in de rij.
Als je bij het vertrek van de rit op een bepaalde plek in de rij zit, blijf dan daar ook tijdens de rit.
Het wordt er ook niet veiliger op om even gauw iemand in te halen om dan even later weer af te zakken.
Nogal duidelijk, maar probeer wel - als de verkeersregels het toelaten - bij te blijven.
5. Zet bij kruispunten - daar waar mogelijk - af door gebruik te maken van gecertificeerde wegkapiteins.
Dat wil zeggen dat de twee rijders achter de kopman het kruispunt afzetten, zodat de rest van de groep kan doorrijden.
Deze wegkapiteins sluiten dan achter de colonne weer aan.
Bij gebrek aan wegkapiteins, kunnen dezelfde rijders telkens terug hun plaats vooraan innemen.
Rijders met duopassagier zetten niet af !
Groepen van 50 deelnemers of meer, moeten vergezeld zijn van minstens 2 of meer wegkapiteins.
Een wegkapitein moet minstens 25 jaar oud zijn, een fluo hesje dragen met de optekening 'wegkapitein', een armband met de vermelding 'signaalgever' of 'wegkapitein'
en gebruik maken van het bordje C3 overdag en een 'oranje/rode salami' 's avonds.
Als een weg dient afgezet...
- de voorrijder geeft met armgebaren aan waar en wanneer er een noodzakelijke wegafzetting zal gebeuren.
- wanneer de kruising volledig vrij is, nemen er twee wegkapiteins de beide weghelften voor hun rekening en geven door het opsteken van hun plakkaat C3 duidelijk teken aan aankomend verkeer om te stoppen.
- dan pas rijden de voorrijder en zijn colonne verder.
- als alle volgers voorbij zijn sluiten de wegafzetters VOOR de laatste man (met hes) aan. Zij blijven dan eventueel achter in de rij.
- de twee achter de voorrijder zijn de nieuwe afzetters (uitgezonderd als er een duorijder bij zit, dan schuift de derde man naar voren).
6. Tijdens het rijden worden ook handtekens gebruikt. Dit kan heel handig zijn als je een voorrijder hebt die deze tekens kent, want dan weet je wat er je te wachten staat.
Enkele voorbeelden :
- arm en hand gestrekt naar links = verkeer aan de linkerkant van de weg (toepasselijk bij smalle wegen... kan een auto, een fietser of voetganger zijn...)
- hand wijzend naar de grond = een obstakel op de weg (drempel, kuil/gat in het wegdek, voorwerp op het wegdek,...)
- hand en arm gestrekt op en neer bewegen = vertragen en langzaam rijden (bvb als er een grote groep fietsers, voetgangers of rijpaarden nadert)
- opgestoken vuist = stoppen
Geef deze tekens telkens door naar achter...
7. Het is steeds plezant als we met z'n allen weer op het eindpunt aankomen.
8. Verkeerslichten...
- rood = de colonne stopt
- oranje = de colonne stopt
- groen = de voorrijder vertraagt en stopt bij oranje/rood, rijdt vervolgens door groen, controleert of de hele colonne volgt, zoniet even verder wachten op een veilige plaats om te verzamelen.
Voor de organisator...
- kies een vertrekpunt, een tussenstop en eindpunt met voldoende parking en opstelruimte.
- maak duidelijke afspraken met de horeca over de grootte van de groep... neem de bestellingen eventueel voor vertrek op en bel dit door.
- ken je route, weet waar er moet worden afgezet... met gps is dit allemaal voorafgaand in te stellen.
- controleer voor het wegrijden van een stop of iedereen klaar staat opgesteld.
- voor vertrek stelt iedere deelnemende motorrijder zich op in de rij(-en) met een draaiende motor.
- de voorrijder controleert (eventueel te voet) of iedereen er is en of iedere motor loopt en vertrekt pas als iedereen klaar is.
- de laatste man controleert of iedereen vertrokken is.
Disclaimer...
- arriveer op de plaats van bijeenkomst met een volle tank, zoniet verwittig eerst de organisator dat je gaat tanken !
- het staat de deelnemer vrij om van de route af te wijken
- de voorrijder (= over het algemeen de organisator) geeft aanbevelingen en doet suggesties voor de best te volgen route of groepsindeling ...
het is beleefd om deze te volgen, echter staat het de deelnemer vrij daarvan af te wijken als hij de inzichten van de voorrijder om welke reden dan ook niet deelt
- het deelnemen aan een groepsrit is voor eigen rekening... zorg er steeds voor dat je in orde bent met de boorddocumenten.
- het is geen verplichting om de route volledig uit te rijden
- houd u aan de verkeersregels, rijd niet te snel en houd voldoende afstand
- en het hoeft niet gezegd dat je motor technisch in orde moet zijn.
Ik wil hiermee niemand belerend toespreken, maar het is gewoon de bedoeling dat iedereen een groepsrit als plezant ervaart, en als we daar met z'n allen wat energie insteken, dan moet dat geen probleem zijn.
Ik heb niet te pretentie van hier volledig te zijn, mocht ik nog een regel vergeten zijn, dan hoor ik het wel !
Voilà ... verder wil ik iedereen nog vele veilige kilometers toewensen voor het komende seizoen.
Het is een publiek geheim dat wij een zwak hebben voor de Ducati Diavel, de motor die sinds zn introductie in 2011 alle bestaande regels en wetten aan z'n laars heeft gelapt.
Dacht Suzuki in 2006 al vet uit te hebben gepakt door met de M1800R Intruder een cruiser te lanceren waarmee probleemloos 240 km/u kon worden gehaald,
met de D iavel heeft Ducati als Conchita onder de cruisers de motorwereld volledig op z'n kop gezet: voorzien van een nogal contrasterend design was de Diavel met zn opgegeven vermogen van 162 pk niet alleen de sterkste cruiser ooit,
daarnaast hadden de Italianen alle wetten getart door m ondanks zn superbrede 240 mm achterband verrassend goed te laten sturen.
Zo goed, dat het elke keer een sport werd om achteloze GS-rijders te gaan fucken.
Dat zal ze leren, die gasten die denken dat er nog maar één fiets waarmee de hoek om kan worden gegaan.
Dat de Diavel een regelrecht schot in de roos is geweest laten niet alleen de verkoopcijfers zien, maar blijkt ook uit de enthousiaste reacties van het overige verkeer als we met de fiets koers richting het WK Superbike in Assen hebben gezet.
Niet eerder zoveel bijrijders in autos gezien die volledig uit hun pan gaan dan vandaag op deze Diavel.
Alsof ze Roy Donders hebben gespot.
Vlug even tanken zit er niet in, net als de couturier van het zuiden zuigt de Diavel alle aandacht voor zich op en zijn we tig gesprekken en selfies verder voordat we weer op pad kunnen gaan.
Snap trouwens best dat de Diavel in de Verenigde Staten ongekend populair is, snelweg cruisen doet de fiets dankzij z'n ontspannen zithouding perfect en het mooie van de Diavel is dat je haast nooit te lang de maximum snelheid overschrijdt: naar de 200+
zone knallen is zo gedaan, maar daarna laat je vanwege de winddruk op je lijf maar al te graag het gas weer los om uiteindelijk ergens rond de 130 km/u verder te tuffen.
Waarom zouden motorrijders niet kunnen genieten van de voordelen van een airbag?
De Honda Gold Wing is de eerste fabrieksmotor met een volwaardig airbagsysteem.
Hierdoor kan bij een frontale botsing het risico op en de ernst van verwondingen bij de bestuurder aanzienlijk worden beperkt.
Door de speciale ruimte die nodig is voor een airbagsysteem, is het nog niet mogelijk een airbagsysteem in een traditioneel gebouwde motor in te bouwen
(bij de Gold Wing is de benzinetank onder het zadel geplaatst). Maar we sluiten zeker niet uit dat in de toekomst ook andere Honda motoren met een airbag zullen worden uitgerust.
Wanneer het voorwiel tegen een stevig voorwerp stoot, herkennen sensoren de vertraging van de motor en brengen de betreffende gegevens over naar de sturingseenheid.
De sensoren bevinden zich achter beschermende afdekplaatjes aan beide kanten van de voorvork.
De sturingseenheid analyseert de gegevens van de sensoren en beoordeelt de kracht van de botsing.
Vanaf een bepaalde botsingssterkte wordt de gasgenerator ontstoken en de airbag met stikstof (een onschadelijk gas) gevuld.
Binnen een tiende van een seconde wordt de airbag door de afdekplaat naar boven gedrukt en volledig opgeblazen, terwijl hij tegelijkertijd met veiligheidstouw op zijn plaats wordt gehouden.
Zodra de bestuurder met hoofd en borst in de airbag gedrukt wordt, begint het gas uit de openingen aan de zijkant te stromen, en de airbag vouwt zich in elkaar.
In tegenstelling tot een auto-airbag, die rond of licht ovaal van vorm is, heeft de airbag van de Gold Wing een V-vorm.
Bij een botsing wordt de rijder naar het midden van de V-vorm geleid. Daardoor is de kans minimaal dat hij langs de zijkant van de airbag glijdt.
De beide veiligheidstouwen aan de zijkant houden de airbag in de optimale positie en verhinderen zo dat de bestuurder de airbag kan wegdrukken.
Ik ben Guy Vandendriessche
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is gewezen rijkswachter en veiligheidsagent.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 68 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: motortoerisme, terrariumdieren, plastic modelbouw, snorrenclub,....