Druk op onderstaande knop om een positief berichtje achter te laten in mijn gastenboek (let wel : obsceniteiten worden eruitgeflikkerd !)
Motortoerisme...mijn hobby
Motortoerisme... mijn passie Enkele korte flashes uit mijn motorrijderscarrière die begon in 1972.
Regelmatig een korte impressie van de nieuwste modellen.
Ook komen de meest gekke motoren aan bod alsmede bijzondere verkeerssituaties.
Treffens en andere activiteiten.
En niet te vergeten mijn collectie 'Politie-bikes'en badges.
12-05-2010
Trajectmeeting te op E313 te Wommelgem !
Goed om te weten... Hou er rekening mee uw snelheid aan te passen !Aan al diegene die van Hasselt komen opgelet, eerste trajectmeting in België is actief... Voor diegene die soms de E313 richting Antwerpen nemen: Op de E313 richting Antwerpen te Wommelgem, ter hoogte van het Q8 tankstation, wordt snelheid via de nieuwste trajectmeting gecontroleerd...
Meetpunt I (1 camera per rijstrook) onzichtbaar achter de verkeersborden op de portieken. Meetpunt II staat 900m verder. Wees op uw hoede! Een verwittigde man of vrouw.........
Inschrijving:8u00 tot 12u30. Zonder rondrit tot 15u00. Bewegwijzerde rondrit van 160km.
Inschrijvingsrecht 5, één drank inbegrepen. Waar: CC De Steiger, Waalvest te Menen.
Wisselbeker Joe Bar. Die wisselbeker wordt eigendom van de club die het eerst driemaal het dagklassement wint.
Met optreden van de 'Void of Sadness' en dit vanaf 15u45. Dit is een muziekgroep met een genre "as something in between industrial metal with a post rock flavor". Een niet te missen optreden. Oordopjes zijn geen optie !
Mijn fotoverslag.
Het was koud, die ochtend in Izegem. 6°C ! Onze kleine Milan zag het ook niet zo zitten om achterop mee te rijden, maar ik moest er eens uit. Ik besloot de 'binnenbaan' te nemen ipv de autosnelweg en even verder, aan het rondpunt van Izegem-Bosmolens, was het bijna prijs : perfect in de 'ligging' van mijn voorwiel... DIT !
Een cirkelvormige put met een diameter van 25 cm en zo'n goeie 10 cm diep (ziet er niet zo uit met dat watertje erin...) : ik mag er niet aan denken daarin te hebben gereden. Moet ik morgen direct melden aan de plaatselijke technische dienst.
Via Gullegem en Moorsele (langsheen de mooie molen 'De Grote Macht') kwam in in Menen terecht waar de eerste 'inschrijvingspijltjes' me naar het Cultureel Centrum De Steiger loodsten.
Het was tegen 09.00u en tijd om te vertrekken : buiten hadden leden van MAG een infotafel geïnstalleerd. Voor inlichtingen : http://www.mag.be/web/
Dit waren dan de 'pijltjes' die we moesten volgen ! Je kunt ze werkelijk niet groter maken !
Bij het verlaten van Menen kregen we nog eens goed zicht op de molen 'De Goede Hoop' : toch eerst even van dichterbij bekijken...
Voorbij de watertoren ging het richting Rekkem.
We zitten een stukje op de 'Kommiezen-fietsroute' en rijden voorbij de watertoren van Neuville-en-Ferrain. 'Kommiezen' waren de vroegere Franse douaniers die op de loer lagen voor de 'blauwers', de smokkelaars van tabak en boter.
Op de weg naar Bousbecque kom je dit ruitercentrum tegen : een 'cavalier' hield even op met 'jumpen' om te poseren...
Via landelijke wegen ging het dan naar Linselles, Cominnes en Quesnoy-sur-Deule Even stoppen aan de Carrefour om een koffiekoek en een fles chocomelk te kopen. Het was al 10.00u.en 8° warm... koud...
Via Perenchies met zijn mooie 'église Saint-Léger...
... gaat het naar La Chapelle d'Armentières en Armentières-en-Weppes naar Radinghem, waar in cafe Le Bridoux de eerste controle plaatsvond.
In Fromelles reed ik langs dit impossant Mariabeeld met opschrift... Het gaat hier om de geschiedenis van 'La Chartreuse de Notre Dame des Douleurs', een legende uit 1616 waarvoor ene Jean le Vasseur, toendertijd 'seigneur de la Boutillerie en burgemeester van Lille/Rijsel, dit standbeeld en bijhorend klooster heeft opgericht. Vernietigd in 1793, werd het beeld in 1935 heropgebouwd op de ruines van het klooster, in afwachting van de opstanding van de asse van de monikken...
Er is daar tijdens de Eerste Wereldoorlog serieus gevochten geweest in Fromelles, getuige de vele militaire kerkhoven. Een daarvan is dit Australian Memorial Park Fromelles, een site gelegen bij de Franse Fromelles en herdenkt de Australiërs van de 14th Australian Brigade die vielen tijdens de aanval op de Duitse linie op 19 en 20 april 1916. De Slag bij Fromelles staat in de Australische geschiedenisboeken bekend als de ergste 24 uur in de geschiedenis van Australië. Ruim 5500 Australische en 1500 Britse militairen kwamen om in de strijd tegen de Duitsers. De site ligt gelegen op de Duitse stelling waar nog een vijf tal bunkers bewaard bleven, nabij het VC Corner Australian Cemetery. Centraal staat het Cobbers monument, een ontwerp van Peter Corlett afkomstig uit Melbourne. Het is gebaseerd op sergeant Simon Fraser van de 57th Battalion, een 40 jarige Victoriaanse landbouwer, die een gewonde soldaat draagt van de 6th Battalion.
Het slagveld van Fromelles kwam in het jaar 2008 uitgebreid in het nieuws omdat er een nieuw massagraf was gevonden en getracht wordt de opgegraven stoffelijke resten van de soldaten te identificeren.
Dit is ondertussen gebeurt en in juli van dit jaar worden plechtig meer dan 400 gesneuvelden bijgezet op deze nieuwe begraafplaats.
Hieronder nog zo een : het Military Cemetry 'Rue du Bois' met slachtoffers uit '14-'18. "Their names lived for evermore..."
Le reservoir de Fleurbaix
Even een iddylisch beeld van een lijnzaadveld in bloei...
Even op mijn rug aan de impossante kerk van Sailly-sur-la-Lys
Dan gaat het richting Steenwerck, met de D77 naar Estaires/Merville en Le Doulieu... en ge gaat me niet geloven maar daar werden we verwelkomd met 'Joyeuse Fetes' en met veel kerstversiering !!!!!
We zien in de verte reeds de Catsberg en de Mont Noir. Met de D18 geraken we in Bailleul en met de D23 gaat het richting Merris/Outtersteene. Nog even een afslag met de D69 naar Strazeele/Hazebrouck en we rijden pal op de kerk van Merris. WAT EEN KLOKKENTOREN !
Op het kerkplein staat ook dit mooie monument ter nagedachtenios van de gesneuvelden, niet alleen van tijdens de twee wereldoorlogen hier, maar ook voor de Franse soldaten die vochten in Indochina... Het werd opgericht in 1928 en gerestaureerd in 2002.
Via Strazeele komen we - nog steeds met de D69 - in Fletre. Over de spoorwegbrug - waar pas een TGV paseerde - zie ik (enigszins verborgen achter een berm) dit overblijfsel van een rijk industrieel verleden...
In Fletre hebben ze dit arduinen oorlogsmonument in de verf gestopt... en dan nog in de Franse kleuren !
Wat ik zo eigenaardig vond onderweg, is dat er daar om de haverklap van die brandkranen stonden. In een bebouwde kom zou je dat nog normaal vinden, maar op het platteland waar er in een straal van 300 meter geen enkel huis te bespeuren is ? Rare jongens, die Fransen ! (cfr Obelix)
Nog steeds met de D69 arriveren we omstreeks 11.30 in Godewaersvelde. Hier moest ik eventjes een foto van nemen : dit bakkerijtje met een opschrift en deur-raam-versierselen in geschilderde tegels.
Even verder in de Abelestraat, dit :
Een motorrijder van MTC Drago uit Tielt moet - weliswaar aan lage snelheid - een uitwijkmanoeuver doen voor een landbouwvoertuig dat zijn akker verlaat, komt op de drassige graskant terecht en gaat overkop.
De onfortuinlijke motorrijder (tweede van links) staat met zijn clubvoorzitter (uiterst rechts) de schade aan zijn bike te bezien. Gelukkig kwam hij er zonder kleerscheuren van af. Zijn Yamaha zal door de depanage van de organisatie worden opgehaald.
En nog geen twee kilometer verder was de tweede controle in eetcafe Hanekamp
In Abele weer zo'n plezant kapel-opschrift... Nog van in de tijd dat er geen wielen bestonden, zeker ?
Het gaat nu richting Watou, winnezele, Hondschoote, Houtkerque en rijden in Bambeque over de 'Yser'
Het was reeds over de middag en op een bankje naast deze bunker vlak voor we Oostcappel zouden binnenrijden, hield ik even halt om een lekkere appelflap - die ik uit de Carrefour had meegebracht - naar binnen te werken. Ondertussen 'vlogen' de motards op die D916 laag voorbij...
Dat zou zo zijn naarlijke gevolgen hebben... (zie verder)
Maar eerst moeten we weer de grens over in Oostcappel.
Die grensovergang wordt er nog steeds bewaakt...
Via Beveren-Alveringem rijden we naar Beveren-Kalsijde.
En ja hoor, weer van datte ! En waarom verwonderd mij dat niet ? Een van die 'laagvliegers' van daarstraks...
Verklaring van de gevallen motorrijder : "ik reed een 'beetje' te snel, de bocht verkeerd ingeschat, de controle over het stuur verloren en paf, tegen dek..." De kerel was gelukkig in het leer en liep zelf geen schade op. Zijn motor daarentegen...
Vanwege een gescheurde oliecarter lag er nogal wat smurrie op de baan. Op mijn aanraden wierpen de gasten wat akkergrond op de olieplekken... kwestie van niet nog meer kandidaten de vangrails in te sturen.
Nog eentje voor de depannage.
Via Roesbrugge en Krombeke komen we in Poperinge en dat is de streek van de Hop en het Hommelbier.
Mijn brandstofpeil stond al over de helft leeg, tijd om even bij te tanken in Elverdinge.
Via Boezinge reden we recht het industriegebied van Ieper binnen en langsheen het Ypres Business Park (het vroegere Flanders Language Valley) tot aan de derde controle in cafe Nova
Het hoeft niet gezegd dat we hier door een voormalig oorlogsgebied rijden, waar de streek bezaaid ligt van de kerkhoven die ons herinneren aan '14-'18, waaronder dit impossante Franse St Charles de Potyze kerkhof
Zelfs op het kerkhof liggen die militairen nog in rangorde van graad, met helemaal vooraan een Luitenant-Kolonel...
Zo'n recht stuknodigt natuurlijk uit tot 'gasgeven', wat die Molenrijders uit Ruddervoorde maar al te graag demonstreerden... en met één hand !
Even verder, langs een landelijke weg, viel mijn oog op dit gedenkteken... even terugkeren voor nader onderzoek. Bleek een herdenkingsplaat te zijn, daar opgesteld in 2008 tgv 90 jaar wapenstilstand, geschonken door de gemeente Zonnebeke en de Ambassade van Nieuw-Zeeland;
Het verteld het verhaal van ene Sergeant Henry James Nicolas van het eerste Bataljon Canterbury Regiment, die op 7 december van 1917 op deze plek een Duits luchtafweergeschut eigenhandig heeft overvallen en de 16-koppige bemanning van kant heeft gemaakt. Hij werd daarvoor vereremerkt met het Victoria Cross maar sneuvelde zelf het jaar daarop in het Franse Quesnoy op 23 oktober. Postuum kreeg hij daarvoor nog eens de Military Medal.
De plaat is waarschijnlijk goed vastgekleefd aan de stenen constructie, want verzamelaars hebben reeds gepoogd om ze los te vijzen... drie van de vier vijzen zijn er al uitgedraaid !
Die Eerste Wereldoorlog mag dan al meer dan 90 jaar gedaan zijn, de plaatselijke boeren hebben er nog steeds een beetje last van. Dagelijks komt er (al dan niet ontplofte) munitie naar boven... En het is niet ondenkbaar dat er af en toe wel eens zo'n spul de lucht in gaat... met boer en tractor ! (is al gebeurt in de Westhoek) Maar koelbloedige landbouwers als ze zijn, leggen ze die obussen gewoon langs de kant van de weg of stapelen ze ze op in de gaten van deze electriciteitspalen. "Ze zullen ze wel komen weghalen !"
En zo komen we stilaan weer in een voor ons, westvlamingen, bekende streek met ondermeer de 'heksengemeente' Beselare.
We rijden Dadizele binnen...
... en via Geluwe geraken we terug in Menen.
Ondertussen staan er al enkele trofeeën opgesteld (een klassement van de 1ste tot de 10de plaats voor deelnemende groepen en hun aantal deelnemers ) + de Joe Bar Wisselbeker (beker ?) en is een van de lawaaimakers van 'Void of Sadness'bezig met zijn instrumentarium te testen.
Hoog tijd om weg te wezen.
Eindconclussie : ondanks het koude weer, een mooie (op sommige momenten leerrijke) rit met veel afwisseling wat wegen betreft (landelijke wegen, departementale wegen,...), al lagen die op sommige plekken er glibberig en bijgevolg gevaarlijk bij, met de katastrofale gevolgen vandien.
Ik had verwacht dat de organisatie - voor hun jubileumeditie - er eerder een 'echte Westvlaamse ronde' van gemaakt zouden hebben, in plaats van een rondritje in Frankrijk. Een speciale pin of badge als kadoo voor de gelegenheid kon er ook al niet af. Jammer. Waar is de tijd dat er bij motortreffens mooie medailles werden uitgedeeld ?
Motorzegening en HD-treffen 2010 Nederlandse Drifters
Regelmatig krijg ik van 'Jake the Snake' een uitnodiging met bijhorende affiche van een of ander motortreffen. Ik kan ze natuurlijk niet allemaal bijwonen, maar wil toch de moeite doen om ze hier aan mijn blog toe te voegen voor de geïnteresseerden.
Zo ook deze mooie prenten met volgende activiteiten...
Waalwijk - Een nog onbekende motorrijder is zaterdagmiddag overleden aan de gevolgen van een ernstig verkeersongeval op de Midden Brabantweg.
Inmiddels is de man overleden. Personeel van de traumaheli heeft ter plaatse assistentie verleend. De motorfietser kwam in aanrijding met een bestelbus. Vermoedelijk is de motorrijder vanaf de A-59 de Midden Brabantweg richting Tilburg opgereden. Ter hoogte van de meubelboulevard is hij op de kruising in aanrijding gekomen met een bestelauto die vanuit de richting van Tilburg kwam en vermoedelijk links af wilde slaan. De identiteit van het slachtoffer kan nog niet vrijgegeven worden, de familie moet nog worden geïnformeerd.
Ik ben Guy Vandendriessche
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is gewezen rijkswachter en veiligheidsagent.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 69 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: motortoerisme, terrariumdieren, plastic modelbouw, snorrenclub,....