Druk op onderstaande knop om een positief berichtje achter te laten in mijn gastenboek (let wel : obsceniteiten worden eruitgeflikkerd !)
Motortoerisme...mijn hobby
Motortoerisme... mijn passie Enkele korte flashes uit mijn motorrijderscarrière die begon in 1972.
Regelmatig een korte impressie van de nieuwste modellen.
Ook komen de meest gekke motoren aan bod alsmede bijzondere verkeerssituaties.
Treffens en andere activiteiten.
En niet te vergeten mijn collectie 'Politie-bikes'en badges.
OK ! Ik weet het wel... ik kan jullie niets meer bijleren of toch niet veel meer. En toch zie ik nog dagelijks (nu het motorseizoen weer op gang komt) de ongelooflijkste 'stoten' met motoren op de baan. En dan vooral van die 'cowboys' in de file ! Ik geef toch maar enkele tips mee over kijken, zien en gezien worden in die bepaalde situatie.
De weg waarop je rijdt heeft jou meer te vertellen dan je op het eerste moment denkt. Je ogen gebruiken en goed kijken kan je al een heel eind op weg zetten, zelfs op onbekend terrein. Bomen, kabels tussen de palen, reflectoren in de bermen, verkeerssignalisatie,... allen geven aan hoe de weg verder gaat. Onderbrekingen in de berm wijzen je op het feit dat er een uitrit of een zijweg is. De witte strepen op het wegdek helpen je, meestal zonder dat je het in de gaten hebt, om te volgen hoe de weg loopt. Je merkt dat pas goed wanneer ze er plots niet meer zijn. Onderbroken witte strepen staan dichter op elkaar op 'moeilijke' stukken, waardoor je automatisch de neiging krijgt om daar langzamer te gaan rijden...dubbele doorgetrokken lijnen op de weg verwijzen dan weer naar een 'gevaarlijk' stuk.
Wie iedere dag op en af moet naar Brussel, weet wat het is : FILE !
Voor je je in het avontuur van het file-rijden werpt, lees eerst even de wettelijke bepalingen op de site van MAG (Motor Action Group) onderaan...
Tussen de files doorrijden bestaat voornamelijk uit goed leren uitkijken. Eén van de meest gemaakte fouten is te dicht voor je kijken : zo rij je slingerend door de file. Wanneer je verder vooruit kijkt, en blijft kijken, kun je gewoon rechtdoor rijden.
Er zijn een aantal plekken in de file waar je moeilijkheden kunt verwachten. Wanneer er in de verte een strook verdwijnt, kun je er donder op zeggen dat veel automobilisten van strook aan het veranderen zijn.
Bij het weer invoegen tussen de file moet je heel erg goed kijken of daar geen andere motorrijder aan komt rijden, want die achteropkomende motard heeft voorrang ! Wie dus tussen de file gaat rijden, moet zich net zo gedragen als wanneer hij gaat 'inhalen' : spiegels gebruiken !
Wees extra alert als er ergens een gat zit tussen twee auto's : de kans dat een auto uit een andere strook daar gebruik wil van maken en er zich wil indraaien, is behoorlijk groot. Wanneer een file zich in beweging zet, komt er vaak voor een vrachtwagen zo'n opening vrij. Je ziet ze vaker : zigzag'end van de ene strook naar de andere... je zal er maar naast zitten met je fiets !
Wanneer een file echt stilstaat en het is broeierig weer, kun je openslaagde deuren verwachten : rijd dan echt langzaam, want daar valt weinig of niets aan te anticiperen.
Ook bij het tussen de file doorrijden moet je je spiegels gebruiken. Het kan gebeuren dat er een motorrijder achterop aankomt, zoek dan een gaatje en laat hem er even langs : iedereen heeft zo zijn eigen tempo (of neemt hierbij een hoger risico...).
En dan nog iets over 'gezien worden' : hoewel de motorkledij van alle Duitse fabrikanten de laatste jaren verplicht voorzien zijn van goedgekeurd reflectiemateriaal, is dit vaak niet voldoende om op te vallen overdag.
Daarom is het steeds nuttig om zo'n reflecterend hesje bij te hebben. Niet dat je daar nu de godsganse dag moet mee rondrijden( er zijn ook nog de 'colors' weet je..), maar het kan makkelijk opgeborgen worden onder je motorkledij en bij nood (zoals filerijden, nachtritten, ongevallen...) bovengehaald en aangetrokken.
Rij ook steeds met je grootlicht aan tussen de files auto's : ik weet het... soms kan het verblinden, maar het is een waarschuwingssein naar de automobilisten toe voor u opdat ze je zouden zien afkomen.
En is je bike uitgerust met alarmknipperlichten (twee voor en twee achter), steek die dan ook maar even aan.
En naar de automobilisten toe... :
De brochure 'Automobilist, ken je de motorrijders?' werd uitgegeven door het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) en de Motorcycle Council (MCC) in samenwerking met Febiac en Totalfina en heeft tot doel de automobilist bewust te maken van de aanwezigheid van steeds meer motorrijders op de weg van en naar het werk. Voorwaar een lovenswaardig initiatief. Uitgangspunt ervan was dat ongelukken waar motorrijders bij betrokken waren niet zelden te wijten zijn aan slechte zichtbaarheid enerzijds (in liefst 70% van de gevallen luidt het: "Ik had 'm niet gezien...") en onaangepast rijgedrag anderzijds. Teneinde het wederzijds begrip tussen beide partijen wat op te krikken werden in de brochure een aantal vooroordelen van de kaart geveegd, nuttige tips gegeven en levensechte situaties geschetst. De folder werd verdeeld in de tankstations van Totalfina, via Uit-magazine, Touring-magazine en de Automobielgids. Wie 'm via die kanalen niet in handen kreeg kon 'm ook aanvragen via de Motorcycle Council op svc@febiac.be, tel. 02 778 64 00. Let wel ! Die campagne is dan wel drie jaar oud maar nog steeds van kracht !
Ik ben Guy Vandendriessche
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is gewezen rijkswachter en veiligheidsagent.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 69 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: motortoerisme, terrariumdieren, plastic modelbouw, snorrenclub,....