The 'Cat en Fiddle' is een weg in Engeland die loopt tussen Buxton, Derbyshire en Macclesfield, Cheshire, vernoemd naar een drankgelegenheid op zijn top.

Gevormd door delen van de A537, A54 en A53 is hij beroemd om zijn schilderachtige uitzicht op de Greater Manchester agglomeratie, Peak District National Park en de Cheshire Plain en om zijn vele bochten. Het is een route die uiterst populair is bij motorrijders, en wordt regelmatig geclassificeerd als een van de meest gevaarlijke wegen in het Verenigd Koninkrijk.
De weg begint in Buxton op de kruising van de A53 en de A5004-Long Hill weg net ten noorden van de Buxton Opera House. Het volgt de A53 via de westelijke rand van Buxton tot een afrit rechtsaf naar de A54 bij Ladmanlow. Het klimt vervolgens uit Buxton weg in een reeks van scherpe bochten op het platte heidegebied van Goyt's Moss, waar het loopt langs de A537 in een vrij rechte lijn tot het de Cat en Fiddle Inn bereikt op een hoogte van 515 meter.

Van de 'Kat en Viool herberg' daalt men af naar Macclesfield via een ononderbroken reeks van scherpe en vaak blinde bochten.
Het is een van de enige twee wegen in Macclesfield vanuit het oosten, en als zodanig draagt het het lokale verkeer, inclusief vrachtwagens. Het is ook een vrij toeristisch weg vanwege het Peak District National Park en daar hebben we dan de fietsen en de wandelaars. Het maakt ook deel uit van de bekende 'Cat and Fiddle-Long Hill-Highwayman' driehoek, die vooral aantrekkelijk is voor motorrijders, vanwege de frequentie en de ernst van de bochten. Gezien deze mix van gebruik, het aantal en de scherpte van de vele bochten en het feit dat het niet ongewoon is om afgedwaald vee op de weg te ontmoeten, is het noodzakelijk om een grote voorzichtigheid in acht te nemen. Daarenboven kan slecht winterweer nog eens maken dat de weg erg gevaarlijk wordt.

Als gevolg van het hoge aantal gewonden en dodelijke slachtoffers (33 grote crashes in 1999-2001) is de maximumsnelheid op het gedeelte tussen Macclesfield en de Cat en Fiddle Inn verlaagd tot 50 mph (80 km/h). De weg wordt regelmatig gepatrouilleerd door de politie met ongemarkeerde auto's en motoren en een mobiele flitspaal wordt het meest gebruikt tijdens de zomerweekends. Een politievliegtuig wordt vaak gebruikt in combinatie met de grondtroepen voor de handhaving van de maximumsnelheid.

In juni 2008 werd de weg weer eens genoemd als de meest gevaarlijke weg in Groot-Brittannië door de Road Safety Foundation. Deze single-rijbaan route was de locatie voor 21 dodelijke en meerdere ernstige crashes, en werd gewaardeerd in het rapport als 'EuroRAP Black', de hoogste risico beoordeling. Dit is in weerwil van een aantal tegenmaatregelen, geïnstalleerd door de wegautoriteiten, met inbegrip van motorfiets-vriendelijke belemmeringen. De stichting schrijft dit hoge aantal ongevallen toe aan het rijgedrag van de gebruiker. Ze gaan zelfs heel ver in hun rapport : moesten de motorfiets-gerelateerde ongevallen worden verwijderd uit de resultaten, dan zou deze weg zelfs een van de veiligste in het land worden.
Ook Cheshire County Council wijst met de boze vinger naar de motorrijders ': "Het feit is dat het een aantrekkelijke weg is voor motorrijders - ze zien het als een uitdaging om deze route af te rijden met zijn haarspeldbochten, beperkt uitzicht, afdalingen en klimpartijen.
"Het ding dat ons het meest kwwad maakt, is niet het feit dat het gevaarlijk is, maar dat er een groep motorrijders op die toeristische weg zitten die bewust hun grenzen willen verleggen.
"We hebben geprobeerd om de boodschap over te brengen, dat het de plicht is van hun familie om hen te vertellen dat ze zich vroeg of laat zelf zullen doodrijden of een ander verongelukken en dat de politiediensten deze waaghalzen van de weg zullen plukken."

Na al 500.000 pond uitgegeven te hebben aan tal van veiligheids-maatregelen (waaronder verlaging van de maximumsnelheid, het installeren van hoge wrijving deklagen, barrières en signaalborden, verbreding van de rijbaan en het gebruik van mobiele flitspalen) was in januari 2009 gebleken dat de Raad in Cheshire, namens de Cheshire en Derbyshire verbroedering voor de verkeersveiligheid, beslist om nog maar eens 1.200.000 euro te besteden aan het installeren van camera's om de gemiddelde snelheid op deze weg te meten (een beetje zoals het systeem dat ze nu in werking hebben op de E17 in Gent-Brugge). De installatie van deze camera's begon reeds in februari 2010.
De gemiddelde snelheid camera-programma is een gezamenlijk initiatief van de Cheshire Road Safety Partnerschip (inclusief Cheshire Oost-Raad), Derby en Derbyshire Road Safety Partnership en het Ministerie van Vervoer, en zal de gemiddelde snelheid van voertuigen langs de route op 50 mph te meten tussen twee camera's. Camera's zullen worden geïnstalleerd langs de A537 en A54 en filmen de achterkant van de voertuigen.
Lee Murphy (Cheshire Road Safety Partnership Manager) zegt: "Belangrijke middelen zijn toegewijd aan de Cat en Fiddle weg sinds 2000, met inbegrip van het verminderen van de maximum snelheid, hoge wrijving wegdek, hoge zichtbaarheid voor waarschuwingsborden, rode waarschuwingen geschilderd op de weg, motorfiets-vriendelijke vangrails, rijbaan verbredingen, vaste en mobiele flitslocaties en politietoezicht.

Zelfs zonder de politiekosten, schatten we dat alleen al meer dan 500.000 pond is besteed op de weg in Cheshire. Ondanks al dit werk blijft de slachtofferstol hoog."

Van de 264 slachtoffers op de weg sinds 2001, waren ongeveer 70% van de doden of ernstig gewonden motorrijders, met de belangrijkste oorzaken het slecht manoeuvreren in de bochten, overschrijding van de maximumsnelheid en het niet kunnen inschatten van de snelheid/afstand van andere auto's.

"De informatie van de politie en statistieken laten zien dat het het rijgedrag is en niet de wegvoorwaarden dat de meerderheid van de botsingen en ongevallen veroorzaakt. We hebben niet zozeer een probleem met de fietsers, omdat het merendeel van botsingen door auto's en moto's zijn", voegt Murphy er nog aan toe.